Kärhön siemenet

Missu

Sain tuttavalta pussillisen kärhön siemeniä, miten nyt sitten niiden idättäminen, onko jotain erityisiä niksejä mitä pitäisi tehdä ja milloin siemenet on parasta laittaa itämään. Lajike on Cyanea. Mikä on itävyys%, siemeniä on n. 30 kappaletta eli montakohan pitäisi laittaa multaa että saisi varmuudella edes muutaman taimen.

5

2067

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tiedä

Clematis alpina 'Cyanea',on helppo,siitä vaan multaan jo sisällä, vaikka heti ja taimet keväällä ulos.
      Itävyysprosenteista en osaa sanoa, mutta laita useimpi nyt ja kylvä keväällä ulos loput.Mitä niitä siemeniä säästelemään,vanhaksi menevät.

• Mammales

Eikö kärhöt tarvitse kylmäkäsittelyn?
        Itse istutin multiin joulukuussa-05, ja aijon pitää kylmässä tuonne helmi-maaliskuulle, jonka jälkeen nostan ne aurinkoon ja lämpöiseen.

• jääkaapissa
        Mammales kirjoitti:

Eikö kärhöt tarvitse kylmäkäsittelyn?
        Itse istutin multiin joulukuussa-05, ja aijon pitää kylmässä tuonne helmi-maaliskuulle, jonka jälkeen nostan ne aurinkoon ja lämpöiseen.

Kylmäkäsittely 1-3 kk kärhöille.
        itääkseen. Kylmäkäsittelyn aikana siemenn tai vastaavan lepo keskeytyy. Siemenet alkavat käsittelyn jälkeen itää kun ne siirretään lämpimämpään ja kosteaan.
        Kylmäkäsittelyn voi tehdä esim. jääkaapissa.
        Kannattaa laittaa siemenet syksyllä maahan tai ruukkuihin,silloin ei tarvi kylmäkäsitellä erikseen.

http://ess.fi/Article.jsp?article=28106&category=-1&main=21&days=0&dept=0

• hurjastelija

varaudu sitten siihen, että mikäli yleensä itävät, niin lopputulos voi olla hyvinkin erilainen kuin emokasvit, kärhöjen siemenlisäys alkuperäislajeja lukuunottamatta on sitä sun tätä.

• xpq

Sain tuttavalta kourallisen kahden seinustalla vierekkäin kasvaneen kärhön siemeniä. Onpa jännä nähdä kesällä, millaisia kärhöjä niistä sitten kasvaa ;) Sirkkalehtiä jo näkyvissä purkissa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2240
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      853
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      825
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      806
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      531
      749
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      75
      674
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      650
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      600
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe