Te jotka olette käyneet tai ovat jonossa siinä tähystys"leikkauksessa"refluksin takia niin haluaisin kysyä teiltä että 1.kuinka pahat oireet teillä oli ja kuinka usein,jatkuvaa?
2.auttoiko lääkkeet juuri mitään?
3.auttoiko leikkaus,mitä ongelmia tullut sen jälkeen vai onko kaikki nyt hyvin,kannattiko operaatio?
Refluksi/leikkaus?
18
22937
Vastaukset
- paulinka
minulle on tehty pari vuotta sitten ko.leikkaus, jossa laitettiin ns. mansetti ruokatorven ja vatsalaukun välliin. leikkaus oli odotettua vaikeampi.mansetti on senverran kapea että ruoka pitää pureksia hyvin eikä niellä liian isoja paloja esim. makkaraa, johon minä meinasin kerran miltei tukehtua kun se tarttui kiinni mansettiin. hyksistä sanottiin että heti tänne. lähti kuitenkin pitkän köhimisen jälkeen. oksentaminen ei onnistu vaikka olisi millainen vatsatauti tahansa. röyhtäillä ei pysty. syön edellelleen nexiumia 20 mg per päivä.
- srdtserhg
1. Nieluoireita: jatkuvaa rykimistä varsinkin ruokailujen jälkeen lähes päivittäin ja laulu- ja puheäänen ongelmia mutta ei närästystä.
2. Lääkkeet auttoivat vasta todella suurina annoksina (esim. 4 x 40 mg Nexium per päivä).
3. Leikkauksesta on vielä sen verran vähän aikaa, että vaikea sanoa turvotuksen takia varmaksi, mutta oikein hyvältä näyttää. Mansetti sopivan kireä ja tosiaan turvotus kun laskee, nielemisen pitäisi helpottua vielä (ei suuria nielemisvaikeuksia kyllä tälläkään hetkellä).
Mitään ongelmia ei ole ollut, operaatio kannatti ehdottomasti. Lääkkeitä ei tarvitse syödä. N. 90 % on tutkimusten mukaan tyytyväisiä leikkaustulokseen vielä vajaan kymmenen vuoden jälkeen. Tämä tietenkin tarkoittaa, että aina voi jokin mennä pieleen, mutta useimmiten ei. On erittäin tärkeää, että operoivalla kirurgilla on paljon kokemusta kyseisistä leikkauksista - vähintään muutama kymmenen leikkausta!- ei jaksa enää
Happosalpaajaa käytin kuukauden kuurin ja viikko kuurin jälkeen oireet taas takaisin. Vaiva haitannut 10v ja nyt ei jaksa enää. En tupakoi ja viinaakin säädyllisesti.
Seuraavaksi menen erikoislääkärille ja toivon, että pääsen leikkausjonoon.
Happopoltosta haittana myös se, että jostain syystä hajuaisti herkistyy. Lisäksi ääni mataloittuu ja kurkussa tuntuu ajoittain kiristystä. Suklaa ja rasvaiset tuotteet ovat oireita lisääviä refluksiapotilaalle.
Kannattaa mennä tähystykseen, nin tietää ettei patologiisia muutoksia. Tutkimus on hieman ikävä.
Pika-apuna:
- älä syö iltakuuden jälkeen mitään huonosti sulavaa tai rasvaista
- älä syö kerralla liikaa
- laita sängyn jalkojen alle paksut puhelinluettelot tyynypäähän
- jos otat alkoholia, muista ottaa happosalpaajapilleri ennen juhlintaa - edelliseen ja
ei jaksa enää kirjoitti:
Happosalpaajaa käytin kuukauden kuurin ja viikko kuurin jälkeen oireet taas takaisin. Vaiva haitannut 10v ja nyt ei jaksa enää. En tupakoi ja viinaakin säädyllisesti.
Seuraavaksi menen erikoislääkärille ja toivon, että pääsen leikkausjonoon.
Happopoltosta haittana myös se, että jostain syystä hajuaisti herkistyy. Lisäksi ääni mataloittuu ja kurkussa tuntuu ajoittain kiristystä. Suklaa ja rasvaiset tuotteet ovat oireita lisääviä refluksiapotilaalle.
Kannattaa mennä tähystykseen, nin tietää ettei patologiisia muutoksia. Tutkimus on hieman ikävä.
Pika-apuna:
- älä syö iltakuuden jälkeen mitään huonosti sulavaa tai rasvaista
- älä syö kerralla liikaa
- laita sängyn jalkojen alle paksut puhelinluettelot tyynypäähän
- jos otat alkoholia, muista ottaa happosalpaajapilleri ennen juhlintaalisäsystä:
- älä käytä alumiinipohjaisia lääkkeitä, koska niitä kertyy elimistöön pitkä-aikaiskäytössä ja ne vain neutraloivat happoa
- salpaajalääke on parempi
- pesid duo purutabletti ok, mutta ei anna samaa tehoa kuin reseptilääkkeet - röhä
Mä olen ravannut lääkäreillä tämän jatkuvan röhän takia...Miten sait diagnoosin? Koska lääkärit suhtautuvat hyvin yliolkaisesti asiaan.
Kiitos:)
- vaivanen
mun refluksi alko joskus 99 siit meni vuos,sit aloin käyttämää reseptivapaita apteekkituotteita,söin niitä noin 2vuotta ja eivät enää auttaneet. 2004 tehtii eka tähystys jossa todettii alkava palleatyrä ja aloitettiin somakilla,jota otettii aluksi kuuriluontoisesti.
joka myöhemmin jouduttiin vaihtamaan nexium 40mg 1tbl päivässä 2007 teho loppu ja alko oireet lisääntymää,eli närästys oli enää pienin riesa,lisänä tuli ruokatorven tulehdus,eli nyt jatkuvaa kurkkukipua,jatkunut 6kuukautta,oksettaa ruokailun jälkee,sapuskat tunkevat takaisin suuhun,yölliset heräilyt mahahappojen ryömiessä ruokatorvee,palleakrampit ja pisteenä hengenahdistukset.nyt leikkauksee 5päivää tuskin se olo voi ainakaa huonommaks mennä.keuhkot tutkittu ei allergioita,iso verenkuva otettii kaik arvot ok tai erinnomaiset,mut olo ku painajaisest- hävinnyt
oon 16, mulla ollu oireita n.5vuotta. pari vuotta sitte tehtiin ph- mittaus ja todettiin tää tauti. sit vielä tähystys (olin nukutuksessa, koska pyörryin kun mulle laitettiin ph- mittauksessa se nenämaha letku:( ). mulla on nyt nexium ja gaviscon, syön noita lääkkeitä päivittäin, närästää ja on paska olo joka päivä, en pysty pitää kiinni terveellisestä elämäntavasta ja mahaa ärsyttävistä ruuista, ja alkoholista. lääkkeet ei auta tarpeeks hyvin, nyt tän kaiken seurauksena syön masennuslääkkeitä, en oo huomannu niidenkään vaikutusta vaikka oon syöny jo pari viikkoo...hyvä tulevaisuus edessä, nyt alkanu myös reumaattisia oireita mut mitään ei oo todettu, siitäkin lisää masennusta. joudun syömää koko ajan lisää lääkkeitä ja ne vaan lisää närästystä ja hengebahdistuksia ja rintakipua ym. en ees uskalla kertoo täst kaikesta lääkäreille enää kun eihän ne enää ota mua todesta kun oon tällänen luulosairas jolla on todelliset kivut ! kellää mitään vinkkejä miten pysyä terveellisissä elämäntavoissa , oon yrittänyt sitä jo viimeiset 5 vuotta !!
- poteva
hävinnyt kirjoitti:
oon 16, mulla ollu oireita n.5vuotta. pari vuotta sitte tehtiin ph- mittaus ja todettiin tää tauti. sit vielä tähystys (olin nukutuksessa, koska pyörryin kun mulle laitettiin ph- mittauksessa se nenämaha letku:( ). mulla on nyt nexium ja gaviscon, syön noita lääkkeitä päivittäin, närästää ja on paska olo joka päivä, en pysty pitää kiinni terveellisestä elämäntavasta ja mahaa ärsyttävistä ruuista, ja alkoholista. lääkkeet ei auta tarpeeks hyvin, nyt tän kaiken seurauksena syön masennuslääkkeitä, en oo huomannu niidenkään vaikutusta vaikka oon syöny jo pari viikkoo...hyvä tulevaisuus edessä, nyt alkanu myös reumaattisia oireita mut mitään ei oo todettu, siitäkin lisää masennusta. joudun syömää koko ajan lisää lääkkeitä ja ne vaan lisää närästystä ja hengebahdistuksia ja rintakipua ym. en ees uskalla kertoo täst kaikesta lääkäreille enää kun eihän ne enää ota mua todesta kun oon tällänen luulosairas jolla on todelliset kivut ! kellää mitään vinkkejä miten pysyä terveellisissä elämäntavoissa , oon yrittänyt sitä jo viimeiset 5 vuotta !!
mun oma mielipide asiast on että tietyistä jutuista on pakko luopuu jos meinaa saada siedettävän olotilan aikaseksi, huonos olos ei ihmekkään et seinät kaatuu päälle,,,vaikka pois suljettavien nautintoaineiden ja ravinnon suhteen lista on pitkä.
ei jää vaihtoehtoo,, no itellekki riittää yks rasvanen iltapala saamaan seuraavax päiväx ihan karseen olotilan..kahvist puhumattakaan.
sulle jaksamista kaikest huolimatta.
- heikki kärkkäinen
Refluksi taudin kanssa voi elää mainiosti,mitä naapurimaan lääketeollisuuteen tulee.Nimittäin ruotsalaiselta maahan tuojalta tuli markkinoille jos nyt ei pommia niin täys kymppi närästys lääke hyvä ruotsi.Inside närästys kapselihan tuntuu olevan todellinen huippu.Jo yhdellä kapselilla olen saanut mahtavan päivän viettää kokeilkaapa inside 150 mg
- Pöä
Minulla tehty refluksinleikkaus 2004 ja en voi sanoa muuta kuin positiivisia asioita leikkauksen jälkeen täysin oireeton ja muutenkin normaali paitsi että en pysty oksentamaa mutta se on pieni vaiva minulla refluksin oli pahinta tasoa eli lääkkeetkään ei purrut joten leikkaus oli ainoa vaihtoehto
- ploppana
MInulle tehtiin pari vuotta sitten nisseni fundoplikaatio(eli tähystysleikkaus) ja olen pystynyt oksentamaan. Sekin on yksilöllinen asia,jotkut pystyy,jotkut ei.
- Onnistui
Tehtiin v 2016 nissenin fudoplikaatio oksensin 4 vuotta ja söin happosalpaajia ja unilääkkeitä ja masennuslääkkeiä leikkaus paransi minut täysin oksentamaan en pysty röyhtäisemään hyvin vähän ilma kuplii välillä alamahassa la pierettää enempi en koe tätä vaikeana lääkityksiä en enää tarvitse muuta kunjoskus unääkettä olen tyytyväinen leikkaukseen
- närästys
Olin viikko sitten refluksileikkauksessa. Saamassani ohjeessa ei ole ruokailuun muuta ohjetta kuin, että täytyy pureskella ruoka hyvin ja syödä kerrallaan pienempiä annoksia. Jo nyt pystyisin syömään melkein mitä vain, mutta mietityttää se onko olemassa ruoka-aineita ja muitakin juomia kuin hiilihapollisia joita tulisi välttää, ja kuinka kauan. Mikähän olisi sopiva ravinnon määrä kerrallaan?
Liikuntarajoitteita ei ole muita kuin että ensimmäisinä viikkoina täytyy välttää raskasta fyysistä rasitusta ja painavien taakkojen nostamista. Onko olemassa mitään kilorajoituksia, ja onko joitain asentoja joita tulisi välttää?
Minun ei pitäisi pystyä röyhtäilemään, mutta se onnistuu kyllä. Pitäisikö sitä pyrkiä välttämään kuin myös yskimistä?
Kiinnostaisi lukea teidän muiden leikkaus- ja toipumiskokemuksia. - SuosittelenLeikkausta
Minulle tehtiin refluksia leikkaus 2011 ja sitä ennen korjattiin avoleikkauksella alempaa ruoansulatuskanavasta kuristuma. Kärsin vaivoista ikäni, häiritsevästi 20 vuotta ja viimeiset vuodet ennen leikkauksia olin paljolti vuodepotilaana, kun nesteetkin nousi helposti ylös ja kovaan närästykseen jouduin syömään närästys reseptilääkettä joka päivä. Sappirefluksiaakin epäiltiin, mutta sapen nousu johtui kai vain rankasta oksentelusta. Paino minun oli vaikea pitää alipainon yläpuolella. En päässyt silti leikkaukseen kuin vasta, kun muutin Mikkeliin.
Leikkausten jälkeen loppui kaikki ongelmat. Ei närästystäkään vaikka söisi mitä. Eli olen 100% tyytyväinen. Pystyin yhä röyhtäisemään refluksialeikkauksen jälkeen ja oksennustaudissa oksentamaan. Muuten ei ole kertaakaan noussut edes kurkkuun ruoka/juoma. Paranin nopeasti leikkauksista eikä mitään sivuoireita.
Kirurgina toimi Antti Virkkunen. Hän on aivan erinomainen kirurgi. Muilla hänen potilailla on ollut yhtä onnistuneita refluksia- tms.leikkauksia. - Tooti
Voi kunpa pääsisi tuohon leikkaukseen, vaan gastrolta ei edes ehdotusta ole tullut.. mitä ihmettä voin vielä tehdä jotta saisin apua?! oireet päivittäin kova polte, rytmihäiriöt, astman pahentuminen, paineen tunne rinnassa, kurkun polte ja röyhtäily... lisänä ollut keuhkokuumeita ja keuhkoputkentulehduksia :( tähystys,ph ja manometria tehty ja tauti todettu. somakki, zolt, nexium,losec kokeiltu.. mikään ei ole käynyt tai helpottanut :( .. tänään sain sitten vielä reseptin zantac ja librax.. näiköhän nämäkään mömmöt auttaa.. oon 28v hoikka nainen, jonka elämän laatu henkisesti ja fyysisesti alkaa olla ihan totaali pilalla.. ilman perhettä en tässä enää varmaan jaksaisi!
- Deffert
Minut itse leikattiin 6 vuotiaana nyt olen 20 ja koko 14 vuoden aikana ei ole ollut enää oireita minut leikattiin kuopion yliopistollisessa sairaalassa onneksi leikkaava lääkärini tiesi mitä tehdä ja sen kyllä huomaa oksentamaan en pysty mutta pieni haitta suuresta avusta kaikki ketkä miettivät toipumista itselläni se oli suht nopeaa mutta joiduin syömään liemiruokaa 7vk ja olin sairaalassa nenämaha letkussa 3päivää
- Leikkausharkinnassa
Ei pysty oksentamaan? Onko se vaarallista tai tosi haitallista? Miten oksennustaudista esim selviää? Kärsii vaan vatsan pyörimisestä ja nipistelystä kunnes se lopulta menee ohi vai? Tuleeko oksennusrefleksiäkään?
- Anonyymi
Minulle tehty 2003 närästys leikkaus 21 vuotta sitten , ensin seurattiin 10 vuotta ennen. leikkausta kunnes tuli solu atypiaa oli pakko leikata olin 43 vuotias en ole pystynyt oksentamaan 21 vuoteen kunnes sain noro viruksen oksensin 12 tuntia yhteen menoon oli kamala tauti ..se. Jälkeen alkoi närästys oireet llges joka päivä pahana ...nyt menenhulmenga mahan tähystyksen klo.8.30 Jojon jonotin 3 KKK ajan saa nähä jounko uudestaan leikkaukseen jos mansenti on irti
Ikää jo 64 vuotta ollu paljohs maha kipuja paineen tunne ylä vatsassa ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982