pendolino

ngfuda

Pendolino, se nopeampi yhteys Joensuuhun.. Ja paskat sanon ma. Tutkiskelin hieman aikatauluja ja tulin tulokseen, että IC-junat kulkevat 10 minuuttia nopeammin tuonne Joensuuhun kuin pendolino. Lisäksi IC-junat pysähtyvät vielä pienemmilläkin asemilla, ja ravintolavaunukin on parempi valikoiman puolesta. IC junalla menee 5 h 11 min, kun pendolinolla menee 5 h 22 min. Mitä järkeä tässä on. Mistä ihmiset maksavat pendolinosta, eivät ainakaan nopeudesta??? Tämä on järjenvastaista, pendolino pysähtyy harvemmin, mutta on perillä myöhemmin. Vai peritäänkö asiakkaalta sen takia enemmän rahaa, että on mukamas niin prameaa istua oikein pentoliinon kyydissä??? Ja huippunopeus on 140 kmh, sama kuin vanhoilla sinisillä kekkosen aikaisilla junilla!!!!

15

1525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei vastaa

      Tarvetta, eli radankunto määrää vauhdin ja sehän omistaa RHK.
      Sama juttu Helsinki-Turku välillä ,mandoliino turhan mainostettu juna.

      • ngfuda

        Vaikka max nopeus onkin kaikilla junilla sama, niin en silti ymmärrä miksi pendolino on 10 minuuttia hitaampi tapa mennä joensuuhun kuin IC. Kulkisi nyt edes samalla aikataululla, kun pysähdyksiäkin on vähemmän. Tai mieluummin vaikka edes 5 minuuttia nopeammin.


      • Reikä-Joosef
        ngfuda kirjoitti:

        Vaikka max nopeus onkin kaikilla junilla sama, niin en silti ymmärrä miksi pendolino on 10 minuuttia hitaampi tapa mennä joensuuhun kuin IC. Kulkisi nyt edes samalla aikataululla, kun pysähdyksiäkin on vähemmän. Tai mieluummin vaikka edes 5 minuuttia nopeammin.

        Luulen, että Pendolino ajaa reittiä Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu ja IC reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Pieksämäki-Joensuu. Ja tähän järjestelyyn on varmasti syynsä. Olenko oikeassa vai väärässä? Mielestäni ero matka-ajassa on jopa pieni jos ottaa huomioon kiertelyn sisä-Suomessa.


      • kiinnosta
        Reikä-Joosef kirjoitti:

        Luulen, että Pendolino ajaa reittiä Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu ja IC reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Pieksämäki-Joensuu. Ja tähän järjestelyyn on varmasti syynsä. Olenko oikeassa vai väärässä? Mielestäni ero matka-ajassa on jopa pieni jos ottaa huomioon kiertelyn sisä-Suomessa.

        vaikka se kiertäs kemijärveltä jos olen menossa joensuuhun tajuuks juntti!!


      • luuloja
        Reikä-Joosef kirjoitti:

        Luulen, että Pendolino ajaa reittiä Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu ja IC reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Pieksämäki-Joensuu. Ja tähän järjestelyyn on varmasti syynsä. Olenko oikeassa vai väärässä? Mielestäni ero matka-ajassa on jopa pieni jos ottaa huomioon kiertelyn sisä-Suomessa.

        täällä "ääneen" kailota, kun ne kerran näköjään vaan on luuloja. Reitti on Helsinki - Kouvola - Joensuu !!!!!!!!!


      • sory vain

        "Mandolino" on kylläkin tämä matalalattiainen kaupunkijuna, italialaisen pendolinon
        espanjalainen serkku. Siitä nimitys mandolino...


      • Omistus

        Ratakiskot omistaa VR-Rata OY ei RHK. Ainakin viime tiedon mukaan näin...


      • Kyseessä on "sami"
        sory vain kirjoitti:

        "Mandolino" on kylläkin tämä matalalattiainen kaupunkijuna, italialaisen pendolinon
        espanjalainen serkku. Siitä nimitys mandolino...

        Mandolinoja ei Suomessa ole. Ne joista sinä puhut ovat "sameja" eli Sm4 junia. Ne eivät ole sama asia. Myöskään uudet kiskobussit eivät ole Mandolinoja. Suomessa on Mandolinolla VAIN koeajettu ja niitä ei melun yms. syiden takia tänne hyväksytty. Reittiliikenteessä niistä ei ole ollut ainoatakaan.


      • roskapostimies1
        Reikä-Joosef kirjoitti:

        Luulen, että Pendolino ajaa reittiä Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu ja IC reittiä Helsinki-Riihimäki-Kouvola-Pieksämäki-Joensuu. Ja tähän järjestelyyn on varmasti syynsä. Olenko oikeassa vai väärässä? Mielestäni ero matka-ajassa on jopa pieni jos ottaa huomioon kiertelyn sisä-Suomessa.

        ...kun pieksämäki-joensuu välillä ei ole sähköistystä


      • roskapostimies1
        Kyseessä on "sami" kirjoitti:

        Mandolinoja ei Suomessa ole. Ne joista sinä puhut ovat "sameja" eli Sm4 junia. Ne eivät ole sama asia. Myöskään uudet kiskobussit eivät ole Mandolinoja. Suomessa on Mandolinolla VAIN koeajettu ja niitä ei melun yms. syiden takia tänne hyväksytty. Reittiliikenteessä niistä ei ole ollut ainoatakaan.

        ...kylläkin pupuja, vanhemmat sameja


      • B.B.Virtanen
        Omistus kirjoitti:

        Ratakiskot omistaa VR-Rata OY ei RHK. Ainakin viime tiedon mukaan näin...

        Valtio omistaa radat RHK:n kautta. Oy VR-Rata Ab on urakoitsija, jonka kuuluu VR-konserniin ja joka urakoi radan rakennusta ja kunnossapitoa (entisen Valtionrautateiden rataosaston rakennuspuoli).

        Lyhyesti: RHK omistaa radat. VR Oy on liikennöitsijä.


    • matkustan

      Pendolla vaan niitten hyvien Bisnis-luokan keksien takia.Kaffeekin saa.

    • ***

      Kaiken kaikkiaan syyt löytyvät rataverkosta. Ensinnäkin on se, minkä jo sanoit eli rataverkko ei salli ajaa sen nopeammin kuin muillakaan junilla toistaiseksi kuin parissa paikassa.

      Toinen syy on pääradan ruuhkaisuus. Kyseinen Pendolino-vuoro on tällä hetkellä sellaisessa välissä, että päärata välillä Helsinki-Riihimäki ruuhkautunut. Niinpä tässä jädään 5 minuuttia IC junista jälkeen. Radalla kun on hankala ohitella hitaampia ilman viivytyksiä.

      Kouvola-Imatra ja edellleen siitä Joensuuhun pendolino jää tasaisesti muutaman minuutin IC:stä, vaikka sillä on muutama pysähdys vähemmän. Luultavasti tähän on perimmäisen syynä Pendolinon käyttämä aikataulukäytävä eli tavaraliikenteen junat ja muut henkilöliikenteen junat eivät salli ilman suurempaa aikatauluremonttia nopeampaa ajoa.

      Olettaisis, että tämä tilanne on syntynyt siitä, kun pendolinovuoroiksi on otettu tietyt suosituimmat junavuorot. Tällaisella junavuorolla on Helsinki-Joensuu välillä sattunut olemaan hiukan hidas aikataulukäytävä, eikä sitä ole saanut nopeutettua ilman pienillä muutoksilla.

      Periaatteessa pendolino voisi siis pysähtyä noilla muutamilla väliin jäävillä asemillakin ilman, että sen aikataulua muutettaisi ollenkaan. Tähän ei kuitenkaan ole lähdetty, koska tilanne on väliaikainen ja pendolinolle halutaan alusta alkaen luoda sellainen imago, että se pysähty vain suurimmilla asemilla.

      Oikoradan valmistumisen jälkeen tilanne muuttuu, kun koko Itä-Suomen aikataulut menevät uusiksi. Tällöin aikatauluissa on voitu lähtökohtaisesti suunnitella pendolinoille tarkoitetutkin aikataulukäytävät, kun nykyään ne on suunniteltu pikajunille, mutta ne vain ajetaan pendolinoilla. Sen jälkeen pendolino voi olla jopa 10 min nopeampi välillä Lahti-Joensuu verrattuna IC juniin. Sitten jos rataverkkoa parannetaan niin ero voi vielä kasvaakin.

      • jl-harrastaja

        Ihailtavaa, että löytyy asioista perillä oleva ihminen. JLF-foorumista lueskelin myös, että tämä Pendolino-yhteys on kokonaan uusi vuoro, joka on lisätty aikataulukauden keskellä. Siten se on jouduttu sovittamaan olemassa olevien henkilö- ja tavarajunien väliin. Koska Karjalan rata on vain yksiraiteinen, kaksisuuntainen liikenne onnistuu vain junakohtaamisilla kohtaamisraiteilla. Nopein junavuoro tulisi syyskuusta 2006 ajamaan Joensuuhun ajassa 4 h 20 min VR:n mukaan.


    • ja sen nopeus

      Ei Suomen rataverkolla voi ajaa täyttä vauhtia ja toisekseen, se Pendolino KORVAA IC-junan. Tämä Pendolino ei siis voi vielä ajaa omaa aikatauluaan ja vauhtiaan ennenkuin se on "irrotettu" vanhasta IC-aikataulustaan ja se tapahtuu aikaisintaan ensi syyskuun jälkeen, kun uusi oikorataosuus otetaan käyttöön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe