Eräässä vanhassa keskustelussa huomasin hiukan yllättäen, että on ehkä vielä henkilöitä, joille joidenkin liikenteeseen liittyvien asioiden käsittäminen tuottaa suuria vaikeuksia.
Se vanha keskustelu löytyy tuolta: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013034162
Siellä ei taida olla kuin yksi ymmärtämätön, mutta voihan heitä löytyä lisääkin, joten ajattelinkin laatia muutaman yksinkertaisen liikenneaiheisen kysymyksen.
1. Kummalla tavalla on todennäköisintä löytää eniten rattijuoppoja, nopeuksia valvomalla, vai etsimällä rattijuoppoja mm. puhalluskokein?
2. Kumpi on turvallisempi tie, urautunut, vai tasainen?
3. Saadaanko auraamalla lumet poistettua tarkemmin tasaiselta tieltä kuin urautuneelta?
4. Mikä rengas kuluttaa eniten tiestöä, nastarangas, kitkarengas, vai kesärengas?
5. Kumpi rengas on turvallisempi syksyllä, jolloin liukas keli voi yllättää, kesärengas, vai kitkarengas.
6. Kumpi rengas aiheuttaa enemmän sairauksia aiheuttavia pienhiukkasia, nastarengas, vai kitkarengas.
7. Mikä on edullisin tapa rakentaa tie, kerralla leveä tie tulevaisuuden tarpeet huomioonottaen, vai tekemällä ensin kapea, mutkainen ja mäkinen tie, jota levennetään, oiotaan, korjaillaan ja paikkaillaan vuosittain?
8. Mikä on turvallisin paikka valtatielle, taajaman halki, vai ohi?
9. Mikä on turvallisinta haja-asutusalueella ja rekkaliikennöidyllä tiellä jalankulkijoille ja muulle kevyelle liikenteelle, nykyinen 5 m leveä tie ilman pientareita, sama, mutta kapein pientarein, leveäkaistainen tie levein pientarein, vai erillinen kevyen liiketeen väylä?
10. Mikä tietyyppi on turvallisin ja liikenteen kannalta sujuvin, moottoritie, keskikaiteellinen nelikaistatie, keskikaiteellinen ohituskaistoitettu tie, vai kapea kaksikaistainen tie?
11. Mikä on väsyttävin nopeus?
12. Onko traktori autoilijoille turvallisempi maantiellä, vai pellolla?
13. Millainen risteysalue on turvallisin, valo-ohjattu, eritasoliittymä, kiertoliittymä, vai pelkkä tavallinen risteys ilman valo-ohjauksia?
14. Kumpi on turvallisin ajotapa, tasainen nopeus, vai kiihdyttelevä ja jarrutteleva?
15. Kumpi on tehokkaampi keino estää hirvionnettomuudet, riista-aidat teiden varsilla, vai metsästys?
16. Mikä on tehokkain keino estää onnettomuuksia, korjata tiestöä ja epäkohtia, vai asettamalla rajoituksia ja toivoa parasta?
17. Kannattaako autonsa käsittelyä harjoitella missään, esim. kitkarenkailla?
18. Saako halvimmalla parasta, eli onko teiden suolauksesta mitään haittoja?
19. Onko Suomen valtio luottokelvoton tieinvestointien suhteen?
20. Onko esim. rattijuoppojen rangaistusmuotona käytetty yhdyskuntapalvelu verrattavissa natsi-Saksaan ja pakkotyöhön?
20 kysymystä
12
1333
Vastaukset
- ihmettelijä
Enpä ole missään kyselyssä ennen nähnyt yhtä johdattelevia kysymyksiä.
- Hämmästelevä
ihmettelijän kommenttiin.
- oma napa
Hämmästelevä kirjoitti:
ihmettelijän kommenttiin.
kaikki ongelmat näyttävät nauloilta
- finnbulli
oma napa kirjoitti:
kaikki ongelmat näyttävät nauloilta
ei ihminen sille voi mitään.
Tutkimuksien mukaan hyvin yksinkertainen ihminen luule monesti olevansa viisas,kun ei muuta ymmärtää. finnbulli kirjoitti:
ei ihminen sille voi mitään.
Tutkimuksien mukaan hyvin yksinkertainen ihminen luule monesti olevansa viisas,kun ei muuta ymmärtää.Huomaan kyllä hyvin jälleen ketkä eivät taaskaan ymmärrä yhtään mitään. Eli kuten sanoit...
- koirakettu
Kysymyksiin 7-10 viitaten olisi kannattanut Suomeen ennen sen asuttamista rakentaa valmiiksi kattava moottoritieverkosto. Olisi ollut helppoa kun ei vielä asutus olisi ollut tiellä. Sen jälkeen olisi ollutkin kätevää sijoittaa kaupungit ja muut taajamat sopiviin kohtiin teiden läheisyyteen, muttei liian lähelle...
- koriakettu
1. Todennäköisimmin onnettomuuksia syntyy kun:
A) kaikkia ajavat tiellä tasaista nopeutta peräkkäin
B) osa ajaa kaksinkertaista nopeutta ja ohittelee toisia käyttäen vastaantulevan liikenteen kaistaa
2. Miten traktori siirtyy pellolta toiselle helpoiten
A) metsän tai järven läpi
b) yleistä tietä pitkin
3. Kumpi pitää jäällä paremmin
A) nastarengas
B) kitkarengas
4. Kummassa tapauksessa vahingot ovat vakavammat?
A) Törmäys tapahtuu nopeudella 120 km/h
B) Törmäys tapahtuu nopeudella 60 km/h?
Turvallisuuden kannalta paras paikka harjoittaa huviajoa suurella nopeudella on?
A) Yleinen tie
B) Erillinen, tarkoitukseen varattu moottorirata
Ja näitähän voisi jatka loputtomiin. Keksit hauskan leikin... - ÄIJÄLÄ
1.)Puhalluskokein
2.)riippuu nopeudesta, mutta talvikelillä tasainen on turvallisempi
3.)Tasaiselta saadaan paremmin lumet poistettua
4.)nastarengas paljaalla asfaltilla kuluttaa eniten
5.) nastarengas tietenkin
6.)nastarengas iroittaa pienhiukkasia
7.)kerralla kunnon leveä tie
8.)Taajaman ohi tietenkin
9.)oma kevyen liikenteen väylä tietenkin
10.)keskikaiteellinen nelikaistainen tietenkin
11.)minua itseäni väsyttää suuri nopeus, koska silloin joutuu aistit olemaan äärimmäisen valppaina ja keho jännitystilassa.
12.)koska traktorillakin joutuu tulemaan joskus pellolta maantielle, ei sitä voi aina pitää siellä turvassa pellolla. On autoilijasta itsestään kiinni, onko taraktori hänelle turvallinen vai ei.
Traktori pitää ohittaa harkiten, koska se voi yht´äkkiä kääntyä vilkuttamatta eteesi sinne vasempaan tilustielleen.
13.) Liikenne ympyrä on turvallisin
14.) Tasainen nopeus, mutta nopeuksia joutuu kyllä muuttelemaan, kun edessä menee traktori, tai hitaammin ajava tai huono ajoura, tai vettä alkaa kovasti satamaan, jne.. jne..
15.)Tehokkain tapa olis tietysti rakentaa aidat, mutta koska se on sula mahdottomuus, paras tapa on pudottaa nopeuksia aina, kun on vähääkään aavistusta, että hirviä voi olla.
Pimeän aikaan on sulaa hulluutta ajaa tavallisia nopeuksia, koska hirveä ei näe niin hyvin kuin päivällä
16.) paras tapa on hillitä sitä kaasujalkaa, koska niitä loistoteitä ei ikinä tule olemaan, joissa on kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan ja välissä aita.
17.) kyllä varmasti, koska kitkarengas ei pidä yhtä hyvin kuin nastarengas
18.) haittoja siitä on ja on tosi inhottavaa
19.) vaikea sanoa, maa on rikkaampi kuin koskaan ennen, mutta rahat päätyy vain keinottelijoiden ja muutamain rikkaiden taskuun ja lisäksi tämä EU:hömpötys syö kansallisuusvarantoja
20.) ei ole, kannatan lämpimästi rattijuoppojen laittoa moottoriteitä rakentamaan käsipelissä.
no niin, teeppä nyt analyysi vastauksistani! ei ole muutakaan tekemistä :)
1. Puhalluttamalla
2. Tasainen tie
3. Katso vastaus kohtaa 2.
4. Nastarengas, mutta kun kaikki ajaa samoissa urissa
5. Kitka kai, vaikka hyvä kesärengaskin on hyvä
6. Nastarengas
7. Rakentaa kerralla kunnon tie, ei mitää lehmipolkuja
8. Ohi taajaman
9. Erillinen kevyen liikenteen väylä
10. Moottoritie tietysti
11. 1-70:in väsyttää 80:n tai 100:n tai 120:n alueella
12. Missä pelto, sinne traktori. Kun rakella tieliikenteessä, niin pakollinen työkonevilkku katolle ehdoton. Yhden mällin olen meinannut ajaa, kuorma päällä, kun pilkko pimeässä mutkaisella ja mäkisellä tiellä olikin siellä mutkan ja mäen takana 30:ä ajeleva traktori.
13. Eritaso- tai kiertoliittymä. HA:t ajavat ihan perkeleesti päin punaisia.
14. Tasainen nopeus
15. Riista-aidat tietty, mutta myös kunnon metsästys auttaisi
16. Korjata tiestöä ja epäkohtia
17. Kannattaa
18. Suolauksessa on haittoja, esim. musta jää, autojen paskautuminen/ruostuminen, ajelet suolalillissä ja tulee pakkanen, niin kaikki on jäässä
19. On ja ei, mutta enemmän voisivat panostaa tienhoitoon
20. Vitun rattijuoppoja silitellään silkkihanskat kädessä ja hyysäillään. Jotain tarttes keksiä niitä paskoja varten. Jos ei muuta, niin alkolukko pakolliseksi. Kaikkein selvintä.- Olli P
1. valvomalla nopeuksia
2. urautunut
3. urautuneelta
4. kesärengas
5. kesärengas
6. kitkarengas
7. tekemällä ensin kapea, mutkainen ja mäkinen tie, jota levennetään, oiotaan, korjaillaan ja paikkaillaan vuosittain
8. halki
9. nykyinen 5 mtr leveä
10. kaksikaistainen tie
11. 93
12. maantiellä
13. tavallinen risteys
14. epätasainen
15. metsästys
16. rajoituksia asentamalla
17. ei tietenkään
18. saa, ei ole
19. en tiedä
20. en tiedä - K.Ä.
1. Kummalla tavalla on todennäköisintä löytää eniten rattijuoppoja, nopeuksia valvomalla, vai etsimällä rattijuoppoja mm. puhalluskokein?
- vaikea sanoa. Jos esim. tunnin ajan pysäytetään jollain tiellä kaikki autot ja puhallutetaan kaikki kuskit, pystytään porukasta seulomaan kaikki rattijuopot. Mutta tämä hidastaa liikennettä tavattomasti ja kiusaa niitä, jotka ovat liikkeellä sääntöjen mukaisesti. Lisäksi tarvitaan valtava määrä poliiseja, ettei jono kasva kilometrien mittaiseksi.
- Jos samat poliisit hajautetaan tutkaamaan ylinopeuksia, tulee pysäytetyksi vain ne, joiden ajamisessa on jotain huomautettavaa. Haaviin jää tällöin valtava kasa ylinouskuskeja, mutta saattaa tulla yhtä monta rattijuoppoakin kuin tapauksessa 1 tai enemmänkin. Kaikki rattijuopot eivät tule pysäytetyksi, mutta silti niitä saattaa kertyä haaviin enemmän.
2. Kumpi on turvallisempi tie, urautunut, vai tasainen?
- tasainen (ceteris baribus).
3. Saadaanko auraamalla lumet poistettua tarkemmin tasaiselta tieltä kuin urautuneelta?
- tasaiselta
4. Mikä rengas kuluttaa eniten tiestöä, nastarangas, kitkarengas, vai kesärengas?
- nastarengas, tosin nykyisin aika vähän sekin. Ja toisaalta nastarenkaalla voi paremmin ajaa jäisellä polanteella ja kuluttaa sitä. Ja toisaalta nastarenkailla ajavat eivät tarvitsisi niin paljoa suolaa, mutta yhtä paljon niitä teitä silti suolattaisiin, vaikka ei kitkoja olisi kellään. Eli siis nastarengas eniten.
5. Kumpi rengas on turvallisempi syksyllä, jolloin liukas keli voi yllättää, kesärengas, vai kitkarengas.
- jos liukkaus johtuu jäästä tai lumesta, niin kitkarengas, jos taas vedestä, niin kesärengas. Kitkarengas on yllättävän huono kesärengas.
6. Kumpi rengas aiheuttaa enemmän sairauksia aiheuttavia pienhiukkasia, nastarengas, vai kitkarengas.
- e.o.s. Onko asiaa tutkittu?
7. Mikä on edullisin tapa rakentaa tie, kerralla leveä tie tulevaisuuden tarpeet huomioonottaen, vai tekemällä ensin kapea, mutkainen ja mäkinen tie, jota levennetään, oiotaan, korjaillaan ja paikkaillaan vuosittain?
- epäilemättä kerralla kuntoon, mutta käytännössä likvidin puute voi pakottaa huonompaankin ratkaisuun.
8. Mikä on turvallisin paikka valtatielle, taajaman halki, vai ohi?
- ohi
9. Mikä on turvallisinta haja-asutusalueella ja rekkaliikennöidyllä tiellä jalankulkijoille ja muulle kevyelle liikenteelle, nykyinen 5 m leveä tie ilman pientareita, sama, mutta kapein pientarein, leveäkaistainen tie levein pientarein, vai erillinen kevyen liiketeen väylä?
- erillinen väylä
10. Mikä tietyyppi on turvallisin ja liikenteen kannalta sujuvin, moottoritie, keskikaiteellinen nelikaistatie, keskikaiteellinen ohituskaistoitettu tie, vai kapea kaksikaistainen tie?
- moottoritie kai. En tiedä, onko näistä uusista keskikaiteellisista kokemuksia jo niin paljon, että voisi sanoa niistä mitään?
11. Mikä on väsyttävin nopeus?
- rasitus lisääntyy nopeuden kasvaessa. Hitaassa ajossa voi tylsistyä, mutta nopeassas väsyy enemmän.
12. Onko traktori autoilijoille turvallisempi maantiellä, vai pellolla?
- riippuu siitä, missä autoilija itse on. Tiellä olevalle autoilijalle olisi turvallisinta, jos kaikki muut autot, traktorit, mopedit jne. olisivat pellolla. Jos taas autoilija on pellolla, olisi turvallisinta, kun muut eivät olisi. Aika epätodennäköistä vain odottaa, että tiellä olisin vain minä.
13. Millainen risteysalue on turvallisin, valo-ohjattu, eritasoliittymä, kiertoliittymä, vai pelkkä tavallinen risteys ilman valo-ohjauksia?
- Kussakin on omat turvallisuusongelmansa. Riippuu paikasta ja toteutuksesta, mikä missäkin tilanteessa on turvallisin. Tavallinen risteys ilman valoja ei kai ole turvallisin missään oloissa.
14. Kumpi on turvallisin ajotapa, tasainen nopeus, vai kiihdyttelevä ja jarrutteleva?
- tasainen silloin, kun ei ole syytä kiihdyttää ja jarruttaa. Tarvittaessa on oltava valmis tekemään kumpaakin.
15. Kumpi on tehokkaampi keino estää hirvionnettomuudet, riista-aidat teiden varsilla, vai metsästys?
- ei voi sanoa yksiselitteisesti. Riista-aita on parhaimmilaan ehdottoman varma, mutta aita voi rikkoutua tai metsätioen veräjä jäädä auki. Joka tapauksessa aita päättyy joskus.
- Kaikki hirvet ampumalla ongelmasta päästäisiin, mutta tämä ei liene kansan enemmistön tahto. Hirvien poistaminen tietyltä alueelta ei välttämättä ratkaise ongelmaa. Muualta valuu nopeasti uusia hirviä täyttämään tyhjän reviirin. Tietysti tämä pienentää painetta jossain. Jos haluttaan estää hirvien siirtyminen talvilaitumille tietystä paikasta, hirvet obn ammuttava kaikki.
16. Mikä on tehokkain keino estää onnettomuuksia, korjata tiestöä ja epäkohtia, vai asettamalla rajoituksia ja toivoa parasta?
-ei kumpikaan. Tehokkain tapa olisi se, että lakattaisiin ajamasta kuin pullopersesiat.
- Noista kahdesta tehokkaampaa on yksiselitteisesti vaikea sanoa. Vaihtelee tapauskohtaisesti.
17. Kannattaako autonsa käsittelyä harjoitella missään, esim. kitkarenkailla?
- kyllä kannattaa, mutta ei missä tahansa.
18. Saako halvimmalla parasta, eli onko teiden suolauksesta mitään haittoja?
- halvimmalla harvoin saa parasta. Esim Lidl, Ikea, H&M myyvät 50 %:n alennuksella tuotteita, joiden laatu on vain 10 %.
19. Onko Suomen valtio luottokelvoton tieinvestointien suhteen?
- Ei ole. Kyllä meile luottoa myönnetään. Eri juttu, kannattaako velkaantua.
20. Onko esim. rattijuoppojen rangaistusmuotona käytetty yhdyskuntapalvelu verrattavissa natsi-Saksaan ja pakkotyöhön?
- aika heikosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139