Rakovalkealla nukkuminen

Tulen sammuminen

Eli siinä se lyhykäisyydessään. Olen tuossa netistä etsinyt erilaisia tapoja valkean tekoon. Laavulla yöpymisen kannalta olen ajatellut.Vaikuttaako kokoamistapa vai pärjääkö vain tarpeeksi paksulla pöllillä. Ajatuksena on, että ei haitta vaikka kipinässä mies "sammuukin"..MIllä tyylillä hehkuu kohentelematta pisimpään? Kokemuksia??Mielipiteitä??
Tietysti tuulen suuntaisestihan koko pino tehdään..

11

3374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salakaataja

kuitenkin kantotulien tekoa. Eli etsit männiköstä männyn kannon. Tervaksisena se syttyy hyvin. Tuulen mukaan pystytät louteen / laavun sen eteen. Illalla vasta sytytät sen. Palaa jokseenkin koko yön. Ei tarvi paljon rakennella mitään. Korkeintaan sen kynnyspuun, ettet kieri tuleen tai potki tavaroita sinne.
      Jos asetut aikasemmin jo asennolle voit polttaa muuta nuotioita ruokaa, kahvia keitellessäsi.

• esim

Nuuksiossa jossa useimmiten yövyn nuotiolla ei voi ottaa kantoja... Höm siis itse teen semmosen kolen neljän puun pino tulen, väliin pienempiä oksia että ilmaa pääsee. Sitten keskellä yötä joku herää heittämään uudet pöllit päälle. Älä käytä kuusta.

• salakaataja

noilla yleisillä puistoilla puuta ole rakovalkeaan tai muuhunkaan vastaavaan. Tarkoitin noita ihan ns. talousmetsissä yöpymisiä. Tosin itse en kyllä tee nykyään minkäänlaista tulta yöksi. Nukkupussiin vaan - a'vot.
        Niin, heti joku kommentoi, että entäs jos on -30 asteta pakkasta. No, tuleeko sitten lähdettyä koko retkelle? En mä ainakaan. Kun ei oo pakko ;)
        mutta - 20, niin en epäröi hetkeäkään.

• palelija
        salakaataja kirjoitti:

noilla yleisillä puistoilla puuta ole rakovalkeaan tai muuhunkaan vastaavaan. Tarkoitin noita ihan ns. talousmetsissä yöpymisiä. Tosin itse en kyllä tee nykyään minkäänlaista tulta yöksi. Nukkupussiin vaan - a'vot.
        Niin, heti joku kommentoi, että entäs jos on -30 asteta pakkasta. No, tuleeko sitten lähdettyä koko retkelle? En mä ainakaan. Kun ei oo pakko ;)
        mutta - 20, niin en epäröi hetkeäkään.

Minkämerkkistä pussia salakaataja suosittelee että tarkenisi - 20 pakkasessa(untuva ei käy allergian vuoksi).Mikä on pussin hinta ja suositeltu käyttölämpötila?

• salakaataja
        palelija kirjoitti:

Minkämerkkistä pussia salakaataja suosittelee että tarkenisi - 20 pakkasessa(untuva ei käy allergian vuoksi).Mikä on pussin hinta ja suositeltu käyttölämpötila?

löytyy täältä.
        http://www.maanpuolustusyhtio.fi/products.php?product=2578 - 18k

Muita en uskalla suositella, vaikka niissäkin varmaan pärjäsisi. Hinta ei ole paha, verrattuna siviilipusseihin.

• nuktuk

Laita pohjalle pientä ja huonompaa puuta eristeeksi ettei puut heti putoo lumelle.Sitten 2 isoo pölkkyä,mieluusti kuivia.Esim,soilta voi löytää pystykeloa.Talousmetsissä keloa eijuuri löydy.Jos ei löydy kuivaa,märempikin käy.Laita ne isot 2 pölkkyä tuulen suuntaisesti.Sitten tervastuli niiden päälle.Kun hiillos on riittävä ja pölkyt alkaa hiiltyä vielä yksi pölkky niiden päälle,siihen keskelle,ikäänkuin vakoon.Jätä aluksi vähän oksia väliin ettei tule liian tiivis.Ideana on lähekkäin olevat hehkuvat pinnat.Jos yksi puu alkaa sammua toiset taas sytyttää sen.Varaa myös lisäpuuta jos ne 3 ei riitä.

• Retkeilijämies

Jos tekee kunnon rakotulen eikä nuotiota niin tärkeintä on kunnon kelot. Etsii sopivan suuren pystykelon mistä saa kaksi laavun mittaista pätkää, sitä parempi mitä vähemmän oksia (jäävät kantamaan kelon palaessa). Ensin paksumpi alle oikealle paikalle ja veistää kirveellä päälle pienen tasaisen kohdan (3-5 cm leveä). Sitten lähes samanpaksuinen päälle vastaavasti veistettynä tasaiset pinnat vastakkain. Tukipuut molempiin päihin ja kummallekin puolelle. Veistetyt säleet työnnetään kelojen väliin vieri viereen sytykkeiksi. Sitten nukkumaan mennessä sytytys ja jos hyvin käy, pitäisi palaa kelojen paksuudesta riippuen n. 6-8 h kohentelematta. Ja jos huonosti käy, ensimmäisen yön opettelun jälkeen toinen onnistuu yleensä jo paljon helpommin! Onnea!!

• reino retkuilija

Ja älkää sitten herran jestas menkö mihin tahansa metsään kaatamaan keloa. Sitä ei saa tehdä edes valtion metsissä, ei kansallispuistoissa, ei luonnonpuistoissa eikä erämaa-alueillakaan. Eikä etenkään yksityismetsissä. Jos omasta metsästä sen kelon kaadatte, niin antaa mennä vaan. Minä en kaataisi, sillä ei täällä Etelä-Suomen yksityismetsissä ole liikaa keloja linnuille pesäpuuksi ja ötököille näverrettäväksi.

• Retkeilijämies
        reino retkuilija kirjoitti:

Ja älkää sitten herran jestas menkö mihin tahansa metsään kaatamaan keloa. Sitä ei saa tehdä edes valtion metsissä, ei kansallispuistoissa, ei luonnonpuistoissa eikä erämaa-alueillakaan. Eikä etenkään yksityismetsissä. Jos omasta metsästä sen kelon kaadatte, niin antaa mennä vaan. Minä en kaataisi, sillä ei täällä Etelä-Suomen yksityismetsissä ole liikaa keloja linnuille pesäpuuksi ja ötököille näverrettäväksi.

Reino on aivan oikeassa... Mutta jos löytää hyvän kaatuneen kelon (ei vielä laho) niin se ajaa toki aivan saman asian. Kansallispuistoissa tai luonnonpuistoissa ei tavallistakaan nuotiota saa tehdä kuin nuotiopaikoille, joten tarkoitan tässä lapin erämaa-alueita. Etelästä kaatuneen mutta vielä hyvän kelon löytyminen sallitusta paikasta on lähes mahdotonta...

• reino retkuilija
        Retkeilijämies kirjoitti:

Reino on aivan oikeassa... Mutta jos löytää hyvän kaatuneen kelon (ei vielä laho) niin se ajaa toki aivan saman asian. Kansallispuistoissa tai luonnonpuistoissa ei tavallistakaan nuotiota saa tehdä kuin nuotiopaikoille, joten tarkoitan tässä lapin erämaa-alueita. Etelästä kaatuneen mutta vielä hyvän kelon löytyminen sallitusta paikasta on lähes mahdotonta...

Jos sen verran jatkaisi aiheesta, että esim. Lemmenjoen kansallispuiston erämaa-osassa tulen saa tehdä maapuista, mutta sananmukaisesti lupa koskee vain risuja ja oksia, maahan kaatuneita kelojakaan ei saa hommaan käyttää, ei edes erämaa-alueilla.

Jos nyt haluaa vähän vankempia puita käyttää, kannattaa hommata erämaa-alueille maapuulupa, joka maksaa 8,5 euroa/kuutio. Eipähän tule huono omatunto, kun polttaa vähäarvoisempia puita nuotiossa, jos taskussa on lupa.

Yritin takavuosina kysellä, että mitä ne vähäarvoiset puut oikein ovat, mutta selvää vastausta asiaan ei tullut. Paksut kelot eivät niihin kuitenkaan kuulu.

• Verde

Pohjoisessa kestää kyllä kelo kaataa,
        ilman maailmanlopun pelkoa...
        Tietysti vain tarvittaessa!!
        Joillakin tapana kaataa koko methä.
        Vaikka pärjäis maapuilla tai yhellä kelolla.
        Lopun kelosta,kun jättää esille voi toinenkin
        tarvitsija käyttää...
        Niin ei tarthe motti tolkulha kaataa.
        Rakovalakian taas tekisin siten,et kaksi pätkää
        alle,yksi päälle.Päällimmäisestä lyän kylhjet auki et syttyy paremmin.Siis ilmalle tilaa.
        Luonnollisesti,kun pidät ensin nuothiota ja
        keittelet ja lämpihät...
        Kokoa valkiha hiilloksen päälle ja väliin syttöjä.Tälleen helpompi,jos on vähän kokemusta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1374
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1178
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      884
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      55
      758
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      731
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60