Näin saat hellarit hämmentymään

Jaska

Tiukkoja kysymyksiä helluntailaisille:

-miksi kokouksissanne sallitaan puhuminen kielillä yhtäaikaa vaikka Raamatussa nimen omaan sellainen kielletään?

1Kor 14:23 "Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?"

-miksi ihmisten puolesta rukoillaan kokouksissa seisaaltaan? Miksei istuviltaan? Haetaanko tällä kaatusmiskokemusta? Jos esirukoiltaisiin istuviltaan tuolit vastakkain, niin ei tarvittaisi henkilökuntaa vastaanottamassa kaatuvaa, eikä tulisi turhaa painotusta kokemukselle. Miksi tämä ei ole edes vaihtoehtona?

-Täyttyikö Johannes Kastaja Pyhällä Hengellä jo kohdussa (Luuk. 1:15)? Onko mahdollista että ei-uskovainen ihminen voi kokea Pyhällä Hengellä täyttymisen jo ennen uskonratkaisua? Voiko sikiö/vauva uskoa? Jos tämä on poikkeus, niin onko kyseessä toinen tie pelastukseen?

38

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eeh...

      Nämä ovat vähän vaikeita asioita, eikä kaikkeen voi sanoa noin varmoja vastauksia...

      • merim.raimo

        vaikuttaa ihanniinkuin piispa vastailisi?


    • hellarioppiin

      Miksi ekana helluntaina ihmiset istuivat saadessaan Pyhän Hengen?

      Miksi kukaan ei kaatunut selälleen?

      Puhuttu kieli on oikeaa vierasta kieltä, jolla puhuttiin pitkiä saarnoja, ei hellarit niin tee?

      Miksei hellarit kasta perhekunnittain kuten alkuseurakunnassa?

      Miksei alkuseurakunnassa ollut yhtään tapausta, jossa pienelle lapselle olisi järjestetty pelkkä ihmisen siunaustilaisuus?

      Miksi helluntailaiset kieltävät Kristuksen veren osallisuuden sekä kasteesta että ehtoollisesta?

      Miksi helluntailaiset vastustavat sitä, että sikiö tai vastasyntynyt lapsi olisi täytetty Pyhällä Hengellä?

      • VanSon

        Miksi ekana helluntaina ihmiset istuivat saadessaan Pyhän Hengen?
        - mistä kohden Raamatusta löydät tiedon, että istuivat? Eivätkös vain olleet koolla?

        Miksi kukaan ei kaatunut selälleen?
        - mistä tiedät, ettei kukaan kaatunut selälleen?

        Puhuttu kieli on oikeaa vierasta kieltä, jolla puhuttiin pitkiä saarnoja, ei hellarit niin tee?
        - tunnetko kaikki puhutut oikeat kielet?

        Miksei hellarit kasta perhekunnittain kuten alkuseurakunnassa?
        - kastetaanpa, jos ovat kaikki tehteen ratkaisun seurata Kristusta

        Miksei alkuseurakunnassa ollut yhtään tapausta, jossa pienelle lapselle olisi järjestetty pelkkä ihmisen siunaustilaisuus?
        - mistä tiedät, ettei ollut vaikka Raamatussa ei sitä mainitakaan?

        Miksi helluntailaiset kieltävät Kristuksen veren osallisuuden sekä kasteesta että ehtoollisesta?
        - miten niin kieltävät?

        Miksi helluntailaiset vastustavat sitä, että sikiö tai vastasyntynyt lapsi olisi täytetty Pyhällä Hengellä?
        - tietääkseni ei vastusta, pieni lapsi on Jumalalle otollinen sellaisenaan

        Koska todennäköisesti vastaat joihinkin kohtiin, että "Raamatussa ei mainita asiaa" niin kysynkin, kävivätkö Jeesus ja opetuslapset tarpeillaan? Sitähän ei mainita.... Taitaa kuningas Saul olla ainoa, josta mainitaan tarpeillaan käynti....


      • Nimetön
        VanSon kirjoitti:

        Miksi ekana helluntaina ihmiset istuivat saadessaan Pyhän Hengen?
        - mistä kohden Raamatusta löydät tiedon, että istuivat? Eivätkös vain olleet koolla?

        Miksi kukaan ei kaatunut selälleen?
        - mistä tiedät, ettei kukaan kaatunut selälleen?

        Puhuttu kieli on oikeaa vierasta kieltä, jolla puhuttiin pitkiä saarnoja, ei hellarit niin tee?
        - tunnetko kaikki puhutut oikeat kielet?

        Miksei hellarit kasta perhekunnittain kuten alkuseurakunnassa?
        - kastetaanpa, jos ovat kaikki tehteen ratkaisun seurata Kristusta

        Miksei alkuseurakunnassa ollut yhtään tapausta, jossa pienelle lapselle olisi järjestetty pelkkä ihmisen siunaustilaisuus?
        - mistä tiedät, ettei ollut vaikka Raamatussa ei sitä mainitakaan?

        Miksi helluntailaiset kieltävät Kristuksen veren osallisuuden sekä kasteesta että ehtoollisesta?
        - miten niin kieltävät?

        Miksi helluntailaiset vastustavat sitä, että sikiö tai vastasyntynyt lapsi olisi täytetty Pyhällä Hengellä?
        - tietääkseni ei vastusta, pieni lapsi on Jumalalle otollinen sellaisenaan

        Koska todennäköisesti vastaat joihinkin kohtiin, että "Raamatussa ei mainita asiaa" niin kysynkin, kävivätkö Jeesus ja opetuslapset tarpeillaan? Sitähän ei mainita.... Taitaa kuningas Saul olla ainoa, josta mainitaan tarpeillaan käynti....

        "Miksi helluntailaiset vastustavat sitä, että sikiö tai vastasyntynyt lapsi olisi täytetty Pyhällä Hengellä?
        - tietääkseni ei vastusta, pieni lapsi on Jumalalle otollinen sellaisenaan"
        -----------------------------

        VanSon,

        Alat lähestyä opillisesti luterilaisia. Lapsi voi siis mielestäsi periaatteessa täyttyä Pyhällä Hengellä, vaikkapa vauvakasteen yhteydessä. Mielenkiintoista!

        Pienellä lapsella ei voi olla mielestäsi pelastavaa uskoa mutta Pyhän Hengen täyteys. Jos on Pyhän Hengen täyteys, niin eikö silloin myöskin Pyhä Henki. Voiko kenelläkään olla Pyhää Henkeä ilman uskoa?

        Päätelmä: Pyhällä Hengellä täytetyt vauvat uskovat.

        Jaska

        Ps. Mitä mieltä olet esittämistäni kysymyksistä?


      • frihet
        Nimetön kirjoitti:

        "Miksi helluntailaiset vastustavat sitä, että sikiö tai vastasyntynyt lapsi olisi täytetty Pyhällä Hengellä?
        - tietääkseni ei vastusta, pieni lapsi on Jumalalle otollinen sellaisenaan"
        -----------------------------

        VanSon,

        Alat lähestyä opillisesti luterilaisia. Lapsi voi siis mielestäsi periaatteessa täyttyä Pyhällä Hengellä, vaikkapa vauvakasteen yhteydessä. Mielenkiintoista!

        Pienellä lapsella ei voi olla mielestäsi pelastavaa uskoa mutta Pyhän Hengen täyteys. Jos on Pyhän Hengen täyteys, niin eikö silloin myöskin Pyhä Henki. Voiko kenelläkään olla Pyhää Henkeä ilman uskoa?

        Päätelmä: Pyhällä Hengellä täytetyt vauvat uskovat.

        Jaska

        Ps. Mitä mieltä olet esittämistäni kysymyksistä?

        Mitä ajat takaa???
        Jos ihminen on täyttynyt hengellä ja on uskossa ennen kastetta, niin miksi sinä vielä vauvan kastat?
        Eli jos vauva hypähtää äidin kohdussa, kuten Johannes, niin sekö on uskon ja pyhän hengen merkki?


      • kuin
        frihet kirjoitti:

        Mitä ajat takaa???
        Jos ihminen on täyttynyt hengellä ja on uskossa ennen kastetta, niin miksi sinä vielä vauvan kastat?
        Eli jos vauva hypähtää äidin kohdussa, kuten Johannes, niin sekö on uskon ja pyhän hengen merkki?

        Kaste on vielä eri asia kuin Pyhällä Hengelllä täyttyminen.

        1. Joh. 5:8
           
        Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        Joh. 3:5
           
        Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.


      • frihet
        kuin kirjoitti:

        Kaste on vielä eri asia kuin Pyhällä Hengelllä täyttyminen.

        1. Joh. 5:8
           
        Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        Joh. 3:5
           
        Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

        Jumalan antama henki, lapsivesi ja mistä veri???
        Näitäkö tarkoitit, kun syntyy.
        En jatka kaste keskustelua, koska sille on oma sivusto.

        Mutta kirjoitin tuon uskoon tulos alun.
        Eli kun syntyy maailmaan niin voi jo uskossa syntyä ja olla hengellä täytetty, kuten Johannes.
        Ja sit tuo kumma teko ulkopuolisten tekona "kaste#, johon vauvalla ei ole mitään sanomista uskoipa tai ei, vaan uskomattomat vanhemmat voivat päättää vauvan "uskoon syntymisen" uudestaan mille sunnuntaille parhaiten aikatauluun sopii, ja jos papilla on kalenterissa tilaa, että lapsi voidaan taivaaseen kelpuuttaa ihmisten puolesta.
        Eikös se sitä ole?
        No ei kait se mikään rasite ole, tuokaan rituaalinen touhu.

        Eihän kaste sinänsä ketään taivaaseen vie.
        Mitä muuten tarvitset Joh. 3:16,17 lisäksi, kerroppa mitä tekoja siinä vaaditaan, kun usko lahjoitetaan taivaasta, jos uskonlahja kelpaa.
        EHKÄ VASTAAN JOS TÄHÄN VIIMEISEEN, näen tarpeelliseksi vastata, siis Joh. 3:16,17


      • asiasta
        frihet kirjoitti:

        Jumalan antama henki, lapsivesi ja mistä veri???
        Näitäkö tarkoitit, kun syntyy.
        En jatka kaste keskustelua, koska sille on oma sivusto.

        Mutta kirjoitin tuon uskoon tulos alun.
        Eli kun syntyy maailmaan niin voi jo uskossa syntyä ja olla hengellä täytetty, kuten Johannes.
        Ja sit tuo kumma teko ulkopuolisten tekona "kaste#, johon vauvalla ei ole mitään sanomista uskoipa tai ei, vaan uskomattomat vanhemmat voivat päättää vauvan "uskoon syntymisen" uudestaan mille sunnuntaille parhaiten aikatauluun sopii, ja jos papilla on kalenterissa tilaa, että lapsi voidaan taivaaseen kelpuuttaa ihmisten puolesta.
        Eikös se sitä ole?
        No ei kait se mikään rasite ole, tuokaan rituaalinen touhu.

        Eihän kaste sinänsä ketään taivaaseen vie.
        Mitä muuten tarvitset Joh. 3:16,17 lisäksi, kerroppa mitä tekoja siinä vaaditaan, kun usko lahjoitetaan taivaasta, jos uskonlahja kelpaa.
        EHKÄ VASTAAN JOS TÄHÄN VIIMEISEEN, näen tarpeelliseksi vastata, siis Joh. 3:16,17

        Alkoholismi ja huumeet tappaa aivosoluja?


      • frihet
        asiasta kirjoitti:

        Alkoholismi ja huumeet tappaa aivosoluja?

        Siksi Jeesus vapautti synnin orjuudesta.
        Mutta minulle kirkon valelu vesi on yks sama, koska se ei anna uskoa, eikä siinä verta ole, ja mikä pahinta siinä vauva ei ole muu kuin peli nappula johon kohdistetaan ihmisten hyvä teko, johon jotkut vielä uskovat, vaikkei vauva itse tiedä höläystäkään, mistä siinä on kysynmys, kun ihmiset omilla teiollaan "avaavat taivas paikan".

        Meidän paras tekommekin, on kuin saastainen vaate Jumalan kasvojen edessä, eli olemme täysin riippuvaisia Kristuksen lunastuksesta ja siitä suuresta armosta jota meille uskon kautta tarjotaan.

        Miten tuo vastauksesi, pääsi Joh, 3:16,17 puitteissa minulle kysymykseksi muuttumaan.
        Minä kysyin tarvitseeko siihen mitä tekoja, voitko siihen myös vastata.

        Minä vastaan myös päätteeksi, että päihteet tuhoavat ja orjuuttavat ihmisen täysin,jos ne saavat hiukankin mahdollisuutta.
        Toisaalta monet tuhouvat lääkkeillä myös samoja asioita, joista kysyit, jos tietäisin, eli kyllä hiukan on tietoa ja omakohtaista kokemusta, jopa oman elämän suhteen.


      • Jaska
        frihet kirjoitti:

        Mitä ajat takaa???
        Jos ihminen on täyttynyt hengellä ja on uskossa ennen kastetta, niin miksi sinä vielä vauvan kastat?
        Eli jos vauva hypähtää äidin kohdussa, kuten Johannes, niin sekö on uskon ja pyhän hengen merkki?

        Vertaan helluntailaista/ luterilaista oppia suhteessa Raamatun sanaan. Siinä ei kai ole mitään pahaa.

        Jos Johannes täyttyi Pyhällä Hengellä, niin on tunnustettava se, että Raamatun mukaan sikiö/sylivauva voi uskoa.

        Tämä "vauvan usko" on ristiriidassa uskovien kasteen kannattajien opin kanssa, joiden mielestä vasta tietyn ikäinen lapsi voi päättää uskostaan, ja omistaa henkilökohtaisen uskon Jeesukseen. Ja että vauvat eivät pelastu oman uskonsa tähden, vaan viattomuutensa tähden.

        Jos lapsi voi uskoa, niin silloin on tunnustettava mahdollisuus että lapsikaste on uskovaisten kaste, ja sinänsä hyväksyttävä tapa kastaa (vaikkakin valelemalla), ja toiseen kertaan kastaminen on väärin.

        Lapsikasteen kannattajien mielestä lapsi voi uskoa, ja että kasteessa heille lahjoitetaan usko (vaikka uskoisivat kokemuksellisesti ennen tai jälkeen kastetta). Siten lapsi pelastuu uskon kautta myös vauvakasteessa.

        Johannes Kastajan hypähtäminen kohdussa oli Raamatun mukaan seurausta Pyhällä Hengellä täyttymisestä (Luuk. 1:15). Hypähtely kohdussa ei sinänsä ole merkki Pyhästä Hengestä, vaan uskon näin vain koska Raamattu ilmoittaa hänen täyttyneen Hengellä.

        Jos kyseessä on poikkeustapaus Johanneksen kohdalla, niin tullaan vääjäämättä kysymykseen toisesta pelastustiestä Raamatun merkkihenkilöiden kohdalla. Saivatko Raamatun profeetat erilaisen kohtelun pelastusasioissa suhteessa tavallisiin ihmisiin? Jos saivat, niin mikä on tämä tie? On kuitenkin vain yksi ja sama tie, Jeesus, koko ihmiskunnalle, myös profeetoille.

        Olet siis sitä mieltä että on mahdollista olla henkilökohtaisessa uskossa vauvana? Jos nyt sattuu käymään niin, että tällainen uskovainen vauva saa lapsikasteen, niin tuleeko tällainen lapsi kastaa uudelleen helluntaiseurakuntaan liittyessä? Olihan kyseessä kuitenkin uskovien kaste.

        Huomaat, että vastaa sitten niin tai näin niin vastaan tulee vaikeita kysymyksiä suhteessa helluntailaisiin oppikäsityksiin. Siksi pitäisi löytää jonkinlainen selitysmalli joka ei olisi ristiriidassa Raamatun kanssa näinkin keskeisessä asiassa kuin pelastuksessa.


      • frihet
        Jaska kirjoitti:

        Vertaan helluntailaista/ luterilaista oppia suhteessa Raamatun sanaan. Siinä ei kai ole mitään pahaa.

        Jos Johannes täyttyi Pyhällä Hengellä, niin on tunnustettava se, että Raamatun mukaan sikiö/sylivauva voi uskoa.

        Tämä "vauvan usko" on ristiriidassa uskovien kasteen kannattajien opin kanssa, joiden mielestä vasta tietyn ikäinen lapsi voi päättää uskostaan, ja omistaa henkilökohtaisen uskon Jeesukseen. Ja että vauvat eivät pelastu oman uskonsa tähden, vaan viattomuutensa tähden.

        Jos lapsi voi uskoa, niin silloin on tunnustettava mahdollisuus että lapsikaste on uskovaisten kaste, ja sinänsä hyväksyttävä tapa kastaa (vaikkakin valelemalla), ja toiseen kertaan kastaminen on väärin.

        Lapsikasteen kannattajien mielestä lapsi voi uskoa, ja että kasteessa heille lahjoitetaan usko (vaikka uskoisivat kokemuksellisesti ennen tai jälkeen kastetta). Siten lapsi pelastuu uskon kautta myös vauvakasteessa.

        Johannes Kastajan hypähtäminen kohdussa oli Raamatun mukaan seurausta Pyhällä Hengellä täyttymisestä (Luuk. 1:15). Hypähtely kohdussa ei sinänsä ole merkki Pyhästä Hengestä, vaan uskon näin vain koska Raamattu ilmoittaa hänen täyttyneen Hengellä.

        Jos kyseessä on poikkeustapaus Johanneksen kohdalla, niin tullaan vääjäämättä kysymykseen toisesta pelastustiestä Raamatun merkkihenkilöiden kohdalla. Saivatko Raamatun profeetat erilaisen kohtelun pelastusasioissa suhteessa tavallisiin ihmisiin? Jos saivat, niin mikä on tämä tie? On kuitenkin vain yksi ja sama tie, Jeesus, koko ihmiskunnalle, myös profeetoille.

        Olet siis sitä mieltä että on mahdollista olla henkilökohtaisessa uskossa vauvana? Jos nyt sattuu käymään niin, että tällainen uskovainen vauva saa lapsikasteen, niin tuleeko tällainen lapsi kastaa uudelleen helluntaiseurakuntaan liittyessä? Olihan kyseessä kuitenkin uskovien kaste.

        Huomaat, että vastaa sitten niin tai näin niin vastaan tulee vaikeita kysymyksiä suhteessa helluntailaisiin oppikäsityksiin. Siksi pitäisi löytää jonkinlainen selitysmalli joka ei olisi ristiriidassa Raamatun kanssa näinkin keskeisessä asiassa kuin pelastuksessa.

        Ja vastaan näin järjellisesti ajatellen.

        Kun Jumala on luonut kaiken ja Raamattu sanoo ei ole mitään muuta luojaa.

        Jumala puhalsi hengen Aadamiin.
        Jumala käsittääkseni antaa hengen myös vauvalle jo idussaan.

        Eli jos hän on vauvan luoja, niin kaiketi vauva on Hänen "omansa", eikä saatanan omaisuutta.

        Sit voitas miettiä missä vaiheessa kirkonkin oppineet päättävät, että "Jumalan omaisuus" siirtyi saatanan hallintaan ja omistukseen.

        Eli kirkollisten opetuksesta saa sen käsityksen, että saatana on elämän antaja ja omistaa vauvan ja sikiön siihen saakka, kun vauva kastetaan.
        Ja tuohon hommaan tarvitaan Kkistuksen sovituksen lisäksi valelu, johon minä en armosta saatua pelastusta rakenna.

        Siis siihen, että Jumalan luoma ihminen olisi lähes vuoden alkuun saatanan omistuksessa tietämättään ja tietäenkin.

        Koska toiset uskovat, että vauva välillä uskoo jo syntyestään saakka, vaan mihin, onkin jo toinen asia, kun ei ole kristuksesta mitään kuullut.
        Toisaalta sikiön teot ehkä ei niin pyhiä ole, mutta kuka tuomitsee ne synnillisiksi.

        Vanhan liiton profeetoilla oli laki jonka perusteella saivat yrittää.
        Profeetoilla oli myös usko tulevaan Messiaaniin.

        Jumala varmaan tuomitsee ,sekä ne jotka elivät ennen Jeesusta ja ne jotka tänäkin päivänä elävät, niin etteivät ole kuulleet armon sanomaa,VANHURSKAASTI JA OIKEUDEN MUKAISESTI.
        ARMO EI TULE KÄYMÄÄN KENENKÄÄN OHITSE, KUN TOUMION HETKI KOITTAA.

        Ikävämpi asia on niiden kohdalla, jotka sanoman ovat kuulleet, ja ovat sydämmensä paaduttaneet, eivätkä tietentahtoen ole armoa vastaan ottaneet.

        Valinta on siis ihmisen, otatko lahjan OMAKOHTAISESTI vastaan vai sanotko ei kiitos minulle ei kelpaa.

        Siksikään en puolla pakko kastetta, jossa vauvan mielipiteellä ei ole mitään merkitystä, kun toisten vauvojen kastepäiväkin tiedetään ennen tänne syntymistä.


      • Jaska
        frihet kirjoitti:

        Ja vastaan näin järjellisesti ajatellen.

        Kun Jumala on luonut kaiken ja Raamattu sanoo ei ole mitään muuta luojaa.

        Jumala puhalsi hengen Aadamiin.
        Jumala käsittääkseni antaa hengen myös vauvalle jo idussaan.

        Eli jos hän on vauvan luoja, niin kaiketi vauva on Hänen "omansa", eikä saatanan omaisuutta.

        Sit voitas miettiä missä vaiheessa kirkonkin oppineet päättävät, että "Jumalan omaisuus" siirtyi saatanan hallintaan ja omistukseen.

        Eli kirkollisten opetuksesta saa sen käsityksen, että saatana on elämän antaja ja omistaa vauvan ja sikiön siihen saakka, kun vauva kastetaan.
        Ja tuohon hommaan tarvitaan Kkistuksen sovituksen lisäksi valelu, johon minä en armosta saatua pelastusta rakenna.

        Siis siihen, että Jumalan luoma ihminen olisi lähes vuoden alkuun saatanan omistuksessa tietämättään ja tietäenkin.

        Koska toiset uskovat, että vauva välillä uskoo jo syntyestään saakka, vaan mihin, onkin jo toinen asia, kun ei ole kristuksesta mitään kuullut.
        Toisaalta sikiön teot ehkä ei niin pyhiä ole, mutta kuka tuomitsee ne synnillisiksi.

        Vanhan liiton profeetoilla oli laki jonka perusteella saivat yrittää.
        Profeetoilla oli myös usko tulevaan Messiaaniin.

