Kuulin väitteen että kärjettömällä sytytysjärjestelmällä varustetulla (nykyaikainen siruohjatturuisku) autolla ei kannata antaa kaapeleilla virtaa toiselle autolle, koska sytytyksen ohjausyksikkö tms. voi laueta?
Pitääkö paikkansa vai onko vain urbaani legenda, joka on lähtenyt liikkeelle kun on oltu ylivarovaisia uuden tekniikan kanssa?
Hajooko sytkä, jos antaa kaapeleilla virtaa?
8
1130
Vastaukset
- kokemusta on kantapään kautta
Ei todellakaan ole mikään urbaani lgenda.
Jo 80-lululla tehtiin loistoautoja puhumattakaan tämän päivän elektroniikka-autoista joista ei saa antaa missään tapauksessa starttivirtaa toiseen autoon. No omalla vastuulla ja tuurilla tietenkin sen voi tehdä. Nääs tuo apu voi tulla auttajalle kovin kalliiksi. Tiedän tapauksen jossa korjaamohinnaksi tuli 6000 euroa! Vikaa kun oli todella vaikea paikantaa. Sekaisin meni :radio, keskuslukot, hälytin, polttoaineen elektrooninen syöttö jne. Kaksi viikkoa korjaamolla varaosat, siitä tuli kustannus.
Ainoa konsti antaa virtaa on irrottaa annettavasta autosta miinus kaapeli. Tosin siitäkin voi murtohälytysjärjestelmä kiukutella, joissain malleissa pitää hälytin koodata huoltoasentoon jotta akun miinusnavan voisi irrottaa.- ...
Itse olen antanut 90-luvun lopun edustusautolla virtaa vanhaan Nissaniin. Ei ollut mitään ongelmia, eikä edes pelottanut että joku paikka voisi särkyä.
- Jerkku
... kirjoitti:
Itse olen antanut 90-luvun lopun edustusautolla virtaa vanhaan Nissaniin. Ei ollut mitään ongelmia, eikä edes pelottanut että joku paikka voisi särkyä.
Ei minuakaan pelottanut, kun virtaa kaverille annoin. Pelottomuus johtui näköjään tietämättömyydestä.
Taidan tästä eteenpäin hinailla kaverin autoa käyntiin. Vaikkei autoa korjaamolle veisikään, niin mustat pikku boxit jotka ohjaavat moottoria tuppaavat maksamaan vähän turhan paljon. - Jerkku
Sama kaveri jolta väitteen kuuli oli vielä sitä mieltä, että nou hätä jos otat virtaa vastaan siruohjatulla koneella, jos antajalla on vanhempi esim. kaasari kone.
Oma järki sanoo, että on ihan sama kuka virtaa antaa ja ottaa. Kytkennässä on jokatapauksessa jännite-ero tms. mikä boxin hajoittaa jos huonosti sattuu. - jani....
Jerkku kirjoitti:
Ei minuakaan pelottanut, kun virtaa kaverille annoin. Pelottomuus johtui näköjään tietämättömyydestä.
Taidan tästä eteenpäin hinailla kaverin autoa käyntiin. Vaikkei autoa korjaamolle veisikään, niin mustat pikku boxit jotka ohjaavat moottoria tuppaavat maksamaan vähän turhan paljon.saakos noita nykyautoja yleesä edes hinatakkaan kun on katit,eikös sinne voi mennä bensiiniä kohtalokkain seurauksin ja se on entinen sitten..
- Takku
Ainoa milla voit rikkoa autoasi/käynnistettävää autoa on se että kytket kaapelit väärin päin,eli plussat miinukseen ja päin vastoin,joten syytä olla tarkkana siinä vaiheessa tulee muuten kalliita vammoja.
pitäisi olla muita rajoituksia kuin nimimerkin Takku esittämä. Mitään jännitepiikkejä tms ei kertakaikkiaan pysty tulemaan.
- Arska
sitroen kirjoitti:
pitäisi olla muita rajoituksia kuin nimimerkin Takku esittämä. Mitään jännitepiikkejä tms ei kertakaikkiaan pysty tulemaan.
miten kaapelit kytketään. Ei pitäisi olla mahdottoman riskialtista puuhaa kun omassani autovalmistaja (-01 dci) antaa oikein ohjeet operaation turvalliseen suorittamiseen. Urbaanilegendoja vastaan on turha taistella näillä foorumeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4068922Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1783383- 191850
- 771166
- 761078
- 271065
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641021Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791005- 55983
- 65930