Diesel perämoottoriksi??

mikäettei

Miksi diesel ei ole vielä tullut perämoottorikäyttöön. Autoissa uudet aina 2000bar yhteispainesuihkutuksella toimivat dieselit päihittävät väännössä, tehossa ja kulutuksessa bensamoottorit. Onhan diesel tullut jopa lentomoottoriksi. Dieselin ominaisuus on korkea vääntömomnetti kapealla sanotaan alle 3500rpm kieroslukualueella. Venekäytössä vaadittava kierroslukualue on kaiketi aika kapea. Dieselin suuri etu myös perämoottorikäytössä olisi verrattomasti parempi polttoainetalous. Kuvittelisin, että esim 50hv perämoottori voitaisiin rakentaa noin 800cm3 sylinteritilavuuden 3-sylinterisenä pikkudieselinä polttoainekulutuksella noin 3 litraa tunnissa kaasuöljyä

33

19234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jallu

      Yanmar on tainnu noita diiselprutkuja tehä jo vuosia. Oli testi jossain venelehdessä muutama vuosi sitten. Painava ja kallis kone oli. Kai nykytekniikalla paremmankin paketin sais kehitettyä, muuta pitäs olla varakkaita ostajia. Ja jos on varaa osta kallis diiselkone ni on varaa ostaa vähä enempi pensaakin...

    • asd

      Onhan niitä, kalliin hintansa puolesta eivät ole yleistyneet.

      Merkkiä en muista, mutta muistan yhdessä satamassa nähneeni Buster L:n perässä moottorin, jonka kyljessä luki "diesel" ja näin sen myös käynnissä, ja ääni oli dieselin. Harmi kun ei merkki muistu mieleen...

      Otappa selvää ihan vaikka Kubotan pikkudieselien (2-3 syl.) hintaluokasta, ehkä se kertoo miksi niitä ei perämoottoreina ole.

    • kulutus

      ei putoa noin paljon.

      Vanha sääntö sanoo, että perinteisen 2-tahtisen tehonumero jaetaan luvulla 2, nelarin luvulla 3 ja dieselin luvulla 4 jotta saadaan tuntikulus täysteholla. Karkeita lukuja tietenkin ovat mutta suuntaa antavia.

      Karkeasti 2-tahtinen 50 heppainen vie siis 25 litraa tunnissa täysillä ajettaessa. Vastaavasti nelari vie 17 litraa ja diesel 12,5 litraa.

      Paljon pitää ajotunteja tulla että hintaero saadaan säästetyksi. Tyypillinen käyttötuntimäärä Suomessa lienee jossakin 50 tunnin luokassa kauden aikana jolloin useilla käyttäjillä tavallinen 2-tahtinen olisi tosiasiassa kokonaiskustannuksiltaan edullisin halvasta hankintahinnasta ja edullisesta huollosta johtuen.

      Tuossa varmaan perussyyt miksi Selvaa ja Yanmaria ei Suomessa juurikaan aikoinaan myyty.

      • Jurputtaja

        tuo sääntö ei sovellu 2-T ruiskuihin.
        Kaikkein testien mukaan se kilpailee kulutuksessa 4-t koneiden kanssa aika tasaväkisesti, joillain kierroksillä jopa vähemmän kun 4-t, joillain taas hiukka enempi.


      • ja kiihtyvyyden!
        Jurputtaja kirjoitti:

        tuo sääntö ei sovellu 2-T ruiskuihin.
        Kaikkein testien mukaan se kilpailee kulutuksessa 4-t koneiden kanssa aika tasaväkisesti, joillain kierroksillä jopa vähemmän kun 4-t, joillain taas hiukka enempi.

        ...


      • RW/KV1

        Luettuani näitä kirjoituksia diesel-perämoottorista, haluaisin sanoa muutaman sanan.
        Minulla on ollut ammattikäytössä (kalastuksenvalvonta) Yanmar dieselperämoottoreita.
        Ensin oli 27hv kone Buster keskipulpettiveneessä ja ajoin sillä koneella 3762 tuntia.
        Sitten 36hv kone Scantic 560 takahyttiveneessä ja sillä koneella ajoin 3218 tuntia.
        Mitään teknisiä ongelmia ei ollut kummassakaan koneessa.
        Keskikulutus 27hv koneella oli 4,3l/h ja 36hv koneella oli 5,9l/h.
        On tietysti huomioitava se, että vapaa-ajan veneilijä ajaa vuosittain ainoastaan n.100 konetuntia jos sitäkään, niin kulutus on aikalailla tois´arvoinen asia kokonaiskustannuksissa.


      • pietu
        RW/KV1 kirjoitti:

        Luettuani näitä kirjoituksia diesel-perämoottorista, haluaisin sanoa muutaman sanan.
        Minulla on ollut ammattikäytössä (kalastuksenvalvonta) Yanmar dieselperämoottoreita.
        Ensin oli 27hv kone Buster keskipulpettiveneessä ja ajoin sillä koneella 3762 tuntia.
        Sitten 36hv kone Scantic 560 takahyttiveneessä ja sillä koneella ajoin 3218 tuntia.
        Mitään teknisiä ongelmia ei ollut kummassakaan koneessa.
        Keskikulutus 27hv koneella oli 4,3l/h ja 36hv koneella oli 5,9l/h.
        On tietysti huomioitava se, että vapaa-ajan veneilijä ajaa vuosittain ainoastaan n.100 konetuntia jos sitäkään, niin kulutus on aikalailla tois´arvoinen asia kokonaiskustannuksissa.

        Onkos näillä Yanmarin diesel-perämoottoreilla jälleenmyyjää suomessa? Vai mistäs sellaista voisi kysellä? -Australiasta...?


      • kalastaja
        ja kiihtyvyyden! kirjoitti:

        ...

        kyllä diselis parempi vääntö on kuin pensa- konees..ajattele vähän kieroksii pensa 3000 ja disel 3000 kyl pensa toiseksi jää..jonkin verran tiedän.....


      • kalastaja
        pietu kirjoitti:

        Onkos näillä Yanmarin diesel-perämoottoreilla jälleenmyyjää suomessa? Vai mistäs sellaista voisi kysellä? -Australiasta...?

        ei tuoda enään suomeen eu ja saatan..päästöjen takia tulisi niin kalliiksi..mut koneita saa uusia viel...


      • oski67
        RW/KV1 kirjoitti:

        Luettuani näitä kirjoituksia diesel-perämoottorista, haluaisin sanoa muutaman sanan.
        Minulla on ollut ammattikäytössä (kalastuksenvalvonta) Yanmar dieselperämoottoreita.
        Ensin oli 27hv kone Buster keskipulpettiveneessä ja ajoin sillä koneella 3762 tuntia.
        Sitten 36hv kone Scantic 560 takahyttiveneessä ja sillä koneella ajoin 3218 tuntia.
        Mitään teknisiä ongelmia ei ollut kummassakaan koneessa.
        Keskikulutus 27hv koneella oli 4,3l/h ja 36hv koneella oli 5,9l/h.
        On tietysti huomioitava se, että vapaa-ajan veneilijä ajaa vuosittain ainoastaan n.100 konetuntia jos sitäkään, niin kulutus on aikalailla tois´arvoinen asia kokonaiskustannuksissa.

        kunnon käyttö kokemuksia ... kun usein on vaan arvailuja ... mulla on sellanen Yanmar36 en ole vielä sitä veneeseen saanut ... olis kiva kuulla mielipiteesi et soveltuuko yleensä ko. kone johonkin kevyeen huviveneeseen. Kävin veneliikkeessä siellä kaveri tyrmäsi ko. moottorin täysin sanoi että sillä ei tee mitään huvivene käytössä .. että ei riitä vääntö eikä kierrokset.. ajattelin pojalle sellasta hupi venettä jolla sais ajaa niin paljon kuin vaan huvittaa ... eikä olis kulut niin suuret kestävän kyllä tuntuu ainakin teidän kokemustenne perusteella.


    • Benqqu

      Luin artikkelin E-teciin perustuvasta koneesta joka kulki sekä bensalla että dieselillä ihan sen mukaan mitä tankissa on- Oli tehty jenkkilaivastolle, puristusta oli muutettu ja pyöriviä osia vahvistettu. Hauskana yksityiskohtana koneessa on sytytystulpat.
      Toistaiseksi suurimpana haittana hinta- nelinkertainen normi E-teciin verrattuna.

      • R K-S

        Luin myös tuon Kipparin artikkelin, jossa kerrottiin Evinruden ja Marinerin (joka oli Tohatsu TLDI)"diesel" perämoottoreista. Siinä jutussa oli se virhe, että puhuttiin harhaanjohtavasti dieselmoottorista. Se, että bensamoottoriin (otto-moottoriin) ruiskutetaan polttoaineeksi dieselöljyä tai lentokerosiinia, ei tee siitä dieselmoottoria. Prosessi on kokonaan toinen.
        Syy miksi dieselperämoottoria joudumme vielä vähän aikaa odottamaan on kaupallinen. Yli 50 % maailman venemarkkinoista on USAssa. Ja siellä vähät välitetään polttoaineen kulutuksesta. Vertaa esim. Mercury uutuuden Veradon kulutus yli 100 l/h.Teknisesti tehokas diesel-perämoottori on mahdollinen, mutta? Saas nähdä nyt. Voi olla, että parin vuoden päästä kuulemme lisää.


      • tomppa
        R K-S kirjoitti:

        Luin myös tuon Kipparin artikkelin, jossa kerrottiin Evinruden ja Marinerin (joka oli Tohatsu TLDI)"diesel" perämoottoreista. Siinä jutussa oli se virhe, että puhuttiin harhaanjohtavasti dieselmoottorista. Se, että bensamoottoriin (otto-moottoriin) ruiskutetaan polttoaineeksi dieselöljyä tai lentokerosiinia, ei tee siitä dieselmoottoria. Prosessi on kokonaan toinen.
        Syy miksi dieselperämoottoria joudumme vielä vähän aikaa odottamaan on kaupallinen. Yli 50 % maailman venemarkkinoista on USAssa. Ja siellä vähät välitetään polttoaineen kulutuksesta. Vertaa esim. Mercury uutuuden Veradon kulutus yli 100 l/h.Teknisesti tehokas diesel-perämoottori on mahdollinen, mutta? Saas nähdä nyt. Voi olla, että parin vuoden päästä kuulemme lisää.

        olen hiukan eri mieltä jenkkimoottoreitten polttoainekulutuksesta. Ainakin Mercury on panostanut polttoainekulutuksen minimointiin! Eihän Mercury 60hp (4t) vie yhtään sen enempää polttoainetta kun vastaava Yamaha! onneksi sielläkin prioriteetit muuttuvat. Huom! jenkeissä on aika kovat päästönormit nykyään.


      • on yamaha
        tomppa kirjoitti:

        olen hiukan eri mieltä jenkkimoottoreitten polttoainekulutuksesta. Ainakin Mercury on panostanut polttoainekulutuksen minimointiin! Eihän Mercury 60hp (4t) vie yhtään sen enempää polttoainetta kun vastaava Yamaha! onneksi sielläkin prioriteetit muuttuvat. Huom! jenkeissä on aika kovat päästönormit nykyään.

        Samat koneethan noi on. Miksi olisi kulutuksessakaan eroa.


      • On Mercury
        on yamaha kirjoitti:

        Samat koneethan noi on. Miksi olisi kulutuksessakaan eroa.

        Joten sen tähden tuo Yömahakin vie vähän polttoainetta.


      • tarvetta
        On Mercury kirjoitti:

        Joten sen tähden tuo Yömahakin vie vähän polttoainetta.

        kinata asiasta mutta olen ymmärtänyt moottoriraudan olevan Japanista ja polttoainesysteemien olevan jenkeistä/belgiasta. Omassa Mercussa lukee made in Belgium, mitä se sitten tosiasiassa tarkoittaakaan.

        Ainakin 935cm3 F50:ssa ja vastaavassa Mercussa oli moottoriosa Yamahan perua mutta valmistajakohtaisia eroja polttoainelaitteissa.

        Kulutushan noissa noudattaa tuota teho/3-lakia erittäin tarkaan eli 60 heppainen vie jonkun desin vaille 20 litraa tunnissa.


      • R K-S
        tomppa kirjoitti:

        olen hiukan eri mieltä jenkkimoottoreitten polttoainekulutuksesta. Ainakin Mercury on panostanut polttoainekulutuksen minimointiin! Eihän Mercury 60hp (4t) vie yhtään sen enempää polttoainetta kun vastaava Yamaha! onneksi sielläkin prioriteetit muuttuvat. Huom! jenkeissä on aika kovat päästönormit nykyään.

        Mercury 50 ja 60 hv:n koneet on tehty yhteistyössä Yamahan kanssa. Siksi ne on aika hyviä. Mutta luepa Kipparin testit Verado 250 hv koneesta. Se syö todellakin yli 100 l/h, kun taas Suzuki ja Yamaha vievät n. 70 l/h. On siinä eroa.


      • kalastaja
        On Mercury kirjoitti:

        Joten sen tähden tuo Yömahakin vie vähän polttoainetta.

        vain vanhat nelarit ovat vain lohkosta samoja muut osat eivät käy potkuri eli vähän yhteistä.


    • jjj
    • make

      Taitaa puuttua näistä diesel perämoottoreista tuo tuikitarpeellinen (teko/painosude) turbo (joillainen taitaa löytyä lähes kaikista autojen dieselmoottoreista, mersulla ilmeisesti kaikki diesel moottorit ovat mallia "kompressor")?

    • kalastaja

      hei.. kyl mul on ollut jo jonkin aikaa perämoottori disel. tehty jo 20 vuotta sit mul on 91 vm halpaa ajoa

      • 0400775666

        Nimimerkillä saa kiinni ympäri vuorokauden. Mieluiten ehjä ja hyvä, mutta kaikki huomioidaan.


      • 0400775666
        0400775666 kirjoitti:

        Nimimerkillä saa kiinni ympäri vuorokauden. Mieluiten ehjä ja hyvä, mutta kaikki huomioidaan.

        On aika siisti ja käy tosi miehekkäästi. Olen haaveillut siitä jo 20 vuotta, nyt heitän volttia ja nukun moottori kainalossa. Edullinen varaosakone kiinnostaa edelleen.


      • 0400775666
        0400775666 kirjoitti:

        On aika siisti ja käy tosi miehekkäästi. Olen haaveillut siitä jo 20 vuotta, nyt heitän volttia ja nukun moottori kainalossa. Edullinen varaosakone kiinnostaa edelleen.

        Myyn yanmar d27 ja d36 korjaamokäsikirjan cd.llä sekä dvd elokuvan moottorin asennuksesta, purkamisesta ja kasaamisesta. Englannin kielinen.
        Hinta 40€. puh 0400775666


      • kalastaja
        0400775666 kirjoitti:

        Myyn yanmar d27 ja d36 korjaamokäsikirjan cd.llä sekä dvd elokuvan moottorin asennuksesta, purkamisesta ja kasaamisesta. Englannin kielinen.
        Hinta 40€. puh 0400775666

        ostan sinulta noita ilmoittele ..0451383052 tai [email protected]


      • wisherman
        0400775666 kirjoitti:

        On aika siisti ja käy tosi miehekkäästi. Olen haaveillut siitä jo 20 vuotta, nyt heitän volttia ja nukun moottori kainalossa. Edullinen varaosakone kiinnostaa edelleen.

        tuo 27 hepokainen painaa ??

        Saakos udella vielä koneesta, että paljonkos
        joutu kustantamaan ja minkä ikäinen mylly?

        Itseäkin kiinnostaa tuo samainen kone, alkaa olla kohta vanha bensakone loppuunajettu :)

        Ai nih onneks olkoon..


      • 0400775666
        0400775666 kirjoitti:

        Myyn yanmar d27 ja d36 korjaamokäsikirjan cd.llä sekä dvd elokuvan moottorin asennuksesta, purkamisesta ja kasaamisesta. Englannin kielinen.
        Hinta 40€. puh 0400775666

        En myykään korjaamokäsikirjaa, ei saatu kopioiduksi, kopiosuojauksen vuoksi.


    • It-kone tässä

      Ohjelman pystyy kopioimaan suojauksesta huolimatta...

    • Diesel???

      Ihme vouhkamista näiden diisselien kaa autoissa ja nyt vielä perämoottorissa. Kuvitteleppa uistelevasi kesäiltana ja kuuntele samalla koneen kolinaa, entäpä käynnistäessä kol kolkolk!!!

    • turporiisseliprutku
    • OttoT

      No on tosiaan mörkö. 827 pounds eli 375 kiloa ja vain 230 hp. Ei mene ihan joka veneen perään ja moneen sellaiseen mihin se painonsa puolesta sopii niin voipi ollan tehon puolesta vähän alakanttiin.

      Veneenvalmistajat kun tuuppaa suunnittelemaan perän kantavuuden vähän sen mukaan mitä keskivertovalmistajalla on tarjota siihen koneita

      Kun mennään näin reippaasti normaalin teho/painosuhteen ulkopuolelle niin järkeviä käyttökohteita ei välttämättä olekaan niin paljon.

      • Turpojaurpo

        Tuosta 3 litrasesta pitäis kyllä saada puristettua ulos yli 300 heppaa. Onhan noissa joissan kasilitraisissakin jo 250 hepoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe