BJJ ja turvallisuus

turvallisuusmies

Olen aloittamassa brassijujutsun ja mieltä on askarruttanut nuo loukkaantumiset. Valmentajakin käski hankkimaan heti lisenssit(vakuutukset) ja painotti että ne ovat tärkeitä. Minkälaisia loukkaantumisia ja miten usein esim. sparrissa yleensä tapahtuu? Olen kuullut tarinoita noista kiertävistä jalkalukoista, joissa on rikottu kaverin polvi. Sitä kun ei saa koskaan enää kuntoon jos sen kerran joku höyrypää rikkoo. Pienet kolhut ja ruhjeet ei pelota kunhan liikuntakyky säilyy. Pohjalla on jo karatea ja siellä ei ainakaan loukkaantumiset tuntuneet vakavilta.

10

3759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xrpete

Itse olen samassa tilanteessa ja miettinyt samo-
      ja juttuja.
      Mitä se bjj treeni käytännössä on:100%lasissa
      vai sillai "rennosti" tai rennosti 100%lasissa?

Yksi loukkaantumisia aiheuttava tekijä on se,että
      ei osaa luovuttaa silloin kun mitään ei enää ole
      tehtävissä:esim.lukko on kiinni ja pysyy(itse
      sain kerran muutaman viikon niskavaivan yrittä-
      essäni väkisin rimpuilla irti käsilukosta,joka
      piti:siperia opettaa).

Mutta bjj-miehet varmaan antavat vastaukset kysy-
      myksiisi.

• diablo

BJJ on kontaktilaji, jossa sattuu loukkaantumisia. Mutta ne eivät suinkaan ole yleisiä, että niitä tarvii pelätä. BJJ:tä pystyy harrastamaan turvallisesti, jos nyt ei pikku kolhuista välitä.

Erilaisissa jalkalukoissa valmentajalla (erityisesti peruskurssilla) on vastuu kertoa niistä ja niiden vaarallisuudesta sekä korostaa turvallisuutta! Vastuu on myös sparraajalla taputtaa ajoissa, kun jalkalukko on kiinni/menossa kiinni.

Olen harrastanut BJJ:tä muutaman vuoden ja vielä pystyn liikkumaan...=) Jos BJJ olisi niin vaarallista, kuin jossain kauhukuvissa kerrotaan, niin aika nopeasti loppuisivat harrastajat...

Tervemenoa harrastamaan todella koukuttavaa lajia!

• rennosti

BJJ ei ole erityisen vaarallinen laji ja varsinkin suurin osa sparrista tapahtuu polviltaan/matossa mitään erityisen rajuja heittoja ei tarvitse alussa ottaa vastaan.

Oma sparrityyli vaikuttaa aika paljon mielestäni siihen kuinka turvallista meininki on. Taputa ajoissa ja usein! Ei tietenkään ilmaiseksi anneta mitään mutta turha väkisin vääntää vastaan jos lukko on jo päällä eikä järkevää escapea ole tiedossa.

Vääntyneistä raajat ovat melko lailla harvinaisia sen sijaan ruhjeita ja pieniä venähdyksiä on kyllä tarjolla.

• VanhaStarba

sen ottaa. Luulen, että BJJ kilpailijoiden kohdalla voi katsoa judon loukkaantumistilastoja, mitkä ovat todella karuja, verrattuna muihin kamppailulajeihin. Harrastelijoille ei satu haavereita ihan samassa suhteessa, oli laji mikä oli.
        Vakuutusyhtiöiden BJJ tilastoja en ole nähnyt, mutta luulen, että ne noudattaa likipitäen judon tilastoja, joka suhteessa, koska tekniikat ja rajuus tekniikoissa on samaa tasoa. No silti luulen, että kilpajudokoilla on karvan verran suurempi riski loukkantua. Tämä on arvaus, koska en ole tilastoja nähnyt BJJ osalta. Mutta judosta tietoa on pilvin pimein. Ihan vasta oli mm. Hesarissa tilastot ja ne oli aika karua luettavaa judon osalta. No en mä tiedä noista vaparimatseita, saako niihin yleensä mitään vakuutusta. Miten on jos BJJ kaveri menee vapariin, niin se ei taida näkyä missään valtakunnallisissa vakuutustilastoissa juuri BJJ loukkaantumisena?

• Mitään ihmeellistä

Itsellä ei ainakaan ole mitään loukkaantumisia tapahtunut. Nuo kiertävät polvilukot eivät kuulu BJJ matseihin alle ruskean vyön? Eli BJJ on ihan fiksu laji siitä että vaarallisimmat tekniikat on jätetty pois alemmilta vyöarvoilta Näin on saatu loukkaantumisia pois. Lukkopaini on sitten eri asia mitä moni BJJ kaveri treenaa myös, riippuen mitä kisoja on tulossa. Itse muuten siirryin Karatesta BJJhin ja on niitä pipejä enemmän tullut BJJssä

• tottakai

tietenkin bjj:ssä tulee enemmän pipejä kuin karatessa. bjj kun on kontaktilaji ja karatessa leikitään hippaa tai huidotaan ilmaa. :)

• Tottahan toki
        tottakai kirjoitti:

tietenkin bjj:ssä tulee enemmän pipejä kuin karatessa. bjj kun on kontaktilaji ja karatessa leikitään hippaa tai huidotaan ilmaa. :)

Mm. karateka Semmy Schilt aiheuttaa niitä pipejä. Se on ihan tosi.

• kakeilija
        Tottahan toki kirjoitti:

Mm. karateka Semmy Schilt aiheuttaa niitä pipejä. Se on ihan tosi.

Ei jaksaisi kaikkiin provoihin aina lähteä mutta pakko taas oli. On vaan hauska huomata että aina löytyy näitä oman lajin ylöspäinnnostajia ja muiden lajien mollaajia. Koitetaan sillä sitten tehdä itsestä kova jätkä. Itse kunnioitan oikeastaan suurinpiirtein kaikkia lajeja. On selvästi huomattu että mikään laji ei ole hallitseva vaikkapa K1:ssä tai vaparissa. Homma riippuu enemmän itse kamppailijasta kuin pelkästä lajista. On siis ihan turha kitistä tyyliin "meidän laji se on kova ja muut ovat ilmaan huitojia". Itse kaketreeneissä on nokka vuotanu, mustelmia tullut ja ihoa nirhautunut...mustia silmiä... Onneksi itse olen pahemmilta kolhuilta välttynyt mutta osa kärsii kroonisista vaivoista meidänkin salilla.

• Karpo--xx

Itse harrastanut yli 4vuotta lukkopainia kiertävine jalkalukkoineen yms. Käyn myös kisaamassa jokaisessa kisoissa missä kerkeän. Vinkkinä miten pysyä kunnossa sanoisin, että sovi sparrissa ensin kaikkien kanssa, että otatte iisisti. Vakoile myös miten jengi vääntää. Sitten, kun oot tunnistanut ketkä vetää lukot nopeesti kii ja ketkä tekee lukot rauhallisesti tiedät kenen kanssa voi yrittää päästä lukoista ja kenelle kannattaa taputtaa heti. Näin karkeesti.

4vuoden aikana oon näyhny ainoastaan 1 olkapään menevän sijoiltaan. Muuten mitään en oo nähny menevän rikki. Venähdyksiä yms mitä tapahtuu kaikissa lajeissa tietenkin on ollu. Useammin loukkaannun kavereiden kanssa pelatessa jalkapalloa, kuin treeneissä.

• mikään ihme

miten ihmeessä karatessa nyt sitten voisi loukkantua. eihän siellä huidota kuin ilmaa. ja toisia huidotaan niin sitten hippaleikkien. kaikissa täyden kontaktin lajeissa voi sattua vahinkoja, ei niitä tarvitse pelätä kohtuuttomasti. ota huomioon että eniten loukkantumisia tapahtuu kuitenkin jalkapallon ja jääkiekon parissa, eikä niitäkään nyt kukaan erikseen pelkää. silti on itsestään selvää olla vakuutettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe