Hallintaotteet Magassa?

toimiiko

Miten Magassa suhtaudutaan hallinta-ja kuljetus-
otteisiin?

Itseäni vaivaa pieni epäilys kuljetus/hallinta-
otteisiin tai sitten ne on tehty väärin.

Muutaman kerran kuljettanut itseäni heikompaa
ja puolitosissaan vastaan panevaa henkilöä,jo-
ka vapaalla kädellään yritti ja onnistuikin lyö-
mään.Olisin voinut hajoittaa asiakkaan kyynärpään
tai ranteen mutta sitä en halua.

Voiko kuljetusotteita tehdä niin,että itse vält-
tyisi potkuilta ja lyönneiltä ja että asiakkaan
nivelet eivät hajoa?

8

3121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mjölnir

      Järjestelmässä on periaatteessa hallintaotteita, mutta niiden käyttämiseen liittyy muutamia ongelmia:

      Olen itse kokenut samoja ongelmia, eli mikäli kohdehenkilö laittaa tosissaan vastaan, hallintaotteiden käyttäminen on erittäin hankalaa. Eräänlaisia hallintaotteita ovat kuitenkin myös vastustajan "mounttaaminen" ja pitäminen maassa, tai pystyssä "Clinch", jolla estetään vastustajaa käyttämästä vapaasti käsiään ja jalkojaan hyökkäämiseen.

      Hallintaotteisiin liittyy itsepuolustuksessa ongelma, sillä mahdollisten skundääristen hyökkääjien ( 1:n) liittyminen karkeloihin voi helposti jäädä huomaamatta.

      Hallintaotteita tulisi kuitenkin harjoitella ainakin jonkin verran, sillä suomen lain mukaan hätävarjelussa (rikoslaki 4L4§) ja käytettäessä esim jokamiehen kiinniotto-oikeutta (pakkokeinolaki 1L1§) sekä itseavussa (sama laki 2a§), edellytetään, että käytettävä voima on enintää sellaista, mitä tarvitaan välttämättä oman koskemattomuuden puolustamiseksi tai rikoksesta tavatun henkilön kiinniottamiseksi. Mikäli kohdehenkilön käyttäytyminen ei edellytä suurempia voimakeinoja, olisi käytettävä esimerkiksi hallintaotteita.

      Ongelma on kuitenkin, että ainoa 100% toimiva hallintaote on tajuttomuus (G. Thompson).

      Tajuttomuushan on helppo saavuttaa esimerkiksi verisuonikuristuksella, mutta tiedossani on ainakin kaksi tapausta Suomesta, joissa turvallisuushenkilö on painin päätteeksi saanut kohdehenkilön hallintaan kyynärtaivekuristuksella, mutta kohdehenkilö on kuollut. Kaulan lähellä sijaitsee vagushermo(muistaakseni), joka mm. säätelee sydämen toimintaa. Tämän hermon ärsyttäminen on aiheuttanut sydämen pysähtymisen.

      Suomen oikeuskäytännön mukaisesti henkilöä, joka aiheuttaa toisen henkilön kuoleman hätävarjelutilanteessa ei jätetä yleensä tuomitsematta hätävarjelun liioitteluna tehdystä taposta, ellei puolustettava oikeushyvä ole ollut esimerkiksi henki.

      Eli: hallintaotteita harjoitellaan (riippuu kohderyhmästä ja kouluttajasta), ja tulee harjoitella. Erityisesti tulee harjoitella voimankäyttöharkintaa, joissa hyökkääjä muuttaa käyttäytymistään joko ylös- tai alaspäin, jolloin puolustautuja siirtyy esimerkiksi hallintaotteista kovempiin keinoihin tai vastaavasti kovemman voiman käytöstä lievempiin keinoihin.

      Se, pystytkö otteita käyttämään, riippuu itsestäsi ja vastustajasta. Muistettavaa kuitenkin on, että vain noin 1% kansalaisista harjoittelee kamppailua ja niistä vain noin 1% sillä tavalla, että siitä olisi hyötyä tositilanteessa (B. Wolfe).

      • Kirjallisuuskriitikko

        Edellä viitattiin Geoff Thompsonin mielipiteisiin ja kokemuksiin. Suosittelen kaikille "alan" harrastajille, lajiin katsomatta iltalukemiseksi hänen kirjoittamiaan kirjoja. Niistä voi läytää oivalluksia ja vinkkejä omaan harjoitteluun.

        Suosittelen myös Dave Grossmannin tuotantoa. Molempien kirjoja saa tilattua vaivattomasti Amazon-nettikirjakaupasta. Hintakaan ei ole este. Niitä kun sanakirjan kanssa lukee, niin sivutuotteena paranee englannin kielen taito.


      • Mjölnir
        Kirjallisuuskriitikko kirjoitti:

        Edellä viitattiin Geoff Thompsonin mielipiteisiin ja kokemuksiin. Suosittelen kaikille "alan" harrastajille, lajiin katsomatta iltalukemiseksi hänen kirjoittamiaan kirjoja. Niistä voi läytää oivalluksia ja vinkkejä omaan harjoitteluun.

        Suosittelen myös Dave Grossmannin tuotantoa. Molempien kirjoja saa tilattua vaivattomasti Amazon-nettikirjakaupasta. Hintakaan ei ole este. Niitä kun sanakirjan kanssa lukee, niin sivutuotteena paranee englannin kielen taito.

        esitettyä mielipidettä. Olen myös lukenut Grossmania ja ollut hänen seminaarissakin. Voin suositella.

        Lisäksi Geoff Thompson on kiteyttänyt itsepuolustuksen olemuksen aika hyvin kirjoihinsa.


    • Mara

      Vähän ihmettelen, että mitä otetta olet käyttänyt, jos asiakas pääsi lyömään??? Siis olettaen että ote oli kiinni, eikä asiakas riuhtaissut itseään irti. Ihan mielenkiinnosta, minkälaisissa hommissa sä niitä tarvitset?

      Mutta noista hallintaotteista yleisesti, niin kyllähän se kuskaaminen helpottuu jos yhtä asiakasta kohden on esim. viisi saattajaa, olettaen että jätkät tietää mitä tekee.

      PS. Mua yritti poistettavan asiakkaan n. 7-vee poika potkaista kasseille, että kaikenlaista hauskaa voi sattua :)

    • Tutkiva2

      .. sieltä krav magan tasovaatimuksista montaakaan hallintaotetta löydä, mutta asioita voi soveltaa. Perinteikäs hanhenkaula aika toimiva, kun pitää kohdehenkilön kovalla kivulla kokoajan. Hallinta / kuljetusotteita on periaatteissa rauhanomaiset versiot jossaa henkilöä pidetään "näennäisesti" hallussa tai kuljetetaan. Kunhan tiedostaa miten näistä tilanteista asiakas voi hyökätä niin ei suurempaa hätää. Tällaisessa tilanteessahan voimankäyttö saattaa muuttua hätävarjeluksi ja vice versa useastikin mikäli asiakas kohdistaa hyökkäävää toimintaa esim.järjestyksenvalvojaa vastaan joka puolustautuu, ja taas ottaa tilanteen haltuun eli muuttuu itseään puolustavasta voimaakäytäväksi.

      • hoppa__

        Itse olen törmännyt semmoiseen tilanteeseen että poistamisen yhteydessä asiakas on ollut niin rauhallinen ja säyseä että en ole nähnyt tarvetta pitää kovin hallitsevaa otetta vaan lähinnä ohjannut henkilön joka on omasta tahdosta lähtenytkin kävelemään ovelle päin mutta kesken kaiken muuttui aggressiiviseksi ja alkoi potkimaan. Omassa ammatissani en oikeen voi lähteä siitä että jokainen poistettava asiakas meinaa tulla kimppuun koska muuten siitä kirjoitetaan (taas) lehtiin miten ... pahoinpitelee asiakkaita.

        Olen kohtapuolin menossa treeneihin ja ajattelin ottaa nimenomaan tämän kuljetus/hallinta kysymyksen esille ohjaajan kanssa, en ole niin pitkään harrastanut että osaisin noin vaan tehdä mitä tahansa ja alkaa jo tuntumaan siltä että semmoinen pehmeä mutta silti hyvin hallittu kuljetustapa alkaa olla minulle aika tärkeä osa jos meinaan pitkäänkin tätä hommaa tehdä :)


      • hoppaa
        hoppa__ kirjoitti:

        Itse olen törmännyt semmoiseen tilanteeseen että poistamisen yhteydessä asiakas on ollut niin rauhallinen ja säyseä että en ole nähnyt tarvetta pitää kovin hallitsevaa otetta vaan lähinnä ohjannut henkilön joka on omasta tahdosta lähtenytkin kävelemään ovelle päin mutta kesken kaiken muuttui aggressiiviseksi ja alkoi potkimaan. Omassa ammatissani en oikeen voi lähteä siitä että jokainen poistettava asiakas meinaa tulla kimppuun koska muuten siitä kirjoitetaan (taas) lehtiin miten ... pahoinpitelee asiakkaita.

        Olen kohtapuolin menossa treeneihin ja ajattelin ottaa nimenomaan tämän kuljetus/hallinta kysymyksen esille ohjaajan kanssa, en ole niin pitkään harrastanut että osaisin noin vaan tehdä mitä tahansa ja alkaa jo tuntumaan siltä että semmoinen pehmeä mutta silti hyvin hallittu kuljetustapa alkaa olla minulle aika tärkeä osa jos meinaan pitkäänkin tätä hommaa tehdä :)

        Kun kukaan ei ole kysynyt, vaikka kirjoituksesi suorastaan huutaa sitä, että "mikä sinä nyt sitten olet ammatiltasi".

        Suosittelen kirjastonhoitajaksi ryhtymistä. Voit kuljetella kirjoja ilman ohjaajan opastusta.


      • Mjölnir

        Haluaisin tuoda yhden näkökulman kivun käyttöön hallinta- ja kuljetusotteissa.

        Koulutan itse työkseni muunmuassa voimankäyttöä, johon kuuluu voimankäyttövälineiden lisäksi fyysisen voiman käyttö, eli käytännössä hallinta- ja kuljetusotteet.

        Olen useimmissa tilanteissa huomannut seuraavan tyyppisen käyttäytymismallin kohdehenkilöissä:
        Mikäli kohdehenkilö on sellainen, että häneen pitää käydä kiinni, niin hän ei todennäköisesti ole kovin aggressiivinen (sillä mikäli olisi, käytettäisiin todnäk jotain välinettä..), vaan tekee lähinnä passiivista vastarintaa. Tilanne saattaa muuttua, kun kohdehenkilöön käydään kiinni, jolloin hänen käytöksensä muuttuu "yllättäen" aggressiiviseksi, jolloin kipua hallintaotteissa voidaan käyttää, tyyliin koiran koulutuksesta tuttu impulssikaulain ("sähköpanta"), eli lyhyellä kivulla ja siihen liittyvällä käskytyksellä saadaan kohdehenkilö ymmärtämään, että hänen tämänhetkinen käyttäytymisensä on moitittavaa, mutta hän voi lopettaa kivun toimimalla käsketyllä tavalla.

        Kivun käyttäminen hallintaotteissa ns. "ilman syytä" eli mikäli ollaan vain taluttamassa esimerkiksi juopunutta henkilöä ja aiheutetaan hänelle samalla kipua, aiheutetaan usein kohdehenkilön provosoituminen tekemään vastarintaa, vaikka hän ei sitä muuten olisi ollut suunnitellut.

        Totta on, että heikkotahtoinen kohdehenkilö voidaan saada alistettua kivulla, mutta aggressiivinen, motivoitunut kohdehenkilö todennäköisesti vain kiihdyttää vastarintaa, mikäli hän saa mielestään "epäoikeutettua" kohtelua, eli kipua käytetään vaikka hän ei mielestään ole aiheuttanut siihen syytä.

        Hallintaotteita käyttäessä on muistettava aina, että niiden toimivuus on erittäin yksilöllistä. Lainatakseni "kaikkien portsarien isää" Geoff Thompsonia, "ainut varmasti toimiva hallintaote on tajuttomuus". Tämän vuoksi hallintaotteiden ja kipulukkojen käytön lisäksi on oltava varasuunnitelma, että miten toimii mikäli haluttua vaikutusta ei saavuteta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe