kotilo-ongelma

jjj

Onko kotiloiden hävittämiseksi akvaariosta jotain hyvää kotikonstia vai pitääkö mennä ostamaan suoraan jotain myrkkyä eläinkaupasta? Mitä? Miten vaikuttaa kaloihin?

22

5759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mia21

      ..on nimeltään Limnacid, jota laitetaan veteen 1 tippa/litra (huom: 20 tippaa on 1ml, helpompi laskea). Se ei vaikuta kasveihin eikä kaloihin.

      • Mustaneon

        Itse en käyttäisi myrkkyjä altaissani, koska vaikutuksia muihinkin eliöihin tulee varmasti, vaikka valmistaja mitä väittäisi. Paras keino on jaksaa nyppiä aina näkyvät kotilot pois, parissa viikossa ne loppuvat.


      • Mia21
        Mustaneon kirjoitti:

        Itse en käyttäisi myrkkyjä altaissani, koska vaikutuksia muihinkin eliöihin tulee varmasti, vaikka valmistaja mitä väittäisi. Paras keino on jaksaa nyppiä aina näkyvät kotilot pois, parissa viikossa ne loppuvat.

        Eipä ole meillä loppuneet vaikka joka päivä niitä nypin. Ne pitää parin päivän taukoa ja sitten tulevat taas sankoin joukoin. On ihan mahdollista että löydän niitä 10 joka päivä. Myrkkyjen laitto on vihoviimeinen juttu mutta haluan niistä todellakin eroon.


      • akvaristix
        Mia21 kirjoitti:

        Eipä ole meillä loppuneet vaikka joka päivä niitä nypin. Ne pitää parin päivän taukoa ja sitten tulevat taas sankoin joukoin. On ihan mahdollista että löydän niitä 10 joka päivä. Myrkkyjen laitto on vihoviimeinen juttu mutta haluan niistä todellakin eroon.

        Tee niille ansa. Laita jokin purkki tms. mihin ei kalat pääse ja laita sinne vaikka pohjatabletti. Valojen sammuttua ne viimeistään sinne menevät. Ei tietty kaikki, mutta suuri osa.


      • minullakin909
        akvaristix kirjoitti:

        Tee niille ansa. Laita jokin purkki tms. mihin ei kalat pääse ja laita sinne vaikka pohjatabletti. Valojen sammuttua ne viimeistään sinne menevät. Ei tietty kaikki, mutta suuri osa.

        jos sinulla on hiekkapohja suurimman osan kotiloista saa pois siivilällä!tein itse seuraavasti:poistin kasvit ja muut "koristeet" vähensin vettä.laitoin siivilän altaaseen ja kouralla hiekkaa siihen ja ravistelin.hiekka tuli läpi mutta kotilot jäi siivilään.kaikkia ei tietysti saa pois mutta paljon huomattavasti vähemmälle!taas olisi meikäläisellä siivilälle käyttöä....ei ne varmaan lähde kuin myrkyllä lopullisesti....kummasti aina hiekasta nousee uusia.....


      • minullakin909
        akvaristix kirjoitti:

        Tee niille ansa. Laita jokin purkki tms. mihin ei kalat pääse ja laita sinne vaikka pohjatabletti. Valojen sammuttua ne viimeistään sinne menevät. Ei tietty kaikki, mutta suuri osa.

        unohdin mainita että huuhtelee huolellisesti kasvit ja muut hilpetöörit ennenkuin laittaa altaaseen takasi.....kalat oli puhdistuksen ajan altaassa.....suodatin on myös hyvä tarkistaa ettei siellä ole pikkiriikkisiä kotiloita.


    • Eli meidän pienin allas 85l missä on ollut alusta saakka kotilo-ongelma...
      ...pitäisi huomenna siirtää tytön huoneeseen yläkertaan joten pitää tietty tyhjentää koko allas ja hyvä mahdollisuus vaihtaa sora hiekkaan (ollaan pesty jo hiekka valmiiksi) aamulla kasvit pois ja kasvien perusteellinen pesu, kalat ja suodatin saaviin ja sitten sora pois ja akvan perusteellinen pesu ja puhdas hiekka tilalle. Sitten vaan "käytetty" suodatin, kalat, osa vanhaa vettä altaaseen ja loppu vesi isommasta altaasta ettei suoraan hanasta. Toivon että kotilot olisi sitten kokonaan pois....

      • Mia21

        Mun akvassa ne kotilot ilmeisesti nimenomaan pesii siellä suodattimessa ja oon sitäkin joutunut nyt huuhtelemaan luvattoman usein kun ne menee sinne "patruunan" sisään ja kaivautuu siihen itse suodattimeen.. Viimeksi suodattimessa oli 9 kotiloa. :/ Mä en jaksa enää tapella niiden kanssa, harkitsen kyllä vakavasti sitä myrkyn ostoa. Kaverilla oli niitä kierteisiä "tötterö"-kotiloita ihan hirveesti 80-litrasessa jossa on 2 kynsisammakkoa ja monnisia niin hävisi kotilot kokonaan sillä myrkyllä, vaan kuoret jäi.


    • vinkki:::::

      myrky eivät auta, kokeiltu on.. ei sinne tarvitse jäädä kuin yksi niin kohta niitä on taas useampi.. minulla oli puoli vuotta akvaario poissa käytössä ja hiekkakin kerkesi jo kuivua kokonaan, joten ajattelin että kuolleet on mutta mitä!! heti vedet laitettuani alkoi lasia pitkin nousta kotiloita, että aika sitkeitä tapauksia!! paras keino on vain nyppiä niitä, mutta eihän niistä sopivissa määrin haittaa ole akvaariossa, päin vastoin!! jos sinulla iso akvaario voisit kokeilla tiikerinuoliaisia, ne syövät kotiloita, myös platyt syövät kotiloiden "kutua" lehdistä ja muista paikoista, niitä kannattaa myös kokeilla! yksi keino on myös että jos hankit uusia kasveja, huuhtele ne raanan alla ennen kuin laitat akvaarioon!!

      • Kalaintoilija

        Onko kotiloissa todellista haittaa, ajattelin kysyä, kun siitä keskustellaan... Olen kuullut, että jos laittaa pimeään aikaan ruokatabletin akvaarioon, sammuttaa valot, ja katsoo tunnin tai parin päästä uudellen, siinä pitäisi olla kerääntyneenä niitä, en ole kokeillut, en tiedä toimiiko...


      • Tiikerinuoliaiset

        ei kyllä syö ainuttakaan kotiloa!
        Odottavat vaan tablettiruokaa, jonka kimppuun heti hyökkäävät!


    • ? ? ?

      Aina ollu. Ensin oli sellasia aika isoja joita saatto noukkimalla löytää helposti yli 50. Kun tein sitkeästi kotilo ratsioita niin vähenivät, mutta sitten sain kaverilta kasvien mukana postitorvikotiloita ja ne syrjäytti ne isot. Nämä uudet alkoivat levitä hullua vauhtia ja kun olivat niin pieniä, niin hermot meni niitä nyppiessä ja annoin mokomien olla. Vaihdoin siinä sitten altaaseen hiekkapohjan ja ostin uusia kaloja niin hävisi kotilotkin. Tätä oon ihmetelly ihmettelemästä päästyäni!

    • eeeee

      ostappa sellaisia kaloja kuin tiikeribarbeja.ne syövät kotiloita,jos on tarpeeksi isoja

      • oli myös

        kotilo-ongelma, mutta pääsin siitä helposti eroon nyppimällä niitä ahkerasti pois akvaariosta pari viikkoa.

        Niitä löytyi mitä ihmeellisimmistä paikoista. Osa oli jopa veden yläpuolisella tasanteella pinnan ja katon välissä. Muutama oli päässyt myös akvaarion taakse lasin ja taustakuvan väliin.


    • jjj

      Kiitos neuvoista, olen jo ahkerasti nyppinyt niitä pois ja onneksi niitä ei ole vielä ilmennyt kuin suunnilleen yksi per viikko. Täytyy toivoa, että eivät siitä suuremmin parveudukkaan. En vielä taida myrkkyihin turvautua.

      • toope

        Meillä on 100 litran akvaario. Siellä on myös kotiloita aika paljon. Ostimme akvaarion ja siellä olevat kalat naapurilta, joka halusi luopua lemmikeistään.
        Olen todella saanut tarpeekseni kotiloista, joten olen suunnitellut myrkyn ostamista. Olen nyppinyt niitä jatkuvasti pois (melkein joka päivä) jo neljän kuukauden ajan. Eivät todellakaan aijo luopua hyvästä majapaikastaan =). Aina niitä ilmaantuu lisää. Joskus on päivä tai pari ettei näy, mutta taas niitä on tullut muutamia.
        Siis, onko näistä kotiloista haittaa kaloille/ muuta vaaraa? Kasveja ne ainakin jyrsii ja niissä on joskus pieniä reikiä.
        Olen pessyt myös kaikki kasvit ja juuret tarkasti ja istuttanut ne uudestaan. Sekään ei tehonnut. Muuten pidän akvaarion puhtaana ja veden kirkkaana. Meillä on 3 monnia, 2 helmirihmakalaa, 1 sininen taistelukala ja parvi kardinaalitetroja.
        Mitä kannattaisi tehdä? Vai jatkanko vain kotiloiden nyppimistä?


      • Mouseliini
        toope kirjoitti:

        Meillä on 100 litran akvaario. Siellä on myös kotiloita aika paljon. Ostimme akvaarion ja siellä olevat kalat naapurilta, joka halusi luopua lemmikeistään.
        Olen todella saanut tarpeekseni kotiloista, joten olen suunnitellut myrkyn ostamista. Olen nyppinyt niitä jatkuvasti pois (melkein joka päivä) jo neljän kuukauden ajan. Eivät todellakaan aijo luopua hyvästä majapaikastaan =). Aina niitä ilmaantuu lisää. Joskus on päivä tai pari ettei näy, mutta taas niitä on tullut muutamia.
        Siis, onko näistä kotiloista haittaa kaloille/ muuta vaaraa? Kasveja ne ainakin jyrsii ja niissä on joskus pieniä reikiä.
        Olen pessyt myös kaikki kasvit ja juuret tarkasti ja istuttanut ne uudestaan. Sekään ei tehonnut. Muuten pidän akvaarion puhtaana ja veden kirkkaana. Meillä on 3 monnia, 2 helmirihmakalaa, 1 sininen taistelukala ja parvi kardinaalitetroja.
        Mitä kannattaisi tehdä? Vai jatkanko vain kotiloiden nyppimistä?

        Ostin aikanaan 2 kipaletta petokotiloita. Nämä keverit tuhisivat 80-litran altaastani ne saakutin kasvin järsijät. I han veikeän näköisiä kavereita ovat Eivatkä todellakaan lisäänny samalla tavalla kuin nämä "roska kotilot".

        Muistaakseni hinta oli 2 euroa kipale...


    • kalasi

      touhunuoliaisia yli 200l

    • akvaariofani

      Meillä oli pahimmillaan 40-50 kotiloa altaassa, joka päivä nypin niitä pois sitä mukaa kun tulivat sellaiseen paikkaan että yletyin, lopuksi ne vaan loppuivat. :-)

      En suosisi mitään "myrkkyjä" minäkään...

    • Tikrunomistaja

      Minulla oli hirveä kotilo ongelma ja saatoin joka päivä ottaa lasista irti yli 40 kotiloa...minä en jaksanut sitä enää ja marssin akvaario kauppaan ja ostin sieltä sellaisen albiinomonninkokoisen mutta tumman ja raidallisen kalan :) sen jälkeen kun ostin sen kalan jota kutsun tikruksi niin eipä ole ollut kotiloita !!!(:

    • mies vs kotilot

      mulla on 120lirtainen akvaario, ja kotiloita varmaan samanverran (:
      kun laittaa maustepurkin pohjaan(tietysti tyhjä purkki) laittaa sinne muutaman monnin ruokatabletin niin kotilot menevät yöllä sinne purkkiin ja eivät pääse pois (: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • flgwjglk

      petokotiloita kehiin tai kotiloansoja. petokotilon saa 4,50e hintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      212
      34481
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      256
      22064
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      440
      11155
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      7591
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6675
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      54
      5073
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4107
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      46
      1756
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      35
      1693
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1627
    Aihe