Olen ostamassa HT venettä rannikolle päiväretkeily
/kalastuskäyttöön. Hintaluokassa alle 6000€.
Onko Finnsport 540 HT (n. vm 1980) passeli ja turvallinen ko. käyttöön ?
Entä esim. Flipper 510 ??
Vinkeistä kiitollinen.
Finnsport 540 HT ?
5
2983
Vastaukset
- Jore
mutta itse tyykkään enempi Yamarin 575HT:sta.
Toki se on kalliimpi kuin Finnsport 540. - Ile
On ihan hyvä ht-vene, osta vaan tarpeeksi isolla koneella ( mielellään ainakin 60 Hp). Tarpeeksi isolla koneella saat veneen liukuun isommallakin porukalla ja pääsee pahan kelin alta nopeammin pois. Tehokas kone on myös turvallisuustekijä kovassa kelissä. Nyt tulee vähän tarinaa:
Oli tossa juhannuksena Lohjanjärvellä pahin myrsky mitä tiedän. Eräs mökkinaapuri sanoi, että hänen 40 vuoden mökkeilyllä samassa paikassa ei ole tälläista keliä ollut. Meillä on mökki suht suojaisassa salmessa, nyt siitä paahto ohi tollaisia yli metrin vaahtopäitä. Oli taidetta päästä laiturista pois, kolme ihmistä piti veneestä kiinni. Kone käymään, äkkiä laiturilta veneeseen, vaihde silmään ja kaasua. Kotimatkalla veneestä katkesi tollainen vain 50 cm korkea valomasto. Ryskäsi suhteellisen lujaa. Joutui oikein ajamaan venettä toinen käsi kaasulla koko ajan. Oli muutaman kerran vene täysin ilmassa. ONNEKSI mulla on veneessä tarpeeksi tehokas kone ( Yamarin 510, Yamaha 70 Hp, n. 40 solmua), joten pystyi hyökkäämään ripeästi seuraavan aallon yli. Että sellaista.
Yks hyvä vaihtoehto on myös Finnspeed 555 tai FinnFamily (sama vene, jälkimmäinen vaan uudempi korkealla keulakaiteella). On pituuteensa nähden todella tilava vene! Niitä saa suht edullisesti.
Yamarin 575HT olisi kyllä loistava joka suhteessa, on vaan kallis, käytetyt yleensä yli 9000€ - poweria
ihan hyvä laite on.mulla on sellanen 84vm.merellä
ja oon ollut tyytyväinen.hintakin on kohdallaan.
hyvä tehdä justiinsa noita kalareissuja ja muutenkin painaa menemään tuolla saaristossa.itselläni on semmonen reilusti yli sataheppaa koneessa potkua ja mun mielestä ei oo yhtään liikaa.vene on todella tukeva,ei paljon rannassa kallistele vaikka olis isompikin kaveri tulossa kyytiin. - Entinen omistaja
Itse ostin aikoinaan ensimmäiseksi veneeksi juuri Finnsport 540 HT:n. Totta on että se on tosi tukeva vene kokoonsa nähden. Tukevuus tulee siitä että se on melko leveä ja loiva V-pohjainen. Näiden ansiosta se kulkee melko hyvin pienehkölläkin koneella (65hp 32s). Toisaalta se keulii aika paljon liukuun lähdössä ja on tosi töyssyinen aallokossa, joten tuulisilla selillä joutuu ajamaan melkein tyhjäkäynnillä tai korkeintaan puoliplaania, muuten se hakkaa niin että tuntuu että vene halkeaa. Mun veneessä oli kaikki jäykkääjät jouduttu kuiduttamaan uudestaan pohjaan kiinni kovan rynkytyksen takia. Silti se tarjosi meille luotettavat kyydit mökille ja takaisin usean vuoden ajan. Juuri kovan hakkaamisen takia vaihdoin vuosi sitten Flipperiin, joka on paljon pehmeämpi ajettava. Samaa kokoluokaa oleva Flipper 535HT on kuitenkin huomattavasti kapeampi, kiikkerämpi ja sisätilat ja varsinkin ne kuppipenkit on tosi ahtaat, joten Flippereistä kannattaisi ehkä katella jotain 570 tai 575:sta. 510:stä minulla ei ole omia kokemuksia. Itse ostin 640:sen.
- kari
Meillä oli tollanen vene ja sitä piti aina ajaa seisten kun kuomu kiinni ei ollut kunnollista näkyvyyttä sivuille. Tämä johtuu loivasta "katoksen" reunasta joka estää näkemistä ja meillä oli lisäksi kuomussa niin pienet ikkunat että sekin vaikutti sivunäkyvyyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain617530Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242959- 1431793
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1171479Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691429- 1311173
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53764