        Jumala varmaan tuomitsee ,sekä ne jotka elivät ennen Jeesusta ja ne jotka tänäkin päivänä elävät, niin etteivät ole kuulleet armon sanomaa,VANHURSKAASTI JA OIKEUDEN MUKAISESTI.
        ARMO EI TULE KÄYMÄÄN KENENKÄÄN OHITSE, KUN TOUMION HETKI KOITTAA.

        Ikävämpi asia on niiden kohdalla, jotka sanoman ovat kuulleet, ja ovat sydämmensä paaduttaneet, eivätkä tietentahtoen ole armoa vastaan ottaneet.

        Valinta on siis ihmisen, otatko lahjan OMAKOHTAISESTI vastaan vai sanotko ei kiitos minulle ei kelpaa.

        Siksikään en puolla pakko kastetta, jossa vauvan mielipiteellä ei ole mitään merkitystä, kun toisten vauvojen kastepäiväkin tiedetään ennen tänne syntymistä.

        Frihet, kirjoitit:

        "Jumala puhalsi hengen Aadamiin.
        Jumala käsittääkseni antaa hengen myös vauvalle jo idussaan."
        Eli jos hän on vauvan luoja, niin kaiketi vauva on Hänen "omansa", eikä saatanan omaisuutta."
        ---------------------
        -tarkoitat siis että kaikilla vauvoilla on Pyhä Henki? Mutta ei uskoa? Vai onko uskokin?

        -missä vaiheessa vauva sitten menettää Pyhän Hengen? Silloinko kun hän tulee ymmärtävään ikään ja tekee syntiä? Ja menettää Pyhän Hengen siitä alkaen ellei tekee ratkaisua seurata Jeesusta. Näinkö?

        -Milloin sitten Johannes Kastaja menetti Pyhän Hengen, kun kerran oli täytetty Hengellä hamasta äidin kohdusta saakka? Pysyvätkö jotkut aina uskossa kohdusta alkaen, ja toiset taas eivät? Toisiltako vaaditaan uskonratkaisu, toisilta ei?

        -Miten tämä helluntaioppi nyt oikein menee? Mielestäni siinä on pahoja ristiriitaisuuksia keskeisimmässä opinkohdassa eli siinä miten ihminen pelastuu. Voisiko joku vastata?

        -------------------

        Room 3:23

        "Sillä KAIKKI ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla"
        -Kaikki, pienet lapsetkin, tarvitsevat pelastajaa, Jeesusta!


      • kasteessa
        Jaska kirjoitti:

        Frihet, kirjoitit:

        "Jumala puhalsi hengen Aadamiin.
        Jumala käsittääkseni antaa hengen myös vauvalle jo idussaan."
        Eli jos hän on vauvan luoja, niin kaiketi vauva on Hänen "omansa", eikä saatanan omaisuutta."
        ---------------------
        -tarkoitat siis että kaikilla vauvoilla on Pyhä Henki? Mutta ei uskoa? Vai onko uskokin?

        -missä vaiheessa vauva sitten menettää Pyhän Hengen? Silloinko kun hän tulee ymmärtävään ikään ja tekee syntiä? Ja menettää Pyhän Hengen siitä alkaen ellei tekee ratkaisua seurata Jeesusta. Näinkö?

        -Milloin sitten Johannes Kastaja menetti Pyhän Hengen, kun kerran oli täytetty Hengellä hamasta äidin kohdusta saakka? Pysyvätkö jotkut aina uskossa kohdusta alkaen, ja toiset taas eivät? Toisiltako vaaditaan uskonratkaisu, toisilta ei?

        -Miten tämä helluntaioppi nyt oikein menee? Mielestäni siinä on pahoja ristiriitaisuuksia keskeisimmässä opinkohdassa eli siinä miten ihminen pelastuu. Voisiko joku vastata?

        -------------------

        Room 3:23

        "Sillä KAIKKI ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla"
        -Kaikki, pienet lapsetkin, tarvitsevat pelastajaa, Jeesusta!

        mikä lihasta on syntynyt on liha. liha ei uudestisynny. syntiinlangenneen ihmisen henki kuoli syntiinlankeemuksessa. kasteessa ihmisen henki uudestisyntyy vedestä ja Pyhästä Hengestä.
        Jeesus edellyttää kaikilta ilmisiltä, että ihmisen henki täytyy uudestisyntyä, jotta ihminen voi mennä sisälle Jumalan valtakuntaan.

        Lapsen henki syntyy kaikkein varmimmin uudesti. Jeesus sanoi: Totisesti minä sanon teille, joka ei ota vastaan Jumalan valakuntaa niinkuin lapsi sen vastaanottaa niin sisälle ei ole asiaa.


      • frihet
        Jaska kirjoitti:

        Frihet, kirjoitit:

        "Jumala puhalsi hengen Aadamiin.
        Jumala käsittääkseni antaa hengen myös vauvalle jo idussaan."
        Eli jos hän on vauvan luoja, niin kaiketi vauva on Hänen "omansa", eikä saatanan omaisuutta."
        ---------------------
        -tarkoitat siis että kaikilla vauvoilla on Pyhä Henki? Mutta ei uskoa? Vai onko uskokin?

        -missä vaiheessa vauva sitten menettää Pyhän Hengen? Silloinko kun hän tulee ymmärtävään ikään ja tekee syntiä? Ja menettää Pyhän Hengen siitä alkaen ellei tekee ratkaisua seurata Jeesusta. Näinkö?

        -Milloin sitten Johannes Kastaja menetti Pyhän Hengen, kun kerran oli täytetty Hengellä hamasta äidin kohdusta saakka? Pysyvätkö jotkut aina uskossa kohdusta alkaen, ja toiset taas eivät? Toisiltako vaaditaan uskonratkaisu, toisilta ei?

        -Miten tämä helluntaioppi nyt oikein menee? Mielestäni siinä on pahoja ristiriitaisuuksia keskeisimmässä opinkohdassa eli siinä miten ihminen pelastuu. Voisiko joku vastata?

        -------------------

        Room 3:23

        "Sillä KAIKKI ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla"
        -Kaikki, pienet lapsetkin, tarvitsevat pelastajaa, Jeesusta!

        Eikö vauva ole Jumalan luoma ja Jumala on hengen hänelle antanut, vai saatanako vauvat synnyttää ja antaa elämän alun JA SEN HENKEN ,ETTÄ ELÄVÄT???KENEN ANTAMA JA KENEN OMAISUUTTA???

        VOISITKO VASTATA TÄHÄN?

        Henki joka heillä on, jos elossa syntyvät on mielestäni Jumalan antama.
        Saitko selvää, vai väitätkö, että se on saatanan antama?

        KUINKA KÄSITÄT KOHDAN, ETTEI ILMAN JUMALAA OLE SYNTYNYT MITÄÄN MIKÄ SYNTYNYT ON???, EIKÖ RAAMATTU NIIN OPETA?

        Johanneksellakin oli epäuskon hetkiä, joka ilmenee, kun lähetti kysymään ystäviään Jeesukselta, että oletko todella se luvattu Messias.
        Johannes ei ollut synnitön, jos sitä halusit tietää, ei ole muita tällä telluksella kävellyt, kuin JEESUS KRISTUS joka synnitönnä eli tämän ajankin, jonka täällä oli.

        Kristus on riittävä, eikä siihen tarvita kasteita, kelvatakseen taivaaseen.

        Kun ihminen huomaa Jumalan edessä ettei omat työt kelpaa ja on "likainen", niin Jeesus on paras "puhdistaja".
        Eikä siinä muita vesipesuja tarvita.

        VARMAAN TIEDÄT SENKIN, ETTÄ pYHÄ HENKI VOI POISTUA IHMISESTÄ, ILMAN ETTÄ rAAMATUN KOHTIA KIRJOITAN.
        Että sekin sinulle tiedoksi.

        Raamattu ei vaadi, että ihmisen olisi saatava Pyhän Hengen kastetta (ei sama kuin vesikaste huom.), päästäkseen taivaaseen, eikä vaadi vesi kastetta, tiesithän nämä?


      • Jaska
        frihet kirjoitti:

        Eikö vauva ole Jumalan luoma ja Jumala on hengen hänelle antanut, vai saatanako vauvat synnyttää ja antaa elämän alun JA SEN HENKEN ,ETTÄ ELÄVÄT???KENEN ANTAMA JA KENEN OMAISUUTTA???

        VOISITKO VASTATA TÄHÄN?

        Henki joka heillä on, jos elossa syntyvät on mielestäni Jumalan antama.
        Saitko selvää, vai väitätkö, että se on saatanan antama?

        KUINKA KÄSITÄT KOHDAN, ETTEI ILMAN JUMALAA OLE SYNTYNYT MITÄÄN MIKÄ SYNTYNYT ON???, EIKÖ RAAMATTU NIIN OPETA?

        Johanneksellakin oli epäuskon hetkiä, joka ilmenee, kun lähetti kysymään ystäviään Jeesukselta, että oletko todella se luvattu Messias.
        Johannes ei ollut synnitön, jos sitä halusit tietää, ei ole muita tällä telluksella kävellyt, kuin JEESUS KRISTUS joka synnitönnä eli tämän ajankin, jonka täällä oli.

        Kristus on riittävä, eikä siihen tarvita kasteita, kelvatakseen taivaaseen.

        Kun ihminen huomaa Jumalan edessä ettei omat työt kelpaa ja on "likainen", niin Jeesus on paras "puhdistaja".
        Eikä siinä muita vesipesuja tarvita.

        VARMAAN TIEDÄT SENKIN, ETTÄ pYHÄ HENKI VOI POISTUA IHMISESTÄ, ILMAN ETTÄ rAAMATUN KOHTIA KIRJOITAN.
        Että sekin sinulle tiedoksi.

        Raamattu ei vaadi, että ihmisen olisi saatava Pyhän Hengen kastetta (ei sama kuin vesikaste huom.), päästäkseen taivaaseen, eikä vaadi vesi kastetta, tiesithän nämä?

        En ole tässä ketjussa puhumassa luterilaisen opin puolesta, vaan yritän saada selville sen miten helluntaioppi tässä kohtaan menee. Luterilaiset oppikäsitykset on kyllä kirjattu Tunnustuskirjoihin, ja jokainen voi niihin halutessaan tutustua.

        Koska helluntailaisilla ei ole koottua oppia, niin sitä pitää kaivella näin keskustelupalstoilla. Valitettavasti vastauksia on todella vaikea saada. Monesti saan vain vastakysymyksiä.

        Minulla ei ole mielenkiintoa vängätä siitä kumman oppikäsitys on parempi. Haluan vain tietää miten tarkalleen otten ihminen pelastuu helluntailaisen opetuksen mukaan.

        *Mielestäsi siis henki joka vauvassa on, on Jumalan antama, ei saatanan. Oletan että tarkoitat, että henki on sama kuin Pyhä Henki. Näinkö?

        *Mielestäsi pelkkä usko riittää, eikä kasteita tarvita pelastukseen. Tarvitaanko sitten kaikille henkilökohtainen päätös alkaa seuraamaan Jeesusta? Vai riittääkö pelkkä usko? Tämä on hyvin olennainen kysymys monille uskovaisen kodin lapsille! Toivoisin että vastaisit edes tähän.

        *Kerrot että Johannes Kastaja oli syntinen ihminen epäuskon hetkineen. Viittaat myös mahdollisuuteen menettää Pyhä Henki. Täytyikö myös hänen tehdä uskonratkaisu, vai oliko hän poikkeus? Oliko hän ennen mahdollista ratkaisuaan ei-uskovainen, luopio, koska oli syntinen?

        *Kerrot myös että Pyhän Hengen kaste ei ole vaatimus taivaaseen pääsylle. Jos ihminen on kokenut Pyhän Hengen kasteen, niin omistaako hän silloin Pyhän Hengen? Omistiko Johannes Pyhän Hengen kohdussa ollessaan?

        Ovatko nämä kysymykset liian vaikeita? En voi ymmärtää sitä, että miksi kysymyksiini vastataan vastakysymyksillä, ja varsinkaan sitä että keskeisimmässä opinkappaleessa eli pelastuksessa en voi saada selkeitä vastauksia.


    • Nimetön

      Kuten vastausten määrästä huomaatte, hämmennys on suuri.

      Esittäkää näitä kysymyksiä kun käytte kokouksessa. Kysykää suoraan saarnaajilta tai vanhimmiston jäseniltä.

      -Vai uskaltaako joku palstan helluntailaisista lukijoista vastata?

    • Ei nuo nyt niin kovin hämmennystä aiheuttavia ole, itsekin tulin vasta äsken koneelle, enkä ole ehtinyt vastata.

      Ainakaan meillä ei kokouksessa puhuta kielillä ääneen päällekkäin (paitsi kun yhdessä rukoillaan, kuuluu pientä puheensorinaa, josta osa on henkilökohtaista kielillä rukoilemista). Kun taas joku alkaa profetoimaan ääneen (mitä Paavali tarkoittaakin), muiden on vaijettava siksi aikaa. Jokainen profetoikoon vuorollaan.

      Meillä polvistutaan aina alttarille, kun jonkun puolesta rukoillaan. Toinen vaihtoehto on penkissä pyytää jotain lähellä olevaa rukoilemaan. Tuo kaatamisvouhotus taitaa olla loppujen lopuksi aika harvinaista, ja yleistä näille uusille ryhmittymille. Tavallisessa suomalaisessa helluntaiseurakunnassa sitä ei tapahdu paljoakaan (näin olen antanut itseni ymmärtää).

      Tuota Johanneksen Pyhällä Hengellä täyttymistä en olekaan ajatellut tuolta kantilta. En kyllä yleensäkään ole osallistunut kastekeskusteluun, koska en oikein osaa yhtyä helluntailaiseen jyrkkään asenteeseen lapsikastetta kohtaan. Mielestäni sydämen asenne on se joka ratkaisee. Kaste on erittäin tärkeä osa uskovan elämää, mutta se ei ole pelastuksen ehdoton edellytys. Muutenhan pitäisi tehdä jotain ansaitakseen pelastuksen. En myöskään kannata uudelleen kastamista, sillä mielestäni lapsikaste riittää (vaikkei olekaan pelastuksen edellytys). Siksi mielestäni on huono asia, että täytyy mennä (uudesti)kasteelle, jos haluaa liittyä helluntaiseurakuntaan.

      Olen kuitenkin sitä mieltä, että Raamatussa tarkoitettu kaste on uskovien-/upotuskaste. Useimmat kastekertomukset kuvaavat, kuinka juuri uskoon tulleita kastetaan upottamalla veteen. Kun on kastettu perhekunnittain, siitä en osaa sanoa, koska siitä ei ole tarkempaa mainintaa.

      Tästä saattaa tulla sanomista, mutta hyvä niin. Sittenpähän minäkin opin lisää.

      • Jaska

        Laurentius,

        Olen jo jonkin aikaa lueskellut kommenttejasi. Ne ovat kiihkottomia ja Raamatun auktoriteettia korostavia. Asioita joita itsekin arvostan.

        Onhan se totta että helluntaiseurakuntien käytännöt vaihtelevat suuresti. Monet uudemmat karismaattiset seurakunnat tosiaan painottavat näitä kaatumis ym. juttuja enemmän.

        Tuon Johanneksen Pyhällä Hengellä täyttymisen voi ymmärtää mielestäni vain eri aikanäkökulmista. Iankaikkisuusnäkökulmasta Jumalan teot tapahtuvat aina samanaikaisesti koska iankaikkisuudessa ei ole tietyn ajan hetkeä. Mekin elämme iankaikkisuudessa jo nyt, vaikkakin myös tässä ajassa (jossa on alku ja loppu).

        Ihmisen aikanäkökulma tarkastelee tapahtumia ikäänkuin aikajanana, jolla on tietyn ajan hetkiä. Koska Jumalan teot ovat olemukseltaan aina iankaikkisia, niin on siten puutteellista tutkia niitä Raamatussa pelkästä ihmisen ajasta käsin. Iankaikkisuusnäkökulmasta katsottuna aikajana on äärettömän pitkä, ja sitä voidaan tarkastella vaikkapa janan päästä käsin.

        Jumalan tekoja voi olla esim. luominen, Jeesuksen sovitustyö, ihmisen uskoontulo, Pyhällä Hengellä täyttyminen, kaste, ehtoollinen jne.

        Niinpä me täällä riitelemme että oliko usko ennen kastetta vai toisinpäin. Vaikka kyse on vain siitä, että emme ymmärrä puhuvamme eri aikakäsitteistä. Iankaikkisuudessa ei ole väliä sillä onko usko ennen vai jälkeen kastetta, tai täyttyikö Johannes Pyhällä Hengellä kohdussa ensin ja tuli sitten vasta uskoon. Ne tapahtuvat samanaikaisesti, ja ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan voimassa. Itse asiassa luominen ja Jeesuksen sovitustyökin tapahtuivat samanaikaisesti. (vrt. "Hänessä ja häneen on kaikki luotu ja hänessä kaikki pysyy voimassa"

        Tiedän että osalla lukijoista tämä juttu menee yli hilseen, mutta menköön. Mutta väitän että Raamattu aukeaa aivan eri tavalla, jos lukee Raamattua iankaikkisuusnäkökulmasta. Myöskin tuo Johannes Kastajan "arvoitus" ratkeaa.


      • Jaska kirjoitti:

        Laurentius,

        Olen jo jonkin aikaa lueskellut kommenttejasi. Ne ovat kiihkottomia ja Raamatun auktoriteettia korostavia. Asioita joita itsekin arvostan.

        Onhan se totta että helluntaiseurakuntien käytännöt vaihtelevat suuresti. Monet uudemmat karismaattiset seurakunnat tosiaan painottavat näitä kaatumis ym. juttuja enemmän.

        Tuon Johanneksen Pyhällä Hengellä täyttymisen voi ymmärtää mielestäni vain eri aikanäkökulmista. Iankaikkisuusnäkökulmasta Jumalan teot tapahtuvat aina samanaikaisesti koska iankaikkisuudessa ei ole tietyn ajan hetkeä. Mekin elämme iankaikkisuudessa jo nyt, vaikkakin myös tässä ajassa (jossa on alku ja loppu).

        Ihmisen aikanäkökulma tarkastelee tapahtumia ikäänkuin aikajanana, jolla on tietyn ajan hetkiä. Koska Jumalan teot ovat olemukseltaan aina iankaikkisia, niin on siten puutteellista tutkia niitä Raamatussa pelkästä ihmisen ajasta käsin. Iankaikkisuusnäkökulmasta katsottuna aikajana on äärettömän pitkä, ja sitä voidaan tarkastella vaikkapa janan päästä käsin.

        Jumalan tekoja voi olla esim. luominen, Jeesuksen sovitustyö, ihmisen uskoontulo, Pyhällä Hengellä täyttyminen, kaste, ehtoollinen jne.

        Niinpä me täällä riitelemme että oliko usko ennen kastetta vai toisinpäin. Vaikka kyse on vain siitä, että emme ymmärrä puhuvamme eri aikakäsitteistä. Iankaikkisuudessa ei ole väliä sillä onko usko ennen vai jälkeen kastetta, tai täyttyikö Johannes Pyhällä Hengellä kohdussa ensin ja tuli sitten vasta uskoon. Ne tapahtuvat samanaikaisesti, ja ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan voimassa. Itse asiassa luominen ja Jeesuksen sovitustyökin tapahtuivat samanaikaisesti. (vrt. "Hänessä ja häneen on kaikki luotu ja hänessä kaikki pysyy voimassa"

        Tiedän että osalla lukijoista tämä juttu menee yli hilseen, mutta menköön. Mutta väitän että Raamattu aukeaa aivan eri tavalla, jos lukee Raamattua iankaikkisuusnäkökulmasta. Myöskin tuo Johannes Kastajan "arvoitus" ratkeaa.

        Kiitos avartavasta näkökulmasta.

        Minua on häirinnyt ajatus siitä, että Jumala katsoisi tapahtumia lineaarisen aikakäsityksen päätepisteestä käsin. Jotenkin se tekee Jumalasta kovin kaukaisen ja tarpeettoman. Kaikki vain tapahtuu deterministisesti, niin kuin Jumala tietää tapahtuvan.

        Kun en aikanaan tätä voinut hyväksyä, päädyin jopa siihen, että Jumala elää tietyllä tavalla tässä ja nyt; Hän peittää kasvonsa tulevaisuudeltamme (ainakin osittain), jotta vapaan tahdon ajatus mahdollistuisi (jos Jumala tietää jonkin tapahtuvan, se tulee tapahtumaan; kaikki on siis ennaltamäärättyä).

        Käsitykseni alkaa hiljalleen löytämään uomansa näiden kahden väliltä; Jumala tietää kaiken:

        "Herra, sinä olet minut tutkinut, sinä tunnet minut. Missä olenkin, minne menenkin, sen sinä tiedät, jo kaukaa sinä näet aikeeni. Kuljen tai lepään, kaiken olet mitannut, perin pohjin sinä tunnet minun tekemiseni."

        Kuitenkin Hän on antanut meille vapaan tahdon, minkä osoittaa esimerkiksi Israelin toiminta Jumalan tahdon vastaisesti.

        Hän siis tietää ja tuntee kaiken, mutta on silti tässä hetkessä läsnä. Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Hän kuulee rukouksemme, ja vastaa niihin tahtonsa mukaan. Hän on meidän kanssamme maailman loppuun asti.

        Tämän pohjalta tuo "arvoitus" on tosiaan mahdollista ratkaista, mutta uskon, että siihen on helpompiakin selitysmalleja. En ole kuitenkaan niinkään varma, onko sitä edes tarpeellista ratkaista (laajemmassa yhteydessä koko käsitys kasteesta). Tärkeintä on myöntää kasteen merkitys; siinä Jumala antaa meille puhtaan omatunnon. Tehdäänkö se lapsena vai aikuisena - tuskin sillä on merkitystä iankaikkisuudessa. Tärkeintä on usko Jeesukseen Kristukseen, syntiemme sovittajaan. Siinä on meillä pelastus ja iankaikkinen elämä.

        Siunausta sinulle Jaska :)


      • valelu ja pirkoittaminen yl...

        Sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista veden, veren ja öljyn kanssa tekemisiin joutumista aina tynnyreiden pesemisestä kasteeseen Punaisen Meren ylityksen aikana, jossa ketään ei upotettu.

        Misään ei sanota, että kastettava olisi mennyt kokonaan veden alle.

        Kodeissa ja lapsiperheitä kastettaessa jopa keskellä yötä upotustekniikka oli mahdotonta.

        Vanhimmat mosaiikkikuvat katakombeissa kuvaavat Jeesuksen valelukastetta.

        Etiopialaisen hoviherran kastepaikan ovat monet nähneet. Gazan tien varrella pieni kevätpuro, jossa upottaminen ilman kaivinkonetta ei ole mahdollista.


    • olikin Jeesuksen opetuksen mukaan sisimmältään eli hengeltään sama kuin profeetta Elias vuosisatoja aikaisemmin, (Matt.11:13,14, Luuk.1:17).

      • Jaska

        Ekivaari,

        Eikö tuokin esille ottamasi asia puhu sen puolesta että nyt puhutaan ei-temporaalisesta, ajattomasta Jumalan näkökulmasta? (Ks. vastaukseni Laurentiukselle). Miten voisikaan Johannes olla Elias ihmisen ajasta käsin katsottuna? Siten on loogista tarkastella hänen PH:llä täyttymistä samasta aikanäkökulmasta.

        Profeetat olivat varjo (esikuvia) Kristuksesta. Näin myös Johannes Kastajakin ollessaan Elias. Kun Jumala katsoo ihmiskuntaa, hän näkee vain Jeesuksen ja hänen täytetyn työnsä.


      • ei kukaan ihminen voi tietää miten Jumala näkee mitäkin. Jumalalle, joka on ajaton, rajaton ja ääretön, on menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus aina tässä ja nyt.

        Uskon Jumalalle ihmisten fyysisen maailman olevan kuin unimaailmaa, epätodellista hengelliseltä näkökulmalta katsottuna. "He ovat kuin uni", Ps. 90:5.


      • Jaska
        ekivaari kirjoitti:

        ei kukaan ihminen voi tietää miten Jumala näkee mitäkin. Jumalalle, joka on ajaton, rajaton ja ääretön, on menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus aina tässä ja nyt.

        Uskon Jumalalle ihmisten fyysisen maailman olevan kuin unimaailmaa, epätodellista hengelliseltä näkökulmalta katsottuna. "He ovat kuin uni", Ps. 90:5.

        Hyvä pointti, mitä kirjoitit. Ilmaisuni "Jumalan näkökulma" on varsin puutteellinen ja epäsopiva. Puhunkin tästä eteenpäin mieluummin aika- ja iankaikkisuusnäkökulmista.


    • hämmentäminen

      hellareita ei saa hämmennettyä mikään. kaikkeen löytyy selitys, jos ei aivan heti niin se keksitään.
      hellarit uskoo vaikka apinoiden planeettaan jos se niille uskotellaan. hellarit on henkisesti köyhiä...

      • veli riepu

        Taas tämä yleistys. On se niin kivaa yleistää, ai että.
        Minut saa hämmentymään tämä älyttömän hanakka yleistäminen. Voitko mitenkään ajatella niin,että uskovia ja helluntailaisia on hyvin monenlaisia, kaikki ovat yksilöitä ja jokainen ajattelee asioista hiukan omalla tavallaan, vaikka se yhteinen nimittäjä Jeesus heillä onkin?
        Itse en tosiaankaan luule tietäväni kaikkiin asioihin selitystä.Olen vain opetuslapsi, jolla on vielä paljon opittavaa ja koskaan täällä maan päällä minusta ei tule valmista.
        Et voi tämänkään palstan perusteella muodostaa mitenkään kattavaa käsitystä uskovista. Täällä kirjoittelee vain pieni murto-osa uskovista.Olet tekemisissä yksilöiden kanssa, et koko uskonyhteisön kanssa.
        Minulla ei ole tarvetta sanoa,että minä tiedän kaiken. Moneen asiaan voin aivan rauhassa vastata:en tiedä.
        Hyvää päivän jatkoa!


      • merim.raimo
        veli riepu kirjoitti:

        Taas tämä yleistys. On se niin kivaa yleistää, ai että.
        Minut saa hämmentymään tämä älyttömän hanakka yleistäminen. Voitko mitenkään ajatella niin,että uskovia ja helluntailaisia on hyvin monenlaisia, kaikki ovat yksilöitä ja jokainen ajattelee asioista hiukan omalla tavallaan, vaikka se yhteinen nimittäjä Jeesus heillä onkin?
        Itse en tosiaankaan luule tietäväni kaikkiin asioihin selitystä.Olen vain opetuslapsi, jolla on vielä paljon opittavaa ja koskaan täällä maan päällä minusta ei tule valmista.
        Et voi tämänkään palstan perusteella muodostaa mitenkään kattavaa käsitystä uskovista. Täällä kirjoittelee vain pieni murto-osa uskovista.Olet tekemisissä yksilöiden kanssa, et koko uskonyhteisön kanssa.
        Minulla ei ole tarvetta sanoa,että minä tiedän kaiken. Moneen asiaan voin aivan rauhassa vastata:en tiedä.
        Hyvää päivän jatkoa!

        jos käytännössä käytät totuudenmukaisesti silloin tällöin vastausta :en tiedä ,niin minun mielestäni se osoittaa suurta hengellistä kasvua.Vaikutta nurinkuriselta,vai mitä?


      • veli riepu
        merim.raimo kirjoitti:

        jos käytännössä käytät totuudenmukaisesti silloin tällöin vastausta :en tiedä ,niin minun mielestäni se osoittaa suurta hengellistä kasvua.Vaikutta nurinkuriselta,vai mitä?

        Meidän itsekunkin pitäisi sen verran laskeutua itserakentamaltamme jalustalta,ja aika ajoin, totuuden edessä myöntää olevamme kaikki vielä hirvittävän tietämättömiä monesta asiasta. Jos pidämme itseämme erinomaisina ja fiksuina,muita parempina,niin meillä on vielä melkoinen matka todelliseen tietämiseen ja todelliseen viisauteen.
        Ihmisen on valtavan vaikeata myöntää toisen olevan oikeassa. Mutta, jos olemme rehellisiä, ja siihen meidän kaiketi pitäisi pyrkiä, meidän on myönnettävä, että meillä kaikilla on toisiltamme paljon opittavaa, vaikkakin pitäisimme omasta näkemyksestämme kiinni.
        Itse uskon Raamatun ilmoitukseen, että Jumalan pelko on viisauden alku(eli hyvä lähtökohta).
        Toivotan kaikille Jumalan armoa ja siunausta!


    • frihet

      En ole viime aikoina sellaisissa kokouksissa ollut, että olisi monta tai kaksikaan yhtäaikaa profetoinut, tuskin koskaan.
      Rukoillessa on joitakin jotka hiljaa kielinkin kiittää, siis rukouskokouksissa vaan ei yleistä.

      Omassa seurakunnassa istumme yleensä kun rukoilemme ja eteenkin mennessä istumme.

      On ollut sellaisia kokouksiakin, jossa kutsutaan eteen siunattavaksi ketkä tahtovat ja silloin voi sekä istua tai polvistua, mutta voi myös seisaallaan olla.

      Ensiksi tuohon viimeiseen, Jumalalle kaikki on mahdollista, mutta uskon että harvinaista on jos vauva uskossa ja hengentäyteydessä syntyy tähän maailmaan.

      En ole vielä tavannut, enkä kuullut edes uskossa syntyvän, saatikka hengellä täytettynä.
      Se lapsihan kiittelis Jeesusta ensi sanoikseen ja muutenkin huomattaisiin jo ensi sanoista, kuka hänen herransa on.

      Inhimillisesti ei uskova täyty PH:lla, usko tulee kuulemisella ja kuuleminen Jumalan sanan kautta ja Jumala armossaan jakaa lahjojaan, jos ihminen ottaa vastaan, ei näitä lahjoja pakko ole vastaan ottaa, tämä on vieläkin minun uskoni.

      Sanoohan Sanakin, "miten he voivat huutaa avuksi jos eivät ole kuulleet ja kuinka he voivat kuulla jos ei ole julistajaa ja kuinka kukaan voi julistaa jos ei ole lähettäjää".

    • tode'

      1. nykyään jumalanpalveluksissa kuulee harvoin koko armolahjaa käytettävän, saatikka, että sen käyttäjiä täytyisi alkaa opettaa puhumaan yksi kerrallaan.
      seurakunnissa onkin alettu kaipailemaan niitä aikoja, jolloin armolahjat vielä olivat käytössä...

      2. srk rukoushetkissä voi jokainen puhella kielillä yksikseen (hiljakseen) niin, ettei tuota häiriötä toisille. paavali ei siis opeta, ettei yhteisissä kokoontumisissa saisi kielillä puhua ollenkaan.
      minun ymmärtääkseni paavali tarkoittaa siis lähinnä sitä, että jatkuva, kovin äänekäs kielillä puhuminen olisi kyllä toivottavaa "yleisissä kokouksissa, kunhan se liittyisi profetoimiseen" (jakeet 24-24).

    • Anonyymi

      Miksi hellarit saa tehdä laittomia juttuja, esim. veljeni ns. vaimo kyllä hyväksyi mummun rahat, mutta mummu ja koko muu perhe olikin tapaamista halutessa saatanasta, demonisia ja älyttömän sairaita, pahoja vaikka perhe aina on ollutkin todistettavasti jumalaa rakastavaa porukkaa, kummilapsi, hellari-lotkon takia täysin jätettiin ilman kristillistä kasvatusta, toki hellari-täti Oulusta ( Maisa, Maisa) näytteli tissejään 13-vuotiaalle lapselle, en tiä ite, mut jotenkin luokittelen tapahtuman pedofiliaksi, toki teillä siellä Oulussa on joku huippu selitys sille, miksi 68-vuotias roikkotissinen ämmä esittelee 13-vuotiaalle lapselle tissejään, mietitään oikeudellista juttua sitten kun Maisa ja Aimo antaa vastineen 🤬 lapseni saanut ikuisen trauman kyseisistä tapahtumista, en toivo vaan vaadin heiltä hauskan kertomuksen jumalan halusta häpäistä ja puhua paskaa äidistäni, joka ikänsä koko perheen voimalla on ollut uskossa, siihen ihan vitun kova selitys, miksi äidin ja veljen rahat teille kelpaa, muttei homo, lesbo tai edes bi, kun koko porukka siä Oulussa on juurikin homoja ja seksuaalisesti vapaita sieluja, aletaan sit käymään läpi koko porukasta niitä homoja ja muita ihania vapaasti ja reilusti perseeseenpanijoita, vai kestääkö kantti 🤬🤬🤬🤣🤣🌞 hyi saatana, rahat ollaan valmiita viemään vaikka millä keinoilla ja …. Ei ees pysty tota tekopyhyyttä ymmärtään ja aina valmis ottaan väittelyn herran ja hidalgon Oulusta kanssa, koska vain valmiina, pyydän kaikilta TV-kanavilta aikaa keskustella jos uskallusta riittää, ei taida sedille olla selkää🤬🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      Väittelemälläsi ei vaan taivaan ovi aukea. Niitä on aina ollut ja tulee myös olemaan.

    • Anonyymi

      Ei kannata sekasntua uususkonnollisiin irtohenkiin.

      - kaatoherätystä odotellessa -

    • Anonyymi

      Noista tiukoista kysymyksistäsi.

      Ensinnäkin tuo kielilläpuhumisesta siteeraamasi tekstikohta.

      "Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä .."

      Niin eihän kaikki puhu kielillä samaan aikaan, ja kaikenkaikkiaaan nykyään kielilläpuhuminen on vähentynyt kokouksissa.

      Mutta toki seurakuntakokoontumisissa tulee olla järjestys.

      Rukoilukaan ei ole pelkästään seisaaltaan, vaan myöskin istualtaan.

      Johannes Kastaja oli Jeesuksen edellä lähetty, valmistamaan tietä Jeesuksen julistamaa Jumalan evankeliumia varten.

      2 Niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan kirjassa: "Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava sinun tiesi".
      3 "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'",
      4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
      ..
      14 Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
      15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
      ( Mark 1)

      4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
      ( Apt 19)

      Johannes Kastaja ollessaan vangittuna alkoi epäilemään, työnsä oli tullut valmiiksi Jeesusta varten, ja lähetti opetuslapsiaan kysymään Jeesukselta, että oletko sinä se ..

      19 Niin Johannes kutsui luoksensa opetuslapsistaan kaksi ja lähetti heidät Herran tykö kysymään: "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?"
      20 Miehet saapuivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Johannes Kastaja on lähettänyt meidät sinun tykösi ja kysyy: 'Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?'" ( Luuk 7)

      Ja Jeesus vastauksessaan sanoo:

      21 Sillä hetkellä hän juuri paransi useita taudeista ja vitsauksista ja pahoista hengistä, ja monelle sokealle hän antoi näön.
      22 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet: sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, kuurot kuulevat, kuolleet herätetään, köyhille julistetaan evankeliumia.
      23 Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun." ( Luuk 7)

      Jeesus myös todistaa, että Pyhä Henki annetaan niille, jotka uskovat Häneen.
      Jeesus todistaa myös, että synnit voi saada anteeksi parannuksen tekemisen, kääntymyksen ja uskon kautta Häneen, Jeesukseen Kristukseen.
      ( Joh 7:37-39); Apt 26:18)

      Usko tulee pelastuksen evankeliumin kuulemisen kautta.

      13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
      14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi. ( Ef 1)

      Jeesus todistaa aivan pienet lapset soveliaiksi taivasten valtakuntaan ilman kääntymistä pois pahuudestaan, koska eivät ole sellaista syntiä tehneet, mikä sulkisi heidät taivasten valtakunnan ulkopuolelle.

      3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. ( Matt 18)

      Kenelle tämä sana on tarkoitettu? Syntiä tehneille ja pahan vallassa vaeltavia varten.

      Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

      Usko Toivonen

    • Anonyymi

      Suomi24 on tehnyt tarkoituksella ja määrätietoisesti helluntailaisuuspalstasta sivut, joissa avoimesti rikotaan Suomen lakeja ja joissa pilkataan ja herjataan Jumalaa ja joissa helluntailaisia vainotaan ja panetellaan. Suomi24 on tuhonnut keskustelun palstan aiheesta, helluntailaisuus.

    • Anonyymi

      Raamattu kehoittaa puhumaan kielillä: niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle. JOS EI OLE SELTTÄJÄÄN, NIIN EI PIDÄ PUHUA SEURAKUNNALLE, VAAN JUMALALLE JA ITSELLEEN!!!! Seurakunnissa on outo käytäntö, jossa rukoukset ovat tarkoittettu läsnä olijoiden korville, ja niin rukoukset ovat joko pikku saarnoja tai opetuksia, seurakunnan jäsenille, ei puhetta Jumalalle!

    • Anonyymi

      Väärin on helluntailaisuus ymmärtänyt Jeesuksen merkityksen, eli on todellakin harhassa ja pihalla 'opissaan', jota heillä ei selkeänä edes ole.
      Sydämeen ei kuitenkaan toinen ihminen näe, joten pelastuvia voi hellareissakin olla.
      Samoin vanhoissa kirkoissa on pelastuvia, vaikka joillakin (monilla) on vielä kaikkien nähtäviä tekosyntejä jäljellä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      60
      4325
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      175
      2679
    3. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2468
    4. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      218
      2431
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      435
      1669
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      169
      1537
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      1534
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      101
      1338
    9. 79
      1291
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      59
      1249
    Aihe