maakilpikonna?

kilpi_konna

kuinka vanhoiksi maakilpikonnat voi elää? saisinko tietoa niiden ruokinnasta ja hoidosta? tarvitseeko sellaista käyttää ulkona ja mitä maakilpikonna syö? kiintyykö yksi MAAkilpikonna vain yhteen henkilöö? Tahtoisin kaikenlaista tietoa sellaisista, koska meille ostetaan ehkä sellainen kesällä! Kuinka kauan sellaiset sopeutuu uuteen kotii? tarvitseeko terraariota? Vai pidetäänkö korissa? Olen 11-vuotias lapsi niin onko maakilpikonna vaikea vai helppohoitoinen haiseeko se? kaikki tieto on siis terve´tullutta!!!!! kiitos jo etukäteen! Ai niin! mistä sellaisia saa hankittua, ja paljonko yksi maksaa? Tarvitseeko kilppari kaveria???

23

7585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahden konnan emo

      Voivat elää 60-80-vuotiaaksi. Vaativat paljon hoitoa, sotkevat ja kyllä haisevatkin. Eivät erityisesti kiinny keneenkään, eivät ainakaan meillä ole viidessä vuodessa kiintyneet. Haluavat mieluiten olla rauhassa mutta toki päivittäisestä ruuasta ja puhtaudesta pitää huolehtia. Kasviksia syövät mutta niitä pitää olla vaihtelevasti ja uuteen ruokaan totuttelu voi olla vaikeaa. Lisäksi täytyy huolehtiä päivittäiset kalkki- ja vitamiinilisät. Konnia ei voi pitää vain lattialla. Pienenä vaativat terraarion mutta kasvavat suhteellisen nopeasti ja silloin voi oleskelutilan järjestely olla hankalaa. Vetoisella lattialla sairastuvat helposti. hehkulamppu tulee olla lämpölamppuna puuttuvaa aurinkoa korvaamassa, lisäksi UV-valo. Jos asunto on lattialämmitetty niin lattialla oleskelukin voi onnistua jos ottaa huomioon sen, että sotkevat melkoisesti. Kesällä konnat voivat olla ulkona mikäli lämpöä on vähintään 20 astetta. Ulkoilutilan järjestäminenkin on ainakin pienenä hankalaa. Voivat joutua petolintujen saaliiksi tai ihan harakatkin voivat niistä kiinnostua. Itse olen käyttänyt koiraverkosta tehtyä häkkiä niiden ulkoilussa. Häkistä täytyy tehdä myös pohja koska muuten kaivautuvat verkon ali pois.

      Konnia saat eläinkaupasta, tosin aina niitä ei ole saatavana. Hinta liikkuu 300-400 euron kieppeillä, lisäksi saat varata ainakin 200 euroa tarvittavien välineiden hankintaa varten.

      Kuten huomaat, eivät ole ihan yksinkertaisia eläimiä etkä 11-vuotiaana kyllä kykene huolehtimaan konnasta yksin. Ei sitä osaa hoitaa minun 12-vuotias poikanikaan. Kyllästyminen voi tulla hyvin pian kun ei konnasta olekaan seuraa. Joten keskustele vielä vanhempiesi kanssa asiasta, oletteko todella valmiita tähän urakkaan.

      • kilpi_konna

        me hankitaan kilpikonna perheen yhteiseksi lemmikiksi, joten saamme kai sellaisen! onko kilpikonnien rotujen väliäEsim. joku rotu elää kauemmin tai muuta?


      • kahden konnan emo
        kilpi_konna kirjoitti:

        me hankitaan kilpikonna perheen yhteiseksi lemmikiksi, joten saamme kai sellaisen! onko kilpikonnien rotujen väliäEsim. joku rotu elää kauemmin tai muuta?

        Meidän konnamme ovat kreikankonnia ja juuri muita maakonnia ei niiden lisäksi ole saatavanakaan kuin nelivarvaskonnia. Käsittääkseni ovat sekä hoidoltaan, käytökseltään että iältään melko samanlaisia. Kysele vielä, jos jotain mieltä askarruttavaa tulee mieleen. meilläkin luultiin viisi vuotta sitten, että kilpikonnien hoito on aivan läpihuutojuttu "kun nehän vaan ovat ja öllöttävät". Käytäntö on osoittanut aivan muuta joten lukuisia ongelmatilanteita niiden kanssa on tullut eteen. Ja hoito ei iis todellakaan ole helppoa.....


    • mokkelo

      Minulla on ollut ilo omistaa nelivarvaskilpikonna jo 16 vuotta ja hänen oikeaksi iäkseen lääkäri on arvioinut n. 36 vuotta! Konna kulkee kotona vapaana ihan minne haluaa ja ei sotke! Koska hänet kylvetetään lämpimässä vedessä n. 1-2 kertaa viikossa, kesällä lähes joka päivä. Noin puoli tuntia ja tarpeet on tehty. Ei sotke lattioita. Tämän neuvon sain lääkäriltä, kun kävin terveystarkastuksessa ja konna sai täydet pisteet hyvästä kunnosta. Ahkera liikkumaan ja tutkimaan paikkoja. Talvella nukkuu parin päivän putkia, herää kylpemään, syömään ja taas jatkaa uniaan. Tykkää sylissä olemisesta ja rapsuttelusta. Kylään
      menemme yhdessä, konna kassissa!

      • Anonyymi

        Kun oot niin kokenu niin haluaisin tietää että ostaako ihmiset vanhempia kilpikonnia jos ei ole aikaa hoitaa


    • mokkelo

      Erittäin paljon tietoa ja kuvia maakilpikonnista saat osoitteesta: www.eniro.fi/lo/koti_ja_perhe/lemmikit/

      • kilpi_konna

        Mutta tarviiko sellainen kilppari jotain rokotuksia? Ja mille asioille sellainen on herkkä(koville äänille?) Kuinka usein kilpparia pitää tarkastuttaa eläinlääkärissä? Onko niillä jotain yleisiä tauteja? >kiitos kaikille jotka ovat vastanneet aiempiin kysymyksiin! Luulen että mahdollinen kilpikonnamme voi ansiostanne oikein hyvin!


      • Jeejee
        kilpi_konna kirjoitti:

        Mutta tarviiko sellainen kilppari jotain rokotuksia? Ja mille asioille sellainen on herkkä(koville äänille?) Kuinka usein kilpparia pitää tarkastuttaa eläinlääkärissä? Onko niillä jotain yleisiä tauteja? >kiitos kaikille jotka ovat vastanneet aiempiin kysymyksiin! Luulen että mahdollinen kilpikonnamme voi ansiostanne oikein hyvin!

        Meidän nelivarvas syö laatikossaan jonne sitten kakkaa myös.
        Syönnin jälkeen lähtee sitten lattioita kiertelemään.
        Lämpölampun alla käy välillä lämmittelemässä. Lämpölamppuna on tavallinen spotti.
        Konna myös horrostaa talvella jääkaapissa pari kuukautta.
        Nelivarvas ei yleensä juo ja syö kuivaa heinää joten sen voi jättää yksinki pariksi päiväksi.

        Eläinlääkärissä ei tarvitse käydä eikä rokottaa ellei ole syytä. Joskus tarvitsee madotuksen jos on ollut kesällä ulkona.


      • konna2
        Jeejee kirjoitti:

        Meidän nelivarvas syö laatikossaan jonne sitten kakkaa myös.
        Syönnin jälkeen lähtee sitten lattioita kiertelemään.
        Lämpölampun alla käy välillä lämmittelemässä. Lämpölamppuna on tavallinen spotti.
        Konna myös horrostaa talvella jääkaapissa pari kuukautta.
        Nelivarvas ei yleensä juo ja syö kuivaa heinää joten sen voi jättää yksinki pariksi päiväksi.

        Eläinlääkärissä ei tarvitse käydä eikä rokottaa ellei ole syytä. Joskus tarvitsee madotuksen jos on ollut kesällä ulkona.

        Ei tartte mitään madotuksia ,vaikka onkin ollut ulkona kesällä. Ei konnat saa matoja/loisia Suomenluonnosta.


      • kyselempä minäkin :)
        konna2 kirjoitti:

        Ei tartte mitään madotuksia ,vaikka onkin ollut ulkona kesällä. Ei konnat saa matoja/loisia Suomenluonnosta.

        Minkä kokoiseksi nelivarvaskilpikonnat kasvavat? Ja minkä ikäisenä ovat täysikasvuisia? Ym.. :) Kun muuten konnista on jo melko paljon tietoa, mutta tuo koko on hieman epäselväksi jäänyt :)


      • vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv...
        Jeejee kirjoitti:

        Meidän nelivarvas syö laatikossaan jonne sitten kakkaa myös.
        Syönnin jälkeen lähtee sitten lattioita kiertelemään.
        Lämpölampun alla käy välillä lämmittelemässä. Lämpölamppuna on tavallinen spotti.
        Konna myös horrostaa talvella jääkaapissa pari kuukautta.
        Nelivarvas ei yleensä juo ja syö kuivaa heinää joten sen voi jättää yksinki pariksi päiväksi.

        Eläinlääkärissä ei tarvitse käydä eikä rokottaa ellei ole syytä. Joskus tarvitsee madotuksen jos on ollut kesällä ulkona.

        heeeh


      • nii munki mielest??
        konna2 kirjoitti:

        Ei tartte mitään madotuksia ,vaikka onkin ollut ulkona kesällä. Ei konnat saa matoja/loisia Suomenluonnosta.

        MUNKAA MIELEST NE EI TODELLAKAA TARVII MITÄÄ MADOTUKSII!


    • Vallu13

      Me vissii ostetaa sellai!

      Löysin sellasen sivuston sen hoidosta ja laitoin muistiin tärkeitä asitoita!
      Pitääkö sitä kylvettää???
      Haluaisin tietää!, koska mulle ostetaa (ehkä.. jos oon tarpeeks ahkera ja hoidan sitä ja tiiän siitä) ellai 2 kuukauden päästä!
      Pitääkö nelivarvass laittaa jääkaappiin... vai voiko se olla koko talven terraariossa??

      Ja voiko sille opettaa vaik pujottelua??

      Oon jo pienest pitäen haluunnu sellast!

    • siis häh

      ahaa no meki saadaa ehk sellai ja tahtoisin kyl tietää siitä nii joten ekaks voiko nukkuu horroksensa tarrassa??? ja voiko ruokavalioo vaihella?? ja kuinka suuri terran pitää nelivarpaalle olla?? ne kaikki tahtoisin tietää joten kiizz niille jotja vastaa!!!!

      • AUTTAKAA PLIISS TE

        ja sitte tiedoks et oon 10v ja tahtoisin nelivarvas kilpparin ja paljonkohan ne suurin piirtein maksaa??? et niiku kertokaa jos oikeesti tiiätte jooja jos mä laittaisin terran omaa huoneesee?????käviskö ja pitääks sit ku valkkaa eläin lääkärin ni tota pitääks sit valita sellai joka tietää siitä lajista ??? joo hei kertokaa jos tosiaan tiedätte ( ja lattia lämmitytä ei oo missään huoneess )ja niiku voinko päästää ne vapaaks noita tahtoisin tietää


    • 69

      Konnista löytyy TIETOA JA KESKUSTELUA parhaiten,kun menet : HERPPI.NET.
      Rekistöröidy ja kirjaudu sisään.
      Voit myös kysellä asioista muilta alan harrastajilta,mutta myös luettavaa löytyy pitkäksi aika....

      • viikko viel

        joo mäki saan sellasen viikon tai kahen päästä ja oon 10 .v. ja saan sen äiteltä ja isältä mut onks se esim kasvis syöjä nukkuuko se horroksen terrassa vai jääkaapissa vai missä sit ja muuten onko se sisä siisti vai pissiikö se koko ajan lattialle jos sen päästää vapaaks kertokaa jos tiedätte jotain siitä mun tuleva kilpikonna tykkää yeistä iha varmana mä tuon sen teille näytille moi moi ja thanks
        !


      • 69
        viikko viel kirjoitti:

        joo mäki saan sellasen viikon tai kahen päästä ja oon 10 .v. ja saan sen äiteltä ja isältä mut onks se esim kasvis syöjä nukkuuko se horroksen terrassa vai jääkaapissa vai missä sit ja muuten onko se sisä siisti vai pissiikö se koko ajan lattialle jos sen päästää vapaaks kertokaa jos tiedätte jotain siitä mun tuleva kilpikonna tykkää yeistä iha varmana mä tuon sen teille näytille moi moi ja thanks
        !

        Kilpparien hoidosta ynm... saat tietoa HERPPI.NET sivuilta.
        Kannattaa opiskella ennen konnan hankintaa,niin välttyy monelta ongelmalta.


    • kilpikonna nerot

      faunatar eläin kaupassa sanottiin että noin 50-jopa 100 vuotiaiksi

    • Kreikankonna

      Olen myös hankkimassa pian varmaan kreikan- tai nelivarvaskilpikonnan. Mulla oli aikaisemmin kaksi vesikilpikonnaa, joten aika iso terraario jäi niiden jäljiltä kunnes kuolivat. Asun kerrostalossa, mutta olen isäni luona paljon. Hänellä on rivitalossa asunto, jossa suunnattoman iso piha. Sinne ajattelin rakentaa nätin ison "tarhan" sille. Mitäköhän kannattaisi muuten laittaa terraarion pohjalle? Olen kuullut että terraariossa voisi olla jokin hiekkalaatikko, jossa konna pääsee kaivautumaan itse sinne, kun konnat pitävät kaivautumisesta. mutta siis - mitä pohjalle??

    • Tralla La

      Mun mielestä ne ei kiinny silleensä... Meillä oli kilpikonna, suunnilleen 30-40v ja saatiin 80€. Halpa se oli sen takia koska ne tyypit halus sen äkkiä pois kun niillä oli pari vauvaa jotka ei osannu olla sen kanssa.
      Ja ne syö enimmäkseen jotaki kasveja mm. voikukkia, kurkkua, salaattia, tomaattia jne. Mut joitaki on mitä niille ei saa antaa, netistä kun katot niin löydät. Ne mitä muistan ettei saa antaa, on ainaki banaani ja vissiin herneet. ;;)

    • Nelivarvaskilpikonna

      Itselläni on nelivarvaskilpikonna ja sain sen jo kymmenen vuotiaana, olen nyt yksitoista joten kilpikonna on ollut minulla jo vähän reilu vuoden. Minun nelivarpaalla on turve-hiekkasekoitus terraarion pohjalla, jos hankitte nelivarpaan niin ne tykkäävät kaivautua. Annan kilpikonnalleni rucolaa ja pihalta kerättyjä kasveja, lämpiminä päivinä vien hänet pihalle juoksentelemaan hänellä on tietysti häkki siellä. Lisäksi annan hänelle vitamiininä annan nutrobalia ja kalkkina repti calcumia, kuivaruokana annan bioreptiä. Kohta kun kesä tulee niin alan keräilemään kasveja, mutta en oikein tiedä mitä. Jos joku teistä nyt omistaa maakilpikonnan ja on ennenkin kerännyt ja kuivattanut kasveja niin voisi kertoa mitä itse keräilee koska kohta olisi jo aika alkaa keräilemään kasveja. Ja kilpikonnani tarvitsisi monipuolistaa vähän ruokavaliota ymps (salaatteja,yrttejä ja mitä nyt kilpikonnien ruokavalioon kuuluukan) Tätäkin asiaa voisi vähän avata ja kertoa vähän lisää. Ja minulle voi linkata hyviä nettisivuja.

    • Anonyymi

      Hei, minulla on mikko rämö niminen (mesaani) konna. Hän pitää päänahan rahnuttamisesta. Kivekset häneltä on poistettu, joten varsin tottelevainen kaveri kaikin puolin. Onko antaa vinkkejä miten saisin opetettua hänelle temppuja? Olen yrittänyt istu - komentoa , muttä tyyppi ilmeisesti kuulee käskyn väärin kun alkaa aina nylpyttämään kuultuaan sanan¿

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe