Shovel vs Evo

Mä vaan

Aikaisempaa kokemusta kun ei hd:sta ole, niin heittäisinkin muutaman kysymyksen henk.kohtaista kokemusta omaaville.

Olisi pyörän vaihto edessä. Raha puoli on järjestyksessä silleen, että fyrkat riittäisi 90-luvun alkupuolen evo sporsteriin tai 80-luvun alun shoveliin(FX tai FL).

Sportysta tiedän nuo 4 ja 5 vaihteisten sekä remmi/ketjuvetoisten muutosvuodet. Tietoja sportyn tyyppivioista eri vuosimalleista on kyllä kertymyt päänuppiin. Mutta tuo Shovel on kysymysmerkki, eikös ko. koneessa ollut 80-luvun alkupuolella joitain saman tapaisia muutoksia (hd:ksi mullistavia) kuin sportyssa 90-luvun alussa.

Ajatusmaailmani on, että merkkiin katsomatta ovat kaikki mp:t puolivalmisteita, joista sitten tehdään "oman näköisiä". Omat mieltymykseni alkavat kääntyä shovelin suuntaan, onhan se rakentelu aihiona herkullisempi. Arveluttaa vain tuo tekniikkapuoli näin aloittelijalle???

11

4573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WTF?

Soveli on hyvä peli, ei siinä mitään, mutta jos tosiaan aloittelet harrastusta ja aiot pyörällä ajaakin, niin ota se evo-sportti. 92-> sportit ovat melko pomminkestäviä, mikäli omistaja ei niitä ole raiskannut. Tosin ei sovelistakaan pahaa sanottavaa ole, mutta silloin kannattaa muistaa, että tekniikka ei ole uutta... Ja mitä vanhempi peli, sen enemmän se vaatii huolenpitoa omistajalta.

En nyt muista tarkkaan sovelin historiaa, mullistavin muutos sillä on tainnut tapahtua 60-luvun lopussa, jolloin alakerta muuttui ja tötterö-shovel syntyi. Ja 80-luvulla shoveliin (ainakaan moottoriin) ei varmaankaan kovin suuria muutoksia tehty, koska evo-kone tuli ulos -84. Jos taas tarkoitat vaihdelaatikon muutosta, niin tuo ei h-d -maailmassa ole kovinkaan ihmeellistä... Koska H-D:iin saa vaihteistoja (4-6 vaihdetta) tarvikkeena ja lootan pystyy naittamaan periaatteessa jokaisen big twiniin. Sportti on eri juttu, koska se on ns. unit construction, eli vaihteisto ja kone ovat samaa mötikkää.

• Pera

Early shovel 1966-1969 1200cc
        Shovel 1970-1979 1200cc
        Late shovel 1980-1983 1340cc

• FTW

Riippuu vähän siitäkin, minkälaista pyörää haluat. Evokone on takuulla luotettavampi kuin shoveli, mutta shoveli on kuitenkin big twin ja pyörä muutenkin kooltaan "oikean" pyörän kokoinen. Jos kiinnostusta pyörän laittoon ja opiskeluun riittää, suosittelisin itse souvelia. Saathan sitten shoveliinkin vaihdettua joskus evokoneen jos prosentit riittää..

Muutoksia shovelissa ei juurikaan ole ollut. Lukuunottamatta siis muuttumista tötteröksi. Ainoastaan koneen koko muuttui 1340:ksi 1200:sta jossain vaiheessa (70-80-luvun vaihteessa?).

• Mä vaan

Vastaan on tullut myös muutamia shovelleita joita on muutettu evoksi. Alakerta näyttää olevan ainakin ulkoisesti shovel. Yhdistyykö kyseisissä peleissä molempien hyvät vai huonot puolet. Ilmeisesti tällä tempulla saadaan pidettyä prosentteja kurissa,vai olenko väärässä???

• WTF?
        Mä vaan kirjoitti:

Vastaan on tullut myös muutamia shovelleita joita on muutettu evoksi. Alakerta näyttää olevan ainakin ulkoisesti shovel. Yhdistyykö kyseisissä peleissä molempien hyvät vai huonot puolet. Ilmeisesti tällä tempulla saadaan pidettyä prosentteja kurissa,vai olenko väärässä???

Itse en ole shovel->evo yhdistelmästä kuullutkaan... Muutoin kuin että koko mylly on vaihdettu samoin tein.

BT-evon ja tötteröshovelin alakerrat mielestäni ulkoisesti muistuttavat toisiaan 1:1. Shoveliahan on kahta lajia, on ns. early shovel, jonka alakerta on periaatteessa suoraan pannusta (66-69) ja sitten tämä tötteröshovel, jonka alakerta on ulkoisesti samankaltainen evon kanssa (70-84).

• Pera
        Mä vaan kirjoitti:

Olet väärässä. Katsoppa tarkemmin niitä alakertoja.

• Olen HD-MIES!!!

Sporster on omiaan pienelle ja keveälle ladylle, joka höyhenen kevyenä ei rasita pientä, tehotonta moottoria.

Mikä onkaan sen ahdistavampaa, kun joutuu sotkemaan pienempää pesään joka nyppylällä. Ei auta vaikka kuinka vääntää kahvasta. Hapenpuute vaivaa konetta.

Toista on meillä Big-Twin MIEHILLÄ. Vääntöä löytyy kuin pienestä kylästä ja matka joutuu, vain kevyesti kaasukahvaa liikautellen. Turhaa sompaamista ei tarvita.

Perille päästyä jatkuu MIESTEN pyörän voittokulku. Nimittäin oluttuopin ääressä istuessaan, tunkee jatkuvasti kauniita naisia tyrkyttämään itseään Big-Twin MIEHELLE!

Naisten pyörällä vinguttanut istuu yksinään mietteissään...

• Mockba_60

On nimittäin tyhmä tämä kirjoittaja. Elämän on pakko olla supervaikeaa!

• HD-ukki

Hommaa Big Twin.Sporty on mopo josta haluat kuukauden päästä eroon.On aivan sama onko BT kuinka vanha.Kunhan vuodesta -56 eteenpäin.On vahvempi laakerointi alakerrassa.Kunhan kone on kunnossa ei ongelmia esiinny.Mä oon menny pannulla jo yli 15v ilman suurempia ongelmia.Alakerta on mun aikana kertaalleen rempattu joskus 40000km sitten.Kun kaasari on kunnossa(ei ohivuotoa), on pyörä (melkein ;)) laakin peli.

• HD mies.

Minulla on 74 shovel, amerikasta tuotu viime keväänä. Huippu ajettava, ja hyvä. Voin suositella ostamaan.

• HD mies2.

Pyörä on alkuperäis kuntoinen. Museokatsastin sen, hinnaksi tuli kaikkine päivineen 10 000e.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      20
      4415
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3214
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3107
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      45
      2423
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      81
      1216
    6. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1089
    7. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      242
      1058
    8. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1054
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1029
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      140
      902
    Aihe