Mopon huolto

Jiööö

Kun on ostanut ihan uuden mopon, niin paljo sillä saa ajaa, ennenku pitää huoltaa? Voiko huoltaa ite ja mitä huoltoon kuuluu?

12

15835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjeita

No yleensä siellä on joku ohje että miten se eka tuhat kilsaa ajetaan, mutta ajele vaikka joillain 2/3 täysistä kierroksista ja muutenkin varovasti. Takuu lähtee jos huollat itse, mutta omasta kokemuksesta sanon että aivan turhaa viedä se pyörä kalliiseen huoltoon, ajat nätisti ja huollat nii tuskin mitään takuuseen menee. Kiristele ketjut vaikka 500km välein ja öljyä, sit tarkista aina välillä että kaikki ruuvit ja muut on kunnolla kii, ja kato sieltä ohjekirjasta millon pitää öljyä vaihdella. Ja jos on pyörää kuristettu nii ota ne kurit pois siinä tonnin kohalla viimestään.

• Obelix

Jos päädytkiinalaiseen mopoon,lue etiäpäin.Oma kokemus opetti jotta kiinalaiessa mopossa voi renkaan napamutteritkin olla löysällä(mulla takarengas melkein irti).Ja jarrupoljin oli säädetty silleen että piti painaa vipua luonnottoman paljon alas.Toisaalta ei se takajarru nyt kantaakkaan saa.Ohjaustanko oli laitettu pystyyn niin ettei ajosasento ollut yhtään luonteva.Jalkavaihteen vipukin oli turhan korkealla.Leppoisa ajoasento tuo mukavuutta,ohjaustanko ei saa ottaa polviin kiinni(promanki).Kun hallintalaitteet on säädössä,voi mopolla tehdä käännöksiä minimaalisessa tilassa tarvitsematta ottaa tukea jalalla maasta.Nelitahtiselle oikea moottoriöljy on tärkrää.Moottoriöljyn pitää sopia myös vaihteistolle.Alkumetreillä muttereita piti kiristellä yhtenään.Nyt ei tarvi kuin ajaa vaan.Etukumi oli niin epätasapainossa,että piti ostaa suosiolla uusi päälikumi :)

• ma_ke
        Obelix kirjoitti:

Jos päädytkiinalaiseen mopoon,lue etiäpäin.Oma kokemus opetti jotta kiinalaiessa mopossa voi renkaan napamutteritkin olla löysällä(mulla takarengas melkein irti).Ja jarrupoljin oli säädetty silleen että piti painaa vipua luonnottoman paljon alas.Toisaalta ei se takajarru nyt kantaakkaan saa.Ohjaustanko oli laitettu pystyyn niin ettei ajosasento ollut yhtään luonteva.Jalkavaihteen vipukin oli turhan korkealla.Leppoisa ajoasento tuo mukavuutta,ohjaustanko ei saa ottaa polviin kiinni(promanki).Kun hallintalaitteet on säädössä,voi mopolla tehdä käännöksiä minimaalisessa tilassa tarvitsematta ottaa tukea jalalla maasta.Nelitahtiselle oikea moottoriöljy on tärkrää.Moottoriöljyn pitää sopia myös vaihteistolle.Alkumetreillä muttereita piti kiristellä yhtenään.Nyt ei tarvi kuin ajaa vaan.Etukumi oli niin epätasapainossa,että piti ostaa suosiolla uusi päälikumi :)

mulla kans oli vähän samanlaisia kokemuksia kiina mopon kanssa uutena.
        kun käy mopon itse täysin läpi, niin siihen on paljon helpompi sitten ajossa luottaa.
        omassa mopossa ei ole kilometrejä mittarissa vasta muutamia. ensimmäisen ventiilejen säädön aijon teettää mopo korjaamossa, mutta jatkossa aijon huoltaa moponi täysin itse.
        monesti olen huomannut, että jonkun homman olisi itse hoitanut paremmin ja tarkemmin, kuin huoltoliike.

• khkhk

sisään ajo on 1000km

• juupa juu

mankeissa ja näissä pienissä on suositeltavaa vaihtaa öljyt ennen 1000km ja joissain 300km kuuluu ainakin öljyt kaikki osat tarkistaa kiristää ja muuta...

• riipuskellee

siitäkin että onko mopo minkä ikäinen esim 90-96 (Muistaakseni) valmistetut suzuki s1 ovat vahvimpia mopoja jotka tunnen

• mopo69
        riipuskellee kirjoitti:

siitäkin että onko mopo minkä ikäinen esim 90-96 (Muistaakseni) valmistetut suzuki s1 ovat vahvimpia mopoja jotka tunnen

Sanon tosta ketjuista vielä että kiristät aina kuin on löysällä hajotaa rattaat aika nopiaan

• öööh

Anna mulle puuroo!

• Anonyymi

Haittaako jos on melkein 600km mittarissa ja pitäis viedä 500km huoltoon Eli ekaan huoltoon

• Anonyymi

Vie heti niin ainakin se on parempi kuin jos ajat vielä lisää. Jos kaikki pelaa niin ei noissa pitäisi tulla ongelmaa, mutta jos olisit ajanut rikkinäisellä yli rajan niin saattaisi olla että maksaisit omasta pussistasi viat jotka olisi vältetty viemällä ajallaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vie heti niin ainakin se on parempi kuin jos ajat vielä lisää. Jos kaikki pelaa niin ei noissa pitäisi tulla ongelmaa, mutta jos olisit ajanut rikkinäisellä yli rajan niin saattaisi olla että maksaisit omasta pussistasi viat jotka olisi vältetty viemällä ajallaan.

Kaikki pelaa Kyllä mutta lähteekö vakuutukset siitä että on melkein 600 mittarissa Kun vie ekaan huoltoon

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki pelaa Kyllä mutta lähteekö vakuutukset siitä että on melkein 600 mittarissa Kun vie ekaan huoltoon

Vakuutus on ihan eri asia, takuu on myyjän juttu ja vakuutus taas ihan eri firman.

Eli vie huoltoon vain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      4858
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3233
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3155
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      415
      2276
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      237
      1402
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1166
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1138
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      121
      1042
    Aihe