Hellarien raamatuntuntemus.

N. O. Hääppönen

Helluntailaiset näyttävät vahvasti toimivan ja uskovan sisäisen intuitionsa ja Pyhän Hengen varassa. Hellarien raamatuntuntemus rajoittuu ilmeisesti niihin kohtiin, joissa puhutaan uudestisyntymisestä, kasteesta, Pyhästä Hengestä ja armolahjoista. Ettekö enää tarvitse Raamatun lukemista kun teillä on sisäinen sana? Onko Raamattu vain homeinen ja pölyinen kirja, kuten RHB sanoo? Onko teidän seurakunnissanne raamattupiirejä?

36

1955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ReaAalto

Itse olen kuulunut helluntaiseurakuntaan liiankin kauan. Erosin lopulta.
      Raamatun tuntemus on todellakin suuri puutostauti helluntaissa.
      Raamattupiirejä ei ole ja niitä mitä aikoinaan olikin, ei niissä saanut keskustella vaan kuunnella hiljaa.
      Kyseenalaistaminen ei tullut kysymykseenkään vaan kaikesta piti olla samaa mieltä.

Helluntalaisten oppi perustuu hurmoshenkeen, eli tuntemuksiin.
      Kun Raamattu sanoo, että Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Jeesusta, helluntailaiset luulevat, että kaikki mitä "henki "puhuu ja opettaa on oikein.

Vaikka se henki ei olekaan Raamatun sanan linjalla.
      Raamatun totuuksiin viittaaminen ja sanan lukeminen on helluntailaisten mielestä kuivaa, ilman henkeä, kuten he sanovat.

Minun mielestäni se on mitä suurinta Jumalan sanan halveksuntaa.

Näin mennään harhaan.

• frihet

Oman "kotisi" ja "lasten" raamatun tuntemusta.

Oletko yhtään harha opettajaa, teillä kuullut, kun "tunnet" henget?

Ovatko uskosta osattomat teolookinne, jo niin pyhittyneet, ettei astian makua ole.

Ethän viitsi naapuria moittia, kun oman kotisi hajut ovat melko väkevät.

Mitä ajat kirjoituksillasi takaa, kun sokeana, et oman seurakuntasi vikoja näe?

• hansutuulia

kuvaa selkeästi että elämääsi on tullut 'ryppy rakkauteen' jota et ole selvittänyt.
        Toisen pesän mustamaalaaminen ei kuvasta usovan ihmisen rakkautta Kristukseen. Helluntai on JUmalan seurakunta ja silmäterä, siellä missä on häneen uskovia, pitäisi olla myös sinun veljiäsi ja sisariasi. Näen että sinussa on paljon vielä hiomista, mistään et löydä täydellistä seurakuntaa. Siellä missä itse olet ei sitä löydy, jos minä saa sinne tulla eli Rea, niin se ei ole enää täydellinen. Tarkoitin sillä että olemme ihmisiä, jotka eivät ole täydellisiä, siellä on epäonnistuneita, syntisiä, mutta muista REa Jeesuksen verellä pestyjä. Tuomitset nyt omiasi. Tee siis parannus. Jumala sinua auttakoon tuosta tuomiohengestäsi.

Meidän seurakunnassa on kyllä Raamatun tutkiskelua, ja jos sitä ei ole sen saa aina perustaa. Ja Raamatun tuntemus on kyllä todella hyvää, meillä on suomen parhaimmat Raamattukoulut joista valmistuu jatkuvasti hyviä saarnaajia.

• veliRiepu

Yleistäminen on kivaa,ai että! Ainakin meidän seurakunnassa kehoitetaan omatoimiseen Raamatun lukemiseen ja tutkimiseen. Se on sitten jokaisesta itsestään kiinni, lukeeko vai ei. Kukaan ei kuitenkaan pakota. Jumalan Sana on elämän leipä ja sitä pitää syödä usein, että jaksaa eteenpäin kulkea. Itse luen säännöllisesti Raamattua. En tavoittele mitään hurmoskokemuksia, enkä pidä niitä itselleni olennaisina. Paitsi, jos Jeesus haluaa jonkin hyvän lahjan minulle antaa, niin en vastusta. Seurakunnassamme ei kielletä ketään ajattelemasta itsenäisesti. Mielipide-eroja saa olla. Julistusta saa ja pitääkin arvioida Sanan valossa.
        Minä luotan Raamatun sanaan ja se on elämäni ohjenuora. Jos jotain en ymmärrä, niin nostan hattua ja jatkan eteenpäin, niinkuin Luther aikoinaan opetti.
        "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun teilläni" (Psalmi 119:105).
        Kuuleppa vielä semmoinen juttu, että koittaisitko jatkossa yleistää vähemmän. Sinun kokemuksesi ovat varmaan ikäviä, mutta toivoisin, ettet niin herkästi yleistäisi: kaikki ne on samanlaisia!

• saarnaajia.
        hansutuulia kirjoitti:

kuvaa selkeästi että elämääsi on tullut 'ryppy rakkauteen' jota et ole selvittänyt.
        Toisen pesän mustamaalaaminen ei kuvasta usovan ihmisen rakkautta Kristukseen. Helluntai on JUmalan seurakunta ja silmäterä, siellä missä on häneen uskovia, pitäisi olla myös sinun veljiäsi ja sisariasi. Näen että sinussa on paljon vielä hiomista, mistään et löydä täydellistä seurakuntaa. Siellä missä itse olet ei sitä löydy, jos minä saa sinne tulla eli Rea, niin se ei ole enää täydellinen. Tarkoitin sillä että olemme ihmisiä, jotka eivät ole täydellisiä, siellä on epäonnistuneita, syntisiä, mutta muista REa Jeesuksen verellä pestyjä. Tuomitset nyt omiasi. Tee siis parannus. Jumala sinua auttakoon tuosta tuomiohengestäsi.

Meidän seurakunnassa on kyllä Raamatun tutkiskelua, ja jos sitä ei ole sen saa aina perustaa. Ja Raamatun tuntemus on kyllä todella hyvää, meillä on suomen parhaimmat Raamattukoulut joista valmistuu jatkuvasti hyviä saarnaajia.

Mutta onko sitten niin, että ne muut, seurakuntalaiset, joutuvat tyytymään ja uskomaan siihen, mitä nämä 'esilukijat' Raamatusta opettavat? Eli ette itse lue Raamattua?

• hansutuulia
        veliRiepu kirjoitti:

Yleistäminen on kivaa,ai että! Ainakin meidän seurakunnassa kehoitetaan omatoimiseen Raamatun lukemiseen ja tutkimiseen. Se on sitten jokaisesta itsestään kiinni, lukeeko vai ei. Kukaan ei kuitenkaan pakota. Jumalan Sana on elämän leipä ja sitä pitää syödä usein, että jaksaa eteenpäin kulkea. Itse luen säännöllisesti Raamattua. En tavoittele mitään hurmoskokemuksia, enkä pidä niitä itselleni olennaisina. Paitsi, jos Jeesus haluaa jonkin hyvän lahjan minulle antaa, niin en vastusta. Seurakunnassamme ei kielletä ketään ajattelemasta itsenäisesti. Mielipide-eroja saa olla. Julistusta saa ja pitääkin arvioida Sanan valossa.
        Minä luotan Raamatun sanaan ja se on elämäni ohjenuora. Jos jotain en ymmärrä, niin nostan hattua ja jatkan eteenpäin, niinkuin Luther aikoinaan opetti.
        "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun teilläni" (Psalmi 119:105).
        Kuuleppa vielä semmoinen juttu, että koittaisitko jatkossa yleistää vähemmän. Sinun kokemuksesi ovat varmaan ikäviä, mutta toivoisin, ettet niin herkästi yleistäisi: kaikki ne on samanlaisia!

on hyvä tarkistaa mitä opetetaan, minä ainakin teen niin. Ja mitä enemmän 'syömme' Sanaa, sitä sisältämme myös kumpuaa. Sitä olemme mitä syömme. On ihanaa kun joskus lukee Raamattua ja huomaa että joku Sanan kohta ikäänkuin avautuu johonkin tilanteeseen. Saa kokea kuinka Pyhä Henki vahvistaa Sanansa kautta ja saa varmistusta että emme ole täällä todellakaan yksin. Joskus näen jonkun erikoisen unen ja tiedän ettei se ole ihan tavallinen, sitten alan lukemaan Jumalan Sanaa, ja kuinka käykään, aivan kuin filminauhaa käytäisiin uudestaan ja Sanasta löytyy aivan juuri tuo kohta minkä unessa olen nähnyt! Jumalan Sana on vain ihmeellistä.

• frihet kirjoitti:

Ovatko uskosta osattomat teolookinne, jo niin pyhittyneet, ettei astian makua ole.

tosiaankin tärkeää, että joku valaisisi. Oma lamppusi kun toimii alijännitteellä eikä valo ole kummoinen.

• frihet
        saarnaajia. kirjoitti:

Mutta onko sitten niin, että ne muut, seurakuntalaiset, joutuvat tyytymään ja uskomaan siihen, mitä nämä 'esilukijat' Raamatusta opettavat? Eli ette itse lue Raamattua?

Että me kaikki uudestisyntyneet olemme "saarnaajia", jos tuota nimitystä haluat käyttää.

Sinä olet seuraava "evankeliumi", jota luetaan tarkaavaisesti.

Opistolla koulutetaan kyllä muitakin, kuin seurakunnan saarnaajia.

Olen sitä mieltä, että luterilaisetkin voisivat kuoluttaa enemmän ja myös katsoa painopistettä ,ketä mihinkin kouluttavat.

Hengelliseen työhön, kutsun antaa Jumala, eikä liha.

Nyt on menty kylläkin liiaksi pisneksen puolelle, jo hinnoituksessa, koska monilla ei ole mahdollisuuksia raamattu opiston hintoja maksaa, vaikka olisi kutsi Herralta elovainioille työhön.

Eli nyt vaaditaan maalisia kuoluja (raamattuopisto) ja kurseja hengellisyyden mittariin liikaa.

• RitariOlevainen

Kertomasi ei pidä paikkaansa alkuunkaan,tai sitten olet ollut jossain ihme seurassa,jossa ei ole helluntailaisa käynytkään,koska sanomasi on täyttä puppua !
        Puhun yli 50 vuoden kokemuksella!
        Opetitko ehkä jotain täysin Raamatun vastaista,eikä sinua kuultu,suutuit ja lähdit,ja nyt olet harhautunut,jopa lapsikasteen harhaan,eksytys on melkoinen,en puhu korkealta,kun ei kukaan koskaan tiedä,milloin haksahtaa,jos ei jokapäivä valvo ja lue Raamattua,ja rukoile viisautta Jumalalta saada ymmärtää Sanaa oikein,olen surullinen puolestasi,mutta ainahan voi palata Raamatun opettamaan evankeliumiin,kun vain nöyrtyy Sanan ohjaukseen !

• Voitto Ramu
        saarnaajia. kirjoitti:

Olen käynyt vapaiden suuntien kokouksissakin, mutta ei ole koskaan kuullut annettavan kehoitusta lukea ITSE Raamattua.

seurattuani viikottain vapaiden suuntien ilmoituksia lehdissa yli 15 vuoden ajan, niin en muista koskaan löytäneeni mainitaa, että heillä olisi säännöllissti kokoontuva Raamattupiiri.

Eli jäsenet ovat täysein sen varassa mitä kokousissa luetaan korkeintaan muutama jae.
        Toki noin toimien on helppo HALLITA jäseniään opillisesti.
        Ei siis ihme, että Raamattutuntemus näyttää olevan tosi heikkoa täälläkin, toki opin puolesta kiivailevat sitäkin enemmän- heille kas kun ei ole muuta opetettu.

Menetelmä on vähän sama kuin jehovilla, jotka kieltävät jäseniltää omatoimisen Raamtun lukemisen..
        Raamatun lekeminen pitää jehovien vaatimuksen mukaan tapahtua VAIn Vartitorniseuran lukuoppaan mukaisesti.

NO - noin selväti ei toki esim hellarit eivöt vaadi, mutta kehotustakaan omakohtaiseen Raamtun tutkiskeluun ei ole.

Huvittavaa on esim. tuolla Netmission palstalla, siellä ylläpitä poistaa aina linkit jotka osoittavat jonkun toisen uskontokunnan sivuille.
        Jäseniä varjellaan tiedolta.

