Pieni gallup odttajille, eli mitä hemoglobiinisi oli ekalla neuvolakäynnillä ja miten se on siitä kehittynyt ja koska olet alkanut rautaa syömään?
Itselläni oli ekalla neuvolakerralla vkolla 8 133 ja nyt vkolla 16 oli 124. Sormesta mitattuna siis. Ei vielä tarvitse kuulemma rautaa syödä.
MIten Hg kehittynyt?
27
1844
Vastaukset
- oli laskenut
rv 10 oli 135 ja rv 21 116. Ei tarvitse vielä rautaa syödä enkä haluakaan. Se lisää ummetusta.
- Sh-mamma
aiheuta ummetusta kaikilla. Mulla se viikon kuuri aiheutti löysää ulostetta! Jippii, yks viikko ilman ummetusta! =) Yksilöllistä siis!
- suurinpiirtein
160 ja 140. Ei taida raudan tarvetta olla.
- Sh-mamma
Hb.. Mutta kuitenkin.. Mulla on aina ollut tosi hyvät arvot ja ekalla käynnillä se olikin 141. Viikolla 27 Hb oli pudonnut 113, mutta mitään tuntemuksia siihen liittyen ei ollut. Söin omasta aloituksesta Retaferiä 7pv ja seuraavlla kerralla neuvolassa, 29 2, Hb oli taas 135. Nyt mennään viikolla 36 ja Hb on 140.
Raudan aloittaminen on yksilöllistä ja liittyy aikaisempiin Hb-arvoihin ja omiin tuntemuksiin. Läheskään kaikki odottajat eivät tarvitse rautatabletteja.
Suositus on seuraavanlainen: hemoglobiinin tulisi 1.raskauskolmanneksen aikana olla yli 110 ja 2.kolmanneksen aikana yli 100 ja loppuraskaudesta yli 105. Jos alkuraskauden Hb on alhainen, aloitetaan lääkitys 12. viikosta alkaen. Jos Hb on alle 90, sikiö kärsii!
Anemian oireita ovat väsymys, joka vähitellen lisääntyy, huimaus, hengenahdistus, sydämentykytys, srmien puutuminen. Iho on kalpea.
Eli et tarvi vielä rautatabletteja! Onnellista loppuodotusaikaa! =)- Tappi
Joo, se Hg tuntuikin jotenkin oudolta lyhenteeltä mutta aattelin että kuvittelen vaan. Mutta niinpä siinä olikin toinen kirjain väärin ;o)
Joo, mulla ekassa raskaudessa oli alun alkaen hemoglobiini 125 ekalla kerralla ja se laski siitä tasaiseen. ja vaikka söin rautaa ei se ikinä kauheesti noussutkaan. Synnytyksen jälkeen oli 95. Söin puoli vuotta rautaa kun imetys ja jatkuva pumppaaminenkin kulutti oman osuutensa.
Nyt ajattelin että pitäisikö jo ajoissa aloittaa raudan tankkaaminen ettei laske kauheen alas mutta en sitten taida vielä. Tiedättekö missä ruoissa olis runsaasti rautaa? Ainakin pinaatissa kai, mutta mulla olisi sellainen käsitys että kasvisperäiset raufat ei imeytyisi kovin hyvin vaan lihasta saadut paremmin. Olenko väärässä? - näin..
vko 9 hb 161
vko 17 hb 132
vko 22 hb 118
vko 27 hb 110, tästä alkoi raudan syönti..
sit vko 31 108
vkolla 33 pikkusen onneks jo noussu eli hb jo 118.. :) - näin täällä..
näin.. kirjoitti:
vko 9 hb 161
vko 17 hb 132
vko 22 hb 118
vko 27 hb 110, tästä alkoi raudan syönti..
sit vko 31 108
vkolla 33 pikkusen onneks jo noussu eli hb jo 118.. :)mulla vko 9 oli hb 122 ja vko 15 111. nyt syön rautaa(kuukauden kuuri) ja sit katellaan neuvolassa uudelleen viikolla 20. ja mulla rautalääkitys poisti ummetuksen! söisin sitä siis mielelläni koko loppuraskauden:)!
- Piitu
Tappi kirjoitti:
Joo, se Hg tuntuikin jotenkin oudolta lyhenteeltä mutta aattelin että kuvittelen vaan. Mutta niinpä siinä olikin toinen kirjain väärin ;o)
Joo, mulla ekassa raskaudessa oli alun alkaen hemoglobiini 125 ekalla kerralla ja se laski siitä tasaiseen. ja vaikka söin rautaa ei se ikinä kauheesti noussutkaan. Synnytyksen jälkeen oli 95. Söin puoli vuotta rautaa kun imetys ja jatkuva pumppaaminenkin kulutti oman osuutensa.
Nyt ajattelin että pitäisikö jo ajoissa aloittaa raudan tankkaaminen ettei laske kauheen alas mutta en sitten taida vielä. Tiedättekö missä ruoissa olis runsaasti rautaa? Ainakin pinaatissa kai, mutta mulla olisi sellainen käsitys että kasvisperäiset raufat ei imeytyisi kovin hyvin vaan lihasta saadut paremmin. Olenko väärässä?Itsellä meni näin rv 9 Hb 143, Rv 22 106....Neuvolantäti oli unohtanut mitata välissä (itse kun ensimmäistä odotan niin en osannut kysellä perään)....Nyt syön sitten rautatabletteja ja väsymys on ihan tuttua....Ja Tapille, joka kyselit ruoka-aineista: Vehnäleseissä on myös hyvin rautaa (käytetään kuulemma usein myös pikkulapsille raudan tarpeeseen)....
- Jihuu! rv7+3
Tappi kirjoitti:
Nyt ajattelin että pitäisikö jo ajoissa aloittaa raudan tankkaaminen ettei laske kauheen alas mutta en sitten taida vielä. Tiedättekö missä ruoissa olis runsaasti rautaa? Ainakin pinaatissa kai, mutta mulla olisi sellainen käsitys että kasvisperäiset raufat ei imeytyisi kovin hyvin vaan lihasta saadut paremmin. Olenko väärässä?"Odottajien kannattaa nauttia runsaasti rautaa sisältäviä ruoka-aineita kuten lihaa, täysjyväviljaa, veriruokia ja kalaa. Maksaa ei raskaana oleville suositella liiallisen A-vitamiininsaannin ehkäisemiseksi. Raudan imeytymistä edistää C-vitamiini – imeytymistä taas ehkäisee esimerkiksi teen sisältämä tanniini."
ja täältä tuo lainaus, ja lisää tietoa raudasta
http://www.vauva-lehti.fi/odotusjasynnytys/artikkeli_vireytta.asp?f=109&d=590& - Jihuu! rv7+3
Jihuu! rv7+3 kirjoitti:
"Odottajien kannattaa nauttia runsaasti rautaa sisältäviä ruoka-aineita kuten lihaa, täysjyväviljaa, veriruokia ja kalaa. Maksaa ei raskaana oleville suositella liiallisen A-vitamiininsaannin ehkäisemiseksi. Raudan imeytymistä edistää C-vitamiini – imeytymistä taas ehkäisee esimerkiksi teen sisältämä tanniini."
ja täältä tuo lainaus, ja lisää tietoa raudasta
http://www.vauva-lehti.fi/odotusjasynnytys/artikkeli_vireytta.asp?f=109&d=590&"Ylipäänsä liharuoat, kuten riista ja lammas, sisältävät paljon rautaa. Hyviä raudan lähteitä ovat niin ikään ravut, katkaravut, simpukat sekä täysjyväleipä. Rautaa on myös munan keltuaisessa, vehnänalkiossa ja jopa tummassa siirapissa. Rautaa saa lisäksi vihanneksista, erityisesti pinaatista, nokkosesta, parsakaalista, brysselinkaalista, fenkolista ja vihreistä yrteistä.
Kokeile myös valkoisia papuja, keltaisia herneitä, linssejä, mustajuurta, kurpitsaa, persiljaa ja avokadoa. Myös monet hedelmät, marjat ja pähkinät sekä siemenet sisältävät rautaa: mustat ja punaiset viinimarjat, mustikat, lakat, hasselpähkinät, kurpitsansiemenet, auringonkukansiemenet, banaanit ja passionhedelmät sekä kuivatut aprikoosit ja taatelit."
ja tämä osoitteesta http://www.soneraplaza.fi/ellit/artikkeli/0,2705,h-2093_a-277085,00.html
Ja edellisessä viestissä mainittu kala, muistakaa suositukset/rajoitukset.
- Nemi rv 29+4
Eli eka kerta kun hemoglobiinit mitattiin viikolla 12 niin se oli 144. Toinen kerta mitattiin ennen joulua viikolla 26 ja sain tulokset tänään kun neuvolassa kävin, oli hiukan laskenut, 109 se oli kuulemma, en ole kyllä itse mitään huomannut, yhtä hyvin jaksaa kun ennenkin, ei väsytä yhtään eikä huippaa päässä. Neuvolatäti kuitenkin sanoi että nyt voisi rautakuurin aloittaa koska todennäköisesti se tulee muuten vielä laskemaan kun vauva kasvaa vielä paljon!
- rv 35+4
Mulla oli ekalla käynnillä rv 8 5 110
sitten rv 16 5 100
rv 18 2 100
rv 19 2 108
rv 22 1 100
rv 29 3 110
rv 31 4 103
rv 34 2 110
eli aikas alhainen on ollut eikä rautalääkkeistä ole paljoakaan apua ollut sen nostamiseksi. parhaaksi valmisteeksi olen todennut maltoferin tippoina, sekoittaa mahaa vähiten =) - Hippiäinen76
Mun tulokset:
rv 9 5 140
rv 18 4 125
rv 22 5 130
rv 33 3 131
rv 35 3 151
Elikäs mulla on tosi hyvä hemoglobiini ollu koko ajan. En käytä rautatabletteja tms., enkä aina syökään niin terveellisesti kuin voisi (vaikka yritän kuitenkin). Suklaata on tullut syötyä tässä viimeaikoina ihan 'kiva' määrä.
Mistä ruuista saa rautaa (en oikein tiedä; jos vaikka syönkin sellaisia paljon).
Tietääkö joku, onko liian korkeasta hemoglobiinista haittaa?- korkea
hemoglobiini voi aiheuttaa esim. väsymystä..jos on tosi korkeat hb-arvot niin usein suositellaan säännöllistä verenluovutusta (ei tietenkään raskausaikana!).
mulla esim. normaaliarvot noin 160-170, mulle on suositeltu verenluovutusta.en oikein tiedä mitä terveydellisiä haittoja korkeasta hb:stä voisi olla mut vaikuttaa jaksamiseen ja veri on yleensä punaisempaa.. - Tappi
Joo, meillä on tuttu jonka hb on pitkän ainaa ollut yli 200. Sillä diagnosoitiin joku ihme verisairaus. Se on syksyn ja talven aikana jo luovuttanut yli vuoden sallitun määrän verta. Nyt sillä kai aloitettiin joku lääkitys. Sen siskolla oli kanssa verisairaius leukemia, mutta toi liiallinen hemoglobiini on kanssa joku sairaus, riski kuolla veritulppiin ja ties mihin. Sillä on myös jotain ruoka-aineita joita ei saa syödä sen takia kun paksuntaa verta.
Ja kaikista hassuinta on, että sillä on anemiaa vaikka hemoglobiini pyörii yli kahdensadan.
Mutta teillä kellään nyt ei tollasta sairautta ole vaikka hemoglobiini oliskin 160 tai 170. Mutta kunhan esimerkiksi kerroin. - .....
Tappi kirjoitti:
Joo, meillä on tuttu jonka hb on pitkän ainaa ollut yli 200. Sillä diagnosoitiin joku ihme verisairaus. Se on syksyn ja talven aikana jo luovuttanut yli vuoden sallitun määrän verta. Nyt sillä kai aloitettiin joku lääkitys. Sen siskolla oli kanssa verisairaius leukemia, mutta toi liiallinen hemoglobiini on kanssa joku sairaus, riski kuolla veritulppiin ja ties mihin. Sillä on myös jotain ruoka-aineita joita ei saa syödä sen takia kun paksuntaa verta.
Ja kaikista hassuinta on, että sillä on anemiaa vaikka hemoglobiini pyörii yli kahdensadan.
Mutta teillä kellään nyt ei tollasta sairautta ole vaikka hemoglobiini oliskin 160 tai 170. Mutta kunhan esimerkiksi kerroin.Sillä on anemia vaikka hb yli 200!!?? Anemia diagnoosiin tarvitaan alhainen hb. Sairaus on sairaus ja sillon ei mitkään luovutus määrät päde. Veri ei edes mene luovutukseen kun kyse sairaudesta.
- Tappi
Ohessa linkki fineliin:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=10&from=top&portion=100g&lang=fi
Sieltä voi alasvetovalikosta valita erilaisia, esim aamiaisviljavalmisteet, liharuuat, leivät jne. ja saada näkyviin listan missä áineissa on eniten rautaa. Tuollaisen löysin. Ja vehnäleseissä on tosiaan kamalan paljon rautaa. Joten niitä popsimaan. - laskenut
eka neuvolasta joka oli rv 9 123 ja nyt rv18 oli 111
jouduin aloittamaan raudan oton, muun vitamiinin lisäksi. on kyllä ollut enemmän heikko olo ja väsynyt ihan koko ajan - Tappi
Mitä ráutavalmisteita olette ottaneet?
Itse viime raskaudessa söin aluksi krauterblutsaftia mutta sitten se pisti oksettamaan ja vaihdoin obsidaniin johon olin todella tyytyväinen. Retaferista tulee maha kipeeksi mulla ja ihan kuin se ei rauta-arvoja kauheesti nostaisi.- rv 35+4
alussa ehdin juomaan puoli pulloa (pientä) sitä krau...saftia kunnes terkka sanoi ettei sitä saa juoda!! yleiset ohjeet neuvoloihin annettu pari vuotta sitten. sen ainesosien tarkkoja määriä ei tunneta ja siitä voi olla haittaa sikiön maksalle yms.
itse olen kokeillut ensin retaferia mikä sotki mahan täysin eikä muutenkaan ehtinyt mitään auttaa,sitten obsidania mikä ei nostanut arvoja yhtään (mahaa sekoitti) ja nyt olen löytänyt mahan kannalta hyvän valmisteen eli MALTOFERIN (tippoina) =) sitä voisin suositella! - Neena
Mulle tätä suosittelivat neuvolasta. Aika kallista oli kyllä mielestäni, 50 kapselia muistaakseni yli 13 e....
- olivat
rv 8/161 ja rv 16/152
- typykkä
rv 13 oli 135 ja viimeks neuvolassa (rv 29 6) oli 102. Toivottavasti ois nyt noussut. Oon syönyt obsidania.
- Susa
Mulla oli ekalla neuvola käynnillä 108 ja suraavalla 100 ja aloin siis syödä rautaa jo aikaisessa vaiheessa ja nyt rv 29 ja hemppa oli viimeks 126.
Itelle toi 120 on jo tosi hyvä hemppa siis ihan ilman raskautta, ei ikinä juuri sen yli nouse vaikka syön rautaa. Obsidanilla ei nouse mihinkään. Maltofer on parhaaksi havaittu. - rv 20
rv 7 5 hb 127
rv 19 2 hb 107.
Tuo 127 on mulla aivan normaali hb, koskaan ei ole yli 130 ollut! Nyt siis rautakuurilla. - Neena
Ekan neuvolan jälkeen viikolla 8 jotain oli 128.
Siitä eteenpäin neuvolan täti ei paljon ole veriarvojen perään kysellyt. Joskus aina sanoi, että katsotaanko sitten seuraavalla kerralla, ja enhän minä osannut vaatia mittausta.
Nyt sitten rv 30 0 tehtiin mittaus, Hb 95 ja eikun äkkiä rautaa syömään.
Mietityttää, että jos tuo puutos on ollut kauemminkin onko voinut vaikuttaa jotenkin vaavilaiseen?- Tappi
Muistaakseni alle 90 vai oliko alle 80 hemoglobiini vaikiuttaisi haitallisesti sikiöön. Kannattaa lukee koko tää keskusteluketju jos vaikka siellä joku olis siitä kertonut, en ite muista, muisti pätkii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291