somacin teho/ vatsahaava

janski

Hei!

Olen 24-vuotias tyttö ja kärsin astmasta (lääkitys kunnossa). Noin kuukausi sitten minulle tuli aamulla kamala pahanolon tunne ja tuntu että oksennan (raskaana en ole). Sen jälkeen oireita on ollut enemmän ja vähemmän, etenkin aamulla kun herään, lounaan jälkeen helpottaa, mutta koko ajan on vellova pahan olon tunne, enkä uskalla mennä kouluunkaan kun pelkään niitä oksennuksen tunteita. Minulla on aikasemmin tullut myös yökkäyskohtauksia, jos esimerkiksi juon kahvia ja muutenkin vatsani on herkkä. Tosiaan vatsa ei liiemmin ole kipeä, on vaan yrjöttävä olo.

Kävin maanantaina lääkärissä ja hän epäili lievää refluksia tai mahahaavaa. Ei tehnyt mitään tarkempia tutkimuksia, kävin kyllä labrassa mittauttaa veriarvot ja helikobakteeritestissä. Tuloksia en ole vielä saanut. Lääkäri määräsi minulle Somac nimistä lääkettä.

Haluaisin kysyä, kuinka kauan kestää että pahanolon tunne katoaa ja voi jatkaa normaalia elämää? Meinaan siitä asti kun on alkanut käyttää lääkettä?

Itse aloitin maanantaina ja tuntuu että yökkäykset on vähentyneet (ellei ole psyykkistä...), mutta muuten on kurkun päässä oksettava olo..

Olisin todella kiitollinen vastauksistanne ja mielipiteistänne!

10

52954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Somacia turhaan napsinut

Ainakin Somacin vaikutus refluksiin riippuu hyvin pitkälti lääkeannoksen suuruudesta ja hoitojakson kestosta suhteessa vaivan vakavuuteen, ja tehoaminen on myös yksilöllistä. Toisin sanoen, parin viikon "pikakuuri" 1 x päivässä annoksella ei välttämättä auta mitään.

Tosin sanoit, että lounaan jälkeen helpottaa? Se kuulostaa kyllä oudolta ainakin mikäli kyseessä olisi refluksi - yleensähän mahansisältö lähtee juuri silloin "vellomaan" ruokatorveen. Kahvi on yksi pahimmista refluksin aiheuttajista.

Mahahaavasta en osaa sanoa; ehkä joku tietää paremmin. Mikäli oireet edelleen jatkuvat, sinua hoitanut lääkäri laittaa toivottavasti sinut jatkotutkimuksiin: mahahaava ja löysä mahanportti näkyvät yleensä vatsatähystyksessä.

• kipuilija

Mulla Somac auttoi pahaan oloon parissa päivässä ja muut oireet lieveni viikossa.Mutta nyt olen jo syönyt 5vk,ja silti osa oireista on vieläkin lievässä muodossa.Pitäisi viikon päästä olla ilman lääkitystä,joten saa nähdä mitä tapahtuu.
      Jos vatsahaava on niin pienen syömisen pitäisi auttaa huonoon oloon,kunhan syö oikein.Mulla ainakin oksettava olo tuli aina silloin kun vatsa oli ihan tyhjillään.Tosin mulla oli muitakin oireita paljon,mitä sulla ei näköjään ole.

Helikobakteeria sulla ei sitten löydetty?Oletko käyttänyt tulehduskipulääkkeitä paljon? Mulla meinaan tuli noista tulehduskipulääkkeistä,ja oireet ilmeni vasta viiveellä.

• janski

En oo käyttäny tulehduskipulääkkeitä, mutta esimerkiksi kortisonihan voi altistaa tälle ja alkoholiakin on tullu käytettyy runsaasti ( tosin ei viimeiseen pariin viikkoon). Mulla inhottavinta on, että astma puhkee (eli keuhkot menee tukkoon) noiden refluksien johdosta, joten ei kiva.. Mul on huomenna taas lääkäri, kannattaisko mun pyytä sitä Nexiumia ton Somacin tilalle, oon kuullu et se tehoaa paremmin..

Mitä eroaa niil sit on? Ei oo vielä tullu helikobakteerituloksia vielä :(

• aneminen
        janski kirjoitti:

En oo käyttäny tulehduskipulääkkeitä, mutta esimerkiksi kortisonihan voi altistaa tälle ja alkoholiakin on tullu käytettyy runsaasti ( tosin ei viimeiseen pariin viikkoon). Mulla inhottavinta on, että astma puhkee (eli keuhkot menee tukkoon) noiden refluksien johdosta, joten ei kiva.. Mul on huomenna taas lääkäri, kannattaisko mun pyytä sitä Nexiumia ton Somacin tilalle, oon kuullu et se tehoaa paremmin..

Mitä eroaa niil sit on? Ei oo vielä tullu helikobakteerituloksia vielä :(

hei!
        olen astmaatikko joka kärsi/kärsii samankaltaisista oireista.paljon kortisonin tekoja.
        minulta otettiin lopulta b12 veriarvo,joka oli huono ja tekee esim.kuvailemia oireita.
        hoitona tähän arvoon saan rokotettuna kyseistä vitamiinia.arvo on matala kuulemma esim.kortisonia syönneillä yllättävän usein.mutta harvoin kontrolloidaan.ja hoitamattomana voi olla jopa vaarallistakin.eli kysy lääkäriltäsi ehdottomasti onko arvoa otettu?
        ilman reseptiäkin saatavat caviscon ja rennie yhdistelmä on aika hyvä.mielestäni somacia parempi joka aiheuttaa ainakin itselläni mm:turvotusta!

• helikokin ollut on
        aneminen kirjoitti:

hei!
        olen astmaatikko joka kärsi/kärsii samankaltaisista oireista.paljon kortisonin tekoja.
        minulta otettiin lopulta b12 veriarvo,joka oli huono ja tekee esim.kuvailemia oireita.
        hoitona tähän arvoon saan rokotettuna kyseistä vitamiinia.arvo on matala kuulemma esim.kortisonia syönneillä yllättävän usein.mutta harvoin kontrolloidaan.ja hoitamattomana voi olla jopa vaarallistakin.eli kysy lääkäriltäsi ehdottomasti onko arvoa otettu?
        ilman reseptiäkin saatavat caviscon ja rennie yhdistelmä on aika hyvä.mielestäni somacia parempi joka aiheuttaa ainakin itselläni mm:turvotusta!

se nixium on hyvä lääke.mulla ollut helikobakteeri ja käytetty häätölääkitys. ja nyt nexiumia käyttelen silloin tällöin , oireita on vielä ,lääkäri sanoi että voi vaivailla silloin tällöin .

• 369
        helikokin ollut on kirjoitti:

se nixium on hyvä lääke.mulla ollut helikobakteeri ja käytetty häätölääkitys. ja nyt nexiumia käyttelen silloin tällöin , oireita on vielä ,lääkäri sanoi että voi vaivailla silloin tällöin .

nexium on pierettänyt,somac on tuntunu sopivan paremmin

• somacia käyttävä

millaisia oireita teillä on ollut.Onko pitkään kestänyttä ripulia,väsymystä ja kovia vatsa kipuja.Minulla stressi jatkunut pitkään ja nyt sain avuksi vaivoihin somacin ja se helpottaa kyllä.Illat aina pahempia.Jatluva pahaolo,ja ylävatsa kipu.Ja ripuli.Kertokaahan oireista,millaisia oireita ne ovat?

• miumamau
        somacia käyttävä kirjoitti:

millaisia oireita teillä on ollut.Onko pitkään kestänyttä ripulia,väsymystä ja kovia vatsa kipuja.Minulla stressi jatkunut pitkään ja nyt sain avuksi vaivoihin somacin ja se helpottaa kyllä.Illat aina pahempia.Jatluva pahaolo,ja ylävatsa kipu.Ja ripuli.Kertokaahan oireista,millaisia oireita ne ovat?

Minulla on ihan mahdotonta väsymystä. Vatsa on aina löysällä (uloste tummaa, muttei mustaa) ja vessaan pitää päästä heti sen jälkeen, kun hädän huomaa. Imeytymättä jää aika paljon ravintoaineita, luulisin, enkä onnistu lihomaan muutamaa kiloa vaikka sitä yritänkin. Kuvottavaa oloa, joskus jopa ihan yökkäysrefleksi tulee, mutten sentään ole oksentanut. Vatsakivut ovat todella voimakkaita, etenkin, jos ehtii tulla nälkä ennen lounasta. Ja sitten kun sitä jotain uskaltautuu syömään, tulee toisenlaista kipua -turvotusta ja painavaa tuskaisuutta.

Yleisimmin kipu on viiltävää tai polttavaa, ja ulottuu aika alas vatsaan, samoin reilusti navan yläpuolelle. Myös kylkiluitten alta (etenkin oikealta puolelta) korventaa. Palpoiden lääkäri tunnisti koko ruuansulatuselimistön olevan ärtynyt, kun niin kipeää painelu teki. Vaikka lepotilassa en silloin kipua muutoin tuntenutkaan.

Työni on todella stressaavaa ja yksi toisensa jälkeen on työtovereitani kaatunnut, kuka sydänoireisiin, kuka verenpaineisiin. Ja nyt minä vatsahaavaan. Miten teillä muilla, kun tulee oikein tiukka tilanne, paheneeko vatsakipu? Minulla kyllä.

Peruslabroissa ei ollut muuta, paitsi valkosolut vähän koholla. Keliakia- ja laktoosikoe negatiivisia. Helikoa jostain syystä ei edes otettu!

Söin 2vkoa Nimexiä (vai mikä ihme se nyt oli, tässä ketjussa on puhuttu juuri siitä ja Somacista). Helpotti, vaan ei täysin auttanut. Nyt odottelen taas lääkäriin pääsyä.

tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

• miumamau
        miumamau kirjoitti:

Minulla on ihan mahdotonta väsymystä. Vatsa on aina löysällä (uloste tummaa, muttei mustaa) ja vessaan pitää päästä heti sen jälkeen, kun hädän huomaa. Imeytymättä jää aika paljon ravintoaineita, luulisin, enkä onnistu lihomaan muutamaa kiloa vaikka sitä yritänkin. Kuvottavaa oloa, joskus jopa ihan yökkäysrefleksi tulee, mutten sentään ole oksentanut. Vatsakivut ovat todella voimakkaita, etenkin, jos ehtii tulla nälkä ennen lounasta. Ja sitten kun sitä jotain uskaltautuu syömään, tulee toisenlaista kipua -turvotusta ja painavaa tuskaisuutta.

Yleisimmin kipu on viiltävää tai polttavaa, ja ulottuu aika alas vatsaan, samoin reilusti navan yläpuolelle. Myös kylkiluitten alta (etenkin oikealta puolelta) korventaa. Palpoiden lääkäri tunnisti koko ruuansulatuselimistön olevan ärtynyt, kun niin kipeää painelu teki. Vaikka lepotilassa en silloin kipua muutoin tuntenutkaan.

Työni on todella stressaavaa ja yksi toisensa jälkeen on työtovereitani kaatunnut, kuka sydänoireisiin, kuka verenpaineisiin. Ja nyt minä vatsahaavaan. Miten teillä muilla, kun tulee oikein tiukka tilanne, paheneeko vatsakipu? Minulla kyllä.

Peruslabroissa ei ollut muuta, paitsi valkosolut vähän koholla. Keliakia- ja laktoosikoe negatiivisia. Helikoa jostain syystä ei edes otettu!

Söin 2vkoa Nimexiä (vai mikä ihme se nyt oli, tässä ketjussa on puhuttu juuri siitä ja Somacista). Helpotti, vaan ei täysin auttanut. Nyt odottelen taas lääkäriin pääsyä.

tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

lisään vielä, että en käytä alkoholia tai muita päihteitä, en tupakoi, en syö lihaa, harrastan liikuntaa, ulkoilen ja nukun riittävästi.

Mutta stressiä poden!

• sanitus
        miumamau kirjoitti:

lisään vielä, että en käytä alkoholia tai muita päihteitä, en tupakoi, en syö lihaa, harrastan liikuntaa, ulkoilen ja nukun riittävästi.

Mutta stressiä poden!

Jup, alkoi kauheella närästyksellä kun odotin kaksosia. Synnytyksen jälkeen polttava kipu siirtyi ylävatsalle ja kesti pari kuukautta. Oksetti ja oksensinin. Helikonäyte otettiin ja oli neg. Sain Somacin 4 vkon kuurin, josta puolet jäljellä. Epäillään vatsahaavaa. Nyt on alkanut ripuli myös. vatsa jomottaa edelleen, mutta on hiukan parempi. Väsymys on hirmuista, johtuuko sitten tästä vai vauvojen hoidosta, en tiedä :). Alempanakin vatsalla jo kipuilee. Taitaa jäädä myös imeytymättä tavaraa. Jos kuuri ei auta niin sitten tähystetään. Eli taitaa mennä siihen. yvää syksyä kaikille ja koitetaanhan levätäkin joskus!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7624
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5969
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3538
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1987
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      192
      1875
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      19
      1678
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1559
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1484
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      65
      1398
    Aihe