Ärtynyt suoli, mitä syödä??

Eikö hedelmiä =(

Välillä menee hyvin suolen kanssa, mutta nyt on taas huono kausi. Tuntuu ettei maha/suoli tykkää mistään hedelmistä.

Omenasta pidän paljon ja appelsiinistakin, mutta tuntuu, että elimistöni ei pidä..

Mitä hedelmiä uskallan syödä. En haluaisi enää yhtää enempää tukaloittaa tämän hetkistä olotilaa.

Tai mitä yleensäkin uskallan syödä. Tuntuu, että syö mitä tahansa, niin ylävatsa turpoaa heti ja suoli rupeaa temppuilemaan.

21

14347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turvotus

KOKEILE KUULE TERNIMAITO KAPSELEITA TURVOTUKSEEN

• ....

Hei!
      Kehossasi on liian vähän suolahappoa, ruuansulatus ei enää toimi. Sinulla on puolet siitä mitä pitäisi olla. Ota 12pv 1/4 tl ruokasuolaa Eli jozoa lasilliseen vettä jos et pysty sitä juomaan käytä sama määrä suolaa leivän tai jokun muun päällä millä saat sen suolan alas menemään ja ruokasi alkaa sulaa. Jos ruoka ei sula se kaasuntuu ja tunkee itsensä puoli sulannenna läpi. Ja vaivoja on.

• syötävä on

suolahappotabletteja apteekissa.Itsellä samoja oireita ja tuntuu että ei sovi mikään ruoka kohta.

• kiinnostunut ärtty suoli

Onko ihan tosi, että noin vois toimii, eli suolaa hurjasti? Eikös se oo epäterveellistä? Luulisi ainakin nesteen kertyvän tuon kuurin jälkeen, vai mitä? Oletko itse kokeillut? MItkä olivat tulokset?

• .....
        kiinnostunut ärtty suoli kirjoitti:

Onko ihan tosi, että noin vois toimii, eli suolaa hurjasti? Eikös se oo epäterveellistä? Luulisi ainakin nesteen kertyvän tuon kuurin jälkeen, vai mitä? Oletko itse kokeillut? MItkä olivat tulokset?

Katsoin sinun suolaprosenttisi. Itse olen lisännyt suolaa rutkasti ja paljon saan syödä että tulee tarpeeksi. Usein ihmisellä jolla on suolaa liian vähän ei hikoile eikä juo paljon luontaisesti. Kun syö suolaa jo alkaa ruoka sulaa ja nesteet kiertää. Kesällä kun ei huvita lämmin ruoka saa olla tarkkana että suolaa saa mistään. Sitä on toitotettu että suola on epäterveellistä ja sitten viedään mummoja piipaa autolla sairaalaan ja lääkkeeks annetaan suolapurkki. Nyt on syntynyt uusi ryhmä joka kärsii suolisto-ongelmista suolanpuutteen vuoksi ja jotkut ovat lopettaneet suolan syönnin kokonaan kun se on "epäterveellistä". Sitten kun kivut on sietämättömät ne viedään autolla tiputukseen ja arvaatko mitä niille annetaan keittosuolaliuosta. On niitä liikahappoisiakin vatsoja olemassa jossa oireet melko samanlaisia mutta sinulla ei niitä happoja ole liikaa. Olen hoitanut näitä ihmisiä jotka ovat olleet tiputuksessa ja vatsakipuisia hyvillä tuloksilla ja itsekkin olen entinen vatsa ongelmainen.

• minna
        ..... kirjoitti:

Katsoin sinun suolaprosenttisi. Itse olen lisännyt suolaa rutkasti ja paljon saan syödä että tulee tarpeeksi. Usein ihmisellä jolla on suolaa liian vähän ei hikoile eikä juo paljon luontaisesti. Kun syö suolaa jo alkaa ruoka sulaa ja nesteet kiertää. Kesällä kun ei huvita lämmin ruoka saa olla tarkkana että suolaa saa mistään. Sitä on toitotettu että suola on epäterveellistä ja sitten viedään mummoja piipaa autolla sairaalaan ja lääkkeeks annetaan suolapurkki. Nyt on syntynyt uusi ryhmä joka kärsii suolisto-ongelmista suolanpuutteen vuoksi ja jotkut ovat lopettaneet suolan syönnin kokonaan kun se on "epäterveellistä". Sitten kun kivut on sietämättömät ne viedään autolla tiputukseen ja arvaatko mitä niille annetaan keittosuolaliuosta. On niitä liikahappoisiakin vatsoja olemassa jossa oireet melko samanlaisia mutta sinulla ei niitä happoja ole liikaa. Olen hoitanut näitä ihmisiä jotka ovat olleet tiputuksessa ja vatsakipuisia hyvillä tuloksilla ja itsekkin olen entinen vatsa ongelmainen.

Näetkö jollakin tavalla ihmisten vaivat "etänä?" Vai mitä tuo, "katsoin suolaprosenttisi" tarkoittaa? Näetkö kenties, mikä minun suolistoani vaivaa? Samanlaista ongelmaa on minullakin. Onko pahanhajuinen hengitys yhteydessä tähän asiaan?

• kiinnostunut ärtty suoli
        minna kirjoitti:

Näetkö jollakin tavalla ihmisten vaivat "etänä?" Vai mitä tuo, "katsoin suolaprosenttisi" tarkoittaa? Näetkö kenties, mikä minun suolistoani vaivaa? Samanlaista ongelmaa on minullakin. Onko pahanhajuinen hengitys yhteydessä tähän asiaan?

Minä ainakin juon ihan tajuttoman paljon vettä ja kaikenlisäksi syön kyllä varmaan liiankin ”suolattua” ruokaa, joten ei varmaan vaivaa ainakaan suolan puute...

• .....
        minna kirjoitti:

Hapoton maha ja liikahappoisessa vatsassa melko samallaiset oireet. Sinulla on reilusti sitä liikaa. Koeta vahentää suolaa reilusti.

• .....
        kiinnostunut ärtty suoli kirjoitti:

Minä ainakin juon ihan tajuttoman paljon vettä ja kaikenlisäksi syön kyllä varmaan liiankin ”suolattua” ruokaa, joten ei varmaan vaivaa ainakaan suolan puute...

Kuten sanoit. hapottomassa ja liika happoisessa vatsassa samankaltaisia oireita. Sitten vähentämään sitä suolaa.

• wilma

Laskeskelin tuossa että saan suolaa enintään 2g/d ja maha möyryää monta tuntia esim.leivän syönnin jälkeen. Onko tässä nyt yheys? Mikäs se suolansaannin suositus onkaan?

• .....
        wilma kirjoitti:

Laskeskelin tuossa että saan suolaa enintään 2g/d ja maha möyryää monta tuntia esim.leivän syönnin jälkeen. Onko tässä nyt yheys? Mikäs se suolansaannin suositus onkaan?

Ei nyt sinulla ole suolasta kiinni. Sinulla on viljoista kiinni. Ruuansulatus vaivoja tekee laktoosi ja vilja, suolattomuus ja liika suolaisuus, Tiettyjen b- vitaamiinien puute. Tieysti sitten viela heligo- bakteerit yms. Näitä säätelemällä päästään tosi hyviin tuloksiin. Katson ihmisille mistä vaiva ja tarkistan vitamiinit ja hiven aineet. Lisä tietoa [email protected] kautta.

• Nimetön

syö mitä vaan

• miina

..se kun juon n. 2 litraa vettä/pvä,
      jätin ruokavaliosta pois mm. kaali, herne, omena, ruisleipä, sitrushedelmät, rasvaiset ruoat..
      käytän laktoosittomia tuotteita ja runsaskuituisia ruokia; syön mm. puuroa ja täysjyväviljaleipää..
      masu voi paljon paremmin:)
      välillä oli kovat tuskat:(
      kuulin että kun rauhoittaa kunnolla vatsan, myöhemmin voi syödä sitten taas monipuolisemmin:)

• miina

..että jätin pois makeutusaineet; ksylitoli, sorbitoli..
        kantsii tehä ite ruoka niin pitkälle kuin mahdollista, lisäaineet pahasta kans mielestäni

• maha kipeä myös..

..melkein aina, ja just samanlaiset oireet. Ylävatsa pullottaa ja möyryää jne ja tuntuu ettei kärsi syödä mitään.
      Täytynee kokeilla tuota suola-kikkaa :)

• ja mitä ei

Taisi olla vitsi tuo suolahommeli, mutta apteekista pystyt saamaan reseptillä hypochylin tabletteja jotka ovat suolahappotabletteja. Toisaalta ei sekään saata tehdä oloa autuaaksi.

Nuokin tabletit ovat vain joitakin auttaneet, että ongelma on varsin monimutkainen kaiken kaikkiaan. Lääkäritkään eivät tunnu tietävän mikä mahassa on vikana kun ei kestä ruokia. Siksipä ongelmia ei peruslääketieteen mukaan tunnu olevan.

Riippuu ongelmien haitallisuudesta ja siitä miten pitkään ne ovat jatkuneet että mitä pystyt syömään. Pyri kirjaamaan ylös ruokia mitä pystyt syömään ja mitä et.

Kannattaa kokeilla eri viljoja ja on hyvä homma jos pystyt syömään esim. kauraa ym. viljalajikkeita. Muita ovat tattari,hirssi joita voi myös kokeilla mutta ei kannata käyttää liikaa ja ei joka päivä. Ruoka-aineista sopivia voivat olla kala, broileri/kalkkuna. Pieninä määrinä jauhelihaa. Voit kokeilla myös kypsentää vihanneksia (keittää) ja syödä niitä. Riisi voi olla myös hyvä aine. Kaupasta voit hankkia riisinäkkäreitä, maissinäkkäreitä. Maissia ei kannata myöskään liikaa syödä.

Banaania ja omenaa ei suositella syötäväksi. Appelsiiniahan ei välttämättä tarvitse "syödä" vaan ryystätä mehut halkaisemmalla appelsiinin neljään osaan. Vesimeloni/hunajameloni voi olla hedelmistä kaikista sopivin. Kannattaa kokeilla myös pieniä paloja muita hedelmiä.

• .....

suola hommaei ole vitsi. Vaan tosi tehokasta.Mutta toki saa tautiansa potea jos haluaa. Vanha kansa tiesi ja oli viisas. Jos mieli tekee suolaista niin syö. Jos se yököttää ja tuntuu liian suolaiselta niin älä syö. Nyt on lehdet pullollansa kirjoituksia mikä milloinkin on terveellistä tai haitallista. On unohdettu oman kehon kuuntelu. Itsekkin aikoinaan näitä lehtiä luin ja luulin olevani aika terveelisesti syövä. Ja vatsa oli aivan eri mieltä. Silloin sinkosin lehdet mäkeen. Nykyään syön aika paljon suolaa ja ruuansulatus toimii. Mitä se oli monta vuotta tekemättä. Eli 1/4 tl suolaa siis jozoa päivässä. Jollain tilanne parantuu viikossa ja jos on oikeen hikoileva niin kaks viikkoo ja sen jälkeen runsasta ruolausta ruokaan. On olemassa myös ihmisiä joilla on liikaa suolaa mutta on näitä paljon joilla ei ole tarpeeksikaan. Heitin mäkeen yrttisuolat ja merisuolaa käytän harvoin enään. Yrttisuoloissa ei ole natriumia josta tulee suolahappoa joka sulattaa ruuan ja jodia tarvitaan kanssa sitä ei ole nimeksikään merisuolassa. Ja paketti maksaa n.84 senttii ei oo kallista eikä tarvii ostaa kalliita pillereitä. Jos ruoka ei suola se painelee ruoliston läpi puoli sulanneena ja kaasuntuu ilmenee närästyksenä tai ilmavaivoina ja mahakipuina.

• ibskö?

Mulla ei näköjään ees oikein vaikuta mikään tähän toimintahäiriöön,ihan sama melkee mitä syö. Mutta sen tiedän että jos liikaa syön maitohappobakteereja niin paska lentää kaaressa ja mahassa velloo niin että tuntuu aika vitun pahalta. Esim replete on semmonen että koko päivä ja vähän yötäkin menee aivan vessassa ravaamiseksi.

• peik

Syön ihan mitä vain, aina ripuli.Ripulia on kestänyt jo 8kk putkeen ja helpotusta ei näy! Diagnoosi ärtynyt suoli, mutta ei paljoa lohduta tietää mikä on kun istuu p**kalla...Kukaan ei osaa neuvoa jotakin järkevää keinoa saada tämä helvetti loppumaan! Miltähän tuntuikaan käydä huussissa "ihan oikeasti"?

• sdrt

mulla ei lopu ripuli millään.. ihan sama mitä pistää suuhun niin aina alkaa väännättään ja pitää mennä heittään ruikuli shaisset

• Suolimies

Syö aina rauhassa ja pureskele huolella.
      Älä syö: jyviä, siemeniä,kuivia hedelmiä,sitrushedelmien lohkoja,sitkeää lihaa,pähkinöitä,tuoretta leipää,pullaa,vehnää,vehnän alkioita,leseitä,myslejä,raakoja kasviksia,parsaa,sieniä,kivipitoisia marjoja,viinirypäleitä,ananasta,rusinoita,ryynimakkaraa,neulamuikkuja,
      kalanruotoja esim.silakoissa,manteleita,kookoshiutaleita.
      Juo runsaasti mutta älä huuhdo ruokaa alas juomalla.Unohdat muuten pureskelun.Syö monipuolisesti. Aamulla kaurapuuroa tai velliä.Hedelmät mehuina,piimää jugurttia tai viiliä, graham leipää tai näkkäriä.
      Unohda sekopäinen suolaneuvo. Saat piilosuolaa joka paikasta. Annokset pieniä ja usein.
      Helpottaa varmasti. Jos ei, mene lääkäriin.
      Suolessa voi olla montakin syytä sen tukkoisuuteen. Kasvaimiin ei esimerkiksi suola auta. Närästyksen syynä voi olla palleatyrä, heligobakteeri ym. Jos vaivat jatkuu pitkään on syytä tutkia suoli tähystämällä. Pienen kasvaimen poisto on helpompaa kun koko peräpään. Ruokavalion muutos auttaa varmasti piristämään koko ihmistä.
      On olemassa myös terveysjugurtteja joita kannattaa kokeilla 14pv.n kuuri. Vatsahappobakteereja saa apteekista. Turvonneen mahan arvoitus tulee löytää, tässä muutama vinkki suolimieheltä.Hyvää jatkoa kaikille pömppömahoille, kesä tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2313
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      236
      1739
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1267
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      34
      666
    Aihe