Korvan "humputus"

Lilli

Mistähän voisi johtua oikean korvan "humputus". Siis sellainen humina, mutta tuntuu että se olisi ihan kuin sydämen sykkeen tahdissa olevaa, siis eräänlaista humputusta.
Ja tuntuu siis vain oikeassa korvassa.
Poskiontelotulehdusta ei ole, ja milloinkaan ei ole ollut myöskään korvatulehdusta.
Tuntuu että kuulokin on jo heikompi oikeassa korvassa.
Mitään tasapaino- eikä huimausongelmia ole.
Olisiko kellään tarjota minkäänlaista ajatusta?

92

77779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mara_vaan

      Kun aikoinani painoin 105 kiloa ja verenpaineeni oli melko korkea -ei ihan niin korkea että lääkäri olisi antanut verenpainelääkettä mutta lähellä sitä niin minulla oli ihan samanlaisia oireita kuin sinulla. Sydämensykkeen tahdissa kuului epämääräistä "humputusta"
      Nyt kun painan n. 90 kiloa eli olen normaalipainoinen niin verenpaineeni on normaali enkä enää moisesta vaivasta ole kärsinyt.

      Sinun kannattaa käydä mittauttamassa verenpaineesi?

    • tytteli51

      Menehän tohtorille! ja vaadi kunnon tutkimukset! Mulla alkoi humputuksena -77 ja -78 tammik. menin arvauskeskukseen, jossa tietenkin hoidettiin korvatulehduksena, vaik ei edes ollu kipeä, muutama penisiliini kuuri ja sit viel puhkasivat joka jäi sit vuotamaan, ni sit niille tuli kiire ja päivystyksen kautta sairaalaan, jossa heti näkivät, että verisuonikasvain tärykalvossa. Joka kyl on kasvanut uudelleen 4x vaik on ollu hyvänlaatuinen. Siis 3x saatu poistetuksi ja nyt pysähdyksissä ollu 6v. Mut jos tää leikattais, ni saattais toinen puoli halvaantua. Toivottavasti sulle ei mitään tälläista, mut vaadi heti kunnon tutkimukset, koska jokuhan sen aiheuttaa.

      • Lilli

        Apua! Todella tutkitutan, mulla tätä on jatkunut noin pari kuukautta ja tuntuu että se vaan etenee koko ajan kovemmaksi.
        Minulla on verenpainelääkitys, mutta verenpaineeni on sillä kyllä pysynyt normaalina, ja lääkitys ollut kuitenkin jo 7 vuotta.
        Joten siksipä en oikein usko että verenpaine tälläistä aiheuttaisi...koska kai silloin se ääni olisi molemmissa korvissa?

        Mutta nyt lähden varaamaan aikaa lääkärille!


      • minulla myös
        Lilli kirjoitti:

        Apua! Todella tutkitutan, mulla tätä on jatkunut noin pari kuukautta ja tuntuu että se vaan etenee koko ajan kovemmaksi.
        Minulla on verenpainelääkitys, mutta verenpaineeni on sillä kyllä pysynyt normaalina, ja lääkitys ollut kuitenkin jo 7 vuotta.
        Joten siksipä en oikein usko että verenpaine tälläistä aiheuttaisi...koska kai silloin se ääni olisi molemmissa korvissa?

        Mutta nyt lähden varaamaan aikaa lääkärille!

        Kuuluuko sinulla tuo ääni siis koko ajan? Minulla kuuluu myös ajoittain vasemmassa korvassa sydämen sykkeen tahtiin etenevää huminaa. Tosin reilu pari viikkoa on vasta ollut tuo vaiva. Kestää korkeintaan tunnin kerrallaan. Yleensä huomaa nukkumaan mennessä tai hiljaisuudessa.

        Kysyin siitä aiemmin terveys-palstalla ja sain vastauksen missä joku selitti että hänen tutullaan oli ollu ylimääräisiä verisuonia, että ei siis kannata kasvainta pelätä, toivottavasti.

        Itse en aio ainakaan vielä mennä lääkäriin kun en viitsisi turhia valitella(huonoja kokemuksia). Tuo kun on vain joskus, jos alkaa todella vaivaamaan niin ehkä sitten. Minullakaan tuo ei mitä todennäköisemmin johdu verenpaineesta kun verenpaine on yleensä ennemmin alhainen kun liian korkea. Miten sinulla alkoi tuo vika ja kuinka kauan on ollut? Onko muuttunut?


      • Lilli
        minulla myös kirjoitti:

        Kuuluuko sinulla tuo ääni siis koko ajan? Minulla kuuluu myös ajoittain vasemmassa korvassa sydämen sykkeen tahtiin etenevää huminaa. Tosin reilu pari viikkoa on vasta ollut tuo vaiva. Kestää korkeintaan tunnin kerrallaan. Yleensä huomaa nukkumaan mennessä tai hiljaisuudessa.

        Kysyin siitä aiemmin terveys-palstalla ja sain vastauksen missä joku selitti että hänen tutullaan oli ollu ylimääräisiä verisuonia, että ei siis kannata kasvainta pelätä, toivottavasti.

        Itse en aio ainakaan vielä mennä lääkäriin kun en viitsisi turhia valitella(huonoja kokemuksia). Tuo kun on vain joskus, jos alkaa todella vaivaamaan niin ehkä sitten. Minullakaan tuo ei mitä todennäköisemmin johdu verenpaineesta kun verenpaine on yleensä ennemmin alhainen kun liian korkea. Miten sinulla alkoi tuo vika ja kuinka kauan on ollut? Onko muuttunut?

        Minullakin se kuuluu oikeastaan sillai selvänä juuri nukkumaan mentäessä, elikkä silloin kun on täysin hiljaista.

        Ensimmäisen kerran oireen huomasin oikeastaan jo pari vuotta sitten, mutta silloin se oli sellaista että kesti todellakin esim juuri tunnin verran, ja sitten lakkasi ja saattoi mennä pitkäänkin ennenkuin seuraavan kerran alkoi "humputtamaan".
        Siksipä sitä en pahemmin edes valitellut, koska vaiva oli todella harvoin.

        Mutta nyt jostain syystä vaivasta alkaa näköjään tulla ihan joka"iltainen" riesa.
        Silloin sitä ei kuulu, kun on muita ääniä päivällä.

        En minäkään ihan tuota kasvainta pelkää, mutta...eihän sitä koskaan tiedä. Etenkin kun ensimmäiset oireet todellakin tuntuivat jo kauan sitten, mutta ne olivat välillä montakin kuukautta pois.
        Oletan että olisi varmaan muitakin oireita jo tullut.

        Ja se on juuri sellaista sydämen sykkeen tahtiin etenevää. Mutta ihan kuin se tosiaan nyt vain koko ajan pahenisi, joten kyllä haluan kuitenkin nyt tutkituttaa.

        Tosin en ole ihan vastaikään käynyt hammaslääkärissäkään, joten sinne taidan varata ajan sitten seuraavaksi. Kun sellaisestakin tämä voi kuulemma johtua, vaikka ei hammaskipuja ole ollutkaan, mutta silti voi olla siellä puolella jotain häikkää.

        Täytyy nyt vaan toivoa että jospa tämä ei kuolemaksi olisi =). Muutoin on kyllä ihan reipas ja hyvä olo, mutta ärsyttävä PIINA tämä kuitenkin on!


      • Inka
        Lilli kirjoitti:

        Minullakin se kuuluu oikeastaan sillai selvänä juuri nukkumaan mentäessä, elikkä silloin kun on täysin hiljaista.

        Ensimmäisen kerran oireen huomasin oikeastaan jo pari vuotta sitten, mutta silloin se oli sellaista että kesti todellakin esim juuri tunnin verran, ja sitten lakkasi ja saattoi mennä pitkäänkin ennenkuin seuraavan kerran alkoi "humputtamaan".
        Siksipä sitä en pahemmin edes valitellut, koska vaiva oli todella harvoin.

        Mutta nyt jostain syystä vaivasta alkaa näköjään tulla ihan joka"iltainen" riesa.
        Silloin sitä ei kuulu, kun on muita ääniä päivällä.

        En minäkään ihan tuota kasvainta pelkää, mutta...eihän sitä koskaan tiedä. Etenkin kun ensimmäiset oireet todellakin tuntuivat jo kauan sitten, mutta ne olivat välillä montakin kuukautta pois.
        Oletan että olisi varmaan muitakin oireita jo tullut.

        Ja se on juuri sellaista sydämen sykkeen tahtiin etenevää. Mutta ihan kuin se tosiaan nyt vain koko ajan pahenisi, joten kyllä haluan kuitenkin nyt tutkituttaa.

        Tosin en ole ihan vastaikään käynyt hammaslääkärissäkään, joten sinne taidan varata ajan sitten seuraavaksi. Kun sellaisestakin tämä voi kuulemma johtua, vaikka ei hammaskipuja ole ollutkaan, mutta silti voi olla siellä puolella jotain häikkää.

        Täytyy nyt vaan toivoa että jospa tämä ei kuolemaksi olisi =). Muutoin on kyllä ihan reipas ja hyvä olo, mutta ärsyttävä PIINA tämä kuitenkin on!

        Yksi selitys toispuoleiseen pulssin kuulemiseen on tosiaan verisuoniepämuodostumat. Minä kuulin noita "ääniä" jo teini-ikäisenä. Opiskeluaikana sain sitten kunnon kouristuskohtauksen. Tutkimusten jälkeen löytyi aivoverisuoniepämuodostuma, jota silloin ei voitu hoitaa. Tämä on kuitenkin tosi harvinainen, löytyy vuosittain muutamia kymmeniä.

        Nykyisin on kuitenkin jo hoitoja, joten tämäkin mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon, kunhan tavallisemmat syyt on ensin suljettu pois.


      • minulla myös
        Inka kirjoitti:

        Yksi selitys toispuoleiseen pulssin kuulemiseen on tosiaan verisuoniepämuodostumat. Minä kuulin noita "ääniä" jo teini-ikäisenä. Opiskeluaikana sain sitten kunnon kouristuskohtauksen. Tutkimusten jälkeen löytyi aivoverisuoniepämuodostuma, jota silloin ei voitu hoitaa. Tämä on kuitenkin tosi harvinainen, löytyy vuosittain muutamia kymmeniä.

        Nykyisin on kuitenkin jo hoitoja, joten tämäkin mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon, kunhan tavallisemmat syyt on ensin suljettu pois.

        Minkälainen tuo sinun kouristuskohtaus oli? Pelottavaa...
        Tiedätkö muuten onko tuo aivoverisuonien epämuodostuma synnynnäinen vai voiko syntyä myöhemmin?
        Itselläni on joskus aiemmin otettu ct-kuva päästä toisten neurologisten oireiden vuoksi mutta mitään outoa ei ainakaan silloin näkynyt.


      • minulla myös
        Lilli kirjoitti:

        Minullakin se kuuluu oikeastaan sillai selvänä juuri nukkumaan mentäessä, elikkä silloin kun on täysin hiljaista.

        Ensimmäisen kerran oireen huomasin oikeastaan jo pari vuotta sitten, mutta silloin se oli sellaista että kesti todellakin esim juuri tunnin verran, ja sitten lakkasi ja saattoi mennä pitkäänkin ennenkuin seuraavan kerran alkoi "humputtamaan".
        Siksipä sitä en pahemmin edes valitellut, koska vaiva oli todella harvoin.

        Mutta nyt jostain syystä vaivasta alkaa näköjään tulla ihan joka"iltainen" riesa.
        Silloin sitä ei kuulu, kun on muita ääniä päivällä.

        En minäkään ihan tuota kasvainta pelkää, mutta...eihän sitä koskaan tiedä. Etenkin kun ensimmäiset oireet todellakin tuntuivat jo kauan sitten, mutta ne olivat välillä montakin kuukautta pois.
        Oletan että olisi varmaan muitakin oireita jo tullut.

        Ja se on juuri sellaista sydämen sykkeen tahtiin etenevää. Mutta ihan kuin se tosiaan nyt vain koko ajan pahenisi, joten kyllä haluan kuitenkin nyt tutkituttaa.

        Tosin en ole ihan vastaikään käynyt hammaslääkärissäkään, joten sinne taidan varata ajan sitten seuraavaksi. Kun sellaisestakin tämä voi kuulemma johtua, vaikka ei hammaskipuja ole ollutkaan, mutta silti voi olla siellä puolella jotain häikkää.

        Täytyy nyt vaan toivoa että jospa tämä ei kuolemaksi olisi =). Muutoin on kyllä ihan reipas ja hyvä olo, mutta ärsyttävä PIINA tämä kuitenkin on!

        vaikuttaa kyllä tuo sinun humina kiusallisemmalta. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa.
        Minäkin aloin miettiä nyt noita hampaita, itsellä on yksi viisaudenhammas puoliksi puhkeamatta tuolla puolen joten toivon että jospa sen kasvu vaikka olisi syynä, vai voisikohan olla?
        Täytyy toivoa ettei pahene tuo humina. Olisi kiva kuulla myöhemmin mikä sinulla paljastui syyksi.


      • Inka
        minulla myös kirjoitti:

        Minkälainen tuo sinun kouristuskohtaus oli? Pelottavaa...
        Tiedätkö muuten onko tuo aivoverisuonien epämuodostuma synnynnäinen vai voiko syntyä myöhemmin?
        Itselläni on joskus aiemmin otettu ct-kuva päästä toisten neurologisten oireiden vuoksi mutta mitään outoa ei ainakaan silloin näkynyt.

        Se oli tyypillinen epilepsiakohtaus, ns iso kohtaus. Ja ainoa kerta elämässäni kun on sellainen ollut.

        Ehdottomasti synnynnynnäinen. Näkyy ct-kuvissa, joten ei tarvitse pelätä.


      • Humiseva pää
        minulla myös kirjoitti:

        vaikuttaa kyllä tuo sinun humina kiusallisemmalta. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa.
        Minäkin aloin miettiä nyt noita hampaita, itsellä on yksi viisaudenhammas puoliksi puhkeamatta tuolla puolen joten toivon että jospa sen kasvu vaikka olisi syynä, vai voisikohan olla?
        Täytyy toivoa ettei pahene tuo humina. Olisi kiva kuulla myöhemmin mikä sinulla paljastui syyksi.

        Tämä on kyllä jo aika vanha keskustelu, mutta kirjoitellaanpa nyt kuitenkin.

        Itselläni korvat ovat humisseet jo useamman vuoden aina sillon tällön. Parhaillaankin ne humisee, rätisee (ikään kuin olisi vettä korvassa) ja menevät tavallaan lukkoon. Tuntuu, että kuulen oman ääneni, hengitykseni ja sykkeen ylikovaa. Ne "humputtaa" korvassa. Välillä huimaakin. Olen 32-vuotiass.

        En todellakaan tiedä mistä kon kyse, mutta jotain yhteyttä voi EHKÄ olla liian vähäisillä yöunilla, nestetasapainon heilahteluilla (jostain syystä vaiva tuntuu ilmenevän varsinkin silloin kun olen syönyt liian vähän) ja sillä että hartiat on jumissa.

        Veikkaan kuitenkin, että ne hampaat on se suurin syyllinen. Minulla on purenta päin prinkkalaa ja olen sen takia aloittamassa oikomishoitoja sekä menossa leukaleikkaukseen, jossa alaleukaa siirretään niin, että purenta asettuu paremmin. Kyseessä ei ole mikään epätavallinen toimenpide, vaan niitä tehdään nykyisin aika paljon.

        Purennallahan on vaikutusta moneenkin juttuun - tai voi olla, esim. päänsärky, korvatulehdukset ja henkitysvaikeudet voivat johtua virheellisestä purennasta.


      • Humiseva pää
        Humiseva pää kirjoitti:

        Tämä on kyllä jo aika vanha keskustelu, mutta kirjoitellaanpa nyt kuitenkin.

        Itselläni korvat ovat humisseet jo useamman vuoden aina sillon tällön. Parhaillaankin ne humisee, rätisee (ikään kuin olisi vettä korvassa) ja menevät tavallaan lukkoon. Tuntuu, että kuulen oman ääneni, hengitykseni ja sykkeen ylikovaa. Ne "humputtaa" korvassa. Välillä huimaakin. Olen 32-vuotiass.

        En todellakaan tiedä mistä kon kyse, mutta jotain yhteyttä voi EHKÄ olla liian vähäisillä yöunilla, nestetasapainon heilahteluilla (jostain syystä vaiva tuntuu ilmenevän varsinkin silloin kun olen syönyt liian vähän) ja sillä että hartiat on jumissa.

        Veikkaan kuitenkin, että ne hampaat on se suurin syyllinen. Minulla on purenta päin prinkkalaa ja olen sen takia aloittamassa oikomishoitoja sekä menossa leukaleikkaukseen, jossa alaleukaa siirretään niin, että purenta asettuu paremmin. Kyseessä ei ole mikään epätavallinen toimenpide, vaan niitä tehdään nykyisin aika paljon.

        Purennallahan on vaikutusta moneenkin juttuun - tai voi olla, esim. päänsärky, korvatulehdukset ja henkitysvaikeudet voivat johtua virheellisestä purennasta.

        Hmm... luin keskustelua eteenpäin ja hain vähän tietoa neistä, niin huomaan että minulla onkin ihan selkeästi Menieren tauti.

        No, en nyt ole asiasta kovin huolissaan. Tämä on tällaista lievää mallia.


      • Ärsyttävää

        Onko vaivan syyt/hoidot edennyt kenelläkään, olen etsinyt keskustelupalstoilta niin paljon erilaisia oireita etten tiedä mikä on oman korvien jumputuksen syy. Kukaan ei ole jälkeenpäin kertonut että ovatko vaivat selvinneet.


    • niska jumissa

      Itselläni alkoi oikean korvan humputus pari kuukautta sitten. Aluksi en noteerannut miksikään. Ajattelin,että menee ajan kanssa pois.Vaan ei ollenkaan meinaa antaa periksi.Vaiva tuntuu kiusalliselta, kun yrittää esim. lukea jotain, tai on muuten hiljaista. Päivän hälinässä humputusta ei edes huomaa.
      Kävin työterveyslääkärissä, josta sain lähetteen fysioterapiaan. Itselläni todettiin lihakset kaulan sivulla ja hartioilla olevan aivan jumissa. Oiken puolen lihakset vielä vasempaa puolta enemmän. Korvalääkärin näkemys asiasta oli,että pään nyökyttäjälihas jumissa, mikä painaa jotain hermoa aiheuttaen huminan. Paranee kuulemma hieronnalla. Itselläni alunperin syynä saattoi olla liiasta innostuksesta johtuvat ylipitkät hiihtolenkit hiihtokauden vihdoin ja viimein alettua tänä vuonna. Saatoin myös saada kylmää lenkkien jälkeen, jäädessäni hikisenä suustani kiinni seisoskelemaan kylmään ilmaan. Aluksi nimittäin lihakset olivat aivan jumissa ja kankeat. Kaulalla tuntui tosi kipeä alue aiheuttaen suoranaista pahoinvoinnin tunnetta. Näin jälkeenpäin ajatellen,kaulalla oli varmaan myös tulehdusta.Nyt en ole sitten juuri uskaltanut hiihdellä, vaan olen yrittänyt rauhoittaa lihasjännitystä, ja käynyt kerran hierojalla. En vielä osaa sanoa, onko tästä apua ja oliko diagnoosi oikea, mutta melko loogiselta tuo tuntuisi. Ainakin itse opin tästä sen, että ei pidä innostuksissaan rehkiä liikaa ainakaan tämän ikäisenä (50 ja risat), vaan ottaa aluksi rauhallisemmin itseään kuunnellen.

    • Heli

      Mulla on ihan sama juttu, ollu monta vuotta. Oon perusterve mut hartialihakset on ollu viime aikoina jumissa. Toi lihasjännityshomma kuulostaa järkevältä, sillä selittyis sekin minkä takia humputus häviää kun vähän vaihtaa pään asentoa. Toisaalta jos lihasjännityksen takia joku hermo on pinteessä, se ei suoraan selitä sitä minkä takia humputus kuuluu täsmälleen sykkeen tahdissa. Mutta voihan se mekanismi olla monimutkainen ja humputus silti liittyy hartiakipuihin. Mutta mun käsittääkseni ongelma ei oo mitenkään harvinainen.

      • suunnalla

        Mulla humputtaa myöskin oikea korva. Ekaks vinkui muutamia päiviä sitten loppui kun seinään ja nyt humputtaa sykkeen tahdissa. Samoihin aikoihin huomasin ruvenneeni yöllä narskuttaa hampaita ja oikeanpuolen leuka hieman turvonnut. Tänään hammaslääkärille katsomaan onko hampaissa jotain vialla, jos ei huomenna lääkäriaikaa varaamaan ja tutkimuksiin. Pakko saada jokin selvitys tähän..


      • humputtaa
        suunnalla kirjoitti:

        Mulla humputtaa myöskin oikea korva. Ekaks vinkui muutamia päiviä sitten loppui kun seinään ja nyt humputtaa sykkeen tahdissa. Samoihin aikoihin huomasin ruvenneeni yöllä narskuttaa hampaita ja oikeanpuolen leuka hieman turvonnut. Tänään hammaslääkärille katsomaan onko hampaissa jotain vialla, jos ei huomenna lääkäriaikaa varaamaan ja tutkimuksiin. Pakko saada jokin selvitys tähän..

        Mulla on samanlaista vaivaa. Vasen korva humputtaa sykkeen tahtiin kun on suhteellisen hiljaista. Humputusta esiintyy, kun pää on kallellaan, esim. sängyssä maatessa. Pään asentoa liikuttamalla humina katoaa. Korva on myös arka koville äänille.

        Vaiva alkoi muutama kuukausi sitten. Humputusta ei ole jatkuvasti, mutta korvan ääniarkuus taas on. Asiaa ei auta yhtään, että kotona kolmevuotias kailottaa korvaan kaiket päivät :-)

        Mielenkiintoinen tämä viestiketju. Kiva kun joku pukee sanoiksi omat kokemukset.

        Kertokaa, jos olette saaneet lääkäriltä tai tutkimuksista vastauksia.


      • humputtelija
        humputtaa kirjoitti:

        Mulla on samanlaista vaivaa. Vasen korva humputtaa sykkeen tahtiin kun on suhteellisen hiljaista. Humputusta esiintyy, kun pää on kallellaan, esim. sängyssä maatessa. Pään asentoa liikuttamalla humina katoaa. Korva on myös arka koville äänille.

        Vaiva alkoi muutama kuukausi sitten. Humputusta ei ole jatkuvasti, mutta korvan ääniarkuus taas on. Asiaa ei auta yhtään, että kotona kolmevuotias kailottaa korvaan kaiket päivät :-)

        Mielenkiintoinen tämä viestiketju. Kiva kun joku pukee sanoiksi omat kokemukset.

        Kertokaa, jos olette saaneet lääkäriltä tai tutkimuksista vastauksia.

        minulla myös on nyt tässä vähän aikaa (2 viikkoa) oikea korva humputtanut sykkeen tahdissa. Ainakun laittaa pitkäkseen alkaa korva humputtamaan tosin välillä saattaa olla pari päivää poissakin. Ihan ku korvan sisällä olis joku tulppa..? ja jos viheltelee ni saattaa äkkiä ääni särähtää korvas. Luin jostakin menieren taudista. Siinä saattaa myös esiintyä huimausta ja ittellä myös tota vaivaa on ollu viime aikoina.. Jos nytte täs pari päivää vaan vartoilis ja jos ei vieläkää häivy ni kävis tarkistuttaas.. on nimittäin aika rasittava roesa tämäki :/


      • mulla
        humputtelija kirjoitti:

        minulla myös on nyt tässä vähän aikaa (2 viikkoa) oikea korva humputtanut sykkeen tahdissa. Ainakun laittaa pitkäkseen alkaa korva humputtamaan tosin välillä saattaa olla pari päivää poissakin. Ihan ku korvan sisällä olis joku tulppa..? ja jos viheltelee ni saattaa äkkiä ääni särähtää korvas. Luin jostakin menieren taudista. Siinä saattaa myös esiintyä huimausta ja ittellä myös tota vaivaa on ollu viime aikoina.. Jos nytte täs pari päivää vaan vartoilis ja jos ei vieläkää häivy ni kävis tarkistuttaas.. on nimittäin aika rasittava roesa tämäki :/

        Toinen korva "sykkii", ei suhise vaan sydämenlyönnit kuuluu. Ei koko aika, mutta ajoittain. Välillä tuntuu liki koko ajan ja vaiva pahenee juuri tietyssä asennossa tai jos päätä kääntää äkkiä. Jännä juttu, kun nyt sitä taas ei ole tuntunut pariin päivään. Stressiä on ja koko ajan lapsia kanniskelee yms. Terve olen, suht koht ainakin. Luulen sen liittyvän lihasten jännitystiloihin. KUn lihakset puristaa verisuonia, ni äänikin kuuluu, meneehän valtimo korvan vierestä. Olkapäät on varmaan aika epäsummetriset ja riippuu paljon, että kummalla puolella kantaa kasseja, pitää kännykkää yms, ni niiiden asento on hieman erilainen.


      • toinen humputtaja
        mulla kirjoitti:

        Toinen korva "sykkii", ei suhise vaan sydämenlyönnit kuuluu. Ei koko aika, mutta ajoittain. Välillä tuntuu liki koko ajan ja vaiva pahenee juuri tietyssä asennossa tai jos päätä kääntää äkkiä. Jännä juttu, kun nyt sitä taas ei ole tuntunut pariin päivään. Stressiä on ja koko ajan lapsia kanniskelee yms. Terve olen, suht koht ainakin. Luulen sen liittyvän lihasten jännitystiloihin. KUn lihakset puristaa verisuonia, ni äänikin kuuluu, meneehän valtimo korvan vierestä. Olkapäät on varmaan aika epäsummetriset ja riippuu paljon, että kummalla puolella kantaa kasseja, pitää kännykkää yms, ni niiiden asento on hieman erilainen.

        Oletko saanut selville mistä johtuu?
        Itsellä humputtanut sydämen sykkeen tahdissa muutaman kuukauden joka ilta kun menee nukkumaan.


      • kjhkjhkjhkjh
        toinen humputtaja kirjoitti:

        Oletko saanut selville mistä johtuu?
        Itsellä humputtanut sydämen sykkeen tahdissa muutaman kuukauden joka ilta kun menee nukkumaan.

        samaa vikaa täälläkin. oikeassa korvassa, ja aika ilmeisesti liittyy verenkiertoon. tulee silloin tällöin, sykkii parin sekunnin ajan muutamia kertoja.


      • Humputukseen
        kjhkjhkjhkjh kirjoitti:

        samaa vikaa täälläkin. oikeassa korvassa, ja aika ilmeisesti liittyy verenkiertoon. tulee silloin tällöin, sykkii parin sekunnin ajan muutamia kertoja.

        Onko löytynyt apuja ja minkälaisia. Täälläkin sama tilanne. Alkoi kolmisen kuukautta sitten.


      • Nimetön
        Humputukseen kirjoitti:

        Onko löytynyt apuja ja minkälaisia. Täälläkin sama tilanne. Alkoi kolmisen kuukautta sitten.

        Mulla ollu kans sitä humputusta jo viime kesästä..ja ainoastaan oikea korva.. aluksi ajattelin, että se johtuu niskojen jumittumisesta, sitte olen itse venytellyt, mutta ei ole vielä apua ollu. Myös hammaslääkäriin on aika vetämässä ja sitä tässä sitte oottelen, oisko siitä apua.. jos ei niin on varmaan sitte pakko lähteä lääkäriin...jaiks!! Kertokaahan mitä apuja oletta saanu?


      • ensiisainut
        Nimetön kirjoitti:

        Mulla ollu kans sitä humputusta jo viime kesästä..ja ainoastaan oikea korva.. aluksi ajattelin, että se johtuu niskojen jumittumisesta, sitte olen itse venytellyt, mutta ei ole vielä apua ollu. Myös hammaslääkäriin on aika vetämässä ja sitä tässä sitte oottelen, oisko siitä apua.. jos ei niin on varmaan sitte pakko lähteä lääkäriin...jaiks!! Kertokaahan mitä apuja oletta saanu?

        On mulla tollastakin muitten sinffoniotten lisäks


      • Anonyymi

        Isäni joka kuoli aivoinfraktiin 71 vuotiaana valitti monta vuotta korvien humputusta,terveyskeskuslääkäri määräsi fysikaalista hoitoa joka oli virhe,ei johtunut kireistä niskalihaksista ,lopulta lähete sairaalaan jossa tekivät varjoainekuvauksen joka laittoi tukokset liikkeelle syvemmälle aivoihin ja kuoli muutaman tunnin sisällä.Nyt itsellä 67 vuotiaana aivan samat oireet,nähtävästi tilattava aika lääkäriin jos pääsee.


    • leikattu

      Minulla oli vaivana sama asia meneppä kartiologin vastaanotolle ja pyydä varjoainekuvaus, minulla syy löytyi pitkään jatkuneeseen epämääräiseen sykkeen kuulumiseen korvassa siis vasemmassa, löytyi 3 suonen tauti sepelvaltimot tukossa, leikattiin ja nyt vaiva poistui sykettä ei juuri kuule enää levossa tai rasituksessa, minulla oli 6 tukosta eli ohitusleikkaus korjasi asian, tämä voi olla yksi oire, ja esim. rytmihäiriöt jne....

    • nNick

      alkoi eilen, jatkunut tänään. Ollut aiemmin useita kertoja. Humina on kaikilla edellisillä kerroilla ollut merkki siitä että yleiskunto on niin alhaalla että on aika alkaa liikkua.
      Huminasta siis kyse. Humputuksesta en tiedä, kuullostaa ihan keksimäsi sanankin pohjalta rytmikkäämmältä.

      • nNick

        - ja vielä lisäyksenä. Nimenomaan lihastreeniä. Kävelyt eivät auta. Lihastreeniä kuntosalilla.


      • kuulemise

        kunnes lähtee pois ja kuinka usein on ollut.


      • Marri12
        kuulemise kirjoitti:

        kunnes lähtee pois ja kuinka usein on ollut.

