Ei tarvita mitään kalliita pellettiarinoita (välttämättä).
Olen nyt kokeillut kaikenlaista ja yksinkertaisin ratkaisu on paras. Meillä on takka,jossa on järjettömän hyvä veto johtuen korkeasta piipusta (6,5m). Laitoin pelkästään tulipesän pohjan kokoisen 8mm teräsverkon takan arinan päälle ja olen polttanut siinä pelletit ilman mitään muuta vempelettä. Sytytykseenkään ei tarvi muuta kuin muutama kappale rypistettyja sanomalehden sivuja palamaan päälle. Luukkujen veto täysille ja arinaveto lähes kiinni. Poltto kestää ainoastaan tunnin ja sangollista enempää en ole pystyny polttaa kun kuumenee liikaakin,vaikka takan massa on 2150kg. Ensin laitoin n.pari kiloa pellettejä keoksi keskelle arinaa ja sytytys edellä kuvatusti. sen jälkeen pari lisäystä kun edelliset hiiltyneet. Toimii tosi hienosti. Taitaa jäädä klapien poltto nyt vähemmälle.:-)
Nyt se löytyi!
24
6230
Vastaukset
- olet
Kun et hyödyntänyt ideaasi!!!!!
- Misa
Hyödynnä sinä sitä nyt jos ehdit. Minä jatkan tyytyväisenä hyödyntämistä omassa takassa.
- salmelaisen koria
reunat vain puuttuu eli varmaankin toimii.
- Misa
Ajattelin vain laittaa kaikille muillekin tiedoksi oma onnistumiseni kaikkien kokeilujen jälkeen. On vain niin hiivatin vaikea löytää kudottua rosteri tai aisi verkkoa rautakaupoista. Ei ollu paljoa valinnan varaa kun romikselta löysin sopivan palan mistä saattoi tehdä, ja jossa oli 8mm silmäkoko. 6 millinenkin varmaan käy kunhan langan vahvuus on riittävä. Eihän tuossa muuta ideaa olekaan kuin estää pellettien tippuminen arinan läpi tuhkapesään.
- Anonyymi
Mihin helvettiin sitä rosterilootaa tai alustaa tarvii?? Itse olen ladonnut pelletit suoraan leivinuunin arinalle ja hieman sytykettä perään ja ilmanvaohdot auki niin jo palaa iloisesti.
- juttu.
kannataa kaikkia koitaa. onhan tuo pelletti siisti lämmitys muoto !!
- raksaaja--sh
>Meillä on takka,jossa on järjettömän hyvä veto johtuen korkeasta piipusta (6,5m). Laitoin pelkästään tulipesän pohjan kokoisen 8mm teräsverkon takan arinan päälle ja olen polttanut siinä pelletit ilman mitään muuta vempelettä.
Kokeilin samaa taannoin porinmatissa.
>Sytytykseenkään ei tarvi muuta kuin muutama kappale rypistettyja sanomalehden sivuja palamaan päälle.
Kaasutohollakin syttyy ..hehee.
>Luukkujen veto täysille ja arinaveto lähes kiinni.
Tuo tuntuu hieman nurinkuriselta että ilmaa ei anneta pellettien läpi laisinkaan? Eikö edes loppuhiillokselle?
> Poltto kestää ainoastaan tunnin ja sangollista enempää en ole pystyny polttaa kun kuumenee liikaakin,vaikka takan massa on 2150kg.
Mulla on matin massa jotain 200kg.
Poltin melkein puoli säkkiä suunnilleen tuolla menetelmällä, enkä saanut masaa kuumaksi.
>Ensin laitoin n.pari kiloa pellettejä keoksi keskelle arinaa ja sytytys edellä kuvatusti. sen jälkeen pari lisäystä kun edelliset hiiltyneet.
Tuskastuttavaa kytätä ja lisäillä. ja energiahukka on kyllä valtava jos hiiltymistä odottelee ja antaa ilman virrata harakoille.
itse huomasin että lisätessä tuli tuppasi sammumaan ja jos pellettejä tulee hiilloksen päälle niin systeemi savuttaa ihan peevelisti ja kun se syttyy menee savukaasuista melkeinpä suurin osa palamatta harakoille... jos suuluukunkin jättäisi auki niin ilma ehkä riittää mutta kanavat ylikuumenee, niin ei varaavaa tulipesää saa kärventää...
>Toimii tosi hienosti. Taitaa jäädä klapien poltto nyt vähemmälle.:-)
Juu, mulla onnistu huonommin, kuten kuvauksesta ilmenee.- Misa
Ei voi olla kuin todella pahoillaan puolestasi jos koet epäonnistuneesi pellettien kanssa. Olen koko ikäni lämmittänyt puulla ja tunnen mielestäni systeemin aika hyvin. Lisäksi hoitelen työkseni "hieman isompaa" kattilalaitosta,joten ilmamäärän ja jäännöshapen tarkkailu ei ole vieras asia. Tosin kannettava mittalaite on ollut apuna lainassa. Tottakai arinan läpi annetaan ilmaa pelleteille,mutta toisio-ilma on se jolla se poltetaan. Ensiö-veto ainoastaan kaasuttaa palavan aineen,sen vuoksi se on pidettävä mahdollisimman pienellä että varsinainen poltto-ilma,joka tulee luukkujen aukoista, riittää hapettamaan palavat kaasut. Ja jos joka paivä poltetaan sangollinen,n.5kg pellettejä,niin kyllä pysyy pari tonnia kiveä lämpimänä. Jos aloittaisin kuumentamaan ihan kylmää takkaa niin menisi varmaan kaksikin sangollista. Pakkaskaudella ei pidä päästää varaavaa tulisijaa kylmäksi asti,vaan pitää siinä joka päivä pienempää tai isompaa tulta,miten lämpöä sitten tarvitaankin.
- raksaaja--sh
Misa kirjoitti:
Ei voi olla kuin todella pahoillaan puolestasi jos koet epäonnistuneesi pellettien kanssa. Olen koko ikäni lämmittänyt puulla ja tunnen mielestäni systeemin aika hyvin. Lisäksi hoitelen työkseni "hieman isompaa" kattilalaitosta,joten ilmamäärän ja jäännöshapen tarkkailu ei ole vieras asia. Tosin kannettava mittalaite on ollut apuna lainassa. Tottakai arinan läpi annetaan ilmaa pelleteille,mutta toisio-ilma on se jolla se poltetaan. Ensiö-veto ainoastaan kaasuttaa palavan aineen,sen vuoksi se on pidettävä mahdollisimman pienellä että varsinainen poltto-ilma,joka tulee luukkujen aukoista, riittää hapettamaan palavat kaasut. Ja jos joka paivä poltetaan sangollinen,n.5kg pellettejä,niin kyllä pysyy pari tonnia kiveä lämpimänä. Jos aloittaisin kuumentamaan ihan kylmää takkaa niin menisi varmaan kaksikin sangollista. Pakkaskaudella ei pidä päästää varaavaa tulisijaa kylmäksi asti,vaan pitää siinä joka päivä pienempää tai isompaa tulta,miten lämpöä sitten tarvitaankin.
ja hieman paremmalla menestyksellä.
Jätin suuluukun raolleen ja tuntui jotta kamiina lämpesi nyt pienemmällä pellettimäärällä (~4L).
Pelletin lisäyksen kanssa edelleen semmonen ongelma että jos lisäsi yli yhden litran niin kaasuuntuminen oli niin rajua että liekit jytisi piippuun asti (ja kun suuluukkua käytti auki tuli meni humahdellen kanaviin & löi jopa suuluukusta sisäänpäin vaikka piipun vetokin oli helvetillinen).
Ilmeisesti tuo porinmasa on hieman krantumpi pelletinpolton kaveri. (mm. tulipesä pirun pieni varaavaan massaan nähden)
- noin
Meillä ei tarvita kalliita pellettejäkään. Keräät vaan tyhjiä maitopurkkeja, sahanpurua ja jäteöljyä. Survot purkin täyteen sahanpurua(kumi ym. ym. purut menee myös) kaadat kyytipojaksi jäteöljyä ja anna muhia paripäivää . Pari purkkia lämmittää talon ja navetan melkein viikoksi.
- rikos
ei jäte öljyä saa poltaa omassa kattilassa !!
- Juuso
rikos kirjoitti:
ei jäte öljyä saa poltaa omassa kattilassa !!
Ideana maitopurkit ja sahanpuru ovat ihan hyvä. Sekaan voi laittaa polttoöljyä, rypsiöljyä tms. jolloin puru palaa vähän paremmin. Jäteöljyä ei saa käyttää, kuten edellinen kirjoittaja jo sanoikin!
- kokeilla
Kun tulee perheen (jyrsijä) lemmikeille kuivikkeeksi hankkia pellettiä, nakataampa osa suoraan takkaan ;)
Ekaksi hankkien tuollaista verkkoa - reikälevyä. Meillä takkamalli jossa kaikki ilma tulee tuhkaluukun kautta (parin sentin rako parisenttiä lasiluukusta ja arinan kautta loput) eli toisioilman turvaamiseksi voisi laittaa vaikka reikäsen peltiputken pätkän keskelle pellettikekoa?
Nyt miettimään & romukauppaan ostoksille ;)- kokeillen
Kun on takka jonka korvausilma tulee täysin tuhkaluukun / ohuen raon asiluukun takana (edellä kuvatusti) kannattaisiko hillitä jollain tavoin tuota pelletin läpi tulevaa ilmaa (reikälevy, jossa kohtuumäärä reikää) ja varmistaa toisioilman saanti juuri tuollaisella "tuliputkella" joka lepäisi suoraan arinan päällä?
Samoin arinan etureunaan vaikka L -profiilista pätkä ettei pelletit ryntää ihan luukkuun kiinni..? - Minä
kokeillen kirjoitti:
Kun on takka jonka korvausilma tulee täysin tuhkaluukun / ohuen raon asiluukun takana (edellä kuvatusti) kannattaisiko hillitä jollain tavoin tuota pelletin läpi tulevaa ilmaa (reikälevy, jossa kohtuumäärä reikää) ja varmistaa toisioilman saanti juuri tuollaisella "tuliputkella" joka lepäisi suoraan arinan päällä?
Samoin arinan etureunaan vaikka L -profiilista pätkä ettei pelletit ryntää ihan luukkuun kiinni..?Tuntuu kyllä hyvältä idealta,mutta oletteko tarkkaileet mitä sieltä piipun päästä tulee ja miltä se haisee. Tietysti jo palotapahtuma saa riittäväst happea,on päästötkin vähäisemmät.
PELLETTIHÄN ON SAHANPURUA ! SAMAHAN SE ON SITÄ POLTTAA VAIKKA MAITOPURKISSA.
Jäteöljyn polttaminen on ongelmalaitokselle kuuluva tehtävä ja rikos jos poltaa sitä muualla. - tarttilantulinen
Minä kirjoitti:
Tuntuu kyllä hyvältä idealta,mutta oletteko tarkkaileet mitä sieltä piipun päästä tulee ja miltä se haisee. Tietysti jo palotapahtuma saa riittäväst happea,on päästötkin vähäisemmät.
PELLETTIHÄN ON SAHANPURUA ! SAMAHAN SE ON SITÄ POLTTAA VAIKKA MAITOPURKISSA.
Jäteöljyn polttaminen on ongelmalaitokselle kuuluva tehtävä ja rikos jos poltaa sitä muualla.kyllähän monet väsäilee tommosia jäte öljynpolttimia tosin yleensä vain halleihin ja kyllähän noita myyään valmiiksi jäte öljynpolttoon noi on tosi hyödyllisiä ei kulu rahaa öljyihin menee vaa grilli kebabista kysyy
- 12+2
tarttilantulinen kirjoitti:
kyllähän monet väsäilee tommosia jäte öljynpolttimia tosin yleensä vain halleihin ja kyllähän noita myyään valmiiksi jäte öljynpolttoon noi on tosi hyödyllisiä ei kulu rahaa öljyihin menee vaa grilli kebabista kysyy
Kuinkakohan paljon Ekokem on lahjonut lainsäätäjiä että on saanut itselleen tuon jäteöljymafian? Kun ihan "ilmaiseksi" käyvät hakemassa jäteöljyt. Sinänsä tavallisessa moottoriöljyssä ei ole kovinkaan paljoa metallia mukana vaan se on jäänyt suodattimeen mitä moottorista irtoaa.
Ihme kun polttoöljyä saa polttaa vielä omakotitalokattiloissa :)
- dinamyte
Jos sahanpurua tiivistää jäteöljyn kanssa vaikka maitopurkkiin ja laittaa uuniin. Jos käykin niin jostainsyystä että kuumentuessaan veto pienenisikin niin että syntyisi paljon voimakkaita savukaasuja niin sahanpuru ja jäteöljy vastaa kaasuuntuessaan Dynamiittia. Sahanpuru ja jäteöljy kuumentuessaan vastaa Dynamiittia teholtaan. Kannattaa olla varovainen sen kaasuuntumisen kanssa.
- EskoVesa
Just niin, sen verran tiheä arina vaan etteivät pelletit valu läpi. Itse laitoin lisäksi teräsverkon palasen takereunaan kallelleen toisioilmakanavaksi, tuo tuhkaluukun kautta happea liekkitilaan täydellisen polton (pyrolyysin) varmistamiseksi.
- Anonyymi
On meillä Suomessa monenlaisia seppiä ja ideanikkareita. En ihmettele jos ilma likaantuu ja puun poltosta on tullut paha ilmiö. Moni polttaa hellassansa varmaan kuparikaapeleitakin.
- Anonyymi
Minä poltan traktorin renkaat ja vanhat akutkin!
- Anonyymi
Vanhasta pesukoneen sisärummusta saa pienisilmäistä ruostumatonta reikälevyä askarteluihin, jos haluaa päästä halvalla.
- Anonyymi
Taas on löytnyt ajat sitten turhan aloituksen tekijä...
- Anonyymi
Ja vielä turhempi lopetuksen tekijä. Täytyypä tästälähin halakasta noi isommat kivet sahanpurulla ja jäteölpällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808