Paprikan

kasvatus

Kokeilin viime keväänä kasvattaa paprikaa ja siemenet iti hyvin. Mitä tein väärin kun taimista tuli pitkiä ja hentoja? Joku sanoi että niitä pitäisi leikata jossain vaiheessa, mutta miten ja mistä kohtaa ja milloin?

26

25875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pensasmainen
    • Kymysys

      Ei ole tarpeeksi valoa jos kasvaa pitkäksi ja hennoksi.

    • myös

      olen itsekkin kasvattanut paprikaa,mut minä en ole leikannut ja on tullut muutama paprika

      • Jos kylvää paprikan siemenet aikaisin keväällä ja niistä alkaa tulla valon vähäisyyden vuoksi liian pitkiä, niin ne voi huoletta leikata poikki. Lehtihangoista alkaa kasvaa sivuhaaroja ja niihin kaikkiin tulee aikanaan nuppuja - kukkia - paprikoita. Useimmat nykyiset lajikkeet tekevät kuitenkin itsekseen sivuhaaroja ja paljon hedelmiä kasvia kohti, joten leikkaus ei ole välttämätöntä.
        Esim. valkoinen paprika on runsassatoinen ja hyvin nopeasti satoa tuottava. Katso tarkemmin:
        http://www.cedunet.com/~rte47
        -> paprikalajikkeet -> unkarin valkoinen


    • kasvattaneille

      Hei! Haluaisin kokeilla noiden paprikoiden kasvattamista itse. Mutta onnistuuko se ihan niin, että ottaa kaupasta ostetun paprikan siemenet talteen? Vai pitääkö olla joku valmis siemenpussi? Ja miten paljon tarvitsee lannoittaa, että se jaksaisi tehdä niitä hedelmiä?

      • whitepaprika

        Kyllä kaupasta ostettujen paprikoidenkin siemenet itävät, mutta ammattiviljelijät käyttävät ns. F1-hybridi -lajikkeita, joiden jälkeläiset eivät ole enää samanlaisia kuin emokasvit, sillä nuo hybridit on saatu aikaan monimutkaisella risteytysketjulla, joka pitää aina tehdä uudestaan siementen tuottamiseksi.
        Jos haluat esim. aikaisia lajikkeita, kannattaa ostaa sopivat siemenet. Sivuillani on lisää asiaa paprikalajikkeista ja muistakin vihanneksista. Myös kasvatusvinkkejä!
        http://www.cedunet.com/~rte47


      • vinkeistä
        whitepaprika kirjoitti:

        Kyllä kaupasta ostettujen paprikoidenkin siemenet itävät, mutta ammattiviljelijät käyttävät ns. F1-hybridi -lajikkeita, joiden jälkeläiset eivät ole enää samanlaisia kuin emokasvit, sillä nuo hybridit on saatu aikaan monimutkaisella risteytysketjulla, joka pitää aina tehdä uudestaan siementen tuottamiseksi.
        Jos haluat esim. aikaisia lajikkeita, kannattaa ostaa sopivat siemenet. Sivuillani on lisää asiaa paprikalajikkeista ja muistakin vihanneksista. Myös kasvatusvinkkejä!
        http://www.cedunet.com/~rte47

        Nyt multasormet syyhyää. Toivottavasti tulee pian keväisiä ja aurinkoisia ilmoja!


    • Joki

      Lukaise vihannespaprikoista, sekä muista stydimmistä capsicumeista täältä ja liity foorumin porukkaan: http://www.saunalahti.fi/~thietavu/

      Lupaan, että foorumin neuvoilla sato ei jää aloittelijan 20-30 podiin/puska.

      Muistettavan arvoisia asioita White Paprikalle ja aloitteleville kasvattajille:

      Onko White Paprikan siemenet kerätty itsekasvatetuista kasveista?

      Jos on, niin onko ne poimittu kypsistä, joka on itävyyden kannalta ensiarvoisen tärkeää?

      Miksi kuvissa näyttää, että sato on kasvia kohden suhteellisen laihaa ja että kasvien lehdet ovat reikiä (vihannespunkit,kirvat,kärsäkkäät) täynnä?


      Onko takeita, etteivät Annuumit ole päässeet pölyttymään ristiin keskenään, ts. ovatko siemenet "puhtaita"?

      Annuumit ovat aloittelijalle usein vaikeita ja helposti surkean ja ala-arvoisen välillä tuottavan sadon arvoisia, kun syksy saapuu.

      Tutustukaa muihinkin kuin vihannespaprikoihin, kaikki lajikkeet eivät ole tulisia mutta voitte säästyä monessa kohtaa itkulta ja hampaiden kiristelyltä sekä puuskakohtauksilta.

      Infernon foorumin avulla kasvatukseen tutustuminen alkaa huippuneuvoilla ja huomaamatta onkin jo koukussa.

      Ja katsokaapa huviksenne kuvia Suomesta :D

      http://juuri.org/fatalii/

      Luojan kiitos, että itse löysin nuo sivut aikoinaan...

      Nimim. Tilasin juuri "oikealta" kasvattajilta eksoottisia siemeniä, jolloin hinnaksi tuli reilusti alle euron pussi ja postikulut sisältäen.
      Se on toi Fatalii.

      P.S. Whitpaprika, sori että pommitan sut maahan mutta liian moni pettyy jos ei pääse näkemään maailmaa avarammin. :P

    • wenya

      Pystyykö paprikaa kasvattamaan kaupasta ostetusta (ja syödystä) paprikasta kerätyistä siemenistä?

      Jos voi, niin tarvitseeko siemiä jotenkin kuivattaa ja liottaa yms vai miten?

      Hieman innostaisi puutarhuroida jotakin ja tuollaisia siemeniä nyt olisi saatavilla :)

      • paprikadjdj

        Pystyy kasvattamaan. Siemeniä ei tarvitse liottaa, mutta ne voi huuhtaista haalealla vedellä ja kuivattaa sen jälkeen. Siemenet istutetaan n. 1 cm syvyyteen ja se itää 8-14 vrk. Itselläni iti 9 ;)


      • pepper10
        paprikadjdj kirjoitti:

        Pystyy kasvattamaan. Siemeniä ei tarvitse liottaa, mutta ne voi huuhtaista haalealla vedellä ja kuivattaa sen jälkeen. Siemenet istutetaan n. 1 cm syvyyteen ja se itää 8-14 vrk. Itselläni iti 9 ;)

        Laitoin kesällä kaksi paprikan siementä kukkalaatikkoon ja ne itivät todella nopeasti.
        Nyt ne ovat n. 20-25cm pitkiä ja aika honteloita.
        Siirsin ne sisälle ruukkuun ja toivon että ne edes kukkisivat jossain vaiheessa.
        Kaupasta ostetusta punaisesta paprikasta ovat siis nuo siement lähtöisin. :D

        Olisiko mahdollista, että nuo saattaisivat tehdä paprikoita ja pitääkö paprikaa jollain tavalla lannoittaa esim. substraalilla?


      • paprikadjdj kirjoitti:

        Pystyy kasvattamaan. Siemeniä ei tarvitse liottaa, mutta ne voi huuhtaista haalealla vedellä ja kuivattaa sen jälkeen. Siemenet istutetaan n. 1 cm syvyyteen ja se itää 8-14 vrk. Itselläni iti 9 ;)

        Rapsutin kolmesta paprikasta kaikki siemenet viilipurkkiin jossa multaa.Siemenet jätin mullan päälle peittelemättä.Ei aikaakaan kun n. 50-tainta nosti päätään.Annoin kasvaa n. 5-7cm korkeiksi ja valkkasin 7-parasta ja muut kompostiin.Apuvaloa tarvitsevat,UV-lamppua käytin 2-4tuntia/pvä.Sitten UV:ta yön läpi ja päiväksi aurinkoon parvekkeelle kun etelään suunta.Yöksi sisälle.Parveke liian kylmä yöllä.


    • paprika2365498748859

      MOI! tää palsta on ollut aika hiljainen sitten 28,8,2010!
      Mulla ois semmosta kysyttävää, että kun laitoin nämä minun siemeneni itämään huhtikuun 14 päivä. Onko liian myöhäistä? Olen vasta aloittealia!

      • Jalmari T

        Aurinkoisessa paikassa ei ole myöhässä. Omat suippopääpaprikat laitoin maaliskuun alussa itämään ja nyt on n. 12 kpl 3-5 cm mittaista taimea länsi-ikkunalla, Paprikalle olisi paras etelä-ikkuna tai kuumassa auringonpaisteessa esim. parvekkeella.


    • Istutus ja lannoitus

      Vinkkinä vielä, että hontelot ja pitkät taimet voi hyvin istuttaa seuraavaan isompaan ruukkuun syvemmälle, eli niin että varttakin jää useampi sentti mullan alle! Se tekee uusia juuria varteen ja tukevoituu. Sama pätee myös tomaattiin. Lannoittaa kannattaa sellaisella lannoitteella, jossa lukee että käy hyötykasveille, jolloin siinä on parhaimmat lannoiteet niille ja se on myös turvallista syötäville kasveille. Substralilla opn myös tällaista olemassa, ja monia muitakin merkkejä on olemassa. Kanankakkakin käy, mutta sitä kannattaa laittaa mullan pinnan alle, koska kastellessa se tuppaa vähän haiskahtamaan. Kannattaa lannoittaa viimeistään silloin kun kasvi alkaa kukkia, mutta jo aikaisemminkin voi! Lannoitepullossa/paketissa on kyllä ohjeita. Uudessa mullassakin on valmiiksi lannoitteita seassa, esim mustassa mullassa. Tsemppiä kasvatukseen! :)

    • parvekekasvattelija

      Hei.
      Talvehtiiko paprika huonekasvina tai jotenkin muuten, vai pitääkö joka kevät laittaa uudet?

      • Hapan.Eero

        Paprikasta en tiedä, mutta ainakin punainen habanero säilyy nippanappa talven yli ikkunalaudalla hengissä. Oli minulla myös keltaista ja oranssia habaneroa sekä jotakin punaista puikulaa, mutta ne kuolivat ensimmäisenä talvena. Nuo punaiset habanerot tuottavat nyt hedelmää jo viidentenä kesänä!


    • paprik

      Hei.
      Pitääkö paprikansiemenet ostaa jostain kaupasta?

      • Ramiro-paprika

        Minä olen ottanut siemenet kaupasta ostetuista paprikoista, noista pitkistä, Ramiro-paprikoista ja hyvin ovat itäneet.
        Ensin olen ne kuivattanut.


    • parhet

      Siemenet itää ilman kuivattamistakin, itse laitoin itämään suoraan paprikasta sellaisenaan kaikki siemenet iti ja taimet kasvaa hyvin, siemenien kuivattaminen ei ole tarpeen.

      Paprikansiemeniä voi tilata vaikkapa Ghilitarvikkeelta http://www.chilitarvike.fi/paprikan_siemenet

    • Paprikankasvattaja

      Heii apuaa kaikki paprikasta tietävät!! Istutin pieniin ruukkuihin paprikan siemeniä ja komeat ja vahvat taimet kasvoivat, mutta nyt alkaa olla tilanpuutetta kun siirsin taimet huomattavasti isompiin ruukkuihin enkä voi niitä enää samalla paikalla (ikkunalaudalla) kasvattaa. Suoraan aurinkoon (ulos siis) en viitsi laittaa kun pelkään lehtien lakastuvan. Siirsin ruukut sitten kuistille, johon ei aurinko suoraan paista (satunnaisesti ehkä), mutta lämmintä on ja ovat tuulen suojassa. Menestyvätkö taimet näin?

    • Aartsukka

      Laitoin suoraan paprikasta siemenet itämään maaliskuun alussa.Ovat nyt puolimetrisiä monilatvaisia ja nuppuja täynnä .Meillä vissiin syödään taas paprikaa monella tapaa,parhaiten olen onnistunut niiden pitkulaisten kanssa.Lannoitteeksi laitan ämpärin pohjalle laitumelta lumen alta paljastuvan lehmän pläjäyksen eikä sitten muuta kuin jokivettä kasteluun.Sulais vaan nuo lumet että ilmat lämpiäis ja pääsis kasvihuone hommiin.

    • kasvi

      Tänä vuonna tulee hyvin paprikaa ja on tanakoita. Ostin siemenet www.siemenkauppa.com ja kaikki ovat nyt isoja ja tekevät chilejä ja paprikoita

    • siemenet.ruukkuun

      Eikö paprikoita voi kasvattaa ympäri vuoden, vai onko valoisuus niille elinehto.

      • Anonyymi

        Paprikakasveista annuumit, joihin tavalliset paprikat kuuluvat, ovat erittäin tuholaisherkkiä. Siitä syystä niitä on turha edes yrittää talvettaa, ellei itse halua syödä jatkuvasti kasvimyrkkyjä.
        Ulkosalla petohyönteiset pitävät tuhohyönteiset aisoissa.
        Chileistä muut kuin annuumit ovat helpommin talvetettavissa, kunhan valoa on koko ajan riittävästi eli käytännössä tehokkaan kasvivalon alla.


    • Anonyymi

      Itse olen kaupan paprikasta saanut satoakin, en ole leikannut tai tehnyt mitään muita toimenpiteitä. Jos löytyy kasvivalaisin niin suosittelen käyttämään sitä, sen avulla sain kasveista vankat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe