Romua tiellä

kenelle kuuluu

Ajelin tässä päivänä muutamana naapurikaupungista kotiinpäin pimeällä ja keskellä omaa kaistaani oli rekan tai vastaavan lokasuojaa muistuttava romun kappale. Huomattavan kokoinen kuitenkin. Hieman aiemmin olin tienlaidassa nähnyt hirven joten olin tavallista tarkkaavaisempi ja huomasin sen onneksi ajoissa. Muistin nähneeni samaisen romun menomatkalla tien penkalle nostettuna kuutisen tuntia aiemmin. Ilmeisesti rekkojen ilmavirta oli sen siitä tielle heittänyt.

Sitä joutui väistämään vastaantulevien kaistalle kohdassa jossa oli tuplasulkuviivat. Onneksi en osunut siihen eikä takaa tulevat pari muutakaan autoa. Pahaa jälkeä olisi voinut tulla, olen nimittäin jo tänä vuonna ajanut autoni rekasta unohtuneen tai tippuneen rengaskiilan yli niin että se iskeytyi auton alapohjan läpi moottoritilan puolelle. Onneksi ei särkynyt mitään sellaista ettei olisi päässyt matkaa jatkamaan mutta mutta hintaa korjaukselle tuli silti ihan kiitettävästi!

Naisihmisenä en sitä omin voimin saanut pois ja paikalle soittamiltani poliiseiltakin tuhraantui kolmisen varttia sen irrottamiseen.

Kenelle tuollaisista tiellä lojuvista, liikennettä vaarantavista esineistä pitäisi ilmoittaa vai pitäisikö ne havaitsijan itsensä käydä nakkaamassa tarpeeksi kauas tiestä, tietysti paikasta riipuen. Tuo viimeksi sattunut jäi vaivaamaan. Eivät kyllä minunkaan perässäni tulevat pysähtyneet sitä pois korjaamaan.

9

2332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinivilkku
    • siirtää

eli ensimmäinen paikalla olija siirtää liikenteelle vaaraksi olevat esineet ajoväylältä mikäli esine on sen verran suuri ettei jaksa siirtää pysähdy sen eteen hätävilkut päällä ja soita poliisille (näin itse tekisin en sit tiedä onko se oikein=)=)

• oletkin jo

toinen paikallesaapuja eikä ensimmäinen siirtänyt romua pois? Voitko silloin jatkaa hyvällä omatunnolla matkaa?

• Elmeri

"POLIISI! POLIISI! Tiellä on kiviä edessä, yhyy. Olen niin kädetön, etten osaa väistää sitä." Ja vielä ihmetellään poliisin resurssipulaa. Mietippä oikea tilannenopeutesi kohdatessasi esteen tiellä, se on todennäköisesti väärä. ITSEHÄN yleensä JYRÄÄN kaikki hirveä pienemmät kappaleet maantiellä, esim. nissan micrat.

• PerSe

oikeaan työhön ...ovatpahan poissa asennevammaisesta ns ylinopeus kyttäämisestä...

• selvää

Mulle on ainakin itsestään selvää et siirrän vaaraksi olevan tavaran pois tieltä (paitsi esim. motarilla), olinpa ensimmäinen tai toinen...

• 530dA

Käytännössä jokainen on velvollinen korjaamaan tieltä vaaraa aiheuttavat esineet pois ne huomatessaan. Täytyy kuitenkin pitää turvallisuus mielessä, eli ettei ala motarilla tai muulla vilkasliikenteisellä tiellä juoksentelemaan, vaan ko. tapauksissa tekee ilmoituksen viranomaisille.

Itsellä on tapana pysähtyä ja poistaa vaarallinen esine ajoradalta aina, kun se on vaan turvallista, joku kuitenkin siihen törmää ennemmin tai myöhemmin ja rikkoo autonsa.

• näin on homma.

Korjaavat rojut pois, mutta jonkun pitäisi ilmoitella asiasta.

Moottoritielle ei tavallisen urpon kannata mennä pysäköimään autoaan ja loikkimaan kaistojen yli.
      Ajatelkaas nyt, kun sieltä saattaa tulla vasenta kaistaa autoantsa loistoautollaan sataa viittäkymppiä. Käy tila ahtaaksi nopeasti.

• zilly

Tieliikennelain 62 § kuuluu näin, eiköhän se siitä selviä:

Tiellä oleva este

Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.

Milloin jonkun syystä tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, hänen on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota esteeseen, kunnes hän on saanut sen poistetuksi.

Milloin tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakavaa vaaraa liikenteelle, jokaisen esteen havainneen tienkäyttäjän on mahdollisuuksiensa mukaan viipymättä ryhdyttävä 2 momentissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin taikka, jollei se ilman kohtuutonta hankaluutta ole mahdollista, ilmoitettava asiasta poliisille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82