valinnan mahdollisuus(ko)?

oirooppalainen

Porsche Cayman S 94900€, Chevy Nubiran "isoveli" Corvette 6.0 97100€. Onko tuossa edes mitään valitsemista? Ei liene mitään epäselvää, kumpi noista on oikea urheiluauto, eli Porsche.

Fordilta tulossa Musse Shelby GT500, jossa 5,4l V8 pukkaa 475heppaa ja TURBON voimalla.

MB:ltä maailman tehokkain sarjavalmisteinen henkilöauto AMG S65. V12 612pollea 1000Nm.

MB:n R-sarjalaiset kärsivät heikosta laadusta ja ajettavuuden lullamaisuudesta (=vettemäinen). Yllätys ei ole se, että ne tehdään USA:n linjoilla.

Corvette C6:n avokki testattu ABS:issa. GM ilmoittanut mm. 0-100km/h 4,1s. Mitattu 5,2s. Muuten saanut hyvät arvostelut (ei siitä kyllä aidoksi urheiluautoksi ole, nubira mikä nubira).

36

2676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oirooppalainen

      tiedoksi, että minulla ei ole Porschea. En edes yritä valehdella tapatyyliin omistavani jotain kuviteltua, mutta jos tilaisuus tulee, aion sellaisen kyllä hankkia.

      • tapastikos

        että tosiaan et omaa kokemusta sen paremmin porschesta kuin corvetestakaan. Minä,kuten useimmat joilla on ollut mahdollisuus kumpaankin autoon tutustua käytännössä, valitsin Corveten selvin perustein: legendaarisempi autona,parempi suorituskyky,paremmat ominaisuudet,voimakkaampi moottori,paremmat äänet,paremman näköinen(ehkä kaunein auto mitä on tehty koskaan),ja harvinaisempi (tuontiporsseja vilisee jopa talvella liikenteessä tukoksi asti, ne ovat saaneet jo sellaisen käyttöauton statuksen mitä pidettäisiin corvette/ferrari/lambo piireissä heikkoutena), ylipäänsä Corvette voittaa kaikilla alueilla Porschen.

        Olen muuten katselemassa nyt jos vaihtaisin ZR-1:n c5 Zo6:een..Sääli olisi luopua Z:sta kyllä :(


      • oirooppalainen
        tapastikos kirjoitti:

        että tosiaan et omaa kokemusta sen paremmin porschesta kuin corvetestakaan. Minä,kuten useimmat joilla on ollut mahdollisuus kumpaankin autoon tutustua käytännössä, valitsin Corveten selvin perustein: legendaarisempi autona,parempi suorituskyky,paremmat ominaisuudet,voimakkaampi moottori,paremmat äänet,paremman näköinen(ehkä kaunein auto mitä on tehty koskaan),ja harvinaisempi (tuontiporsseja vilisee jopa talvella liikenteessä tukoksi asti, ne ovat saaneet jo sellaisen käyttöauton statuksen mitä pidettäisiin corvette/ferrari/lambo piireissä heikkoutena), ylipäänsä Corvette voittaa kaikilla alueilla Porschen.

        Olen muuten katselemassa nyt jos vaihtaisin ZR-1:n c5 Zo6:een..Sääli olisi luopua Z:sta kyllä :(

        Mitä tarkoitat kokemuksella? En ole sanonut etteikö olisi kokemusta kummastakaan. Tarkoitin OMISTAMISTA! Voihan olla, että olen vaikkapa legendaarisen Porschen haltija. Kokemusta löytyy mm. 944S, 928. Kummallakin olen ajanut, ollut kyydissä, vaan en omistanut (luojan kiitos, sillä sen 928:n käyttökulut oli melkoiset).

        Tällä hetkellä joudun ajamaan GM:n tuotteella (turbo 200hv n.330Nm). Jättää varmaan kuitenkin sen sinun "vettesi" (=teinituunattu corolla karvanoppineen). Perusteluna se, että et ole vieläkään kyennyt ilmoittamaan niitä usein toivottuja tunnistetietoja siitä kuvitellusta märkien unien kohteestasi.

        Toissa talvena jouduin kyykyttämään vanhalla baijerilaisella ritsallani USAN ylpeyttä Cadillac North Staria. Sinne jäi valoihin ison lohkonsa (ja egonsa)kanssa rypemään. Painoi sitten myöhemmin ohi melkoista ylinopeutta. Taisi ottaa sen verran koville, kun jäi pikkukutoselle.


      • Tapastikos
        oirooppalainen kirjoitti:

        Mitä tarkoitat kokemuksella? En ole sanonut etteikö olisi kokemusta kummastakaan. Tarkoitin OMISTAMISTA! Voihan olla, että olen vaikkapa legendaarisen Porschen haltija. Kokemusta löytyy mm. 944S, 928. Kummallakin olen ajanut, ollut kyydissä, vaan en omistanut (luojan kiitos, sillä sen 928:n käyttökulut oli melkoiset).

        Tällä hetkellä joudun ajamaan GM:n tuotteella (turbo 200hv n.330Nm). Jättää varmaan kuitenkin sen sinun "vettesi" (=teinituunattu corolla karvanoppineen). Perusteluna se, että et ole vieläkään kyennyt ilmoittamaan niitä usein toivottuja tunnistetietoja siitä kuvitellusta märkien unien kohteestasi.

        Toissa talvena jouduin kyykyttämään vanhalla baijerilaisella ritsallani USAN ylpeyttä Cadillac North Staria. Sinne jäi valoihin ison lohkonsa (ja egonsa)kanssa rypemään. Painoi sitten myöhemmin ohi melkoista ylinopeutta. Taisi ottaa sen verran koville, kun jäi pikkukutoselle.

        taas tojotisti saanut hyvän mielen seuraavaksi puoleksi vuodeksi kun North Starin v8:n "voitti". Veikkaan että joko Caddyn kuski kaasutti täysin normaalisti ja sinä vain luulit että teillä on kisa,tai sitten Caddy suti sinne 80 km/h asti kun voimaa oli niin paljon. Pidon löydyttyä näpäytti sitten samantien sua ja sun kutvoscarinaasi.

        Ja lopuksi vielä,kenenkään Cadillacin omistajan ei tulisi nöyrtyä näyttämään voimaa mokomille provoilijoille kaapin paikkaa, Cadillacillä kuuluu ajaa luxustyyliin mukavasti lipuen vaikka voimaa onkin. Itse en Corvetellani jaksa lähteä kaikenmaailman lippisteinien 323-tuninkien tai halpatuonti924:n kanssa mittelemään, mulle riittää että tiedän itse miten siinä käy kun vapautan 405 pollea ja vääntöä sen verran mitä sen teinin koko amiksen pihalta löytyy yhteensä, ilmoille.


      • oirooppalainen
        Tapastikos kirjoitti:

        taas tojotisti saanut hyvän mielen seuraavaksi puoleksi vuodeksi kun North Starin v8:n "voitti". Veikkaan että joko Caddyn kuski kaasutti täysin normaalisti ja sinä vain luulit että teillä on kisa,tai sitten Caddy suti sinne 80 km/h asti kun voimaa oli niin paljon. Pidon löydyttyä näpäytti sitten samantien sua ja sun kutvoscarinaasi.

        Ja lopuksi vielä,kenenkään Cadillacin omistajan ei tulisi nöyrtyä näyttämään voimaa mokomille provoilijoille kaapin paikkaa, Cadillacillä kuuluu ajaa luxustyyliin mukavasti lipuen vaikka voimaa onkin. Itse en Corvetellani jaksa lähteä kaikenmaailman lippisteinien 323-tuninkien tai halpatuonti924:n kanssa mittelemään, mulle riittää että tiedän itse miten siinä käy kun vapautan 405 pollea ja vääntöä sen verran mitä sen teinin koko amiksen pihalta löytyy yhteensä, ilmoille.

        niiden caddy(heh)miesten olevan "aikuisia", mutta jotenkin vaan se BMW sai naapuriautoilijoille kasvamaan sarvet päähän. Talvi kun oli, ei kovinkaan monella autolla ollut mahdollisuuksia. Ko. bemu oli 325iX eli nelivetomalli, joka on melkoisen harvinainen edelleenkin. Kiihdytin täysillä siihen sallittuun 80km/h asti ja jatkoin sen jälkeen ajamista normaaliin tapaan. Hetken päästä tämä caddymies päästeli toistasataa lasissa ohi...sai varmaan jotain tyydytystä egolleen.
        Ei siitä tehosta silloin hyötyä ole, jos pito ei riitä. Idea olikin siinä, että harva tunnisti tuota nelivetoa ja kuvitteli kyykyttävänsä milloin milläkin sportilla. Ja bemarilla kun ajaa, niin haastajia löytyy joka kadunkulmasta.


    • Turakainen

      Nopein henkilöauto taitaa olla
      Brabus CLC V12 S Rocket biturbo
      730 hp
      4 sec 0-100 kmh
      350 kmh

      Mutta onko se sitten sarjavalmisteinen?

      • pentikäine

        Tapas heitti peliin jenkkejä jotka kiihtyy yli puolet nopeemmin 0-100 km/h, Corvette Lingenfelter esim.
        Joo,ei siellä millään manneautoilla ja takseilla pärjää kun vastaan tulee usavoimaa!


      • Lasse Naftan

        Luulitko oikeasti että tapankin mainitsema mannemersu päihittää amerikan voima kun ei siihen pysty porschenkaan viriveijarit,edes kisainssit(verratkaa tapan listalta Daueria,jäi katulaillisille Vetelle ja Viperille!)?

        http://www.rsportscars.com/eng/cars/viper_venom1000.asp

        Alle 3 sekuntia 0-100 km/h,huiput yli 410 km/h.

        Tossa saa jo biturbo prapus mersu tosissaan katsella peileistä että osaa väistää turvallisen paljon pientareelle kun Viperi pyyhkäisee yli 60 km/h kovempaa vaikka mersussa huutaa turbot jo armoa punaisina! Amerikan voimaa!


    • tapastikos

      Ensinnäkin jos täällä aletaan laskea AMG:tä ja Brabusta ja Alpinaa ja muuta hovivirittäjää laskuihin,niin laitetaan sinne sitten samantien USA Fordilta SVT- sarjan autot sekä Corvetelta Lingenfelter ja Callaway ja Viperilta Hennessey.

      Siinä heti jo sitä mannemersuasi tehokkaampi perus Mustang: SVThttp://www.edmunds.com/insideline/do/Features/articleId=104572

      Sitten maailman nopeimpia katulaillisia koskaan (0-100 km/h alle 2 sekuntia!):http://www.gulfgt.com/forum/printthread.php?t=2844

      Siinä ei ehdi taksimersun kuski kissaa sanoa kun amerikan voiman on jo kadonnut horisonttiin, ja olipa listan kakkosena heti Viperia, edes Porschen kilpaauto jonka yksityinen Dauer rakensi aikanaan radalle ei kykene noiden vauhtiin. Ylivoima on ilmeistä:http://forums.corvetteforum.com/showthread.php?t=1262906&forum_id=100

      samantien se -300 hv mannemersua enemmän ja tää on vielä vähän kun puhutaan amerikan voimasta, Hennesseyllä ottavat yli 1000 hv:tä Viperista.

      Ei kyllähän jokainen tajuaa että niin suorituskyvyssä kuin voimassakin (yleensä käsi kädessä, vinkkinä teille pikkumoottorien ystävät) jenkkisportti pesee sakut mennen tullen,näin on aina ollut ja tulee aina olemaan.


      Jokainen tietää myös sen,että Mersu siirsi samantien Chryslerin annettua siihen luvan, tuotantoaan USA:han jotta laatu paranisi,omalla mantereella kun eivät osaa oikein tehdä voimakkaita autoja laadukkaasti. Itseasiassa kalleissa malleissaan MB siirtyi USAhan jo ennen kuin Chrysler osti sen, mm ML-sarjaa tehty Alabamassa jo pitkälti 90-luvulta asti.
      Sen sijaan euroMersujen laatu vastaa lähinnä porschen laatua (joka juuri kutsui takaisin 911-asiakkaansa koska ko.mallista vaarana pudota pakoputki tielle kesken ajon): esimerkkinä vaikkapa ruotsalaisen toimittajan taannoin katolleen normaaliväistökokeessa saama A-sarjalainen sekä e-sarjan hirveät ruosteongelmat jotka saattoivat alkaa vuoden vanhoissakin autoissa jo.

      Sen sijaan Corvettea en vertaisi koskaan mihinkään Gaymaniin, toinen kun on urheiluauto (myös tuolla tarkoituksella valitsemallasi pienellä koneella) ja toinen lähinnä lehtokurppaa muistuttava citisportti, kilpailee tehojensa ja suorituskyvyn puolesta lähinnä Honda Civic type-R:ää ja vastaavia vastaan. Todistan sen teille faktoilla:http://www.modernracer.com/chevroletcorvettec6.html

      Eli 4,2 sekuntia ja huiput 186 mp/h.Sitten Gaymänin arvoja,annan vielä lisää armoa ja otan S-version ettei tule niin pahasti itku kurkkuun pojille:http://www.seriouswheels.com/top-2006-Porsche-Cayman-S.htm
      0-60 mph
         5.1    

      Top Speed
         171 mph

      Naurettavaa, amerikassa lähinnä voimakkaan perheauton luokkaa, Euroopassa ehkä kova juttu.. Siis häviää sekunnilla jo satasen nopeuteen ja huipuissa tuleekin pataan sitten 25 km/h Corveten löysimmälle versiolle tämä uudenuusi superPorsche S-versiollaan :D

      Kamaan,yrittäkää edes..

      • pentikäine

        Porschella ei mitään jakoa jenkkejä vastaan, ainakaan Corvettea!

        Taitaa muuten jenkkien nopein lava-auto (Dodge Ram v10 SRT)kin syödä aamupalaksi noita S-tehoversio Caymanejä, kiihtyy nimittäin tasan 5 sekuntia se työmaa-ajoneuvo siinä missä Caymaniltä kuluu muodollisesti kymmennys enemmän! Sarkastista kuinka ylivoimaista teknologiaa jenkeillä onkaan!


      • oirooppalainen

        tuo veten suoritusarvo 4,2s toimii vain paperilla, kuten uusimmassa ABS:issakin todettin. Joo, ja nyt väität testaajien taitamattomuuden olevan syynä yli sekunnin huonompiin aikoihin, mutta samat kaverit saavat kyllä suurimman osan testaamistaan ajokeista kiihtymään luvattuihin arvoihin.

        Mersun laatu on noiden amerikan valmisteiden kohdalla vieläkin huonompaa. Jokainen tietää, että mersu siirsi heti tuotantoaan "halpismaihin", kuten USA:aan kustannussyistä. Ovat kuulemma vielä muuttaneet alustaa jämäkämmäksi kuin jenkkimalleissa, mutta lulla mikä lulla. Todennäköisesti jenkit ovat tarjonneet omaa huipputeknologiaansa mersulle (lehtijouset ja jäykkä taka-akseli, ylitehostettu tunnoton ohjaus ja merikipeäksi tekevä lulla-jousitus, ominaisuuksiinsa nähden 2-3 kertaa liian suuri kone).

        Minäkään en vertaisi mitään GM:n massatuotetta puhtaaseen urheiluautoon.


      • oirooppalainen
        pentikäine kirjoitti:

        Porschella ei mitään jakoa jenkkejä vastaan, ainakaan Corvettea!

        Taitaa muuten jenkkien nopein lava-auto (Dodge Ram v10 SRT)kin syödä aamupalaksi noita S-tehoversio Caymanejä, kiihtyy nimittäin tasan 5 sekuntia se työmaa-ajoneuvo siinä missä Caymaniltä kuluu muodollisesti kymmennys enemmän! Sarkastista kuinka ylivoimaista teknologiaa jenkeillä onkaan!

        Se dodgehan onkin varsinainen urheiluauto! Yrittäkää jo ymmärtää, että urheiluauto on kokonaisuus. Ei se jenkkien ökyily niiden moottoritilavuuksien, tehojen ja paperi-arvojen suhteen vielä tee niistä urheiluautoja.
        Väitätkö tämän avolavadodgen pesevän Porschen moottoriradoilla? Oikeassa elämässä aika monet muutkin seikat kuin teho/koko ovat tärkeämpiä.


      • tapastikos
        oirooppalainen kirjoitti:

        tuo veten suoritusarvo 4,2s toimii vain paperilla, kuten uusimmassa ABS:issakin todettin. Joo, ja nyt väität testaajien taitamattomuuden olevan syynä yli sekunnin huonompiin aikoihin, mutta samat kaverit saavat kyllä suurimman osan testaamistaan ajokeista kiihtymään luvattuihin arvoihin.

        Mersun laatu on noiden amerikan valmisteiden kohdalla vieläkin huonompaa. Jokainen tietää, että mersu siirsi heti tuotantoaan "halpismaihin", kuten USA:aan kustannussyistä. Ovat kuulemma vielä muuttaneet alustaa jämäkämmäksi kuin jenkkimalleissa, mutta lulla mikä lulla. Todennäköisesti jenkit ovat tarjonneet omaa huipputeknologiaansa mersulle (lehtijouset ja jäykkä taka-akseli, ylitehostettu tunnoton ohjaus ja merikipeäksi tekevä lulla-jousitus, ominaisuuksiinsa nähden 2-3 kertaa liian suuri kone).

        Minäkään en vertaisi mitään GM:n massatuotetta puhtaaseen urheiluautoon.

        http://www.motortrend.com/roadtests/coupe/112_0402_corvette/index7.html

        Mm maailman eräs arvostetuimmista (jos ei arvostetuin?) toteaa Corveten pääsevän 4,1 sekuntiin tuolla pienellä koneella. Sen sijaan muistaakseni TM:nkin jäi selvästi Caymanilla väitetystä suoritusarvosta jälkeen, jokatapauksessa eroa tulee tuo sekunti ellei hieman enemmänkin. Huipuissa viedään Porschea sitten jo kuin litran mittaa.

        Siinä olet oikeassa että jenkit ovat opettaneet Mersua tekemään parempia autoja, Chryslerin opit näkyvän mm.siinä että keskimääräinen moottorikoko ja teho/vääntö on kasvanut MB:n saksanpuoleisessakin mallivalikoimassa. Luxusautoissa(edustusautoissa) taas mukavaksi tehostettu ohaus (lue,ei tarvitse tuntea jokaista nypyläkiveä hampaan paikoissa) on jo kauan ollut tärkeä kriteeri. Jousitushan jenkeissä on niin "lulla",että mm.vanha Nürren rata on kierretty vakio Corvette Z06:lla kovempaa kuin yhdelläkään 911:llä tai vakioMersulla koskaan (huomatkaa porsseistien epätoivoinen yritys tuoda rivien välistä mersuja keskusteluun kun porschea vietiin Corvetella 10-0).

        Aivan,minäkään en vertaisi maailman legendaarisinta urheiluautoa kaupunkisporttiin jossa on pienempi moottori kuin naapurin vanhassa luuskassa tuontiperuspeheaudissa konsanaan ja joka ottaa pataan jopa jenkki lava-autoilta suorituskyvyssä. Sehän olisi naivia


      • tapastikos
        oirooppalainen kirjoitti:

        Se dodgehan onkin varsinainen urheiluauto! Yrittäkää jo ymmärtää, että urheiluauto on kokonaisuus. Ei se jenkkien ökyily niiden moottoritilavuuksien, tehojen ja paperi-arvojen suhteen vielä tee niistä urheiluautoja.
        Väitätkö tämän avolavadodgen pesevän Porschen moottoriradoilla? Oikeassa elämässä aika monet muutkin seikat kuin teho/koko ovat tärkeämpiä.

        mutta ilman moottorivoimaa et voi pärjätä oikeassa elämässä jos tahdot ajaa todella kovaa.

        Esimerkkinähän oikeasta tasapainosta isoa voimakasta moottoria ja muita ominaisuuksia on Corveten menestys Lemansista Euroopan kovimpiin ratasarjoihin (mm.BelCar ja kovimmat GT-luokat) ja loputtomat ennätykset varttimailikisoissa Corveten johdannaisilla v8-moottoreilla tai vanhan Nürren kovempi ratakierros kuin yhdelläkään 911:sellä tai mersulla. Ihan pintaa raapaistakseni toki vain,nyt puhuin vain eurojen kotikisoista, USAssa menestys on toki vielä ylivoimaisempaa,mm. Oper Road Race Seriesin ylivoimainen ennätys keskinopeus ja aika, keskinopeus taisi ylittää 200 mp/h..

        Ehkäpä eräs keskeisimpiä porsche-leirin haavekuvittelijoiden ongelmista tässä koko kokonaisuudessa onkin se,että he eivät käsitä tehokkaan ja voimakkaan moottorit olevan väkisinkin osa suorityskykyistä urheiluautoa.

        Konkreettisen esimerkin voitte itse asiasta selvittää vaikkapa ensi kesänä mökkirannassa sillä busterillanne: ensin kokeilette miten se liikahtaa 20 hv:llä ja sitten mitä tapahtuu suorituskyvylle kun laitetaan siihen 60 hv,puolet suurempi iskutilavuuksinen ja väännökkäämpi kone. Järkeville keskusteluun osallistujille pahoitteluni että käytän näin simppeliä esimerkkiä,tuntuu vain että muuten kuin rautalangalla ei taas saada täällä hommaa toimimaan :(


      • Nyt taas..
        tapastikos kirjoitti:

        http://www.motortrend.com/roadtests/coupe/112_0402_corvette/index7.html

        Mm maailman eräs arvostetuimmista (jos ei arvostetuin?) toteaa Corveten pääsevän 4,1 sekuntiin tuolla pienellä koneella. Sen sijaan muistaakseni TM:nkin jäi selvästi Caymanilla väitetystä suoritusarvosta jälkeen, jokatapauksessa eroa tulee tuo sekunti ellei hieman enemmänkin. Huipuissa viedään Porschea sitten jo kuin litran mittaa.

        Siinä olet oikeassa että jenkit ovat opettaneet Mersua tekemään parempia autoja, Chryslerin opit näkyvän mm.siinä että keskimääräinen moottorikoko ja teho/vääntö on kasvanut MB:n saksanpuoleisessakin mallivalikoimassa. Luxusautoissa(edustusautoissa) taas mukavaksi tehostettu ohaus (lue,ei tarvitse tuntea jokaista nypyläkiveä hampaan paikoissa) on jo kauan ollut tärkeä kriteeri. Jousitushan jenkeissä on niin "lulla",että mm.vanha Nürren rata on kierretty vakio Corvette Z06:lla kovempaa kuin yhdelläkään 911:llä tai vakioMersulla koskaan (huomatkaa porsseistien epätoivoinen yritys tuoda rivien välistä mersuja keskusteluun kun porschea vietiin Corvetella 10-0).

        Aivan,minäkään en vertaisi maailman legendaarisinta urheiluautoa kaupunkisporttiin jossa on pienempi moottori kuin naapurin vanhassa luuskassa tuontiperuspeheaudissa konsanaan ja joka ottaa pataan jopa jenkki lava-autoilta suorituskyvyssä. Sehän olisi naivia

        Minkä maalainen oli "corvette-isä"herra DUNTOV?
        Eikös tuossa pari aihetta takaperin kirjoitettu vetten historiasta...Miksi et Tapa vastanut kysymyksiin?Olet oikeesti vaan solkkaamassa joka paikassa,mutta tiukan paikan tullen taidat kaivaa kaapista hameen,ja laittaa sen päällesi!


      • Tapastikos
        Nyt taas.. kirjoitti:

        Minkä maalainen oli "corvette-isä"herra DUNTOV?
        Eikös tuossa pari aihetta takaperin kirjoitettu vetten historiasta...Miksi et Tapa vastanut kysymyksiin?Olet oikeesti vaan solkkaamassa joka paikassa,mutta tiukan paikan tullen taidat kaivaa kaapista hameen,ja laittaa sen päällesi!

        oli yhdysvaltalainen.

        Tiedoksi sinulle,että lähes kaikilla amerikkalaisilla on sukujuuret alunperin jossain toisessa maassa kuin USA:ssa (lukuunottamatta intiaanitaustaisia). Aivan kuten suomalaisilla taustat ovat osalla väestöä skandinaavisia ja suurimmalla osalla ugrilaisia, saamelaiset ovat ainoita "suomalaisia" siis tällä logiikalla.
        USA on aina ollut niin loistava ja houkutteleva yhdteiskunta maailman rikkaimpana ja vapaimpana maana maailmassa, että se on vetänyt valtavasti väestöä muualta puoleensa, mm.kymmeniä miljoonia saksalaisia.
        Corvette "isä" oli muuten Harley Earl, Duntov oli vain yksi nerokas insinööri tuossa projektissa sittemmin joka poiki maailman legendaarisimman urheiluauton. Mainittakoon vielä että 50-luvulla amerikkalaiset insinööritaidon kantajat taikoivat Corvetteen 360 hv,siinä missä Porschella kovimmat inssit sai aikaan alle 70 hv:n tehon,sekin koski lähinnä kisamalleja,normaalisti pysyteltiin siellä 45 hv:n rajoilla. Ylivoima alkoi jo aikaisin!


      • Turakainen
        Tapastikos kirjoitti:

        oli yhdysvaltalainen.

        Tiedoksi sinulle,että lähes kaikilla amerikkalaisilla on sukujuuret alunperin jossain toisessa maassa kuin USA:ssa (lukuunottamatta intiaanitaustaisia). Aivan kuten suomalaisilla taustat ovat osalla väestöä skandinaavisia ja suurimmalla osalla ugrilaisia, saamelaiset ovat ainoita "suomalaisia" siis tällä logiikalla.
        USA on aina ollut niin loistava ja houkutteleva yhdteiskunta maailman rikkaimpana ja vapaimpana maana maailmassa, että se on vetänyt valtavasti väestöä muualta puoleensa, mm.kymmeniä miljoonia saksalaisia.
        Corvette "isä" oli muuten Harley Earl, Duntov oli vain yksi nerokas insinööri tuossa projektissa sittemmin joka poiki maailman legendaarisimman urheiluauton. Mainittakoon vielä että 50-luvulla amerikkalaiset insinööritaidon kantajat taikoivat Corvetteen 360 hv,siinä missä Porschella kovimmat inssit sai aikaan alle 70 hv:n tehon,sekin koski lähinnä kisamalleja,normaalisti pysyteltiin siellä 45 hv:n rajoilla. Ylivoima alkoi jo aikaisin!

        Ainakaan tuotantomalleissa ei ollut vielä yli
        300 hp koneita 50-luvulla. Muistaakseni max 290 SAE.
        Eipä siinä ollut paljon urheilullista siihen aikaan
        verrattuna esim Cunninghamiin.


      • Turakainen
        Tapastikos kirjoitti:

        oli yhdysvaltalainen.

        Tiedoksi sinulle,että lähes kaikilla amerikkalaisilla on sukujuuret alunperin jossain toisessa maassa kuin USA:ssa (lukuunottamatta intiaanitaustaisia). Aivan kuten suomalaisilla taustat ovat osalla väestöä skandinaavisia ja suurimmalla osalla ugrilaisia, saamelaiset ovat ainoita "suomalaisia" siis tällä logiikalla.
        USA on aina ollut niin loistava ja houkutteleva yhdteiskunta maailman rikkaimpana ja vapaimpana maana maailmassa, että se on vetänyt valtavasti väestöä muualta puoleensa, mm.kymmeniä miljoonia saksalaisia.
        Corvette "isä" oli muuten Harley Earl, Duntov oli vain yksi nerokas insinööri tuossa projektissa sittemmin joka poiki maailman legendaarisimman urheiluauton. Mainittakoon vielä että 50-luvulla amerikkalaiset insinööritaidon kantajat taikoivat Corvetteen 360 hv,siinä missä Porschella kovimmat inssit sai aikaan alle 70 hv:n tehon,sekin koski lähinnä kisamalleja,normaalisti pysyteltiin siellä 45 hv:n rajoilla. Ylivoima alkoi jo aikaisin!

        Zora Arkus-Duntov joined Chevrolet Motor Division in
        1953 and would become the chief engineer of Corvette.

        http://100megsfree4.com/corvette/1950/vet53.htm


      • HammarbyBo
        Turakainen kirjoitti:

        Ainakaan tuotantomalleissa ei ollut vielä yli
        300 hp koneita 50-luvulla. Muistaakseni max 290 SAE.
        Eipä siinä ollut paljon urheilullista siihen aikaan
        verrattuna esim Cunninghamiin.

        montaks kertaa 45 mahtuu 360:een, tai edes sun 295:een tai edes 150:een?? Niin monta kertaa parempi Vette oli ku porsse!


      • TODELLAKIN..
        Turakainen kirjoitti:

        Zora Arkus-Duntov joined Chevrolet Motor Division in
        1953 and would become the chief engineer of Corvette.

        http://100megsfree4.com/corvette/1950/vet53.htm

        Noin VAIKEAA lukea kysymystä??
        Minkä MAALAINEN oli vetten"isä"herra DUNTOV??
        Varmaan oli inssi ja kaikea muutakin,mutta sitähän en kysynyt...


      • Pecos Bill
        tapastikos kirjoitti:

        mutta ilman moottorivoimaa et voi pärjätä oikeassa elämässä jos tahdot ajaa todella kovaa.

        Esimerkkinähän oikeasta tasapainosta isoa voimakasta moottoria ja muita ominaisuuksia on Corveten menestys Lemansista Euroopan kovimpiin ratasarjoihin (mm.BelCar ja kovimmat GT-luokat) ja loputtomat ennätykset varttimailikisoissa Corveten johdannaisilla v8-moottoreilla tai vanhan Nürren kovempi ratakierros kuin yhdelläkään 911:sellä tai mersulla. Ihan pintaa raapaistakseni toki vain,nyt puhuin vain eurojen kotikisoista, USAssa menestys on toki vielä ylivoimaisempaa,mm. Oper Road Race Seriesin ylivoimainen ennätys keskinopeus ja aika, keskinopeus taisi ylittää 200 mp/h..

        Ehkäpä eräs keskeisimpiä porsche-leirin haavekuvittelijoiden ongelmista tässä koko kokonaisuudessa onkin se,että he eivät käsitä tehokkaan ja voimakkaan moottorit olevan väkisinkin osa suorityskykyistä urheiluautoa.

        Konkreettisen esimerkin voitte itse asiasta selvittää vaikkapa ensi kesänä mökkirannassa sillä busterillanne: ensin kokeilette miten se liikahtaa 20 hv:llä ja sitten mitä tapahtuu suorituskyvylle kun laitetaan siihen 60 hv,puolet suurempi iskutilavuuksinen ja väännökkäämpi kone. Järkeville keskusteluun osallistujille pahoitteluni että käytän näin simppeliä esimerkkiä,tuntuu vain että muuten kuin rautalangalla ei taas saada täällä hommaa toimimaan :(

        Mitenkäs se olikaan noitten Corvetten kisamenestyksien laita? Käyppäs Tapastikos tutustumassa tuolla muutama keskustelu alempana noihin juttuihin. Siellä käy kyllä tyhmemmällekkin selväksi, että kuka se on maailman moottoriradoilla loistanut kirkkaammin, GM:n tuotteet vai Porsche. Sitten voit tulla tänne puhumaan siitä "maailman legendaarisin urheiluauto"-corvettesta...


      • Pecos Bill

        Minkäs muun version sä vertailuusi Caymanista voisit edes ottaa kun tuon S-mallin?

        ARVOSTETUT autolehdet eivät muuten ole saaneet sitää sun Vetteäsi kiihtymään luvattuun 4,2 sekuntiin, vaan yleensä on mennyt vähintään 5 sekkaa. Kumma kyllä, saksalaiset merkit kiihtyvät usein jopa valmistajan lupaamaa paremmin, joten tuo Caymankin käytännössä varmaan pärjäisi kiihtyvyydessä kyseiselle Vettelle. Saati sitten radalla...

        Ja ennenkuin alat urputtaa siitä, että turha selittää että sakut kiihtyy luvattua nopeammin, niin kerrottakoon sinulle että tämä on aivan faktatietoa, ja lukemalla asiallisia ja puolueettomia autolehtiä asia selvinnee sinullekkin.


      • Turakainen
        TODELLAKIN.. kirjoitti:

        Noin VAIKEAA lukea kysymystä??
        Minkä MAALAINEN oli vetten"isä"herra DUNTOV??
        Varmaan oli inssi ja kaikea muutakin,mutta sitähän en kysynyt...

        Maalaisuudesta en tiedä, enkä kansalaisuudesta,
        mutta täällähän on koko tarina:

        http://www.idavette.net/HistFact/zora.htm


      • , että

        Outoa minusta noita lukuja tiiraillessani, että miksi kuitenkin se P vie radalla? Mistä löytyy syy?


    • Puksu.

      on tehokkain 1001heppaa. SARJAVALMISTEINEN!!!!!!!1

    • tämä viestiketju

      20 ensimmäisestä avauksen jälkeisestä vastauksesta 10 säälittävintä vastausta on Tapastikoksen trollailemia!
      Eri nimmareilla tietenkin (tapastikos, Tapastikos, pentikäine, Lasse Naftan, HammarbyBo)...
      Kuten huomataan, ei se kykene kirjoittamaan yhtäkään provoa ilman virhettä tai valhetta.

      Naurettava luuseri ja ylihuono vitsi, joka ilmiselvästi on katkeruudesta sairas kun ei itsellään ole syystä tai toisesta mahdollisuutta autoon ;)

      Luuletko todellakin epätoivoisesti että kaikki muut tänne kirjoittavat olisivat "porsseisteja"??
      Se on totta että sä häviäjä olet yksin kaikkia muita vastaan, mutta kyllä tänne kirjoittelee myös muitakin ei-porsseomistajia kuin sä.

    • tepsteps

      Tapastikos tosiaan esiintyy tässä keskustelussa sen kymmenellä eri nimimerkillä, kaikki tukevat toisiaan. Ilmeisesti miehellä ei ole oikeassa elämässä kavereita tai elämää, joten täytyy kehitellä kuvitteelliset virtuaalifrendit tänne. Hienosti mies on kuitenkin taas kerran ohittanut ne kylmät faktat siitä että 924 ei ole Porschen mallistossa ollut enää kahteenkymmeneen vuoteen, ja että uusi Cayenne TurboS on 0-100km/h nopeampi kuin jenkkien urheiluautoikoni Corvette.

      • JaltaVoxten

        Alle 3,7 sekuntia 0-100 km/h Cayennella? Näytä edes virityssarjan valmistaja joka loihtisi sen tankin sellasiin aikoihin..Jos ei Porsche kykene mitään so called "uhreilu"malleillaan,niin sitten yritetään jo maastoautojakin tyrkyttää,menee jo lapsellisuuden puolelle.


      • Tapsteps
        JaltaVoxten kirjoitti:

        Alle 3,7 sekuntia 0-100 km/h Cayennella? Näytä edes virityssarjan valmistaja joka loihtisi sen tankin sellasiin aikoihin..Jos ei Porsche kykene mitään so called "uhreilu"malleillaan,niin sitten yritetään jo maastoautojakin tyrkyttää,menee jo lapsellisuuden puolelle.

        Tapastikos hyvä,

        Täällähän todettiin että Corvette menee 5.1 sekuntia 0-100km/h, etkö ole taaskaan lukenut kaikkia viestejä? Cayenne TurboS menee 4.8 sekuntia, se on vähemmän siis. Lol vaan!


      • omg lol
        Tapsteps kirjoitti:

        Tapastikos hyvä,

        Täällähän todettiin että Corvette menee 5.1 sekuntia 0-100km/h, etkö ole taaskaan lukenut kaikkia viestejä? Cayenne TurboS menee 4.8 sekuntia, se on vähemmän siis. Lol vaan!

        kaverit väittää siis että TM:nkin mainostama 3,7 sekuntia Corvette Z06:lle on hitaampi kuin Porschen maastoauton yli 5 todellista sekuntia (kaikki tietävät porssen tavan ilmoittaa lukemia liian koviksi, totuus on toinen luonnossa kuin paperilla porssen kohdalla)? Mene harjoittelemaan laskento-oppia,suosittelen eskaritasoa.


      • on näköjään ottanut
        omg lol kirjoitti:

        kaverit väittää siis että TM:nkin mainostama 3,7 sekuntia Corvette Z06:lle on hitaampi kuin Porschen maastoauton yli 5 todellista sekuntia (kaikki tietävät porssen tavan ilmoittaa lukemia liian koviksi, totuus on toinen luonnossa kuin paperilla porssen kohdalla)? Mene harjoittelemaan laskento-oppia,suosittelen eskaritasoa.

        koventuneen kielenkäytön tänne paskapuheidensa tueksi. Mikäs siinä jos vähäinenkin faktanjyvänen häviää jo puheesta, pakkohan sitä jollain on yrittää peitellä.

        Asia kun on tasan toisinpäin: Porsche ilmoittaa kiihtyvyysarvot todellista hitaammiksi, sillä Saksassa autonvalmistaja saa sanktion jos tuotantolinjalta otettu auto ei pääse ilmoitettuihin arvoihin. Tosiasiassa tavallinen tuotanto-Porsche alittaa ilmoitetut kiihtyvyysarvot mallista riippuen 0.3-1.2 sekunnilla.


      • Pecos Bill
        on näköjään ottanut kirjoitti:

        koventuneen kielenkäytön tänne paskapuheidensa tueksi. Mikäs siinä jos vähäinenkin faktanjyvänen häviää jo puheesta, pakkohan sitä jollain on yrittää peitellä.

        Asia kun on tasan toisinpäin: Porsche ilmoittaa kiihtyvyysarvot todellista hitaammiksi, sillä Saksassa autonvalmistaja saa sanktion jos tuotantolinjalta otettu auto ei pääse ilmoitettuihin arvoihin. Tosiasiassa tavallinen tuotanto-Porsche alittaa ilmoitetut kiihtyvyysarvot mallista riippuen 0.3-1.2 sekunnilla.

        Thedas lupaa Corvetten kiihtyvyydeksi 4,8 sekuntia, mutta autolehtien mittauksissa on ajat olleet järestään yli 5 sekuntia, esim. ABS muistaakseni 5,2 tai 5,1


      • Pecos Bill
        Pecos Bill kirjoitti:

        Thedas lupaa Corvetten kiihtyvyydeksi 4,8 sekuntia, mutta autolehtien mittauksissa on ajat olleet järestään yli 5 sekuntia, esim. ABS muistaakseni 5,2 tai 5,1

        Niin, anteeksi vaan, pieni korjaus vielä edelliseen viestiini. Siis tehdas lupaa vettelle 4,2 eikä 4,8.


      • Tapastikos
        on näköjään ottanut kirjoitti:

        koventuneen kielenkäytön tänne paskapuheidensa tueksi. Mikäs siinä jos vähäinenkin faktanjyvänen häviää jo puheesta, pakkohan sitä jollain on yrittää peitellä.

        Asia kun on tasan toisinpäin: Porsche ilmoittaa kiihtyvyysarvot todellista hitaammiksi, sillä Saksassa autonvalmistaja saa sanktion jos tuotantolinjalta otettu auto ei pääse ilmoitettuihin arvoihin. Tosiasiassa tavallinen tuotanto-Porsche alittaa ilmoitetut kiihtyvyysarvot mallista riippuen 0.3-1.2 sekunnilla.

        Itseasiassa Corvette kiihtyy 3,7 sekuntia 0-100 km/h kuten TM:nkin ilmoittaa, löysimmällä versiollakin 4,1 sekuntia ja tähän ovat päätyneet myös maailman arvostetuimmat autojulkaisut,kuten MotorTrend(en puhu mistää ABS:sistä tai TractionControleista nyt vaan oikeista arvovaltalehdistä).Itseasiassa USA:ssa valmistajat joutuvat ilmoittamaan juuri heikommat suoritusarvot autoilleen kuin mihin ne todellisuudessa pystyvät,kiitos maailmanlaajuisestikin tarkaksi ja laajaksi tunnetun yksilön oikeuksia kunnioittamisen, siis pelkistetysti,erittäin kalliiden oikeusjuttujen pelossa kuluttajille on yksinkertaisesti tarjottava korkeaa standrardia kaikessa, siis suoritusarvojen huijaaminen kuluttajan kannalta pettymyksiksi ei yksinkertaisesti tule kyseisessä yksilönvapautta ja suojaa vaalivassa maassa kysymykseen.

        Sen sijaan on yleisesti tunnettu fakta,että Porsche ilmoittaa liian optimistisia lukuja omille autoilleen, ne jäävät useimmiten jopa selkeästi luvatuista arvoista jälkeen. Tämä on paljastunut moneen otteeseen historiassa, viimeisin oli Jan Magnussenin karski veto: vakioVettellä kovempi aika vanhalla Nürren pitkällä radalla kuin mikään 911 GtHyperSuper-vakiomalli on koskaan pystynyt,edes lähellekään.. Se suorituskyky paperilla ei ole pojat sama asia kuin voima käytännössä ;) Kaikenlisäksi jos sitä voimaa ei ole edes paperilla,niin nokkaanhan siinä tulee, aivan kuten Corvette on tyrmäyksen lailla faktoissa Porschelle osoittanutkin.


      • tiptap!
        Tapastikos kirjoitti:

        Itseasiassa Corvette kiihtyy 3,7 sekuntia 0-100 km/h kuten TM:nkin ilmoittaa, löysimmällä versiollakin 4,1 sekuntia ja tähän ovat päätyneet myös maailman arvostetuimmat autojulkaisut,kuten MotorTrend(en puhu mistää ABS:sistä tai TractionControleista nyt vaan oikeista arvovaltalehdistä).Itseasiassa USA:ssa valmistajat joutuvat ilmoittamaan juuri heikommat suoritusarvot autoilleen kuin mihin ne todellisuudessa pystyvät,kiitos maailmanlaajuisestikin tarkaksi ja laajaksi tunnetun yksilön oikeuksia kunnioittamisen, siis pelkistetysti,erittäin kalliiden oikeusjuttujen pelossa kuluttajille on yksinkertaisesti tarjottava korkeaa standrardia kaikessa, siis suoritusarvojen huijaaminen kuluttajan kannalta pettymyksiksi ei yksinkertaisesti tule kyseisessä yksilönvapautta ja suojaa vaalivassa maassa kysymykseen.

        Sen sijaan on yleisesti tunnettu fakta,että Porsche ilmoittaa liian optimistisia lukuja omille autoilleen, ne jäävät useimmiten jopa selkeästi luvatuista arvoista jälkeen. Tämä on paljastunut moneen otteeseen historiassa, viimeisin oli Jan Magnussenin karski veto: vakioVettellä kovempi aika vanhalla Nürren pitkällä radalla kuin mikään 911 GtHyperSuper-vakiomalli on koskaan pystynyt,edes lähellekään.. Se suorituskyky paperilla ei ole pojat sama asia kuin voima käytännössä ;) Kaikenlisäksi jos sitä voimaa ei ole edes paperilla,niin nokkaanhan siinä tulee, aivan kuten Corvette on tyrmäyksen lailla faktoissa Porschelle osoittanutkin.

        Katos vaan, yllättäen Tapsa Tiksi vastasikin kääntäen taas asiat päälaelleen. Juuri niinkuin täällä aiemmin kirjoitettiin:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000044&posting=22000000013519458


        Nyt tapatapa vaan päätti kääntää asian päälaelleen. Uskomaton suoritus, taas kerran!


      • vielä sullekin löytyy
        Tapastikos kirjoitti:

        Itseasiassa Corvette kiihtyy 3,7 sekuntia 0-100 km/h kuten TM:nkin ilmoittaa, löysimmällä versiollakin 4,1 sekuntia ja tähän ovat päätyneet myös maailman arvostetuimmat autojulkaisut,kuten MotorTrend(en puhu mistää ABS:sistä tai TractionControleista nyt vaan oikeista arvovaltalehdistä).Itseasiassa USA:ssa valmistajat joutuvat ilmoittamaan juuri heikommat suoritusarvot autoilleen kuin mihin ne todellisuudessa pystyvät,kiitos maailmanlaajuisestikin tarkaksi ja laajaksi tunnetun yksilön oikeuksia kunnioittamisen, siis pelkistetysti,erittäin kalliiden oikeusjuttujen pelossa kuluttajille on yksinkertaisesti tarjottava korkeaa standrardia kaikessa, siis suoritusarvojen huijaaminen kuluttajan kannalta pettymyksiksi ei yksinkertaisesti tule kyseisessä yksilönvapautta ja suojaa vaalivassa maassa kysymykseen.

        Sen sijaan on yleisesti tunnettu fakta,että Porsche ilmoittaa liian optimistisia lukuja omille autoilleen, ne jäävät useimmiten jopa selkeästi luvatuista arvoista jälkeen. Tämä on paljastunut moneen otteeseen historiassa, viimeisin oli Jan Magnussenin karski veto: vakioVettellä kovempi aika vanhalla Nürren pitkällä radalla kuin mikään 911 GtHyperSuper-vakiomalli on koskaan pystynyt,edes lähellekään.. Se suorituskyky paperilla ei ole pojat sama asia kuin voima käytännössä ;) Kaikenlisäksi jos sitä voimaa ei ole edes paperilla,niin nokkaanhan siinä tulee, aivan kuten Corvette on tyrmäyksen lailla faktoissa Porschelle osoittanutkin.

        http://tori.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000007&conference=4500000000000340&posting=22000000013530813


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe