Miksi Matti on siinä pisteessä kuin on.

Ziuho

Nii-in. Siinä sitä olisi kysymyksen juurta. Toiset sanovat että mies on tyhmä mutta mielestäni siitä ei tässä voida puhua. Annetaan myös sellainen syyllistävä kuva että tyyppi on ollut dorka koko ikänsä. Mutta mietitäänpä että miksi hän on siinä jamassa kuin on. Olisiko muilla ihmisillä osaa taikka arpaa hultsiomaiselle kohtalolle? Ajatellaanpa kun allekirjoittanut oli vielä uransa huipulla... Mikä hommassa kusi. Menestyksestä huolimatta hän ei niin sanotusti päässyt omilleen. Pelasiko Suomen mäkihyppyä hallitseva "korkea" johto omaan pussiinsa ajattelematta Mattia sen kummemin yksilönä? Vai oliko syy sitten hänessä itsessään? Sitä on turha pohtia enää mutta sanottakoon että hänellä oli erityisasema eikä hänen tarvinnut noudattaa tiukkaa ohjelmaa kuten muiden lajitovereiden harjoittelussa (ehkä olisi pitänyt). Kunhan ryyppäili ja laittoi alulleen elämänsä alamäen. Mutta pääasia oli kuitenkin se että hyppy kulki ja mikä tärkeintä, johto oli tyytyväinen.
Nykymaailmassa Matti olisi vaurastunut huomattavasti enemmän lajin suuremman suosion ja "korkeaarvoisemmuuden" vuoksi, mikä ei ehkä olisi johtanut kierteeseen. Kuten eräässä lehdessä sanotaan mies syntyi 10 vuotta liian aikaisin.

Pistäkäähän mielipidettä

3

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cccd

      Matilla on käsittääkseni (lehdistä lukemani perusteella) todettu ns. ADHD, joka on tietynlainen persoonallisuushäiriö. ADHD-potilaat ovat erittäin impulsiisisia, jopa räjähdysherkkiä varsinkin alkoholin vaikutuksen alaisena. Lisäksi heillä on taipumus erilaisiin riippuvuuksiin.

      Impulsiivisuus ja alkoholismi on ollut haitaksi Matin ihmissuhteille. Kun sitä jatkuu tarpeeksi kauan, elämä alkaa käydä aika yksinäiseksi - vaikka siipiveikkoja ympärillä olisikin. Yksinäisyys ahdistaa, ajaa edelleen viinan ja jopa lääkeaineiden väärin- ja sekakäyttöön. Tarvitaan viinaa että olisi hyvä olo ja lääkkeitä että rauhoittuisi. Terveys alkaa romahtaa.

      Jos olet vain hypännyt mäkeä, eikä mitään koulutusta ole, ei ole juurikaan järkeviä työtilaisuuksia tarjolla. Joudut tekemään hommia, mitä et oikeasti osaa etkä halua. Ahdistus syvenee. Tuntuu ettet ole mitään.

      Jossain vaiheessa kuminauha katkeaa. Joku saa puukosta.

      Tällaisia tapauksia on tuhansia. Matti on antanut syrjaytymiselle, alkoholismille ja ADHD:lle kasvot.

    • maikki8

      matin ura katkesi siihen että selkä meni P*skaksi. Hiihtoliitto vaan pakotti mäkeen, "ei sillä mitään kuitenkaan oo, kuvittelee vaan"

      • Ziuho

        kyse oli muistini mukaan polvesta jonka suorituskykyä pyrittiin preppaamaan kaikenlaisilla ruiskuilla. Haluttiin siis hyviä tuloksia "väkisin". => Mielestäni vaaka ei tosiaankaan kallistu tällaisessa tapauksessa yksilön omien etujen hyväksi.
        "Selän" tai minkään muun paikan hajoaminen sinänsä ei yksittäistapauksena tainnut johtaa uran katkeamiseen. Se oli monien tekijöitten summa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe