Sinkki-paljonko on paljon?

Zinkki

Olen popsinut ihan tavallisia sinkkitabletteja 45 mg/vrk (noin 2 kk) ja siitä on todella ollut apua. Iho voi huomattavasti paremmin ja sellaiset syvät finnit ovat hävinneet lähes kokonaan.

Kuinka paljon tuota sinkkiä voi syödä? Luin jostain, että vaikeissa tapauksissa on annettu liki 100 mg/vrk kuurinomaisesti. Yleensäkin, pitääkö tuota sinkkiä syödä sitten lopun elämänsä? Sehän on melko vesiliukoinen ja ei siten kerry elimistöön?

En ole huomannut sinkillä mitään sivuvaikutuksia, mitä nyt kynnet tuntuu kasvavan hirveetä vauhtia, mutten tiedä johtuuko sinkistä...

8

6313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuomas

      Voisi kuulemma syödä jopa 200 mg/vrk, mutta en kyllä suosittele. Sinkin sanotaan kuitenkin olevan melko vaaraton aine. Suuret sinkkiannokset voivat aiheuttaa kuparin puutosta ja sitä kautta mm. anemiaa. Jos syö viikkoja säännöllisesti sinkkiä 30 mg/vrk tai sen yli, kannattaisi myös ottaa 2 mg kuparia lisänä.

      • Zinkki

        mielenkiintoista. Täytyy ehkä perehtyä enemmän asiaan. Lähinnä tuli mieleen, että sinkin kanssa samoissa malmeissa esiintyy yleensä kadmiumia ja mietin, että mitäköhän epäpuhtauksia noissa tableteissa voi siten olla? Mielelläni en söisi mitään keinotekoista mutta näemmä täytyy kun siitä on kuitenkin apua.

        Luin myös jostakin, että sinkillä on positiivisia vaikutuksia eturauhasen toimintaan (estää liikakasvua ja mahd. syöpää) joten siltäkin kannalta varmaan ihan hyvää kamaa. Eteläeuroopassa vanhat miehet syö paljon kurpitsansiemeniä koska ne kuulemma auttavat noihin eturauhasvaivoihin. Ylättäen niissä siemenissä on juuri sinkkiä reilusti.


    • vesiliukoinen!

      sinkki kuuluu raskasmetalleihin ja varastoituu keskushermostoon. Ei kannata syödä muuta kuin ohjeen mukaan sillä voi liika- annoksina aiheuttaa vakavia sairauksia. Esim. syöpää. Ota selvää...

      • Tuomas

        Kovin moni ei tuollaisia annoksia kuitenkaan käytä. Pienemmillä annoksilla syöpävaara luultavasti vain pienenee.

        "Too Much Zinc Ups Prostate Cancer Risk
        100 milligrams a day the danger point, study finds

        The researchers looked at 46,974 men who were involved in the Health Professionals Follow-Up study, and the increased risk was seen in those who took more than 100 milligrams a day of zinc supplements or used zinc supplements for more than 10 years."

        Lähde: http://www.hon.ch/News/HSN/513989.html


      • jc

        Nyt puhutaan sinkistä jota myydään ilman reseptejä...aurinkokin aiheuttaa syöpää itse asiassa eläminen on hiton vaarallista voit ihan mikä tahansa hetkin kuolla...mutta jos oon kuolemessa sinkin aiheuttamaan syöpään ni ilmottelen


    • mukaan

      alle 50 mg/vrk on OK, eikä siitä pitäisi olla vielä mitään haittavaikutuksia.

    • vaikutus

      Itsellä ainakin sinkin sivuvaikutuksena kasvanut ruokahalu reilusti, eli kokoajan on nälkä.

    • Kaiken muun lisäksi

      myös siemennesteen määrä kasvaa ja muuttuu valkoisemmaksi sinkkiä syödessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe