Onkos kukaan vaihtanut Peugeot 306 laturin hiiliä? Hiilethän ovat kiinni jännitteensäätäjässä(?) Saako hiilet vaihdettua erikseen, vai täytyykö vaihtaa säätimineen. Itse en ainakaan saanut hiiliä irroitettua, jotén vinkkiä jos ne pystyy vaihtamaan erikseen.
Hiilien hinta on varmaan muutamia euroja, mutta on säädinpaketin hinnasta arviota
Laturin hiilet
7
8459
Vastaukset
- MOTONET
Nettiluettelosta:
JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄ PEUGEOT 306
Sama kuin latausrele
1,4/1,6 jos Bosch-50A hiilillä. . . . . . . . . . . . . . . 11-3100 22.90 ???
1,4/1,6 jos Bosch-70A hiilillä. . . . . . . . . . . . . . . 11-3096 19.90 ???
1,8-2,0 jos Bosch hiilillä. . . . . . . . . . . . . . . . . 11-3171 25.90 ???
1,4-2,0 jos Valeo hiilillä. . . . . . . . . . . . . . . . . 11-3101 37.90 ???
--------------------------------------------------------------------------------
LATURIN HIILET PEUGEOT 306
Laturin hiiliä ja hiilisarjoja
Jos Bosch. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-0223 3.50 ???
Jos Valeo/ParisRhone. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-0007 1.90 ??? - Härski-Hartikainen
Jännitteensäätäjä hiilineen kannattaa vaihtaa samantien, sillä johtojen irtikolvaaminen ja uusien takaisin laitto teettää huomattavasti enemmän työtä kuin koko systeemin vaihto.
Minulla ei ole Pösöä, joten en tiedä säätimen hintaa, mutta ei varmasti maksa tarvikeosana paljoa. Vaihdoin viikonloppuna Boschin laturiin säätimen hiilineen ja hinta oli Motonetissa 8.50 €. Kaksi ruuvia irti, vanha säädin pois ja uusi tilalle. Hommaan meni aikaa pari minuuttia. Kannattaako siis kuluttaa aikaa hiilien kolvaamiseen...?- Takametsien Mies
>Kannattaako siis kuluttaa aikaa hiilien kolvaamiseen...?
Eipä siinä taida päästä palkoilleen... - kolvaa
Takametsien Mies kirjoitti:
>Kannattaako siis kuluttaa aikaa hiilien kolvaamiseen...?
Eipä siinä taida päästä palkoilleen...eli voipi päästäkin tuntipalkoille. Tietenkin täytyy vähän olla hajua siitä mitä tekee...itse kyllä yrittäisin halvalla päästä.
- Brooks
kolvaa kirjoitti:
eli voipi päästäkin tuntipalkoille. Tietenkin täytyy vähän olla hajua siitä mitä tekee...itse kyllä yrittäisin halvalla päästä.
Eli onko kukaan vaihtanut pelkkiä hiiliä? Eli kuinka saadaan ne hiilet irti siitä jännitteensäätäjästä? Ilmeisestihän hiilien alla on jokin jousi joka painaa hiiliä ankkuria vasten, joten vetämällä ne tuskin lähtevät??? Itse kun katsoin pikaisesti niin säädin näytti aika umpinaiselta paketilta, joten epäilen että saako niitä poistettua edes takakautta.
Nyt tosin tuli mieleeni, että reijät joista hiilien päät pilkottaavt, ovat tavallaan eräänlainen kaulus, joten jóspa hiilet irtoavat sen kauluksen mukana??? Muistelen että yritin irroittaa kaulusta mutta se ei hievahtanutkaan, liekkö ollut voiman puutetta - Monia hiiliä vaihtanut
Brooks kirjoitti:
Eli onko kukaan vaihtanut pelkkiä hiiliä? Eli kuinka saadaan ne hiilet irti siitä jännitteensäätäjästä? Ilmeisestihän hiilien alla on jokin jousi joka painaa hiiliä ankkuria vasten, joten vetämällä ne tuskin lähtevät??? Itse kun katsoin pikaisesti niin säädin näytti aika umpinaiselta paketilta, joten epäilen että saako niitä poistettua edes takakautta.
Nyt tosin tuli mieleeni, että reijät joista hiilien päät pilkottaavt, ovat tavallaan eräänlainen kaulus, joten jóspa hiilet irtoavat sen kauluksen mukana??? Muistelen että yritin irroittaa kaulusta mutta se ei hievahtanutkaan, liekkö ollut voiman puutettaJuota hiilet irti, eli etsi kohta, mihin hiilestä lähtevä johdin on juotettu. Usein laturin hiilen jousi on pieni kierrejousi, joka on hiilen takana ja johdin menee jousen läpi. Kun juotat johtimen irti, hiili lähtee vetämällä.
Takaisinlaittoa helpottaa, jos työnnät ensin johtimen reiästä jäykähkön langan, johon juotat uuden hiilen johtimen. Langalla saat vedettyä uuden johtimen reiästä juotoskohtaan, vaikka jousi on mukana.
- Härski - Hartikainen
Tuli vaan mieleen, että jos hiilet on loppu, niin autollahan on silloin ajettu aika paljon. Oisko 120000 - 170000 km:n arvaus lähellä? Oman säätimeni hiilet vaihdoin 157000 km ollessa täynnä ja hiiliä oli enää hieman alle 5 mm jäljellä. Vaihtoraja on mun Boschissa 5 mm, uusien hiilien ollessa n. 12 - 14 mm pitkät. Nyt lataa hienosti.
Sellasta vaan ajattelin, että kun hiilet ovat loppu, on jännitteensäädinkin ollut käytössä yhtä kauan ja sen kunto ja kuluminen on vain arvattavissa. Sehän saattaa periaatteessa (ja käytännössäkin) sipata koska vaan, joten siinä mielessä koko systeemin vaihto olisi varman päälle pelaamista. Ei sitten harmittaisi jälkeenpäin, jos säädin sanoo sopimuksen irti. Uuden systeemin hinta on halpa suhteessa harmitukseen, joka aiheutuu kesken jääneen ajon johdosta pakkasella tai vaikkapa lomareissulla ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861303
- 1101143
- 761027
- 117976
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693