pendolino

ngfuda

Pendolino, se nopeampi yhteys Joensuuhun.. Ja paskat sanon ma. Tutkiskelin hieman aikatauluja ja tulin tulokseen, että IC-junat kulkevat 10 minuuttia nopeammin tuonne Joensuuhun kuin pendolino. Lisäksi IC-junat pysähtyvät vielä pienemmilläkin asemilla, ja ravintolavaunukin on parempi valikoiman puolesta. IC junalla menee 5 h 11 min, kun pendolinolla menee 5 h 22 min. Mitä järkeä tässä on. Mistä ihmiset maksavat pendolinosta, eivät ainakaan nopeudesta??? Tämä on järjenvastaista, pendolino pysähtyy harvemmin, mutta on perillä myöhemmin. Vai peritäänkö asiakkaalta sen takia enemmän rahaa, että on mukamas niin prameaa istua oikein pentoliinon kyydissä??? Ja huippunopeus on 140 kmh, sama kuin vanhoilla sinisillä kekkosen aikaisilla junilla!!!!

15

1536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei vastaa

      Tarvetta, eli radankunto määrää vauhdin ja sehän omistaa RHK.
      Sama juttu Helsinki-Turku välillä ,mandoliino turhan mainostettu juna.

      • ngfuda

        Vaikka max nopeus onkin kaikilla junilla sama, niin en silti ymmärrä miksi pendolino on 10 minuuttia hitaampi tapa mennä joensuuhun kuin IC. Kulkisi nyt edes samalla aikataululla, kun pysähdyksiäkin on vähemmän. Tai mieluummin vaikka edes 5 minuuttia nopeammin.


      • Reikä-Joosef
        ngfuda kirjoitti:

        Vaikka max nopeus onkin kaikilla junilla sama, niin en silti ymmärrä miksi pendolino on 10 minuuttia hitaampi tapa mennä joensuuhun kuin IC. Kulkisi nyt edes samalla aikataululla, kun pysähdyksiäkin on vähemmän. Tai mieluummin vaikka edes 5 minuuttia nopeammin.

        Luulen, että Pendolino ajaa reittiä Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu ja IC reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Pieksämäki-Joensuu. Ja tähän järjestelyyn on varmasti syynsä. Olenko oikeassa vai väärässä? Mielestäni ero matka-ajassa on jopa pieni jos ottaa huomioon kiertelyn sisä-Suomessa.


      • kiinnosta
        Reikä-Joosef kirjoitti:

        Luulen, että Pendolino ajaa reittiä Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu ja IC reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Pieksämäki-Joensuu. Ja tähän järjestelyyn on varmasti syynsä. Olenko oikeassa vai väärässä? Mielestäni ero matka-ajassa on jopa pieni jos ottaa huomioon kiertelyn sisä-Suomessa.

        vaikka se kiertäs kemijärveltä jos olen menossa joensuuhun tajuuks juntti!!


      • luuloja
        Reikä-Joosef kirjoitti:

        Luulen, että Pendolino ajaa reittiä Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu ja IC reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Pieksämäki-Joensuu. Ja tähän järjestelyyn on varmasti syynsä. Olenko oikeassa vai väärässä? Mielestäni ero matka-ajassa on jopa pieni jos ottaa huomioon kiertelyn sisä-Suomessa.

        täällä "ääneen" kailota, kun ne kerran näköjään vaan on luuloja. Reitti on Helsinki - Kouvola - Joensuu !!!!!!!!!


      • sory vain

        "Mandolino" on kylläkin tämä matalalattiainen kaupunkijuna, italialaisen pendolinon
        espanjalainen serkku. Siitä nimitys mandolino...


      • Omistus

        Ratakiskot omistaa VR-Rata OY ei RHK. Ainakin viime tiedon mukaan näin...


      • Kyseessä on "sami"
        sory vain kirjoitti:

        "Mandolino" on kylläkin tämä matalalattiainen kaupunkijuna, italialaisen pendolinon
        espanjalainen serkku. Siitä nimitys mandolino...

        Mandolinoja ei Suomessa ole. Ne joista sinä puhut ovat "sameja" eli Sm4 junia. Ne eivät ole sama asia. Myöskään uudet kiskobussit eivät ole Mandolinoja. Suomessa on Mandolinolla VAIN koeajettu ja niitä ei melun yms. syiden takia tänne hyväksytty. Reittiliikenteessä niistä ei ole ollut ainoatakaan.


      • roskapostimies1
        Reikä-Joosef kirjoitti:

        Luulen, että Pendolino ajaa reittiä Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu ja IC reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Pieksämäki-Joensuu. Ja tähän järjestelyyn on varmasti syynsä. Olenko oikeassa vai väärässä? Mielestäni ero matka-ajassa on jopa pieni jos ottaa huomioon kiertelyn sisä-Suomessa.

        ...kun pieksämäki-joensuu välillä ei ole sähköistystä


      • roskapostimies1
        Kyseessä on "sami" kirjoitti:

        Mandolinoja ei Suomessa ole. Ne joista sinä puhut ovat "sameja" eli Sm4 junia. Ne eivät ole sama asia. Myöskään uudet kiskobussit eivät ole Mandolinoja. Suomessa on Mandolinolla VAIN koeajettu ja niitä ei melun yms. syiden takia tänne hyväksytty. Reittiliikenteessä niistä ei ole ollut ainoatakaan.

        ...kylläkin pupuja, vanhemmat sameja


      • B.B.Virtanen
        Omistus kirjoitti:

        Ratakiskot omistaa VR-Rata OY ei RHK. Ainakin viime tiedon mukaan näin...

        Valtio omistaa radat RHK:n kautta. Oy VR-Rata Ab on urakoitsija, jonka kuuluu VR-konserniin ja joka urakoi radan rakennusta ja kunnossapitoa (entisen Valtionrautateiden rataosaston rakennuspuoli).

        Lyhyesti: RHK omistaa radat. VR Oy on liikennöitsijä.


    • matkustan

      Pendolla vaan niitten hyvien Bisnis-luokan keksien takia.Kaffeekin saa.

    • ***

      Kaiken kaikkiaan syyt löytyvät rataverkosta. Ensinnäkin on se, minkä jo sanoit eli rataverkko ei salli ajaa sen nopeammin kuin muillakaan junilla toistaiseksi kuin parissa paikassa.

      Toinen syy on pääradan ruuhkaisuus. Kyseinen Pendolino-vuoro on tällä hetkellä sellaisessa välissä, että päärata välillä Helsinki-Riihimäki ruuhkautunut. Niinpä tässä jädään 5 minuuttia IC junista jälkeen. Radalla kun on hankala ohitella hitaampia ilman viivytyksiä.

      Kouvola-Imatra ja edellleen siitä Joensuuhun pendolino jää tasaisesti muutaman minuutin IC:stä, vaikka sillä on muutama pysähdys vähemmän. Luultavasti tähän on perimmäisen syynä Pendolinon käyttämä aikataulukäytävä eli tavaraliikenteen junat ja muut henkilöliikenteen junat eivät salli ilman suurempaa aikatauluremonttia nopeampaa ajoa.

      Olettaisis, että tämä tilanne on syntynyt siitä, kun pendolinovuoroiksi on otettu tietyt suosituimmat junavuorot. Tällaisella junavuorolla on Helsinki-Joensuu välillä sattunut olemaan hiukan hidas aikataulukäytävä, eikä sitä ole saanut nopeutettua ilman pienillä muutoksilla.

      Periaatteessa pendolino voisi siis pysähtyä noilla muutamilla väliin jäävillä asemillakin ilman, että sen aikataulua muutettaisi ollenkaan. Tähän ei kuitenkaan ole lähdetty, koska tilanne on väliaikainen ja pendolinolle halutaan alusta alkaen luoda sellainen imago, että se pysähty vain suurimmilla asemilla.

      Oikoradan valmistumisen jälkeen tilanne muuttuu, kun koko Itä-Suomen aikataulut menevät uusiksi. Tällöin aikatauluissa on voitu lähtökohtaisesti suunnitella pendolinoille tarkoitetutkin aikataulukäytävät, kun nykyään ne on suunniteltu pikajunille, mutta ne vain ajetaan pendolinoilla. Sen jälkeen pendolino voi olla jopa 10 min nopeampi välillä Lahti-Joensuu verrattuna IC juniin. Sitten jos rataverkkoa parannetaan niin ero voi vielä kasvaakin.

      • jl-harrastaja

        Ihailtavaa, että löytyy asioista perillä oleva ihminen. JLF-foorumista lueskelin myös, että tämä Pendolino-yhteys on kokonaan uusi vuoro, joka on lisätty aikataulukauden keskellä. Siten se on jouduttu sovittamaan olemassa olevien henkilö- ja tavarajunien väliin. Koska Karjalan rata on vain yksiraiteinen, kaksisuuntainen liikenne onnistuu vain junakohtaamisilla kohtaamisraiteilla. Nopein junavuoro tulisi syyskuusta 2006 ajamaan Joensuuhun ajassa 4 h 20 min VR:n mukaan.


    • ja sen nopeus

      Ei Suomen rataverkolla voi ajaa täyttä vauhtia ja toisekseen, se Pendolino KORVAA IC-junan. Tämä Pendolino ei siis voi vielä ajaa omaa aikatauluaan ja vauhtiaan ennenkuin se on "irrotettu" vanhasta IC-aikataulustaan ja se tapahtuu aikaisintaan ensi syyskuun jälkeen, kun uusi oikorataosuus otetaan käyttöön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe