Ruusufinnin aiheuttaja?

Epätoivoinen2

Hei,

Voisiko joku tietävä kertoa, syitä miksi tällainen sairaus puhkeaa. Jos tietäisin syitä, voisin ehkä välttääkin niitä.

Tauti alkoi viime keväänä hyvin maltillisesti, sain antibioottikuurin ja jonkin verran auttoi. Nyt kesällä (aurinko pahentaa, mutta miksi) tilanne riistäytyi täysin. Suuria kipeitä paukamia kasvot täynnä (leuka, nenä, otsa, posket vaikeusastejärjestyksessä).

Huolimatta nyt jo lähes vuoden kestäneestä hoidosta, ei ruusufinnini vaan parane! Lääkkeitä on sisäisesti ja ulkoisesti. Lääkäritkin vain sanovat että ei sitä syytä oikein voi tietää jne. On tehty kaikenlaista labrakoetta, jotka ok. Hormonitaso kunnossa.

Olen täysin epätoivoin vallassa. Tuskin pystyn käymään kaupassa. Hävettää. Olen nelikymppinen nainen ja ihoni on aina ollut sileä ja kaunis (myös murrosiässä). Nyt sain potkut työstä (miksiköhän?). Uutta työpaikkaa ei kehtaa edes hakea tämännäköisenä.
Nyt tämän fyysisen ongelman takia tullut masennus, johon lääkitys. Ei tämä elämä tällaista voi olla...

36

30221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "ruusulainen"

      Olen mies 32v ja kärsinyt ruusufinnistä n. 5 vuotta (tai siis kärsin). Lääkärien määräämät antibiootit auttoi juuri sen kuurin ajan, eikä muuten. Ulkoset mössöt täyttä shittiä.
      Noin puolivuotta sitten luin väittämän, että eräät punkit aiheuttaisivat ruusufinnin ja että juuri antibiootit vaan lamaannuttaa ne, eikä tapa. Mutta TYRNIN pitäisi tappaa niitä. Ajattelin, että paskaaks siinä, kokeillaan. Ostin tyrnikapseleita (kalliita) ja ryhdyin popsimaan. Jonkun ajan kuluttua ostin vielä puhdasta tyrni mehua, jota join. Mutta sitten ajattelin, notta panempa mehua sellaisenaan suoraan nassuun iltaisin ja hops luulenpa, että nimenomaan tämä mehu paikallisesti laitettuna ratkaisi ongelman. Enää en kärsi ruusufinnistä. Naama ei enää reagoi niille ärsykkeille, joille se ennen reagoi (sauna, alkoholi, tulinen ruoka).
      Suosittelen kokeilemaan. Mehu maksaa S-ketjun kaupoissa alle 8e/o,5ltr. Siis ei kallis ulkoiseen käyttöön.
      Tottakai pienimuotosia "takapakkeja" tulee, mutta niitä tulee enää harvoin ja paljon paljon rauhallisemmassa muodossa.
      Tsemppiä!!

      • Epätoivoinen2

        Hei,
        Kiitos vinkistä! Tästä en ole kuullutkaan. Ostanpa heti putelin tai pari, jospa auttaisi.

        Olenpa minäkin joutunut luopumaan saunasta ja mausteisesta ruuasta, joita niin rakastan. Alkoholiakaan en enää käytä, koska en kehtaa tämännäköisenä liikkua hämärimmissäkään baareissa ja vaikka tiedän että kännisen silmät näkevät vain kauniita naisia ;)


      • tyrniä

        Siis mitä?
        "...mehua sellaisenaan suoraan nassuun iltaisin "

        Siis jätitkö sen nassulle etkä huuhtonut pois?
        Eikö se ole oranssista tahmeaa ja sotke tyynyliinat?


      • ruusulainen
        tyrniä kirjoitti:

        Siis mitä?
        "...mehua sellaisenaan suoraan nassuun iltaisin "

        Siis jätitkö sen nassulle etkä huuhtonut pois?
        Eikö se ole oranssista tahmeaa ja sotke tyynyliinat?

        Juu, suoraan nassuun, enkä edes huuhtele pois. Mehu ei kuitenkaan niin hirvittävän tahmeaa ole. Jättää kyllä kieltämättä hieman suttua tyynyyn, mutta so what jos naama ei ole enää "suttunen".
        Ennen sänkyyn menoa hieman kyllä varovasti taputtelen paperilla ylimääräiset pois. Aamulla huuhtelen viileällä vedellä naaman.


      • tyrniä
        ruusulainen kirjoitti:

        Juu, suoraan nassuun, enkä edes huuhtele pois. Mehu ei kuitenkaan niin hirvittävän tahmeaa ole. Jättää kyllä kieltämättä hieman suttua tyynyyn, mutta so what jos naama ei ole enää "suttunen".
        Ennen sänkyyn menoa hieman kyllä varovasti taputtelen paperilla ylimääräiset pois. Aamulla huuhtelen viileällä vedellä naaman.

        Muistin juuri, että mullahan on pakastimessa tyrnimarjoja.
        Taidanpa kokeeksi nakata sananmukaisesti naamaani - nyt suuta avaamatta.
        Kiitos vinkistä, ei se kokeilu ota jos ei annakaan...


      • Scarface_06

        Siis ihanko oikeasti sinulla hävisi ruusufinni ihan kokonaan? :o Kuulostaa kyllä todella ihmeelliseltä. Vai meinaatko vain että se on ns. "uinuvassa" tilassa?


      • "ruusulainen"
        Scarface_06 kirjoitti:

        Siis ihanko oikeasti sinulla hävisi ruusufinni ihan kokonaan? :o Kuulostaa kyllä todella ihmeelliseltä. Vai meinaatko vain että se on ns. "uinuvassa" tilassa?

        Ruusufinnihän ei kai koskaan parane kokonaan. Mutta omani talttui lähes täysin. Niinkuin aikaisemmin kerroin, niin "hyökkäyksiä" ei enää tule, vaikka nille ns. triggereille altistunkin koko ajan. Ja jos "hyökkäys sattuu tulemaan, niin se on ehkä kymmenesosa siitä mitä ennen, siis voimakkuudeltaan ja kestoltaan.
        Ja sellanen seikka mihin kiinnitin huomiota oli, että "normaali" finnejä tulee silloin tällöin niillekin alueille, missä ruusu asustaa/asusti. Tätä ei meinaan tapahtunut ennen. Ei finnin finniä ruusu alueilla. Jotain on siis tapahtunut.
        Joka tapauksessa voin siis sanoa, etten enää kärsi ruususta. En enää stressaa asialla, ei tarvitse vähän väliä katsoa peilistä, kuinka paha. Naamaa ei enää kuumottele. Ei kutia. Ei kirvele.
        Näin minulla. En tiedä toimiiko kaikilla, mutta itselläni toimii. Halpa kokeilu joka tapauksessa. Suosittelen!


      • ole kiltti
        "ruusulainen" kirjoitti:

        Ruusufinnihän ei kai koskaan parane kokonaan. Mutta omani talttui lähes täysin. Niinkuin aikaisemmin kerroin, niin "hyökkäyksiä" ei enää tule, vaikka nille ns. triggereille altistunkin koko ajan. Ja jos "hyökkäys sattuu tulemaan, niin se on ehkä kymmenesosa siitä mitä ennen, siis voimakkuudeltaan ja kestoltaan.
        Ja sellanen seikka mihin kiinnitin huomiota oli, että "normaali" finnejä tulee silloin tällöin niillekin alueille, missä ruusu asustaa/asusti. Tätä ei meinaan tapahtunut ennen. Ei finnin finniä ruusu alueilla. Jotain on siis tapahtunut.
        Joka tapauksessa voin siis sanoa, etten enää kärsi ruususta. En enää stressaa asialla, ei tarvitse vähän väliä katsoa peilistä, kuinka paha. Naamaa ei enää kuumottele. Ei kutia. Ei kirvele.
        Näin minulla. En tiedä toimiiko kaikilla, mutta itselläni toimii. Halpa kokeilu joka tapauksessa. Suosittelen!

        Äääh, mitähän nuo "triggerit" mahtavat olla, joille kerroit altistuneesi?
        Anteeksi jos kysyn tyhmiä, mutta en oikeasti tiedä. Ole siis kiltti ja selitä.
        Kiitos etukäteen.


      • "ruusulainen"
        ole kiltti kirjoitti:

        Äääh, mitähän nuo "triggerit" mahtavat olla, joille kerroit altistuneesi?
        Anteeksi jos kysyn tyhmiä, mutta en oikeasti tiedä. Ole siis kiltti ja selitä.
        Kiitos etukäteen.

        Niin siis "triggereillä" tarkoitan niitä kaikkia osasyitä mitkä laukaisevat ruusun pahenemisen. Esim. tulinen ruoka, sauna, kylmä, alkoholi, stressi, aurinko ym. Nämä edesauttavat ruusun pahenemista. Kun itse sain ihotautilääkäriltä tietää, että näitä kaikkia nyt sitten pitäisi välttää, eikä oikein muutakaan voi, niin tuli sellanen olo, notta vedämpä itteni jojoon. Ei niinkun sais tehdä mitään.
        No juu, mutta kuten aiemmin jo kerroin, nämä triggerit eivät enää aiheuta niitä ns. outbursteja nekkuun lähimainkaan samalla tavalla kuin ennen. Esim aina ennen kun oli juhlava viikonloppu (alkoholia, hot wingsejä, saunaa), niin alkuviikosta turpavärkki sai sellaset hepulit että alta pois. Enää näin ei ole!!


      • MIIU
        "ruusulainen" kirjoitti:

        Niin siis "triggereillä" tarkoitan niitä kaikkia osasyitä mitkä laukaisevat ruusun pahenemisen. Esim. tulinen ruoka, sauna, kylmä, alkoholi, stressi, aurinko ym. Nämä edesauttavat ruusun pahenemista. Kun itse sain ihotautilääkäriltä tietää, että näitä kaikkia nyt sitten pitäisi välttää, eikä oikein muutakaan voi, niin tuli sellanen olo, notta vedämpä itteni jojoon. Ei niinkun sais tehdä mitään.
        No juu, mutta kuten aiemmin jo kerroin, nämä triggerit eivät enää aiheuta niitä ns. outbursteja nekkuun lähimainkaan samalla tavalla kuin ennen. Esim aina ennen kun oli juhlava viikonloppu (alkoholia, hot wingsejä, saunaa), niin alkuviikosta turpavärkki sai sellaset hepulit että alta pois. Enää näin ei ole!!

        Niin, kauan kaytit tyrnimehua etta se alkoi vaikuttaa?
        Kiitos vastauksesta!


      • "ruusulainen"
        MIIU kirjoitti:

        Niin, kauan kaytit tyrnimehua etta se alkoi vaikuttaa?
        Kiitos vastauksesta!

        En tarkkaan muista kauan käytin mehua, ennen kuin tapahtui. Mutta kyse on kuitenkin viikoista, ei kuukausista. Oikeastaan heti kuitenkin huomasin jonkinlaisen positiivisen tunteen nassussa verrattuna kaikkiin muihin "tökötteihin". Olen nyt siis käyttänyt, niin hetkinen, jo kohta kymmenisen kuukautta säännöllisesti. Ja VARMASTI jatkan edelleen, viitaten edellisiin kirjoituksiini.


      • Poerkka_30v_M
        "ruusulainen" kirjoitti:

        En tarkkaan muista kauan käytin mehua, ennen kuin tapahtui. Mutta kyse on kuitenkin viikoista, ei kuukausista. Oikeastaan heti kuitenkin huomasin jonkinlaisen positiivisen tunteen nassussa verrattuna kaikkiin muihin "tökötteihin". Olen nyt siis käyttänyt, niin hetkinen, jo kohta kymmenisen kuukautta säännöllisesti. Ja VARMASTI jatkan edelleen, viitaten edellisiin kirjoituksiini.

        Eikös tuo mehu sitten värjännyt naamaasi, itellä ei ainakaan pelkällä haalealla vedellä lähde pois eli tiukassa on. Aika raju väriaine on toi Tyrnimehu.

        Minkä merkkistä mehua käytät?


      • korven kaiku

        Kärsin aikonani ruusufinnistä nenässä useiden vuosien ajan ,mikään ei auttanut .Sairastuin sitten eturauhassyöpään ,jolloin sain ensihoidoksi PROCREN DEPOT nimistä hormoonilääkettä. Lääke pis-
        tettiin mahanahkaan ,vaikutusaika kuusi kuukautta ja hinta:803 €.huh huh.yksi pistos ,sisälsi onneksi
        ilmaisen ruiskun.Lääkettä käytetään myös naisilla rintasyövän hoitoon.

        Tämän piikin jälkeen nenässäni ei ole näkynyt merkkiäkään ruusufinnistä . Siitä vaan pyytämään reseptiä!


      • tyrni

        joopa joo!

        Minäkin ruusufiinni aloin kokeilla tyrniä.Ensin ostin mehua jota iltasin nassuuni laitoin. Mutta sitten oivalsin, että minullahan on aitoja tyrnejä. Sivelin yöksi majasta suoraan mehua nassuun ja kuinka olla nassu parempana. Nyt otan joka päivä muutamia marjoja ja pureskelen ne hyvin, jotta menu imeytyy elimistööni. Näet tyrni voi mennä suolistossa läpi kokonaisena. NASSU NÄYTTÄÄ HYVÄLTÄ.
        Jatkan tätä linjaa. Kesähän se näyttää miten hoito tepsinyt.


      • Anonyymi

    • jo viidettä

      vuotta ahmineena, kertoisin ettei mikään muu ole minun tautiani pitänyt kohtuudessa.
      Roacc... aiheutti äkillisiä nenäverenvuotoja yms kivaa, joten lopetin kalliin kuurin heti alkuunsa.

      Nykyisin yksi tabletti "Apoa" päivässä auttaa siedettävästi.
      Vaivani alkoi n. 42-vuotiaana.

      Ihotautilääkärini ei osaa osoittaa mitään syytä - itse uskon (iässäni) hormonitasapainon järkkymiseen.
      Minullakin oli nuorena hyvä iho - onneksi!

      • Epätoivoinen2

        Onko sinulta testattu hormonitasapaino?

        Tuosta hormonitasapainosta yksikin ihotautilääkäri mulle sivulauseessa mainitsi, mutta lääkitys siis minulla myös aposykliini ("vasta" vuoden). Jos hormonitoiminnan väheneminen/vaihdevuodet ovat syynä, tuntuisi siltä että pitäisi syödä jotain hormonivalmistetta?

        Ja vatsahan ei sitten siedä antibioottia ollenkaan, joten joudun välillä lopettamaan kuurin, vaikka syönkin maitohappobakreerien kanssa.

        On tämä riesa!

        Kukaan ei tiedä miksi eikä tehoavaa hoitoakaan löydy..... :(


      • sitten kävin
        Epätoivoinen2 kirjoitti:

        Onko sinulta testattu hormonitasapaino?

        Tuosta hormonitasapainosta yksikin ihotautilääkäri mulle sivulauseessa mainitsi, mutta lääkitys siis minulla myös aposykliini ("vasta" vuoden). Jos hormonitoiminnan väheneminen/vaihdevuodet ovat syynä, tuntuisi siltä että pitäisi syödä jotain hormonivalmistetta?

        Ja vatsahan ei sitten siedä antibioottia ollenkaan, joten joudun välillä lopettamaan kuurin, vaikka syönkin maitohappobakreerien kanssa.

        On tämä riesa!

        Kukaan ei tiedä miksi eikä tehoavaa hoitoakaan löydy..... :(

        gynekologilla ja hän määräsi hormonikorvaushoidon - ei otattanut hormonikokeita, mutta sisätutkimuksen perusteella arvioi tilanteen (papa tietysti otettu).
        Ajattelin varata ajan yksityiseltä endokrinologilta, kunhan saan terveyskeskuslääkärin määräämät kilpirauhaskoe tulokset.
        Vatsan kanssa minullakin ongelmia ja todettu ärtynyt paksusuoli-oireyhtymä.

        Tuntuu, että tämän oravanpyörän vauhti vain kiihtyy, kun epäilen jo hiivasyndroomaa ja olen koko ajan ihan rättiväsynyt:(

        Voimia ja mukavaa vuodenjatkoa edelliselle kirjoittajalle:))


      • Epätoivoinen2

        Pitäneekö vaan tyytyä kohtaloonsa ja syödä antibiootteja.... miten pitkään.....? lopun elämää.... :/

        Luulen että ei Roaccutan sovellukaan meille vanhemmille potilaille, jos sen tarkoitus on kuivattaa rasvaista ihoa. Kyllä on iho jo liian kuiva ja hilseilevä nykyiselläänkin! Siitä huolimatta jostain niitä kipeitä ja pitkäänkestäviä mätäpaiseita ilmaantuu koko ajan. Kamalaa... :/

        Olen myöskin pyöritellyt mielessäni ajatusta kääntyä tiukan linjan muslimiksi ja alkaa käyttää kaapusysteemiä, jossa on vain verkko silmien kohdalla ;)


    • ...

      voisitko selittää?

      • laiskuus

        Mikäkö on ruusufinni?
        No voihan patalaiskuus! Sehän selviää, kun laittaa googleen hakusanaksi "ruusufinni".

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=ruusufinni&meta=

        Hausta avautuvat linkit 1,3 ja 4 valaisevat asiaa sekä sanoin että kuvin jo melko perusteellisesti.

        Täällä sitten voi keskustella asiasta/kokemuksista enemmän, kun alkeisläksyt on tehty.


      • ...
        laiskuus kirjoitti:

        Mikäkö on ruusufinni?
        No voihan patalaiskuus! Sehän selviää, kun laittaa googleen hakusanaksi "ruusufinni".

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=ruusufinni&meta=

        Hausta avautuvat linkit 1,3 ja 4 valaisevat asiaa sekä sanoin että kuvin jo melko perusteellisesti.

        Täällä sitten voi keskustella asiasta/kokemuksista enemmän, kun alkeisläksyt on tehty.

        ja mikähän ongelma sulla on? täällä käydään keskustelua ruusufinnistä niin varmaan joku vois valaistaa asiaa, ei tarvi tulla tänne muita haukkumaan :P


      • ruusis
        ... kirjoitti:

        ja mikähän ongelma sulla on? täällä käydään keskustelua ruusufinnistä niin varmaan joku vois valaistaa asiaa, ei tarvi tulla tänne muita haukkumaan :P

        äitini sairasti ruusufinniä monta vuotta,kunnes hänellä todettiin keliakia.kun aloitti gluteenittoman ruokavalion ruusufinni hävisi eikä ole palannut(yli 10v).tiedän myös kaksi samanlaista tapausta.voisiko olla yhteyttä?


      • löytynyt
        ruusis kirjoitti:

        äitini sairasti ruusufinniä monta vuotta,kunnes hänellä todettiin keliakia.kun aloitti gluteenittoman ruokavalion ruusufinni hävisi eikä ole palannut(yli 10v).tiedän myös kaksi samanlaista tapausta.voisiko olla yhteyttä?

        kysyin mm. keliakialiitolta, eikä heillä ollut tietoa yhteydestä. Toisaalta Iholiiton sivulla http://www.iholiitto.fi/ihosairaudet/ruusufinni.htm sanottiin, että ruusufinnillä saattaa olla yhteyttä ruoansulatusvaivoihin tms., joten keliakia ei ehkä ole kaukaa haettu. Ja onhan sitä ihokeliaakin. Mä epäilen, että mulla on myös keliakia ruusufinnin lisäksi, ja aionkin mennä pikatestiin (saa kuulemma ostaa testejä apteekistakin).


    • puhdas

      Aromaticalla on olemassa myös aromaattinen Tyrnimarjavoide jossa ei ole lisäaineita es.mineralliöljyjä.Kannattaa kokeilla koska on hyvä ja samalla saa iho myös kosteutta.

      • ehkä ruusufinni

        Mistähän tollasta tyrnimarjavoidetta löytys,seikkailin netissä,mutta silmiini ei osunut..


      • voisi kysellä
        ehkä ruusufinni kirjoitti:

        Mistähän tollasta tyrnimarjavoidetta löytys,seikkailin netissä,mutta silmiini ei osunut..

        siellä niitä on kaikenlaisia. Tarkistakaa, että voiteissa ei ole (ainakaan isoina määrinä) seuraavia aineita, nämä eivät sovi ruusufinnisen ihon hoitoon:

        - bentsyyliberoksidi
        - mentholi
        - alkoholi
        - taikapähkinä eli hamamelis
        - glygolihappo
        - salisyylihappo

        Mulla myös kahvi aiheuttaa oireita, se onkin myös listoilla. Oletteko te huomanneet samaa?


    • ruusuinen menneisyys

      Keskustelupalstoista on apua näissä tilanteissa, kun asiat on monimutkaisia. Oma ongelmavyyhti lähti muutama vuosi sitten liikkelle, kun harrastin uintia aktiivisesti. Luulen että kloorivesi altisti ruusufinnin tulolle. Ensin silmäluomassa ja sitten nenässä ja leuassa. Iholääkäri määräsi ensin pitkän antibioottikuurin ja myöhemmin söin vielä Roaccutanin, joilla ruusun oireet hävisivätkin. Mutta vatsa meni niin sekaisin, että lääkärikäyntejä kertyi kymmeniä (lisänä vielä subtrooppinen ameebatartunta antibiootin heikentämään vatsaan ym) Vatsaa turvotti ja sattui, naamakin oireili. Kuulostaa kliseelta, mutta vaivat viittasi lopulta hiivasyndroomaan (voiko tämä liittyä B-vitamiinin ruusua lisäävään vaikutukseen??). Lopulta tehtiin asiaan perehtyneen tosi hyvän lääkärin kanssa ohjelma miten ladataan oikeat pöpöt takaisin, alkaen kolibakteerivalmisteen nauttimisesta. Nyt on vatsa pysynyt kunnossa, kun vältän liikaa alkoholia, leivän puputtamista = liikoja h-hydraatteja ja tarvittaessa nautin greipinsiemenöljyä (pahaa, mutta helpottaa vaivoihin). Ruusu pysyi pitkään poissa, nyt muutama näppy takaisin (vatsakin oli sitä ennen vähän levottomampi). Ajattelin kokeilla ruokavalion ohella ensin tuota tyrniohjetta, mieluummin kuin aloittaa samaa lääkerumbaa uudestaan. Mutta kokonaisuudessaan tilannen nyt tuhat kertaa parempi kuin pahimmillaan.

    • Vasta-alkaja

      Olen 19 vuotias tyttö, enkä sen mukaan kuuluisi ryhmään, jossa tuota ruusufinniä esiintyy. Takana vasta muutama lääkärikäynti, jotka kummatkin osottautuivat turhiksi, koska lääkärillä ei ollut hajuakaan mikä mua vaivaa. Sanoi vaan että jos pahenee niin takaisin. Toinen lääkärikäynti oli tehtävä kun aamulla heräsin naama turvoksissa, mutta lääkäri sanoi yllättäen hänkin, että jos pahenee niin takaisin. Meni niin hermo että lähdin ite ettimään tietoa ja oireita kuvaavia sairauksia, että mikä mulla on ja nyt olen päätynyt siihen että sen on pakko olla ruusufinni. Pieni shokki oli kyllä kun katselin kuvia ja totesin että tuoltahan se munkin naama näyttää, ainoo vaan että ihan RUTIKUIVA ja edelleen silmät turvoksissa. Toiseks myös toi ruokavalio. Itse olen epäillyt laktoosi-intoleranssia itselläni, mutta voishan sitä testata ton keliakiankin. Eihän tän näkösenä kehtaa mihkään lähteä kun ennen ei ole ollu mitään iho-ongelmia ja naama on ollut aina sileä kun vauvan pylly. Pitäiskö mun nyt hankkia se antibiootti heti käyttöön vai lähtisinkö eka kokeilee noita tee-se-itse vinkkejä? Sitten kun olen törmännyt tohon punkki asiaan jo monessa paikassa, niin mua puri pienenä punkki, jonka nippasin irti kun luulin että se oli koppakuoriainen, natiaisena en tietenkään pitäny sitä mitenkään kummallisena asiana ja annoin asian olla, nyt vuosi sitten puri uudestaan jalasta ja hain hoidon siihen ja viime kesänä taas uudestaan. Kamalaa luettavaa, että osa on kärsinyt tästä vaivasta jo useita vuosia ja mietityttää vaan että mikä mulla edessä. Koulua vielä puolisen vuotta jäljellä ja olis aika ihanaa saada ylioppilaskuviin nätti naama.

      • rhrhrhetherh

        Pyydä lähete ihotautilääkärille!
        Kerro myös punkin puremista että ottavat sulta verikokeet. Borrealis ei välttämättä iske sinuun jos ajoissa aloitat hoidon, Aivan viimeisimmät amerikkalaiset tutkimukset tiesivät siitä ja olihan siitä meilläkin lehdissä, tais olla iltapäivälehtien terveys-palstoilla.


    • Ruusufinni on peestä

      Tyrni -> marjat, mehut, voiteet

      Täytyy kokeilla noita tähän nenään..

    • turkoosi__

      Kiitos paljon tyrnivinkistä! Alotin kans toissapäivänä laittaan tyrniä nenälle ;) Kirvelee kyllä paljon. Vissiin muillakin? Mutta jos tosiaan auttaa, niin sama vaikka ottaakin kipeää. Samaan aikaan aattelin kokeilla laittaa rasvan sijasta kylmäpuristettua oliiviöljyä kasvojen iholle rasvojen sijasta vähän sinkkivoidetta. Saas nähärä miten käy. Ois niin niiiin mahtavaa päästä tästä punasesta nenänympäryksestä eroon! Antibiootteja en halua enään tähän syyä. Viimekesänä söin 75pvä kestävän kuurin rozex -voide. Auttoi, mutta oireethan palas syksyllä. Nyt haluaisin saada luonnollisesti ruusufinnin pois jollain keinolla. Tsemppiä kohtalotoverit! Ja laitetaas jos keksitään uusia kikkoja! :)

      • Ruusunen92

        Onko jo parantunut? Kukaan muu kokeillut tätä tyrni-hoitoa nyt vuoden sisään että voisi kertoa kokemuksia? Taidan aloittaa nyt vkl aikana itse, hieman epäillen kuitenkin kun myös 4kk kuuri takana. Finnit lähteneet mutta todella paha punoitus jäänyt ja myös rutikuiva. Ikää 20v


    • auts auts auts

      ai tätä kuumotusta ja kutinaa!
      ..itse sain taudin kosmetologi käynnin jälkeen! Likaiset sudit ehkä, iho auki jne.

    • mene pois_

      vatsa ongelmia monella, yhteyttä täytyy olla...

      • roseanni

        Joo mulla auttaa kun syö Zolt 30mg happosalpaajaa kuurina ja laittaa rosazol 1% voidetta nenään, paranee melko pian. Rosazol ei yksin auta vaivaan ainakaan mulla. Pirullinen vaiva.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe