Hei
Onko mahdollista saada sairaslomaa tms. vapaata töistä mikäli äitiyslomalla/vanhempainvapaalla oleva puoliso sairastuu eikä pysty hoitamaan lasta? Miten tälläinen toimii? Tuleeko hakea lääkäristä sairaslomatodistus?
Töistä poissaolo puolison sairauden vuoksi?
14
15761
Vastaukset
- että täytyy
kummaa että tollasta täytyy ees kysellä. Kuvastaa vain millaisia orjia me ollaan..
- kyseli
sitä, ett kuka hoitaa YHTEISEN lapsen kun äiti on sairaana?
Aikas ikävä asenne sulla jos ajattelet, että olet lapsesi orja... - oli siis
kyseli kirjoitti:
Aikas ikävä asenne sulla jos ajattelet, että olet lapsesi orja...kysyä tilannetta, jossa äiti on siis vanhenpainvapaalla kotona, ja sairaana. Mielellänihän minä lastani hoidan ja mieluummin kotiinkin jäisin hoitamaan enkä menisi töihin. Halusin vaan tietää onko olemassa jotain pykäliä/yleispäteviä sopimuksia ko. asiasta.
- eikun lääkäriin äitee
oli siis kirjoitti:
kysyä tilannetta, jossa äiti on siis vanhenpainvapaalla kotona, ja sairaana. Mielellänihän minä lastani hoidan ja mieluummin kotiinkin jäisin hoitamaan enkä menisi töihin. Halusin vaan tietää onko olemassa jotain pykäliä/yleispäteviä sopimuksia ko. asiasta.
ja sairaslomalappu sinulle,niin se hoituu!
- paskapää...
kyseli kirjoitti:
Aikas ikävä asenne sulla jos ajattelet, että olet lapsesi orja...siis ollaan orjia TYÖSSÄ. Vitun nuija!
- työ on harrastus
Ei töissä ole pakko olla. Kukaan ei tule kotoa väkisin hakemaan, vaikka lopettaisit heti huomenna.
- puolison vuoksi
Varsinaisesti et sairaslomaa puolison sairastumisen vuoksi voi saada, muuta kuin valehtelemalla lääkärille olevasi sairas. Helpostihan nykyään sairaslomaa saa...
Mutta periaatteessa työnantajasi kanssa sopien vapaan toivoisi järjestyvän. Palkattomana kylläkin, eikä työnantajan ole pakko lomaa myöntää. Jokainen itseään kunnioittava työnantaja tottakai yrittää sen loman järjestää. - tuoreessa muisstissa
Meidän perheessä on aivan muutaman kuukauden takainen kokemus tuosta asiasta.
Sain äkillisen kasvohalvauksen ja siitä alkoikin sitten ensiavussa istumiset ja kaikki siihen liittyvä. meillä on neljä lasta ja mies tietenkin oli heidän kanssa kotona. Kaikki oli palkatonta poissa oloa mutta syyn tietäen oikeutettua. elikkäs saikkua siitä ei saa eikä liioin mitään muutakaan.
hieman väärin minusta mutta minkäs teet kun näin laissa sanotaan. - mutta
puolison on mentävä lääkäriin ja haettava sairasloma todistus, joka sinun on esitettävä työopaikallasi. 3 päivää saat olla pos. Jos on tarvetta enempään, siitä täytyy sopia työpaikalla ja todennäköisesti sitten palkatonta. Tietysti riippuu työehtosopimuksesta..yllä oleva 3 päivää on metalliliiton..
- ma-rina
juuri näin.
mulle tuli noidannuoli hartiaseudulle, kun esikoinen oli 2v ja kuopus 3kk, hoida siinä sitten lasta saatika vauvaa, kun ei sängystä ylös pääse. kävin lääkärissä ja mies vei mun sairaslomatodistuksen työpaikalle ja kolme päivää sai olla palkallisesti pois.
nuo sopimukset perustuvat samaan oikeuteen, kuin työstä poissa olo sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi. sekin oikeus on kolme päivää. ja sama toimi myös niin, että kun meidän esikoinen joutui illalla lähtemään sairaalaan ja jäi yöksi osastolle ja mun piti jäädä sinne tietysti myös. kukapa kuopusta kotona olisi hoitanut muu, kuin isä, ja niin mies sai siis todistuksen esikoisen sairaalahoidosta, vaikka olikin kotona.
mahdollista kaikki siis on, mutta ihan tavallisen flunssani takia en kyllä pyydä miestä jäämään kotiin. nykyaikana, vaikka sairauspoissaolot eivät olekaan pätevä syy irtisanomiseen, voidaan asiat helposti järjestää niin, että paljon oman ja varsinkin lapsen tai puolison sairauksien takia pois oleva työntekijä savustetaan keinolla tai toisella ulos :-( Silleen ne edut vaan paranee. Itse aikoinaan jouduin olemaan rokulissa, kun eukko joutui sairaalaan.
- puolison takia
Jos puolisosi on kykenemätön hoitamaan lasta/lapsia ts. käy lääkärissä tai joutuu sairaalahoitoon, olet oikeutettu palkalliseen vapaaseen. Kesto liittojen neuvottelemien sopimusten mukaan.
Sen sijaan, jos puoliso sairastaa kotona eikä "halua" hoitaa lasta samalla, niin se on sitten kokonaan toinen juttu...
Itse pidin kaikki vaimoni lääkärissäkäynnit "sairaslomaa", koska lääkärissä asioidessaan vaimo on "kykenemätön hoitamaan lasta". Syynä tietysti se, ettei lääkäriin voi/kannata ottaa parin kuukauden ikäistä vauvaa. Työnantajalle esitin lääkäriaseman todistuksen, että vaimoni on siellä käynyt. Mitään ongelmia työnantajan taholta ei tullut.- sentään
jos kotona on vauva, mun mielestä voi kaikki koko suvusta olla poissa kaikista vitun ikävistä töistä parin vuoden ajan - sillä tykky!
Kyllä sitä paskaa duunia piisaa loputtomiin"!
- Outo
kysymys!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta673474Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1473325Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463292- 532739
- 312003
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271900- 481666
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401605Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä891598- 391370