Tyttärelläni 1v5kk on ollut korvatulehdus-kierre. tänään oli aika korvalääkärille ja järkytys oli suuri kun lääkäri ehdotti toisen korvan tärykalvon puhkaisua. Vähän aikaa keskulteltuamme tulimme mieheni kanssa siihen tulokseen että korvan voi puhkaista, sillä seuraava vaihtoehto on kitarisojen leikkaus ja korvien putkitus. Itseltäni on korva puhkaistu kerran ja muistan kuinka kamalan kipeästi se kävi. Siispä kysymys kuuluu että kuinkahan yleistä tämä tärykalvon puhkaisu on tänä päivänä...itse olen luullut että sitä ei enää nykypäivänä käytetä hoitona korvatulehduksen hoitoon.
Korvan puhkaisu
6
6592
Vastaukset
- korvakierteisten äiti
Omalta lapseltani on korva puhkaistu kerran ja kokemus ei jättänyt minkäänlaisia traumoja. Riippuu varmaan tekijästäkin, että sattuuko vai ei. Meillä puhkaisun teki kokenut korvalääkäri (terveyskeskuslääkärin en olisi antanut puhkaista). Ensin hän puudutti korvat ja se oli ainoa hetki kun oletan, että kipu lapsellani oli kovempi sillä itse puhkaisusta hän ei itkenyt eikä valitellut jälkikäteen. Korvakipu hellitti heti ja antibioottikuuria jatkettiin vielä ylimääräisellä viikolla, jonka jälkeen kaikki oli hyvin korvakontrollissakin. Oma mielipiteeni on siis että menkää vaikka yksityiselle korvalääkärille, he tuntevat korvan anatomian parhaiten!!!!
- ...........
Itse en ole antanut, enkä anna puhkaista lapseni korvia. Tosin tähän vaikuttaa omat huonot kokemukseni, eikä kierre lakannut niillä puhkomisilla. Mutta tämäkin on ihan subjektiivinen mielipide, joihin todella vaikuttaa minun omat huonot kokemukseni. Putkitus helpotti, mutta korvatulehdusten kierre loppui vasta 5-luokalla. Nykyinen omalääkäri ei hänkään suosi korvien puhkomista, ja hyvä niin.
- Höpsö
Tuossa on pätkä minkä laitoin eräälle toiselle nimimerkille omista kokemuksista. Ja puhkaiseminen todellakin sattuu niin lapsena kuin aikuisena.
Ja en tiedä minkä ikäinen lapsesi on, mutta kannattaa korvien puhkaisemista välttää, koska se saattaa pahentaa altistumista uusille tulehduksille, itselleni kävi pienenä juuri näin ja tässä sen nyt näkee kun vieläkin ajoittain korva tulehtuu. Minulla on ns. liimakorva ja on ollut putketkin kummassakin korvassa ja niistäkään ei ollut hyötyä, itsestään putosivat aina pois. Nykyään kun korva tulehtuu, tosin ei enää niin tiheään kuin lapsena, niin korva puhkeaa itsestään ja märkä valuu sieltä sitten pois.- ..............(tästä ketjusta)
...kokemuksia...
Minullakin tulee vielä ajoittain (onneksi harvoin) korvatulehduksia. Putket ovat olleet kaksi kertaa ja juuri se puhkottu korvani on liimakorva. Osaa äänistä en kuule enää lainkaan oikealla korvallani.
Ja todellakin, korvani puhkesi itsestään viimeisellä kerralla, kun oli korvatulehdus ja se helpotti heti, kuului vain suhahdus ja kaikki kipu loppui siihen. Mutta se imeminen puhkaistaessa on todellakin muisto, jota en halua kokea enää kertaakaan. Se sattuu huomattavasti enemmän :/ - Täti
..............(tästä ketjusta) kirjoitti:
...kokemuksia...
Minullakin tulee vielä ajoittain (onneksi harvoin) korvatulehduksia. Putket ovat olleet kaksi kertaa ja juuri se puhkottu korvani on liimakorva. Osaa äänistä en kuule enää lainkaan oikealla korvallani.
Ja todellakin, korvani puhkesi itsestään viimeisellä kerralla, kun oli korvatulehdus ja se helpotti heti, kuului vain suhahdus ja kaikki kipu loppui siihen. Mutta se imeminen puhkaistaessa on todellakin muisto, jota en halua kokea enää kertaakaan. Se sattuu huomattavasti enemmän :/Meillä vauva oli 9 kuukautta, kun toinen korva puhkaistiin. Kai se sattui, kun poika huusi, mutta sen jälkeen ei ole ollut yhtään korvatulehdusta, ja nyt poika on kohta 17-vuotias. Noin vuoden ikäinen ei muista tuollaisesta tapahtumasta mitään, eikä mitään kammoa jää. Toinen juttu on tietenkin se, jos sama joudutaan toistamaan useaan kertaan.Meillä ainakin auttoi, ja sehän on pääasia.
- ...
Korvan puhkaisusta on nyt noin viikko ja antibiootti kuuri loppui juuri. Toivon että korvatulehdus-kierre loppuu nyt tähän...ainakaan vielä tyttäreni ei ole pahemmin korvaa valittanut. Yleensä ollaan saatu hakea heti uusi kuuri kun vanha on loppunut. Tuntuu pahalta syöttää lapselle koko ajan antibiootteja, kaippa seuraavaksi kokeillaan risojen leikkausta ja korvien putkitusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849