Tietäisikö joku, miten tuo (vanhan) nopeusmittarin kalibrointi käytännössä tapahtuu ??
Omassa 250/W123:ssa mittari valehtelee 80km/h nopeudessa 8km/h verran nykyiselläkin välityksellä.
Tarkoitus olisi vaihtaa välitys harvempaan, jolloin mittarivirhe tulisi kasvamaan entisestäänkin.
Pystyykö tuota mittaria yleensäkään kalibroimaan ilman että asentaa mittarivaijerin päähän "välityksen" korjaamaan tuota virhettä.
Miten tuo eri välityssuhteiden vaikutus on alunperin otettu konstruktiossa huomioon, eli onko se magneettikenttä eri vahvuinen, ovatko ne sisäkkäiset lieriöt eri kokoisia vai onko niiden ilmavälissä eroja ?
Uudeksi välitykseksi olen ajatellut 3.07:ää, mutta tuota ei löydy alkuperäisenä kuin 300TurboDieselistä, jossa taas nopeuslukemat loppuvat kai aika alas... (nykyinen max.200km/h, eli koko mittarin vaihto ei oikein innosta)
Nopeusmittarin kalibrointi
2
1217
Vastaukset
- Antti
Oma oletus:renkaat on 185/70/14 ja olisiko alkup.185/80/14,näillä jo tulee 6% ero eli mittari ero 8% sopisi hyvin jäisi se 2% joka olisi normaali,jos näin on niin perän harventaminen ei kasvata eroa vaan pain vastoin supistaa ja menee toisinpäin yli,jos peränv.nyt 3,46 ja tulisi 3,07 ero n.12% jäisi 4% ero,jos mittari näyttäisi 100 niin todellinen olisi 96,aikanaan näitä laittelin,elikkä tässä tapauksessa,mittarin akselista ote pihdeillä ja viisaria juuresta kääntää se 4km ,matkamittari jää heittämään sen,vaan sillähän ei ole haittaa.Huono muutoin mennä muuttamaan,koska ne kalibroitu(jousen jäykkyydet,lieriöiden koot joissa magneetit toimivat)
- M123
Alkuperäiset renkaat 175/80-14"
Perävälitys on ilmeisesti (ristiriitaisia tietoja lähdeteoksissa) 3.69, mutta nopeuden ja moottorin kierrosluvun suhde antaisi olettaa perästä löytyvän jopa 3.92 välityksen (jota on myös joihinkin 250 malleihin laitettu).
Nykyiset renkaat on 205/70-14", joilla tulee 1km/h ero alkuperäisiin.
Eri suuntaanhan tuo ero meneekin välitystä harventamalla, mutta tullee silti tuo virheen määrä kasvamaan, ja vieläpä "laittomalle" puolelle...
Olen vain ihmetellyt, kun aina silloin, tällöin puhutaan mittarikorjaamojen suorittamasta nopeusmittareitten kalibroinnista, niin mitä ne korjaamot itse asiassa silloin tekevät, vai onko koko juttu vain tietämättömien kuvitelmaa.
Mikäli tuollaiset pajat tosiaan pystyvät kalibroimaan (vanhanmallisen, ei-digitaalisen) nopeusmittarin, niin eihän tilanteessa sitten ole mitään ongelmaa, mittari sinne vaan ja homma on hoidettu...
Mutta edelleenkin kiinnostaa se, mitä ne pajat tuolloin tekevät...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752