mitä mieltä?
äänestys iän laskeminen?
23
785
Vastaukset
- anbogua
sitä mieltä.
- aguabon
Saisit sinäkin äänestää joten toivoisit ikärajaksi 15.
- ajatus2
Tyypillistä 17-vuotiaiden marinaa,jotke eivät malta odottaa 18 v.syntymäpäiviä.Kuuluu samaan sarjaan ajokortti-iän alentamisesta 16 vuoteen ja
ravintolaankin kai pitäisi päästä ja Alkoon 17 vuotiaana. - stalini
Jos ikärajaa laskettaisiin, saisivat kommaritkin kerrankin ääniä...lol
En oikeastaan näe mitään välttämätöntä tarvetta äänestysiän laskemiselle koska se äänestysprosentti jää jo varsin pieneksi myös parikymppisten keskuudessa, sitten taas 18-vuotiaiden keskuudessa se äänestysinto on varmasti entistäkin pienempi.
Nykyajan nuoriso tuntuu vaikuttavan varsin tietämättömältä kun on kyse jostain yhteiskunnallisista asioista, joten tuskin kovin monilla nuorilla on edes mitään selvää tietoa siitä mitä puoluetta tai ehdokasta he mahdollisesti äänestäisivät.
Jos äänestysikärajaa laskettaisiin esim. 16-vuoteen, niin siinä tapauksessa ääniä tulisivat saamaan myös sellaiset ehdokkaat jotka eivät muuten niitä edes ansaitsisi.- bonaqua
DarkFear kirjoitti:
En oikeastaan näe mitään välttämätöntä tarvetta äänestysiän laskemiselle koska se äänestysprosentti jää jo varsin pieneksi myös parikymppisten keskuudessa, sitten taas 18-vuotiaiden keskuudessa se äänestysinto on varmasti entistäkin pienempi.
Nykyajan nuoriso tuntuu vaikuttavan varsin tietämättömältä kun on kyse jostain yhteiskunnallisista asioista, joten tuskin kovin monilla nuorilla on edes mitään selvää tietoa siitä mitä puoluetta tai ehdokasta he mahdollisesti äänestäisivät.
Jos äänestysikärajaa laskettaisiin esim. 16-vuoteen, niin siinä tapauksessa ääniä tulisivat saamaan myös sellaiset ehdokkaat jotka eivät muuten niitä edes ansaitsisi.todennäkösesti halmeesta tai nykäsestä tulis uus pressa jos 16 vuotiaat sais päättää..
kyllä kans tuota 18vuotta pidän ihan hyvänä.
- wwb
takaisin 21v.
Mielestäni tuo nykyinen 18-vuotta on ihan hyvä ikäraja, sillä sen ikäisistä nuorista sentään löytyy muutamia harvoja jotka ovat perillä politiikasta ja ovat kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista.
Ei siinä taas olisi mitään hyvää että heidän äänestäminen estettäisiin ikärajaan vedoten, kuitenkin 18-vuotiaista löytyy sentään jo enemmän näitä politiikasta kiinnostuneita nuoria kun esim. 16-vuotiaista.
Mutta se asia minun on pakko todeta että yleissivistys on tämän päivän nuorilla valitettavan heikko, sillä yli parikymppisistäkin vain harva on jotenkin perillä maailmalla tapahtuvista asioista ja suomen nykypolitiikasta.
- herra yksilön vapaus
annettaisiin äänioikeus vaikkapa 30 - 60 vuotiaille. siinä poistuisi automaattisesti nuoret, jotka turhan usein ovat johdateltavissa ja houkuteltavissa erilaisten järjestöjen ja -ismien vaikutuksen alle. kolmeenkymmeneen ikävuoteen mennessä ihminen todennäköisesti on jo nähnyt maailmaa ja pystyy itsenäisesti tekemään johtopäätöksensä. niin hyvät kuin huonotkin. toinen ääripää ovat vanhukset; myös heitä on kenties turhan helppo manipuloida. olen itse huomannut lähipiirini vanhusten äänestävän vain niitä "tuttuja ja turvallisia asioita". vanhuksille on helppo luvata kaikkea.
- ...
Ja näin syntyisi Suomeen ns."eliitin" demokratia
- Vanha mutta barrikaadille k...
Suomessa on vanhoja ihmisiä kohta tosi paljon ja he kun yhdistävät voimansa keikauttaa se poliittisia voimasuhteita aika tavalla, suunta voi olla mikä tahansa. Mutta ei ikä saa olla este, ihminen on ihminen vanhanakin ja haluaa säilyttää oikeutensa, myös sen äänioikeuden.
- herra yksilön vapaus
Vanha mutta barrikaadille k... kirjoitti:
Suomessa on vanhoja ihmisiä kohta tosi paljon ja he kun yhdistävät voimansa keikauttaa se poliittisia voimasuhteita aika tavalla, suunta voi olla mikä tahansa. Mutta ei ikä saa olla este, ihminen on ihminen vanhanakin ja haluaa säilyttää oikeutensa, myös sen äänioikeuden.
ihminen on ihminen vanhanakin. ihminen varmasti haluaa edelleen omalta osaltaan osallistua ja vaikuttaa mutta kuitenkin...
ajatellaan nyt 90-vuotiasta mummoa. tai vaikkapa "vain" 70 kymppistä mummoa. kuinka hyödyllistä on maan edulle antaa ihmisen, joka todennäköisesti henkisesti jo elelee ihan muissa maailmoissa, äänestää? kun maailma on täynnä näitä ovelta ovelle saarnaajia ja maailmanparantajia ja eläkeläisten ystäviä... ja vanhukset ovat helppo uhri näille.
sama pätee pitkälti nuorisoonkin. on joskus "muotia" olla ja äänestää jotakin kun muutkin tekee niin. on muotia, että minähän en äänestä tätä kun kaikki muut äänestää, vaikka se itse asia, jostä äänestettäisiin olisi kuinka hyvä... nuoriso on aivopestävissä -ismeihin siinä missä vanhuksetkin. nuorisolla on lisäksi usein vielä tämä kapinointikin päällä. vastustetaan asioita vaan siksi kun isä ja äiti kannattaa niitä... taas kaivataan sitä kultaista keskitietä.
asioiden päättämisessä pitäisi olla jotain järkeä. kaikki saisivat siihen osallistua mutta vain tietyn ajan elämästään ja sitten päättäisivät muut. ehkä näin yhteiskunta pysyisi aina ns. ajan hengessä. - ...
herra yksilön vapaus kirjoitti:
ihminen on ihminen vanhanakin. ihminen varmasti haluaa edelleen omalta osaltaan osallistua ja vaikuttaa mutta kuitenkin...
ajatellaan nyt 90-vuotiasta mummoa. tai vaikkapa "vain" 70 kymppistä mummoa. kuinka hyödyllistä on maan edulle antaa ihmisen, joka todennäköisesti henkisesti jo elelee ihan muissa maailmoissa, äänestää? kun maailma on täynnä näitä ovelta ovelle saarnaajia ja maailmanparantajia ja eläkeläisten ystäviä... ja vanhukset ovat helppo uhri näille.
sama pätee pitkälti nuorisoonkin. on joskus "muotia" olla ja äänestää jotakin kun muutkin tekee niin. on muotia, että minähän en äänestä tätä kun kaikki muut äänestää, vaikka se itse asia, jostä äänestettäisiin olisi kuinka hyvä... nuoriso on aivopestävissä -ismeihin siinä missä vanhuksetkin. nuorisolla on lisäksi usein vielä tämä kapinointikin päällä. vastustetaan asioita vaan siksi kun isä ja äiti kannattaa niitä... taas kaivataan sitä kultaista keskitietä.
asioiden päättämisessä pitäisi olla jotain järkeä. kaikki saisivat siihen osallistua mutta vain tietyn ajan elämästään ja sitten päättäisivät muut. ehkä näin yhteiskunta pysyisi aina ns. ajan hengessä."nuorisolla on lisäksi usein vielä tämä kapinointikin päällä."
Niin?Onko siinä jotain pahaa?Ymmärrän kyllä täysin miksi nuoriso esim.boikotoi amerikkalaisia tuotteita..Jos olet kuunnellut pätkääkään räppiä tietäisit että sekin on melkeen puhdasta kapinointia,pitäisikö siis räppäreiltäkin kieltää äänioikeus?
"asioiden päättämisessä pitäisi olla jotain järkeä. kaikki saisivat siihen osallistua mutta vain tietyn ajan elämästään ja sitten päättäisivät muut. ehkä näin yhteiskunta pysyisi aina ns. ajan hengessä."
Kuka sitten ajaisi nuorison ja vanhuksien etua?Tuskin olet samaa mieltä sitten kun olet itse 70.. - herra yksilön vapaus
... kirjoitti:
"nuorisolla on lisäksi usein vielä tämä kapinointikin päällä."
Niin?Onko siinä jotain pahaa?Ymmärrän kyllä täysin miksi nuoriso esim.boikotoi amerikkalaisia tuotteita..Jos olet kuunnellut pätkääkään räppiä tietäisit että sekin on melkeen puhdasta kapinointia,pitäisikö siis räppäreiltäkin kieltää äänioikeus?
"asioiden päättämisessä pitäisi olla jotain järkeä. kaikki saisivat siihen osallistua mutta vain tietyn ajan elämästään ja sitten päättäisivät muut. ehkä näin yhteiskunta pysyisi aina ns. ajan hengessä."
Kuka sitten ajaisi nuorison ja vanhuksien etua?Tuskin olet samaa mieltä sitten kun olet itse 70..eikös räppärit siellä murhaa kanssa räppäreitänsä ja sivullisia piikit suonissa roikkuen, nenä valkoisessa puuterissa ja puoliautomaatti kourassa? eikös se räppi useimmiten kannusta ihmisiä murhiin ja rikoksiin ja aina yhteiskunta on niin paha?
no leikki leikkinä ja annetaan leikki-ikäisten räppäillä. amerikassa tietysti uskalla tuollaista sanoa. tulee vielä vihainen neek... anteeksi afroamerikkalainen ja ampuu.
"Kuka sitten ajaisi nuorison ja vanhuksien etua?Tuskin olet samaa mieltä sitten kun olet itse 70.."
ja tämä... kukas nyt ajaa nuorison asiaa? ei nuoriso koskaan ole itse omaa asiaansa ajanut. aina sen on hoitanut joku muu ja niin jatkossakin. ja vanhukset? miten sinä itse ajaisit äänestyskäyttäytymiselläsi omien vanhempiesi asiaa ja etua tai minä? varmasti ajaisimme heidän parastaan. eivät he heitteille jäisi vaikka itse eivät pystyisikään suoraan asioihin vaikuttamaan. täytyy miettiä kokonaisuutta; jos suurien ikäluokkien annetaan loputtomiin päättää asioista, tästä maasta tulee vielä valtava yhdistetty vanhainkoti/saattohoitola ja kaikki yhteiskunnan (lue: sinun ja minun) verorahoilla kustannettua. odotan kauhulla sitä hetkeä kun yhden työläisen täytyy kustantaa kahden vanhuksen ylläpito. - ...
eikös räppärit siellä murhaa kanssa räppäreitänsä ja sivullisia piikit suonissa roikkuen, nenä valkoisessa puuterissa ja puoliautomaatti kourassa? eikös se räppi useimmiten kannusta ihmisiä murhiin ja rikoksiin ja aina yhteiskunta on niin paha?
no leikki leikkinä ja annetaan leikki-ikäisten räppäillä. amerikassa tietysti uskalla tuollaista sanoa. tulee vielä vihainen neek... anteeksi afroamerikkalainen ja ampuu.
"Kuka sitten ajaisi nuorison ja vanhuksien etua?Tuskin olet samaa mieltä sitten kun olet itse 70.."
ja tämä... kukas nyt ajaa nuorison asiaa? ei nuoriso koskaan ole itse omaa asiaansa ajanut. aina sen on hoitanut joku muu ja niin jatkossakin. ja vanhukset? miten sinä itse ajaisit äänestyskäyttäytymiselläsi omien vanhempiesi asiaa ja etua tai minä? varmasti ajaisimme heidän parastaan. eivät he heitteille jäisi vaikka itse eivät pystyisikään suoraan asioihin vaikuttamaan. täytyy miettiä kokonaisuutta; jos suurien ikäluokkien annetaan loputtomiin päättää asioista, tästä maasta tulee vielä valtava yhdistetty vanhainkoti/saattohoitola ja kaikki yhteiskunnan (lue: sinun ja minun) verorahoilla kustannettua. odotan kauhulla sitä hetkeä kun yhden työläisen täytyy kustantaa kahden vanhuksen ylläpito."eikös se räppi useimmiten kannusta ihmisiä murhiin ja rikoksiin ja aina yhteiskunta on niin paha?"
Riippuu varmaan artistista,mutta normaalisti räppi nimenomaan kapinoi yhteiskuntajärjestelmää vastaan..Räppi myös usein kertoo millaista on asua Harlemissa tai Bronxissa..
"no leikki leikkinä ja annetaan leikki-ikäisten räppäillä. amerikassa tietysti uskalla tuollaista sanoa. tulee vielä vihainen neek... anteeksi afroamerikkalainen ja ampuu."
Hah:D..Mutta onhan niitä valkoisiakin räppäreitä olemassa
Voi olla että olisi ehkä parasta viedä vanhuksilta ja nuorilta äänioikeus,mutta olisiko se demokraattista? - herra yksilön vapaus
... kirjoitti:
"eikös se räppi useimmiten kannusta ihmisiä murhiin ja rikoksiin ja aina yhteiskunta on niin paha?"
Riippuu varmaan artistista,mutta normaalisti räppi nimenomaan kapinoi yhteiskuntajärjestelmää vastaan..Räppi myös usein kertoo millaista on asua Harlemissa tai Bronxissa..
"no leikki leikkinä ja annetaan leikki-ikäisten räppäillä. amerikassa tietysti uskalla tuollaista sanoa. tulee vielä vihainen neek... anteeksi afroamerikkalainen ja ampuu."
Voi olla että olisi ehkä parasta viedä vanhuksilta ja nuorilta äänioikeus,mutta olisiko se demokraattista?olen oppinut kommunisteilta, niin kotimaisilta kuin suurelta leniniltäkin, että päämäärä on tärkein ja keinot saavat olla mitä tahansa kunhan päämäärä saavutetaan. ja jos se "paras" tarkoittaa äänioikeuden viemistä nuorisolta ja vanhuksilta, jotta maa saataisiin oikealle kurssille, eikös se silloin olisi eräänlaista "kommunistista demokratiaa"?
- ...
olen oppinut kommunisteilta, niin kotimaisilta kuin suurelta leniniltäkin, että päämäärä on tärkein ja keinot saavat olla mitä tahansa kunhan päämäärä saavutetaan. ja jos se "paras" tarkoittaa äänioikeuden viemistä nuorisolta ja vanhuksilta, jotta maa saataisiin oikealle kurssille, eikös se silloin olisi eräänlaista "kommunistista demokratiaa"?
"olen oppinut kommunisteilta, niin kotimaisilta kuin suurelta leniniltäkin, että päämäärä on tärkein ja keinot saavat olla mitä tahansa kunhan päämäärä saavutetaan."
Kyllähän se jossain määrin toimii,mutta järki käteen kuitenkin(isä aurinkoinen ei käyttänyt järkeä)..Eikös se mene niin että sota vaatii uhrina?
"ja jos se "paras" tarkoittaa äänioikeuden viemistä nuorisolta ja vanhuksilta, jotta maa saataisiin oikealle kurssille, eikös se silloin olisi eräänlaista "kommunistista demokratiaa"?"
Nii-in,mutta entäs jos se ei auttaisi mitään?Sitten olisi tuhansia mummoja käsilaukkuineen ja nuorisogangstoja hehtaarihousuineen perässä.. - Vanha mutta barrikaadille k...
asioiden päättämisessä pitäisi olla jotain järkeä. kaikki saisivat siihen osallistua mutta vain tietyn ajan elämästään ja sitten päättäisivät muut. ehkä näin yhteiskunta pysyisi aina ns. ajan hengessä.Kamalaa että joku ajattelee 70-vuotiaan elelevän muissa maailmoissa. Ei pidä yleistää, kyllä ne baabuskat Venäjääkin pyörittävät.Kokeillaan sitten kun sinä olet vanha.
- herra yksilön vapaus
Vanha mutta barrikaadille k... kirjoitti:
Kamalaa että joku ajattelee 70-vuotiaan elelevän muissa maailmoissa. Ei pidä yleistää, kyllä ne baabuskat Venäjääkin pyörittävät.Kokeillaan sitten kun sinä olet vanha.
että näkisi mihin suuntaan se yhteiskunta siitä muuttuisi. tuskin ainakaan huonompaan mutta ei oteta riskiä; turha odottaa minun 60-vuotispäiviäni tämän teorian testaamiseen. olenko minä joku koekaniini?
no huumorilla vaan mutta kyllä tässä jotain kenties pitäisi tehdä; minun tuntemani "baabuskat" kyllä pyörittävät kotiansa ja aviomiehiänsä muttei heillä ole tuon taivaallisen käsitystä miten nykypäivänä järjestäytynyttä yhteiskuntaa pitäisi pyörittää. pitääkö tässä todellakin odottaa kädet ristissä suurien sukupolvien eläköitymistä? eikö riitä, että saan kustantaa heidän hoitajansa ja kiikkustuolinsa kiikuttajat? joudunko vielä noudattamaan näiden vanhuksien valitsemien fossiilikansanedustajien laatimia lakeja? lakeja, jotka todennäköisesti ovat jo syntyessään yhtä dementoituneita kuin laatijansakin.
tämä vähän pelkistettynä mutta kyllä yhteiskunnassa täytyy tapahtua sama kuin maatalossakin; sukupolvenvaihdos. isäntä jättää isännöinnin pojalleen ja itse vetäytyy renkitupaan piippua polttelemaan ja pois jaloista. - rock
... kirjoitti:
"eikös se räppi useimmiten kannusta ihmisiä murhiin ja rikoksiin ja aina yhteiskunta on niin paha?"
Voi olla että olisi ehkä parasta viedä vanhuksilta ja nuorilta äänioikeus,mutta olisiko se demokraattista?“Kill the white people; we gonna make them hurt; kill the white people; but buy my record first; ha, ha, ha”
http://www.amren.com/rap/rap1.htm - Vanha mutta barrikaadille k...
että näkisi mihin suuntaan se yhteiskunta siitä muuttuisi. tuskin ainakaan huonompaan mutta ei oteta riskiä; turha odottaa minun 60-vuotispäiviäni tämän teorian testaamiseen. olenko minä joku koekaniini?
no huumorilla vaan mutta kyllä tässä jotain kenties pitäisi tehdä; minun tuntemani "baabuskat" kyllä pyörittävät kotiansa ja aviomiehiänsä muttei heillä ole tuon taivaallisen käsitystä miten nykypäivänä järjestäytynyttä yhteiskuntaa pitäisi pyörittää. pitääkö tässä todellakin odottaa kädet ristissä suurien sukupolvien eläköitymistä? eikö riitä, että saan kustantaa heidän hoitajansa ja kiikkustuolinsa kiikuttajat? joudunko vielä noudattamaan näiden vanhuksien valitsemien fossiilikansanedustajien laatimia lakeja? lakeja, jotka todennäköisesti ovat jo syntyessään yhtä dementoituneita kuin laatijansakin.
tämä vähän pelkistettynä mutta kyllä yhteiskunnassa täytyy tapahtua sama kuin maatalossakin; sukupolvenvaihdos. isäntä jättää isännöinnin pojalleen ja itse vetäytyy renkitupaan piippua polttelemaan ja pois jaloista.Mutta kerron vaan, että ne syytingillä olleet isännät ja emännät pitivät edellenkin nuoremmat herran kurissa ja nuhteessa, lue tutkimuskirjallisuutta jos et usko.
kysymyksesi todella huolestuneena nykymenosta, ei
esittämäsi aloite tuota parempaa tulosta. Mieles-
täni demokratian edistämiseksi voitaisiin esimer-
kiksi YLEssä panostaa pari vuotta esittelemällä
erilaisia MAHDOLLISIA talousjärjestelmiä, tämän
turbokapitalismin lisäksi. JOS sillä saataisiin
kansa EDES tajuamaan oma asemansa pääomanomistaja/
työläinen-akselilla, olisi sekin jo puoli voittoa!!
vom- sen takia juuri
Juuri Keskustapuolue haluaa selvästi ikää laskea ja näin hyötyy vaaleissa koska Pohjanmaan lestadiolaiset äänestää keskustaa ja alle 18 vuotiaan on aivan varmasti vaikea päättää puoluekantaa, joten: lestadiolaisisien ja äitien on helppo pakottaa lapset äänestään keskustaa.
Tottakai moni muu ei lestad. perhe äänestää keskustaa ja samoin kävisi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1911350
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138903- 85852
- 51758
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?51750Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253637Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä312601Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55589Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7585- 53584