Menetelmä on sama kuin entisen neuvostoliiton aikan.
        Länsimaista ei annettu mitään tietoa, mutta kun tuota tietoa ei enää pystytty pimittämään, niin järjestelmä romahti.

• tode'
        Voitto Ramu kirjoitti:

Olen käynyt vapaiden suuntien kokouksissakin, mutta ei ole koskaan kuullut annettavan kehoitusta lukea ITSE Raamattua.

seurattuani viikottain vapaiden suuntien ilmoituksia lehdissa yli 15 vuoden ajan, niin en muista koskaan löytäneeni mainitaa, että heillä olisi säännöllissti kokoontuva Raamattupiiri.

Eli jäsenet ovat täysein sen varassa mitä kokousissa luetaan korkeintaan muutama jae.
        Ei siis ihme, että Raamattutuntemus näyttää olevan tosi heikkoa täälläkin, toki opin puolesta kiivailevat sitäkin enemmän- heille kas kun ei ole muuta opetettu.

Menetelmä on vähän sama kuin jehovilla, jotka kieltävät jäseniltää omatoimisen Raamtun lukemisen..
        Raamatun lekeminen pitää jehovien vaatimuksen mukaan tapahtua VAIn Vartitorniseuran lukuoppaan mukaisesti.

NO - noin selväti ei toki esim hellarit eivöt vaadi, mutta kehotustakaan omakohtaiseen Raamtun tutkiskeluun ei ole.

Huvittavaa on esim. tuolla Netmission palstalla, siellä ylläpitä poistaa aina linkit jotka osoittavat jonkun toisen uskontokunnan sivuille.

Länsimaista ei annettu mitään tietoa, mutta kun tuota tietoa ei enää pystytty pimittämään, niin järjestelmä romahti.

jäseniä varjellaan tiedolta.. et kai sinä nyt noin hoopo ole? kyllähän jokainen, joka on netistä löytänyt netmissionin, löytää sieltä myös vartiotorniseuran.

mitäpä arvelet pitävän sisällään sanan ja rukouksen illaan, joka löytyy jossakin muodossa jokaisen helluntaikirkon viikko-ohjelmasta?

sinuna pitäisin suuni tiukasti kiinni puhuttaessa siitä, miten seurakunnan jäsenet tuntevat sanaa. tämä kansa, jota kristityksi kutsutaan, on kulkenut kauas Jumalan sanan tuntemisesta, vaikka Jumalan lapsiksi itseään kutsuvatkin.
        muutama raamattupiiri kun ei vielä kesää tee, voitto hyvä!

• tode'
        hansutuulia kirjoitti:

parhaimmat raamattukoulut, joista valmistuu jatkuvasti hyviä saarnaajia?

jos tarkoitat iso kirja-opistoa, niin ei sieltä kyllä varsinaisesti saarnaajia valmistu.

eiköhän liene niin, että iso kirjassa opiskelee ja on opiskellut ihan niitä tavallisia uskovia enemmän, "saarnaajia"? talossa kun on jatkuvasti suosittua kurssia kurssin päälle.

nykyään helluntainuoret opiskelevat yhä enemmän teologiaa yliopistoissa, vaikka moni heistä onkin tehnyt reissun isoon kirjaan.
        nuoret ovat hyvin kiinnostuneista raamatun opiskelusta ja opsikelevat sitä ilmanko, että siihen tarvitsee jatkuvalla syötöllä saarnaspöntöstä kehoittaa (tämä oli huomautus voitto ramulle!).

• voi sinua
        RitariOlevainen kirjoitti:

Kertomasi ei pidä paikkaansa alkuunkaan,tai sitten olet ollut jossain ihme seurassa,jossa ei ole helluntailaisa käynytkään,koska sanomasi on täyttä puppua !
        Puhun yli 50 vuoden kokemuksella!
        Opetitko ehkä jotain täysin Raamatun vastaista,eikä sinua kuultu,suutuit ja lähdit,ja nyt olet harhautunut,jopa lapsikasteen harhaan,eksytys on melkoinen,en puhu korkealta,kun ei kukaan koskaan tiedä,milloin haksahtaa,jos ei jokapäivä valvo ja lue Raamattua,ja rukoile viisautta Jumalalta saada ymmärtää Sanaa oikein,olen surullinen puolestasi,mutta ainahan voi palata Raamatun opettamaan evankeliumiin,kun vain nöyrtyy Sanan ohjaukseen !

Sinun tekstejäsi lukiessa oikein näkee silmissään, miten poskilihasi alkavat täristä, silmät kapenevat viiruiksi, hampaat kirskuvat vastakkain ja otsasuoni alkaa sykkiä, kun pidätelty raivo nostaa päätään.

• kommentti
        hansutuulia kirjoitti:

"Helluntai on JUmalan seurakunta ja silmäterä,"

"meillä on suomen parhaimmat Raamattukoulut"

"Toisen pesän mustamaalaaminen ei kuvasta usovan ihmisen rakkautta Kristukseen."

Ylläolevista kommenteista kaikuu ylpeyden henki. Lahkoille on tyypillistä että he ajattelevat, että me olemme parempia kuin muut, ja että omaa (entistäkään) pesää ei saa liata kritisoimalla.

Terve kritiikki on hyvästä, kuten mielestäni em. mielipiden oli. Useiden tuntemani helluntailaisten kanssa keskusteltuani voin hyvin yhtyä kritiikkiin huonosta opetuksen tasosta. Raamatun tuntemus on helluntailaisilla todella ohutta, ja siitä pitäisi seurakunnissa olla todella huolestuneita. "Te eksytte jos ette tunne kirjoituksia".

Itse asiassa arvostelu ja avoimuus Raamatun sanan valossa kuuluu terveeseen kristillisyyteen. Siitä että parhaat raamattukoulut olisivat helluntailaisilla, voidaan olla montaa mieltä. Suodaan se mielipide sinulle. Suo sinäkin toinen mieli muille.

• hansutuulia
        kommentti kirjoitti:

"Helluntai on JUmalan seurakunta ja silmäterä,"

"meillä on suomen parhaimmat Raamattukoulut"

"Toisen pesän mustamaalaaminen ei kuvasta usovan ihmisen rakkautta Kristukseen."

Ylläolevista kommenteista kaikuu ylpeyden henki. Lahkoille on tyypillistä että he ajattelevat, että me olemme parempia kuin muut, ja että omaa (entistäkään) pesää ei saa liata kritisoimalla.

Terve kritiikki on hyvästä, kuten mielestäni em. mielipiden oli. Useiden tuntemani helluntailaisten kanssa keskusteltuani voin hyvin yhtyä kritiikkiin huonosta opetuksen tasosta. Raamatun tuntemus on helluntailaisilla todella ohutta, ja siitä pitäisi seurakunnissa olla todella huolestuneita. "Te eksytte jos ette tunne kirjoituksia".

Itse asiassa arvostelu ja avoimuus Raamatun sanan valossa kuuluu terveeseen kristillisyyteen. Siitä että parhaat raamattukoulut olisivat helluntailaisilla, voidaan olla montaa mieltä. Suodaan se mielipide sinulle. Suo sinäkin toinen mieli muille.

ylpeyden henki, sillä joka puolustaa uskovia vai silläkö joka mustamaalaa uskovia ja seurakuntaa. Siellä missä ovat uskovat yhdessä on aina Jumalan silmäterä. Sanassa Jumala puhuu tästä selkeään sävyyn.

Pitääkö tänä pimeänä aikana mustamaalata Jeesukseen uskovat, eikö meidän kiistamme ola turhuuksien turhuutta, eikö meidän tule käydä taisteluun pimeyden voimia vastaan eikä veli veljeä vastaan.

Tottakai terve kritiikki on paikallaan sitä en kiellä, mutta kun yleistetään Helluntait yhden ihmsien toimesta kun on sieltä pois lähtenyt ja kuuluu vapaakirkkoon, eikö sielläkin ole vain ihmisiä. En väitäkään etteikö muuallakin ole hyviä raamattukouluja, mutta toin nyt vain oman näkökulman Raamattukoulustamme ja kiitän siitä että on paikkoja missä saa koulutusta ja myöskin sitä että osataan lähestyä ihmisiä oikealla tavalla.
        Sanoin että helluntai on Jumalan SEurakunta ja silmäterä. Uskovia on muuallakin kuin helluntaissa, mutta puolustin tässä vain erään Rean lausumaa jonka lähinnä hänelle osoitin. Koska jos katsoo ylen toisen seurakuntaa ei varmasti ole Jumalan mieleistä, sillä siellä on uudestisyntyneitä uskovia. Luterilaisesta löytyy, katolisesta, ortodoksista jne.
        Ihminen joka lähtee seurakunnasta pois ja muuttaa toiseen voi lähinnä katsoa itseensä, onko keneties itsessä jotain vikaa, onko suhteissa tullut ryppyjä, selvittämättömät asiat kun tuppaa jäämään sinne maton alle, ja alkaa haisemaan, haiseminen on sitä että alkaa lyömään toisen seurakunnan ihmisiä ja tuomaan sitä tapetille jos jossakin välissä, tällainen ei ole oikeaa rakkautta.

• hansutuulia
        tode' kirjoitti:

jäseniä varjellaan tiedolta.. et kai sinä nyt noin hoopo ole? kyllähän jokainen, joka on netistä löytänyt netmissionin, löytää sieltä myös vartiotorniseuran.

mitäpä arvelet pitävän sisällään sanan ja rukouksen illaan, joka löytyy jossakin muodossa jokaisen helluntaikirkon viikko-ohjelmasta?

sinuna pitäisin suuni tiukasti kiinni puhuttaessa siitä, miten seurakunnan jäsenet tuntevat sanaa. tämä kansa, jota kristityksi kutsutaan, on kulkenut kauas Jumalan sanan tuntemisesta, vaikka Jumalan lapsiksi itseään kutsuvatkin.
        muutama raamattupiiri kun ei vielä kesää tee, voitto hyvä!

samaa mieltä. Raamattupiiriä kyllä on ja kukaan ei ole kieltänyt omaa raamatun tutkimista, kummallisia juttuja näkyy Ramaun päässä pyörivän.
        Näkyy olevan niin ettei hän ole todellakaan käynyt sanan ja rukousten illassa. Luulo ei ole tiedon väärti.
        Minulla oli aivan ihanat Raamatun tutkiskelut juuri seurakunnan yhteisissä illoissa, jokainen luki kappaleen ja sitten tutkittiin pastorimme johdolla tekstiä ja kysymyksiä sateli tuon tuostakin. Meillä on Suomessa erittäin hyviä Sanan opettajia seurakunnissa, pitkä kokemus takana ja mikä rakkaus on jakaa Sanaa lampaille.
        Olen kiitollinen näille uskollisille Jumalan palvelijoille jotka kerta toisensa jälkeen rukoilevat Sanaa Herralta ja jakavat sitä seurakunnalleen.

• hansutuulia
        hansutuulia kirjoitti:

ylpeyden henki, sillä joka puolustaa uskovia vai silläkö joka mustamaalaa uskovia ja seurakuntaa. Siellä missä ovat uskovat yhdessä on aina Jumalan silmäterä. Sanassa Jumala puhuu tästä selkeään sävyyn.

Pitääkö tänä pimeänä aikana mustamaalata Jeesukseen uskovat, eikö meidän kiistamme ola turhuuksien turhuutta, eikö meidän tule käydä taisteluun pimeyden voimia vastaan eikä veli veljeä vastaan.

Tottakai terve kritiikki on paikallaan sitä en kiellä, mutta kun yleistetään Helluntait yhden ihmsien toimesta kun on sieltä pois lähtenyt ja kuuluu vapaakirkkoon, eikö sielläkin ole vain ihmisiä. En väitäkään etteikö muuallakin ole hyviä raamattukouluja, mutta toin nyt vain oman näkökulman Raamattukoulustamme ja kiitän siitä että on paikkoja missä saa koulutusta ja myöskin sitä että osataan lähestyä ihmisiä oikealla tavalla.
        Sanoin että helluntai on Jumalan SEurakunta ja silmäterä. Uskovia on muuallakin kuin helluntaissa, mutta puolustin tässä vain erään Rean lausumaa jonka lähinnä hänelle osoitin. Koska jos katsoo ylen toisen seurakuntaa ei varmasti ole Jumalan mieleistä, sillä siellä on uudestisyntyneitä uskovia. Luterilaisesta löytyy, katolisesta, ortodoksista jne.
        Ihminen joka lähtee seurakunnasta pois ja muuttaa toiseen voi lähinnä katsoa itseensä, onko keneties itsessä jotain vikaa, onko suhteissa tullut ryppyjä, selvittämättömät asiat kun tuppaa jäämään sinne maton alle, ja alkaa haisemaan, haiseminen on sitä että alkaa lyömään toisen seurakunnan ihmisiä ja tuomaan sitä tapetille jos jossakin välissä, tällainen ei ole oikeaa rakkautta.

Sakarja:
        2:8 Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Kunniaksensa hän on lähettänyt minut pakanakansojen luokse, jotka ovat teitä saalistaneet. Sillä joka teihin koskee, se koskee hänen silmäteräänsä.

Siinä on varoitusta joka käy uskovia lyömään.

• Voitto Ramu
        hansutuulia kirjoitti:

samaa mieltä. Raamattupiiriä kyllä on ja kukaan ei ole kieltänyt omaa raamatun tutkimista, kummallisia juttuja näkyy Ramaun päässä pyörivän.
        Näkyy olevan niin ettei hän ole todellakaan käynyt sanan ja rukousten illassa. Luulo ei ole tiedon väärti.
        Minulla oli aivan ihanat Raamatun tutkiskelut juuri seurakunnan yhteisissä illoissa, jokainen luki kappaleen ja sitten tutkittiin pastorimme johdolla tekstiä ja kysymyksiä sateli tuon tuostakin. Meillä on Suomessa erittäin hyviä Sanan opettajia seurakunnissa, pitkä kokemus takana ja mikä rakkaus on jakaa Sanaa lampaille.
        Olen kiitollinen näille uskollisille Jumalan palvelijoille jotka kerta toisensa jälkeen rukoilevat Sanaa Herralta ja jakavat sitä seurakunnalleen.

Omalla paikkakunnallani on sekä helluntai että vapaakirkk.

TÄÄLLÄ ei kullallakaan ole raamattupiiriä. Ei ole havaintojeni(kokousilmoitusten) mukaan ollut 15 vuoteen.

• hansutuulia
        Voitto Ramu kirjoitti:

Omalla paikkakunnallani on sekä helluntai että vapaakirkk.

TÄÄLLÄ ei kullallakaan ole raamattupiiriä. Ei ole havaintojeni(kokousilmoitusten) mukaan ollut 15 vuoteen.

ilmoitukset mutta et käy niissä? no en sitten ihmettele miksi et tiedä toiminnoista.

• Maa ja kansa
        hansutuulia kirjoitti:

Sakarja:
        2:8 Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Kunniaksensa hän on lähettänyt minut pakanakansojen luokse, jotka ovat teitä saalistaneet. Sillä joka teihin koskee, se koskee hänen silmäteräänsä.

Siinä on varoitusta joka käy uskovia lyömään.

Puhut sen vanhan käärmeen kielellä! Kohta kertoo ISRAELISTA Jumalan silmäteränä - EI HELLUNTAILAISISTA!

• veliRiepu
        Voitto Ramu kirjoitti:

Paha juttu, jos olet saanut helluntaiseurakunnista näin yksipuolisen kuvan. Saattaahan asiassa olla paikkakuntakohtaisia eroja tai sitten tahallasi vääristelet. Räikeä vertaus Jehovantodistajiin paljastaa nurjan mielesi. Omassa melko suuren kaupungin seurakunnassani on hyvin usein tapana kehoittaa uskovia lukemaan Raamattua itsenäisesti. Sitä pidetään hyvin tärkeänä jokaiselle uskovalle, ihan niinkuin isänäkin huolestun, jos lapseni ei syö riittävästi ja monipuolisesti.
        Toki kaikessa hyvässä on aina tärkeää tarkistaa, että voitaisiinko asiat tehdä vielä paremmin.
        Väittäisinpä, että kokousilmoituksista et kykene tekemään syväanalyysiä seurakunnan luonteesta ja toiminnasta.
        Seurakunnassamme en ole saanut sellaista kuvaa, että minua pyrittäisiin hallitsemaan. Saan aivan vapaasti hengittää, eikä tarvitse pelätä jonkun seurailevan elämääni. Toki joskus olisi kiva kuulla pieni kannustava sana veljeltä tai siskolta, ei se haittaisi ollenkaan. Jeesukselle kyllä pyrin olemaan kuuliainen, siinäkin usein hairahtuen, mutta Hänhän on varsinkin uskovien Vapahtaja, eikö vain?
        Koitettaisiinko etsiä toisistamme mieluummin myönteisiä puolia. Kyllä niitäkin meistä kaikista löytyy, jos vain niitä haluamme havainnoida. Valitan, jos tämä kirjoitukseni on nuhtelevan sävyinen, mutta en mitenkään voi sinua myötäsukaan silittää noista kirjoitteluista. Jos uskosi on sinulle positiivinen voimavara ja ilon lähde, niin sen pitäisi näkyäkin "muille huoneessa oleville". Ei nurjamielisyys ja vikoilu(Jaak.3:9,10) kirkasta Jeesusta sitten ollenkaan, päinvastoin se karkoittaa etsijät pois. Usko on äärettömän iloinen ja mahtava asia. Annetaan sen näkyä myös kirjoituksistamme! Jos Jeesus katsoo meitä armahtaen, niin meilläkin on armon oikein oivaltaneina oikeus armahtaa veljiämme ja sisariamme.
        Muistatko muuten mikä ihmisessä on ihaninta? Muistellaanpas, olikohan se vikoilu, arvosteluhenki, kirous, riitaisuus, kiivas oikeaoppisuus vai jotain vastaavaa? Ei, kyllä se edelleenkin on laupeus!(Sananlaskut 19:22)
        Kasvetaan armollisuudessa, kasvun varaa riittää meissä kaikissa ja runsaasti!

• hansutuulia
        Maa ja kansa kirjoitti:

Puhut sen vanhan käärmeen kielellä! Kohta kertoo ISRAELISTA Jumalan silmäteränä - EI HELLUNTAILAISISTA!

uskovia.

Sakarja:

Saamme kokea olevamme Jumalan seurakuntaa kun pakanoille Israelin kansa julisti pelastusta, näin ollen olemme hänen silmäteränsä pakanoinakin, mutta armahdettuina. Seurakunta on aina Jumalan silmäterä. Joka sitä vastaan alkaa sotimaan, on itse Jumala sotiva meidän puolestamme.

• Voitto Ramu
        hansutuulia kirjoitti:

ilmoitukset mutta et käy niissä? no en sitten ihmettele miksi et tiedä toiminnoista.

En useinkaan, mutta luen ilmoitukset mitä siellä on ja raamattutunteja täällä ei ole ollut

• HelleviR
        hansutuulia kirjoitti:

--------------------------------------

Hansutuulia taitaa unohtaa, että yleensä riita asioissa on kaksi osapuolta,
        silla asiat eivät yksin riitele, jos riidoista on kyse. Mutta tiedän monen
        vuoden kokemuksen perusteella, että pieni ihminen nitistetään helposti
        autoritäärisen johtajuuden vastustuksen takia. Hyvin harva * omasta mielestään
        vanha kunnon helluntailaisveli* suostuu näkemään itsessään mitään vikaa,
        vaan helposti on vika juuri siinä osapuolessa, joka alkaa kyseenalaistaa
        saarnaajan katsantokanoja.

Vielä suurempi syyllisen osa onkin, jos kysymyksessä on naishenkilö,
        joka uskaltaa vastustaa epäraamatullisia käyttäytymismalleja ja puheita.
        Ota huomioon Hansutuulia, että kaikki muut seurakunnat eivät ole teidän
        seurakunta. Ei Kristuksen Totuus ja Armo tee ketään sokeaksi, niin että pitää
        alkaa vääryyttäkin puolustaa, vai mitä sinä siihen sanot?

Kyllä epäkohdista pitää pystyä keskustelemaan avoimesti seurakunnissa,
        ja jos ei voi, vaikka yrittämällä yrittää, kuka on silloin Hansutuulia mielestä
        tehnyt virheen, jos vuosien yrittämisen jälkeen ei saa mitään selvää asioihin?

Saat nyt miettiä asioita, minäkin tiedän mistä puhun. Äläkä sano että on ryppy
        rakkaudessa, se ryppy on silloin jonkun muun rakkaudessa, sillä moni tekee
        omasta puolestaan kaiken mitä tehdä voi. Helluntaiherätys on 70- vuotta vanha,
        ja vanhoja näyttää täälläkin veljeskunta olevan. Olisiko se sitten
        näissä uskonasioissakin niin, että vanhat koirat eivät opi istumaan,
        jos eivät ole nuorena oppineet?

• Tikrakt

Helluntailaiset suhtautuvat Raamattuun kirjaimellisena tulkintana. KR-38 on käännösvirhe on siten johtanut heitä pahoin harhaan. KR-38 Matteus 5 luvun jae 3 sanoo: " Autuaita ovat hengellisesti köyhät..."

• hansutuulia
        HelleviR kirjoitti:

--------------------------------------

Hansutuulia taitaa unohtaa, että yleensä riita asioissa on kaksi osapuolta,
        silla asiat eivät yksin riitele, jos riidoista on kyse. Mutta tiedän monen
        vuoden kokemuksen perusteella, että pieni ihminen nitistetään helposti
        autoritäärisen johtajuuden vastustuksen takia. Hyvin harva * omasta mielestään
        vanha kunnon helluntailaisveli* suostuu näkemään itsessään mitään vikaa,
        vaan helposti on vika juuri siinä osapuolessa, joka alkaa kyseenalaistaa
        saarnaajan katsantokanoja.

Vielä suurempi syyllisen osa onkin, jos kysymyksessä on naishenkilö,
        joka uskaltaa vastustaa epäraamatullisia käyttäytymismalleja ja puheita.
        Ota huomioon Hansutuulia, että kaikki muut seurakunnat eivät ole teidän
        seurakunta. Ei Kristuksen Totuus ja Armo tee ketään sokeaksi, niin että pitää
        alkaa vääryyttäkin puolustaa, vai mitä sinä siihen sanot?

Kyllä epäkohdista pitää pystyä keskustelemaan avoimesti seurakunnissa,
        ja jos ei voi, vaikka yrittämällä yrittää, kuka on silloin Hansutuulia mielestä
        tehnyt virheen, jos vuosien yrittämisen jälkeen ei saa mitään selvää asioihin?

Saat nyt miettiä asioita, minäkin tiedän mistä puhun. Äläkä sano että on ryppy
        rakkaudessa, se ryppy on silloin jonkun muun rakkaudessa, sillä moni tekee
        omasta puolestaan kaiken mitä tehdä voi. Helluntaiherätys on 70- vuotta vanha,
        ja vanhoja näyttää täälläkin veljeskunta olevan. Olisiko se sitten
        näissä uskonasioissakin niin, että vanhat koirat eivät opi istumaan,
        jos eivät ole nuorena oppineet?

olet katkeroitunut Helluntaihin ja siksi niin ahkerasti oletkin sitä mollaamassa.

Jos on asiallinen ihminen saa varmasti asiansa perille, mutta jos ne ovat olleet Raamatun vastaisia sinun ojennuksesi niin silloin varmaan tuleekin riitaa. Täällä mitä kirjoitat haiskahtaa vähän sinne päin.
        Armo sinulta ainakin näkyy puuttuvan. Ei se tarkita jos ryppy on tullut sinun rakkauteesi seurakuntaa kohtaan, tarkoita sitä että aletaan lyömään kaikkien kuullen täällä ihmisten luettavaksi, se on sitä oman pesän likaamista ja sisarien ja veljien mollaamista.

Anteeksipyytäminen on monelle vaikeaa. Jos omalta puolelta olet sopinut ja pyytänyt anteeksi. Voit jättää Jumalan huoleksi loput.
        Seurakuntaa muuttamalla et koskaan tavoita sitä mitä Jumala haluaa.

Saarnaajaa on varmasti vaikea muuttaa omaksuttua näkökantaa, mutta jos hän on oikealla tiellä hän varmasti tunnustaa asiansa ja myöntää virheensä.
        Rakkaudessa keskusteltu asia ei johda konfliktiin.
        Mutta ystävä muista, jos sinulla on tullut näkökanta asiaan, ei se anna lupaa moittia sitä täällä kaiken kansan luettavaksi. Tiedät varmaan mitä tarkoitan, täällä lukee niin monenlaisia ihmisiä ja yleistäminen on kovin helpossa.
        Ei kaikissa seurakunnissa ole opetus hukassa.
        Annat kuitenkin vahvasti ymmärtää että helluntalaiset eivät ymmärrä opetuksesta mitään ja nuoretkin saavat sitä heikosti. Yleistäminen ei ole Jumalan mieleistä. Elämässäsi alkaa siunaukset vähenemään tällaiseten hyökkäysten kautta.
        Uskon että jos olet Jumalan mielen mukaisessa asiassa ja asiasi on oikea. Jätä se Jumalan käteen. Ja odota. Siunaa.

• TaistoRa.

Olen 26 vuotta ollut uskossa ja 25 vuotta kuulunut Helluntailais uskovien yhteisöön ja minun on ihan pakko nyt ihmetellä sinun negatiivisia kannanottojasi hellunt,srk kohtaan! Minun on tietenkin vaikea arvioida onko sinun kohdallasi todellakin tapahtunut tuollaista, mutta minun on sitä kyllä vaikea uskoa!

Omassa paikallisseurakunnassa jossa nyt olen ollut yhtäjaksoisesti 16 vuotta, en tunnista tuollaista toimintamallia josta sinä kirjoituksessasi puhut.

Pyhän Hengen toiminnasta uskovien seurakunnassa pitäisi sinun uskovana ymmärtää ja tietenkin tietää, että ilman Pyhää Henkeä ei ole olemassa Kristuksen seurakuntaa! Ilman Pyhän Hengen toimintaa ei ole olemassa Jumalan toimintaa!
        Vajavainen ihminen itsestään ei pysty puristamaan ulos Jumalan henkeä toimintavoimaksi! Siksi juuri Jeesus ennen taivaaseen astumistaan sanoikin, että hän lähettää "toisen puolustajan, Totuuden hengen" , eli Pyhän Hengen ja Hän opettaa häneen uskovilleen kaiken!

Apostoli Paavali mainitsee Pyhän Hengen toiminnoista pitkän luettelon, mutta jos sinä Rea sydämessäsi et siihen oikein usko ja "hengessäsi" vastustat Pyhän Hengen toimivuutta, niin Pyhä Henki tietenkään ei sinussa niitä toimintoja väkisin tuo esiin! Saat toki elää "uskovana", mutta hengellisesti kuivassa erämaassa jossa on hengellinen ilo kaukana Pyhän Hengen puutteen vuoksi!

Jos epäilet Pyhän Hengen vaikutusta ja voimaa, niin epäilet silloin myös Jumalan olemassaoloa! Jumala ja Pyhä Henki ovat yksi ja sama asia, He ovat yhtä! Jumala ja Jeesus Kristus ovat "yhtä", sillä Jumala astua alas maailmaan Kristuksessa ja sovitti itsessään maailman synnit, sinunkin!

Nämä kolme ovat yhtä! Ne ovat yksi ja sama persoona josta uskovan elämä ja toimintavoima on lähtöisin! Kaikki mitä Jumalan Henki puhuu, puhuu oikein! Mutta "henki" josta sinä Rea vihjailet, ettei se aina olisi Jumalan puhetta, niin Raamattuhan opettaa, että ne ovat tutkittava ovatko ne Jumalasta! Jos tuo "henki" tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja Kristukseksi, on kyseessä silloin Jumalan Henki, eli Pyhä Henki!

>>Ef 4:30
        "Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka".>Joh 13:35
        "Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.">Kirjoitit-
        >>Itse olen kuulunut helluntaiseurakuntaan liiankin kauan. Erosin lopulta.
        Raamatun tuntemus on todellakin suuri puutostauti helluntaissa.>1 Kor. 14:26
        "Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi"

• Anonyymi
        frihet kirjoitti:

Jeesus sanoi,ellete tunne kirjoituksia ,te eksytte.Jeesus on myös itse Sana.Joka tuntee minut(Jeesuksen) ja Tie ,Totuus ja Elämä.Raamatun tunteminen niin että se on opetettu raittiisti alusta loppuun osaavien opettajien taholta on edellytys terveelle uskonelämälle .Tuntemukset,kokemukset yms johdattaa ainoastaan harhaan.

• Ex-hellari

Minä olen sitä mieltä, että jokainen kristitty tarvitsee Raamatun lukemista ja -tuntemista. Ei sitä ole syytä vähätellä edes Pyhän Hengen kustannuksella.

Minulla on käsitys, että yleisesti ottaen helluntailaisilla on hyvä Raamatun tuntemus, mutta koska helluntailiike ei ole koskaan painottanut niinkään systemaattista oppien jäsentelyä ja teologiaa, niin näiden hahmottamisessa on varmasti puutteita.

• frihet

Jotkut ajattelevat, siksi kun helluntaiseurakunta ei noudata saarnoissaan kirkkovuoden tekstejä luterilaiseen tapaan, vaan voi jopa juoluna saarnata pääsiäs tekstin, näin karkeistettuna.

Eli joku ulkopuolinen, joka tietää joka pyhän tekstit, epäilee kuullessaan, ettei siitä saarnattukaan.

• tode'

innokkaita raamatunlukijoita liene ihan jokaisessa kirkkokunnassa.
      kansankirkossamme tietysti suhteessa jäsenmäärän varmaankin kaikista vähiten, mutta kyllä sieltäkin jokunen raamatunlukija löytyy. ortodoksien raamatunopiskelu lienee aika vähäistä?

• HelleviR

Et Sinäkään ole Raamatun totuuksista perillä, ja sen huomaa aika helposti,
        kun väännät asioita omaan malliisi! Mitä helluntaiseurakuntien Raamatun
        tuntemiseen tulee, se on miinuksen puolella, valitettavasti. Monista
        uskonvuosista huolimatta ei monikaan tiedä edes perustotuuksia,
        eikä osaa Raamatun Sanan kokonaisvaltaisella julistuksella arvioida asioita!

Nuorison Raamatun tuntemus on aivan avutonta,
        seurakunnissa ja on se täälläkin. Täällä on kyllä nuori Tero-Tapio
        yksi poikkeus joka sitten vahvistaa senkin säännön, että yksi ainakin on
        nuorissa. Olen monesti sanonut ja sanon taas, Raamattu pois piirongin
        päältä, ei se ole koriste, vaan sitä pitää lukea ja tutkia ahkerasti.
        Ainahan ihmisen luonto sotii vastaan, mutta sen metkut voitetaan
        Jumalan Hengellä, muuten eksytään, vai mitä Tode?

• hansutuulia
        HelleviR kirjoitti:

Et Sinäkään ole Raamatun totuuksista perillä, ja sen huomaa aika helposti,
        kun väännät asioita omaan malliisi! Mitä helluntaiseurakuntien Raamatun
        tuntemiseen tulee, se on miinuksen puolella, valitettavasti. Monista
        uskonvuosista huolimatta ei monikaan tiedä edes perustotuuksia,
        eikä osaa Raamatun Sanan kokonaisvaltaisella julistuksella arvioida asioita!

Nuorison Raamatun tuntemus on aivan avutonta,
        seurakunnissa ja on se täälläkin. Täällä on kyllä nuori Tero-Tapio
        yksi poikkeus joka sitten vahvistaa senkin säännön, että yksi ainakin on
        nuorissa. Olen monesti sanonut ja sanon taas, Raamattu pois piirongin
        päältä, ei se ole koriste, vaan sitä pitää lukea ja tutkia ahkerasti.
        Ainahan ihmisen luonto sotii vastaan, mutta sen metkut voitetaan
        Jumalan Hengellä, muuten eksytään, vai mitä Tode?

tuntemus mitä Helluntaissa opetetaan. Tästä näemme että sinä et todellisuudessa näe kuinka hyviä pastoreita tänä päivänä on. Näet joka paikassa piruja, kaatumisia ja vaikka mitä,mutta todellisuudessa et näe niitä seurakuntia jotka palvelevat Kristusta ilman mitään näitä tunnekokemus etsijöistä. Siellä missä seurakunnissa olen itse käynyt ei tällaisia julkisia kaato ym esityksiä ole nähtävissä.
        Tavallinen päiväkokous jossa on opetus, laulu, rukous jne.
        Tervetuloa vain kokouksiimme kuuntelemaan hyvää opetusta, luulo ei ole tiedon väärti.
        Mustamaalaaminen ei ole Jumalan mieleistä jos aiot olla Jumalan nainen, ylepys käy lankeemuksen edellä.

• Jeesukseen hullaantunut =)
        hansutuulia kirjoitti:

tuntemus mitä Helluntaissa opetetaan. Tästä näemme että sinä et todellisuudessa näe kuinka hyviä pastoreita tänä päivänä on. Näet joka paikassa piruja, kaatumisia ja vaikka mitä,mutta todellisuudessa et näe niitä seurakuntia jotka palvelevat Kristusta ilman mitään näitä tunnekokemus etsijöistä. Siellä missä seurakunnissa olen itse käynyt ei tällaisia julkisia kaato ym esityksiä ole nähtävissä.
        Tavallinen päiväkokous jossa on opetus, laulu, rukous jne.
        Tervetuloa vain kokouksiimme kuuntelemaan hyvää opetusta, luulo ei ole tiedon väärti.
        Mustamaalaaminen ei ole Jumalan mieleistä jos aiot olla Jumalan nainen, ylepys käy lankeemuksen edellä.

Et voi tietää toisen uskosta mikä on??
        Et näe hänen sydämmeen vain ulkoiseen.
        Jeesus Kristus näkee sydämmen =)
        Ja vain Hän tietää rakkautemme syvimmätkin
        kaipaukset,ikävöimiset,odotukset Häneen.
        Snl. 16:24 "Lempeät sanat ovat mesileipää."
        Kuinka ne murtaakin kaiken mikä vallitsee
        uskovien Herran omien väärinymmärryksessä
        kiivailussa kaikesta paremmuudesta,opista yms.
        Kuinka sielunvihollinen nauttiikaan
        näistä teidän keskusteluistanne saadakseen
        teidät lankeamaan arvosteluun Herran omienki
        kanssa.
        Paavalikin mainitsee hän sanoo,Fil.4:5
        "Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten
        tietoon.Herra on lähellä."

Siunausta sinulle

• hansutuulia
        Jeesukseen hullaantunut =) kirjoitti:

Et voi tietää toisen uskosta mikä on??
        Et näe hänen sydämmeen vain ulkoiseen.
        Jeesus Kristus näkee sydämmen =)
        Ja vain Hän tietää rakkautemme syvimmätkin
        kaipaukset,ikävöimiset,odotukset Häneen.
        Snl. 16:24 "Lempeät sanat ovat mesileipää."
        Kuinka ne murtaakin kaiken mikä vallitsee
        uskovien Herran omien väärinymmärryksessä
        kiivailussa kaikesta paremmuudesta,opista yms.
        Kuinka sielunvihollinen nauttiikaan
        näistä teidän keskusteluistanne saadakseen
        teidät lankeamaan arvosteluun Herran omienki
        kanssa.
        Paavalikin mainitsee hän sanoo,Fil.4:5
        "Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten
        tietoon.Herra on lähellä."

Siunausta sinulle

väärin? yritin Helleville vain kertoa ettei tule hyökätä uskovia ja helluntaita vastaan tästä oli kyse. Kuinka arvostelevalla mielellä opetuksesta ja saarnaajista. Luitko mitä olen Helleville kirjoittanut?
        Tekstistäsi jotenkin saa sellaisen käsityksen että minä olen arvostellut Helleviä, olen hänelle itselleen tuosta 'ojentanut' häntä.
        Ettei sisaria ja veljiä tule lyödä.
        toivottavasti kirjoitukseni ei antanut väärää kuvaa. Sori.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      140
      4248
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      193
      3921
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      30
      2633
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2432
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2183
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      5
      1770
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1436
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1404
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1291
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1099
    Aihe