W124 300 D/TD Turbo

lefa

Mahtaako kellään olla kyseistä autoa?
Eli W124 Farkku tai Sedan 300 Turbodiesel.

Kuulisin kernaasti käyttökokemuksia, miten on kestänyt, kulutuslukemat suorituskyky, mukavuus jne.

Kiitoksia etukäteen.

12

6559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • girl

      mitä luulet ton td:n tarkottavan ei kai vaan turbo dieseliä...jos kirjotat sen niin se on w124 300 td...ei sitä moneen kertaan laiteta siihen!sattu vaan silmään.
      ja hyvä auto se muuten on,moottori kestää ainaki johonki 600000km riippuu tietenki ajo tavasta.ja se vie jonku 7-8 litraa satasella!kaupunki ajossa ehkä enemmän ja maantiellä vähemmän

      • W126

        Tuo TD tarkoittaa tietenkin Touring Diesel eli farmari diiseli.

        Merkintätapa on ihan oikein. Turbo kirjotetaan sitten sinne perään, jos sellanen on.


      • lefa

        TD meinaa kyllä Mersuissa Diesel farkkua, nimenomaan turbotonta!!!

        TDT, tai toisin sanoen TD Turbo on siis turbodiesel farkku, sedan on sitten 300 D Turbo.

        Ihan näin informatiivisena tietona.


    • Kallonkutistaja

      Onhan sellainen joillakin.

      Sedanista on muutaman kymppituhannen verran kokemuksia.

      Valitsisin vastaavan uudelleen, jos nyt pitäisi valita. Kesto on vastaava kuin muillakin automaattidieselmersuilla. Paljon on kiinni omistajasta, kuljettajasta, huolenpidosta ym. Reilusti yli 400tkm ajettuna ei ainakaan vielä ole mitään erityistä, mikä laittaisi epäilemään kestoa. Tässäkin on ne normaalit laittokohteet kuin muissakin 124-mersuissa.

      Kulutus vaihtelee välillä 6,5-8,0 l/100km sekalaisessa ajossa ja keskikulutus on ollut hieman alle 7,5 l/100km. Vertailupohjana voisi sanoa että 123/200B manuaali kulutti lähes 11l/100km vastaavassa ajossa.

      Suoritukyky on riittävä. Käytännössä edes tätä suorituskykyä ei pääse hyödyntämään, kun liikennettä on vähänkään. Normaaliliikenteessä tavallisimmat henkilöautot kiihdyttävät risteyksistä tai valoista siihen tahtiin, ettei tällä tarvita yli 2000rpm:n kierroksia. Vääntöä on nimenomaan niillä käyntinopeuksilla, joilla Suomessa ajetaan 95% matkasta. Bensa-124:ssa maksimisuorituskyky on tietysti parempi, mutta niillä se edellyttää käyntinopeuksia yli 4000rpm.

      Hyvä vääntö (ja rivikuutonen) yhdessä automaatin kanssa tarkoittaa mukavuutta. Äänitaso pysyy kiihdytyksissäkin matalana, siis sekä tasoltaan että taajuudeltaan, kun ei tarvitse käyttää niitä huippukierroksia. Muutoin ei kai eroa paljoa mukavuudessa muista mersudieseleistä.

      Rivikuutonen on oma moottorilajinsa. Harmi, että mersulla taitaa enää ainut rivikuutonen tuotannossa olla 320CDI. Luulisi kaupan lisääntyvän jos jo 270CDI tai etenkin pienemmät olisivat kuutosia. Kyllähän pienempiin tuli tasapainotusakselit, mutta...

    • ve

      Omaan tuollaisen ilman turboa. Vuodesta -93 ja ekalla aina katsastuksista läpi. Kulutus on n.6,5 l. Lapin reissun jälkeen Torniosta etelään litkua kului 4,88 l/100km. En voi moittia. Vajaan 5kkm päästä rikkoutuu 4 Mkm ja jne...

    • ve

      Tässä vielä muutama mittaustulos. Faktaa tietoa kulutuksesta. Kulutus kertoo kaikki tankkaukset. Vuosittain tilanne näyttää tältä:

      v. 1997 7,20 l / 100 km
      v. 1998 6,78 l / 100 km
      v. 1999 7,02 l / 100 km
      v. 2000 6,95 l / 100 km
      v. 2001 6,74 l / 100 km
      v. 2002 6,02 l / 100 km (tähän saakka)

    • Mersu W123

      Itse on tullut jonkinverran ajettua tuollaisella 300 TDT mersulla sekä Suomessa, että Saksassa. Itse pidän erityisesti koneen soundista. On sellainen mukava kuutosen soundi. Eihän se kasin soundille pärjää, mutta kuitenkin... Suomen teillä tuosta ei tosiaan saa kaikkea iloa irti.

      Sellainen tuossa on mielessä pyörinyt, että kun minulla on tuo W123 240D, että jos siihen vaihatisi konetta. Siis olisikohan mahdollista laittaa siihen tuollainen W124 kopasta otettu 300 turbo kone ja automaatti. Mitenhän olisi lupien kanssa ja kuinkahan paljon muutoksia joutuisi tekemään? Käytännössä varmaan menisi koko tekniikka vaihtoon. Onhan tuohon W123 koriin olemassa omakin turbokone, mutta tuo W124 korin kone olisi mehevämpi vaihtoehto ja taloudellisempikin varmaan. Onkohan kukaan tehnyt tuollaista Suomessa?

      Mutta onhan se yksi W123 Suomessa liikenteessä jossa on 500 bensakasi, mutta taitaapi olla rakennettu niillä vanhoilla rakentelusäännöillä. Tuolla koneen vaihdolla W123:sta saisi sleeper tyylisen auton.

    • Ekku

      Minulla on ollut 300 d-turbo nyt vuoden ajan. Se on taksi-käytössä ja kilometrejä on nyt yhteensä takana 246000. Niistä on tullut minulla viimeiset 145-tuhatta.

      Mitään moottoriin tai voimansiirtoon liittyviä vikoja ei ole ilmennyt. Muutoinkin auto on ollut luotettava ja halpa ylläpidettävä.

      Alustaan olen vaihtanut "narinahelat" taakse sekä yhdet monivarsituennan varsista.

      Kulutus on keskimäärin 7-7.5L/100km trippimittarista laskettuna. Suorituskyky on vielä nykypäivänkin mittapuun mukaan varsin siedettävä. Eipä nuo "kollegoiden" Passatit ym. muut tunnu sen kummoisesti liikkuvan.

      Ajomukavuus on hieman kovaa alustaa lukuunottamatta hyvä. Osasyy kovuuteen lienee etupäähän vaihdetut ns."kuormajouset" ja takapään automaattinen korkeuden säätö?

      Vielä kun se automaattilaatikko vaihtaisi hieman nätimmin...

      • W126

        Pudota pikkasen alipaineita laatikon vasemmalla puolella olevasta säätökellosta.

        Helppoa, kun mikä. Älä kuitenkaan pudota liikaa, saattaa vaihdot alkaa luistamaan.

        Kokeile aluksi vaikka 3 pykälää (0,5 kierrosta) vastapäivään ja aja koeajolenkki.


      • Ekku
        W126 kirjoitti:

        Pudota pikkasen alipaineita laatikon vasemmalla puolella olevasta säätökellosta.

        Helppoa, kun mikä. Älä kuitenkaan pudota liikaa, saattaa vaihdot alkaa luistamaan.

        Kokeile aluksi vaikka 3 pykälää (0,5 kierrosta) vastapäivään ja aja koeajolenkki.

        täytynee kokeilla. Onkohan tuo varmasti turvallista laatikon keston kannalta?
        Meinaan vaan että tarvitseeko samalla tehdä muutakin säätöä?


      • W126
        Ekku kirjoitti:

        täytynee kokeilla. Onkohan tuo varmasti turvallista laatikon keston kannalta?
        Meinaan vaan että tarvitseeko samalla tehdä muutakin säätöä?

        Paineitten pudotus ei ainakaan riko paikkoja. Säädä kuitenkin maltilla ja kuulostele, jos alkaa luistamaan, esim. kiihdytyksissä. Sillon on hyvät paineet, kun kiihdytyksissä ei luista ja vaihdot on täsmällisen pehmeitä.

        Tosiaan ensiksi 0,5 kierrosta vastapäivään eli 3 pykälää ja sitten lisää, jos ei vaikuttanut.

        Jos joku vaihto on nyt kova ja muut hyviä, saattaa käydä niin, että siitä kovasta tulee normaali ja niistä entisistä normaaleista tulee liian pehmeitä/luistavia.

        Paras olisi, jos jokaista vaihdetta pystyisi säätämään erikseen, muttakun ei... Eli jonkunlaiseen kompromissiin päätyy aina.

        Eli koeajolla silmät ja korvat ja perstuntuma tarkkana. Kokeile myös kick-down toimintoa ja täyttä kiihdytystä paikaltaan, niin huomaat kuinka 1-2 vaihto toimii säädön jälkeen.

        Säätämisiin!


      • 300
        W126 kirjoitti:

        Paineitten pudotus ei ainakaan riko paikkoja. Säädä kuitenkin maltilla ja kuulostele, jos alkaa luistamaan, esim. kiihdytyksissä. Sillon on hyvät paineet, kun kiihdytyksissä ei luista ja vaihdot on täsmällisen pehmeitä.

        Tosiaan ensiksi 0,5 kierrosta vastapäivään eli 3 pykälää ja sitten lisää, jos ei vaikuttanut.

        Jos joku vaihto on nyt kova ja muut hyviä, saattaa käydä niin, että siitä kovasta tulee normaali ja niistä entisistä normaaleista tulee liian pehmeitä/luistavia.

        Paras olisi, jos jokaista vaihdetta pystyisi säätämään erikseen, muttakun ei... Eli jonkunlaiseen kompromissiin päätyy aina.

        Eli koeajolla silmät ja korvat ja perstuntuma tarkkana. Kokeile myös kick-down toimintoa ja täyttä kiihdytystä paikaltaan, niin huomaat kuinka 1-2 vaihto toimii säädön jälkeen.

        Säätämisiin!

        vuodesta 1988 eli uudesta ollut 300 td turbo. Hieno kone ja auto. Nykyisissä mercedeksissä sama tunnelma. Suosittelen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe