Miksi aina, kun otan kasvattamieni toukkien koteloitumisastian sisälle kylmiöstä tähän aikaan, pieni osa koteloista on kuivahtanut keksinrapeiksi? Aivan eri lajeja ja sukuja, ja kumminkin osa saman lajin koteloista aivan eläviä, potkivaisia (takaruumis pyörii) ja kuoriutuvat normaalisti.
Ja tämän delanneen marginaaliryhmän kotelot ovat
sisältä täynnä kuivaa, jauhomaista mössöä...
Avaan ne pöntön yllä ja huuhtelen menemään, sitten desinfeeraan käteni.
Mutta mulle tulee mieleen jonkinlainen HIIVA... Voiko jokin hiivasieni tms tappaa koteloita?
Kasvatuksessa kuivuneet kotelot
2
454
Vastaukset
- *Nilla
mutta home voi aiheuttaa tuollaista. Itse toukka on saattanut olla infektoitunut homeeseen tai johonkin muuhun tautiin.
Luultavimmin kuitenkin toukka on nääntynyt rasitukseen. Se on ollut "huonossa lihassa" koteloituessaan ja koteloitumisen rasitus ja sen jälkeinen kudosten uudelleen rakentuminen on näännyttänyt toukan hengiltä. Useimmilla toukillahan koteloituminen alkaa hormoonien erittymisestä ja se ei välttämättä tapahdu toukan kunnon (siis lihavuuden) mukaan vaan esimerkiksi toisten toukkien erittämien feromonien tms. seurauksena.
Joskus omissa kasvatuksissani porukassa pysyttelevien kehrääjäntoukkien koteloituminen tapahtuu hyvinkin samanaikaisesti ja silloin ryhmässä olevat hitaasti kasvaneet toukat (pienet)koteloituvat samanaikaisesti kuin hyvin kasvaneet (isot) toukat. Näistä yleensä ne pienet kuivuvat talven aikana (usein jo ennen talvea!). - vesi
Eiks sisälle tuodut, esim. lasipurkissa säilytettävät kotelot aika ajoin tarvitse vettä, jotta ne kehittyvät normaalisti. Selitys on yksinkertainen: sisäilman kosteus ei riitä, eivätkä kotelot saa luontaista sadetta jne.
Eli kotelot tulee säännöllisesti suihkuttaa esim. kasveille käytettävillä käsisuihkuttimilla. En ole niin suuri perhosasiantuntija, että voisin tarkoin sanoa, kuinka paljon kotelot vettä tarvitsevat, mutta pari kertaa kuukaudessa voi riittää riippuen siitä, millaisessa ilmankosteudessa toukat haluaa telvehdittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833