Ostin taannoin veneen ja syksyllä pohjan pesussa tuli putsattua samalla aika suuri osa vanhasta myrkkymaalista poies. Vene menee makeaan veteen. Mikä tässä olisi paras vaihtoehto edetä? Päälle uudet myrkyt, voiko vetää mitä vaan vai pitääkö entinen poistaa ensin? Vaiko, tarvitseeko myrkkymaalia makeaan veteen käytännössä, mitä maalia sen sijaan? Noviisi kun olen...
myrkkymaali ja päällemaalaus
5
7814
Vastaukset
- en kyllä
laittaisi myrkkymaalia jos vene on todellakin makeassa vedessä. (Itselläni ei ikinä ollut myrkkyä veneissä)ja yhtenä ostokriteerinä olen pitänyt että käytetyissä veneissä ei sitä ole. Näkee samalla paremmin mitä on ostamassa. Tai asia on vähän kaksipiippuinen. Myrkky kyllä suojaa mutta kyllä paska jää paremmin kiinni siihen kuin taas vahattuun lujitemuoviin.
Ja jos veneessä on jonain kriteerinä nopeus, niin myrkky kyllä tiputtaa jonkin verran huippuja.
Sitten se myrkkymaali on kyllä melko ruman näköinen ja ajanmittaan ainakin uv yms. säärasitus värjää sitä eritavalla kuin muuta venettä. Tietysti jfos et laita uutta myrkkyä niin vanha tulisi saada pois?. Kannattaa ensin kokeilla korkeapainepesua kuumalla vedellä ennenkuin rupeaa rankempiin operaatioihin.
Vielä myrkkymaalin puolesta sen verran että kyllä senkin saa siististi vedettyä pohjaan (valitettavan usein näkyy nittä pensselillä sotkettuja!!)---> meriolosuhteissa jos vene vedessä on ehdoton, suojaa kyllä järvelläkin.- Osmo
Kyllä pelkkä jelkkari on huono suoja, nimittäin osmoosia vastaan. Kunnollinen epoxiprimeri on hyvä olla järviveneessäkin jos paatti on koko kauden vedessä. Nykyisiä myrkyttömiä antifouling -maaleja ei välttämättä makeassavedessä tarvitse käyttää. Vahan käyttö sopii purjejollile ja muille vähän vedessä oleville veneille.
- vai ei
Oletan, että että primerit ovat kunnossa eli ongelmasi koskee pelkästään sitä, pitääkö entinen myrkky poistaa vai maalaako päälle.
Itse olen tehnyt kahdella tavalla: isommassa, ht-veneessä oli ostaessa puolikova myrkky pohjassa. Syksyllä nostettaessa myrkyn sai pesemällä harjalla pääosin pois. Sitten keväällä teräsharjalla se mitä vielä lähti. Sitten vain taas puolikova myrkky päälle, kun primerit oli kunnossa. Tätä olen toistanut vuosia, kun ei ole ollut tarvetta primereihin koskea.
Toisaalta, avoveneessä joka on makeassa vedessä, poistin myrkyt ja alta paljastui hyvä pinta, joten siihen en ole edes myrkyn poiston jälkeen tehnyt mitään vaan antanut olla niineen. Tuohon voisi tietysti vetää uuden primerin päälle tarvittaessa. - jaska
vai ei kirjoitti:
Oletan, että että primerit ovat kunnossa eli ongelmasi koskee pelkästään sitä, pitääkö entinen myrkky poistaa vai maalaako päälle.
Itse olen tehnyt kahdella tavalla: isommassa, ht-veneessä oli ostaessa puolikova myrkky pohjassa. Syksyllä nostettaessa myrkyn sai pesemällä harjalla pääosin pois. Sitten keväällä teräsharjalla se mitä vielä lähti. Sitten vain taas puolikova myrkky päälle, kun primerit oli kunnossa. Tätä olen toistanut vuosia, kun ei ole ollut tarvetta primereihin koskea.
Toisaalta, avoveneessä joka on makeassa vedessä, poistin myrkyt ja alta paljastui hyvä pinta, joten siihen en ole edes myrkyn poiston jälkeen tehnyt mitään vaan antanut olla niineen. Tuohon voisi tietysti vetää uuden primerin päälle tarvittaessa.Jos tuon myrkyn poistaisi, kuten sanoit, onko todella ok jättää pohja maalamatta lainkaan?
Mitä siihen voisi laittaa kuitenkin esim. liukuvuuden lisäämiseksi?
- suoja
epoksipiki Ja kannattaa ostaa teollisuus epoksipiki se on sama-aine edullisemmassa purkissa. Se suojaa geeli pinnan tehokkaasti ja pysyy pohjassa kiinni. Helppo levittää telalla, mutta ensimmäinen kerros kannattaa penslata saat paksumman suojaavan kerroksen, toinen telella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760