Korkea verenpaine ja raskaus

Huolissani

Onko muita, joilla on korkea verenpaine ja olette raskaana?

Itselläni verenpaine ilman lääkkeitä nousee tuonne 90/140 ja gyne määräsi Albetolia. On kuulemma parempi pitää tuo verenpaine alhaisena.

Tänään oli kuitenkin 1. neuvola ja terveydenhoitaja todella huolestui tuosta syömästäni Albetolista. Oon syönyt nyt 1,5 viikkoa., kun kuulemma 1/3 raskaudesta pitäisi pärjätä ilman, kun voi olla vaarallista sikiölle. Oon nyt viikolla 8.

Ymmärän, mutta mutta... Ilman lääkkeitä olo todella kurja, olen lähes työkyvytön. Beetasalpaajilla on aikaisemmin pidetty sekä verenpaine että migreeni kurissa. Itselläni tuo verenpaine on ihan perinnöllistä (isällä korkea verenpaine ja mummi ja ukki kuolleet sydänkohtauksiin aikanaan). Lääkkeiden lisäksi syönyt kuitupitoista ruokaa ja liikkunut/ulkoillut paljon, joten elintavoista se ei johdu.

Kuinka teillä muilla korkeasta verenpaineesta kärsivillä on käynyt? Ootteko vaan kärvistelleet ilman lääkkeitä vai saaneet jotain? Kun ei kai se ihan vaaratonta sikiöllekään ole, jos äidillä on korkea verenpaine, jota ei lääkitä.

Terveydenhoitaja onneksi soittaa lähipäivinä ja kertoo kuinka edetään. Pääsen myös Naistenklinikalle erikoislääkärin seurantaan...

...mutta pitipähän purkaa nyt tänne tämä, kun en tiedä mihin sitten...

10

10602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietenkin :-)

      menipäs hassusti..

    • äiti

      mulla rupes puolessa välissä raskautta verenpaineet kohoamaan.lukemat oli yleensä n.165/95. ramppasin jakuvasti äitipolilla seurannassa mutta lääkkeitä en saanut.nyt synnytyksestä on kohta kolme kuukautta ja verenpaineet edelleen korkeat.epäillään verenpainetautia,joka puhkesi mm.mummolleni minun ikäisenä (ikä 20v.).synnytyksessä RR 225/115

      • Heli

        Mä jouduin syömään kanssa verenpainelääkkeitä kun odotin, en kyllä muista minkä merkkinen se lääke oli. Mulla kanssa verenpainetauti, eikä johdu elämän tavoista.


    • En niin Huolissani enää :-)

      Terveydenhoitaja soitti äsken:
      saan syödä Albetolia ja pääsen Naistenklinikalle seurantaan!

      Ja viikonloppuna ulkoillaan :-))))))))))))))))))

    • kissanviiksi

      Mä olen monesti miettinyt, kuinka monella suomalaisella loppujenlopuksi on varsinainen korkea verenpaine ja kuinka monella se johtuu vain siitä, että henkilö jännittää paineen mittausta (esim. neuvolassa tai lääkärissä).

      Itse kärsin juuri tuosta "valkotakki-pelosta", eli neuvolassa mitattessa paineet huitelee n. 170/86 ja kotona itse mitattaessa yleensä alle 130/70. Minulla myös suvussa korkeita paineita ja verenpainetautia lähes jokaisella. Nyt raskauden aikana mittailen kotona kerran viikossa ja merkkaan tulokset ylös, sillä neuvolassa lukemat huitelee niin korkealla, että ihan pelottaa.

      Jokainen ei välttämättä tunnista/tunnusta pelkäävänsä mittausta ja sitten lukemat ovat vääristyneet tästä syystä.

      Tällaista vain pähkäilin tässä :)

      • En niin Huolissani enää :-)

        ainakin "pelkään" ihan kauheesti... Jo pelkkä verenpainemittarin näkeminen lääkärissä nostaa painetta ja alkaa huimata.

        Mutta kun olen kotonakin mittaillut, niin on ollut koholla, ainakin 1. mittaus. Sitten kun olen mitannut muutaman kerran se laskee tuonne 77/120 tasolle. Joten saatan enemmän olla vaan "hermoheikkoa tyyppiä" ;-)

        Mua myös rassaa tuo pulssi, joka helposti nousee tuonne 100 paikkeille. Painoindeksi oli 21 ja jumpassa käynyt viim. 10 vuotta ahkerasti...


      • miettinyt minäkin

        Itselläkin verenpaine nousee ihan tolkuttomaksi, kun joku vieras mittaa. Kotona kuitenkin arvot ihan ok. Minullakin suvussa verenpainetautia ja taipumus siihen siis itselläkin, mistä nuo valkotakkiverenpaineet kertovat.

        Vaikka kotona mittaisin esim 120/70, niin kun menen mittaukseen, lukemat ovat tyypillisesti 150/100. Verenpaine alkaa nousta jo kotona, kun ajattelen, että kohta pitää lähteä ja odotushuoneessa on kaikkein korkeimmillaan. Siis olen joskus pitänyt omaa mittaria mukana ja tutkinut verenpaineeni käyttäytymistä.

        Nykyään kieltäydyn aina verenpaineen mittauksesta. Siitä kun ei ole mitään hyötyä, pelkästään haittaa. Olen varma, että moni syö turhaan verenpainelääkkeitä kyseisen ilmiön vuoksi.


    • anniina

      Minulle on Albetol määrätty nimenomaan raskautta ajatellen, ei ole vaarallinen sikiölle! Ompas tietämätön terveydenhoitaja sinulle sattunut!

      • Ei enää niin huolestunut

        Sitä minäkin kyllä ihmettelin...

        Mehiläisen erikoislääkäri, jolla kävin ekassa ultrassa, oli todella hyvä ja asiansa osaava. Siksi ihmettelin, kun terveydenhoitaja (joka ei ehkä olekaan niin perillä asioista) rupesi "vaikeilemaan" Albetolin kanssa.

        Mutta onneksi saan syödä sitä, ja on vaaratonta myös "herra Herneelle" :-))


    • Feliciaaa

      Mulla on suvussa verenpainetautia, niin nyt on sitten itselläkin vaikken olisi uskonut. :/ Huomenna neuvolalääkärille ihmettelemään, kotimittauksilla saanut 148/105 tuloksia.. :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe