Kuinka pian uudelleen raskaaksi?

Ulla

Niin, vähän niinkun galluppia kuinka pian olette tulleet raskaaksi uudelleen synnytyksen jälkeen, te kellä on enempi kuin yksi lapsi ja niillä pieni ikäero? Kuinka laskettu aika lasketaan, jos välissä ei ole kuukautisia? Ultran avullako? Kuinka on raskaus muuten mennyt ja onko kahden pienen lapsen kanssa ollut miten rankkaa?

Meillä ajatuksena saada uusi raskaus alulle aika pian tän ekan lapsukaisen jälkeen (nyt 2,5 kk), mutta neuvolassa terkkari oli sitä mieltä, että synnytyksestä palautuminen kestää vuoden, että ei kannattaisi hankkiutua raskaaksi ennen sitä! En haluaisi odottaa niin kauan (tai eihän se raskaaksi tuleminen ole tietty mikään itsestään selvyys...), kun lasten ikäero kasvaa sitten aika isoksi.

24

25375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hupsista!

Meidän lapsilla on ikäeroa melko tarkkaan 11 kuukautta.
      Kun aikoinaan soitin äitiysneuvolaan varatakseni aikaa, sanoi terv.hoitaja puhelimessa: "Voi kamala! Sullahan on niin pieni se eka vauva!"

Laskettu aika määritettiin ultran perusteella pariin otteeseenkin. Todennäköisesti heitti kyllä jonkun verran. Lapsi syntyi keskosena (istukka irtosi -> hätäsektio), ja oli vielä ennenaikaisemman näköinen ja oloinen, kuin piti olla viikkojen mukaan. Molemmilta meinasi mennä henki, ja lapsi sai verensiirron ja oli hengityskoneessa. Nyt on kylläkin onneksi terve koululainen!

Voi olla, että osasyy istukan irtoamiseen oli liian nopea toinen raskaus, elimistö ei ehtinyt palautua yhtään.
      Eli oman kokemukseni perusteella neuvoisin odottamaan vähän kauemmin.

Se hyvä juttu tässä kuitenkin on, että lapsilla on aina ollut tosi paljon seuraa toisistaan. :)

• hoitaja-äityli

moi!

Synnytin esikoisen viimevuoden helmikuussa ja uudelleen raskaana oli huhtikuun lopussa..eli ihan minä päivänä vain tässä olen taas laitoksella :)

Tämä raskaus on ollut hieman raskaampi,sillä näin loppupuolella esikoisen kantaminen/nostelut/yö heräämiset yms. on välillä käyneet voimille.
      Lepäämiseen ei paljoa aikaa ainakaan meillä jää. välillä on lapsen ollessa päikkäreillä tehtävä omia hommia, mutta nyt olen koittanut mennä itsekin huilaamaan että jaksaa.
      Ja kun on "vauhti-vekara" niin perässä on pysyttävä ;)

• ...

on iiihana 9 kk poika ja pikkuinen tulollaan. Nyt rv 16 2 eli ikäeroa tulisi 1v 3kk. Mulla oli kahdet kuukautiset ja testin tein kun pahoinvointia alkoi olemaan.. Muuten en kai olisi huomannut mitään :)

Laskettu aika varmistettiin vasta ultrassa. Meillä terkkari oli aivan innoissaan näin lyhyestä ikäerosta... Tuntuu neuvoja olevan yhtä paljon kuin neuvojiakin :)

Tähän asti mennyt raskaus mukavasti. Lähes kaikki ystävät ja tutut ( paitsi sukulaiset ) pitävät miltei hulluna kun ehdoin tahdoin toinen haluttiin näin pian.. Itselläni on pikkusiskoni kanssa 1 vuosi ikäeroa ja lämmöllä muistelen että aina oli leikkikaveri eikä tarvinnut yksin olla.

Henkisesti tässä yritän varautua siihen että hetken tulee olemaan rankkaa.. Mutta myöh. sitten pääsee helpommalla kun pitävät seuraa toisilleen.

Ei muuta kuin seuraavaa tekemään :) Tsemppiä!!

• erga

noh jaah, itsellä lapset 1v3kk ja 2v9kk ikäiset eli ikäero on se 1,5 vuotta ja ei se mene mielestäni niin "että helpommalla pääsee kun pitävät seuraa toisilleen", koska vaikka lapset saattavat hetkellisesti leikkiä keskenään (minuutin, max muutaman), niin ei heitä voi jättää keskenään vielä leikkimään, koska tappelevat keskenään vähän väliä ja esikoisen kiusaa pienimmäistä ja molemmat hakevat syliä ja huomiota samaan aikaan ja kilpailevat paikasta, koska molemmat ovat pieniä. Olen nähnyt, että jos ikäeroa on esim. 4 vuotta, niin lapset jopa leikkivät paremmin keskenään, esim. meidän 2-vuotias leikkii 6-vuotiaan serkkunsa kanssa, kun se 6-vuotias osaa jo opastaa ja ehkä haluaakin välillä hoivata pienempää. Sen sijaan 1-ja 2-vuotiailta tämä ei onnistu, vaan se on jatkuvaa huomionhakua ja tappelua monesti! Rasittavaa aina kun lapset tappelee, kyllä helpommalla pääsee jos on vaan yksi! Lisäksi oli aika hankalaa kun esikoista piti opettaa kuivaksi ja samaan aikaan kuopus oppi liikkumaan -yritä siinä sitten samaan aikaan juosta kiipeilevän taaperon perässä ja korjata pissoja/kakkoja ja opettaa esikoista potalle, huoh. Tällä kokemuksella en ikinä suosittele alle 2-vuoden ikäeroa kenellekään! Oma jaksaminen ja parisuhde on ollut niin koetuksella, vaikka varauduimme pahimpaan kyllä raskausaikana. 3 vuotta takana valvottuja öitä, ihan naurattaa kun joidenkin esikoisten äidit sanoo "kyllä on rankkaa, kun vauva valvotti pari kuukautta", eihän se ole kuin pari kuukautta :-). Ja meillä mies osallistui paljon (tosin sen seurauksena uupui) ja kuopus oli jopa helppo ekat 6kk, mutta se aika kun kuopus oli 6kk-1v ja esikoinen samaan aikaan pahimmassa uhmassa ja kuivaksi opettelussa ja molemmat nukku vähän enää päivällä, niin huh huh! Nyt alkaa jo helpottaa ja kuopuskin jo alkanut välillä nukkumaan, mutta kyllä laitan käteni ristiin kun kuopuskin on jo 3 v joskus :-). Kannattaa miettiä tarkkaan, kannattaako tehdä elämästä ehdoin tahdoin helvettiä (koska sitä se eka vuosi on enemmän tai vähemmän).

• RiiAh

Minulla on itselläni marraskuun lopussa syntynyt poika, eli nyt 2 kk vanha. ja odotan toista. viikko jälkivuodon jälkeen alkoi kuukautiset ja nyt niitä ei ole sitten kuulunutkaan. testin tein ja se näytti plussaa :) eli meidän lasten ikä eroksi tulee suunnilleen se 11 kk :) päätin silloin joskus, että haluan lapset nuorena ja nyt sitten olenkin vasta 19 ja toinen on tulossa. kolmas ehkä sitten muutamien vuosien päästä..

• Aurora

Tämä nyt on sangen epäluotettava "jostain luettua"-tieto, mutta muistaakseni suositellaan puolen vuoden taukoa edellisen jälkeen ennen seuraavaa raskautta, jotta elimistö saisi palautua. Riskeinä mm. kohdun ja peräsuolen laskeutumat. (jostain vauvakirjasta luin)

Jokainen tietysti toimii oman harkintansa mukaan, mutta mulla vauvakuume nousi uudestaan esikon ollessa 9 kk. Epäröin kuumeeni kanssa paljon, koska alkuajasta paljon on muuttunut, ja pikku nyytistä on kasvanut erittäin työntäyteinen tapaus!

Kaikki eivät ehkä ihan alkuhuumassa ymmärrä ettei vauva tule olemaan helppo tapaus ikuisesti, en minäkään aikanaan. Onneksi mies toppuutteli kun halusin toisen tytön ollessa parikuinen - en tiennyt mistä puhuin! ;)

• neljän äiti

Pitää myös ottaa huomioon että kaikilta nopea uudelleen raskautuminen ei onnistu. Jos imettää niin se saattaa estää kuukautisia alkamasta ja ovulaatioita tapahtumasta. Myös sillä on vaikutusta alkion kiinnittymiseen ym. Meillä ei onnistunut pienet ikäerot yrityksestä huolimatta. Aina on pitänyt alkaa kuukautiset ja tulla muutaman kerran (viimeksi meni puoli vuotta alkamisesta) ennenkun on tärpännyt uudestaan. Eli se 2 vuoden ikäero siis meidän lapsilla. Nytkin on vauva 8kk eikä tärppiä vaikka en enää imetä ja kuukautiset on alkaneet..

• itu
        neljän äiti kirjoitti:

Pitää myös ottaa huomioon että kaikilta nopea uudelleen raskautuminen ei onnistu. Jos imettää niin se saattaa estää kuukautisia alkamasta ja ovulaatioita tapahtumasta. Myös sillä on vaikutusta alkion kiinnittymiseen ym. Meillä ei onnistunut pienet ikäerot yrityksestä huolimatta. Aina on pitänyt alkaa kuukautiset ja tulla muutaman kerran (viimeksi meni puoli vuotta alkamisesta) ennenkun on tärpännyt uudestaan. Eli se 2 vuoden ikäero siis meidän lapsilla. Nytkin on vauva 8kk eikä tärppiä vaikka en enää imetä ja kuukautiset on alkaneet..

Hauska kuulla kohtalotoverista! En oo koskaan kuullut vielä kenenkään muun valittavan samaa ongelmaa, eli sitä että imetys estää myös alkion kiinnittymisen. Itse oon tuskaillut jo monesti menetettyä vauvaa, kun on ollut selvät raskausoireet, mutta vähäinenkin imetys on saanut kohdun vuotamaan ja valuttanut mennessään kiinnittymässä olevan alkion:( Kolmatta odotan, ja taas piti imetys lopettaa kokonaan, ennen kuin onnistui.

• trgstgt
        itu kirjoitti:

Hauska kuulla kohtalotoverista! En oo koskaan kuullut vielä kenenkään muun valittavan samaa ongelmaa, eli sitä että imetys estää myös alkion kiinnittymisen. Itse oon tuskaillut jo monesti menetettyä vauvaa, kun on ollut selvät raskausoireet, mutta vähäinenkin imetys on saanut kohdun vuotamaan ja valuttanut mennessään kiinnittymässä olevan alkion:( Kolmatta odotan, ja taas piti imetys lopettaa kokonaan, ennen kuin onnistui.

no kun se on biologian keino pitää huolta siitä, ettei uutta vauvaa synny liian aikaisin. Miksi ihmeessä joku haluaa raskaaksi kun vielä imettää edellistäkin vauvaa?

• Olen hämmentynyt

Täällä lapsi nyt 9 kk ja hänen syntymästään saakka on yritetty toista, vaan ei edelleenkään ole tärpännyt. Kuukautiset ovat tulleet normaalisti jo 6 kk ajan. Olen lukenut artikkeleita ns.toissijaisesta lapsettomuudesta (second time infertility) ja mietin mahtaako tässä käydä niin.

• .

Raskauduin kun eka lapsi oli n. 3kk. Yhdet menkat ehti tulla välissä vaikka imetinkin. En oikeen osaa sanoa oliko raskasta vai ei kun ei oo vertailukohtaa. Hyvinhän noi tossa kasvaa. :) Ikäeroa siis 1v 2vk.

• Emma26v

Moi! Sain ekan lapseni viime vuoden elokuussa. Nyt odotan jo toista, toista viikkoa mennään...

• Äiti-90

Mulla poika nyt 5kk, jälkivuoto loppui parissa viikossa, menkat alkoi seuraavalla, nyt tullut jo 4 menkat, eikä olla ehkäisyä käytetty lainkaan, imetin 2,5kk, kunnes jostain syystä maidon eritys loppui... Toinen pikkuinen olisi kyllä jo tervetullut, mutta ei vaan ole tärpännyt...

• ujrtyh43

Jos takana jo yksikin raskaus/synnytys alkaa uusi raskaus todella paljon herkemmin!

• vuokko83

Ei pidä paikkaansa. Meillä eka tuli melko nopeasti mutta kakkosta yritettiin 2 vuotta ennekuin vasta pillerihoidoilla lähti tulemaan.

• tammimamma
        vuokko83 kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Meillä eka tuli melko nopeasti mutta kakkosta yritettiin 2 vuotta ennekuin vasta pillerihoidoilla lähti tulemaan.

Ei pidä paikkansa just sun kohdalla, mutta yleisesti kyllä.

• kolmen äiti nyt

Eipä taida ihan pitää paikkaansa. Meillä esikoinen lähti alkuun yhdestä yrityksestä. Toista ja kolmatta tehtiin kumpaakin hoitojen kanssa, ja ikäeroa tuli siten 1. j 2. väliin 4 vuotta ja 2. ja 3. lapsen väliin 4,5 vuotta. Luomusti ei tärpännyt enää toista kertaa millään.

• kkkoakaok

Meillä ikäeroa esikolla ja kuopuksella 1v8kk ja ovat nyt iältään 5 ja 3-vuotiaita. Leikkivät keskenään todella paljon ja ovat tärkeitä toisilleen. Olihan se välillä rankkaa, mutta sen arvoista. Nyt odotan kolmatta ja on mukavaa kun lapsilla on seuraa eikä ole koko ajan huono omatunto kun joutuu vauvaa hoitamaan niin paljon..

• --------

Meillä kahdella ensimmäisellä on ikäeroa 1v 3kk, eli esikoinen oli puolivuotias kun raskauduin imetyksestä huolimatta. Muutamat kuukautiset oli siihen mennessä jo tullut ja ehkäisyäkin oli käytetty, joten en tiedä, miten nopeasti olisin voinut raskautua. Kaksi lapsistani on saanut alkunsa imetyksestä huolimatta, mutta nyt viimeisimmän jälkeen tulin raskaaksi kaksi kuukautta synnytyksestä ja se meni kesken.

Sanoisin, että se noin puoli vuotta ehkä kannattaisi odotella raskautumista ihan jo siksi, että keskenmenoriski pienenee, kun paikat on ehtineet kunnolla kiinni jne, mutta itse ainakin olin jo ihan riittävän palautunut siinä puolen vuoden kieppeillä, kun kakkosta odotin.

• Ninja31

Meillä lapsilla ikäeroa n. 2 v 9kk. Imetin poikaa vuoden ja 2kk ja toiselle lapselle annettiin lupa tulla 4kk synnytyksen jälkeen, mutta elämä ei mennytkään niin kuin oli suunniteltu ja positiivisen raskaustestin tein vasta kun poika oli 2v ja 1kk. Tosin nyt ikäero tuntuu aivan mainiolta vaikka ehdittiin aikoinaan käydä jo tutkimuksissakin. Minulla luultavasti tuo imetys antoi niin pitkäaikaisen vaikutuksen, että kahteen kertaan meni ihan alussa raskaus keskenkin tuon pikku-kakkosen yrittämisen aikana.

• tammimamma

Meidän lapsille on tulossa ikäeroa lasketun ajan mukaan kolmea viikkoa vaille vuosi. Menkat alkoi 7 viikkoa esikoisen syntymän jälkeen ja tokasta kierrosta tulin raskaaksi.

• Pikkukakkonenko??

Hei te jotka olette raskautuneet nopeasti edellisen synnytyksen jälkeen; millaisia ovat olleet oireet raskaudesta? Itselläni on kaikenlaista kropassa meneillään; alavatsa tuntuu turvonneelta, alavatsaa ja -selkää myös vihloo kuin juuri ennen menkkojen alkua, pissalla saan taas juosta öisinkin (normaalisti en käy vessassa öisin ja imetyksen alettua harveni päivisinkin, mutta nyt on taas jatkuvasti pissahätä), väsyttää taas koko ajan(esikoinen nukkuu 10-12 tuntia öisin putkeen, joten sillä väsymys ei selity), aamuisin etoo ja olen alkanut haistaa ihmeellisiä hajuja. Lisäksi alavatsassa muljahtelee päivittäin, välillä muljahduksen voi tuntea kädellä päältäkin. Tätä jatkunut nyt reilun kuukauden. Esikoinen on nyt 5,5kk, täysimetin 5kk eikä menkkoja ole ollut. Lisäksi ollaan käytetty kortsuja tunnollisesti.

Onko mahdollista, että hormonisekoilut aiheuttaisivat nämä oireet? Tilasin netistä eilen muutaman raskaustestin (asumme niin korvessa, ettei niiden hakeminen tuosta vaan käy), joten kaipa se pian alkaa selviämään... Muutenkin kyllä jo päätettiin, että ehkäsyt on nyt ehkästy, mutta noinkohan oliskin jo tärpännyt ennen ehkäsyjen lopettamista :D

• 6kk äippänä

oliko pikkukakkonen tulossa? mielenkiinnosta kun itsellä menkat ei alkaneet ja samoja fiiliksiä..

• minä ja sisko

päivälleen vuosi ikäeroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2383
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      310
      1305
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      969
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe