Uusiutumattomat aiheuttaa sotia

Ranskan presidentti sanoo, että Ranska valmistautuu käyttämään ydinaseita myös terroristeja vastaan, jos Ranska kokee omien intressiensä vaarantuvan. Näihin intresseihin katsotaan kuuluvan mm strategiset hankinnat, kuten öljy.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/01/19/AR2006011903311.html

Tuossa kiteytyy eräs, ehkä vakavin uusiutumattomien energialähteiden ongelma: niiden saatavuuden varmistamiseksi ollaan valmiita vaikka millaisiin sotiin.

Uusiutuvia energioita riittäisi kaikille, ilman tappeluita.

11

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu_

      Luuletko, että jenkit ovat Irakissa hiekan takia. Ei heitä Kuwaitkaan pelkän seikkailun takia kiinnostanut.

      • Uutta on se, että energiasodassa nyt ranskakin ilmoittaa tarvittaessa käyttävänsä vaikka ydinaseita. Jenkeiltä on jo vastavia lausuntoja kuulunut.

        On se hyvä tuo ydinenergia, joo. Sillä turvataan itsenäisyyttä ja strategisia etuja.

        Olisimmepa vain tyytyneet uusiutuviin energioihin ja täydellisesti kieltäneet ydinvoimalat. Nyt olisi jo paljon uusiutuvia energioita ympäri maailmaa käytettävissä. Eikä tarttis energian vuoksi sotia.


      • huhhuhh
        Vastaaja kirjoitti:

        Uutta on se, että energiasodassa nyt ranskakin ilmoittaa tarvittaessa käyttävänsä vaikka ydinaseita. Jenkeiltä on jo vastavia lausuntoja kuulunut.

        On se hyvä tuo ydinenergia, joo. Sillä turvataan itsenäisyyttä ja strategisia etuja.

        Olisimmepa vain tyytyneet uusiutuviin energioihin ja täydellisesti kieltäneet ydinvoimalat. Nyt olisi jo paljon uusiutuvia energioita ympäri maailmaa käytettävissä. Eikä tarttis energian vuoksi sotia.

        ....


    • Trukari

      Hieno idea ranskalaisilta. Puolustaa resursseja! Jihuuuuu! *huokaus*

      Tiedätkö mikä on ydinase ja miksi se kehitettiin?

    • Trukari

      Koska edellisestä viestistä joku höyrypää saattaa ottaa sen käsityksen, että häntä kehutaan, niin vihjataan nyt sitten toiseenkin suuntaan.

      Jalkapallokin on aiheuttanut sodan. Uskonnot, joilla sinänsä on paljon jalkapalloa tai öljyä pienempi maallinen arvo, on aiheuttanut enemmän sotia kuin öljy ehtii aiheuttaa.

      Uusiutuvista tullaan sotimaan myös ja rankasti. YK katsoo, että vesi tulee olemaan sotimisen arvoinen asia joillekin valtioille. Jos tuuli olisi tuottava energialähde, siitäkin sodittaisiin takuulla.

    • Nytkin sähkön elspot-hinta on 200€/MWh. Uusiutuvia ei saa rakentaa, vaikka kuinka hyvin nyt tuottaisi, koska pitää jättää kuluttajia tuleville ydinvoimaloille, joista sitten aikanaan soditaan.

      • ei taida olla näin talvipakkasilla niin hirveetä hyötyä.
        Ydinvoima sentään pyörii koko ajan säästä riippumatta...


      • huhhuhh
        filosofia kirjoitti:

        ei taida olla näin talvipakkasilla niin hirveetä hyötyä.
        Ydinvoima sentään pyörii koko ajan säästä riippumatta...

        .. ei "vastaaja" ymmärrä sanaakaan järkipuheita. Onhan se jo nähty.


      • filosofia kirjoitti:

        ei taida olla näin talvipakkasilla niin hirveetä hyötyä.
        Ydinvoima sentään pyörii koko ajan säästä riippumatta...

        " Usiutuvilla...
        filosofia 21.1.2006 klo 14.57

        ei taida olla näin talvipakkasilla niin hirveetä hyötyä."

        On isokin hyöty. Monet sähkölämmittäjätkin pistävät nyt takkaan tulen.

        "Ydinvoima sentään pyörii koko ajan säästä riippumatta..."
        Aika usein nekin pysäytellään säiden takia. Mutta puu palaa jos on tuulensuojaa edes.


      • 0987
        Vastaaja kirjoitti:

        " Usiutuvilla...
        filosofia 21.1.2006 klo 14.57

        ei taida olla näin talvipakkasilla niin hirveetä hyötyä."

        On isokin hyöty. Monet sähkölämmittäjätkin pistävät nyt takkaan tulen.

        "Ydinvoima sentään pyörii koko ajan säästä riippumatta..."
        Aika usein nekin pysäytellään säiden takia. Mutta puu palaa jos on tuulensuojaa edes.

        En oikein usko biopolttovoimaloidenkaan toimivan kovinkaan hyvin tulvan tapauksessa. Ei se riitä, että se puu palaa, vaan se energia täytyy myös voida ottaa talteen ja muuttaa tehtaiden, kauppojen ja kotien hödynnettävään muotoon. Kyllä ydinreaktionkin saa aikaan melkein kaikissa olosuhteissa vaikka räjäyttämällä ydinpommin...


      • heh.heh
        0987 kirjoitti:

        En oikein usko biopolttovoimaloidenkaan toimivan kovinkaan hyvin tulvan tapauksessa. Ei se riitä, että se puu palaa, vaan se energia täytyy myös voida ottaa talteen ja muuttaa tehtaiden, kauppojen ja kotien hödynnettävään muotoon. Kyllä ydinreaktionkin saa aikaan melkein kaikissa olosuhteissa vaikka räjäyttämällä ydinpommin...

        kohta mennä osin takaisin höyryvoimaan, mikä ei välttämättä olisi kaikkialla ollenkaan pahasta;)

        Viittenä,
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Öljyhuippu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe