Ei adventistien jumalanpalveluksissa ja keskusteluissa heidän kanssaan huomaa mitään tällaisesta tiukkapipoisesta Elleniläisyydestä. Mistä tämä on oikein lähtöisin? Heidän jumalanpalveluksissaan ani harvoin viitataan E.G.Whiten kirjoituksiin. Jos tässä kohdin kerron väärää tietoa, niin pyydän, että adventistit oikaisevat virheellisen mielipiteeni.
Tiukka Elleniläisyys totta vai tekaistua?
26
1777
Vastaukset
- -Juupajaa-
Kummallista, jos sinulta on jäänyt huomaamatta nimi Ellen White. Jos käyt säännöllisesti sapattikoulussa, niin sinulla on luultavasti vuosineljänneksen Raamatun Sanoma-lehti, jonka pohjalta sapattitutkisteluja pidetään. (En ole 100% varma onko lehden nimi vielä Raamatun Sanoma.)
Heti ensimmäisillä lehdillä tulee kuitenkin pitkä luettelo Ellen Whiten kirjoista ja niistä käytetyistä lyhenteistä Raamatun Sanoma-lehdessä. Näin huomaat, että Raamatun Sanoma-lehdessä viitataan usein Ellen Whiten kirjoituksiin. Ne ovat siis siellä taustalla.
Uusille tulokkaille ehdotetaan usein luettavaksi Ellen Whiten Tie Kristuksen luo tai Suuri taistelu. Tuntuu todella oudolta, jos nämä kirjat ja nimi Ellen White ovat sinulle outoja (sikäli kun käyt säännöllisesti adventtikirkossa).- vieraana käynyt
Kyllä siellä tuntui olevan hyvä rauhallinen henki
Eikä mitään Jeesuksesta erilleen vievää opetusta en havainnut. Fiksuja ihmisiä olivat. - -Juupajaa-
vieraana käynyt kirjoitti:
Kyllä siellä tuntui olevan hyvä rauhallinen henki
Eikä mitään Jeesuksesta erilleen vievää opetusta en havainnut. Fiksuja ihmisiä olivat.En halua vähätellä kokemuksiasi. Minunkin kokemukseni adventtikirkon jumalanpalveluksista ovat olleet positiivisia, ja pidän esimerkiksi täällä kirjoittelevaa Timo Flinkiä fiksuna kaverina. Mutta kysymys oli Ellen Whiten vaikutuksesta kirkon opetukseen.
Jos sinulla on sapattikoulun vihkonen, niin tarkista siitä kuinka monta viitettä siinä on Ellen Whiten kirjoituksiin. Sillä tavoin havaitset, että Whiten vihkosen opetukset kulkevat samalla linjalla Whiten kanssa. - Seraja-m55
-Juupajaa- kirjoitti:
En halua vähätellä kokemuksiasi. Minunkin kokemukseni adventtikirkon jumalanpalveluksista ovat olleet positiivisia, ja pidän esimerkiksi täällä kirjoittelevaa Timo Flinkiä fiksuna kaverina. Mutta kysymys oli Ellen Whiten vaikutuksesta kirkon opetukseen.
Jos sinulla on sapattikoulun vihkonen, niin tarkista siitä kuinka monta viitettä siinä on Ellen Whiten kirjoituksiin. Sillä tavoin havaitset, että Whiten vihkosen opetukset kulkevat samalla linjalla Whiten kanssa.Adventistien usko perustuu yksin Raamattuun.
Joka muuta väittää, hän ei pysy totuudessa.
Tämän yksin Raamattuun perustumisen haluaisin painottaa aivan erityisen ratkaisevaksi periaatteeksi uskossamme.
Me koimme seurakuntana esimerkiksi hyvin järkyttävänä tapahtumana sen, että paikallislehtemme Salon Sanomien toimittaja Atte Kääminen meni omin päin lisäämään edellisvuonna sympatiakeräysuutisemme loppuun täysin harhaisen tiedon, että uskomme perustuisi Ellen Whiten ilmestyksiin.
Yritimme korjata tämän väärän tiedon, mutta lehti ei sitä suostunut korjaamaan suuressa vallassaan.
Jumalanpalveluksissa voidaan tietenkin lainata Ellen Whiten kohtia, jotka käsittelevät käsillä olevaa aihetta ja tämä tehdään varmasti aivan samoin perustein kuin jossain muussa uskonsuunnassa lainataan heidän omia hengellisiä kirjailijoitaan aiheeseen liittyen.
On siellä lainattu paljon Martti Lutheria ja muita keskiajan uskonpuhdistajia aikojen kuluessa.
Vaikka tällä foorumilla monet pyrkivät jopa demonisoimaan kyseisen kirjailijan tuotteita, niin se, joka on todellakin Raamatun tuntien ja rukousmielellä tutustunut hänen hengellisesti erittäin syvällisiin kirjoituksiinsa, löytää niistä varmasti suurta raamatullisuutta ja hengellisyyttä. Tottakai laajasta materiaalista kohtia yhteydestään irroitettuina esiintuoden voi näennäisesti osoittaa jotain väärää tai harhaista, mutta kun ko. kohdat tutkitaan omassa yhteydessään tuntien samalla sen, mitä Jumalan Sanan, Raamatun kokonaisilmoitus asiasta sanoo, niin silloin jo aletaan nähdäkin kirjoitusten todellinen siunauksellisuus - näiden kirjoitusten, joiden tarkoitus on vain johtaa lukijansa innostumaan tuon valtavasti suuremman valon, Raamatun syvällisemmästä tutkimisesta kaikessa totuudessa.
- sapattina kirkossa
Ja tutkimme Raamattua. Ei sanaakaan EGW:stä.
Sitten oli saarna.Ei siinäkään mainittu EGW:tä.
OIKEASSA OLET.
Eilen luin Esterin kirjan läpi ja osan Jobin kirjaa. Rukouksen kanssa avaan Raamatun.- olet kyllä
yksin ajatuksinesi.
Ellen White kuuluu liikkeeseen kuin Jeesus kristinoppiin.
Jos Elleniä ei olisi ei olisi myöskään anventismia.
Tietysti olisi hyvä ettet lainkaan lueskele tuon näkijän ilmoituksia niin sekavia ja käsittämättömiä ne ovat ulkopuolisen silmin. Niitähän on jouduttu tämäntästä korjailemaan ja muuttamaan tekstejä uusiin painoksiin.
Jos Ellen on sinulle vieras niin olet kyllä eksynyt väärään taloon jumalaasi palvoessasi. olet kyllä kirjoitti:
yksin ajatuksinesi.
Ellen White kuuluu liikkeeseen kuin Jeesus kristinoppiin.
Jos Elleniä ei olisi ei olisi myöskään anventismia.
Tietysti olisi hyvä ettet lainkaan lueskele tuon näkijän ilmoituksia niin sekavia ja käsittämättömiä ne ovat ulkopuolisen silmin. Niitähän on jouduttu tämäntästä korjailemaan ja muuttamaan tekstejä uusiin painoksiin.
Jos Ellen on sinulle vieras niin olet kyllä eksynyt väärään taloon jumalaasi palvoessasi.Kysymyshän oli siitä mitä asiaomainen adventisti koki tänään kirkossa, ja miten paljon siellä siteerattiin EGW:tä. Kieltämätön tosiasia kuitenkin on, että kyseisellä "profeetalla" on erittäin merkittävä osa adventtikirkossa. Uskon kuitenkin,että adventtikirkko olisi syntynyt(tai ehkä syntyikin)ilman häntäkin, mutta kuinka laajalle se olisi levinnyt ilman häntä,ja olisiko se elossa vielä? Mutta todennäköisesti adventistien vastustajat korottavat häntä enemmän kuin he itse, ja haluavat luoda asiata väärisryneen kuvan. Joskin on totuuden nimissä myös myönnettävä,että EGW:tä liikaa korottaviakin on ollut pilvin pimein, ja on ehkä vieläkin. Ja saattaa olla myös, että adv.kirkkokin on korottanut hänet liian korkealle,mitä hän itse ei halunut. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että hänen kirjallinen tuotantonsa on hyvin merkittävä. Joten on enemmän kuin kuonnollista, että hänen lausuntojaan lainataan eri yhteyksissä, kuten esim. Raamatun sanomassa, jota tutkitaan viikottain.
PikkuKonna kirjoitti:
Kysymyshän oli siitä mitä asiaomainen adventisti koki tänään kirkossa, ja miten paljon siellä siteerattiin EGW:tä. Kieltämätön tosiasia kuitenkin on, että kyseisellä "profeetalla" on erittäin merkittävä osa adventtikirkossa. Uskon kuitenkin,että adventtikirkko olisi syntynyt(tai ehkä syntyikin)ilman häntäkin, mutta kuinka laajalle se olisi levinnyt ilman häntä,ja olisiko se elossa vielä? Mutta todennäköisesti adventistien vastustajat korottavat häntä enemmän kuin he itse, ja haluavat luoda asiata väärisryneen kuvan. Joskin on totuuden nimissä myös myönnettävä,että EGW:tä liikaa korottaviakin on ollut pilvin pimein, ja on ehkä vieläkin. Ja saattaa olla myös, että adv.kirkkokin on korottanut hänet liian korkealle,mitä hän itse ei halunut. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että hänen kirjallinen tuotantonsa on hyvin merkittävä. Joten on enemmän kuin kuonnollista, että hänen lausuntojaan lainataan eri yhteyksissä, kuten esim. Raamatun sanomassa, jota tutkitaan viikottain.
Sanot: Ja saattaa olla myös, että adv.kirkkokin on korottanut hänet liian korkealle,mitä hän itse ei halunut
Ellen itse korotti itsensä "enemmän kuin profeetaksi" piiru vielä niin olisi sanonut itseään Jumalaksi, vai joko sanoikin. Mikä on enemmän kuin profeetta, mutta vähemmän kuin Jumala? Onko sitä? Jos ei ole, korotti itsensä Jumalaksi.
Rauhaa ja hei
"Ellenin" haukkujat täällä ovat turhautuneita entisiä adventisteja jotka ovat kai pitäneet jotakin asiaa liian korkeana saavuttaa?
Pitää paikkansa, ei Jumalanpalveluksissa kuule juurikaan EGW:stä mitään.
Kristuksesta puhumme,
EGW oli profetian lahjan omaava ihminen joka antoi hyvää Raamattuopetusta, ja hän ei kuulu Jumalanpalveluksiin mitenkään.
Kirjojaan voi lukea kotona.
Jeesus Kristus kuuluu Jumalanpalveluksiin.
Jumalan siunausta
jari laurila- -Juupajaa-
Jarlau kirjoitti:
""Ellenin" haukkujat täällä ovat turhautuneita entisiä adventisteja jotka ovat kai pitäneet jotakin asiaa liian korkeana saavuttaa?"
En ole entinen adventisti, mutta haluaisin kysyä mikä tekisi välttämättä entisen adventistin lausumasta asiasta huonon tai epäluotettavan? Eikö heidän puheistaan kannattaisi ottaa selvää ja tarvittaessa muuttaa omia käytäntöjä, jos niissä on vikaa?
Toisaalta ymmärrän kommenttisi, koska tällä palstalla on monesti asiatontakin herjausta adventtiliikettä kohtaan. -Juupajaa- kirjoitti:
Jarlau kirjoitti:
""Ellenin" haukkujat täällä ovat turhautuneita entisiä adventisteja jotka ovat kai pitäneet jotakin asiaa liian korkeana saavuttaa?"
En ole entinen adventisti, mutta haluaisin kysyä mikä tekisi välttämättä entisen adventistin lausumasta asiasta huonon tai epäluotettavan? Eikö heidän puheistaan kannattaisi ottaa selvää ja tarvittaessa muuttaa omia käytäntöjä, jos niissä on vikaa?
Toisaalta ymmärrän kommenttisi, koska tällä palstalla on monesti asiatontakin herjausta adventtiliikettä kohtaan.Kiitos
En ole nähnyt seurakunnassa vikaa.
siunausta
jari laurila
- Timo Flink
Raamatun Sanoma on tarkoitettu apuvälineeksi raamattutunnille, jossa oppikirjana luonnollisesti tulee olla Raamattu, ei opas tai Ellen Whiten kirjallinen tuotanto.
On totta, että silloin tällöin tutkisteluvihkossa lainataan EGW:ltä jokin teksti, joka sopii tutkittavaan aiheeseen, mutta niiden määrä on kuitenkin aika pieni. Minulle itselleni tulee opettajan opas (jota ei ole suomeksi). Siinä on oppilaan sivujen lisäksi kommentaarisivut eli opus on lähes puolet paksumpi. Usein kommentaarisivulla lainataan myös ei-adventistisia tutkijoita ja kirjailijoita.
Esimerkiksi tämän päivän "läksyssä" oli seitsemän sivua, joilta löytyy 4 lyhyttä lainausta EGW:n teksteistä (tekstiä n. sivun verran). Näistä kaksi on viimeisellä sivulla otsikon "further study" eli lisämateriaalia alla. Suurimmaksi osaksi aiheen teksti on Raamatun paikkojen kommentteja. Paikat on lueteltu ja oletetaan, että jokainen lukee ne Raamatustaan. Kommentaariosassa on viisi sivua oppilaan tekstin lisäksi. Näillä sivulla on yksi lisälainaus EGW:ltä ja yksi lainaus ei-adventistilta (todella pitkä, yksi sivu) ja vielä yksi adventistitutkijalta. EGW:llä on siis roolinsa vihkossa, mutta se on kuitenkin selkeästi taustatietoa.
Timo Flink- ystävä.
Adventtikirkko opettaa kuin EGW on opin muotoillut vaikka Raamattu antaisikin toisen käsityksen.
Näin EGW vaikuttaa koko adventtikirkon opetukseen näkymättömänäkin.
On luonnollista että kirkon opeissa on muidenkin vaikutusta.
Muiden kirkkojen tutkijoiden lausumia käytetään tietenkin valikoiden niistä oppia tukevia lausuntoja vaikka ne eivät olisikaan muuten arvostettuja.
Mikäli muuiden kirkkojen oppi olisi sama kuin adventtikirkolla olisi adventtikirkko tarpeeton.
Adventtikirkon ominaisuus on lahkouttaa seurakuntalaiset oman asian kannattajiksi joukkohenkeä luomalla.
Kaikki mikä on tarkoitettu erottamaan ihmisiä omiin karsinoihin on lahkolaisuutta. - perusteella
ystävä. kirjoitti:
Adventtikirkko opettaa kuin EGW on opin muotoillut vaikka Raamattu antaisikin toisen käsityksen.
Näin EGW vaikuttaa koko adventtikirkon opetukseen näkymättömänäkin.
On luonnollista että kirkon opeissa on muidenkin vaikutusta.
Muiden kirkkojen tutkijoiden lausumia käytetään tietenkin valikoiden niistä oppia tukevia lausuntoja vaikka ne eivät olisikaan muuten arvostettuja.
Mikäli muuiden kirkkojen oppi olisi sama kuin adventtikirkolla olisi adventtikirkko tarpeeton.
Adventtikirkon ominaisuus on lahkouttaa seurakuntalaiset oman asian kannattajiksi joukkohenkeä luomalla.
Kaikki mikä on tarkoitettu erottamaan ihmisiä omiin karsinoihin on lahkolaisuutta.Tuon perusteella kaikki muut paitsi Adventtiseurakunta ovat lahkoja, sillä muiden opit eroaa Raamatusta ja adventistien opetuksesta.
- muiden
perusteella kirjoitti:
Tuon perusteella kaikki muut paitsi Adventtiseurakunta ovat lahkoja, sillä muiden opit eroaa Raamatusta ja adventistien opetuksesta.
Ilman profeetta Muhammedia ei olisi islamia.
Ilman profeetta Ellen Whiteä ei olisi adventismia.
Se on uskomaton adventistien fraasi: "Yksin Raamattu riittää."
Kuka muu kirkkokunta on julistanut EGW:n profeetaksi? - Timo Flink
uskova_1 kirjoitti:
Onko sinulla pokkaa pyytää "kytiä" kirkkoosi puhumaan?
Onko hän kirkon jäsen? Käsittääkseni ei ole, joten saarnatuoliin ei voi tulla. Saarnatuolista ei voi julistaa kirkon oppia vastaan kukaan. Mikään kirkko ei sallisi sellaista. Sen sijaan olen valmis keskustelemaan, myös "kytin" kanssa, jos niin halutaan.
Sitten on tietysti kysyttävä, että puhumaan mitä? Varmaan sellaisia aiheita voisi löytyäkin, jotka "kyti" saisi puhua.
Timo Flink
- poika
Nyt on tullut selvästi esille, että jumalanpalveluksen raamatuntutkistelun yhteydessä käytetään ns. Raamatun Sanoma -nimistä opiskeluopasta, jossa tutkistelun pääkohdat esitetään. Saman aineiston yhteydessä annetaan luettelo E.G. Whiten kirjojen lyhenteistä. Ymmärrän, että paikallinen tutkistelun pitäjä itse suunnittelee opetuksensa toteuttamisen. Hänellä on vapaat kädet valita lähteensä. Kysehän on nimenomaan "sapattikoulusta" eli ei niinkään opettajajohtoisesta opettamisesta. Parhaiten tehtävässään onnistuu sellainen opettaja, joka onnistuu laatimaan sellaisia keskustelukysymyksiä, jotka herättävät runsaasti rakentavaa keskustelua.
- EGW:stä
Ilman Ellen Whiteä ei olisi adventismia.
Ilman Profeetta EGW:n kirjallista tuotantoa ei olisi adventismia.
Ei apostolista alkuseurakuntaa rakennettu minkään
profeetan kirjoitusten johdolla.
Ilman Jeesusta ei olisi Raamattua ja Uutta Testamenttiä (=uutta liittoa).
Uskokaa tai älkää, että kukaan muu ei pääse
taivaaseen kuin oikeaoppinen adventisti, niin on mm.
kolme enkeliä kirjoittanut. - Timo Flink
EGW:stä kirjoitti:
Ilman Ellen Whiteä ei olisi adventismia.
Ilman Profeetta EGW:n kirjallista tuotantoa ei olisi adventismia.
Ei apostolista alkuseurakuntaa rakennettu minkään
profeetan kirjoitusten johdolla.
Ilman Jeesusta ei olisi Raamattua ja Uutta Testamenttiä (=uutta liittoa).
Uskokaa tai älkää, että kukaan muu ei pääse
taivaaseen kuin oikeaoppinen adventisti, niin on mm.
kolme enkeliä kirjoittanut.Adventismi oli olemassa ennen Ellen Whitea. Se oli herätysliike 1800-luvun alussa. Seitsemännen päivän adventistien syntymisessä EGW:llä oli oma roolinsa, mutta hänen kirjoituksensa eivät olleet silloin eivätkä ne ole nytkään minkään opillisen näkemyksemme perustus. Joka niin väittää, valehtelee. Historiallisesti Adventtikirkon oppi oli muodostunut suurelta osalta jo ennen ensimmäistäkään EGW:n profeetallista näkyä. Loput muotoutuivat Raamatun tutkisteluissa, joihin otti osaa useita kymmeniä ihmisiä. Adventismi ei ole koskaan ollut yhden ihmisen ajatus. Adventtikirkko ei myöskään opeta, että vain adventisti voisi pelastua. Voitte lukea kirkon virallisen lausunnon asiasta englanniksi http://www.adventist.org/beliefs/other_documents/other_doc5.html (relationships with other christian churches)
Timo Flink - Kauko
Timo Flink kirjoitti:
Adventismi oli olemassa ennen Ellen Whitea. Se oli herätysliike 1800-luvun alussa. Seitsemännen päivän adventistien syntymisessä EGW:llä oli oma roolinsa, mutta hänen kirjoituksensa eivät olleet silloin eivätkä ne ole nytkään minkään opillisen näkemyksemme perustus. Joka niin väittää, valehtelee. Historiallisesti Adventtikirkon oppi oli muodostunut suurelta osalta jo ennen ensimmäistäkään EGW:n profeetallista näkyä. Loput muotoutuivat Raamatun tutkisteluissa, joihin otti osaa useita kymmeniä ihmisiä. Adventismi ei ole koskaan ollut yhden ihmisen ajatus. Adventtikirkko ei myöskään opeta, että vain adventisti voisi pelastua. Voitte lukea kirkon virallisen lausunnon asiasta englanniksi http://www.adventist.org/beliefs/other_documents/other_doc5.html (relationships with other christian churches)
Timo Flink===>Adventismi oli olemassa ennen Ellen Whitea. Se oli herätysliike 1800-luvun alussa. Historiallisesti Adventtikirkon oppi oli muodostunut suurelta osalta jo ennen ensimmäistäkään EGW:n profeetallista näkyä. Voitte lukea kirkon virallisen lausunnon asiasta englanniksi http://www.adventist.org/beliefs/other_documents/other_ doc5.html (relationships with other christian churches)
- Timo Flink
Kauko kirjoitti:
===>Adventismi oli olemassa ennen Ellen Whitea. Se oli herätysliike 1800-luvun alussa. Historiallisesti Adventtikirkon oppi oli muodostunut suurelta osalta jo ennen ensimmäistäkään EGW:n profeetallista näkyä. Voitte lukea kirkon virallisen lausunnon asiasta englanniksi http://www.adventist.org/beliefs/other_documents/other_ doc5.html (relationships with other christian churches)
1) Milleriläinen herätysliike edustaa adventismia yleisellä tasolla puhuttuna. Adventismi on laajempi käsite kuin SPA.
2) Sapatti ei ole SPA:n löytö. Milleriläisistä sitä viettivät seitsemännen päivän baptistit, joilta tieto sapatista tuli. Kuolema = tiedotonta unta oli eräiden milleriläisten metodistisaarnaajien löytö, samoin konditionalismi/helvetti=ikuinen hävitys. Tutkivan tuomion esiaste on myös metodismista sillä erolla, että Wesley ei kytkenyt sitä profetioihin, johon me sen kytkemme, kuten pioneerimme. Monet milleriläiset olivat trinitaristeja ja ortodoksisia kristologiassaan, vaikka osa olikin areiolaisia/semiareiolaisia. Profeetallinen aikalaskentamalli menee jo uskonpuhdistustakin kauemmas historiaan jne, muutama esimerkki mainitakseni. Mitä enemmän olen perehtynyt dogmihistoriaan, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä, että meillä ei ole mitään sellaista, jota joku jossakin ei olisi jo aikaisemmin todennut. SPA:n ainutlaatuisuus on siinä, että pioneerit onnistuivat ikään kuin yhdistämään irrallaan liikkuvat osat harmoniseksi kokonaisuudeksi. Ainoa "uusi" asia on oikeastaan se, että pioneerit löysivät suuren taistelun teeman *kokoavaksi* ajatukseksi. Muuten, shut door ajatus ei sekään ollut uusi, pioneerit vain sovelsivat olemassaolevaa ajatusta uudella tavalla.
Timo Flink - Kauko
Timo Flink kirjoitti:
1) Milleriläinen herätysliike edustaa adventismia yleisellä tasolla puhuttuna. Adventismi on laajempi käsite kuin SPA.
2) Sapatti ei ole SPA:n löytö. Milleriläisistä sitä viettivät seitsemännen päivän baptistit, joilta tieto sapatista tuli. Kuolema = tiedotonta unta oli eräiden milleriläisten metodistisaarnaajien löytö, samoin konditionalismi/helvetti=ikuinen hävitys. Tutkivan tuomion esiaste on myös metodismista sillä erolla, että Wesley ei kytkenyt sitä profetioihin, johon me sen kytkemme, kuten pioneerimme. Monet milleriläiset olivat trinitaristeja ja ortodoksisia kristologiassaan, vaikka osa olikin areiolaisia/semiareiolaisia. Profeetallinen aikalaskentamalli menee jo uskonpuhdistustakin kauemmas historiaan jne, muutama esimerkki mainitakseni. Mitä enemmän olen perehtynyt dogmihistoriaan, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä, että meillä ei ole mitään sellaista, jota joku jossakin ei olisi jo aikaisemmin todennut. SPA:n ainutlaatuisuus on siinä, että pioneerit onnistuivat ikään kuin yhdistämään irrallaan liikkuvat osat harmoniseksi kokonaisuudeksi. Ainoa "uusi" asia on oikeastaan se, että pioneerit löysivät suuren taistelun teeman *kokoavaksi* ajatukseksi. Muuten, shut door ajatus ei sekään ollut uusi, pioneerit vain sovelsivat olemassaolevaa ajatusta uudella tavalla.
Timo FlinkVäistit kommenttini kärkeä. Kritisoin mm. tätä kohtaa:
===> Historiallisesti Adventtikirkon oppi oli muodostunut suurelta osalta jo ennen ensimmäistäkään EGW:n profeetallista näkyä. - Timo Flink
Kauko kirjoitti:
Väistit kommenttini kärkeä. Kritisoin mm. tätä kohtaa:
===> Historiallisesti Adventtikirkon oppi oli muodostunut suurelta osalta jo ennen ensimmäistäkään EGW:n profeetallista näkyä.Organisoituminen kirkoksi tapahtui n. 20 vuotta myöhemmin, se on totta, mutta täytyy muistaa, että kirkon muodostaneilla ihmisillä oli oma kirkkotaustansa olemassa jossain muualla. Yhtymäkohtia löytyy aika paljon, koska jokainen tietysti toi oman suuntansa ajatukset yhteiseen pöytään keskustelua varten. Jos ajattelee mitä opetamme, niin suurin osa on kyllä perustason protestantismia, erityisesti radikaalin reformaation teologiaa. Näin oli jo pioneerien aikana, vaikka sanallinen muoto onkin muotoutunut ajan kuluessa.
Timo Flink - Kauko
Timo Flink kirjoitti:
Organisoituminen kirkoksi tapahtui n. 20 vuotta myöhemmin, se on totta, mutta täytyy muistaa, että kirkon muodostaneilla ihmisillä oli oma kirkkotaustansa olemassa jossain muualla. Yhtymäkohtia löytyy aika paljon, koska jokainen tietysti toi oman suuntansa ajatukset yhteiseen pöytään keskustelua varten. Jos ajattelee mitä opetamme, niin suurin osa on kyllä perustason protestantismia, erityisesti radikaalin reformaation teologiaa. Näin oli jo pioneerien aikana, vaikka sanallinen muoto onkin muotoutunut ajan kuluessa.
Timo FlinkEsittämässäsi lähestymistavassa näen monta ongelmaa. Liikkeen kannattajien myöhempiä käsityksiä ei voida enää hyväksyttää pioneereilla eikä lukea heidän hyväkseen. Tämä on anakronismia ja on jotain sukua myös ns. kontrafaktuaaliselle historiankirjoitukselle, joka ei ole ainakaan akateemisissa piireissä hyvässä huudossa. Tällainen historiankirjoitus perustuu paljossa jossittelulle, esim. jos joku menneisyydessä olisi menetellyt toisin kuin mitä teki, miten se olisi vaikuttanut myöhempään historiankulkuun. Pioneerien käsitykset on selvitettävä aikalaislähteistä, ei aikaisemmista eikä myöhemmistä. Jos yhtymäkohtia Wesleyhyn ja metodismiin löytyy, silmiä ei saa ummistaa mahdollisilta eroavuuksilta.
===> Historiallisesti Adventtikirkon oppi oli muodostunut suurelta osalta jo ennen ensimmäistäkään EGW:n profeetallista näkyä. - Timo Flink
Kauko kirjoitti:
Esittämässäsi lähestymistavassa näen monta ongelmaa. Liikkeen kannattajien myöhempiä käsityksiä ei voida enää hyväksyttää pioneereilla eikä lukea heidän hyväkseen. Tämä on anakronismia ja on jotain sukua myös ns. kontrafaktuaaliselle historiankirjoitukselle, joka ei ole ainakaan akateemisissa piireissä hyvässä huudossa. Tällainen historiankirjoitus perustuu paljossa jossittelulle, esim. jos joku menneisyydessä olisi menetellyt toisin kuin mitä teki, miten se olisi vaikuttanut myöhempään historiankulkuun. Pioneerien käsitykset on selvitettävä aikalaislähteistä, ei aikaisemmista eikä myöhemmistä. Jos yhtymäkohtia Wesleyhyn ja metodismiin löytyy, silmiä ei saa ummistaa mahdollisilta eroavuuksilta.
===> Historiallisesti Adventtikirkon oppi oli muodostunut suurelta osalta jo ennen ensimmäistäkään EGW:n profeetallista näkyä.Kauko hyvä, en ole väittänyt, että aivan kaikki kirkon opillisit näkemykset löytyisivät juuri samalla tavalla aiemmilta ajoilta, vaan että suurelta osaltaan löytyvät. En ole ummistanut silmiäni eroavuuksilta esim. Wesleyhyn. Huomautan vain, että viimeaikaisen tutkimuksen valossa eroja on vähemmän kuin on luultu, ja että niissäkin kohdissa, jossa erot ovat, Adventtikirkon opillisille näkemyksille löytyy prehistoria. Puhun nimen omaan pioneereista. Jos ehdit, niin lues vaikka http://www.adventistbiblicalresearch.org/documents/wesleyanconnectionSDA.htm
Timo Flink
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun367184- 833666
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa823255Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3352999- 462413
- 562261
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo251560- 561485
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui311464Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi221436