Talonkirjaotteesta! Apua kaivataan

seepra

Hei! Minulla olisi hieman kysyttävää... Olemme hakeneet miehelleni oleskelulupaa, ja nyt tuli vastaus että lupa myönnetään kun toimitamme poliisille talonkirjaotteen josta selviää että asumme yhdessä.
Kun mieheni muutti luokseni (jokunen kuukausi sitten), ilmoitin siitä puhelimitse sekä talo-että huoltoyhtiöön, ja oveemme myös laitettiin hänen nimensä. Nyt heräsi epäilys, että näkyykö hänen asumisensa talonkirjaotteessa, kun mitään kirjallista ilmoitusta en ole tehnyt? Sellaista ei kyllä edes pyydetty tekemään, mutta nyt alkoi epäilyttää. Ja kun soitin taloyhtiöön, en usko että he edes kirjoittivat tietojamme minnekkään ylös, sanoivat vain että hyvä kun ilmoitit, mutta että on tärkeämpää että huoltoyhtiö tietää ketä talossa asuu.
Ja vielä yksi kysymys, sako talonkirjaotteen ainoastaan taloyhtiöltä?
Kiitos paljon vaivannäöstänne :)

12

13860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen saa

myös maistraatista. Ainakin minä sain kerran, kun en halunnut vuokranantajan tietävän, että haen uutta asuntoa. En kuulu kirkkoon, en sitten tiedä saako kirkkoon kuuluva sen myös maistraatista.

• seepra

maistraatissa tuskin on tietoja mieheni asumisesta jos emme ole sinne ilmoittaneet..Kun soitin taloyhtiöön, kysyin minne kaikkialle minun tulee ilmoittaa, ja sieltä sanottiin että huoltoyhtiöön. Joten en tiedä onko muilla sitten mitään tietoja asiasta.
        Lisää kommentteja kaivataan! :)

• teidän täytynyt
        seepra kirjoitti:

maistraatissa tuskin on tietoja mieheni asumisesta jos emme ole sinne ilmoittaneet..Kun soitin taloyhtiöön, kysyin minne kaikkialle minun tulee ilmoittaa, ja sieltä sanottiin että huoltoyhtiöön. Joten en tiedä onko muilla sitten mitään tietoja asiasta.
        Lisää kommentteja kaivataan! :)

ilmoittaa väestörekisteriin, joka hoituu samalla kun tekee postiin muuttoilmoituksen!

• O T O

on talon sisäinen asiakirja. Se, vaaditaanko ilmoittautuminen kirjallisesti vai riittääkö puhelin, riippuu yhtiöstä.
      Talonkirjaotteen saat vain taloyhtiöstä.

Väestörekisteriin ilmoitetaan muutosta itse. Taloyhtiöt eivät sitä ole hoitaneet enää 15 vuoteen.

• historiaa

Talonkirja alkaa olla harvinainen ainakin osaketaloissa, koska mikään laki ei sitä vaadi ja kaikki mittaukset tapahtuu huoneistokohtaisesti, niin ei ole vastikeongelmiakaan siintä montako asukasta on.

• harvinaisuus??

Jos osaketalossa on yksikin sijoitusasunto, niin kyllä sieltä opiskelija marssii pyytämään otetta talonkirjasta, joka täytyy olla, kun tukea haetaan. Mittareilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

• O T O

mutta järkevästi hoidetussa talossa halutaan tietää, keitä talossa asuu.

Mistä tiedät, kenelle pistetään korvausvaatimus, kun sellainen tilanne tulee?
        Miten huoltomies voi päästää avaimensa hukanneen asukkaan sisään?
        Tuosta vaan avain kouraan jokaiselle, joka hoksaa tulla kysymään. Joopajoo.

Monissa taloissa ei talonkirjaa pidetä, kun ollaan vaan niin laiskoja ja saamattomia...

• Maalaisjärjellä
        O T O kirjoitti:

mutta järkevästi hoidetussa talossa halutaan tietää, keitä talossa asuu.

Mistä tiedät, kenelle pistetään korvausvaatimus, kun sellainen tilanne tulee?
        Miten huoltomies voi päästää avaimensa hukanneen asukkaan sisään?
        Tuosta vaan avain kouraan jokaiselle, joka hoksaa tulla kysymään. Joopajoo.

Monissa taloissa ei talonkirjaa pidetä, kun ollaan vaan niin laiskoja ja saamattomia...

Kyllä taloyhtiö osaa mahdolliset korvausvaatimukset lähettää samaan osoitteeseen kuin vuokran- tai yhtiövastikkeen maksulaputkin ja aivan varmasti ne on osoitettu jollekin juridisesti vastuussa olevalle taholle (luonnollinen henkilö, yritys tai yhteisö), jonka kanssa taloyhtiö on jonkin asteisen sopimuksen huoneiston hallinnasta tehnyt.

Yrittäkää edes joskus ihan itse ajatella...

• otteen

saa taloyhtiön isännöitsijältä!

• Lohis

talonkirjaotetta isännöitsijältä vaan huoltoyhtiöltä. On toki yhtiöitä joissa hoidetaan sekä huolto että isännöinti samassa yhtiössä niin sitten tietenkin.

• Pikkuisännöitsijä

Taloyhtiöillä ei ole enää useisiin vuosiin ollut velvollisuutta pitää asukasluetteloa eli ns. talonkirjoja. Velvollisuus on poistettu lainmuutoksella. Muutoksen takana on väestötietojärjestelmän kehittyminen niin, että viranomaiset näkevät väestötietojärjestelmästä suoraan huoneistojen asukkaat.

Kun osoite vaihtuu, muuttoilmoitus on tehtävä maistraatille viikon kuluessa muutosta. Muuttoilmoituksen voi tehdä puhelimitse numeroon 0203 456456.

Jos miehesi ei vielä ole tehnyt muuttoilmoitusta maistraattiin, se kannattaa tehdä ensi tilassa. Poliisilla on pääsy väestötietojärjestelmään. Halutessasi voit pyytää maistraatista todistuksen siitä, keitä henkilöitä osoitteessasi asuu.

• Asiaa maistraatista kysynyt

Äläpäs höpötä lainmuutoksista. Esim. Helsingissä talonkirjan pitämisestä on aikoinaan määrätty kaupungin järjestyssäännössä. Siitä on myöhemmin luovuttu. Milloinkaan ei Suomessa ole ollut lakiinperustuvaa talonkirjan pitämisen pakkoa.

Ennen kuin alatte asiasta kinastella, olkaa hyvät ja kysykää asiaa maistraatista, kuten minäkin tein. Täällä voi kyllä huutoäänestää vaikka mustan valkoiseksi, mutta tosiseikkoja se ei muuta miksikään,

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4916
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2925
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2737
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1768
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16