Mopon huolto

Jiööö

Kun on ostanut ihan uuden mopon, niin paljo sillä saa ajaa, ennenku pitää huoltaa? Voiko huoltaa ite ja mitä huoltoon kuuluu?

12

16762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjeita

      No yleensä siellä on joku ohje että miten se eka tuhat kilsaa ajetaan, mutta ajele vaikka joillain 2/3 täysistä kierroksista ja muutenkin varovasti. Takuu lähtee jos huollat itse, mutta omasta kokemuksesta sanon että aivan turhaa viedä se pyörä kalliiseen huoltoon, ajat nätisti ja huollat nii tuskin mitään takuuseen menee. Kiristele ketjut vaikka 500km välein ja öljyä, sit tarkista aina välillä että kaikki ruuvit ja muut on kunnolla kii, ja kato sieltä ohjekirjasta millon pitää öljyä vaihdella. Ja jos on pyörää kuristettu nii ota ne kurit pois siinä tonnin kohalla viimestään.

      • Obelix

        Jos päädytkiinalaiseen mopoon,lue etiäpäin.Oma kokemus opetti jotta kiinalaiessa mopossa voi renkaan napamutteritkin olla löysällä(mulla takarengas melkein irti).Ja jarrupoljin oli säädetty silleen että piti painaa vipua luonnottoman paljon alas.Toisaalta ei se takajarru nyt kantaakkaan saa.Ohjaustanko oli laitettu pystyyn niin ettei ajosasento ollut yhtään luonteva.Jalkavaihteen vipukin oli turhan korkealla.Leppoisa ajoasento tuo mukavuutta,ohjaustanko ei saa ottaa polviin kiinni(promanki).Kun hallintalaitteet on säädössä,voi mopolla tehdä käännöksiä minimaalisessa tilassa tarvitsematta ottaa tukea jalalla maasta.Nelitahtiselle oikea moottoriöljy on tärkrää.Moottoriöljyn pitää sopia myös vaihteistolle.Alkumetreillä muttereita piti kiristellä yhtenään.Nyt ei tarvi kuin ajaa vaan.Etukumi oli niin epätasapainossa,että piti ostaa suosiolla uusi päälikumi :)


      • ma_ke
        Obelix kirjoitti:

        Jos päädytkiinalaiseen mopoon,lue etiäpäin.Oma kokemus opetti jotta kiinalaiessa mopossa voi renkaan napamutteritkin olla löysällä(mulla takarengas melkein irti).Ja jarrupoljin oli säädetty silleen että piti painaa vipua luonnottoman paljon alas.Toisaalta ei se takajarru nyt kantaakkaan saa.Ohjaustanko oli laitettu pystyyn niin ettei ajosasento ollut yhtään luonteva.Jalkavaihteen vipukin oli turhan korkealla.Leppoisa ajoasento tuo mukavuutta,ohjaustanko ei saa ottaa polviin kiinni(promanki).Kun hallintalaitteet on säädössä,voi mopolla tehdä käännöksiä minimaalisessa tilassa tarvitsematta ottaa tukea jalalla maasta.Nelitahtiselle oikea moottoriöljy on tärkrää.Moottoriöljyn pitää sopia myös vaihteistolle.Alkumetreillä muttereita piti kiristellä yhtenään.Nyt ei tarvi kuin ajaa vaan.Etukumi oli niin epätasapainossa,että piti ostaa suosiolla uusi päälikumi :)

        mulla kans oli vähän samanlaisia kokemuksia kiina mopon kanssa uutena.
        kun käy mopon itse täysin läpi, niin siihen on paljon helpompi sitten ajossa luottaa.
        omassa mopossa ei ole kilometrejä mittarissa vasta muutamia. ensimmäisen ventiilejen säädön aijon teettää mopo korjaamossa, mutta jatkossa aijon huoltaa moponi täysin itse.
        monesti olen huomannut, että jonkun homman olisi itse hoitanut paremmin ja tarkemmin, kuin huoltoliike.


    • khkhk

      sisään ajo on 1000km

    • juupa juu

      mankeissa ja näissä pienissä on suositeltavaa vaihtaa öljyt ennen 1000km ja joissain 300km kuuluu ainakin öljyt kaikki osat tarkistaa kiristää ja muuta...

      • riipuskellee

        siitäkin että onko mopo minkä ikäinen esim 90-96 (Muistaakseni) valmistetut suzuki s1 ovat vahvimpia mopoja jotka tunnen


      • mopo69
        riipuskellee kirjoitti:

        siitäkin että onko mopo minkä ikäinen esim 90-96 (Muistaakseni) valmistetut suzuki s1 ovat vahvimpia mopoja jotka tunnen

        Sanon tosta ketjuista vielä että kiristät aina kuin on löysällä hajotaa rattaat aika nopiaan


    • öööh

      Anna mulle puuroo!

    • Anonyymi

      Haittaako jos on melkein 600km mittarissa ja pitäis viedä 500km huoltoon Eli ekaan huoltoon

      • Anonyymi

        Vie heti niin ainakin se on parempi kuin jos ajat vielä lisää. Jos kaikki pelaa niin ei noissa pitäisi tulla ongelmaa, mutta jos olisit ajanut rikkinäisellä yli rajan niin saattaisi olla että maksaisit omasta pussistasi viat jotka olisi vältetty viemällä ajallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vie heti niin ainakin se on parempi kuin jos ajat vielä lisää. Jos kaikki pelaa niin ei noissa pitäisi tulla ongelmaa, mutta jos olisit ajanut rikkinäisellä yli rajan niin saattaisi olla että maksaisit omasta pussistasi viat jotka olisi vältetty viemällä ajallaan.

        Kaikki pelaa Kyllä mutta lähteekö vakuutukset siitä että on melkein 600 mittarissa Kun vie ekaan huoltoon


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki pelaa Kyllä mutta lähteekö vakuutukset siitä että on melkein 600 mittarissa Kun vie ekaan huoltoon

        Vakuutus on ihan eri asia, takuu on myyjän juttu ja vakuutus taas ihan eri firman.

        Eli vie huoltoon vain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      156
      472
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe