Ydintäytelanka hitsi

juuso

Teen nyt semmosen tempun että menen ja ostan ydintäytelanka hitsin, vaikka kovin moni on ne haukkunu alimpaan hel....iin.
Haluan kuitenkin yrittää tota konetta, saas nähdä tuleeko mitään.
Hitsaaminen on kuitenkin sen verran pientä että kait sillä pärjää puikkokonetta paremmin, sillä kun ei tee kun reikiä lisää autonpelliin

29

39008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja tarjoan

      Oletko mistäpäin? mulla olis myynnissä itä-suomessa kinzo-merkkinen, hitsattu 3,5 rullaa. Eli tosi vähän käytetty!!!

      Hinta 65e.

      Esim. pakoputkien hitsauksessa on omiaan. Pystyy hitsaamaan ohuttakin peltiä kunhan opettelee pitämään lankaa oikealla etäisyydellä ja osaa säätää syöttönopeuden ja virran kohdalleen.

      Myyn kun on nykyisin enää niin vähän käyttöä...

      • juuso

        Asun toisella puolen Suomea joten taitais tulla kalliiksi toi kone lähteä hakemaan.
        Huomenna olis tarkotus lähteä kattelemaan kaupasta konetta ja jos sopivan hintanen löytyy niin ostan.
        Sun konees ei kyllä olis kallis.....


      • Ruostekasan omistaja

        Kiinostaisi minua tuo sun MIGi kun aina joskus pitäisi laittaa paikkaa autoon mut ei viitis kallista peliä ostaa. Olen hitsannut jonkin verran tosi isolla Cebora- merkkisellä kolmivaihevirtaisella migillä, niin ajattelin että onkohan tuo täytelankainen millainen hitsata verrattuna kaasulliseen?


      • ja tarjoan
        Ruostekasan omistaja kirjoitti:

        Kiinostaisi minua tuo sun MIGi kun aina joskus pitäisi laittaa paikkaa autoon mut ei viitis kallista peliä ostaa. Olen hitsannut jonkin verran tosi isolla Cebora- merkkisellä kolmivaihevirtaisella migillä, niin ajattelin että onkohan tuo täytelankainen millainen hitsata verrattuna kaasulliseen?

        Tämä on mikkelissä/varkaudessa tarvittaessa, mutta jos kiinnostaa niin esim 30kg:n paketin lähetyskustannukset on 14,60e. Tai jos jotain muuta kiinnostaa niin välillä karvio(heinävedellä) - mikkeli voin tuoda ohiajaessa.

        Ei sillä tietenkään pysty yhtä hyvään jälkeen kuin kalliimmilla laitteilla, ja kuonaakin tulee hieman. On onnen omiaan juuri sellaisiin pikkuhommiin. Jos on paljon hitsattavaa niin sitten tulee jo hitsaukselle hintaa, lanka ei nimittäin ole halvimmasta päästä.

        Jos on perfektionisti eli vaatii virheetöntä jälkeä, silloin ei kannata kaasutonta migiä ostaa...

        Mutta eipähän tarvii kaasupullojen kanssa pelata tai surra kun puikko ei meinaa syttyä...

        Jos jotain kiinnostaa niin tässä sähköpostiosoite: [email protected]


      • ja tarjoan
        ja tarjoan kirjoitti:

        Tämä on mikkelissä/varkaudessa tarvittaessa, mutta jos kiinnostaa niin esim 30kg:n paketin lähetyskustannukset on 14,60e. Tai jos jotain muuta kiinnostaa niin välillä karvio(heinävedellä) - mikkeli voin tuoda ohiajaessa.

        Ei sillä tietenkään pysty yhtä hyvään jälkeen kuin kalliimmilla laitteilla, ja kuonaakin tulee hieman. On onnen omiaan juuri sellaisiin pikkuhommiin. Jos on paljon hitsattavaa niin sitten tulee jo hitsaukselle hintaa, lanka ei nimittäin ole halvimmasta päästä.

        Jos on perfektionisti eli vaatii virheetöntä jälkeä, silloin ei kannata kaasutonta migiä ostaa...

        Mutta eipähän tarvii kaasupullojen kanssa pelata tai surra kun puikko ei meinaa syttyä...

        Jos jotain kiinnostaa niin tässä sähköpostiosoite: [email protected]

        ...


    • ???

      Siistimpää jälkeä tulee kun liimaat pellit.

      • ???

        tuolla liimaamisella? Siis meinaatko että tuo ydintäytelanka hitsi räkii huonoa jälkeä? Kerro jos sulla on kokemusta, mulla ei tuollaisesta ole.


      • ???
        ??? kirjoitti:

        tuolla liimaamisella? Siis meinaatko että tuo ydintäytelanka hitsi räkii huonoa jälkeä? Kerro jos sulla on kokemusta, mulla ei tuollaisesta ole.

        Miksi suotta hitsata peltiä kun liimaaminen on helpompaa, ja lopputulos on parempi. Hyvän liimauksen lujuus hakkaa hitsauksen. Itsellä ei ole käytännön kokemusta menetelmistä, mutta kyllä liimoissa on tulevaisuus.


      • hitsistä
        ??? kirjoitti:

        Miksi suotta hitsata peltiä kun liimaaminen on helpompaa, ja lopputulos on parempi. Hyvän liimauksen lujuus hakkaa hitsauksen. Itsellä ei ole käytännön kokemusta menetelmistä, mutta kyllä liimoissa on tulevaisuus.

        ja kyllä rohkenen väittää että ainakin vielä tänäpäivänä ainoa varteenotettava keino korjata esim. runkopalkkeja autossa on hitsaus. Sitäpaitsi katsastusmies ei hyväksy liimaamista. Toki joku paikka jossain pohjapellissä menee tietysti liimaamalla uretaanimassalla jos se ei ole ns. kantava rakenne. (olen kokeillut itsekin)


      • ???
        hitsistä kirjoitti:

        ja kyllä rohkenen väittää että ainakin vielä tänäpäivänä ainoa varteenotettava keino korjata esim. runkopalkkeja autossa on hitsaus. Sitäpaitsi katsastusmies ei hyväksy liimaamista. Toki joku paikka jossain pohjapellissä menee tietysti liimaamalla uretaanimassalla jos se ei ole ns. kantava rakenne. (olen kokeillut itsekin)

        http://cms.3m.com/cms/FI/fi/0-56/cRRrcFJ/view.jhtml

        Joo en lähtisi runkopalkkeja liimaamaan, mutta ehkä pintapeltiä jossa on liimausalaa. Liimataan ne tuulilasitkin nykyään eikä ne siitä mihinkään irtoa kun aineet on oikeat.


      • pakettiauton
        ??? kirjoitti:

        http://cms.3m.com/cms/FI/fi/0-56/cRRrcFJ/view.jhtml

        Joo en lähtisi runkopalkkeja liimaamaan, mutta ehkä pintapeltiä jossa on liimausalaa. Liimataan ne tuulilasitkin nykyään eikä ne siitä mihinkään irtoa kun aineet on oikeat.

        helmat uusittiin liimaamalla 4 vuotta sitten. Kotelot tietenkin suojattiin ja vieläkään ei ole mitään merkkejä ruosteesta ainakaan näkyvissä. Olen siis tyytyväinen vaikka epäilin ensin itsekin.


      • karvinen
        ??? kirjoitti:

        Miksi suotta hitsata peltiä kun liimaaminen on helpompaa, ja lopputulos on parempi. Hyvän liimauksen lujuus hakkaa hitsauksen. Itsellä ei ole käytännön kokemusta menetelmistä, mutta kyllä liimoissa on tulevaisuus.

        yhden neliömillin migillä hitsattu piste kestää ~50kg vetokuorman, ei taida liima = onkin tarkoitettu pintapelteihin, ydintäytelangalla siisti jälki autonpeltiin vaatii jo amattitaitoa, itse kyllä mielummin hitsaan kaasulla 180A voimavirtakone passeli ja 0.8 lanka, jotkut tykkää enempi 0.6 langalla, vahvemmalla saa paremman täytön niin jos on sitä ammattit...


      • ???
        karvinen kirjoitti:

        yhden neliömillin migillä hitsattu piste kestää ~50kg vetokuorman, ei taida liima = onkin tarkoitettu pintapelteihin, ydintäytelangalla siisti jälki autonpeltiin vaatii jo amattitaitoa, itse kyllä mielummin hitsaan kaasulla 180A voimavirtakone passeli ja 0.8 lanka, jotkut tykkää enempi 0.6 langalla, vahvemmalla saa paremman täytön niin jos on sitä ammattit...

        Hitsauspisteet ehkä kestää paljonkin kuormaa, mutta liimalla voimat jakautuu tasaisemmin, ja kokoneisuus on tukevampi.


    • juuso

      No niin, nyt kävi sillai et menin kauppaan ja kerroin tarpeeni. Kauppias sanoi että ydintäyte langalla ei pysty hitsaamaan ohutta autonpelliä.
      Sano vielä että se lanka on pirun kallista ja niinhän se oli, kilo makso jotan vajaa40€.
      Tavallinen mig lanka oli jotain 20€ olisko siinä rullassa ollu enenmmän kun kilo.
      Tarjosi mulle jotani Esabin laitetta jossa olis kumpikin mahdollisuus, siis täytelangalle ja kaasulle. Makso 590 € pullon venttiilit mikkilanka rulla = 670€
      Menin toiseen liikkeeseen ja siellä sanottiin että kyllä sillä täytelangalla pystyy pelliä hitsaamaan.
      Tarjouksessa oli Telvin merkkinen kone, samoin pystyy kumpaakin lankaa käyttämään ja mukana olis tullu täytelankaa hintaan 325€
      Joten mun pieni pää meni ihan pyörälle enkä enää tiedä kannattaako ostaa pelkkää ydintäytelanka hitsiä vaan olisiko sittenkin parempi ostaa hitsi millä pystyy hitsaamaan myös sillä kaasulla.
      *siirtyy pohtimaan tilannetta tarkemmin*

      • hitsari

        vanhan kunnon systeemi että ohutta aluuminia ja popniitti ja pirusti massa päälle


      • IHME...

        Että koneesi/lankasi olivat kalliita.Ydinlanka(ei esim biltema-malli)on aivan eri materiaalia,kuin teidän käyttämä lisäaine.Ydinlankaa käytetään paksuissa teräksissä,jossa tarvitaan suojakaasu,joka syrjäyttää esim.hapen.Hitsauskoneesta sen verran,ydinlanka ei sovellu auton peltiin koska virran tarve on yli 200A.Suosittelen pikkuremontteihin valovirtaa,mutta jos oikeen pääsee kärpänen puremaan,niin ehdottomasti voimavirta-mig hakemaan kaupasta.0.6-0.8mm lanka on hyvä autoihin,ja suojakaasuksi esim.Mison ultra....UNOHTAKAA ne 100egen koneet!!!


      • Ruostekasan om.
        IHME... kirjoitti:

        Että koneesi/lankasi olivat kalliita.Ydinlanka(ei esim biltema-malli)on aivan eri materiaalia,kuin teidän käyttämä lisäaine.Ydinlankaa käytetään paksuissa teräksissä,jossa tarvitaan suojakaasu,joka syrjäyttää esim.hapen.Hitsauskoneesta sen verran,ydinlanka ei sovellu auton peltiin koska virran tarve on yli 200A.Suosittelen pikkuremontteihin valovirtaa,mutta jos oikeen pääsee kärpänen puremaan,niin ehdottomasti voimavirta-mig hakemaan kaupasta.0.6-0.8mm lanka on hyvä autoihin,ja suojakaasuksi esim.Mison ultra....UNOHTAKAA ne 100egen koneet!!!

        Siis mikä on ero ydinlangalla ja biltema-mallilla? Bilteman ydintäytelanka mig:hän toimii 45-90 A virralla. Onko tää ydinlanka ja ydintäytelanka vielä eri asiat? Ja suosittelit valovirtaa niin tarkoititko suojakaasullista valovirta-MIGiä?


      • Kyllä...
        Ruostekasan om. kirjoitti:

        Siis mikä on ero ydinlangalla ja biltema-mallilla? Bilteman ydintäytelanka mig:hän toimii 45-90 A virralla. Onko tää ydinlanka ja ydintäytelanka vielä eri asiat? Ja suosittelit valovirtaa niin tarkoititko suojakaasullista valovirta-MIGiä?

        Valovirtaa,suojakaasullista miggiä.Varsinainen lisä-aine,jota ydinlangaksi kutsutaan,käytetään konepajateollisuudessa ja esim.telakoilla.Jossain vaiheessa hinnan ero ns.kovaan lankaan oli 7x.On myös nopeampi hitsata ja tulee vahvempi sauma.hitsattavien aineiden paksuus on noin 4mm ja siitä paksumpiin teräksiin.Kyseisellä lisä-aineella jos yrittäisi hitsata auton peltiä,olisi sama jos yrittäisi hitsata 3.25mm puikolla autoa.Biltema lanka on ns.juoksutäyte-lankaa.Suosittelen esim.kempin 250A voimavirta konetta,vaikka vaan käytettyä.Varaosien saatavuuskin on taattu ja huoltokin toimii.Jossain vaiheessa joudut kumminkin ostamaan laineriin uuden suolen ja niinedelleen...Henkilökohtaisesti en ole biltema-mallia koittanut,mutta vastaavanlaisella tehtyjä räpellyksiä kyllä.Ei voinnut muuta kun pyöritellä päätä...Koneilla on yhtä suuri ero,kuin kasviksella ja pihvillä....


      • IT-huru
        Kyllä... kirjoitti:

        Valovirtaa,suojakaasullista miggiä.Varsinainen lisä-aine,jota ydinlangaksi kutsutaan,käytetään konepajateollisuudessa ja esim.telakoilla.Jossain vaiheessa hinnan ero ns.kovaan lankaan oli 7x.On myös nopeampi hitsata ja tulee vahvempi sauma.hitsattavien aineiden paksuus on noin 4mm ja siitä paksumpiin teräksiin.Kyseisellä lisä-aineella jos yrittäisi hitsata auton peltiä,olisi sama jos yrittäisi hitsata 3.25mm puikolla autoa.Biltema lanka on ns.juoksutäyte-lankaa.Suosittelen esim.kempin 250A voimavirta konetta,vaikka vaan käytettyä.Varaosien saatavuuskin on taattu ja huoltokin toimii.Jossain vaiheessa joudut kumminkin ostamaan laineriin uuden suolen ja niinedelleen...Henkilökohtaisesti en ole biltema-mallia koittanut,mutta vastaavanlaisella tehtyjä räpellyksiä kyllä.Ei voinnut muuta kun pyöritellä päätä...Koneilla on yhtä suuri ero,kuin kasviksella ja pihvillä....

        Kaikki kun ei noita ammattilaisten termejä handlaa niin itse ajattelin ja hain googlella tietoa ydintäytelangasta kun TARKOITIN juurikin tuota juoksutäyte-lankaa mistä puhuit.

        Köyhällä työttömällä ei ole varaa ruostekasan korjauksiin tavoilla mitkä maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin itse auto... :)


    • ammattilainen

      ei auta polttaa autoa hitsaamalla. aika usein selviää kunnon liimallakin! liima ei kato polta maaleja pinnan alta=ei ruostu läheskää nii herkästi, ja toiseksi ainaki puolet pieni töisempi! kannattaa kokeilla!

      • ydintäyte

        Sellanen mulla. makso noin450e ja sillä hitsaa komeesti noin 1,2-2,5mm peltiä. ohuempi vaatii taitoa. Auton hitsukseen hiukan huono tai ehkä välttävä.


      • fkfjhfhfdhd

        Myös harmittoman oloinen paikka peltiseen sisälokariin ja puputus alkoi kuulua ja toinen puoli takakontin verhoilua kyljestä kytenyt pois ja onneksi oli peltinen bensaputki tankkiin.Toisessa olikin tuulettuva helmakotelo ja lattiamatossa reikä vaikka märät sanomalehdet välissä.


    • Jari M.

      Kirjoitan tässä minäkin jotain ajatuksiani, vaikka hitsauskokemukseni on vähäinen. Itse hankin täytelankahitsin juuri pieniä autopeltitöitä varten. Kokemukset on sellaiset, että ei se laite ainakaan ihan kelvoton ole, vaikka kuuluukin niihin kaikista halvimpiin malleihin. Ne työt on tullut tehtyä mitä piti ja harjoittelun myötä jälki paranee.

      Tässä muutama pointti täytelankahitsin puolesta:
      1. Vähän vaatimattomampikin hitsi on parempi kuin ei hitsiä ollenkaan.
      2. Täytelankakoneella pääsee hitsauksen alkuun pienillä kustannuksilla. Sitten jos hitsaa enemmän, niin lanka tulee kalliiksi.
      3. Jos kauhukertomukset täytelankahitseistä pelottavat, niin kannattaa valita sellainen malli, jolla onnistuu hitsaus myös suojakaasun kanssa. Niissä on enemmän säätöjä ja muutenkin ovat laadukkaamman oloisia.

      Ja sitten vähän moitteita:
      Autopeltihommissahan pellit on ohuita ja täytelankakoneissa on aika vähän säätövaroja. Normaalisti nappulalla voi valita kaksi virta-asetusta, jolloin voi käydä niin että minimiasetus on liian pieni ja maksimi taas liikaa ohuille pelleille, tai sitten minimivirtakin on vähän liikaa ja peltiin palaa reikiä. Langansyötön säädöllä voi sitten vähän kompensoida niukkoja virta-asetuksia. Ihan halvoissa koneissa voi langan syöttönopeus olla epätasainen tai sitten joko liian hidas tai nopea säädöstä huolimatta.

      Halpojen koneiden ominaisuus on myös epätasainen hitsausvirta, jolloin kaari ei pala tasaisesti ja tulee epäsiistiä jälkeä. Varsinkin kaaren syttymisvaiheessa virta notkahtaa ja aloitus on hankala. Varaosia voi olla vaikea saada epämääräisen merkkiseen, halpaan laitteeseen.

      Toivottavasti oli jotain apua.

      • Kinzo MIG

        Mulla tuollainen Kinzo ydintäyte-pikkuMIG ja sillä hitsattu montaa autoa mutta täysi p**ka koko vehe, sillä kun hitsaa niin aina vannoo että ei ikinä enää tuolla rutkulla! Mutta kun ne paremmat ovat niin kalliita....


    • epe26455454

      kaikilla hitsaamaan tuolla ydintäytelangalla ?

    • amm.hitsari

      Mulla olisi myynnissä ydintäytelangalla oleva mikki 220v,mukaan tulisi vielä täysin uusi rulla ja entistäkin olisi vielä jonkin verran jäljellä vahvuus 0,6mm.Hitsaus jälki riippuu hitsarista olen hitsannut itse ammatikseni useita vuosia.Kone Kajaanissa.

      • "räpeltäjä"

        Kone toimii??? Ja paljonko hintaa.. Mahdollinen ostaja myös Kajaanissa..


    • fecc23w

      Vanha tämä viestiketju mutta laitanpa tänne oman kokemuksen.

      Joku tuolla edellä kirjoitti että "auton peltien hitsauksiin tarvitaan 200A virta!!!"

      No ei todellakaan, 180A riittää jo vahvempaan runkopalkkiin täytelangallakin.

      Se noissa nykyajan edullisissa koneissa ettei tosiaankaan voi virtaa säätää portaattomasti vaan on kaksi eri asentoa, onneksi on langan syötölle hienosäätö jolla voi hieman passata ja tietysti vähän myös langan pituudella hitsattaessa mutta jälkikin sitten huonompi kuin kaasumigillä hitsattaessa.

      Itse ostin AXEL-merkkisen koneen, 195Amp ja kyllä tuolla jo vahvempaakin hitsaa, ehkä jotain 5-6 millistä terästä tai jopa 8 millistä.

      • Anonyymi

        Autojen peltikorit on ollu JO vuoskymmniä itsekantavia,niihin EI hyväksytä,pop niitti,kitti tai liimapaikkoja ja piste!
        Toki kaikkea on jo nähty,purkasta betoniin mutta semmosilla ei ole syytä katsastuksiin mennä jos autoa aikoo isellä pitää,jos myy pois katsastuksen jälkeen kiroaa seuraava omistaja varmasti entisen ja saattaapi tulla myöhemmin sanomaan muutaaman sanasen tai jopa vaivautua tekemäänkin jotain...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe