Tämä keskustelu koskee tutkitusti naisia, mutta jos asiaa alkaa ajattelemaan syvemmin, miksi ei myös miehiäkin.
Sairastuin itse paniikkihäiriöön yli kolme vuotta sitten.Etsin kaikki mahdolliset hoidot. Ensin kokeilin tietenkin lääkkeitä, joista apu ei löytynyt. Sitten kokeilin kaikkia mahdollisia luontaistuotteita, joista löytyi tukevaa hoitoa, mutta parannusta ei kuitenkaan tapahtunut.
Sain kohtauksia ja ennenkaikkea epätodellisia olotiloja. Samalla hoidin pieniä lapsiani, joten hätä oli suuri itselläni selviämisestäni.
Luin kaiken mahdollisen kirjallisuuden mitä löysin.Luontaishoitojen kokeilun ja kirjallisuuden myötä uskoni siihen, että paniikilleni on oltava fyysinen kuin henkinenkin syy vahvistui.Pääosin uskoin kuitenkin fyysiseen. Kilpirauhaset tutkittiin, sydän myös ja kaikki nämä tyypilliset mitkä yleensä poissuljetaan.
Söin E-epaa, B-vitamiinia,ja muutamaa aminohappoa, sekä ruusunjuuriuutetta, jotka rauhoittivat oloani. Kokeilin erilaisia elämäntapamuutoksia. Selkeän eron huomasi kun ei juonut alkoholia, ei polttanut ja lopetti sokerin.
Kolmisen viikkoa näiden lopetuksen jälkeen oli aika rauhallinen olotila. Silti kaikki ei ollut kohdallaan, vaan ahdistuin, mielialani vaihtelivat ja saatoin saada kohtauksia, vaikka olo oli niiden välissä seesteisempi.
Sitten kävi onnenkantamoinen...kuulin lääkäristä, joka on tutkinut naisten hormoneja suhteessa synnytysmasennukseen ja paniikkihäiriöön yli 20 vuotta.
Menin käymään hänen luonaan, näin tutkimustulokset ja olin äimistynyt.Hän on julkaissut tutkimuksensa Yhdysvalloissa, Suomessa sitä ei tehdä.Täällä on kuitenkin tehty tutkimus synnysmasennuksen hoidosta. Eli joukko naisia joilla oli synnytyspsykoosi oli sairaalassa ja heille annettiin estradiolia, normaalin mielialalääkityksen sijaan ja kuinka ollakaan he paranivat psykoosistaan kahdessa viikossa. Tämä sama kokeiltiin vielä synnytysmasennus potilailla ja tulos oli sama.Osasta naisista ei siis nouse estaradiolitaso normaalille tasolle, eikä ole sitä vaikka he olisivatkin hedelmällisessä iässä.Sitten tullaan siihen, että aina väitetään estrogeenin olevan vaarallista ja syöpää aiheuttavaa. Jos estaradioli on raskaana hyvä hormoni ja suojaava tekijä, miten sama aine voisi olla ilman raskautta vaarallinen tekijä? Syy tähän on se, että estrolla hoitaminen on halpaa ja lopun voitte itse päätellä...
Olen käyttänyt nyt vuoden estroa ja voin vannoa, että ilman sitä en olisi hetkeäkään.JOulun aikaan jouduin oman muistamattomuuteni takia ottamaan muutaman päivän keltahormonia. (sitä samaa mitä e-pillerit sisältävät ja ikäänkuin estron vasta-ainetta pääkopassa) Ahdistuin, jouduin epätodelliseen olotilaan ja lopulta piti soittaa lääkärilleni, että mitä tämä on. Hän kertoikin heti että johtuu keltahormonista ja voin lopettaa sen ja oloni palaa normaaliksi parissa päivässä.
Niinkuin kävikin.Kävin myöhemmin lasten neuvolassa ja kysyin tästä asiasta. Minulle kerrottiin, että asiasta on tiedetty ja joku psykiatri on käynyt asiasta puhumassakin, mutta asian annettiin olla(lakaistiin maton alle).Olin todella vihainen, olin siis kärsinyt turhaan, vaikka asia olisi ollut koko ajan todettavissa yhdellä kokeella.(tätä koetta saa rukoilla, että se otetaan)Lisäksi paranemiseni kaikenkaikkiaan olisi helpompaa, onhan opittava eläminen taas uudella tavalla.
Myöhemmin luin lehdestä artikkelin jossa kerrottiin, että kuolleilta miehiltä, jotka olivat sairastaneet Alzheimerin tautia, oli otettu kokeita ja oli todettu, että heillä oli normaalia vähemmän testesteronia.Minua jäi vaivaamaan se, olivatko nämä miehet olleet masentuneita elämänsä aikana.Masennushan on altistava tekijä Alzheimerin tautiin sairastumiselle. Tästä voisi lähteä miettimään, että jos nämä miehet olisivat olleet masentuneita ja heillä oli vähemmän testesteronia, pätisi sama hormonijuttu myös miehiin...liian vähän testesteronia altistaisi masenukselle ja paniikkihäiriölle. Nämä myös ruokkivat toisiaan. Mitä enemmän masennusta, stressiä jms. sen vähemmän estroja.
Olen kirjoittanut aiemmin asiasta yhteisööni:
http://groups.msn.com/Avec-kaveriksitasapaino/tietoosio.msnw
jonne olette kaikki tervetulleita keskustelemaan: )
Myös henkilökohtaista sähköpostia voi lähettää lisätietoja varten: [email protected]
Paniikki ja hormonit
28
11546
Vastaukset
- tietää olitko
huomannut että kuukautikierrolla olisi ollut merkitystä siihen milloin olit ahdistuneempi ja paniiikkiherkempi? Itselläni paniikkihäiriö tuntuu oirehtivan kuukautiskierron mukaisesti ja kärsin voimakkaista PMS-oireista.
Terapeutilla juostu on ja aina tulen siihen tulokseen että en tarvitse sitä koska ei auta vaikka kuin tietäisi ongelmansa ja syyt. Muut ihmiset sanovat minun olevan ulospäinsuuntaunut ja hyvin voimakastahtoinen ja vahva vaikka en tunne itse aina sitä olevan.
Mielialalääkkeitä syöty vaihtelevalla tuloksella ja aina tulos sama, ne jotenkin lamauttavat minut ja ei tunnu olo omalat itseltäni.
Nyt vain rauhottavien ja beetasalpaajien turvin jaksettava pahoina päivinä.
Aina on ollut tunne että syy on fysiologinen kun suvussa tuntuu olevan enemmänkin näitä ahdistus ja paniikki-ihmisiä.
Miten pääsisin selville onko itselläni samasta kyse? Yksityisiin lääkäreihin ei varaa. Kiitos etukäteen.- Kamomillos
En paniikkihäiriöni ja masennukseni alussa huomannut ollenkaan kiertoa. Tuijotin siis sitä oloa ja moni asia jäi huomaamatta.
Vasta pitkän ajan kuluessa tajusin, että oloni oli parhaimmilaan ovulaation aikoihin ja siitä se alkoi pikkuhiljaa laskemaan, kunnes menkkojen alussa olo oli suorastaan kammo ja epätodellinen.(jotakuinkin hypin seinille pienestäkin kolahduksesta tms.)
Mieliala myös vaihteli. Saatoin mennä vaikka keittiöön hyvällä tuulella, nähdä likaisen lautasen ja olin hetkessä riivinrauta.
Parin minuutin kuluttua olin jo unohtanut koko jutun ja ihmettelin miksi muu perhe mököttää; )
Pelot ja ahdistus siis vaihteli kierron mukaan.
Fyysisiäkin oireita ilmeni ja sellaisia joista en ikinä ollut kuvitellut, että ne olisi estron puutteesta ja joista olin kärsinyt jo vuosia.
Itselläni oli näitä: usein toistuvia pissatulehduksia, jalkasärkyjä (ihan kuin kasvusärkyä ja toisinaan tukkoisuuden tunnetta)
Epäspesifisiä tulehduksia toisinaan.
Estrojen jälkeen näistä kaikista on ollut enää yhden kerran jalkasärkyä.Muuten ne katosivat kokonaan, kuten myös tulehdukset.Vuoden käytön jälkeen plussana sanottakoon, että seksi on erittäin mielenkiintoinen jutska tänäpäivänä ja rinnatkin sai hieman uusia mittoja: )
Iho on parempi, aiemmin se oli jatkuvasti kuiva.
Psykolgit ja psykiatrit nimenomaan eivät halua tätä tutkimusta tunnustaa tai sanovat että eivät siitä mitään tiedä.Toinen on, että poikkeuksetta olen kuullut, kuinka ihmisiä on alettu pelottelemaan syövällä jne. Näistä kävitkin varmaan lukemassa yhteisössä?
Lääkäri joka tämän tutkimuksen on tehnyt, on tehnyt sen yhteistyössä psykiatrin kanssa. (en voi kuin ihastella, että löytyy lääkäreitä, jotka uskaltavat poiketa kaavoista ja tutkia tätä asiaa)
Tämä lääkäri on yksityinen, mutta Kela korvaa osan.Olen käynyt muutamilla yksityisillä lääkäreillä ja päivitellyt hintoja, mutta tämän lääkärin kohdalla ei mennyt killinkiäkään hukkaan. Se kannatti ehdottomasti ja elämänlaatuni parani selkeästi.Siitä, että jaksan paljon paremmin kannatti maksaa.En tarvitse mielialalääkkeitä ja pystyn tekemään asioita joiden en enää uskonut olevan edes mahdollisia.
Voit kysyä terveyskeskuksesta kyseistä koetta, mutta varaudu siihen, että saat taistella ja sinulle kerrotaan vaikka millaisia kauhutarinoita.
Juuri tämänkin takia tämä tutkimuksen tehnyt lääkäri olisi hyvä. Hänellä on tutkimuksesta OIKEAA tietoa.Kyseisessä kokeessa testataan verestä estradiolin määrä. Helppo testi, mutta niin salassa pidetty...
Ehdotan, että kirjoitat mulle [email protected]
Annan sulle sitäkautta lääkärin nimen ja etsin sen kokeen nimenkin, niin osaat sitä lähteä metsästämään: ) Kuvailusi perusteella suosittelen testaamaan tuon ehdottomasti. - Kamomillos
Kamomillos kirjoitti:
En paniikkihäiriöni ja masennukseni alussa huomannut ollenkaan kiertoa. Tuijotin siis sitä oloa ja moni asia jäi huomaamatta.
Vasta pitkän ajan kuluessa tajusin, että oloni oli parhaimmilaan ovulaation aikoihin ja siitä se alkoi pikkuhiljaa laskemaan, kunnes menkkojen alussa olo oli suorastaan kammo ja epätodellinen.(jotakuinkin hypin seinille pienestäkin kolahduksesta tms.)
Mieliala myös vaihteli. Saatoin mennä vaikka keittiöön hyvällä tuulella, nähdä likaisen lautasen ja olin hetkessä riivinrauta.
Parin minuutin kuluttua olin jo unohtanut koko jutun ja ihmettelin miksi muu perhe mököttää; )
Pelot ja ahdistus siis vaihteli kierron mukaan.
Fyysisiäkin oireita ilmeni ja sellaisia joista en ikinä ollut kuvitellut, että ne olisi estron puutteesta ja joista olin kärsinyt jo vuosia.
Itselläni oli näitä: usein toistuvia pissatulehduksia, jalkasärkyjä (ihan kuin kasvusärkyä ja toisinaan tukkoisuuden tunnetta)
Epäspesifisiä tulehduksia toisinaan.
Estrojen jälkeen näistä kaikista on ollut enää yhden kerran jalkasärkyä.Muuten ne katosivat kokonaan, kuten myös tulehdukset.Vuoden käytön jälkeen plussana sanottakoon, että seksi on erittäin mielenkiintoinen jutska tänäpäivänä ja rinnatkin sai hieman uusia mittoja: )
Iho on parempi, aiemmin se oli jatkuvasti kuiva.
Psykolgit ja psykiatrit nimenomaan eivät halua tätä tutkimusta tunnustaa tai sanovat että eivät siitä mitään tiedä.Toinen on, että poikkeuksetta olen kuullut, kuinka ihmisiä on alettu pelottelemaan syövällä jne. Näistä kävitkin varmaan lukemassa yhteisössä?
Lääkäri joka tämän tutkimuksen on tehnyt, on tehnyt sen yhteistyössä psykiatrin kanssa. (en voi kuin ihastella, että löytyy lääkäreitä, jotka uskaltavat poiketa kaavoista ja tutkia tätä asiaa)
Tämä lääkäri on yksityinen, mutta Kela korvaa osan.Olen käynyt muutamilla yksityisillä lääkäreillä ja päivitellyt hintoja, mutta tämän lääkärin kohdalla ei mennyt killinkiäkään hukkaan. Se kannatti ehdottomasti ja elämänlaatuni parani selkeästi.Siitä, että jaksan paljon paremmin kannatti maksaa.En tarvitse mielialalääkkeitä ja pystyn tekemään asioita joiden en enää uskonut olevan edes mahdollisia.
Voit kysyä terveyskeskuksesta kyseistä koetta, mutta varaudu siihen, että saat taistella ja sinulle kerrotaan vaikka millaisia kauhutarinoita.
Juuri tämänkin takia tämä tutkimuksen tehnyt lääkäri olisi hyvä. Hänellä on tutkimuksesta OIKEAA tietoa.Kyseisessä kokeessa testataan verestä estradiolin määrä. Helppo testi, mutta niin salassa pidetty...
Ehdotan, että kirjoitat mulle [email protected]
Annan sulle sitäkautta lääkärin nimen ja etsin sen kokeen nimenkin, niin osaat sitä lähteä metsästämään: ) Kuvailusi perusteella suosittelen testaamaan tuon ehdottomasti.Tiedän muutamia ihmisiä jotka ovat saaneet kokeen terveyskeskuksessa pienen kädenväännön jälkeen; )
Tulosten tultua, ovat nämä lääkärit itsekin olleet ihmeissään ja hieman nyreissäänkin, kun potilas tiesikin paremmin.
En voi vannoa, että kaikilla olisi estron alhaisuus, mutta jos on näitä oireita joista kirjoitin ja olen kirjoittanut yhteisössä ja niistä itseään tunnistaa, suosittelen ehdottomasti.Tiedän kuusi testannutta, näistä yhdellä oli normaalit arvot.(tämä siis pätee naisiin joilla on paniikkihäiriötä)
- Vihdoinkinko apua
Olisin halukas saamaan tarkempia tietoja ja kontaktin yksityistä keskustelua varten
- Tainuli
Camomillos kirjoitti:
olet jo meilannut, niin annan mieluusti lisätietoja asiasta.
[email protected]Olen 13 vuotta kärsinyt paniikkihäiriöstä, johon sairastun toisen lapseni syntymän jälkeen. Kun nyt sain onnekseni lukea tarinasi paniikkihäiriön ja alhaisen estrogeenitason yhteydestä, innostuin kertakaikkisesti: Olen itsekin miettinyt monesti, mahtaako hormoneilla olla osuutta hirveään olotilaan nimeltä paniikkihäiriö. Nyt, kun olen 48v ja selvästi jonkinlaiset vaihdevuosioireet nostavat päätään, olot ovat todella tuskalliset: yhtä paniikkioloa vuorokauden ympäri. Meillä myös äitini puolelta naisilla useilla todettu paniikkihäiriösairaus. Ennen kuukautisia on tosi heikko olo ollut aina näinä 13:na vuotena ja elämä on ollut yhtä taistelua päivästä toiseen. Voisinko meilata Sinulle kysyäkseni ko. lääkärin yhteystietoja, että voisin kääntyä hänen puoleensa?Olen Todella iloinen puolestasi, että olet saanut apua oloihisi!
- Kesäinen2
Tainuli kirjoitti:
Olen 13 vuotta kärsinyt paniikkihäiriöstä, johon sairastun toisen lapseni syntymän jälkeen. Kun nyt sain onnekseni lukea tarinasi paniikkihäiriön ja alhaisen estrogeenitason yhteydestä, innostuin kertakaikkisesti: Olen itsekin miettinyt monesti, mahtaako hormoneilla olla osuutta hirveään olotilaan nimeltä paniikkihäiriö. Nyt, kun olen 48v ja selvästi jonkinlaiset vaihdevuosioireet nostavat päätään, olot ovat todella tuskalliset: yhtä paniikkioloa vuorokauden ympäri. Meillä myös äitini puolelta naisilla useilla todettu paniikkihäiriösairaus. Ennen kuukautisia on tosi heikko olo ollut aina näinä 13:na vuotena ja elämä on ollut yhtä taistelua päivästä toiseen. Voisinko meilata Sinulle kysyäkseni ko. lääkärin yhteystietoja, että voisin kääntyä hänen puoleensa?Olen Todella iloinen puolestasi, että olet saanut apua oloihisi!
Hei kaikille! Nostanpas keskustelua ylös! Itselläni paniikkioireet alkoivat hiljalleen ehkäisyrenkaan aloittamisen myötä! Ne katosivat lopettamisen jälkeen hetkellisesti kokonaan, mutta palasivat hiljalleen takaisin. Huomasin itsekin, että paniikkia esiintyy pahimmillaan juuri ennen kuukautisia. Nyt kävin somatiikan puolella (psykiatri silloin keväällä sanoi, että PH) ja kerroin oireistani. Hän ei enää puhunut mistään paniikkihäiriöstä vaan PMS-oireista. Nyt meneillää Sepram 10mg kierron 15-28 päivinä. Aloituksessa huomasin kauheita paniikkikohtauksia 5n päivän aikana. Muutoin olo on nyt ollut kohtalaisen hyvä =) en kyllä tiedä soitanko ja pyydän jatkuvaa annostusta. Kolmen kuukauden kuluttua kun mieliala tasaantuu olisi rinnalle tarkoitus ajaa yasminelle pillerit joita söisin 3liuskaa putkeen. Ainoastaan pelkään tämän lisäävän jälleen paniikkia (hormooneista kun on peräisin). Keskustelua!!! =)
- ex-kofeinisti
Kesäinen2 kirjoitti:
Hei kaikille! Nostanpas keskustelua ylös! Itselläni paniikkioireet alkoivat hiljalleen ehkäisyrenkaan aloittamisen myötä! Ne katosivat lopettamisen jälkeen hetkellisesti kokonaan, mutta palasivat hiljalleen takaisin. Huomasin itsekin, että paniikkia esiintyy pahimmillaan juuri ennen kuukautisia. Nyt kävin somatiikan puolella (psykiatri silloin keväällä sanoi, että PH) ja kerroin oireistani. Hän ei enää puhunut mistään paniikkihäiriöstä vaan PMS-oireista. Nyt meneillää Sepram 10mg kierron 15-28 päivinä. Aloituksessa huomasin kauheita paniikkikohtauksia 5n päivän aikana. Muutoin olo on nyt ollut kohtalaisen hyvä =) en kyllä tiedä soitanko ja pyydän jatkuvaa annostusta. Kolmen kuukauden kuluttua kun mieliala tasaantuu olisi rinnalle tarkoitus ajaa yasminelle pillerit joita söisin 3liuskaa putkeen. Ainoastaan pelkään tämän lisäävän jälleen paniikkia (hormooneista kun on peräisin). Keskustelua!!! =)
Käytätkö kofeiinia, hormoniehkäisy hidastaa nimittäin sen aineenvaihdunnan kaksinkertaiseksi, joka kohottaa pitoisuuksia veressä ja aiheuttaa tyypillisinä oireina ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriötä sekä neurologisia kipuja. Raskauden vaikutus kofeiinimetaboliaan on nelinkertainen.
- pipp
ex-kofeinisti kirjoitti:
Käytätkö kofeiinia, hormoniehkäisy hidastaa nimittäin sen aineenvaihdunnan kaksinkertaiseksi, joka kohottaa pitoisuuksia veressä ja aiheuttaa tyypillisinä oireina ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriötä sekä neurologisia kipuja. Raskauden vaikutus kofeiinimetaboliaan on nelinkertainen.
Mielenkiintoista. Voikohan käyttää tässä tapauksessa soijaa, joka on luonnon estrogeenia. Mutta joillekin liika estrogeeni, kuten myös soijan syöminen, aiheuttaa migreenia. Mikä olisi silloin hyvä..?
- Hermoraunio
Olipa mielenkiintoinen juttu.. Olen nimittäin laittanut merkille, että ihmeelliset oireet jotka alkoivat kolmannen lapsen syntymän jälkeen, ajoittuvat juurikin ovulaation ja kuukautisten alkamisen välille. Kauheaa ahdistusta ja paniikkia pukkaa sydän, hengitys yms. oireineen. Mitähän psykologi tuumais jos ottaisin asian puheeksi maanantaina.. hmm. Mä oon pienessä mielessäni pyörittänyt hormonien ja paniikkihäiriön yhteyttä!
- avun saanut
tiedossa jo vuosikaudet, siis hormonien vaikutus ph-oireiluun. Ollut jo tämän aloitusviestin aikoihin....
- auttekee
avun saanut kirjoitti:
tiedossa jo vuosikaudet, siis hormonien vaikutus ph-oireiluun. Ollut jo tämän aloitusviestin aikoihin....
voinko pyytää hormonimittausta? saako sellaista?
- hermoraunio
avun saanut kirjoitti:
Minulle tämä juttu oli uusi! Hyvä, kun oli tänne kirjoiteltu niin tiedän vähän kysellä! :)
- hdefubdek
hermoraunio kirjoitti:
Minulle tämä juttu oli uusi! Hyvä, kun oli tänne kirjoiteltu niin tiedän vähän kysellä! :)
nostan vähän ylös.. edelleen kiinnostaa tuo verikoe
- Avun saanut
hdefubdek kirjoitti:
nostan vähän ylös.. edelleen kiinnostaa tuo verikoe
pyytää, miksi et voisi. Sinähän sen maksat.
Eli siis yksityiselle suuntaat askeleesi, 99%:n varmuudella tk:ssa kyseistä verikoetta ei oteta.
Itse kävin yksityisellä, otettiin sitten vähän muitakin kokeita, mm. kilpparitestit. Tuolle kokeelle tuli hintaa muistaakseni joku 30-40 euroa, eli ei paha hinta. Jonkun euron saat siitä takaisinkin.
- Tinttiiiiina
Hyvä viesti ja komppaan! :-)
Olen huomannut aina jonkun hormonaalisen ehkäisyvälineen aikana, että ne aiheuttaa ahdistusta, masennusta ja epätodellista oloa. Nyt minulla ollut kierukka kohta melkein pari vuotta ja olen varaamassa aikaa sen poistoon. Nimittäin kierukan laiton jälkeen alkoi masentaa ja se paheni mitä enemään aikaa on kulunut. Puolivuotta sitten alkoi paniikkikohtaukset ja uskon että hormooneilla on selvää osuutta asiaan.
Toivoisin että asiaa lähettäisiin tutkimaan kunnolla!- Tinttiiiiina
Piti vielä sen verran sanoa, että paniikkohtauksista pääsin itse psyykkaamalla eroon ja pameilla beetasalpaajilla, mutta jäi kuitenkin sellainen stressi, ahdistus ja masennus. Kävin muuten niitä hoitamassa aidolla kiinalaisella akuhoitajalla ja pari päivää hoidon jälkeen huomasin näiden oireiden olevan täysin poissa ja tunsin itseni todella tasapainoiseksi. Vaikka olin todella skeptinen koko hoidosta. Menin sitten pilaaman koko jutun pari viikkoa tuon jälkeen juomalla kahvia ja seuraavana päivänä ahdistus oli tullut takaisin. Eli ei kahvia minulle enään.. :(
Tosta estrogeenistä sen verran että olenkin ihmetellyt, että miksi kahden lapsen jälkeen on kummatkin rintani melkein puolet pienemmät, mutta vastaus taitaa löytyä tuosta estrogeenistä.
Nimim: Entinen isotissi! :-)
- pisara
HEIi täällä taas yksi vaihdevuosista kärsivä.Voiko todella estorgeenin puute aiheuttaa paniikia jaepätodellistaoloa.Olen kyllä tilannut ajan sellaiselle lääkärille joka on perehtynyt vaihdevuosivaivoihin,Toivottavasti saan apua sieltä,
- asdfghjjkl
Hei ! Mun oman kokemukseni mukaan voin sanoa että estrogeenin puute aiheuttaa paniikkikohtauksia joillakin naisilla. Itse olen tämän laittanut myös merkille. Hormonivaihteluilla on suuri merkitys paniikin ja ahdistuksen suhteen.
- mymmeli1
Haluaisin mielelläni lääkärin ja labrakokeen nimet, mutta sähköpostit eivät enää mene perille?
- Eräs vaan..
Minäkin haluaisin tietää lääkärin nimen. Ketju on niin vanha, että mietin vastaanottaako ketjun aloittaja enää tuolla sähköpostilla. :/ ps. samat oireet ja fiilikset olleet jo kauan.
- s.........
Hyvä, kun olette nostaneet vanhaa ketjua ylös. itsekkin olen huomannut hormoonien vaikuttavan paniikihäiriöön. Ennen kuukautisia olen ahdistus/paniikkiherkkä ja toisinaan kivut ovat sietämättömät koko kropassa. . Olen saanut diagnoosiksi fibromyalgia, mutta olen itse epäillyt sitä. Ongelmakseni muodostuu kuitenkin se, että en uskalla syödä lisähormoonia. Paniikkihäiriööni liittyy sairastumisen ja eritoten syövän pelko, koska suvussamme on ollut paljon syöpää.
- Asiakas....
Olisko lääkäri Marjatta Aito?
- Aimee
Up. Mutta älkää ottaako evorel sequita, uusi vähän positiivisia kokemuksia.
- Kysytty
Marjatta Aito on jo eläkkeellä, ei vastaanottoa.
- miettelijäs
Mulla ilmeisesti myös matalat estrogeenit. Kierto ihan sekaisin vuodan keskellä kiertoa mikä ilmeisesti viittaa juuri matalaan estrogeeniin? Ja samaan aikaan alko PH. E-pillereillä lähti molemmat vaivat mutta niin myös palas saman tien kun lopetin
- Aimeees
Nosto! Edelleen liian vähän tietoa sekä terveyskeskuslääkäreillänettä psykan puolen lääkäreillä
- Komppaan
Todellakin hormonit vaikuttavat. Muissa maissa on ihan yleisessä tiedossa, että vaihdevuosiin ja muihin hormonitilaan vaikuttaviin muutoksiin voi liittyä paniikkia ja ahdistusta.
Itselläni alkoi elämäni ensimmäiset ahdistukset ja paniikit kaksi viikkoa e-pillerien aloittamisen jälkeen. Lääkäri ei uskonut hormoneihin, vaan laittoi mielialalääkityksen. Arvatkaa mikä poisti oireiluni parissa päivässä? Ehkäisyrenkaaseen vaihto. Eli kyseessä todellakin oli hormonit.
Nyt jouduin renkaan muista syistä lopettamaan ja paniikki on taas käsinkosketeltavaa. Saa nähdä mitä lääkäri tuumaa tällä kertaa oireilustani, alkoi sattumalta viikko renkaan lopetuksen jälkeen ja oireilen vain ovulaatiosta kuukautisiin. Olin myös lähes tulkoon oireeton, kun kuukautiset tulivat pari kiertoa ajallaan, mutta nyt ovat alkaneet tulla joka toinen viikko ja ahdistus on ollut hirveää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263724- 822577
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448