Mahtaako kellään olla kyseistä autoa?
Eli W124 Farkku tai Sedan 300 Turbodiesel.
Kuulisin kernaasti käyttökokemuksia, miten on kestänyt, kulutuslukemat suorituskyky, mukavuus jne.
Kiitoksia etukäteen.
W124 300 D/TD Turbo
12
6513
Vastaukset
- girl
mitä luulet ton td:n tarkottavan ei kai vaan turbo dieseliä...jos kirjotat sen niin se on w124 300 td...ei sitä moneen kertaan laiteta siihen!sattu vaan silmään.
ja hyvä auto se muuten on,moottori kestää ainaki johonki 600000km riippuu tietenki ajo tavasta.ja se vie jonku 7-8 litraa satasella!kaupunki ajossa ehkä enemmän ja maantiellä vähemmän- W126
Tuo TD tarkoittaa tietenkin Touring Diesel eli farmari diiseli.
Merkintätapa on ihan oikein. Turbo kirjotetaan sitten sinne perään, jos sellanen on. - lefa
TD meinaa kyllä Mersuissa Diesel farkkua, nimenomaan turbotonta!!!
TDT, tai toisin sanoen TD Turbo on siis turbodiesel farkku, sedan on sitten 300 D Turbo.
Ihan näin informatiivisena tietona.
- Kallonkutistaja
Onhan sellainen joillakin.
Sedanista on muutaman kymppituhannen verran kokemuksia.
Valitsisin vastaavan uudelleen, jos nyt pitäisi valita. Kesto on vastaava kuin muillakin automaattidieselmersuilla. Paljon on kiinni omistajasta, kuljettajasta, huolenpidosta ym. Reilusti yli 400tkm ajettuna ei ainakaan vielä ole mitään erityistä, mikä laittaisi epäilemään kestoa. Tässäkin on ne normaalit laittokohteet kuin muissakin 124-mersuissa.
Kulutus vaihtelee välillä 6,5-8,0 l/100km sekalaisessa ajossa ja keskikulutus on ollut hieman alle 7,5 l/100km. Vertailupohjana voisi sanoa että 123/200B manuaali kulutti lähes 11l/100km vastaavassa ajossa.
Suoritukyky on riittävä. Käytännössä edes tätä suorituskykyä ei pääse hyödyntämään, kun liikennettä on vähänkään. Normaaliliikenteessä tavallisimmat henkilöautot kiihdyttävät risteyksistä tai valoista siihen tahtiin, ettei tällä tarvita yli 2000rpm:n kierroksia. Vääntöä on nimenomaan niillä käyntinopeuksilla, joilla Suomessa ajetaan 95% matkasta. Bensa-124:ssa maksimisuorituskyky on tietysti parempi, mutta niillä se edellyttää käyntinopeuksia yli 4000rpm.
Hyvä vääntö (ja rivikuutonen) yhdessä automaatin kanssa tarkoittaa mukavuutta. Äänitaso pysyy kiihdytyksissäkin matalana, siis sekä tasoltaan että taajuudeltaan, kun ei tarvitse käyttää niitä huippukierroksia. Muutoin ei kai eroa paljoa mukavuudessa muista mersudieseleistä.
Rivikuutonen on oma moottorilajinsa. Harmi, että mersulla taitaa enää ainut rivikuutonen tuotannossa olla 320CDI. Luulisi kaupan lisääntyvän jos jo 270CDI tai etenkin pienemmät olisivat kuutosia. Kyllähän pienempiin tuli tasapainotusakselit, mutta... - ve
Omaan tuollaisen ilman turboa. Vuodesta -93 ja ekalla aina katsastuksista läpi. Kulutus on n.6,5 l. Lapin reissun jälkeen Torniosta etelään litkua kului 4,88 l/100km. En voi moittia. Vajaan 5kkm päästä rikkoutuu 4 Mkm ja jne...
- ve
Tässä vielä muutama mittaustulos. Faktaa tietoa kulutuksesta. Kulutus kertoo kaikki tankkaukset. Vuosittain tilanne näyttää tältä:
v. 1997 7,20 l / 100 km
v. 1998 6,78 l / 100 km
v. 1999 7,02 l / 100 km
v. 2000 6,95 l / 100 km
v. 2001 6,74 l / 100 km
v. 2002 6,02 l / 100 km (tähän saakka) - Mersu W123
Itse on tullut jonkinverran ajettua tuollaisella 300 TDT mersulla sekä Suomessa, että Saksassa. Itse pidän erityisesti koneen soundista. On sellainen mukava kuutosen soundi. Eihän se kasin soundille pärjää, mutta kuitenkin... Suomen teillä tuosta ei tosiaan saa kaikkea iloa irti.
Sellainen tuossa on mielessä pyörinyt, että kun minulla on tuo W123 240D, että jos siihen vaihatisi konetta. Siis olisikohan mahdollista laittaa siihen tuollainen W124 kopasta otettu 300 turbo kone ja automaatti. Mitenhän olisi lupien kanssa ja kuinkahan paljon muutoksia joutuisi tekemään? Käytännössä varmaan menisi koko tekniikka vaihtoon. Onhan tuohon W123 koriin olemassa omakin turbokone, mutta tuo W124 korin kone olisi mehevämpi vaihtoehto ja taloudellisempikin varmaan. Onkohan kukaan tehnyt tuollaista Suomessa?
Mutta onhan se yksi W123 Suomessa liikenteessä jossa on 500 bensakasi, mutta taitaapi olla rakennettu niillä vanhoilla rakentelusäännöillä. Tuolla koneen vaihdolla W123:sta saisi sleeper tyylisen auton. - Ekku
Minulla on ollut 300 d-turbo nyt vuoden ajan. Se on taksi-käytössä ja kilometrejä on nyt yhteensä takana 246000. Niistä on tullut minulla viimeiset 145-tuhatta.
Mitään moottoriin tai voimansiirtoon liittyviä vikoja ei ole ilmennyt. Muutoinkin auto on ollut luotettava ja halpa ylläpidettävä.
Alustaan olen vaihtanut "narinahelat" taakse sekä yhdet monivarsituennan varsista.
Kulutus on keskimäärin 7-7.5L/100km trippimittarista laskettuna. Suorituskyky on vielä nykypäivänkin mittapuun mukaan varsin siedettävä. Eipä nuo "kollegoiden" Passatit ym. muut tunnu sen kummoisesti liikkuvan.
Ajomukavuus on hieman kovaa alustaa lukuunottamatta hyvä. Osasyy kovuuteen lienee etupäähän vaihdetut ns."kuormajouset" ja takapään automaattinen korkeuden säätö?
Vielä kun se automaattilaatikko vaihtaisi hieman nätimmin...- W126
Pudota pikkasen alipaineita laatikon vasemmalla puolella olevasta säätökellosta.
Helppoa, kun mikä. Älä kuitenkaan pudota liikaa, saattaa vaihdot alkaa luistamaan.
Kokeile aluksi vaikka 3 pykälää (0,5 kierrosta) vastapäivään ja aja koeajolenkki. - Ekku
W126 kirjoitti:
Pudota pikkasen alipaineita laatikon vasemmalla puolella olevasta säätökellosta.
Helppoa, kun mikä. Älä kuitenkaan pudota liikaa, saattaa vaihdot alkaa luistamaan.
Kokeile aluksi vaikka 3 pykälää (0,5 kierrosta) vastapäivään ja aja koeajolenkki.täytynee kokeilla. Onkohan tuo varmasti turvallista laatikon keston kannalta?
Meinaan vaan että tarvitseeko samalla tehdä muutakin säätöä? - W126
Ekku kirjoitti:
täytynee kokeilla. Onkohan tuo varmasti turvallista laatikon keston kannalta?
Meinaan vaan että tarvitseeko samalla tehdä muutakin säätöä?Paineitten pudotus ei ainakaan riko paikkoja. Säädä kuitenkin maltilla ja kuulostele, jos alkaa luistamaan, esim. kiihdytyksissä. Sillon on hyvät paineet, kun kiihdytyksissä ei luista ja vaihdot on täsmällisen pehmeitä.
Tosiaan ensiksi 0,5 kierrosta vastapäivään eli 3 pykälää ja sitten lisää, jos ei vaikuttanut.
Jos joku vaihto on nyt kova ja muut hyviä, saattaa käydä niin, että siitä kovasta tulee normaali ja niistä entisistä normaaleista tulee liian pehmeitä/luistavia.
Paras olisi, jos jokaista vaihdetta pystyisi säätämään erikseen, muttakun ei... Eli jonkunlaiseen kompromissiin päätyy aina.
Eli koeajolla silmät ja korvat ja perstuntuma tarkkana. Kokeile myös kick-down toimintoa ja täyttä kiihdytystä paikaltaan, niin huomaat kuinka 1-2 vaihto toimii säädön jälkeen.
Säätämisiin! - 300
W126 kirjoitti:
Paineitten pudotus ei ainakaan riko paikkoja. Säädä kuitenkin maltilla ja kuulostele, jos alkaa luistamaan, esim. kiihdytyksissä. Sillon on hyvät paineet, kun kiihdytyksissä ei luista ja vaihdot on täsmällisen pehmeitä.
Tosiaan ensiksi 0,5 kierrosta vastapäivään eli 3 pykälää ja sitten lisää, jos ei vaikuttanut.
Jos joku vaihto on nyt kova ja muut hyviä, saattaa käydä niin, että siitä kovasta tulee normaali ja niistä entisistä normaaleista tulee liian pehmeitä/luistavia.
Paras olisi, jos jokaista vaihdetta pystyisi säätämään erikseen, muttakun ei... Eli jonkunlaiseen kompromissiin päätyy aina.
Eli koeajolla silmät ja korvat ja perstuntuma tarkkana. Kokeile myös kick-down toimintoa ja täyttä kiihdytystä paikaltaan, niin huomaat kuinka 1-2 vaihto toimii säädön jälkeen.
Säätämisiin!vuodesta 1988 eli uudesta ollut 300 td turbo. Hieno kone ja auto. Nykyisissä mercedeksissä sama tunnelma. Suosittelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841