Miksi käytöksenne on huonoa

nuori neito

Huonotapaisimmat tapaamani ihmiset ovat olleen keski-ikäisiä. Erään kaupan kassalla töissä näkee monen ikäistä ihmistä ja pakostakin tekee vertailua heidän käytöksiensä välillä. Lapset usein tervehtivät, mutteivät muuten ehkä vastaa kiitokseen tai ole hyvään. Mutta jo teini-ikäisenä he ovat oppineet kiitoksen ja ole hyvän ja käytös paranee noin 40 vuoteen asti ja jatkuu 50 jälkeen ylöspäin. Miksi nelikymppisillä ei ole käytöstapoja? Moni keski-ikäinen henkilö vain murahtaa vastaukseksi tervehdykseen, jos sitäkään. Keski-ikäisten kanssa ei jäädä rupattelemaan, vain olennainen hoidetaan mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Oma edustaa malli kappaletta keski-ikäisten joukosta. Hänen pyyntönsä ovat käskyjä ja tuskin olen kiitosta häneltä liian usein kuullut. Valituksia monista muista asioista tosin olen. Onko niin että suomalaisen jäppiys on parhaillaan juuri tuossa hikisen unen vaivaamassa iässä? Toivon että paranette jäppiydestä.

Kaikkea hyvää toivoen,
Suomen kohtelias toivo.

22

1034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalkkismummo

Huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja niitä on ihan jokaisessa ikäluokassa. On nuorissa ja vanhoissa ja siltä väliltä.

Kotikasvatuksesta se lähtee. Ne joita ei ole opetettu käyttäytymään eivät osaa sitä lapsilleenkaan opettaa. Kaikkea ei pidä sysätä koululaitoksen vastuulle ja omaa järkeäkin saa käyttää.

Voit silti itse olla hyvänä esimerkkinä ja käyttäytyä hyvin. Ehkä joku ilahtuu ja ottaa siitä opikseen itsekin.

• nuori neito

On totta, että joka ikäluokasta heitä löytyy, mutta sitä nyt tässä pohdin miksi heitä löytyy eniten juuri tästä 40 ryhmästä. Onko kasvatus ollut poissa muodista heidän aikanaan vai mikä mahtaa olla syynä

• ihminen tulee paremmalle mielelle, kun olet hänelle ystävällinen. Kärttyisyysleikkiin ei kannata mennä mukaan - molemmille jää parempi mieli, kärttyisellekin.
        Tosin ystävällisyyden täytyy tulla sydämestä (oikeasti kuuntelet häntä), ei alentuvasta suhtautumisesta kiukuttelijaan, jolla on jokin (ehkä tiedostamatonkin) syy kiukutella...

Tämä siis asiakaspalvelijan pitkän taivalluksen päätelmänä.

• Perhomies46
        Minea44 kirjoitti:

ihminen tulee paremmalle mielelle, kun olet hänelle ystävällinen. Kärttyisyysleikkiin ei kannata mennä mukaan - molemmille jää parempi mieli, kärttyisellekin.
        Tosin ystävällisyyden täytyy tulla sydämestä (oikeasti kuuntelet häntä), ei alentuvasta suhtautumisesta kiukuttelijaan, jolla on jokin (ehkä tiedostamatonkin) syy kiukutella...

Tämä siis asiakaspalvelijan pitkän taivalluksen päätelmänä.

Olet aivan oikeassa. Usein kiukuttelu ei mitenkään liity kohteena olevaan henkilöön vaan henkilö vain sopivasti sattuu olemaan siinä sillä hetkellä.

On parempi menetellä juuri niin kuin kerroit ja yrittää ymmärtää toisen huonoa tuulta. Kiukuttelija kyllä varmasti häpeää jälkeenpäin ja muistaa ensi kerralla hyvät tavat ja kohteliaisuuden.

• Rouva ex-rouva40+

Ei meidän ikäluokka luultavasti ole sen huonokäytöksisempää kuin muutkaan, mutta onhan se totta, että ihan yleensäkin käytöstavat ovat unohtuneet, valitettavan usealta.

Joskus tekee mieli antaa potut pottuina; olla vastaamatta tekstiviesteihin, sähköpostiin jne.kun ei kerta itsekään saa vastausta. Puhumattakaan siitä, että ihmiset vastaisivat tervehdykseen. Joka minusta taas osoittaa vain ja ainoastaan asianomaisen ihmisen tyhmyyttä.

Toiset ihmiset ovat "ylivertaisempia", "hienompia" ainakin ollakseen jne. Heiltä ei irtoa mitään, muuta kuin tietysti vastaavanlaisille, joista kenties on jotain hyötyä taikka jotka kuuluvat parempiiin piireihin jne. Minua tuollainen oksettaa!

• ilkimys-N

olemaan "se kiltti", siksi minustakin tuli samanlainen ilkimysN kuin muutkin ovat.
        No ei vaineskaan, mut kyllästynyt olen tosiaan, kaikkialta kuulee ja lukee niin paljon paskaa, että tekee mieli itsekin välillä heittää överiksi. Sen jälkeen jaksaa sitten taas olla kiltti ja hyville tavoilleen uskollinen, vaikka oma hetkellinen huono käytös johtaa kyllä morkkikseen minulla.
        Valitettavasti tässä kohdassa minun on sanottava että tunnen itseni "kuuluvan parempiin piireihin", mutta minun ei ole tarvis sellaista näyttää eikä näytellä.
        Nyt väsyttää, hyvää yötä.

• Perhomies46

Hei. Olen katsellut kassajonossa samaa ilmiötä. Olemme suomalaisina liian epäkohteliaita. Pyrin itse aina vaihtamaan pari sanaa kassan kanssa, oli hän sitten kuka tahansa, siitä tulee itsellekin hyvä olo.
      Varmasti itse olet hyvin kohtelias asiakkaita kohtaan, koska huomaat tuollaiset seikat. Eräässä marketissa minulla on tavallaan yksi suosikkikassa, jonka kanssa vaihdan muutaman ylimääräisenkin sanan, mutta sillä on vain tarkoitus tuoda hymyä molempien elämään. Eli en yritä iskeä häntä vaan pidän hänen ystävällisyydestään ja suoraan silmiin katsomisesta, arvostan hänen ammattitaitoaan, siinä kaikki.

• keskiyonkehraaja

Pikkasen suppee käsitys sulla..
      Otappa hieman etäisyyttä omiin vanhempiisi ja koe elämä ihan itse.
      Sitäpaitsi kuka on keski-ikäinen??
      En ole kaupan kassa enkä hikoile öisin:))
      Tarkistappa kuule oma asenteesi kyseistä ikäryhmää kohtaan vai pelottaako ajatus omasta vanhenemisesta??
      Hymyillään kun tavataan..

• ikäongelma

Tällaisilla viittäkymppiä lähestyvillä on takanaan paskin elämän vaiheensa. On juostu kouluissa, taisteltu uraputkissa, makseltu asuntovelkoja epätoivoisissa taloustilanteissa sekä kasvatettu kaksi narsistista pikkupaskiaista siihen ikään että ne viimein muuttavat pian pois kotoa rahaa pummaamasta ja vittua haistattelemasta.

Ei kuule paljoa sinuakaan naurata tässä iässä.

• nuori neito

En näe mitään syytä, että rankka elämä toimisi syynä siihen ettei voi olla kohtelias. Kohtelias voi olla vaikka olisi juuri saanut potkut. Kohteliaisuus ja hyvät tavat osoittavat, että olet sivistynyt!

• aika sentään
        nuori neito kirjoitti:

En näe mitään syytä, että rankka elämä toimisi syynä siihen ettei voi olla kohtelias. Kohtelias voi olla vaikka olisi juuri saanut potkut. Kohteliaisuus ja hyvät tavat osoittavat, että olet sivistynyt!

"Kohtelias voi olla vaikka olisi juuri saanut potkut."

Monetkohan potkut neito on eläissään saanut ja sen jälkeen kenelle on muistanut olla kohtelias?

On olemassa sivistystä ja "sivistystä". Sinä arvostat selkeästi "sivistystä". Oma asiasi.

No jospa joskus muutat vielä kotoa pois.

• Perhomies46
        nuori neito kirjoitti:

Hei nuori neito. Älä anna lannistaa itseäsi, olet vahva henkisesti. Olen samaa mieltä kanssasi, että ei pidä katkeroitua vaan yrittää aina uudelleen, olkoot muut sitten miten loukkaavia tahansa.

Yksien potkujen ei tule lannistaa. Niitä saa jokainen eikä niitä pidä ottaa henkilökohtaisesti, tilanne työmarkkinoilla vain on sellainen, että se on arkipäivää.

Olen ylpeä puolestasi, että olet niin hieno ihminen.

• :DDDDDDD
        Perhomies46 kirjoitti:

Hei nuori neito. Älä anna lannistaa itseäsi, olet vahva henkisesti. Olen samaa mieltä kanssasi, että ei pidä katkeroitua vaan yrittää aina uudelleen, olkoot muut sitten miten loukkaavia tahansa.

Yksien potkujen ei tule lannistaa. Niitä saa jokainen eikä niitä pidä ottaa henkilökohtaisesti, tilanne työmarkkinoilla vain on sellainen, että se on arkipäivää.

Olen ylpeä puolestasi, että olet niin hieno ihminen.

Sarkasmia parhaimmillaan!

:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

• olet sinäkin
        :DDDDDDD kirjoitti:

Sarkasmia parhaimmillaan!

:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

jo senverran selvä että pystyt kirjoittamaan jopa kaksi sanaa...

• ilkimys-N

"sekä kasvatettu kaksi narsistista pikkupaskiaista siihen ikään että ne viimein muuttavat pian pois kotoa rahaa pummaamasta ja vittua haistattelemasta".

Kysyn kuka kasvatti lapsistansa "narsistisia pikkupaskiaisia", ellet sinä itse?

Olen surullinen näiden kahden lapsesi puolesta että heillä on tuollainen isä. Juu, ISÄ! Yksikään oikea äiti ei nimittäin kutsuisi lapsiaan noila nimellä, ellei sil sit vippaa päästä.

Lapsillesi tulee olemaan helpotus päästä omaan kotiinsa, ja tämä ei ole pelkästään MUTU-tunne.

• ilkimys-N
        aika sentään kirjoitti:

"Kohtelias voi olla vaikka olisi juuri saanut potkut."

Monetkohan potkut neito on eläissään saanut ja sen jälkeen kenelle on muistanut olla kohtelias?

On olemassa sivistystä ja "sivistystä". Sinä arvostat selkeästi "sivistystä". Oma asiasi.

No jospa joskus muutat vielä kotoa pois.

21 vuotta sitten: kirjoitit hänelle: "Monetkohan potkut neito on eläissään saanut ja sen jälkeen kenelle on muistanut olla kohtelias?"

MINÄ olen saanut jopa yhdet "potkut" elämässäni, eikä se ole estänyt minua olemasta sivistynyt ja kohtelias kaikille heti sen jälkeen tai myöhemminkään. Elämää olen taivaltanut melko risuistakin polkua välillä jo 45 vuotta, vaikka synnyinkin keskivertoa "ylempiluokkaiseen" perheeseen. Sekään ei ole estänyt minua olemaan kohtelias joka tilanteessa.

"No jospa joskus muutat vielä kotoa pois".

Meinasitko että se muuttaa ihmisen sivistymättömäksi kun muuttaa kotoa pois?

Olen sen neidon kanssa samaa mieltä: kohtelias voi olla vaikka olis saanut sekuntti sitten potkut!

• ilkimys-N
        nuori neito kirjoitti:

olla kohtelias osoittaa myös ettet ole tyhmä. Kai sen voi niinkin sanoa, koska se menee näin paremmin eräille sivistymättömille perille.

• junttapulikka

...anna oikeaa kuvaaasioista.
      esim jos joku näkee parrakkaan miehen pissivän puistossa. niin tarkoittaako se sitä että kaikki parrakkaat miehet pissivät puistoon?

• ilkimys-N

nelikymppinen ei kykene, niin ei kykene sitten muutkaan nelikymppiset? (oli asia mikä tahansa!)

• halutessani yleistää tällasen; olen kaupan kassalla (asiakkaana). Viereisten kassojen nuorehkot neitokaiset juttelevat keskenään.
        Taisi olla maanantai, koska juttelivat miten toisella meni koko edellispäivä oksentaessa, hauskan vkonlopun jälkimaininkeja. Toisen tilannetta en muista, taisi olla vähän parempi.
        Siinä samalla ostokseni tulivat vedeltyä kassan läpi, ja rahoistani pääsin. Silmäystäkään en saanut.. itsellä tullu tavaksi sanoa esim. ole hyvä/kiitos, tilanteen mukaan.
        Nyt en ole varma, sen verran jäin sen jutun "pauloihin" :)

• Perhomies46
        Sanin kirjoitti:

halutessani yleistää tällasen; olen kaupan kassalla (asiakkaana). Viereisten kassojen nuorehkot neitokaiset juttelevat keskenään.
        Taisi olla maanantai, koska juttelivat miten toisella meni koko edellispäivä oksentaessa, hauskan vkonlopun jälkimaininkeja. Toisen tilannetta en muista, taisi olla vähän parempi.
        Siinä samalla ostokseni tulivat vedeltyä kassan läpi, ja rahoistani pääsin. Silmäystäkään en saanut.. itsellä tullu tavaksi sanoa esim. ole hyvä/kiitos, tilanteen mukaan.
        Nyt en ole varma, sen verran jäin sen jutun "pauloihin" :)

Hei Sanin
        Voit vaatia palvelua, sillä olethan asiakas. Ei kannata hyväksyä kaikkea. Jos harmittaa, niin sano kassalle suoraan, mutta kohteliaasti. Ja jos saat haistattelut, niin voit kysyä esimiehen nimen, kyllä siinä vaiheessa varmasti säpsähtää.

Kovin monessa paikassa kassa vain tyytyy ottamaan rahat ilman mitään palvelua, hymyä tai keskustelua.

Eräässä maassa kassa samalla pakkasi minulle kassit täyteen seisten kassatiskin takana ja samanaikaisesti hymyili, jutteli, naputti luvut koneeseen ja toivoi vielä tapaavansa uudelleen sekä toivotti mukavaa päivää. Kyllä oli mukava käydä siinä kaupassa useamman kerran.

• Perhomies46 kirjoitti:

Hei Sanin
        Voit vaatia palvelua, sillä olethan asiakas. Ei kannata hyväksyä kaikkea. Jos harmittaa, niin sano kassalle suoraan, mutta kohteliaasti. Ja jos saat haistattelut, niin voit kysyä esimiehen nimen, kyllä siinä vaiheessa varmasti säpsähtää.

Kovin monessa paikassa kassa vain tyytyy ottamaan rahat ilman mitään palvelua, hymyä tai keskustelua.

Eräässä maassa kassa samalla pakkasi minulle kassit täyteen seisten kassatiskin takana ja samanaikaisesti hymyili, jutteli, naputti luvut koneeseen ja toivoi vielä tapaavansa uudelleen sekä toivotti mukavaa päivää. Kyllä oli mukava käydä siinä kaupassa useamman kerran.

Se oli silloin enempi huvittava juttu, kuin että ois harmittanut.
        Toki, jos todella harmittaa, teen jotain asialle :))

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3572
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2927
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2406
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2348
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2301
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2277
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2163
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2137
    9. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      116
      2088
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1984
    Aihe