Miten estää ILP:n jäätyminen

pate67

Eli Panasonicin ulkoyksikkö jäätyy todella rajusti.
Laitteessa on jonkunmoinen sulatustoiminto jolloin laite alkaa lämmittämään kennostoa.
Nyt tuntuu vähä siltä että toi sulatus on huono koska sulanut vesi jäätyy heti ulkoyksikön pohjalle ja ajanmyötä kerroksittain jäätyy muuraten umpeen koko kennoston.

Onko muilla vastaavia ongelmia ja kuinka olette ratkaisseet. Vai onko niin että tämä ILP on niin karvahattukansan malli että tästä puuttuu joku tärkeä toiminto joka muissa pumpuissa on.

51

25257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pana-ILP

      Ihan itsekkö asensist ja et laittanut pohjan sulanapitokaapelia?? Minulla ei mitään ongelmia ole ollut, kun on asiallisesti laitettu.

      • pate67

        Elikkäs pumpun asensi kylmätekniikan ammattilainen joka velotti lähes puolet pumpun hinnasta, joten luulisin hänen laittaneen kaapelin kiinni jos sellainen pumpun mukana olisi tullut.


      • pate67
        pate67 kirjoitti:

        Elikkäs pumpun asensi kylmätekniikan ammattilainen joka velotti lähes puolet pumpun hinnasta, joten luulisin hänen laittaneen kaapelin kiinni jos sellainen pumpun mukana olisi tullut.

        Elikkäs pumpun malli on Panasonic cu-pe9cke jos se nyt ketään yhtää auttaa.


      • Asetajaan
        pate67 kirjoitti:

        Elikkäs pumpun malli on Panasonic cu-pe9cke jos se nyt ketään yhtää auttaa.

        mulla on panan invertteri malli toista talvea käytössä jäätymis ongelmia ei ole ollut. asun kymenlaakson alueella


      • mä vaan
        pate67 kirjoitti:

        Elikkäs pumpun malli on Panasonic cu-pe9cke jos se nyt ketään yhtää auttaa.

        Puuttuuko ulkoyksiköltä tippuvesisulatusvastus?
        Vastus on ulkoyksikön pohjapellillä. Sen tarkoitus on näissä huonommissa malleissa pitää kennolta sulanut vesi notkeana, että se kerkiää valua ulkoyksiköstä ulos ennen jäätymistään....
        Kehittyneimmissä malleissa tätä sulatusvastusta ei tarvita ollenkaan.


      • lisää...
        mä vaan kirjoitti:

        Puuttuuko ulkoyksiköltä tippuvesisulatusvastus?
        Vastus on ulkoyksikön pohjapellillä. Sen tarkoitus on näissä huonommissa malleissa pitää kennolta sulanut vesi notkeana, että se kerkiää valua ulkoyksiköstä ulos ennen jäätymistään....
        Kehittyneimmissä malleissa tätä sulatusvastusta ei tarvita ollenkaan.

        Sulatusvastus ei vaikuta kennon jäätymiseen. Lukaise lisää:

        http://www.lampopumput.info

        ja sieltä foorumi


      • +++++++++++++
        mä vaan kirjoitti:

        Puuttuuko ulkoyksiköltä tippuvesisulatusvastus?
        Vastus on ulkoyksikön pohjapellillä. Sen tarkoitus on näissä huonommissa malleissa pitää kennolta sulanut vesi notkeana, että se kerkiää valua ulkoyksiköstä ulos ennen jäätymistään....
        Kehittyneimmissä malleissa tätä sulatusvastusta ei tarvita ollenkaan.

        Ensinnäkin panasonic ei ole huono malli.Muuttaako kehittyneempi malli veden jäätymättömäksi.


      • tietäjäpä hyvinkin
        +++++++++++++ kirjoitti:

        Ensinnäkin panasonic ei ole huono malli.Muuttaako kehittyneempi malli veden jäätymättömäksi.

        Eikös se tuolla aiemmin sanottu.

        "Nyt tuntuu vähä siltä että toi sulatus on huono koska sulanut vesi jäätyy heti ulkoyksikön pohjalle ja ajanmyötä kerroksittain jäätyy muuraten umpeen koko kennoston. "
        Turha siinä on missään lämpöpumppu sivuilla käydä.
        Ongelmahan on nimen omaan se, että vesi jäätyy sulatusvaiheen aikana ulkoyksikön pohjapeltiin eikös niin?
        No miksi se jäätyy pohjapeltiin?
        Siksi koska siellä ei ole lämmitysvastusta, joka pitäsi veden notkeana sen hetken, että se valuu reijästä ulos.
        Kehittyneemmät mallit eivät vaikuta veden koostumukseen.
        Ne vaan on suunniteltu pohjapeltiä myöten, että vesi pääsee valumaan heti alaspäin.

        No ei Panasonic ihan paska ole, mutta ei kyllä mitään ilmalämpöpumppujen aateliakaan.


      • edge
        tietäjäpä hyvinkin kirjoitti:

        Eikös se tuolla aiemmin sanottu.

        "Nyt tuntuu vähä siltä että toi sulatus on huono koska sulanut vesi jäätyy heti ulkoyksikön pohjalle ja ajanmyötä kerroksittain jäätyy muuraten umpeen koko kennoston. "
        Turha siinä on missään lämpöpumppu sivuilla käydä.
        Ongelmahan on nimen omaan se, että vesi jäätyy sulatusvaiheen aikana ulkoyksikön pohjapeltiin eikös niin?
        No miksi se jäätyy pohjapeltiin?
        Siksi koska siellä ei ole lämmitysvastusta, joka pitäsi veden notkeana sen hetken, että se valuu reijästä ulos.
        Kehittyneemmät mallit eivät vaikuta veden koostumukseen.
        Ne vaan on suunniteltu pohjapeltiä myöten, että vesi pääsee valumaan heti alaspäin.

        No ei Panasonic ihan paska ole, mutta ei kyllä mitään ilmalämpöpumppujen aateliakaan.

        Minulla Pe 9 pana toiminut/kestänyt jäätymättä pakkaset ja suuret säätilavaihtelutkin joten;1.tarkista onko ulkoyksikkö vaaterissa
        2.Sulatusreikä avoin eli ei ole muovista
        poistoletkuliitintäkään.
        3.Pohjan sulanapitokaapeli on,asennettu
        oikealle paikalle ja toimii kans

        Minulla laite ollut päällä kaikilla keleillä, sammuttamatta ja on ehkä hieman alimitoitettu talooni mutta voihan se olla että se käy suuremmalla teholla ja näin ollen pysyy paremmin sulana.


      • bostaaja
        edge kirjoitti:

        Minulla Pe 9 pana toiminut/kestänyt jäätymättä pakkaset ja suuret säätilavaihtelutkin joten;1.tarkista onko ulkoyksikkö vaaterissa
        2.Sulatusreikä avoin eli ei ole muovista
        poistoletkuliitintäkään.
        3.Pohjan sulanapitokaapeli on,asennettu
        oikealle paikalle ja toimii kans

        Minulla laite ollut päällä kaikilla keleillä, sammuttamatta ja on ehkä hieman alimitoitettu talooni mutta voihan se olla että se käy suuremmalla teholla ja näin ollen pysyy paremmin sulana.

        Vika on tosiaankin tuon vastuksen puuttuminen/toimiminen.
        Minulla on einhellin itseasennettava halpamalli jossa on kerran yli 20c pakkasessa kans jäätynyt. Sulatus käy helposti kuumalla vedellä tai asentamalla vastus. Kaikki ilp-mallit kehittää sulamisvesiä.


      • optipessimisti
        bostaaja kirjoitti:

        Vika on tosiaankin tuon vastuksen puuttuminen/toimiminen.
        Minulla on einhellin itseasennettava halpamalli jossa on kerran yli 20c pakkasessa kans jäätynyt. Sulatus käy helposti kuumalla vedellä tai asentamalla vastus. Kaikki ilp-mallit kehittää sulamisvesiä.

        Sulanapitovastus pitää pohjan sulana, mutta ei vaikuta kennoston jäätymiseen. Asiaa ei nyt lienee kukaan valmistajista ole kunnolla ratkaissut. On kaikenlaisia laskureita mittaavat aikaa esim 30min, sitten sulatus päälle vaikka 10min. Silti kennosto jäätyy ainakin minulla ilma/vesi LP Arco PHR11. Ajan mittaan varsinkin 0-kelillä muodostuu paksu lasijää sekä sisä että ulkopuolelle lauhdutinta. Jää voi ulottua alhaalta noin puoleen väliin lauhdutinta. Jään poistaminen on tosi työlästä ja kuumaa vettä kuluu kannukaupalla.
        Otin irti toisen (alemman tuulettimen) saa nyt nähdä mitä vaikuttaa. Eräs asiantuntija väitti että kylmäainetta on liikaa toinen taas että liian vähän. Älköön kukaan puhuko minulle enää ns. ammattitaitoisista asentajista olen saanut (ja maksanut) niistä tarpeekseni. Lisään vielä että olen muuttanut sanan kielenkäytössäni "masentajaksi"
        No jos joku tietää ratkaisun olisin tietysti kiitollinen. Muutan tietysti mielipidettäni jos ammattitaitoa joltakulta löytyy.


      • novviisi
        optipessimisti kirjoitti:

        Sulanapitovastus pitää pohjan sulana, mutta ei vaikuta kennoston jäätymiseen. Asiaa ei nyt lienee kukaan valmistajista ole kunnolla ratkaissut. On kaikenlaisia laskureita mittaavat aikaa esim 30min, sitten sulatus päälle vaikka 10min. Silti kennosto jäätyy ainakin minulla ilma/vesi LP Arco PHR11. Ajan mittaan varsinkin 0-kelillä muodostuu paksu lasijää sekä sisä että ulkopuolelle lauhdutinta. Jää voi ulottua alhaalta noin puoleen väliin lauhdutinta. Jään poistaminen on tosi työlästä ja kuumaa vettä kuluu kannukaupalla.
        Otin irti toisen (alemman tuulettimen) saa nyt nähdä mitä vaikuttaa. Eräs asiantuntija väitti että kylmäainetta on liikaa toinen taas että liian vähän. Älköön kukaan puhuko minulle enää ns. ammattitaitoisista asentajista olen saanut (ja maksanut) niistä tarpeekseni. Lisään vielä että olen muuttanut sanan kielenkäytössäni "masentajaksi"
        No jos joku tietää ratkaisun olisin tietysti kiitollinen. Muutan tietysti mielipidettäni jos ammattitaitoa joltakulta löytyy.

        Panasonic invertteri 9 on ollut käytössä nyt viikon ja sama ongelma. Mielenkiintoista on se, että vaikka lämpötila on plussan puolella, niin silti se pystyy kehittämään jäätä ulkoyksikköön. Vähän ajan päästä propeli sitten ottaa kiinni ja laita taukoaa toimimasta. En tiedä, onko tämä ainoastaan pansun vika. Jos olisin tiennyt, niin en olisi Panasonicia ostanut. No, meidän pumppuun ei ole tuota lisävastusta asennettu. Saa nähdä auttaako se vaivaan.


      • novviisi
        novviisi kirjoitti:

        Panasonic invertteri 9 on ollut käytössä nyt viikon ja sama ongelma. Mielenkiintoista on se, että vaikka lämpötila on plussan puolella, niin silti se pystyy kehittämään jäätä ulkoyksikköön. Vähän ajan päästä propeli sitten ottaa kiinni ja laita taukoaa toimimasta. En tiedä, onko tämä ainoastaan pansun vika. Jos olisin tiennyt, niin en olisi Panasonicia ostanut. No, meidän pumppuun ei ole tuota lisävastusta asennettu. Saa nähdä auttaako se vaivaan.

        Jos kyseisen lämpöpumpun joku meinaa asentaa ilman lisävastusta, niin en suosittele. Vastuksen asentamisen jälkeen ongelmia ei enää ole ollut ja pansu toimii moitteetta. Kannattaa siis vaatia, että asentaja laittaa sen jo heti alkuunsa.


      • Niin sitä luulisi
        pate67 kirjoitti:

        Elikkäs pumpun asensi kylmätekniikan ammattilainen joka velotti lähes puolet pumpun hinnasta, joten luulisin hänen laittaneen kaapelin kiinni jos sellainen pumpun mukana olisi tullut.

        No onko siellä sulamisvesien tippumispaikoilla sellainen kaapeli jonka tehtävänä näyttäisi olevan pitää reitti sulana viemäriin tai muuten ulos koneelta?


      • Anonyymi
        tietäjäpä hyvinkin kirjoitti:

        Eikös se tuolla aiemmin sanottu.

        "Nyt tuntuu vähä siltä että toi sulatus on huono koska sulanut vesi jäätyy heti ulkoyksikön pohjalle ja ajanmyötä kerroksittain jäätyy muuraten umpeen koko kennoston. "
        Turha siinä on missään lämpöpumppu sivuilla käydä.
        Ongelmahan on nimen omaan se, että vesi jäätyy sulatusvaiheen aikana ulkoyksikön pohjapeltiin eikös niin?
        No miksi se jäätyy pohjapeltiin?
        Siksi koska siellä ei ole lämmitysvastusta, joka pitäsi veden notkeana sen hetken, että se valuu reijästä ulos.
        Kehittyneemmät mallit eivät vaikuta veden koostumukseen.
        Ne vaan on suunniteltu pohjapeltiä myöten, että vesi pääsee valumaan heti alaspäin.

        No ei Panasonic ihan paska ole, mutta ei kyllä mitään ilmalämpöpumppujen aateliakaan.

        Mulla jäätyy pahasti ulkoyksikkö,tuuletin vastaa jäähän,huolto on avutonta toimintaa(


    • Lorf

      Panasonic jäätyy minullakin. Pohjassa oleva vesireikä jäätyy umpeen ja syntyy jääpuikko ja sen jälkeen koko laitteen pojalevy on jäässä. Sulatin kuumalla vedellä ja käynnistin uudelleen ja jäätyi taas. Avasin suojapellit ensin päältä ja sitten vasemman ja viimeksi etupellin. Sulatin jäät kuumalla vedellä ja asensin lämmityskaapelin paremmin vesireiän keskelle, poraamalla reiän vesireiän viereen nippusiteelle. Katsotaan, jos alkaa toimimaan. Mittasin kaapelia ja tuntuu se jonkinverran lämpiävän.
      Sen verran vielä aiheesta, että autotallissa oleva E9DKEW ei jäädy lainkaan, mutta talossa oleva RE9GKE on ollut tänä talvena ongelmallinen.

      • Pihimpi

        Minulla on yhdessä pumpussani samaa oiretta. Pumppu on ammatti-ihmisien asentama Daikin. Asiaa tutkailtuani totesin, että pohjalla olevat vedenpoistoreijät on väärissä paikoissa kuten myös sulanapitokaapeli. Vedenpoistoreikien pitäisi mielestäni olla suoraan kennon alapuolella ja sulanapitokaapelin myös. Meillä asentaja on porannut reijät keskummälle pohjalevyä jolloin sulamisvesi ehtii jäätyä pohjalevyyn kiinni. Muutamassa päivässä jäätä kertyy jo useuita senttejä pohjalevyn päälle ja tukkii reijät kokonaan. Poraan sinne rivin uusia reikiä oikeaan paikkaan, joten eiköhän se siitä taas sitten...

        Lisäksi huomasin, että lämmityskaapeli on kytketty suoraan sähkönsyöttöön, joten se lämpiää aina kun laitteessa on sähköt päällä. Kestät/talvet. Tässä puhutaan nyt lillukanvarsista, mutta eikö nuo púmput osaa ohjata lämmityskaapelia päälle ainoastaan kun on pakkasta ja vesi on jäätymisvaarassa?

        Lisäksi minulla on kaksi kpl. Ultimateja, jotka maksoi 1/3 Daikinin hinnasta ja toiminta on OK eikä ole jäätyny. Mittasin, että tuo Ultimate vie 20 asteen pakkasella n. 1kWh tunnissa. Vuorokauden kulutus 24-25kWh. Satavuotias 220-neliöinen harva pytinki on noilla kahdella Ultilla pysynyt asuttavana tämän talven. Ultimaten lämmityskaapeliin en ole perehtynyt, koska ei ole ollut tarvetta.


      • kaikki nimet varattu
        Pihimpi kirjoitti:

        Minulla on yhdessä pumpussani samaa oiretta. Pumppu on ammatti-ihmisien asentama Daikin. Asiaa tutkailtuani totesin, että pohjalla olevat vedenpoistoreijät on väärissä paikoissa kuten myös sulanapitokaapeli. Vedenpoistoreikien pitäisi mielestäni olla suoraan kennon alapuolella ja sulanapitokaapelin myös. Meillä asentaja on porannut reijät keskummälle pohjalevyä jolloin sulamisvesi ehtii jäätyä pohjalevyyn kiinni. Muutamassa päivässä jäätä kertyy jo useuita senttejä pohjalevyn päälle ja tukkii reijät kokonaan. Poraan sinne rivin uusia reikiä oikeaan paikkaan, joten eiköhän se siitä taas sitten...

        Lisäksi huomasin, että lämmityskaapeli on kytketty suoraan sähkönsyöttöön, joten se lämpiää aina kun laitteessa on sähköt päällä. Kestät/talvet. Tässä puhutaan nyt lillukanvarsista, mutta eikö nuo púmput osaa ohjata lämmityskaapelia päälle ainoastaan kun on pakkasta ja vesi on jäätymisvaarassa?

        Lisäksi minulla on kaksi kpl. Ultimateja, jotka maksoi 1/3 Daikinin hinnasta ja toiminta on OK eikä ole jäätyny. Mittasin, että tuo Ultimate vie 20 asteen pakkasella n. 1kWh tunnissa. Vuorokauden kulutus 24-25kWh. Satavuotias 220-neliöinen harva pytinki on noilla kahdella Ultilla pysynyt asuttavana tämän talven. Ultimaten lämmityskaapeliin en ole perehtynyt, koska ei ole ollut tarvetta.

        Tuntuu olevan hieman kiinni olosuhteistakin. viimetalvena ei mitään, mutta eilen juuttui ropelli kiinni jäähän ulkoyksikön sisällä. Holvannut sellaisen määrän jäätä, että huh. Hyvä ja vaaraton konsti sulattaa ulkoyksikkö on laittaa pressu koko toosan päälle tiiviisti, ja sitten jäähdytys täysille kaukosäätimestä. 10 min kuluttua ei ole jäätä missään..


      • xxvxxcvf
        kaikki nimet varattu kirjoitti:

        Tuntuu olevan hieman kiinni olosuhteistakin. viimetalvena ei mitään, mutta eilen juuttui ropelli kiinni jäähän ulkoyksikön sisällä. Holvannut sellaisen määrän jäätä, että huh. Hyvä ja vaaraton konsti sulattaa ulkoyksikkö on laittaa pressu koko toosan päälle tiiviisti, ja sitten jäähdytys täysille kaukosäätimestä. 10 min kuluttua ei ole jäätä missään..

        Ilman kosteus ollut erittäin korkealla, meillä tullut vettä n. 25 litraa/vrk, joka menee mustaan paljuun ja jäätyy, ja kun on täynnä, sitten jäälyhdyn aihio kipataan nurtsille. Mutta tämä toshiba ei jään takia stoppaa, kaikki valuu vetenä ulos vaikka olis -32.


      • susirajanreissaaja
        Pihimpi kirjoitti:

        Minulla on yhdessä pumpussani samaa oiretta. Pumppu on ammatti-ihmisien asentama Daikin. Asiaa tutkailtuani totesin, että pohjalla olevat vedenpoistoreijät on väärissä paikoissa kuten myös sulanapitokaapeli. Vedenpoistoreikien pitäisi mielestäni olla suoraan kennon alapuolella ja sulanapitokaapelin myös. Meillä asentaja on porannut reijät keskummälle pohjalevyä jolloin sulamisvesi ehtii jäätyä pohjalevyyn kiinni. Muutamassa päivässä jäätä kertyy jo useuita senttejä pohjalevyn päälle ja tukkii reijät kokonaan. Poraan sinne rivin uusia reikiä oikeaan paikkaan, joten eiköhän se siitä taas sitten...

        Lisäksi huomasin, että lämmityskaapeli on kytketty suoraan sähkönsyöttöön, joten se lämpiää aina kun laitteessa on sähköt päällä. Kestät/talvet. Tässä puhutaan nyt lillukanvarsista, mutta eikö nuo púmput osaa ohjata lämmityskaapelia päälle ainoastaan kun on pakkasta ja vesi on jäätymisvaarassa?

        Lisäksi minulla on kaksi kpl. Ultimateja, jotka maksoi 1/3 Daikinin hinnasta ja toiminta on OK eikä ole jäätyny. Mittasin, että tuo Ultimate vie 20 asteen pakkasella n. 1kWh tunnissa. Vuorokauden kulutus 24-25kWh. Satavuotias 220-neliöinen harva pytinki on noilla kahdella Ultilla pysynyt asuttavana tämän talven. Ultimaten lämmityskaapeliin en ole perehtynyt, koska ei ole ollut tarvetta.

        Heippa
        Olen aikeissa hankkia ilp:n mökille. Houkuttaa nuot Utin hinnat muihin verrattuna. Voisi auttaa harkinnassani, joskerrot mikä Uti-tyyppi on käytössäsi?


      • make..
        Pihimpi kirjoitti:

        Minulla on yhdessä pumpussani samaa oiretta. Pumppu on ammatti-ihmisien asentama Daikin. Asiaa tutkailtuani totesin, että pohjalla olevat vedenpoistoreijät on väärissä paikoissa kuten myös sulanapitokaapeli. Vedenpoistoreikien pitäisi mielestäni olla suoraan kennon alapuolella ja sulanapitokaapelin myös. Meillä asentaja on porannut reijät keskummälle pohjalevyä jolloin sulamisvesi ehtii jäätyä pohjalevyyn kiinni. Muutamassa päivässä jäätä kertyy jo useuita senttejä pohjalevyn päälle ja tukkii reijät kokonaan. Poraan sinne rivin uusia reikiä oikeaan paikkaan, joten eiköhän se siitä taas sitten...

        Lisäksi huomasin, että lämmityskaapeli on kytketty suoraan sähkönsyöttöön, joten se lämpiää aina kun laitteessa on sähköt päällä. Kestät/talvet. Tässä puhutaan nyt lillukanvarsista, mutta eikö nuo púmput osaa ohjata lämmityskaapelia päälle ainoastaan kun on pakkasta ja vesi on jäätymisvaarassa?

        Lisäksi minulla on kaksi kpl. Ultimateja, jotka maksoi 1/3 Daikinin hinnasta ja toiminta on OK eikä ole jäätyny. Mittasin, että tuo Ultimate vie 20 asteen pakkasella n. 1kWh tunnissa. Vuorokauden kulutus 24-25kWh. Satavuotias 220-neliöinen harva pytinki on noilla kahdella Ultilla pysynyt asuttavana tämän talven. Ultimaten lämmityskaapeliin en ole perehtynyt, koska ei ole ollut tarvetta.

        kyllä Daikinissa vedenpoistoreikä (reiät) on kennon alla, sulanapitokaapeli kulkee aluksi takakautta ja siltä koneen sisälle sik-sakkia "alumiinifoliossa" pohjapellillä, teho on 60w, kaapeli on varustettu termostaatilla, joten ei se aina päällä ole. Ultin vastuksen teho on 85w muistaakseni
        Daikineissa että muilta merkeiltä löytyy erillä tapaa varusteltuja malleja, Suomessa kannattaa ostaa nordik mallia, jossa vastukset on jo tehtaalla laitettu sinne minne kuuluu...mutta uskokaan vaan, näin ei aina ole, vaan ilman vastuksia myytäviä malleja on ja kaupan, jonne asentaja on ehkä ite jonkin vastuksen pätkän heittänyt.
        Sinne pohjapeltiin ei muuten saisi porata lisäreikiä, ilmankierron takia

        Kyllä ilppi kun ilppi saadaan pysymään sulana tehokkaammilla vastuksilla... mutta sähkö maksaa,


      • test4722
        make.. kirjoitti:

        kyllä Daikinissa vedenpoistoreikä (reiät) on kennon alla, sulanapitokaapeli kulkee aluksi takakautta ja siltä koneen sisälle sik-sakkia "alumiinifoliossa" pohjapellillä, teho on 60w, kaapeli on varustettu termostaatilla, joten ei se aina päällä ole. Ultin vastuksen teho on 85w muistaakseni
        Daikineissa että muilta merkeiltä löytyy erillä tapaa varusteltuja malleja, Suomessa kannattaa ostaa nordik mallia, jossa vastukset on jo tehtaalla laitettu sinne minne kuuluu...mutta uskokaan vaan, näin ei aina ole, vaan ilman vastuksia myytäviä malleja on ja kaupan, jonne asentaja on ehkä ite jonkin vastuksen pätkän heittänyt.
        Sinne pohjapeltiin ei muuten saisi porata lisäreikiä, ilmankierron takia

        Kyllä ilppi kun ilppi saadaan pysymään sulana tehokkaammilla vastuksilla... mutta sähkö maksaa,

        Kyllä tämä ilppi voitas suunnitella jäättömäksi, mutta valmistajia ei kiinnosta, koska lämmittävät ilpit ovat jotakin 0,03 % osuus. Jäätön ilppi tehdään näin : Kennoa jatketaan alaspäin ja pohjapeltiin tehdään koko kennon alareunan kokoinen rako, (esim. 5cm x 60cm) ja pohjalevy on lähes kennon alareunan tasalla. Kennosta vedetään kaksi putkea lisää jotka kulkevat pohjalevyn reunassa toimien sulatuskaapeleina, ja kennon ja pohjalevyn välissä on n. 5mm rako josta vesi valuu suoraan ulos eikä minkään pohjalevyn päälle.