        Sama ongelma. Humputtaa sykkeen tahdissa vasen korva. Tuntuu et ikään kuin olisi vettä korvassa; päätä kun kääntelee niin muuttuu. Kuulen puheenikin oudosti. Mutta mikäli käännän päätä alaspäin ja puhun niin puhe kuulostaa ylösalaisin normaalilta. Mitä ihmettä? Eihän korvassa vettäkään voi viikkoa olla? Tätä nimittäin on ollut nyt ehkä viikon. Iltaisin nukkumaan mennessä tuntuu että sydän sykkii korvassa.. Sairastin juuri poskiontelotulehduksen, voisiko se liittyä tähän? Kertokaahan jos olette saaneet vaivaan avun jotenkin!


      • 82
        Marri12 kirjoitti:

        Sama ongelma. Humputtaa sykkeen tahdissa vasen korva. Tuntuu et ikään kuin olisi vettä korvassa; päätä kun kääntelee niin muuttuu. Kuulen puheenikin oudosti. Mutta mikäli käännän päätä alaspäin ja puhun niin puhe kuulostaa ylösalaisin normaalilta. Mitä ihmettä? Eihän korvassa vettäkään voi viikkoa olla? Tätä nimittäin on ollut nyt ehkä viikon. Iltaisin nukkumaan mennessä tuntuu että sydän sykkii korvassa.. Sairastin juuri poskiontelotulehduksen, voisiko se liittyä tähän? Kertokaahan jos olette saaneet vaivaan avun jotenkin!

        Mulla myös sama vaiva...ollut jo pitkään. Olin poskiontelon leikkauksessa ja toivon että se pikkuhiljaa auttaisi kuulon palautumiseen ennalleen sekä humputuksen loppumisen. =)


      • Korvatorvi
        82 kirjoitti:

        Mulla myös sama vaiva...ollut jo pitkään. Olin poskiontelon leikkauksessa ja toivon että se pikkuhiljaa auttaisi kuulon palautumiseen ennalleen sekä humputuksen loppumisen. =)

        Oikea korva alkaa iltaisin "sykkiä" ja paineen tunne kasvaa. Nielaisemalla saa korvan hetkeksi auki, mutta sitten se alkaa taas. Sykkii siis sydämen sykkeen tahdissa ja on niin rasittavaa, ettei pysty esim. tenttiin lukemaan. Tätä jatkunut jo kolme vuotta, aika ajoin. Kaksi kertaa käynyt terveyskeskuksessa lääkärin vastaanotolla, mutta ei osannut sanoa juuri mitään. Määrännyt ottamaan allergialääkkeitä, jos auttaisi. Eipä auttanut ja kummallista olisi, jos allergia vaikuttaisi vain toiseen korvaan. Olen jo melkein luovuttanut asian kanssa ja tyytynyt osaani. Hyvä huomata, ettei ole yksin näiden kummallisten oireiden kanssa. Mistä saamme apua?


      • j H
        Korvatorvi kirjoitti:

        Oikea korva alkaa iltaisin "sykkiä" ja paineen tunne kasvaa. Nielaisemalla saa korvan hetkeksi auki, mutta sitten se alkaa taas. Sykkii siis sydämen sykkeen tahdissa ja on niin rasittavaa, ettei pysty esim. tenttiin lukemaan. Tätä jatkunut jo kolme vuotta, aika ajoin. Kaksi kertaa käynyt terveyskeskuksessa lääkärin vastaanotolla, mutta ei osannut sanoa juuri mitään. Määrännyt ottamaan allergialääkkeitä, jos auttaisi. Eipä auttanut ja kummallista olisi, jos allergia vaikuttaisi vain toiseen korvaan. Olen jo melkein luovuttanut asian kanssa ja tyytynyt osaani. Hyvä huomata, ettei ole yksin näiden kummallisten oireiden kanssa. Mistä saamme apua?

        Sama juttu mutta mulla myös pitää pahaa ääntä se sykintä.
        Samaa olen ihmetellyt että kyseessä on ollut 5 vuotta vaan toinen korva.


      • 74v
        j H kirjoitti:

        Sama juttu mutta mulla myös pitää pahaa ääntä se sykintä.
        Samaa olen ihmetellyt että kyseessä on ollut 5 vuotta vaan toinen korva.

        .joo,kaduin 2 vuotta sitten ,pää osui korvan yläpuolelta petoniin.taju meni.korvaan jäi tiuku soimaan sydärin tahdissa.päätä kun ravistaa helisee. nenää kun puristaa ja poskilla pullistaa ilmaa korvaan aukee hetkeksi.lekuri laittoi kuulotutkimukseen ,oli normaali.totesi ompas kuhmu päässä.pari päivää iskun jälkeen oli asento huimausta.(olisiko se aiheuttanut kaatumisen ,kun nousin jakkaralta seisoon.)


    • hullu justiina

      Minulla humisee tai sykkii myös. Oikea korva.. Nyt ollut viikon pahana. Ekan kerran sama oire 16 vuotiaana, josko jotakin synnynnäistä. Anemiaa ollut kanssa, se ilmeisesti tekee samaa, kun veri on ohuempaa tai jotakin. Kamala ääni, hulluksi tekee. Makuulla pahinta, ei auta mikään.

      • hullu justiina

        Ei ollutkaan anemiaa, otettiin juuri verikoe. Kaikki kunnossa ja hb 133. Mistäköhän se sitten johtuu? Apua! Pakko kai mennä lääkäriin uudelleen, jos ei lopu.


      • humputtaaaaa
        hullu justiina kirjoitti:

        Ei ollutkaan anemiaa, otettiin juuri verikoe. Kaikki kunnossa ja hb 133. Mistäköhän se sitten johtuu? Apua! Pakko kai mennä lääkäriin uudelleen, jos ei lopu.

        Mulla myös illalla humisee ku on hiljaista... Päätä ku kääntelee nii humina loppuu


      • niijaaa
        humputtaaaaa kirjoitti:

        Mulla myös illalla humisee ku on hiljaista... Päätä ku kääntelee nii humina loppuu

        Ei kannata esim. jollain aseella ampua jos korva humisee.. Itellä kuulo huononi humisevasta korvasta ku ammuin haulikolla.. Pitäkää korvasuojaimia


    • metodi mamma

      Jumputus alkoi kaksi päivää sitten, vain oikeassa korvassa.
      Tulin tänne palstalle haeskelemaan, josko kellään olisi samanlaista. Oikein helpottaa lukea että monellakin on.
      No nuo diagnoosit, arvailut syystä sopivat monetkin minun kohdalleni. Korvassa ollut tulehdusta joskus kuten oik. poskiontelossakin. Myös hampaat tulehtuneet joskus oikealla ylhäällä ilman oireita. Minulla saattaa myös olla verenpaine korkealla jne. Syitä on monia. Niin ja tuo lihasjäykkyys, sekin passaisi minun tapauksessani.
      Mikä sitten sai oireen alkamaan. No, aloitin innoissani venytellä kaulalihaksia M. Putkiston kauneuskoulu metodin mukaan. Tuli kyllä kaula muutenkin kipeäksi. Onko tämä nyt sitä, että kauneuden takia täytyy kärsiä ?

      • 18

        Kuuntelitko samalla musiikkia? Liian kovalla äänellä?


      • Apu löytyi

        Mulla oli myös tällaista vaivaa, johon heräsin aamuöisin. Syykin löytyi. Korva puhdistettiin ja vaiva katosi.


      • r6ufufufuy
        Apu löytyi kirjoitti:

        Mulla oli myös tällaista vaivaa, johon heräsin aamuöisin. Syykin löytyi. Korva puhdistettiin ja vaiva katosi.

        Monellako on muuten ääni herkkyyttä? Ite jos kuulen jonku kovan äänen, korva voi tinnittää useita päiviä


    • meryy

      Mulla alkoi nyt maanantaina oikean puolen korva huurikin humputtaa sydämen lyönnin tahtiin, se myös vähän särkee ja välillä on vingahdellut tätä ennen. Tinnituksesta kärsin muutenkin.

      Itse kävin eilen päivystyksessä, kun särky oli melko kova. Molemmat korvat terveen näköiset ja puhtaat. Tänään aamulla kun heräsin, humputusta ei kuulunut 15 minuuttiin, sitten taas melkein koko päivän. Töistä lähtiessä ei kuulunut ja nyt kotona ollessa välillä humppaa ja välillä ei. Pään asentoa vaihtamalla saa välillä häviämään. Korva tuntuu siltä, kuin olisi tukossa!

      Itselleni on puhkeamassa viisauden hammas, joka välillä pienellä säryllä muistuttelee itsestään. Mutta muuten melko kivuton. Aika jännä, jos viisauden hammas tämän aiheuttaa. Mutta ainakin siitä olisi mahdollista päästä eroon! Saa nähdä kun ensi viikolla menen hammaslääkäriin.

      Korkeaa verenpainetta mulla ei ole koskaan ollut ja viimeisen kuukauden sisässä mitattu taas, ja normi oli.

      Välillä se ääni muuten on pienempi ja välillä pahenee. Stressiä ja niskajännitystä on.

      Toivottavasti nyt on joku ihan perusvaiva. Lääkäri sanoi, että kaikilla aina välillä se kuuluu ja että hänelläkin on nyt taas viikon humputtanut. Että en tosin välttämättä tähän lääkäriin ihan luottais. Olin nimittäin vastaanotolla sen 2 min.

      • Zazazazaz

      • ho h
        Zazazazaz kirjoitti:

        Yleisin syy tähän korvan humputukseen taitaa olla toi niskajumi tai väärä purenta.. Varsinkin jos kuuluu vain toisessa korvassa ja pään asennon vaihtelu vaikuttaa siihen



        http://p3.foorumi.info/niskavamma/index.php?sid=306072eb7e3e6bcb6c53c7d9324865c3

        Siinä on hyvä foorumi josta voi käydä kattelemassa mitä jumittuneet niskat voi saada aikaan.

        "Lääkäri sanoi, että kaikilla aina välillä se kuuluu ja että hänelläkin on nyt taas viikon humputtanut. Että en tosin välttämättä tähän lääkäriin ihan luottais. Olin nimittäin vastaanotolla sen 2 min."

        Olipas hassu kommentti lääkäriltä.
        Jos vaikka jalkanne on poikki ei kannata mennä lääkärille, kyllä kaikilta joskus on luita poikki. Jos on syöpä niin mitäpä siitä lääkäriin, kyllä kaikilla joskus jotain kasvaimia on.


    • Rami Pussinen

      Omista korvistani on joskus kuulunut noin. En tiedä mistä se "rumpsustus" johtuu tai voi johtua, enkä ole lääkäriltäkään kysynyt.

    • T

      Minä huomasin korvan humputuksen vasemalla puolella sydämen lyöntien tahtiin tässä ehkä noin viikko sitten. Pari viikkoa sitten todettiin leukanivelen tulehdus, juuri tällä vasemmalla puolella, ja sanottiin että leukanivelten välilevyt ovat poissa paikoiltaan. Siitä sitten sain akuuttina tapauksena hammaskiskon yöksi pidettäväksi suuhun. Korvakäytävän tulehdus oli ensimmäistä kertaa tämän leukanivelen vuoksi, ja sen jälkeen korva tuntunutkin todella tukkoiselta. Lääkärissä kävin näyttämässä uudelleen, mutta korvassa ei mitään outoa näkynyt.

      Tuo humputus tuli sitten uutena vaivana kiskojen käytön myötä.. On todella ärsyttävä juuri kun on hiljaista ja humputuksen "kuulee" selvästi. Välillä saatta yhtäkkiä kadota, mutta sitten ilmaantuu uudelleen..

      Saapa nähdä kauan kestää..

      • 1

        Tulehduksiin liittyy sykkimistä. Ilmeisesti menee ohi kun vaiva paranee.


    • Mullakin joskus se "jyskyttää" korvissa asti, kun olen esim. uinut pitkään.

      • korvalaput korvilla

        Minulla alkoi korvan humputus yllättäen muutama päivä sitten, eikä ole laantunut sen jälkeen.
        Eilen menin ulos ja laitoin korvalaput korville, koska oli tuulinen päivä, ja yhtäkkiä huomasin, että humputusta ei ollut ollenkaan. Kun sitten otin korvalaput pois korvilta jälleen sisällä, sama humputus alkoi uudelleen.
        En osaa sanoa, mistä vaiva voisi johtua, mutta nyt lyön aina korvalaput korville, kun kyllästyn humputukseen ja vaiva on sillä erää ohi.


      • .1
        korvalaput korvilla kirjoitti:

        Minulla alkoi korvan humputus yllättäen muutama päivä sitten, eikä ole laantunut sen jälkeen.
        Eilen menin ulos ja laitoin korvalaput korville, koska oli tuulinen päivä, ja yhtäkkiä huomasin, että humputusta ei ollut ollenkaan. Kun sitten otin korvalaput pois korvilta jälleen sisällä, sama humputus alkoi uudelleen.
        En osaa sanoa, mistä vaiva voisi johtua, mutta nyt lyön aina korvalaput korville, kun kyllästyn humputukseen ja vaiva on sillä erää ohi.

        Nämä asiat ovat niin mysteerisiä että lääkärikin vaan ihmettelee.
        Itsellä tinnitus lakkaa, kun suljen korvan tiiviisti kämmenellä, mutta kun irrotan kämmenen niin tinni alkaa melkein heti uudelleen. Korvatulppia olen kokeillut, mutta ne eivät sulje tarpeeksi tiiviisti.
        Lääkäri ei ottanut mitään kantaa kun tästä kerroin, selvästikään ei uskonut.


    • 15-vuotias

      Minulla alkoi eilen vasen korva humputtamaan. o_o Olen vasta 15-vuotias, ja pelottaa että se on tinnitusta tai jotain todella kamalaa. Tuntuu juuri siltä, että humputtaa sydämen sykkeen tahtiin, ja ett korvassa olisi vettä/ja tukossa. ;/ Nukkumaanmennessä tuntuu todella selvästi, ja jos pää on jossain tietyssä asennossa. Luulen kuitenkin itteni kohalla sen liittyvän näihin jos niskat on jumissa tms, kun istun koneella liian kauan päivässä.. monta tuntia yleensä, ja niskat on tosiaan ihan jumissa ja kipeät!
      Ajattelin ensin mennä koulu terveydenhoitajalle näyttämään, että josko vaikka olisi korvatulehdus, mutta tän keskustelun myötä tulin melkeinpä siihen tulokseen että se johtuu koneella olemisesta -> niskat aivan jumissa. ;_;

    • vaihtuis jo biisi =)

      Humputusta on täälläkkin kuunneltu jo muutaman kuukauden ajan, välillä vähän useammin ja välillä jopa ollut viikon tauko. Tänään sain tarpeekseni ja menin yksityiselle lääkärille. Terveyskeskuslääkäri kun tokasi vain että se on hänellekkin tuttu tunne kun niskat on jumissa. Niskat on kyllä jumissa mutta haluan silti tietää varmuudella kun on niin ärsyttävä vaiva, herättää aamuyöstä ja iltaisin ei meinaa uni tulla. Niin eli tänään kävin lääkärissä joka oli tosi asiallinen ja tutki perusteellisesti. Kuulotestissä huomasi että weber lateralisoi vain oikeaan korvaan, vasen on se joka huputtaa. Eli suomeksi sanottuna kun kokeili ääniraudalla kallonkautta ääntä niin se meni vain oikeaan korvaa, eli sisäkorvassa ilmeisesti joku vika, lähetteen sain sairaalaan korvalääkärille.
      Kuvaukseen mennään valtimoaneurysman pois sulkemiseksi, vaikka minulta on pää kuvattu noin.6vuotta sitten. Nyt vaan odotetaan että kutsu tulee ja toivotaan että huputus ei olisi jatkuvaa =)

    • auttakaapls

      Kerrotaas oma tarina, toivon todella että joku vois auttaa.
      Olin tasan kuukausi sitten kovassa kuumeessa 4 päivää.
      Sen jälkeen oli kova nuha 2-3viikkoa.
      Jossain vaiheessa flunssaa korvat meni lukkoon JA EI OO VIELÄKÄÄN AUENNEET :(.
      Nyt on viimepäivinä tullu tuo humputus kuvioihin. Mulla siis kuuluu MOLEMMISSA korvissa yhtä aikaa, sydämmen lyöntien tahtii kuuluvaa humputusta.
      Istuessa ei niinkään kuulu, mutta heti kun syke vähänkää nousee niin alkaa kuuluun.
      Sain vasemman korvan auki viimeviikolla kun haukottelin, mutta se meni kohta uudestaan lukkoon.
      Toivon todella, että tuo humputus lakkaa jos saan korvani joskus auki.
      Mutta mulla tuo johtunee noista tukkoisista korvista, tuskin on sattumaa että humputus alkoi juuri nyt kun korvat lukossa.
      Räkää ei enään juurikaan tule, mutta korvat on ja pysyy lukossa!

      Huomenna pyydän äitiä hakemaan apteekista REMO WAX nimistä ainetta, sillä kuulemma aukeaa korvat jos tukossa.
      Jos ei aukea, menen lääkäriin.

      Voisko olla poskiontelon tulehdus? Ja olen haukotellut viimeaikoina aivan helv*tisti kun olen yrittänyt saada korvia auki, tiedä sitten voisko johtua siitä.

      Ikää on vasta 17v, mitat 178cm/72kg.
      Verenpaine ja HB mitattu marraskuussa ja oli OK.

    • Auttakaapls

      Noniin, nyt on korvat auki, tai ainakin tuntuu siltä, oma puhekaan ei enää kuulosta siltä kuin puhuisi pöntöstä ja kuulokin on palautunut normaaliksi.
      Humputuskin on vähentynyt, enää kuuluu vain sillon jos esim. juoksemassa pysähdyn, niin sillon kuuluu vaimeasti.
      Toivottavasti se ajan kanssa lakkaa kokonaan.

      Toivoin kaikille joilla humputtaa korvissa että se lakkaa, oli todella vittumaista, varsinkin iltaisin kun ei saanut unta sen takia!

    • Mhmm

      Mulla myös humputusta molemmissa korvissa aika usein. Varsinkin silloin kuuluu, kun nousen ylös tai niska on taitettuna alaspäin. Verenpaine jotain 110/75-82 luokkaa, ikää löytyy 25 vuotta. Hartiat ja niska todella jumissa, eli voisi johtua siitä...

    • jaakkox

      Mulla kanssa humisee ja mitä oon netistä lukenut niin syynä voisi olla raudanpuutos. Lueskelin englanninkielisiltä sivuilta tuosta, suomeksi kun ei löydä kuin niitä samoja mantroja eri sivuilta ja ne ei paljoa auta. Ostin lisärautaa jossa on C-vitamiiniä mukana. Olen nyt parina iltana sitä syötnyt, eikä muutosta ole havaittu, mutta jos rautatasoissa on häikkää niin se korjaus kestää kuulemma todella pitkään.

      Epäilen raudanpuutosta, koska juon päivittäin paljon kahvia ja se estää tehokkaasti raudan imeytymisen ruoasta. Siksi sitä kahvia ei saisikaan tuntiin safkan jälkeen juoda. Toinen on sitte se että ei tule syötyä tarpeeksi C-vitamiiniä jotta se rauta imeytyisi. Kolmas on se että sitä hiton nitriittiä tungetaan joka hiton lihavalmisteeseen ja se tekee raudasta sellaisen ettei se kuljetakkaan happea. Selvisi myös se ettei hemoglobiiniarvo kerro rautamäärää kehossa, vaan pitää mitata Seerumin rauta (fS-Fe).
      http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_seerumin_rauta_tarkea_terveyden_mittari

      Onko kukaan ottanut lisärautaa? Jossakin oli juttua että sen avulla vereen saadaan lisää happea ja korvissa joku paine tai jokin alkaa helpottamaan.
      Itsellä verenpaineet ja kolesterolit ok ja hemoglobiinikin oli ihan jees, ei mikään loistava. Joskus tulee myös korkeampaa tinnitusta, mutta se menee nopeasti ohi.

      Humina tuntuu ettei se lakkaa koskaan. Aiemmin kun se pari vuotta sitten hiljakseen alkoi ja silloin kiinnitin siihen huomiota, ajattelin että se on vaan taustaääni mikä kuuluu kaikkialla. Eka kyllä epäilin jotain naapurimaatilan konetta, mutta kun ääni seurasi kaikkialle ja siihen kiinnitti vasta hiljaisuudessa huomiota..

    • wobs

      Tääläkin päin huminaa kuuluu vähän väliä, olen kärsinyt n.2 vuoden verran.
      nimenomaan illalla pahin ku on hiljaista. tuntuu kuin vettä olisi korvassa, pään asento vaikuttaa kuinka kovaa humisee. en olekkaan ajatellut että niskan/hartian jumiutuminen voi vaikuttaa! kiitos vinkistä!

    • Humisoo

      Humiseehan se, joo. Kiitos teille, jotka olette kertoneet selvinneistä ongelmista ja syistä. Niitä vaikuttaa olevan useampia. Tulehdukset, verisuonet, sydänverisuoniongelmat, purukalusto jne. Oire voi olla myös tilapäinen ja ohimenevä ilmiö, muttei todellakaan aina. Kerron omastani jahka syy selviää. Epäilen jumittuneita hartialihaksia (jumissa) ja mahdollista tulehdusta, koska korvaa on nyt n. viikon makuuhuminan jälkeen vihlaissutkin. Aiemmin olen huomannut, että kovempi liikunta tuottaa kyllä huminaa, joka on varmaan ihan luonnollista sykkeen tuottaman kovan korvan verisuonten painevaihtelun huminaa.

    • Voice in my head

      Moi. Mulla vasemmassa korvassa sama oire ku muilla, kuin kuuntelis jonkun sydän keuhkokoneen ääntä sykkeen tahtiin. Alkoi aluksi sellaisella tinnitus tyylisellä äänellä aivan kuin rikkonaista ilmastointilaitetta kuuntelis. Kun painan sormella vasemman korvakäytävän umpeen alkaa todella kova vinkuminen korvan sisällä, kuin auton varashälytintä vastaava ääni. Lääkärin mukaan tärykalvossa pientä punoitusta ei kuulon heikkenemistä. Ikää 42 ja ei koskaan eneen vastaavaa oiretta , nyt 3 kk ja alkaa pikkuhiljaa kyrsimään.

      • pulsoiva tinnitus

        Itse kärsin parisen vuotta tinnituksesta vain toisessa korvassa. Tk-lääkäri sanoi, että ei näy mitään, ei tarvitse kuormittaa erikoissairaanhoitoa, eikä laittanut lähetettä korvapolille. Vaiva oli niin rasittava, että menin yksityiselle, sain lähetteen ja nyt on tilanne se, että katetriangiografiassa löytyi vaivalle syy:fisteli ohimoluun alueella, joka on leikattavissa. Kukaan ei tahtonut asiaa uskoa, mutta onneksi olin sitkeä.

        Minun kohdalla oli niin, että puolisoni kuuli saman suhinan ohimon kohdalta, kuin mitä minä itse ja se oli varma merkki siitä, ettei ollut ns.aivojen keksimä ääni, vaan kyseessä oli joku fyysinen vaiva. Tässä linkki, missä kerrotaan noista tinnitusmuodoista ja syistä, jospa sieltä jollekin apua löytyisi...


        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo93380&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=haku&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_hakusana=tinnitus


      • pulsoiva tinnitus
        pulsoiva tinnitus kirjoitti:

        Itse kärsin parisen vuotta tinnituksesta vain toisessa korvassa. Tk-lääkäri sanoi, että ei näy mitään, ei tarvitse kuormittaa erikoissairaanhoitoa, eikä laittanut lähetettä korvapolille. Vaiva oli niin rasittava, että menin yksityiselle, sain lähetteen ja nyt on tilanne se, että katetriangiografiassa löytyi vaivalle syy:fisteli ohimoluun alueella, joka on leikattavissa. Kukaan ei tahtonut asiaa uskoa, mutta onneksi olin sitkeä.

        Minun kohdalla oli niin, että puolisoni kuuli saman suhinan ohimon kohdalta, kuin mitä minä itse ja se oli varma merkki siitä, ettei ollut ns.aivojen keksimä ääni, vaan kyseessä oli joku fyysinen vaiva. Tässä linkki, missä kerrotaan noista tinnitusmuodoista ja syistä, jospa sieltä jollekin apua löytyisi...


        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo93380&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=haku&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_hakusana=tinnitus

        Ja se, miksi tinnitus usein kuuluu nukkumaan ja makaamaan mennessä paremmin, johtuu lääkärin mukaan nimenomaan paineen muutoksesta päässä, paine kohdistuu päähän eri tavalla eri asennoissa. Ja jos suhina on pulssin tahtiin kuuluvaa, voidaan puhua pulsoivasta tinnituksesta, mikä viitannee verisuoniin...


      • sykkivä tinnitus
        pulsoiva tinnitus kirjoitti:

        Itse kärsin parisen vuotta tinnituksesta vain toisessa korvassa. Tk-lääkäri sanoi, että ei näy mitään, ei tarvitse kuormittaa erikoissairaanhoitoa, eikä laittanut lähetettä korvapolille. Vaiva oli niin rasittava, että menin yksityiselle, sain lähetteen ja nyt on tilanne se, että katetriangiografiassa löytyi vaivalle syy:fisteli ohimoluun alueella, joka on leikattavissa. Kukaan ei tahtonut asiaa uskoa, mutta onneksi olin sitkeä.

        Minun kohdalla oli niin, että puolisoni kuuli saman suhinan ohimon kohdalta, kuin mitä minä itse ja se oli varma merkki siitä, ettei ollut ns.aivojen keksimä ääni, vaan kyseessä oli joku fyysinen vaiva. Tässä linkki, missä kerrotaan noista tinnitusmuodoista ja syistä, jospa sieltä jollekin apua löytyisi...


        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo93380&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=haku&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_hakusana=tinnitus

        Hei,
        Oliko sinulla vaiva koko ajan samanlainen? Oliko vaiva välillä poissa? Vaikuttiko ääneen kovuuteen fyysinen aktiviteetti, eli koveniko ääni esim. kovassa rasituksessa. Minulla samanlaista vaivaa, yksityisellä otetaan toistamiseen mri mra, mutta tuo duraalinen fisteli on varmasti poissuljettavissa vain katetriangiografialla, johon minun lääkärini ei ihan helpolla tunnu lähtevän. Mutta jos edelleenkään ei löydy tutkimuksista mitään, täytynee pyytää sairaalan korvapolille lähete ja sitä kautta katetriangiografiaan. Tutkittiinko sinua myös magneettitutkimuksella tai mra:lla, näkyikö fisteli jo niissä?


      • pulsoiva tinnitus
        sykkivä tinnitus kirjoitti:

        Hei,
        Oliko sinulla vaiva koko ajan samanlainen? Oliko vaiva välillä poissa? Vaikuttiko ääneen kovuuteen fyysinen aktiviteetti, eli koveniko ääni esim. kovassa rasituksessa. Minulla samanlaista vaivaa, yksityisellä otetaan toistamiseen mri mra, mutta tuo duraalinen fisteli on varmasti poissuljettavissa vain katetriangiografialla, johon minun lääkärini ei ihan helpolla tunnu lähtevän. Mutta jos edelleenkään ei löydy tutkimuksista mitään, täytynee pyytää sairaalan korvapolille lähete ja sitä kautta katetriangiografiaan. Tutkittiinko sinua myös magneettitutkimuksella tai mra:lla, näkyikö fisteli jo niissä?

        Siitä onkin aikaa, kuon olen viimeksi tänne kirjoittanut.. Minulla tuo sykkivä tinnitus oli välillä vaimeampaa, välillä kovempaa, mutta aina sykkeen tahtiin. Kovemmassa rasituksessa, kun syke nousi, ääni oli välillä korvia huumaavaa. Päiväsaikaan kuitenkin suhina oli aika vaimeaa ympäristön muun melun vuoksi ja yöllä sitten nukkumaan mennessä ääni taas voimistui, kun oli hiljaista. Olen joutunut joka yö pitämään päällä ns.taustakohinaa, eli tuuletinta tms, jotta se peittäisi äänen ja saisi nukuttua.

        Magneettikuvissa fisteli ei näkynyt, ainoastaan katetriangiografiassa. Onneksi lääkäri oli sen verran fiksu, että halusi vielä magneettikuvien jälkeen tutkia suhinaa ja järjesti hiljaisen huoneen, jossa olin makuulla ja lääkäri kuunteli stetoskoopilla korvan ja ohimon seutua. Aina, kun olin hengittämättä, äänen kuuli lääkäri selvästi.

        Fisteli on suljettu katetriangiografiassa vuosi sitten, nyt oli kontrolli, koska ääni kuuluu edelleen ja valitettavasti fisteli ei ollut sitten syynä suhinaan, vaan kaulavaltimo, joka on sen verran poikkeava, että jos oikeaa kohtaa suljettaisiin suhinan poistamiseksi, menisi myös näkö :(


    • HUMANOID

      TINNITUS:
      Minulla on ollut harrastuksista syntynyt tinnitus, vinkuva ääni jo useamman vuoden ajan ja kuuloni huononee kaiken aikaa.
      HUMINA:
      Muistan lapsuudesta kuulleeni huminaa ja sydämen syketttä, mutta en enää vuosiin.
      Joulun aikoihin sairastin flunssan. Olin kuumessa pari-kolme päivää ja toipuminen kesti kolme viikkoa. Kurkku ja korvat tuntuivat tulehtuneilta vielä senkin jälkeen. Humina, kuin "puhelinlankojen laulu" alkoi kuumejakson aikana ja jatkuu edelleen. Ensin sitä kuului vain makuulle mennessä, nyt istuessanikin. Pään asennolla on merkitystä sen verran, että kääntäessä ääni lakkaa, mutta palaa heti pään asetutttua aloilleen.
      Aloitan huomenna fysikaalisen hoidon selän, niskan ja pään alueelle.

    • HUMANOID

      Fysikaalinen hoito auttoi. Humina heikkeni selvästi hoidon loputtua torstaina ja viikonlopun aikana humina loppui kokonaan.
      Oikean käden nostajalihas (olkavarren päällä) oli kivikova, samoin niskalihakseni.
      Nämä vaivat ovat tyypillisiä päätetyötä tekevillä henkilöillä.
      Liikun normaalisti paljon, mutta vuodenvaihde ja tammi-helmikuu olivat nyt poikkeukselliset. Normaali ruokavalioni oli myös liian "raskas"

      Monipuolinen liikunta, venyttely ja voimistelu pitävät paikat vetreinä ja veri kiertää.
      Ruokkavalion suhteen riittää, että syöt MONIPUOLISESTI.

    • vaiva

      oikea korvani leikattiin 1993 tyksissä . tohina ja suhina sykkeen omaisesti on koko ajan! jälkitarkastuksessa sanoin sen leikalleelle kirurkille hän sanoi että paina tyynyyn! ei ole auttanut. mitä teen? 19 vuotta kärsinyt.

    • Korvatttt

      Jumppaatte niskaa,selkää, kaulaa , rintaa ja käsiä - ja venyttelette... haette ne pienen pient lihakset sieltä ... ne on teillä kaikill aihan jumeksessa... iltasin telkun ääressä joka ilta säänöllisesti pul tuntii... sit voitte tehostaa vielä hieronnalla ja jos huomaatte että allergia lääkkeistä ois apuja niin voitte kokeilla viel niitä... nää yleensä auttanua mua... varsinkin tuo eka, eli venyttely ja jumppaus niska/kaula/ yläkroppa...
      (istumatyö kills!)

    • Tuba aperta

      Heippa,

      Te joilla on korvassa sekä humputusta, että korva tuntuu olevan lukossa. Itsekkin puhuin usein lääkäreille, että korvani menee lukkoon. kerran korvalääkäri kurkkasi mikroskoopilla ja sanoi, ettei korva ole lukossa, vaan se on auki. Sama tunne. Silloin tärykalvossa on pieni reikä. Sitä kutsutaan Tuba apertaksi. Itse olen kärsinyt siitä pitkään, kiusallinen vaiva. Tässä linkki suomi24 keskusteluun, jossa aiheesta puhuttu. http://keskustelu.suomi24.fi/node/4625307


      Tsemppiä kaikille!

    • Alentunut kuulo

      Mulla alkoi oikean korvan "humputus" reilut viis vuotta sitten esikoisen odotusaikana. Silloin epäilin verenpainetta, joka mitatessa oli kuitenkin ok. Koska korvissa ei näkynyt myöskään muitään vikaa "päällisin puolin", niin asia jäi silleen ja helpottui odotusajan jälkeen. Joskin satunnaisesti oli vielä senkin jälkeen.
      Vaiva alkoi selvästi uudestaan kun aloin odottaa kakkosta. ja kolmosen odotus alkoi melko lyhyen ajan päästä kakkosen synnyttyä, joten vaivaan ehti tottua.

      Pari vuotta sitten aloin huomata myös kyseisen korvan kuulon heikenneen ja että korvassa oli semmoinen tasainen "taustasuhina" kokoajan.
      Talvella katselin telkkaa ja oli aivan hiljaista muuten, ja siinä sitten satuin huomaamaan kuulon olevan selvästi heikompi oikeassa korvassa, eli kun painoin toisen korvan kiinni, ja käänsin auki olevan korvan telkkariin päin, niin heikompi korva "suodatti" äänestä osan pois, kuului pääasiassa suhisevat s-ääneet ja vastaavat. Myös matalat miesäänet ei kuulu niin hyvin.

      Nyt tehdyn kuulotestin mukaan oikean korvan kuulo on selvästi alentunut. Satunnaisesti on ollut myös huimausta, joten epäilen vaivan syynä olevan Meniere tai Otoskleroosi. Isälläni vastaavat oireet, joten perinnöllinenkin vaiva voisi olla, kuten meniere ja otoskleroosi osin ovat.
      Nyt odottelen kesän yli, sitten tehdään uusi kuulotesti, ja jos tulos sama, niin korvapolille tullee lähete.

      • juuri alkanut minullakin

        Mulla on ollut matalaa hurinaa, kohinaa, huminaa oikeassa korvassa parin viikon ajan. Voimakkuus vaihtelee. Sairaanhoitaja pyysi mittaamaan alaverenpainetta pari viikkoa. Yleensä alhainen verenpaine. Niskat ovat olleet jumissa ja jännitystä sekä päätetyötä. Lääkäriaika 2 viikon päästä.


      • Pelästynyt
        juuri alkanut minullakin kirjoitti:

        Mulla on ollut matalaa hurinaa, kohinaa, huminaa oikeassa korvassa parin viikon ajan. Voimakkuus vaihtelee. Sairaanhoitaja pyysi mittaamaan alaverenpainetta pari viikkoa. Yleensä alhainen verenpaine. Niskat ovat olleet jumissa ja jännitystä sekä päätetyötä. Lääkäriaika 2 viikon päästä.

        Minulla alkoi juuri kuulua ihme lupsutusta vasemmasta korvasta, tulee säännöllisin väliajoin. On ollut ennenkin, mutta vain satunnaisesti, nyt jäi päälle, jatkunut jo tunnin. Minulla oli juuri kaksi päivää kestävä migreenikohtaus, kovilla jälkikuvuilla tänään. Kun ne alkoivat mennä pois, alkoi tämä lupsutus. Vettä korvassa? Aivoverenkiertohäiriö?


    • Soleil

      Korvani oli kipeä pari päivää sitten, sen jälkeen alkoi tämä ärsyttävä humputus. Itsekin epäilin ensin verenpainetta, mutta se on ok. Ja ääni on vain vasemmassa korvassa. Saunassa se lakkasi, alkoi sitten uudestaan. Uskon tuohon niskajumi teoriaan.

    • J-PuP

      Mulla on itellä ollu humputusta nyt 2½ vuotta. Alkoi ensin hiljasena ja oli vaan joskus, alkoi kylläki heti korvatulehduksen jälkeen. Kyselin sitä työterveydenhuollosta ja sillon sanottiin vaan että mulla on ahtaat korvakäytävät ja korkea verenpaine että ne yhdessä tekee tota humputusta. Mut on se jännä et miks se tekee sitä sit vaa oikeessa korvassa?

      Jälkeenpäin on nyt jokapäiväistä ja kuulen sen jopa telkkaria katsottaessa, eli 24/7. Huomaan, että humputus loppuu jos painan sormella korvan takaa. Mutta jatkuu kyllä heti ku irrottaa.. Joskus ku valitin tosta uudestaan ni tehtiin se kuulotesti, oikeella korvalla kuulen matalat äänet paljon huonommin ku toisella mut silti asialle ei tehdä mitään.

      Välillä jos humputus on tosi kova, on vaikea erottaa mistä suunnasta äänet tulee ja usein joudun muutenkin kääntämään päätä "terve" korva puhetta kohti, että saan paremmin selvää. Mulla siis alkaa olemaan tosi paha homma. Ihan vaan muutaman kerran tän 2½ vuoden aikana oon kävelly seiniä pitkin ku meinannu väkisi kallistua.. Epäilisin kuitenki et noi on ollu vaa sattumia ettei liity tohon korvaan mitenkään...

      Mut jos joku on saanu lisätietoa ni ois kiva tietää mitä tää on ja miten saa pois? :D Lekurilla kun ei oteta tosissaan, viimeks vielä mainitsin siitä kun olin muusta syystä lekurilla, ei ees kattonu korvaan. Onhan tähän osittain jo tottunukki tossa ajassa, mut ottaa se silti päähän ku hiljasista äänistä ei saa lainkaan selvää ja on muuta melua ni joutuu kääntää justii päätä puhujaa kohti et saa selvää...

    • kuusikymppinen mummo

      Tuo samainen pilssi korvissa on kuulunut jo yli 20 v korvissani eikä syytä ole osattu sanoa. Verenpainelääkitys oli ja on ja paineet kunnossa. 5 vuotta sitten laaitettiin sydämentahdistin " liian hitaan" sykkeen vuoksi ja vuotta myöhemmin "tappelin" 4 hengen kirurgipalaverin suostumaan 4 suonen ohitukseen sydämessäni, kun ultrassa oli havaittu kalkkeumia; näin ne itsekin jaa pelästyin...
      Vaivoja ei ole, mutta yhä voin laskea pulssin vain kuuntelemalla. Kerran sen todellisuus tarkitettiinkin, kun itse sanoin joka lyönnillä "PUM" ja lääkäri kuunteli samalla stetoskoopollaan. Sama tahti kummallakin, mutta selitystä ei ollut olemassa.

    • anna_95

      niin kuinka kauan sitä voi kestää että korvasta kuuluu "humputus" ??

    • Huminalle

      Juu. Mulla ollu jo puoli vuotta leukanivelessä ongelmaa ja olen saanut kiskot yöksi. Nyt on alkanu vasen korva humputtamaan ja on tosi ärsyttävää. Mietin just, että olisko leuoista kiinni tuo homma, kun ne nyt "hakee paikkaansa".

    • humpuutusta

      Minulla ilmeni kanssa eilen tätä kyseistä humputusta vasemmassa korvassa. Ja jatkuu edelleen tietyissä asennoissa. Se kuulostaa juurikin siltä että aallot lyö rantaan sydämen tahtiin. Itse arvelen, että humputus johtuu siitä, kun muutama päivä sitten aloitin taas kuntoilun sen takia, kun on kaikki paikat jumissa. Varsinkin vasen olka on aika väärässä asennossa ja nyt kun se siitä alkaa liikkumaan ja suoristumaan niin ehkä verikin pääsee virtaamaan vapaammin.

      • N33v

        Mulla takana tätä pulsoivaa tinnitusta eli humahtelua sykkeen tahtiin nyt reilut kolme viikkoa. Myös saman puolen silmässä näköhäiriöitä. Vaihtelevia, mutta todella kovia päänsärkyjä myös. Oireet oli pahimmillaan todella invalidisoivia ja pelkäsin tosissani, että kyse on jostain vakavasta.

        Kävin työterveyslääkärillä ja korvalääkärillä sekä kuulontutkimuksessa, kuulossa ei mitään vikaa mutta oireet vaan paheni. Kolme viikkoa oireen alkamisesta sain pikana lähetteen MRI:hin. Kävin siellä, tulos täysin normaali. Sekä työterveyslääkäri että korvalääkäri olivat sitä mieltä, että todennäköisimmin lihasperäinen vaiva. Niskat on kyllä jumissa, treenasin alkuvuoden salilla liian kovaa ja työstressi on ollut melkoinen. Kun olen vielä "lihaksilla stressaaja", niin tuo lihasperäinen syy on nyt se todennäköisin veikkaus. Humpsutus jatkuu mutta jatkukoon, päänsärky helpotti kun stressaava projekti tuli valmiiksi töissä ja sain MRI:stä terveen paperit.

        Korvalääkäri sanoi että enempää ei kannata tutkia, kun 'oire on subjektiivinen ja he eivät sille joka tapauksessa mitään voi'. Hmm. Työterveyslääkäri suositteli neurologin konsultaatiota jos oire yhä jatkuu, mutta lähinnä sen päänsäryn takia - voisi olla jonkinmuotoista migreeniä joka vaatisi täsmälääkkeet.

        Kannattaa joka tapauksessa tutkituttaa jos korvaoire vaan jatkuu, suurin osa näistä lienee vaarattomia mutta joukkoon mahtuu sitten niitä sellaisiakin syitä joille pitää kiireellä tehdä jotain.


      • N33v
        N33v kirjoitti:

        Mulla takana tätä pulsoivaa tinnitusta eli humahtelua sykkeen tahtiin nyt reilut kolme viikkoa. Myös saman puolen silmässä näköhäiriöitä. Vaihtelevia, mutta todella kovia päänsärkyjä myös. Oireet oli pahimmillaan todella invalidisoivia ja pelkäsin tosissani, että kyse on jostain vakavasta.

        Kävin työterveyslääkärillä ja korvalääkärillä sekä kuulontutkimuksessa, kuulossa ei mitään vikaa mutta oireet vaan paheni. Kolme viikkoa oireen alkamisesta sain pikana lähetteen MRI:hin. Kävin siellä, tulos täysin normaali. Sekä työterveyslääkäri että korvalääkäri olivat sitä mieltä, että todennäköisimmin lihasperäinen vaiva. Niskat on kyllä jumissa, treenasin alkuvuoden salilla liian kovaa ja työstressi on ollut melkoinen. Kun olen vielä "lihaksilla stressaaja", niin tuo lihasperäinen syy on nyt se todennäköisin veikkaus. Humpsutus jatkuu mutta jatkukoon, päänsärky helpotti kun stressaava projekti tuli valmiiksi töissä ja sain MRI:stä terveen paperit.

        Korvalääkäri sanoi että enempää ei kannata tutkia, kun 'oire on subjektiivinen ja he eivät sille joka tapauksessa mitään voi'. Hmm. Työterveyslääkäri suositteli neurologin konsultaatiota jos oire yhä jatkuu, mutta lähinnä sen päänsäryn takia - voisi olla jonkinmuotoista migreeniä joka vaatisi täsmälääkkeet.

        Kannattaa joka tapauksessa tutkituttaa jos korvaoire vaan jatkuu, suurin osa näistä lienee vaarattomia mutta joukkoon mahtuu sitten niitä sellaisiakin syitä joille pitää kiireellä tehdä jotain.

        Hei,

        palaan tähän vanhaan ketjuun: täälläkin on monen monta kirjoittajaa, jotka ovat kertoneet, että vaivaa on tutkittu tk:ssa tai korvaläkärillä ja mitään syytä ei ole löytynyt. Kertoo vaan siitä, ettei oireen kaikkia potentiaalisia syitä tunneta perusterveydenhuollossa eikä edes korvalääkärillä: oire kun ilmenee korvassa, mutta itse syy ei aina ole siellä!

        Oikea osoite viimeistään tk:n ja korvalääkärin jälkeen on neurologi. Verisuoniperäiset syyt, jotka ovat tämän vaivan kohdalla yleisiä, näkyvät vain tietyissä kuvantamistutkimuksissa ja varjoaineen kanssa. Jos terkkari tai korvalääkäri (vähän kärjistäen) kurkistaa korvaan ja sanoo, että kaikki kunnossa, se ei tarkoita että kaikki välttämättä olisi kunnossa.

        Itse olen menossa jatkotutkimuksena pään ja kaularangan alueen CT-angiografiaan. Tavallinen MRI tehty jo korvalääkärin lähetteellä, mutta neurologin mukaan se oli hölmö valinta koska ei näyttänyt ollenkaan verisuonten tilannetta.

        Älkää siis tyytykö pintapuoliseen "ei täällä mitään näy" -lausuntoon vaan vaatikaa päästä neurologille ja oikeisiin tutkimuksiin.


      • FiorFior

        löytyisikö tähän mitään asiantuntijan lausuntoa?


    • Nainen 63 v.

      Moi.
      Minulla on ollut kohinaa kokoajan,aivan kuin pyörästä ilmaa laskisi pois,eli reilu 10 vuotta.
      Sanottiin että ei voi tehdä sille mitään,tottua vain,toisilla tinnitystä tms.
      Nyt on viikon verran ollut oikeassa korvassa tukkoisuutta,eli en kuule sillä hyvin,ei koske,ruksaa välillä. Muutenkin kuuloni kummassakin korvassa alentunut.
      Verenpaineeni kunnossa,lääkityksellä.

    • apua

      hei.
      mulla on pää"huutanut" yli puoli vuotta. On kuvattu, ollut sairaalassa 7 kertaa. käynyt OMT_ fysio terapiassa, hieronnassa, cranio casacral terapiassa. mikään ei auta. yli 3 kuukautta makasin sängyssä kun meinasi taju lähteä. tilanteeni on aivan kauhea koko ajan suhisee,kohisee,humisee

    • terhakka

      Minulla alkanut noin pari viikkoa sitten tämä samainen "humputus" oikeassa korvassa. Ei kuulu 24/7 vaan aika-ajoittain. Eikä ääni kuulu pulssin tahtiin vaan säännölen epäsäännöllisesti. Minulla on todettu epilepsia ja päästä leikattu aivokasvain 2010 joka saatiin hoidettua heti pois haittaamasta.

      Olen huolestunut kauanko tätä jatkuu..

      • Tuba aperta

        Mitä tarkoitatte huminalla, kohinalla?Kaikuuko oma äänenne korvassa? siis lähinnä sellai,että olisi esim ämpäri päässä kun puhutte?eli oma äänenne kaikuu korvassa.Jos se on tällaista niinkuin minulla on niin diagnoosi on just se "avoin korvatorvi"eli latinaksi "Tuba Aberta".Itse olen tästä sairaudesta kärsinyt jo n.30vuotta.Sosiaaliseen elämään se vaikuttaa aikalailla kun vaiva on pahimmillaan...


    • KaisaSylvia

      Mulla tuommoinen humputus korvassa syntyy aina kun sinne on kerääntynyt liikaa korvavahaa. Tilaan ajan silloin sairaanhoitajalta. Parina kolmena iltana ennen puhdistamista täytyy korvaan laittaa Remowax-puhdistusainetta. Sillä voi yrittää puhdistaa korvat itsekin, mutta mulla se ei onnistu vaan tarvitsen ammattiapua.

    • pakura

      se on tinnitusta , eikä asialle voi kuulemman mitään tehdä

    • jumpsjumps

      Puoli vuotta sitten alkoi sykkiminen vasemmassa korvassa. Häiritsee nukkumista, keskittymistä ja kuulo on selvästi vissiin alentunut, kuin olisin ihan tukossa. Illalla pakko painaa tyyny korvaa vasten, ettei sykkimisen ääni kuulu, mutta se tuntuu. Kaulan suonta kun painaa, sykkiminen loppuu. Korva on välillä kipeä, huimausta on paljon, veriarvot ja verenpaineet ihanne lukemissa. Alkaa hermo mennä, lekuriin viitsinyt vielä mennä, kun ei tiedä ottaako tosissaan. Vasen silmä vetää välillä sivu liikettä.

      • Niska

        Yksi keino ( jonka olen joskus lukenut tältä palstalta ) saada selville onko sinun tinnituksesi lihasperäinen tinnitus, on tällainen :

        Katso suoraan eteenpäin ja paina kämmenellä leukaasi. Jos tinnituksen ääni muuttuu niin luultavasti tinnitus johtuu niskan ja hartioiden lihaksista.

        Minulla tämä keino ainakin toimii.

        Ja tässä lisää aiheesta :
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13496912/vol2--voiko-tinnitus-viela-kadota


    • kuulos

      itsellä sama vaiva, kävin tutkimuksissa ja pään varjoainekuvassa, selitys oli että valtimo kulkee lähellä kuulohermoa, ei vakavaa

    • Rumpukorva

      Minäkin haluaisin tietää mistä johtuu korvien äänet. Vasen korvani on tinnittänyt sydämen sykkeen tahdissa jo pari vuotta, mutta nyt jo pari viikkoa on oikeaan korvaani tullut rumpalipoika jonka tahtitiheys on 2-3 kertaa sydämen lyöntitiheys, todella kiusallinen varsinkin kun yrittää nukkumaan menoa. Töissäni olen joutunut kokemaan todella suuria dB-lukemia.

    • ÄäniäVaikMitä

      Pulsoiva tinnitus rasituksessa? Ei levossa. Mihin se viittaa? Millaista mahtaa olla lihasrappeuma(sairauteen) liittyvä pulsoiva tinnitus?

      Levossa siis tuo sykkeen tahtinen katoaa, mutta lämpöoattereiden hurinaa muistuttava tinnitus on läsnä niin levossa kuin muulloinkin (ainakin kun riittävän hiljainen tausta).

    • Anonyymi

      Minulla alkoi tykyttää vasen korva kun otti alkoholia ja sitten melkein koko ajan, sain siihen kortisoonipitoista nenätippaa ja AERINAZE 2,5 mg/120mg nimisiä tapletteja. Hetken auttoi mutta tuli takaisin ja nyt menee toinen kuuri. Korvatorvessa kuulemma vika.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe