Onko kellään kokemusta kuinka ison moottorin voi tai pystyy laittaan Terhi sea funiin ilman ongelmia? Vene on vm:2003 pulpetillinen malli valmistajan suositus on 15hv jollainen siinä nyt on. Kevät tulee ja hinku ois isompaan moottoriin, veneestä en haluais luopua eli jos jollain on omakohtaisia kokemuksia asiasta niin ois kiva tietää. Ite aattelin että kyseiseen veneeseen vois laittaa 20-25hv se riittäis isompaan ei tarvetta.
Terhi sea fun
12
7075
Vastaukset
- kokeile vaan
tehon vallan hyvin,luulisin että lähtee 25 hp melko hilpeesti.Itse kokeilin 70 luvulla yamarin 420 R 50 hp mercurya (suositus oli max 30 hp ),kyllä täytyy sanoa että kun käänsi kahvan eteen niin ei tavinnut liukuun nousua odotella.Huippuja en tiedä kun painelokissa lukemat loppui 42 solmuun ja neula kiersi tappii asti.Arvio oli n.43-44 solmua,mutta totuuden nimissä tätyy sanoa että ei veneen ominaisuudet ihan riittäneet kuin tyynelle kelille. mutta oli se todella hilpee tunne kun päästeli meneen täysillä.Ajoin sillä 2 kk sitten vaihdoin 25 hp koneeseen.
- funista
kokemusta. Viritetyllä 20 numeroisella Evikalla pelaa hyvin eli siin noin 25 hepalla. Ei siitä kyllä silloinkaan mitään rakettia tule mutta jaksaa mennä liussa 3 hengen kuormalla.
- lada-man
funista kirjoitti:
kokemusta. Viritetyllä 20 numeroisella Evikalla pelaa hyvin eli siin noin 25 hepalla. Ei siitä kyllä silloinkaan mitään rakettia tule mutta jaksaa mennä liussa 3 hengen kuormalla.
Juu ei veneestä tarttee mitään rakettia tullakaan kunhan pikkasen ripeemmiin pääsis paikasta A paikkaan B.
- paatti3
lada-man kirjoitti:
Juu ei veneestä tarttee mitään rakettia tullakaan kunhan pikkasen ripeemmiin pääsis paikasta A paikkaan B.
minulla oli kyseinen pulpetti, ja laitoin siihen mercury 25 sen en tiedä mistä kukin tykkää , mutta ei se vene ole tehty sen tehoiselle koneelle. painopiste on liian takana ja siinähän istutaan ihan perälaudassa kiinni. aallokossa vaarallinen max on mukavuuden kannalta 15 hp!!!
- Oka
paatti3 kirjoitti:
minulla oli kyseinen pulpetti, ja laitoin siihen mercury 25 sen en tiedä mistä kukin tykkää , mutta ei se vene ole tehty sen tehoiselle koneelle. painopiste on liian takana ja siinähän istutaan ihan perälaudassa kiinni. aallokossa vaarallinen max on mukavuuden kannalta 15 hp!!!
Olen edellisen vastaajan kanssa samoilla linjoilla.
Minulla oli kolme kesää ko. vene ja siinä 25 hv Yamaha. Käytin venettä pääasiassa yksin ja tuntui kyllä tuo 25 hv vähän turhan ärjyltä.
Takapainoisuus teki toisinaan sen, että keula meinasi kovassa puuskassa nousta vaarallisen korkealle. - sulla ollut
Oka kirjoitti:
Minulla oli kolme kesää ko. vene ja siinä 25 hv Yamaha. Käytin venettä pääasiassa yksin ja tuntui kyllä tuo 25 hv vähän turhan ärjyltä.
Takapainoisuus teki toisinaan sen, että keula meinasi kovassa puuskassa nousta vaarallisen korkealle.kaasun säätöä siinä Yamahassa? Minä olen kovassa kelissä aina hieman vetänyt kahvaa taksepäin eikä liika teho ole ongelmia aiheuttanut.
Fun sietää kaksi aikuista peräpenkille ilman ongelmia. - Nimetön
sulla ollut kirjoitti:
kaasun säätöä siinä Yamahassa? Minä olen kovassa kelissä aina hieman vetänyt kahvaa taksepäin eikä liika teho ole ongelmia aiheuttanut.
Fun sietää kaksi aikuista peräpenkille ilman ongelmia.järki ja hullun rohkeus ei samassa kallossa yleesä juurikaan viihdy!!!!
- vauhtia saa olla
Nimetön kirjoitti:
järki ja hullun rohkeus ei samassa kallossa yleesä juurikaan viihdy!!!!
Itse viritin Evarin kaksikymppisen,minkä siitä irti sai ja laitoin sen jamarinin 3,8 metriseen pulkkaan.
Kyllä oli mukavaa. Hurja se oli,liikkeelle lähtiessä potkaisi koko veneen ilmaan ja 17tuuman potkurilla mentiin eikä meinattu. Ja ilman pelastusliivejä tietenkin.
Oli mennä muutaman kerran korpeen kapeissa mutkaisissa salmissa. Eikä aallokkokaan jäänyt koettamatta. Pitkiä hyppyjä sillä sai.
ja kone pyrki kiertämään vielä sillä potkurilla reippaasti yli 6000 kierrosta.
No kun ikää tulee,alkaa nauttia eri asioista,kuten uistimen vedosta ja moottorin säästämisestä,ehkä vähän turvallisuudestakin.
Mutta mukavia muistoja siitä jäi. - lada-man
Oka kirjoitti:
Takapainoisuus teki toisinaan sen, että keula meinasi kovassa puuskassa nousta vaarallisen korkealle.En koskaan liiku veneellä yksin silläpä ajattelin et siihen menis se 25hv ilman ongelmia. Tarttee miettiä asiaa onhan täs jäitten lähtöön vielä aikaa, jos vaikka ajelis yhden kesän 15hv ja sit vaihtais koko paketin.
- Johnson 25GT
Ei Terhi liian suurta konetta kestänyt. Perä löystyi 4 vuodessa niin pahasti että pohjakin alkoi takaa "vellomaan". Otti vedet kuoren väliin ja se siitä.
Koneessa oli n. 30hv ja painoa taisi olla n. 60 kg 521cc motilla. Laiturissa oli jo pahasti takapainoinen ja yksin ajettaessa nosti keulan vaarallisen pystyyn ennen plaania. Kahta aikuista takana ei voinut lähdössä olla mitenkään.
Lujaa kulki mutta keula haki kokoajan ja vain tyynellä pystyi ajelemaan max vauhteja. 20hv olisi varmaan sopiva etenkin jos vaikka hieman kevyemmän laittaisi. 18hv tohatsu saattaisi olla hyvä...- otti
vettä kuoren ja vaahdon väliin siitä tyhjennystulpan ympäristöstä, joka ei ollut tiivis. Tehosta riippumatta. Kaverilla oli 2 Funia. Molemmissa sama ongelma.
- kimmo
itellä samaisessa veneessä 20.hv evikka. on ihan passeli yksin ajaessa menee ihan mukavasti ja perheen kans nousee hyvin plaaniin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789