      • "Kyllästynyt"
        test4722 kirjoitti:

        Kyllä tämä ilppi voitas suunnitella jäättömäksi, mutta valmistajia ei kiinnosta, koska lämmittävät ilpit ovat jotakin 0,03 % osuus. Jäätön ilppi tehdään näin : Kennoa jatketaan alaspäin ja pohjapeltiin tehdään koko kennon alareunan kokoinen rako, (esim. 5cm x 60cm) ja pohjalevy on lähes kennon alareunan tasalla. Kennosta vedetään kaksi putkea lisää jotka kulkevat pohjalevyn reunassa toimien sulatuskaapeleina, ja kennon ja pohjalevyn välissä on n. 5mm rako josta vesi valuu suoraan ulos eikä minkään pohjalevyn päälle.

        puhuu ilpin kennoston sulatusvesien poistosta kun varsinainen probleema on kennoston sulatusjärjestelmä mikä ilmeisesti perustuu ulkoyksikön kennoon johdetusta kuumasta kaasusta sulatuksen ajaksi ja siitä valuu sinne pohjalle vettä mikä sitten sillä kaapelilla sulatetaan niin että se juoksee sinne mahdolliseen poistoputkeen.

        Vai onko teillä erilaisia ilppejä?
        Minun Pansonic sulattaa puhaltamalla aina kun tarvetta ilmaantuu sisäyksikön lämmittämää vettä sinne ulkoyksikön kennostoon sulattaen sen ja sitten vastus hoitelee sen veden eteenpäin joko pihalle tai viemäriin.

        Toisesta ilpistäni puuttuu tämä sulatusvaihe ja se jäätyy enkä tiedä mistä se johtuu?


      • myötäilijä
        "Kyllästynyt" kirjoitti:

        puhuu ilpin kennoston sulatusvesien poistosta kun varsinainen probleema on kennoston sulatusjärjestelmä mikä ilmeisesti perustuu ulkoyksikön kennoon johdetusta kuumasta kaasusta sulatuksen ajaksi ja siitä valuu sinne pohjalle vettä mikä sitten sillä kaapelilla sulatetaan niin että se juoksee sinne mahdolliseen poistoputkeen.

        Vai onko teillä erilaisia ilppejä?
        Minun Pansonic sulattaa puhaltamalla aina kun tarvetta ilmaantuu sisäyksikön lämmittämää vettä sinne ulkoyksikön kennostoon sulattaen sen ja sitten vastus hoitelee sen veden eteenpäin joko pihalle tai viemäriin.

        Toisesta ilpistäni puuttuu tämä sulatusvaihe ja se jäätyy enkä tiedä mistä se johtuu?

        Joo. Tuo lämmitetyn veden käyttö on hyvä juttu ILPin sulatuksessa.


      • kiventaka
        myötäilijä kirjoitti:

        Joo. Tuo lämmitetyn veden käyttö on hyvä juttu ILPin sulatuksessa.

        Paljon puhetta sulatuksesta. Vielä pahempi ongelma on tiheässä olevat kennoston ritilät joiden etureunaan ilman kosteus kondensoituu ja jäätyy nopeasti nollakeleillä. Ilma lakkaa kulkemasta kennoston läpi jo siinä vaiheessa kun kennostossa vielä olisi runsaasti jäähdytystehoa jäljellä. Seurauksena on lähes puolen tunnin välein toistuvia sulatustoimintoja ja ankaraa engergian hukkaa. Veden sulatus vaatii huomattavan paljon energiaa. Kyseessä on mielestäni pahemman lajin suunnitteluvirhe, joka tietysti johtuu siitä että ulkoyksiköt pyritään tekemään mahdollisimman pieniksi.


    • ErikIII

      Panasonicin NE9 ollut kolmisen vuotta eikä mitään ongelmia... Liekkö asennettu väärin? Eikä ole Panan tuossa mallissa mitään vastuksia, isot reiät vaan mistä vesi valuu pois.

      Kylmäaineen vähyys kuulemma lisää kennon huurtumista. Oisko vajetta?

    • sammuta se vehje

      On ainoastaan yksi varma keino estää jäätyminen. Älä käytä ilmalämpöpumppua pakkasella. Kaikki muut keinot ovat syntyneen jään poistoa.

    • sammuta se vehje

      Ainoa täysin varma keino estää jäätyminen on ettei ilmalämpöpumppua käytä pakkasella. Kaikki muut keinot ovat syntyneen jään poistoa.

    • mitsu fd 25

      mitsu fd 25 pelittänyt 5 vuotta, eikä ikinään jääongelmia, voinee johtua siitä ettei joudu niiin koville kun on lisälämmittimenä. Olen seurannut sulatusta, sehän toimii tuossa invertterimallissa "jäähdytystoiminnolla" elikä nestekierto on toisin päin laitteessa ja siis ottaa lämmintä sisältä ja siirtää sen ulos,ulkoyksikön kennosto lämpenee aika reilusti ja samalla invertteri ohjaa pumpun/fläktin kierrokset täysille ja kenno kuivuu ilman veden valutusta, välillä näkee kun oikein sumuna tulee täyden puhalluksen mukana ulos kosteus, jäätä en ole koskaan kennostossa nähnyt, tosin sammutin laitteen nyt kovilla pakkasilla kun tuota lämmitystä muutenkin, kaksoispesällinen kattila, öljy/puu, lisäksi takka ja lämmitettävää alaa pienessä talossamme vajaat 90 neliötä.

      Kesällä kyllä tulee jäähdytystoimnnolla paljon vettä, mutta se onkin toinen tarina toisesta syystä, silloinhan suhtellisen kosteuden olessa korkealla, sisäyksikkö tiivistää vettä ja se tulee putkea pitkin ulos

    • javascript:void(0)

      FD 25 myös. Siinä on seinää vasten vinossa punainen pulkka. Vesi valuu pulkassa lumen alle ja leviää pitkin takapihan nurmikkoa. Luulisin.

      Näin vain on. Laite pukkaa sisälle lämpöä niin stanansti. Lämpömittari on vitriinikaapissa. Aina ohi kulkiessani vilkaisen sitä. Jos näyttää yli 22'C, niin lasken asteella mitsun pyyntiä ja toisin päin. Näin on tekoäly valjastettu lämpötilan säätöön kerran pari vuorokaudessa.

      • Kaukomittaus

        Innovan H121 puskee meillä lämpöä ja mittailee kaukosäätimestä paljonko huonelämpötila on ei tartte juoksennella muuttamassa lämpötilaa jatkuvasti. Tyytyväinen olen ollut ,kun vanha hajonnut Pana otettiin pois ja Innova laitettiin tilalle! Nyt piisaa lämpöä ja on huomattavasti hiljaisempi.


      • Mitsu fd 25
        Kaukomittaus kirjoitti:

        Innovan H121 puskee meillä lämpöä ja mittailee kaukosäätimestä paljonko huonelämpötila on ei tartte juoksennella muuttamassa lämpötilaa jatkuvasti. Tyytyväinen olen ollut ,kun vanha hajonnut Pana otettiin pois ja Innova laitettiin tilalle! Nyt piisaa lämpöä ja on huomattavasti hiljaisempi.

        ei tartte missään ilpissä lämpötilaa olla jatkuvasti säätämässä, itse olen mitsussa säätänyt 21 ja ei sitä tartte jatkuvasti rukata. Erikoinen malli sulla jos kaukosäätimestä mittaa lämmöt??? en ole sellaisesta kuullutkaan, yleensä anturi on sisäyksikössä ja säätö kaukosäätimessä. Sammuukos se sinun laite jos kaukosäädintä käsissäsi lämmittelet?


      • Kaukomittaus
        Mitsu fd 25 kirjoitti:

        ei tartte missään ilpissä lämpötilaa olla jatkuvasti säätämässä, itse olen mitsussa säätänyt 21 ja ei sitä tartte jatkuvasti rukata. Erikoinen malli sulla jos kaukosäätimestä mittaa lämmöt??? en ole sellaisesta kuullutkaan, yleensä anturi on sisäyksikössä ja säätö kaukosäätimessä. Sammuukos se sinun laite jos kaukosäädintä käsissäsi lämmittelet?

        Saa mittaamaan valinnaisesti joko kaukosäätimestä tai sisäyksiköstä imuilmasta niinkuin tavallista. Monessa vaikeammassa sisäyksikön sijoituspaikoissa on hyvä ominaisuus saavuttaa huoneessa oikea lämpötila kaukosäätimen sijoituksella. Näin saadaan aina oikea huonelämpötila ilmojen muuttuessa näissä vaikeissakin paikoissa. Aikaisempaa Panaa sai kyllä rukata pakkastenmukaan aina välillä ,samoin takaa lämmittäessä. Innova h121 toimii mallikkaasti samassa sijoituspaikassa ilman säätelyä!


    • Puu korvaa pumpun

      Sammuta se kokonaan, mullakin on pumput ollu pois päältä kun niitä ei ole tarvinnu, ei ole jäätyny.

    • ErikIII

      Kunnollinen pohjoismaihin suunniteltu pumppu voi olla päällä kokoajan, winkuIntian pilipali vehkeet jäätyy armotta talvisin. Halvalla ei saa hyvää tässäkään asiassa.

    • kolmannet panan laak

      Taitaa mitata kaikki laitteet lämpötilan kaukosäätimestä.
      Meittä kaksi fd mitsua ja yksi pana kaikki tuottavat vettä lämmitysmoodissa ulos, pyrkivät myös jäätymään,vaikka kenno ja pohja pysyvätkin sulina.
      Jäätä alkaa kertymään pohjan alapuolelle,josta se kasvaa tippukivimäisesti-väitän ettei se johdu pumpun merkistä,vaan fysikan laista!
      Toki voi rakentaa omia virityksiä tai moddata pumpun sulatusaikaa,mutta se on pois hyotysuhteesta.

      • mitsu fd 25

        niinkö? vein juuri kaukosäätimen terassille 0 lämpötilaan 10 minuutiksi ja toin sisälle telineeseen, ei mitään vaikutusta ilppiin. En tiedä minkä vuosimallin fd sinulla on mutta meillä ei mittaa lämpötilaa kaukosäätimestä vaan sisäyksiköltä. Toisaalta meillä on siinä sisäyksikössä lisänä se kääntyilevä silmä joka valvoo lämpötiloja eri alueilla, tosin olen poistanut sen käytöstä. En usko että monessa muussakaan ilpissä lämpötilamittaus on kaukosäätimessä, niissä on vain näyttö.
        Niin ja meillä ei kerry jäätä ulkoyksikön alle, voi johtua siitä ettei ole maksimikäytössä.
        fysiikan lait eivät edellytä sulamisvesien valumista laitteen alle tai jääpuikkojen muodostumista sinne, riittävällä puhalluksella vesi tulee kennosta ulos kuin ilmankostuttimesta. Hyötysuhdettahan se alentaa, sitä tekee myös umpijäässä oleva kenno.


      • mitsu fd 25
        mitsu fd 25 kirjoitti:

        niinkö? vein juuri kaukosäätimen terassille 0 lämpötilaan 10 minuutiksi ja toin sisälle telineeseen, ei mitään vaikutusta ilppiin. En tiedä minkä vuosimallin fd sinulla on mutta meillä ei mittaa lämpötilaa kaukosäätimestä vaan sisäyksiköltä. Toisaalta meillä on siinä sisäyksikössä lisänä se kääntyilevä silmä joka valvoo lämpötiloja eri alueilla, tosin olen poistanut sen käytöstä. En usko että monessa muussakaan ilpissä lämpötilamittaus on kaukosäätimessä, niissä on vain näyttö.
        Niin ja meillä ei kerry jäätä ulkoyksikön alle, voi johtua siitä ettei ole maksimikäytössä.
        fysiikan lait eivät edellytä sulamisvesien valumista laitteen alle tai jääpuikkojen muodostumista sinne, riittävällä puhalluksella vesi tulee kennosta ulos kuin ilmankostuttimesta. Hyötysuhdettahan se alentaa, sitä tekee myös umpijäässä oleva kenno.

        niiin siis kaukosäätimessä on ASETUKSEN näyttö....ei muuta


    • VilleKalle

      Niin, nyt olikin kyse siitä että kennosto jäätyy niin ettei flekti pyöri!!! Ja ei muuten mittaa kakesta kaikki!

      Mistä teitä idiootteja oikein sikiää??? "Kaiken kaikesta tietäviä Besser Wissereitä".

    • Anonyymi

      Pitäisi ymmärtää kertoa laitteen täydellinen mallinumero. Kukaa ei osaa muuten sanoa asiasta yhtään mitään. Pitäisi myös ymmärtää kertoa kuinka vanha laite ja onko se koskaan toiminut kunnolla.

      Minulla aikonaan HKE sarja pumpussa kenno muurautui nollakelien jäkeen täysin umpeen eikä vikalokissa näkynyt mitään. Mittasin kennon anturit ja nekin olivat aika hyvin arvoissaan. Arvelin korttivikaa, mutta koska kortti oli sen verran kallis uusin ensin anturit ja tämän jälkeen pumppu alkoi sulattamaan kunnolla. Pansun kennon anturit ovat aka kuraa ja hajoavat jostain syystä.

    • Anonyymi

      Vie se sisälle vaikka eteiseen niin ei jäädy.

    • Miksi panasonic 9 sulattaa neljän asteen lämpötilassa ja kuluttaa sähköä

    • Anonyymi

      Miksi Panasonic sulattaa vaikka on + 4 astetta lämmintä talvella?

      • Anonyymi

        Onko tuo +4 ulkoilman vai kennon lämpötila?


      • Anonyymi

        Ilmalämpöpumppu sulattaa kun kennon lämpötila putoaa riittävän alas. Ulkolämpötilalla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
        Ilmalämpöpumppu ottaa ulkoilman lämmöstä energiaa ja tämä tarkoittaa, että kennon läpi kulkiessaan ilman lämpötila putoaa jonkin verran. Itse kennon lämpötila voi tällöin olla pakkasella, joten ilman kosteus jäätyy kennon pintaan. Kun jäätä on kertynyt kennoon liiaksi ei kenno pysty ottamaan lämpöenergiaa enää ilmasta, jolloin automatiikka sulattaa kennon kääntämällä kylmäainekierron hetkeksi päinvastaiseksi. Kun sulatus on tapahtunut kääntyy kylmäkierto jälleen ja lämpöpumppu alkaa jälleen ottamaan lämpöä ulkoilmasta.


      • Anonyymi

        sumuinen keli ja +4C kenno jäätyy umpeen jos sitä ei välillä sulattele.


    • Anonyymi

      Ongelman nimi on Panasonic.

      • Anonyymi

        Vielä pientä verrattuna mitsun sulatusongelmiin.


    • Anonyymi

      Meillä 2 Panasonic ilppiä talvi malli molemmissa pohjan sulatus ei ongelmaa . Kenno sulaa lämpötilojen mukaan tms.. asunnon sisä kämmöllä kierto väärin päin joksikin aikaa sama kun paat jähdytyksen päälle niin kenno sulaa ..asunnossa pitää olla lämpöä että se toimii ja pohjan sulatus vastuksella

    • Anonyymi

      Ilppi voi jäätyä liian pienen kylmäainemäärän takia, näin meillä kävi vanhan panan kanssa

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe