Aikaisempaa kokemusta kun ei hd:sta ole, niin heittäisinkin muutaman kysymyksen henk.kohtaista kokemusta omaaville.
Olisi pyörän vaihto edessä. Raha puoli on järjestyksessä silleen, että fyrkat riittäisi 90-luvun alkupuolen evo sporsteriin tai 80-luvun alun shoveliin(FX tai FL).
Sportysta tiedän nuo 4 ja 5 vaihteisten sekä remmi/ketjuvetoisten muutosvuodet. Tietoja sportyn tyyppivioista eri vuosimalleista on kyllä kertymyt päänuppiin. Mutta tuo Shovel on kysymysmerkki, eikös ko. koneessa ollut 80-luvun alkupuolella joitain saman tapaisia muutoksia (hd:ksi mullistavia) kuin sportyssa 90-luvun alussa.
Ajatusmaailmani on, että merkkiin katsomatta ovat kaikki mp:t puolivalmisteita, joista sitten tehdään "oman näköisiä". Omat mieltymykseni alkavat kääntyä shovelin suuntaan, onhan se rakentelu aihiona herkullisempi. Arveluttaa vain tuo tekniikkapuoli näin aloittelijalle???
Shovel vs Evo
11
4597
Vastaukset
- WTF?
Soveli on hyvä peli, ei siinä mitään, mutta jos tosiaan aloittelet harrastusta ja aiot pyörällä ajaakin, niin ota se evo-sportti. 92-> sportit ovat melko pomminkestäviä, mikäli omistaja ei niitä ole raiskannut. Tosin ei sovelistakaan pahaa sanottavaa ole, mutta silloin kannattaa muistaa, että tekniikka ei ole uutta... Ja mitä vanhempi peli, sen enemmän se vaatii huolenpitoa omistajalta.
En nyt muista tarkkaan sovelin historiaa, mullistavin muutos sillä on tainnut tapahtua 60-luvun lopussa, jolloin alakerta muuttui ja tötterö-shovel syntyi. Ja 80-luvulla shoveliin (ainakaan moottoriin) ei varmaankaan kovin suuria muutoksia tehty, koska evo-kone tuli ulos -84. Jos taas tarkoitat vaihdelaatikon muutosta, niin tuo ei h-d -maailmassa ole kovinkaan ihmeellistä... Koska H-D:iin saa vaihteistoja (4-6 vaihdetta) tarvikkeena ja lootan pystyy naittamaan periaatteessa jokaisen big twiniin. Sportti on eri juttu, koska se on ns. unit construction, eli vaihteisto ja kone ovat samaa mötikkää.- Pera
Early shovel 1966-1969 1200cc
Shovel 1970-1979 1200cc
Late shovel 1980-1983 1340cc
- FTW
Riippuu vähän siitäkin, minkälaista pyörää haluat. Evokone on takuulla luotettavampi kuin shoveli, mutta shoveli on kuitenkin big twin ja pyörä muutenkin kooltaan "oikean" pyörän kokoinen. Jos kiinnostusta pyörän laittoon ja opiskeluun riittää, suosittelisin itse souvelia. Saathan sitten shoveliinkin vaihdettua joskus evokoneen jos prosentit riittää..
Muutoksia shovelissa ei juurikaan ole ollut. Lukuunottamatta siis muuttumista tötteröksi. Ainoastaan koneen koko muuttui 1340:ksi 1200:sta jossain vaiheessa (70-80-luvun vaihteessa?).- Mä vaan
Vastaan on tullut myös muutamia shovelleita joita on muutettu evoksi. Alakerta näyttää olevan ainakin ulkoisesti shovel. Yhdistyykö kyseisissä peleissä molempien hyvät vai huonot puolet. Ilmeisesti tällä tempulla saadaan pidettyä prosentteja kurissa,vai olenko väärässä???
- WTF?
Mä vaan kirjoitti:
Vastaan on tullut myös muutamia shovelleita joita on muutettu evoksi. Alakerta näyttää olevan ainakin ulkoisesti shovel. Yhdistyykö kyseisissä peleissä molempien hyvät vai huonot puolet. Ilmeisesti tällä tempulla saadaan pidettyä prosentteja kurissa,vai olenko väärässä???
Itse en ole shovel->evo yhdistelmästä kuullutkaan... Muutoin kuin että koko mylly on vaihdettu samoin tein.
BT-evon ja tötteröshovelin alakerrat mielestäni ulkoisesti muistuttavat toisiaan 1:1. Shoveliahan on kahta lajia, on ns. early shovel, jonka alakerta on periaatteessa suoraan pannusta (66-69) ja sitten tämä tötteröshovel, jonka alakerta on ulkoisesti samankaltainen evon kanssa (70-84). - Pera
Mä vaan kirjoitti:
Vastaan on tullut myös muutamia shovelleita joita on muutettu evoksi. Alakerta näyttää olevan ainakin ulkoisesti shovel. Yhdistyykö kyseisissä peleissä molempien hyvät vai huonot puolet. Ilmeisesti tällä tempulla saadaan pidettyä prosentteja kurissa,vai olenko väärässä???
Olet väärässä. Katsoppa tarkemmin niitä alakertoja.
- Olen HD-MIES!!!
Sporster on omiaan pienelle ja keveälle ladylle, joka höyhenen kevyenä ei rasita pientä, tehotonta moottoria.
Mikä onkaan sen ahdistavampaa, kun joutuu sotkemaan pienempää pesään joka nyppylällä. Ei auta vaikka kuinka vääntää kahvasta. Hapenpuute vaivaa konetta.
Toista on meillä Big-Twin MIEHILLÄ. Vääntöä löytyy kuin pienestä kylästä ja matka joutuu, vain kevyesti kaasukahvaa liikautellen. Turhaa sompaamista ei tarvita.
Perille päästyä jatkuu MIESTEN pyörän voittokulku. Nimittäin oluttuopin ääressä istuessaan, tunkee jatkuvasti kauniita naisia tyrkyttämään itseään Big-Twin MIEHELLE!
Naisten pyörällä vinguttanut istuu yksinään mietteissään... - Mockba_60
On nimittäin tyhmä tämä kirjoittaja. Elämän on pakko olla supervaikeaa!
- HD-ukki
Hommaa Big Twin.Sporty on mopo josta haluat kuukauden päästä eroon.On aivan sama onko BT kuinka vanha.Kunhan vuodesta -56 eteenpäin.On vahvempi laakerointi alakerrassa.Kunhan kone on kunnossa ei ongelmia esiinny.Mä oon menny pannulla jo yli 15v ilman suurempia ongelmia.Alakerta on mun aikana kertaalleen rempattu joskus 40000km sitten.Kun kaasari on kunnossa(ei ohivuotoa), on pyörä (melkein ;)) laakin peli.
- HD mies.
Minulla on 74 shovel, amerikasta tuotu viime keväänä. Huippu ajettava, ja hyvä. Voin suositella ostamaan.
- HD mies2.
Pyörä on alkuperäis kuntoinen. Museokatsastin sen, hinnaksi tuli kaikkine päivineen 10 000e.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2074486- 1862521
- 671482
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961190- 1251099
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1021061- 711036
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a131977- 107957
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa9892