Terveppä terve pösöilijät!
Olisi sellainen ongelma, että vuoden vanhassa
pösössä 206 1.4 on pieniä ongelmia vaihteiston
kanssa, nimittäin pakin pistäminen on välillä
työn takana. Kävin tästä mainitsemassa huollossa
ja siellä sanottiin tylysti päin naamaa, että
niin sen pitääkin olla, jos ei ennen pistä
vaihteita yksi ja kaksi ja vasta sitten pakki!
Hei kam-oon, kyllä mä nyt ennenkin olen pakin
pistänyt ilman muiden vaihteiden läpikäyntiä ja
hyvin on pelannut.
No onneksi kävin mainitsemassa siitä ensimmäisen
vuoden takuun aikana, joten kun ensiviikolla
pyydän taas tarkastamaan asian niin homman
pitäisi hoitua ilmaiseksi.
Eli onko tällaisia ongelmia muilla vai onko
kyseessä nyt tuo Sami L:n mainitsema öljy?
206:n vaihteista
8
3232
Vastaukset
- Topias
Miten sen pakin päälle meneminen on vaikeaa: nariseeko vaihderasia äänekkäästi kun yrität panna pakkia päälle vai onko niin, että se ei millään tahdo mennä päälle (on hyvin hyvin jäykkä)?
- PösöMike
Eli on kuin seinä vastassa eli se ei vaan mene,
hieman autoa liikuttamalla se yleensä menee. - Topias
PösöMike kirjoitti:
Eli on kuin seinä vastassa eli se ei vaan mene,
hieman autoa liikuttamalla se yleensä menee.ei ole syyllinen tuohon "vikaan".
Se johtuu vaihteiston rakenteesta: kytkettäessä peruutusvaihde joudutaan pääakselin ja pyöriin lähtevän akselin väliin kytkemään lisähammaspyörä pyörimissuunnan vaihtamiseksi.
Kytkeminen tapahtuu siirtämällä tuota hammaspyörää sivusuunnassa hammaskosketukseen noiden kahden em. akselin yhteydessä oleviin hammaspyöriin (joskus myös sakarakytkimellä).
Jos sattuukin nyt niin, että kumpikaan noista vaihteiston "isoista" akseleista hammaspyöristä ei juuri sillä hetkellä pyöri ollenkaan, ja vielä kaiken lisäksi sattuu niin, että sen siirrettävän hammaspyörän hammas ei osukaan toisten hammaspyörien "kolon" kohdalle vaan hampaan kylkeen, niin siitä seuraa että sitä ei voi väkivalloinkaan pakottaa menemään päälle.
Käytettävissä on kaksi keinoa:
1. auton liikauttaminen, jolloin vetopyörästön puoleinen akseli pyörähtää ja hampaat voivat osua toistensa lomiin. Tai sitten
2. kytkimen käyttäminen nopeasti ylhäällä ja uusi yritys kytkeä vaihde päälle. Tämä toimenpide pyöräyttää moottorin puoleista akselia ja sillä pitäisi olla sama vaikutus kuin tuolla toisellakin tempulla.
Suosittelen, että seuraavalla kerralla kokeilet tuota viimeksi mainittua jippoa.
Huoltoliikkeen mainitsema keino käyttää ensin päällä paria synkronoitua vaihdetta toimii tässä tapauksessa siten, että synkronointikytkin (niitä on vaihdelaatikossa) "ohjaa" vierekkäiset hammaspyörät kosketukseen ja samalla pyöräyttää pikkuisen näitä akseleita.
Jos sattuisi joskus olemaan ongelmana pakin "rutiseminen" yrittäessäsi panna sitä päälle, se viittaisi todelliseen vikaan (esim. hiihtävään kytkimeen). Tuokin rutina voidaan keskeyttää käyttämällä hetkellisesti (kytkin pohjassa, tietty!) päällä nelosta ja/tai viitosta (jos kytkin hiihtää, sinun voi olla vaikea kytkeä päälle jopa 1:stä ja 2:sta - tässäkin auttaa akselin jarruttaminen pysähdyksiin nelosella tai viitosella, mutta auto on silloin kyllä syytä viedä piakkoin korjuulle...)
Öljy vaikuttaa eniten pienten vaihteiden päälle kytkeytymiseen auton liikkuessa, mutta se ei kuulu tähän. Ehkä keskustelemme siitä joskus toisella kerralla.
Huoltoliikkeesi on siis tavallaan oikeassa: autossa tai vaihteistossa ei vältämättä ole mitään vikaa, mutta olisi tuota asiaa mielestäni voinut ja pitänytkin tutkia ja selvitellä!
- tPete
...oli itselläkin tuo mainittu vika -00 1,4
XTssä. Vaihteen sai silmään Topiaksen mainiosti
perustelemalla tavalla, eli nostamalla kytkintä
ja koittamalla uudestaan. Alkoi tuo kyllä hiukan
harmittamaan kun takuuhuollossa eivät saaneet
sitä "kuntoon". En näköjään ollutkaan ainoa jolla
tuo pakki temppuili.- Sami L.
kokeilleet tuota ESSO 75W80 OLJYA ??
Huomattavasti paremmin toimii vaihteisto.
Alkuperainen oljy on mita lie halppis oljya 75W90
Jos ongelmia ilmenee niin ottakaa ihmeessa yhteys
maahantuojaan. Omassa 206:ssa ei ole
vaihteistossa mitaan ongelmia ollut. - tPete
Sami L. kirjoitti:
kokeilleet tuota ESSO 75W80 OLJYA ??
Huomattavasti paremmin toimii vaihteisto.
Alkuperainen oljy on mita lie halppis oljya 75W90
Jos ongelmia ilmenee niin ottakaa ihmeessa yhteys
maahantuojaan. Omassa 206:ssa ei ole
vaihteistossa mitaan ongelmia ollut....kokeilla tuota vaihteistoöljyä XSässä.
Vaihteet menevät kyllä suht hyvin silmään, mutta
jos tuo parantaisi entisestään ;) Auto on ollut
vähän yli viikon ja lasissa on jo n. 2600km -
ajattelin vaihtaa nuo moottoriöljytkin samalla.
Auton myyjän mukaan auto kannattaisi ajaa tuonne
10t huoltoon asti vakioöljyillä kun ne
ovat "rasvaisemmat". Epäilen silti kyllä myyjän
tietotaitoa kun moni muu asia tuntuu olevan
todella hukassa. Eikös Yarikseen suositella
öljynvaihtoa jo 2500 paikkeilla? - Sami L.
tPete kirjoitti:
...kokeilla tuota vaihteistoöljyä XSässä.
Vaihteet menevät kyllä suht hyvin silmään, mutta
jos tuo parantaisi entisestään ;) Auto on ollut
vähän yli viikon ja lasissa on jo n. 2600km -
ajattelin vaihtaa nuo moottoriöljytkin samalla.
Auton myyjän mukaan auto kannattaisi ajaa tuonne
10t huoltoon asti vakioöljyillä kun ne
ovat "rasvaisemmat". Epäilen silti kyllä myyjän
tietotaitoa kun moni muu asia tuntuu olevan
todella hukassa. Eikös Yarikseen suositella
öljynvaihtoa jo 2500 paikkeilla?Nuo vakio öljyt kannattaa vaihtaa melko äkkiä
pois ! Ajele orkkis öljyillä 2500-5000km. Syy:
Vaihteistossa käytetään "mitälie" 75W90 öljyä ja
se ei ole esim. talvella parasta mahdollista.
Tuolla öljyllä vaihteisto takertelee juuri noilla
1-2 ja pakki vaihteilla. Vaihteistosta lähtee
uutena hiukan sellasta metallihilettä tai
vastaavaa... Vaihteistoöljy kannattaa korvata
Esso 75W80 erikoisöljyllä jota ainakin Peugeot
liikkeistä löytyy hintaan n. 70mk/2litraa. Tuo 2
litraa riittää vaihteistoon. Moottorissa on
öljynä 10W40 mineraaliöljyä... nää kannattaa kans
vaihtaa pois...viimeistään ennen talvea.
Moottoriöljyksi suositellaan 0w40 öljyä. Voi myös
käyttää 5W50 öljyä. - Sami L.
Sami L. kirjoitti:
Nuo vakio öljyt kannattaa vaihtaa melko äkkiä
pois ! Ajele orkkis öljyillä 2500-5000km. Syy:
Vaihteistossa käytetään "mitälie" 75W90 öljyä ja
se ei ole esim. talvella parasta mahdollista.
Tuolla öljyllä vaihteisto takertelee juuri noilla
1-2 ja pakki vaihteilla. Vaihteistosta lähtee
uutena hiukan sellasta metallihilettä tai
vastaavaa... Vaihteistoöljy kannattaa korvata
Esso 75W80 erikoisöljyllä jota ainakin Peugeot
liikkeistä löytyy hintaan n. 70mk/2litraa. Tuo 2
litraa riittää vaihteistoon. Moottorissa on
öljynä 10W40 mineraaliöljyä... nää kannattaa kans
vaihtaa pois...viimeistään ennen talvea.
Moottoriöljyksi suositellaan 0w40 öljyä. Voi myös
käyttää 5W50 öljyä.Pitäs nukkua välillä... tarkoituksena oli että
Vaihteistossa mineraaliöljyä vakiona ja
moottorissa puolisynteettinen... pahoittelen
virhettä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612775Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152615Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671575Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56879
- 79875