Suola-idiotismi

Ratinkäsittelijä

Maassamme on vallinnut vuosikymmeniä suola-idiotismi. Valtion jäsenkirjapohjaiset liikenneinsinöörit saivat aikoinaan halvalla suolaa Puolasta ja muusta itäblokista, joten oli helppoa alkaa kylvämään suolaa teille auraamisen sijaan. Autoilijoiden mielipiteitä ei kuunneltu eikä viis veisattu näkyvyyshaitoista, ruostumisesta eikä sohjoliirrosta.

Sama meno jatkuu vaan. Ei auttanut, vaikka ympäristötutkijat varoittelivat pohjavesien suolapitoisuuden rajusta noususta. Suolausta hiukan vähennettiin tilapäisesti harjualueilla mutta sama entinen meno jatkuu siinökin taas. Meillä on tätä menoa maailman suolaisimmat pohjavedet.

Tieturvallisuus heikkenee jatkuvasti, suuri osa suolauksen aikaansaamaa. Näkyvyys menee kurjaksi, lamput ja lasit paskassa. Sohjoliirto aiheuttaa oman vaaransa, ja sitä ei olisi jos tie pidettäisiin aurauksella auki. Autoilijat etenkin eteläisessä osassa maata opetetaan ja totutetaan märkään sulaan tiehen, ja täysi katastrofi on edessä jos tulee suuri lumituisku tai tie mene yöllä jäähän. Tämä kaikki siis suolauksen aikaansaamana.

Nyt suolan lisäksi ilmeisimmin käytetään vielä muita vastaavia aineita lumen sulatukseen, ainakin auton maalipinnan pesuvaikeuksista päätellen. Tuo uusi mönjä irrottaa rajusti asfaltista pikeä ja tarttuu maalipintaan kuin tauti, edes liuotin ei meinaa sitä saada pois. Tie rappeutuu myös vauhdilla, suola ja muut mönjät rapauttaa asfaltin ja jokainen tervenäköinen pystyy sen toteamaan teissä olevista kuopista joista osa ikäänkuin romahtaa kun alapuolelta on maa-aines syöpynyt pois. Tämän aiheuttaa märkä ja suolattu tie. Verorahat siis tuhotaa laillisesti.

Hannu Karpo on koettanut aina määräajoin herätellä päättäjiä suolauksen järjettömyyteen, vaan ei auta. Ei, vaikka Karpon eräässä ohjelmassa esitettiin fiksusti kuorma-auton ajoa ja sen lavalta heitettiin aina suolasäkki määrävälein tielle kuvaamaan suolamääriä yhden talven aikana.

Kuka tähän saa oikein stopin?

21

2657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Barrikaadeille!!

      Ei muuta kuin K-Raudasta ketjuja ja munalukko, sitten Kemiran CaCl2 tehtaalle Kokkolaan.

      Lukitse itsesi porttiin kiinni, kuten Greenpeacen sankarit!

    • Että jos sillä säästetään yksikin ihmishenki, niin sen käyttö on ollut perusteltua. Autot ruostuu. Helkkari. Nehän on vain peltiä, ei muuta.

      • ASD

        Kolikolla on se toinen puolikin. Eipä tuo ruostumisen mahdollisuus paljon haittaa, mutta suolaveden huonontamat jarrut kyllä harmittaa. Eipä taida ihmishenkiä tuolla säästellä, jos jarrujen teho heikkenee tai sohjossa ei kunnon pitoa saada aikaan.


      • Se suolavesi
        ASD kirjoitti:

        Kolikolla on se toinen puolikin. Eipä tuo ruostumisen mahdollisuus paljon haittaa, mutta suolaveden huonontamat jarrut kyllä harmittaa. Eipä taida ihmishenkiä tuolla säästellä, jos jarrujen teho heikkenee tai sohjossa ei kunnon pitoa saada aikaan.

        Vaikuttaa jarruihin???

        Nehän ruostuvat jo pelkästään vedestä kun valurautaa ovat.

        Miten kalsiumkloridi vaikuttaa jarruihin kemiallisesti!!!


      • Sohvatiikeri
        Se suolavesi kirjoitti:

        Vaikuttaa jarruihin???

        Nehän ruostuvat jo pelkästään vedestä kun valurautaa ovat.

        Miten kalsiumkloridi vaikuttaa jarruihin kemiallisesti!!!

        Tässä maassa toimii KGB:n ja CIA:n tukema salaliitto, jonka ainoana tarkoituksena on surmata mahdollisimman monta suomalaista liikenteessä ja ruokaillessa.

        Eihän ole muuten mahdollista, että riippumattomat tutkijat vuosi toisensa jälkeen väittävät, että liukkauden torjunta kannattaa - vaikka se on oikeasti vaarallista.

        Ei ole muuten mahdollista, että tutkijalautakunnat eivät muka huomaa, että suola on estänyt jarruja toimimasta.

        Ympäristöjärjestöjen tulisi valittaa tienvarsien tilasta! Miksi näin ei käy?

        Miksi vesiviranomaiset eivät tee velvollisuuttaan ja nosta oikeusjuttuja pohjaveden suolaajia vastaan, vaan päinvastoin väittävät, että suola muka poistuu pohjavesistä?

        Miksi vain Hannu Karpo uskaltaa sanoa totuuden???

        (Pilailin. En usko salaliittoteorioihin.)


      • Piruparka
        Se suolavesi kirjoitti:

        Vaikuttaa jarruihin???

        Nehän ruostuvat jo pelkästään vedestä kun valurautaa ovat.

        Miten kalsiumkloridi vaikuttaa jarruihin kemiallisesti!!!

        Talvella käytetään tien sulana pitämiseen pääasiassa natriumkloridia eli ruokasuolaa. Kalsiumkloridia sitten kesällä sorateiden pölynsitomiseen.


      • Jokunen

        En ole samaa mieltä, että jos YKSIKIN ihmishenki säästetään niin koko Suomen autokalusto saa ruostua pilalle ennen muun käyttöiän loppumista. Jos autoja ei olisi Suomessa kuoltaisiin nälkään ja tauteihin.


    • Jaarus

      Suomalainen hyväksyy kaikki: autoverot, laskevat rajoitukset, töyssyt, kamerat ja suolat. Toisaalla hyväksytään Halonen, pakolaiset ja EU. Kaikki yhtä paskaa. Mutta: koska enemmistö nämä hyväksyy niin ei voi mitään. Suomalainen vittuuntuu mutta ei sitä näytä, korkeintaan rähisee kännissä muille sivullisille purkaen vitutustaan.

    • kuolleita?

      Eiköhän se yksi iso onnettomuus opettanut, että suola on tarpeen. Ja kyllä ne Tiehallinnossa ja Tielaitoksella ( muut urakoitsijat) varmaan tietävät suolan käytöstä enemmän kuin sinä. Vaikka näytätkin olevan varsinainen ruudin keksijä.

      • slp

        75 % suolauksesta on pelkkää typeryyttä.
        Mutta pakkohan Tielaitoksen miehillä on jotain teettää kun ei näytä tulevan lumitöitäkään.
        Espoo: tiellä 30 km/h nopeusrajoitus, talvirengaspakko = tiet täynnä suolaa. En ymmärrä yhtälöä.


      • Sohvatiikeri
        slp kirjoitti:

        75 % suolauksesta on pelkkää typeryyttä.
        Mutta pakkohan Tielaitoksen miehillä on jotain teettää kun ei näytä tulevan lumitöitäkään.
        Espoo: tiellä 30 km/h nopeusrajoitus, talvirengaspakko = tiet täynnä suolaa. En ymmärrä yhtälöä.

        Harvassa ne tievaltion hoidossa olevat tiet, jossa nopeusrajoitus 30...

        Ja kun Espoon alueen valtion tiet on YIT:n hoidossa...

        Eikä niillä miehillä ole pakko mitään teettää. Ihan sama vaikka olisi töittäkin. Kalusto säästyisi.


      • Hirvi

        Viime talvena eräs perheenäiti kuoli ihan turhaan, kun joku keksi mennä käskemään levittämään suolaliuosta 5-7 asteen pakkasella sataneen lumen sekaan. Tie jäätyi melkein saman tien.

        Mutta kun sattuivat jättämään sen kohdan suolamatta.
        Miksi muuten pahimmat onnettomuudet sattuvat suolatulla tiellä 1-5h suolauksen jälkeen?

        Eilen aamulla tie ui suolasta. Siinä matkalla on kaksi pohjavesialuetta ja toisen kohdalla vielä kyltti suolausta vähennetty. Kaikki yhtä märkiä. Sekä kyseistä tietä ei pitäisi tiehalinnon ohjeiden mukaan edes suolata. Oiskohan koulutuksen puutetta?


      • Sohvatiikeri
        Hirvi kirjoitti:

        Viime talvena eräs perheenäiti kuoli ihan turhaan, kun joku keksi mennä käskemään levittämään suolaliuosta 5-7 asteen pakkasella sataneen lumen sekaan. Tie jäätyi melkein saman tien.

        Mutta kun sattuivat jättämään sen kohdan suolamatta.
        Miksi muuten pahimmat onnettomuudet sattuvat suolatulla tiellä 1-5h suolauksen jälkeen?

        Eilen aamulla tie ui suolasta. Siinä matkalla on kaksi pohjavesialuetta ja toisen kohdalla vielä kyltti suolausta vähennetty. Kaikki yhtä märkiä. Sekä kyseistä tietä ei pitäisi tiehalinnon ohjeiden mukaan edes suolata. Oiskohan koulutuksen puutetta?

        Ainakaan viime vuonna suolaus ei aiheuttanut pahimpia kolareita. Lainaus Hesarista:

        "Viime vuonna sattui useita vakavia onnettomuuksia. Tammikuun loppupuolella Loimaalla henkilöauto ja tilataksi ajoivat yhteen, ja turmassa kuoli seitsemän ihmistä, suurin osa heistä nuoria.

        Maaliskuussa sadat autot kolaroivat Helsingin sisäänajoteillä aamuruuhkassa. Ketjukolarit vaativat kolmen ihmisen hengen ja lähes 70 loukkaantui.

        Kesäkuussa sattui kaksi kolme ihmishenkeä vaatinutta liikenneonnettomuutta Kesälahdella ja Jyväskylän maalaiskunnassa.

        Heinäkuussa Valkealan Utissa sattui vakava kolari, jossa oli mukana rekka ja neljä henkilöautoa. Kolme kuoli ja seitsemän loukkaantui."

        Yhdessäkään tapauksessa tie ei ollut suolattu 1-5h ennen kolareita.


      • Virailijad

        Ruudinkeksijä on yhdyssana.

        Ei se suola kenenkään henkeä pelasta, päin vastoin. Auraus, hiekka ja ENNEN KAIKKEA ajajien varovaisuus pelastaisivat henkiä. Suola vain huonontaa turvallisuutta, ja siinä samalla pilaa luonnon ja autot.

        Ja tämähän on päivänselvä asia. Paremmatkin aineet on keksitty mutta ovat "liian kalliita" yleisempään käyttöön.


    • pakkasta

      no huomenna se taas nähdään miten siellä etelässä taas rattia käsitellään on sen verran pakkasta ettei voi suolata teitä ja lunta tulee veikkaampa about 100 kolaria sinne sen enempää maalaamatta piruja seinille suolauksen vastustajille miettimistä

      • .,.,.,

        Mielestäni suolauksella on oma paikkansa liukkauden torjunnassa, mutta liika on liikaa. Usein näkee suola-auton levittävän suolan suoraan "hangen" päälle. Lumi sulaa ja muodostaa inhottavan, sotkevan suola-vesi(-lumi) -vellin. Niin miksi ei se suola-auto auraa niitä enimpiä lumia pois ja suolaisi kevyesti tienpinnan?


      • Sohvatiikeri
        .,.,., kirjoitti:

        Mielestäni suolauksella on oma paikkansa liukkauden torjunnassa, mutta liika on liikaa. Usein näkee suola-auton levittävän suolan suoraan "hangen" päälle. Lumi sulaa ja muodostaa inhottavan, sotkevan suola-vesi(-lumi) -vellin. Niin miksi ei se suola-auto auraa niitä enimpiä lumia pois ja suolaisi kevyesti tienpinnan?

        ... ja aina koulutetaan, eli jos tulee lunta, niin aina otetaan auralla mahdollisimman tarkkaan pois, sitten vasta suola suht paljaalle pinnalle. Missä ja koska menetellään väärin? Missä olet viimeksi nähnyt?

        Ajaako ne aura ylhäällä vai kokonaan ilman auraa?


    • auton_tuoja

      tarviiko sitä suolaa pakkassäällä kylvää etenkin moottoriteillä, tiengeometria ei edellytä sen puoleen erikoisia vaatimuksia. ajatelkaa ketkä ajelee seututielleillä, kallistukset on mitä on ja jengi pysyy tiellä.
      motareilla reilut välit ja tilannenopeus 80-100km/h, eiköhän lähes kaikki onnettumuudet johdu ylinopeusdesta huonolla säällä.
      Suolaus tarpeen teillä missä nousuja. rekat tarvii pitoo. pikkuautot pärjää kunhan tiputtaa nopeuden kelin vaatimalle tasolle.
      itse ajan kitkarenkailla, ei oo mitään ongelmia ollut, pidempi turvaväli ja maltaa ajaa huonolla kelillä rajoitustusten mukaan. enkä mainosta olevani mitenkään keskivertoo parempi kuski.
      kyllä mun mielestä nykyisessä laajuudessa suolaus tarpeetonta.
      Suomessa voitaisiin kokeilla sitä että kitkarenkaiden käyttäjät saisivat esim 50 euron alennuksen ajoneuvoverossa, koska nastat tuhoavat tienpinnan aivan eri tahtii kun nastattomat.

      • Sohvatiikeri

        Moottoriteitä ei (yleensä) suolata kylmemmässä kuin -5. Suolaa käytetään huonolla kelillä, eli juuri silloin kun se sinun mielestäsikin on tarpeen.


    • Anonyymi

      Suola on Natriumkloridi
      Tiesuola taas on Kalsiumkloridia
      Jos maistat tiesuolaa niin huomaat

      • Anonyymi

        Eipä noinkaan. Suurin osa talvella käytettävästä suolasta on natriumkloridia.
        Kalsiumkloridia käytetään pääasiassa kesäisin, sorateiden pölynsidontaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1810
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      230
      1562
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      85
      1475
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1318
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1091
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1073
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      922
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      906
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      856
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      814
    Aihe