Oksennus tauti!!! IIIIIK!

VäriSilmä~*

onko täällä muitakin jotka pelkäävät kuollakseen oksentamista ja mahatautia???? *hampaat kalisee* Mitä teen??? Mä pelkään aivan kuollakseni sitä! AUTTAKAA MÄ EN VOI ELÄÄ TÄN KAA ENKÄ HALUU KOHTAA PELKOONI!!!!!!!!

25

4391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emetophobia

      heip!et ole yksin pelkosi kanssa,meitä on monta
      jotka kärsivät samaisesta pelosta.
      minä esimerkiksi en käy ravintoloissa,matkustele,ja tapaile ihmisiäkään kuin pakosta vuoden ekalla puoliskolla,kun mahatauteja on liikkeellä.
      eli elämä joulusta juhannukseen on yhtä tuskaa,kun saa pelätä koko ajan,et koska se iskee...
      jos osaat englantia,niin on olemassa oksennuskammoisten omat sivut netissä,jossa kerrotaan "selviytymistarinoita",faktatietoa oksentamisesta jne.
      laita hakusanaksi toi emetophobia.
      kirjoittaakkin saa,jos tuntuu siltä.

    • Abe

      Minäkin olen ikäni pelännyt oksentamista ja mahatautia. Joskus pienenä pelko oli niin paha, että ajattelin asiaa melkein koko ajan, en uskaltanut lähteä yökylään, menin ihan paniikkiin, jos joku oksensi (menen kyllä vieläkin) jne.

      Kummallista, olen aina kuvitellut, että olen ainoa, joka tämmöistä pelkää. Enkä ole pelostani uskaltanut puhuakaan, paitsi joskus lapsena äidille jauhoin. Kerran se vei lääkäriinkin, joka meinasi pistää lastenpsykiatrille, mutta kiljuin siellä niin lujaa, että se lekuri unohti antaa lähetteen.. ;P

    • just me

      mä pelkäsin ennen kans ihan hirveesti oksentamista, sairauksia, kuolemaa ym. sit onneks pääsin avohoitoon, joten pelot on pikkuhiljaa helpottanu..

      • Minä

        Kuulkaas nyt, on olemassa ihmisiä joilla on todellisiakin ongelmia. Tutustukaa vaikka johonkin ja lopettakaa lapsellinen ajattelunne. Jos ei auta, niin edellisen kirjoittajan tavoin, --> hoitoon koko sakki


      • Vihdoinkin joku muukin...
        Minä kirjoitti:

        Kuulkaas nyt, on olemassa ihmisiä joilla on todellisiakin ongelmia. Tutustukaa vaikka johonkin ja lopettakaa lapsellinen ajattelunne. Jos ei auta, niin edellisen kirjoittajan tavoin, --> hoitoon koko sakki

        No pelkäätkös itse jotain.. et varmasti myöskään tunne yhtään mitään ?? Ja olet silloin itsekin - no et mitään...!!!

        Ihmiset saa pelätä kuka mitäkin ja jos sen vielä myöntää niin siinä on kuule erittäin suuri ihminen, taidat itse pelätä myös jotain mutta et kehtaa kertoa...

        Niin satuithan katsomaan (kun asian niin hyvin tiedät) nelosen 4D dokkarin peloista.. siinä käsiteltiin alkaen hämähäkeistä höyheniin.

        Jo alkeispsykologiassa käsitellään että fobiat eivät ole lähtöisin tiedostuneesta mielestä vaan ovat tunnepohjaisia joihin järkevyys ei auta !!!
        Joten PISTE


      • shadow
        Minä kirjoitti:

        Kuulkaas nyt, on olemassa ihmisiä joilla on todellisiakin ongelmia. Tutustukaa vaikka johonkin ja lopettakaa lapsellinen ajattelunne. Jos ei auta, niin edellisen kirjoittajan tavoin, --> hoitoon koko sakki

        "Kuulkaas nyt, on olemassa ihmisiä joilla on todellisiakin ongelmia. Tutustukaa vaikka johonkin ja lopettakaa lapsellinen ajattelunne. Jos ei auta, niin edellisen kirjoittajan tavoin, --> hoitoon koko sakki"

        Kuulehan, ei sille itse voi mitään että joutuu kärsimään peloista yms.(muuten kun hakemalla apua). Ja pelot ei tod johdu mistään lapsellisesta ajattelusta, vaan esim. mulla oman vanhemman kuolemasta!!! Ja nää ei vai oo todellisia ongelmia...voi hel***** sun kanssas! Sori nyt mut mua vaan ärsyttää toi SUN lapsellinen ajattelus.


      • -.-
        shadow kirjoitti:

        "Kuulkaas nyt, on olemassa ihmisiä joilla on todellisiakin ongelmia. Tutustukaa vaikka johonkin ja lopettakaa lapsellinen ajattelunne. Jos ei auta, niin edellisen kirjoittajan tavoin, --> hoitoon koko sakki"

        Kuulehan, ei sille itse voi mitään että joutuu kärsimään peloista yms.(muuten kun hakemalla apua). Ja pelot ei tod johdu mistään lapsellisesta ajattelusta, vaan esim. mulla oman vanhemman kuolemasta!!! Ja nää ei vai oo todellisia ongelmia...voi hel***** sun kanssas! Sori nyt mut mua vaan ärsyttää toi SUN lapsellinen ajattelus.

        Jokaisella ihmisellä on omat pelkonsa ja erilaiset ihmiset kokevat monet asiat eritavalla jotkut voivat pelätä kuollakseen oksentamista.. Todella säälittää tulla huutelemaan "hoitoon koko sakki"


    • Neuroosi

      Heips!

      En voinut uskoa aluksi silmiäni, kun luin viestis, nimittäin kärsin myös itse samaisesta pelosta ja olen todella luullut olevani ainoa tässä maailmassa! Helpottava tietää, että on muitakin.. Se on todella inhottava pelko ja mitä nyt olen kirjallisuudesta ja netistä lukenut, se on ilmeisesti jonkin sortin ahdistuneisuus/pakko-oireinen häiriö.. Oletko käynyt puhumassa ongelmasta terkkarille/psykologille? Minä olen vakavasti harkinnut suuni avaamista, mutta vielä ei ole rohkeutta löytynyt.. Ois varmasti ihana tunne, kun pääsisi tuosta pelosta eroon!

      Vaikka se on vaikea myöntää, niin suurimman pelkomme kohtaaminen voisi olla apu siihen, että se ei tuntuisi enää niin pahalta.. Mitä pelkäät oksentamisessa? Itse oksentamista ja sen tunnetta vai ehkä sitä, että se on niin arvaamaton tauti, että se voi iskeä missä vaan ja lähes arvaamatta? Onko sinulla huonoja kokemuksia mahataudista? Itse pelkään taudin yllätyksellisyyttä, mutta myös itse pahoinvointia. Paniikki iskee usein elokuvateatterissa, luennoilla, paikoissa, joista ei pääse nopeasti karkuun tai joissa sosiaalinen paine on kova.. Miten sinä oireilet? Olisi kiva kuulla myös muiden mahatautikammoisten kokemuksia, koska itseäni ainakin helpottaa kuulla, että en ole ainoa, jolla on tällainen pelko..

      Aurinkoisia syyspäiviä kaikille!

      • woooo

        en todellakaan tykkää oksennella koska se maistuu paskalle ja se nousee inhottavasti mahassa


      • muahahhahhaa
        woooo kirjoitti:

        en todellakaan tykkää oksennella koska se maistuu paskalle ja se nousee inhottavasti mahassa

        on teilläki ongelmat! olin ratketa naurusta kun luin tuon


    • jaanu

      Sitten mulle tuli 3 oksennustautia puolen vuoden sisällä. Ensimmäinen oli raju: oksensin n. 10 kertaa tunnissa koko yön.

      2 seuraavaa olivat sellaisia normaaleja n. vuorokauden kestäviä n. 5 oksennuskerralla ohi menneitä.

      Huomasin, ettei siihen kuole. Paha olo ja oksennus-tilanne menee nopeasti ohi! Olet sinä itse vaikka oksentaisitkin. Elämä jatkuu yökötyksen jälkeen.

    • Höppänä

      En pidä tippaakaan siitä. löysin tän jutun ku ajattelin etsiä helpotusta pahaan oloon ja oksennustautii. Sillä nyt mulla on iihaan kaamee olo.

      • woooo

        meinasin tukehtuu kerran oksennukseen yöllä,mut vietiin sairaalaan tsekattavaks


    • ellawws

      Mä en pelkää oksennusta. Ehkä vähän koska mä en halua että mua sattuu koska aina kun oksennan mua sattuu.

    • ¤%&/()=

      Minulla oli myös lapsena tämä oksentamisen pelko. Pääsin siitä kyllä ylitse äitini avulla. Kun tunsin, että oksennus oli tulossa huusin aina kovaan ääneen "äiti tuu äkkiä! oksettaa!" Itkin samalla kun oksensin, koska se oli pelottavaa, mutta äiti oli pitämässä hiuksista ja silittämässä selästä, niin tiesin ettei aivan hengenhätää ole. Jos vain suinkin niin kerro läheisellesi tästä pelosta, niin varmasti tulee myös pitämään hiuksista ja silittämään selkää. :) Tottakai myös ammattilaiselle puhuminen asiasta ei ainakaa hallaa tekisi. Pääset kyllä pelkosi yli, kun vain otat asiaksesi hoitaa se! :) Tsemppiä! Uskon sinuun!

    • Pelkääjä.......

      Hei vaan!
      Itsekkin pelkään vatsatautia, mutta pelkään enemmän PASKA- kuin oksennustautia. Minusta se on paljon hirveämpää, kun maha on sekaisin ja pitää rampata yhtenään vessassa.
      Oksentaminenkin on kamalaa, varsinkin se huono olo, joka on ennen oksentamista. Mutta mieluummin valitsisin silti tuon oksentamisen, mitä tuon ripulin.
      Yleensä mulla on vaan niin "hyvä" tuuri, että vatsataudissa minulle tulee noita paskavaivoja ennemmin kuin oksentamista.
      Eikö kukaan teistä pelkää tätä?

      • ----------------------

        oksentamista, mutta kai se on terveyden kannalta hyvä vähän oksentaa, jos siltä mahassa tuntuu? Jotain ylimääräistähän siellä lienee. Yritän viimeistään parin yökin jälkeen pistää stopin, sitten ei enää niin kierräkään. Kannattaa varmaan varautua näihin tilanteisiin pahoinvointilääkkeellä ja nikseillä, jotka tasoittavat mahahappoja.


    • .....

      MULLA IHANSAMA JUTTU !!!!

    • pimeyden enkeli

      Totta mitä joku tuolla aikasemmin jo kirjoitti alkuvuodesta saa olla varuillaan niin se on totta itse olen yrjokammoinen ja tiedän että juuri nyt tämä aika vuodesta taas saa olla vain kotona että ei saa tartuntaa , miksi tähän ei ole mitään rokotetta kuten flunssiin on ?

      Onko täällä muita joilla kammoa joiden kanssa vois vaihtaa ajatuksia miten te muut selviätte ja oletteko usin kipeitä?

    • Armi1984

      Ite oon 30 ja aina pelänny oksennustautia... Nyt kun on kaks pientä lasta tää pelko on tullu takas... Pelkäät yöllä kun kuulet yskintää, että nyt laps alkaa oksentaa... Mä aloin syöttää kaks vuotta sitten lapsille maitohappo bakteeria. Ne ei oo ollu yhdessäkään mahataudissa sen jälkeen! Kesällä pidän taukoo niillä maitohapoista mutta syksystä kesään jokapäivä ne syö. Jos tästä oli apua jollekin kammoselle...

    • Tiedäntunteen

      Täällä myös yksi jolla kokemusta! Pelkäsin lapsena oksentamista aivan kuollakseni ja edelleenkin vähän mutta nykyään pahimmat ja valvottavimmat pelkoni ovat muita (kuten hiv...). Tsemppiä!

    • vattatauti

      Vatsataudilla tarkoitetaan yleensä bakteerin tai useimmiten viruksen aiheuttamaa ohimenevää tautia. Lue lisää Saboran blogissa os. http://www.hyvavointi.fi/vatsatauti Tieto helpottaa pelkoa ja tarjolla myös hoitovinkkejä.

    • eioksutautikammoinen

      Mitä pahaa jossakin oksennustaudissa on? Viruksen/bakteerin aiheuttama tauti siinä missä flunssakin. Ja oksennustauti menee yleensä hyvin nopeasti ohi. Se on vain 1-3 vrk kärsimistä ja se siinä. On niitä maailmassa sellasiakin tauteja/sairauksia, joista ei parannu vältämättä koskaan.

    • sdfsdfsdfsd

      Oksennustauti on yllättävän ikävä vaiva, itsellä kun oli se viimeksi niin oksensin 6 kertaa yön aikana. Pystyin olemaan sängyssä vain selälläni ja aina kun nousin sängystä niin heti alkoi kuvottaa.

    • M-33

      Minäkin olen aina pelännyt oksennustautia. Ärsyttää kun jotkut ihmiset tulevat töihin ja kehuskelevat "vielä illalla lensi yrjö, mutta nyt olen jo suhtkoht terve". Sitten onkin kohta koko työporukka sairaana...

      Inhottavinta oksennustaudissa on juuri viime hetket ennen oksentamista - kun sylki nousee suuhun, hengitys tihenee ja kohta juostaankin vessaan. :-(

      Onneksi joskus oksennustautiin ei liity paljoa pahoinvointia, vaan vain pienehköä mahakipua. Se on jo ihan siedettävää.

      Tervettä kevättä kaikille - muistakaa pestä kätenne!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2265
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      68
      1897
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1715
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1604
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      145
      1583
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe