pauke ralliautossa

hääh

Kun ralliauto ajaa, ja kun se alkaa jarruttaa mottorilla, mistä se pauke tulee? Eikös se liity jotenkin ahtimeen? Ja se vihellys myös?
-tyttö-

34

21221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussi
    • tuningman

      ABS venttiili paukkuu jarruttaessa kovaa.

      • mitään

        ABS-jarruja ole. Ne vain haittaa rattimiesten työskentelyä.


      • ppppp68

        otappa selvää autotekniikasta ABS on lukkiutumaton jarrujärjestelmä


    • no mo

      nii se on bensaa mikä palaa putkes ja se rätisee se pitää ahtimen pyörimäs...ja se vihellys kuuluu dumpista joka päästää ylimäärästä ahtoa pihalle

      • Rallars

        Rallivehkeissä ei käytetä dumppia, vihellys/vikinä syntyy ahtoilman törmäilystä turbiinin siipiin (ahtoilma muuttaa äkisti suuntaa kaasuläpän sulkeutuessa)...


      • omiasi...
        Rallars kirjoitti:

        Rallivehkeissä ei käytetä dumppia, vihellys/vikinä syntyy ahtoilman törmäilystä turbiinin siipiin (ahtoilma muuttaa äkisti suuntaa kaasuläpän sulkeutuessa)...

        Paskapuhetta, miksi ralliautossa ei käytettäisi dumppia kun se vähentää lagia? Miksi systeemi olisi dumpiton ja by-passiton, kun tälläinen mekanismi vielä kuluttaa ahtimen siivistöäkin.

        Kyllä toi polttoaineen syöttäminen ahtimen kierrosluvun ylläpitämiseksi (lagin vähentämiseksi) on oikea vastaus.


      • Vierailija olen
        omiasi... kirjoitti:

        Paskapuhetta, miksi ralliautossa ei käytettäisi dumppia kun se vähentää lagia? Miksi systeemi olisi dumpiton ja by-passiton, kun tälläinen mekanismi vielä kuluttaa ahtimen siivistöäkin.

        Kyllä toi polttoaineen syöttäminen ahtimen kierrosluvun ylläpitämiseksi (lagin vähentämiseksi) on oikea vastaus.

        tsi hi hi hi ääni todellakin tulee siitä kun kaasuläppämenee kiinni ja ilma vaihtaa suuntaa ja törmää ahtimen siipiin ja siitä taka kaasusäpälle joka kiinni jataas siipiin jne.

        Ääni on maukas, mutta vahingoittaa turbon siipiä ja ennen kaikkea laakereille raskasta.

        Siihen en ota kantaa onko wrc autoissa dumppia/bypassii


      • muuten mieleen
        omiasi... kirjoitti:

        Paskapuhetta, miksi ralliautossa ei käytettäisi dumppia kun se vähentää lagia? Miksi systeemi olisi dumpiton ja by-passiton, kun tälläinen mekanismi vielä kuluttaa ahtimen siivistöäkin.

        Kyllä toi polttoaineen syöttäminen ahtimen kierrosluvun ylläpitämiseksi (lagin vähentämiseksi) on oikea vastaus.

        että ralliautojen koneet/turbot ehkä kasataan joka kisaan uusiksi. ei taida hajota ihan noin nopeasti siivet/laakerit, ellei ole valmistus vikaa


      • kyllä dumppia
        omiasi... kirjoitti:

        Paskapuhetta, miksi ralliautossa ei käytettäisi dumppia kun se vähentää lagia? Miksi systeemi olisi dumpiton ja by-passiton, kun tälläinen mekanismi vielä kuluttaa ahtimen siivistöäkin.

        Kyllä toi polttoaineen syöttäminen ahtimen kierrosluvun ylläpitämiseksi (lagin vähentämiseksi) on oikea vastaus.

        käytetään ralliautoissa. Siis 100 prosentin varmuudella.


      • muuten mieleen
        muuten mieleen kirjoitti:

        että ralliautojen koneet/turbot ehkä kasataan joka kisaan uusiksi. ei taida hajota ihan noin nopeasti siivet/laakerit, ellei ole valmistus vikaa

        että ralliautojen koneita/turboja ei kasata läheskään joka kisaan uusiksi (paitsi WRC-tasolla).


      • sivulla
        kyllä dumppia kirjoitti:

        käytetään ralliautoissa. Siis 100 prosentin varmuudella.

        jää kyllä sellainen käsitys, että bypass valve ohjaa ilman kaasuläpän ohi imusarjaan vaihtojen yhteydessä. ja vain sytkä ennakko muuttuu. http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lag


      • WRC-tietäjä
        sivulla kirjoitti:

        jää kyllä sellainen käsitys, että bypass valve ohjaa ilman kaasuläpän ohi imusarjaan vaihtojen yhteydessä. ja vain sytkä ennakko muuttuu. http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lag

        Bypass-venttiilillä ilmat päästetään kylläkin pakosarjaan, ei imusarjaan. Dumpilla taas ilmat päästetään suoraan ulos.


      • T5 
        WRC-tietäjä kirjoitti:

        Bypass-venttiilillä ilmat päästetään kylläkin pakosarjaan, ei imusarjaan. Dumpilla taas ilmat päästetään suoraan ulos.

        Eikö pakosarjassaa oleva kovempi paine kuin imusarjassa?


      • Minä vaan
        omiasi... kirjoitti:

        Paskapuhetta, miksi ralliautossa ei käytettäisi dumppia kun se vähentää lagia? Miksi systeemi olisi dumpiton ja by-passiton, kun tälläinen mekanismi vielä kuluttaa ahtimen siivistöäkin.

        Kyllä toi polttoaineen syöttäminen ahtimen kierrosluvun ylläpitämiseksi (lagin vähentämiseksi) on oikea vastaus.

        wrc-autoissa ei käytetä dumppia eikä bypassia. En tiedä miksei mutta kai se jotenkin liittyy tehojen rajoittamiseen. Ennen vanhaan B-ryhmän ralliautoissa käytettiin kaikkia mahollisia keinoja tehojen nostamiseksi mutta nykyään niitä rajoitetaan kokoajan vaan lisää.


      • pöllö
        Minä vaan kirjoitti:

        wrc-autoissa ei käytetä dumppia eikä bypassia. En tiedä miksei mutta kai se jotenkin liittyy tehojen rajoittamiseen. Ennen vanhaan B-ryhmän ralliautoissa käytettiin kaikkia mahollisia keinoja tehojen nostamiseksi mutta nykyään niitä rajoitetaan kokoajan vaan lisää.

        Tuuletusventtiiliä (dump, by-bass..) käytetään pidentämään turbon elinikää (mikä on ralliautoissa sinänsä toisiainen asia), sekä parantamaan turbon reagointia (ralliautoissa käytetään muita keinoja, esim. "paukkusysteemi")..


      • Jussi
        WRC-tietäjä kirjoitti:

        Bypass-venttiilillä ilmat päästetään kylläkin pakosarjaan, ei imusarjaan. Dumpilla taas ilmat päästetään suoraan ulos.

        Hahah, vai että pakosarjaan :)

        Kyllähän asia on näin että by-pass -venttiili päästää ilmat turbon imuputkeen, yleensä ilmamäärämittarin ja ahtimen väliin.


      • edes siellä
        muuten mieleen kirjoitti:

        että ralliautojen koneita/turboja ei kasata läheskään joka kisaan uusiksi (paitsi WRC-tasolla).

        kun sielläkin on sellainen kahden kisan sääntö


      • TurboNero
        Jussi kirjoitti:

        Hahah, vai että pakosarjaan :)

        Kyllähän asia on näin että by-pass -venttiili päästää ilmat turbon imuputkeen, yleensä ilmamäärämittarin ja ahtimen väliin.

        Pakosarjaanpa hyvinkin..Pitää ahdinta hyvin hereillä vaihtotilanteessa..plus upeet jyskeet kaupan päälle..


    • jussi

      se vingahtelu ja suhina riippuu aivan millaista dumppia käyttää esim. HKS sekventaali vinkuu just niinku SUBARU WRC:t
      ja näitä paukkujärj. on montaa erillaista ,ei vain anti-lagia joka on jo mitsu evossa vakiona.
      tässä kuva ehkä hienoimmasta turbokoneesta
      huom. vuoden -83 viivenpoisto,ei tietokoneita
      ja silti 1300hp /1500cc
      http://www.billzilla.org/bmw.jpg

      • iso pitää olla

        Että noin pienellä turbolla, luehan aikaisempia asiantuntijoita, kyllä sen pitää olla paljon suurempi noihin tehoihin. !


      • jaska jokunen
        iso pitää olla kirjoitti:

        Että noin pienellä turbolla, luehan aikaisempia asiantuntijoita, kyllä sen pitää olla paljon suurempi noihin tehoihin. !

        Tuon kokoinen kuulalaakeroitu ahdin riittää, koska kuulalaakeroitu ahdin kestää 200 000 rpm vrt normaali ahdin 100 000 rpm. Siis ahtimen pyörimisnopeus ja kuulalaakeroitu turbo kestää enemmän ahtopainetta.


      • iso olla pitää
        jaska jokunen kirjoitti:

        Tuon kokoinen kuulalaakeroitu ahdin riittää, koska kuulalaakeroitu ahdin kestää 200 000 rpm vrt normaali ahdin 100 000 rpm. Siis ahtimen pyörimisnopeus ja kuulalaakeroitu turbo kestää enemmän ahtopainetta.

        Nyt meni vähän ohi !

        Minkä takia kuulalaakeroitu turbiini kestäisi suurempia paineita tai kierroslukua ?


      • jaska jokunen
        iso olla pitää kirjoitti:

        Nyt meni vähän ohi !

        Minkä takia kuulalaakeroitu turbiini kestäisi suurempia paineita tai kierroslukua ?

        Kuulalaakeroitu ahdin kestää keraamisen laakeroinnin ansiosta enemmän kuumuutta ja kierroksia vrt. normaali liukulaakeroitu ahdin.

        Tämä lämmönsietokyky aiheuttaa sen, että ahtimella saadaan suurempi ahtopaine, sekä kestää kovemmat kierrokset. Nämä asiatnäet tuottavat erittäin runsaasti lämpöä ahtimeen ja lämpö on se tekijä, joka loppupeleissä rikkoo ahtimen


      • Eppu
        jaska jokunen kirjoitti:

        Kuulalaakeroitu ahdin kestää keraamisen laakeroinnin ansiosta enemmän kuumuutta ja kierroksia vrt. normaali liukulaakeroitu ahdin.

        Tämä lämmönsietokyky aiheuttaa sen, että ahtimella saadaan suurempi ahtopaine, sekä kestää kovemmat kierrokset. Nämä asiatnäet tuottavat erittäin runsaasti lämpöä ahtimeen ja lämpö on se tekijä, joka loppupeleissä rikkoo ahtimen

        Turbon pahin vihollinen on lämpö, jota keskiosalta yritetään siirtää öljyn mukana muualle.

        Laakerityypillä ei ole lämmönhallinnan tai paineenkeston kannalta mitään merkitysta, ylikuumeneminen tuhoaa öljyn ja öljynkierron, joka sitten saattaa johtaa laakerivaurioon

        Vierintälaakerointii sallii suurempia pyörintänopeuksia hieman pienemmän kitkan ja pienten välysten ansiosta selvästi suuremman epätasapainon sietonsa ansiosta.


    • Olipas siinä asian tuntijoita.
      Itse en ole perillä juurikaan. Mutta sen verran olen ymmärtänyt että, paukkusysteemi pitää ahtimen kierokset likellä maksimia sen aikaa kun kuljettaja ei paina kaasua. Ei tule viivettä kaasun painamisen jälkeen kun ahdin keräisi kierroksia.
      Kysyisin asian tuntijoilta: Samalla kun näytetään incar kameran kuvaa, niin esim: Grönholmin auton kierrokset kuuluivat vinkunana, etenkin kun ajoivat metsään, ja sitä sitten sieltä keinottelivat pois kuului selkeä vinkuna, joka tuli mielestäni häiriönä kuulokkeisiin ja aina koteihin saakka. Turbon ääneltä se ei kuulostanut, tai kuulosti, mutta ottaako radio häiriön jostakin. Kaikilla kuljettajilla ei samaa ilmiötä ole, ja nyt vaihtui Grönholmin merkki, niin luulen ettei enää kuulu häneltäkään.

      • detalji

        Eikös tuosta lancian koneesta saatu ulos paljon vähemmän tehoa ulos kuin tuosta bmw koneesta vaikka kaksin ahdinta syy tuo pitsikansi ja remmijakopää. Noita bmw koneen kuvia katsellessa tulee mieleen ahtimen osalta kaksisolainen dieselahdin pensakoneessa ja mekaaninen ruisku. Sähkopuolen liittimissä paistaa läpi lentokonelaatu kierreliittimineen (Stuka kuuluisin tuotteista). Jakopäässä käytössä rattaat kuten yllätys yllätys uudessa vw tdi koneessa. Lanciassa kuten fiat laatuun kuuluu ja nykyään liki kaikissa merkeissä kumijakopäähihna välttämättömin vaihtovälein! Ai niin pannaan vielä sekaan pehmeä vesipumpun käyttöpyörä, niin johan riittää remonttia vag- koneissa.

        Ylipäätään tulee mieleen onko konetekniikka pysähtynyt paikalleen jo kauan sitten. Eikös kaikki yli neljäsylinteriset ole vain koneinsinöörien työllistämiseksi jatkossakin.

        Nykyturboissa riittää ahtimen vaihtaminen kuulalaakeroituun ja ilmansuodattimen päivitys paremmin virtaavaan aika pitkälle.
        Tuosta bmw- välijäähdytinkennosta näkee mitä suurempi sen parempi, liekö ollut vesi/etanoli jäähdytteinen a`la mitsubishi ulkopuolinen.


      • mikä pökö!!
        detalji kirjoitti:

        Eikös tuosta lancian koneesta saatu ulos paljon vähemmän tehoa ulos kuin tuosta bmw koneesta vaikka kaksin ahdinta syy tuo pitsikansi ja remmijakopää. Noita bmw koneen kuvia katsellessa tulee mieleen ahtimen osalta kaksisolainen dieselahdin pensakoneessa ja mekaaninen ruisku. Sähkopuolen liittimissä paistaa läpi lentokonelaatu kierreliittimineen (Stuka kuuluisin tuotteista). Jakopäässä käytössä rattaat kuten yllätys yllätys uudessa vw tdi koneessa. Lanciassa kuten fiat laatuun kuuluu ja nykyään liki kaikissa merkeissä kumijakopäähihna välttämättömin vaihtovälein! Ai niin pannaan vielä sekaan pehmeä vesipumpun käyttöpyörä, niin johan riittää remonttia vag- koneissa.

        Ylipäätään tulee mieleen onko konetekniikka pysähtynyt paikalleen jo kauan sitten. Eikös kaikki yli neljäsylinteriset ole vain koneinsinöörien työllistämiseksi jatkossakin.

        Nykyturboissa riittää ahtimen vaihtaminen kuulalaakeroituun ja ilmansuodattimen päivitys paremmin virtaavaan aika pitkälle.
        Tuosta bmw- välijäähdytinkennosta näkee mitä suurempi sen parempi, liekö ollut vesi/etanoli jäähdytteinen a`la mitsubishi ulkopuolinen.

        No huh huh mitä paskan jauhantaa!!! Et taida autoista tietää mitään, kun alat täällä vertailemaan vag diiseliä ja b-ryhmän lanciaa!!
        Ei oo nallekarkit menny tasan sun kohdallas.. Lancian rallitiimillä ja nykyfiatilla ei oo mitään yhteistä. Eikä ralliautossa tee yhtään mitään yli 1000 hevosvoimalla, kun voima kato täytyy saada tiehenkin... Ja noissa oli muutenkin jo se ongelma, että tehot ylitti ajettavuuden..
        Bmw:n turboahdin on pikkasen eri luokkaa kun joku diisselin hiustenkuivaaja... Heitetään tähän nyt vielä lanciasta tommone tieto: "Lancia Delta S4 could accelerate from 0 to 100 km/h in 2.3 seconds on a gravel road. Henri Toivonen drove an S4 around Estoril, the Portuguese Grand Prix circuit, so quickly that he would have qualified sixth for the 1986 Portuguese Grand Prix"


    • ----

      enpä ole varma mutta en ainakaan dump valvea ole kuullut käytettävän...mutta eikös dump ja by-pass tee samat hommat ainoastaan sillä erolla että dump sylkee suoraan ulkoilmaan toisin kuin by-pass,juuri imupuolelle takaisin?dumphan on minusta useimmilla vain sen takia että kuulostaa hienolta joten ralliautoilussa tarpeeton,mutta uskoisin by-passin kuitenki autoista löytyvän...:)?

    • pppp68

      Vihellys on ahtimen sakkaus ääni (ahtopaine ja pakokaasu sekoittuu pahasta koneelle.) pauke tulee runsaasta polttoaineen syötöstä sekä dump valven tai popoff ventiilin toiminnasta joka laskee ahtopaineen ilmaan, kun polttoainetta virtaa pakoputkeen jossa se syttyy tästä syntyy liekit pakoputkeen.

      • miettikää sitä

        vanha keskustelu mutta pakko korjata noita katutuunaajien selityksiä. wrc autoissa todellakin by pass ohjaa ilman pakosarjaan juuri kyseisen paukkusysteemin takia, samalla moottori syöttää paljon polttoainettakin joka palaa hyvin pakosarjassa juuri tuon runsaan happipitoisuuden takia ja pyörittää turboa lujaa vaikka kaasua ei painetakkaa... Tuo vikinä on itsellekki epäselvä mutta mahdollisisti se johtuu jostai venttiilistä joka rajoittaa liian suurta ahtopainetta tai turbojen siivet ja koot tekee sakkausäänestä vikisevän... hyvin epätodennäköistä että ääni johtuisi juuri pilli dumpista, koska ne on tehty vain hyvän kuuloisiksi ja se ei ole wrc autoissa päätarkoitus.


      • niinja
        miettikää sitä kirjoitti:

        vanha keskustelu mutta pakko korjata noita katutuunaajien selityksiä. wrc autoissa todellakin by pass ohjaa ilman pakosarjaan juuri kyseisen paukkusysteemin takia, samalla moottori syöttää paljon polttoainettakin joka palaa hyvin pakosarjassa juuri tuon runsaan happipitoisuuden takia ja pyörittää turboa lujaa vaikka kaasua ei painetakkaa... Tuo vikinä on itsellekki epäselvä mutta mahdollisisti se johtuu jostai venttiilistä joka rajoittaa liian suurta ahtopainetta tai turbojen siivet ja koot tekee sakkausäänestä vikisevän... hyvin epätodennäköistä että ääni johtuisi juuri pilli dumpista, koska ne on tehty vain hyvän kuuloisiksi ja se ei ole wrc autoissa päätarkoitus.

        ja ahtopuolella ennen kaasuläppää sen sulkeutuessa on todella suuri paine joka ylittää kyllä kevyesti pakosarjan paineen. se paine pysyy yllä kun paukkujärjestelmä pitää turbon pyörimisen yllä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2612
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      334
      2444
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      61
      1828
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1714
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1462
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      61
      1458
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe