Tallelokeron hankinta ja kulut?

tallelokerosta kakkosasuntoko?

Mistä pankeista on mahdollista saada tallelokero vuokralle, ja paljonko nuo maksavat? Minkä kokoinen (siis fyysiset mitat) tuo tallelokero on, ja miten homma toimii? Toimiiko tuo vaan niin, että henkilö astee sisään johonkin saliin, jossa tallelokero auki, ja sinne voi tavaran laittaa tai tavaraa ottaa, vai kyttääkö joku pikkuvirkailija siinä vieressä?

44

46516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmph

      "Toimiiko tuo vaan niin, että henkilö astee sisään johonkin saliin, jossa tallelokero auki, ja sinne voi tavaran laittaa tai tavaraa ottaa, vai kyttääkö joku pikkuvirkailija siinä vieressä?"

      ei ne tallelokerot missään salissa ole jonne kuka vaan pääsee. meinasit varmaan samaa systeemiä kuin kaupassa? tietääkseni ne pitää vuokrata ja todennäköisesti virkailija vie tavarat lokeroon. eihän ne nyt sua holviin yksinään päästä, ties vaikka tyhjentäisit pari muutakin lokeroa :D

      siis virkailija käy yksin tai ehkä pääset virkailijan mukaan ja virkailija kyylää vieressä ettet ota mitään ylimäärästä, luulisin että on näin aika oikein. jos ei nii korjatkaa.

      • Voi hyvät hyssykät

        Pelkkää mutua, et ilmeisesti ole koskaan käynyt pankissa?


    • tallelokero

      tallelokero Nordeassa. Siellä on lähinnä asuntojen osakekirjat, auton luovarit ja koruja. Koko on ehkpä 10cm korkea, 30 cm leveä ja olisiko syvyys sitten 50 cm? Nämä nyt ovat arvioita. On mielestäni keskikokoinen (eli pienenpää ja isompaa on). Hintaa kertyy 60€ vuodessa (josta kuitin voi laittaa verotukseen). Halvemmalla saisi jos kuuluuisi johonkin Nordean etuohjelmaan. Meillä vaan on lainat maksettu eikä etuohjelmaan siis päästä. Ei ole kyllä päätilitkään Nordeassa.

      Ja sinne lokerolle menemisestä. Sinulle annetaa oma avain, joka käy lokeroon. Kun haluat lokerolle mennä (se on yleensä kassaholvi jossakin asiakastiskien takana). On sinne menoa pyydettävä virkailijalta ja näytettävä henkkarit. Käyntisi kirjataan ylös ja vahvistetaan myös allekirjoituksella. Holvissa virkailija laittaa oman avaimensa lokeron lukkoon ja sinä omasi siihen viereen. Sen jälkeen virkailija aukaiseen lokeron oven (hän ei näe lokeron tavaroita, koska ne ovat vielä erillisessä laatikossa). Hän ei kuitenkaan jää sinua tarkkailemaan vaan sinä itse saat rauhassa touhuilla lokerollasi. Itse laitat sen myös lukkoon otettuasi/vietyäsi mitä tarvitset. Toivottavasti osasin kirjoittaa tarpeeksi selvästi.

      • tallelokerosta kakkosasuntoko?

        Kiitoksia, tämä selvensi asiaa huomattavasti!


      • ore-

        Ompa erikoisia holvikertomuksia
        ja hintakin,
        meillä on ollu aikoinaa 100 mk, nyt on 20€ vuosi.

        tarkka 20,35 €


      • tallelokero
        ore- kirjoitti:

        Ompa erikoisia holvikertomuksia
        ja hintakin,
        meillä on ollu aikoinaa 100 mk, nyt on 20€ vuosi.

        tarkka 20,35 €

        hinta on toki myös pienempi ja varmasti riippuu pankista. Todennäköisesti kuulut pankin johonkin etuohjelmaan, jotta saat holvin tuohon hintaan tai sitten Nordea rokottaa enemmän. Holvikokemukset ovat kyllä mielestäni ihan käytännön turvallisuutta. Mikä niissä oli vikana? Mikä on muuten pankki josta holvin saa tuohon hintaan (vaikka pienenkin, joka meille ei kyllä riitä).


      • aikaa.
        tallelokero kirjoitti:

        hinta on toki myös pienempi ja varmasti riippuu pankista. Todennäköisesti kuulut pankin johonkin etuohjelmaan, jotta saat holvin tuohon hintaan tai sitten Nordea rokottaa enemmän. Holvikokemukset ovat kyllä mielestäni ihan käytännön turvallisuutta. Mikä niissä oli vikana? Mikä on muuten pankki josta holvin saa tuohon hintaan (vaikka pienenkin, joka meille ei kyllä riitä).

        Oma lokeroni on Op, en käytä mitään etuja ko. pankista, koska kaikki ovat niin kalliita,
        vaikka ne kustannettaisiin platinabonuksilla, se kannatta ottaa rahana.

        Huh huh tarkoitti nuo avaamis- ja käyttötavat.
        Mutta tietysti voi olla kaikenlaisia.

        Meillä pankki avaa kassalta sen tallelokerossa olevan pankin lukon,
        sekä holvin lukon, sähköisesti.

        Itse holviin mennään yksin ja avataan lokero omalla avaimella.

        Lokeroon mahtuu kunnolla A4 kansio, syvyyttä on noin 5 cm enemmän,
        korkeutta on pienimmillä noin 6 cm.

        En mielestäni ole vähätellyt säilytyslokeron tarvetta, mutta uutta tässä.
        Voisin kertoa mitä minun vanhempani opettivat.
        Kyllä tuo mahdollinen 30 € on kustannus, jos lisäksi on turhia nettiavaimia, pankkikortteja ym. tulee siitä monelle jo lähes 2 päivän nettopalkkasumma.

        Kuinka monen päivän palkan saa yleensä määrätä mihin se menee.
        Työssä ollaan 260 päivää, siitä menee monen päivän palkka asuntoon, autoon, ruokaan, ym. pakollisiin menoihin.

        Kovinkaan monen päivän palkka ei jää ”vapaasti käytettäväksi”.
        Tämä pitää ymmärtää, eikä ihmetellä kun rahat eivät riitä.


      • Utelias
        tallelokero kirjoitti:

        hinta on toki myös pienempi ja varmasti riippuu pankista. Todennäköisesti kuulut pankin johonkin etuohjelmaan, jotta saat holvin tuohon hintaan tai sitten Nordea rokottaa enemmän. Holvikokemukset ovat kyllä mielestäni ihan käytännön turvallisuutta. Mikä niissä oli vikana? Mikä on muuten pankki josta holvin saa tuohon hintaan (vaikka pienenkin, joka meille ei kyllä riitä).

        Nordean avainasiakas maksoi vuodesta 2005 20E.
        Lokero noin 8 x 30 x 50cm??
        Riittää juuri ja juuri.
        Olen joskus kysynyt suuremman hintaa. En muista.
        Tarkkuus tässäkin on elämäntapa. Aina pitää saada rahalle vastiketta ja välttää turhasta maksamista.

        Minusta Nordean käyttörutiini on aivan sopiva!


      • Utelias
        aikaa. kirjoitti:

        Oma lokeroni on Op, en käytä mitään etuja ko. pankista, koska kaikki ovat niin kalliita,
        vaikka ne kustannettaisiin platinabonuksilla, se kannatta ottaa rahana.

        Huh huh tarkoitti nuo avaamis- ja käyttötavat.
        Mutta tietysti voi olla kaikenlaisia.

        Meillä pankki avaa kassalta sen tallelokerossa olevan pankin lukon,
        sekä holvin lukon, sähköisesti.

        Itse holviin mennään yksin ja avataan lokero omalla avaimella.

        Lokeroon mahtuu kunnolla A4 kansio, syvyyttä on noin 5 cm enemmän,
        korkeutta on pienimmillä noin 6 cm.

        En mielestäni ole vähätellyt säilytyslokeron tarvetta, mutta uutta tässä.
        Voisin kertoa mitä minun vanhempani opettivat.
        Kyllä tuo mahdollinen 30 € on kustannus, jos lisäksi on turhia nettiavaimia, pankkikortteja ym. tulee siitä monelle jo lähes 2 päivän nettopalkkasumma.

        Kuinka monen päivän palkan saa yleensä määrätä mihin se menee.
        Työssä ollaan 260 päivää, siitä menee monen päivän palkka asuntoon, autoon, ruokaan, ym. pakollisiin menoihin.

        Kovinkaan monen päivän palkka ei jää ”vapaasti käytettäväksi”.
        Tämä pitää ymmärtää, eikä ihmetellä kun rahat eivät riitä.

        Ehkä rahojen riittämiseen voi enemmän vaikuttaa päivittäisillä kulutustottumuksilla.

        Kehitys- tai säästökohteiden valinnassa voi käyttää mm. kahta periaatetta.
        1. Pieni tulos helpolla ja vähäisellä panostuksella.
        2. Suuri tulos työläästi ja suurella panostuksella.

        Harvoin saavutettavissa helpolla mittavaa tulosta.


      • tallelokero
        aikaa. kirjoitti:

        Oma lokeroni on Op, en käytä mitään etuja ko. pankista, koska kaikki ovat niin kalliita,
        vaikka ne kustannettaisiin platinabonuksilla, se kannatta ottaa rahana.

        Huh huh tarkoitti nuo avaamis- ja käyttötavat.
        Mutta tietysti voi olla kaikenlaisia.

        Meillä pankki avaa kassalta sen tallelokerossa olevan pankin lukon,
        sekä holvin lukon, sähköisesti.

        Itse holviin mennään yksin ja avataan lokero omalla avaimella.

        Lokeroon mahtuu kunnolla A4 kansio, syvyyttä on noin 5 cm enemmän,
        korkeutta on pienimmillä noin 6 cm.

        En mielestäni ole vähätellyt säilytyslokeron tarvetta, mutta uutta tässä.
        Voisin kertoa mitä minun vanhempani opettivat.
        Kyllä tuo mahdollinen 30 € on kustannus, jos lisäksi on turhia nettiavaimia, pankkikortteja ym. tulee siitä monelle jo lähes 2 päivän nettopalkkasumma.

        Kuinka monen päivän palkan saa yleensä määrätä mihin se menee.
        Työssä ollaan 260 päivää, siitä menee monen päivän palkka asuntoon, autoon, ruokaan, ym. pakollisiin menoihin.

        Kovinkaan monen päivän palkka ei jää ”vapaasti käytettäväksi”.
        Tämä pitää ymmärtää, eikä ihmetellä kun rahat eivät riitä.

        rahaa saa kyllä kulumaan. Meillä on pankkina Handelsbanken ja konttorissamme ei ole tallelokeroja, joten tuo Nordea, jossa sattumoisin on myös yksi "kuiva" tili tuli vaihtoehtona lokerolle siksi.

        Handelsbankenissahan ei mene mitään maksuja (vaikka ei olisikaan esim. asuntolainaa)nettipankista, pankkikortista, tiliotteista tms. ja palvelu on erinomaista. Siksi se oli meidän valinta pankiksi.

        Nyt kun asuntolainat on maksettu voidaan silti käyttää maksuttomia palveluja. Ennen mm. osakekirjat olivat tietysti pankissa lainojen vakuutena (vielä vuosi sitten), mutta nyt on kiva kun ne saa pitää missä haluaa, mieluiten kuitenkin turvassa tallelokerossa. Lisäksi meillä on tosiaan äidiltä perittyjä koruja ja mm. cd-levyllinen valokuvia siellä säilössä. Onpahan ainakin jotakin muistoja jos "torppa" sattuu palamaan.


      • miksi.
        tallelokero kirjoitti:

        rahaa saa kyllä kulumaan. Meillä on pankkina Handelsbanken ja konttorissamme ei ole tallelokeroja, joten tuo Nordea, jossa sattumoisin on myös yksi "kuiva" tili tuli vaihtoehtona lokerolle siksi.

        Handelsbankenissahan ei mene mitään maksuja (vaikka ei olisikaan esim. asuntolainaa)nettipankista, pankkikortista, tiliotteista tms. ja palvelu on erinomaista. Siksi se oli meidän valinta pankiksi.

        Nyt kun asuntolainat on maksettu voidaan silti käyttää maksuttomia palveluja. Ennen mm. osakekirjat olivat tietysti pankissa lainojen vakuutena (vielä vuosi sitten), mutta nyt on kiva kun ne saa pitää missä haluaa, mieluiten kuitenkin turvassa tallelokerossa. Lisäksi meillä on tosiaan äidiltä perittyjä koruja ja mm. cd-levyllinen valokuvia siellä säilössä. Onpahan ainakin jotakin muistoja jos "torppa" sattuu palamaan.

        Miksi joku käyttää jotain muuta pankkia,
        jos on paikkakunnalla Handelsbanken.

        Ehkä siihenkin on tulossa joitain maksuja, mutta muissa ne on ollut jo vuosia.
        Korkotarjouksetkin ym. ovat aivan hyviä.

        Minulla kyllä tuollaista ei ole, kun olen maalla.
        Tietysti senkin olisi voinut ottaa ja käyttää netissä, mutta kuitenkin pankkiin tulee joskus asiaa.


      • tallelokero
        miksi. kirjoitti:

        Miksi joku käyttää jotain muuta pankkia,
        jos on paikkakunnalla Handelsbanken.

        Ehkä siihenkin on tulossa joitain maksuja, mutta muissa ne on ollut jo vuosia.
        Korkotarjouksetkin ym. ovat aivan hyviä.

        Minulla kyllä tuollaista ei ole, kun olen maalla.
        Tietysti senkin olisi voinut ottaa ja käyttää netissä, mutta kuitenkin pankkiin tulee joskus asiaa.

        noin kaksi kertaa vuodessa. Kerran hakemassa pankki/visakorttini ja ehkä kerran jotakin muuta asiaa toimittamassa, joten en minäkään siellä usein asioi vaikka olisi ihan työpaikan vieressä. Nordeassa kun käyn pari kertaa vuodessa (enintäin) tallelokerossa saa aina jonottamisesta tarpeekseen, joten eipä tule mieleenkään sinne tiliä vaihtaa vaikka Handelsbankenin kaikki palvelut muuttuisivat muiden lailla maksullisiksi.


      • 5+11=16

        Maksaako lokerolla käynti?


    • lokerolla kävijä

      Kaikissz konttoreissa ei varmaankaan ole tallelokeroita, johtuen siitä yksinkertaiseta syystä, että tarvittavaa holvitilaa ei ole. Minulla on kaksi lokeroa, molemmat eri pankeissa ja eri paikkakunnallakin.
      Toisessa on lokerot pankkisalin alla eli kellarissa. Tila on pankkiholvi eli paksut seinät ja holvinovi, joka ovi on päivät auki ja oven virkaa tekee ristikko-ovi. Lukittu ja murtovarma sekin tietysti. Sisällä holvissa on lokerikot, siis ikäänkuin tappelokero-laatikostoja, kymmeniä. Lokeroita on montaa kokoa, pienin on n. 7 cm korkea ja suurin ehkä 50 senttiä. Kaikkien leveys on sama, noin 25 senttiä ja syvyys n. 40-50 senttiä. Lokeroissa on etureunassa numero ja lukko. Niiden sisällä on lisäksi muovilaatikko, kannellinen, jonka voi ottaa pois ja nostaa holvissa olevalle pöydälle, jossa sisältöä on helppo käsitellä. Lokeron ovi jätetään siksi aikaa auki. Käyttö: Menen konttoriin tiskille ja ilmoitan lokeroni numeron ja esitän henkilöllisyystodistuksen. Virkailija tarkistaa tietoni, kuittaan käyntini nimikirjoituksella ja virkailija näpyttelee koneeseen jotain. Minulla on nyt kaksi minuuttia aikaa mennä holviin, sähkölukko=näpyttely on avannut ristikko-oven ja lokeron lukitus on pankin puolesta avattu sähköisesti (se virkailijan näpyttely vastaa sitä, että virkailija tulisi itse pankin avaimen kanssa haloviin ja avaisi yhden lukon). Avaan lokeron omalla avaimellani ja hoidan asiani. Lopuksi vaan se sisälaatikko takaisin lokeroon ja luukku kiinni ja avain pois. Kukaan pankin henkilökunnasta ei tule kyttäämään mitään eikä kukaan kysy mitä lokeroon laitan. Sitten vain poistutaan holvista (ristikko-ovi aukeaa sisäpuolelta). Helppoa. Maksaa 1,7 euroa/kk, veloitus tililtä suoraveloituksena (mulla ei ole tiliä enää ko. pankissa). Avaimia mulla on vain 1 kpl. Voin valtuuttaa jonkun muun käymään lokerollani, tämä henkilö sitten tarvitsee sen avaimeni (Abloy) ja todistaa henkilöllisyytensä ja kuittailee niin kuin minäkin.
      Toinen lokero on vähän isompi. Sielläkin kerrotaan numero ja todistetaan henkilöllisyys ja kuitataan joka käynti kortille. Siinä konttorissa virkailija tulee pankin avaimen kanssa ja avaa pankin lukon ja minä omani. Sitten virkailija poistuu. Sielläkin on sisälokero ja kun olen hoitanut hommat, suljen lokeron ja se siitä. Tämän toisen pankin lokerot on jonkun muun valmistajan (ekassa on Kason), joten avaimet ovat eri mallia ja mulla on niitä kaksi. Voin valtuuttaa jonkun toisen käymään lokerolla ja antaa hänelle toisen avaimen. Tallelokerot on holvissa kellarissa. Tämä on isompi lokero, korkeus n. 15 cm, johon mahtuu vaikka pöytähopeita !, maksaa 3,75 euroa/kk.

      Missään pankissa siis kuka tahansa ei talsi tilaan jossa lokero ovat, ne on kassaholvissa jossa voi olla myös pankin omia juttuja tai sitten ko. holvi on varattu vain tallelokeroille. Lokerolla käsijän henkilöllisyys tarkastetaan aina, käynnin joutuu kuittaamaan, joten vuosienkin kuluttua tietää, kuka siellä on käynyt.
      Jos lokeron omistaja kuolee, eikä avainta löydy, tilataan lukkoseppä avaamaan lokero. Läsnä ovat silloin lukkosepän lisäksi pankin edustaja/edustajat sekä vainajan oikeudenomistajat /edustajat. Lokeron sisältö inventoidaan ja tilaisuudesta tehdään pöytäkirja.
      Jos minä kadotan lokeroni avaimen, tarvitaan taas lukkoseppää, koska tallelokeoihin ei ole mitään vara-avaimia vaan vanha lukko porataan pois. Minä olen paikalla avaustilaisuudessa, ja pankin edustaja. Joudun maksamaan lukon vaihdon kustannukset.

      • lokerolla kävijä

        Prkleesti kirjailuvirheitä, anteeksi.


      • juuos
        lokerolla kävijä kirjoitti:

        Prkleesti kirjailuvirheitä, anteeksi.

        Mikä on maksimi aika minkä voi säilyttää tallelokerossa tavaraa? siis ettei käy siellä ollenkaan mutta laskut maksaa ajoissa


      • dfkklg
        juuos kirjoitti:

        Mikä on maksimi aika minkä voi säilyttää tallelokerossa tavaraa? siis ettei käy siellä ollenkaan mutta laskut maksaa ajoissa

        Voi säilyttää tallelokerossa tavaraa niin kauan kuin haluat. Voit vuokrata tallelokeron ja pitää sen tyhjänä niin kauan kuin haluat. Riiittää että maksat vuokran.

        Käytännössä takarajana on se hetki kun kuolet. Sen jälkeen lokeroa hallitsee kuolinpesäsi.


    • tallelokeron vuokraamisessa

      antaa henkilötiedot, vai voiko salanimellä vuokrata lokeron? onko ulosottovirastolla valtuudet tyhjentää lokero?

      • 10+3

        Voit vuokrata lokeron salanimellä, jos sulla on pätevät henkkarit sille salanimelle!


      • JS

        Kysytään aina. Väärillä tiedoilla lokeron käyttö on kaiketi mahdollinen, jos onnistuu hämäämään pankkivirkailijoita. En kyllä tiedä, mitä hyötyä siitä olisi, koska ei ulosottoviranomaisille tai poiliisille kerrota varaamastasi lokerosta.
        Heidän pitäisi se ottaa itse selville ja laki vaatii hyvät perustelut ko. toimnenpiteelle.
        Lisäksi jos kuolet, ei kukaan omaisistasi pääsisi käsiksi lokerosi omaisuuteen, vaan se jäisi pankin haltuun ja huutokaupattaisiin jossain tilaisuudessa riippuen mitä siellä on. Osakekirjat luultavasti mitätöitäisiin.
        En tiedä. Joku voisi kertoa tarkemmin.


      • JS
        JS kirjoitti:

        Kysytään aina. Väärillä tiedoilla lokeron käyttö on kaiketi mahdollinen, jos onnistuu hämäämään pankkivirkailijoita. En kyllä tiedä, mitä hyötyä siitä olisi, koska ei ulosottoviranomaisille tai poiliisille kerrota varaamastasi lokerosta.
        Heidän pitäisi se ottaa itse selville ja laki vaatii hyvät perustelut ko. toimnenpiteelle.
        Lisäksi jos kuolet, ei kukaan omaisistasi pääsisi käsiksi lokerosi omaisuuteen, vaan se jäisi pankin haltuun ja huutokaupattaisiin jossain tilaisuudessa riippuen mitä siellä on. Osakekirjat luultavasti mitätöitäisiin.
        En tiedä. Joku voisi kertoa tarkemmin.

        Jos siellä ei ole käyty pitkään aikaan. Aikarajaa en tiedä. Se on varmaan vuosikymmeniä.


      • vuotavapankki
        JS kirjoitti:

        Jos siellä ei ole käyty pitkään aikaan. Aikarajaa en tiedä. Se on varmaan vuosikymmeniä.

        Ulosottomies pääsee tallelokerollesi ilman että siitä sinulle mitään ilmotetaan. Pankki antaa tiedot viranomaiselle siitäkin milloin tallelokerolla on käyty, jos ne vain kysyy. Jos hävität avaimen, pankki sanoo, että joutuu lokeron avamaan lukkosepällä. Se on paskapuhetta vain siksi, että asiakas lulee ettei sinne pääse ilman hänen avainta.
        Kaikkein epävarmin säilytyspaikka on pankkilokero suomessa. Jos sinulla on sellaista rahaa jota et halua laittaa tilillesi älä myöskään laita sitä tallelokeroon pankkiisi. Ulosottoviranomainen saa pankista yksilöidyt tiedot asakkaasta. Virkailija joutuu valehtelemaan jos asiakas kysyy, että onko hänen tietoja ulosottomies kysellyt. Nämä viranomaisen ja pankin säännöt on kirjattu pankkilakiin. Sen voi käydä lukemassa vaikka kirjastossa pankkilakikirjasta, joka on ihan oma opuksensa. Samat lait löytyy kyllä lakikirjastakin, mutta vähän hankala maallikon sieltä niitä tietoja kaivella.


      • Tiedot
        vuotavapankki kirjoitti:

        Ulosottomies pääsee tallelokerollesi ilman että siitä sinulle mitään ilmotetaan. Pankki antaa tiedot viranomaiselle siitäkin milloin tallelokerolla on käyty, jos ne vain kysyy. Jos hävität avaimen, pankki sanoo, että joutuu lokeron avamaan lukkosepällä. Se on paskapuhetta vain siksi, että asiakas lulee ettei sinne pääse ilman hänen avainta.
        Kaikkein epävarmin säilytyspaikka on pankkilokero suomessa. Jos sinulla on sellaista rahaa jota et halua laittaa tilillesi älä myöskään laita sitä tallelokeroon pankkiisi. Ulosottoviranomainen saa pankista yksilöidyt tiedot asakkaasta. Virkailija joutuu valehtelemaan jos asiakas kysyy, että onko hänen tietoja ulosottomies kysellyt. Nämä viranomaisen ja pankin säännöt on kirjattu pankkilakiin. Sen voi käydä lukemassa vaikka kirjastossa pankkilakikirjasta, joka on ihan oma opuksensa. Samat lait löytyy kyllä lakikirjastakin, mutta vähän hankala maallikon sieltä niitä tietoja kaivella.

        Mikäli viranomaistiedustelu tulee niin kaikki tiedot lähtee kysyvälle viranomaiselle
        myös tallelokerosta


    • Katson asioitani.

      Lokerossa voi käyttää sellaista sisälaatikkoa, jossa on kamera, ottaa kuvasarjan aina kun laatikko avataan. ja näyttää lcd näytössä seuraavalla kerralla nämä kuvat. Säilyttää kortilla varmaan 1000 avauksen kuvasarjat, jos niitä tarttisi katsella. Laatikko kerää myöskin lokin, josta selviää avaus päivämäärät ja ajat.

      Kuvien ja lokin lisäksi näytöllä näytetään salattu merkkisarja.

      Oikean merkkisarjan saa etukäteen nähtäväksi laatikon mukana tulevalla aplikaatiolla - tietenkin jokainen käyntikerta tarvitsee kertoa aplikaatiolle, jotta se toimii.
      Näyttää esimerkiksi kuvat: jokeri - kukka - miekka, nämä nähdessään voi olla 100% että edellinen käyttökerta on ollut edellinen.

      Laatikoita on myöskin olemassa kauko-ohjaimella, se pitää vapauttaa ennen avaamista. Muuten laatikkoon jää varmasti palautumattomat jäljet.


      Näin minulla.

    • Kylä- seppä

      Täytyy vielä muistaa, että jos lokeron avain on "tavallinen" ura-avain, voi avaimen kopioita teettää vaikka suutarilla.

      "Tavallisella" ura-avaimella tarkoitan n. vuonna 1961 käyttöön otettua ja patentoitua ensimmäistä versiota Abloyn ura-avaimesta, jossa on yksi ura keskellä litteää avaimen sivua. Patentti on rauennut joskus 1970-luvulla, ja avain on siis jo kauan ollut vapaata riistaa. Samoin on käynyt myöhemmille ura-avainversioille. Myös Exec-avain (musta kädensija) on vapautumassa lähiaikoina patenttisuojan umpeutuessa. Nyt on menossa Abloy Sento, jonka patentti on voimassa jonnekin 2020-luvulle.

      Jouduin n. viikko sitten vaihtamaan tallelokeroa, koska entisen lokeron pankki joutuu muuttamaan remontin alta pienempiin tiloihin eikä niissä tiloissa ole holvia eikä lokeroita. Uudessa lokerokonttorissa virkailija ihmetteli, kun kerroin ylläolevan. Hän ei tuntunut käsittävän, että avaimia saa suutarilta, koska "sehän on ura-avain, eihän sitä voi kopioida". Kyllä vain voi.

      Ehdotinkin tuolle virkailijalle, että Nordea saisi sarjoittaa uusiksi kaikki tallelokeronsa, Jos Abloyta halutaan käyttää, paras olisi silloin Abloy Protec, jonka patenttisuoja on voimassa myös jonnekin 2020-luvulle.

    • K. Pennonen

      Tulipa tarkistettua.

      Keskikokoinen lokeroni Nordeassa maksaa 1,25€/kk jos omaisuudenhoitomaksu tarkoittaa sitä.
      Toinen vaihtoehto on notariaattikustannukset, selekta, vakuutukset yms.

      Tai nuo yhteensä.

      • tärkeät talteen

        Pitääkö Nordeaan avata tili jotta saa tallelokeron? Ja pitääkö sinne tallettaa joku tietty vähimmäis-summa?
        Omassa pankissani ei tallelokeroa.


    • riittääkö kk-maksu?

      maksaako lokerolla käynti?

    • lokero

      Lokerolla käynti ei maksa.

      • lokerikko

        Vielä, mutta kohta maksaa, kuljettaahan asiakas myös sinne hiekkasia kengänjälkiä.


    • ymmärrän

      kalliiksi tulee siivoaminen jos hiehhaa, silläkös eräät pankin lopettelee tallelokeroita :)

    • formosa1

      Mitä maksaa pankissa lukon vaihto jos kadottaa avaimen? Minulle on käynyt näin, haluaisin hakea tavarani pois mutta en uskalla ilmoittaa avaimen katoamisesta jos siitä tulee hirvittävä lasku. Tällä hetkellä sellaisen maksamiseen ei ole varaa.

    • 77**77

      kyllä se kustannus mainitaan sopimusta tehdessä .... enpä muista mitä oli---

    • Riitta P

      Täällä on Nordean lokeroiden hinnat:
      http://www.nordea.fi/henkilöasiakkaat/säästöt/hinnat tallelokerot/1011122.html

      Halvin hinta on 40€/vuosi. Tuo maksu menee kerran vuodessa, joten ei sitä kuukausittaisista tilitapahtumista huomaa. Ja vaivihkaa ne sitä nostelevat. Kun edellisen kerran on vuosi sitten maksanut, niin tuskin edes muistaa mitä se maksoi ja maksun korotus menee heittämällä läpi.

      Nordean hinnastossa ei luonnollisestikaan näy lukkosepän hintoja, nehän voivat olla mitä vain. Lukkoseppä veloittaa jotain ja Nordea vielä sen lisäksi, jos lukko pitää porata auki.

      • vainajan tallelokero

        Onko vainajan tallelokeroa mahdollista pitää pankissa avaamatta vaikka perinnönjako tehty?


      • pikku juttu

        Eihän sitä lukkoa tarvitse porata kun pankilla on siihen avaimet. Lukko pitää vain sarjoittaa uudestaan, ettei kukaan pääse myöhemmin sinne "kadonneella" avaimella.


    • ennen 30 euro

      Minun lokero on noin kahden kenkälaatikon kokoinen, ja maksoi Nordeassa 30 euroa.
      Täytyy tarkistaa onko hinta nyt sitten noussut 40 euroon

    • 40404040

      Pääseekö kela ja/tai sossu työttömän tuenhakijan tallelokerolle?

      • Aivan varmasti

        Pääsee, sillä tämä maa on Suomi.


    • hmmmmm

      Kysyisin sellaista, että saako tallelokerollaan käydä niin usein kuin haluaa? Vai onko joku tietty määrä esim. 1 kerta/vko? Olen harkitsemassa tallelokeron hankkimista.

    • Kysyvä

      Mitä tarkoittaa tallelokelolla käyntilomakkeessa koodi LYY210 12.03? Onko tallelokerolomakkeessa sama koodi? Kyse on Nordean pankin tallelokero lomakkeista.

    • 100€

      meillä maksaa 100€/vuosi ja nordea pankissa on. meillä on ollut tuo n.30 vuotta

    • Ei nordea asiakas
    • pankissa

      Tallelokeron omistajan kuollessa perikunta saa tiedon tallelokerosta, tieto lähtee pankista automaattisesti kun saa tiedon kuolemasta väestörekisterin kautta. Tallelokeron sisällön voi luetteloida yhdessä kahden pankin työntekijän kanssa mutta tallelokaron sisällön pääsee tyhjentämään vasta perunkirjoituksen jälkeen. Kuolemantpauksessa tallelokaro ei tosiaankaan siirry pankille kuten joku aiemmin kirjoittai.
      Kadonneesta avaimesta veloitetaan pankin kulu ja lisäksi lukkosepän kulut, arviolta noin 100 euroa. Jos tallelokeron avaamiseen tarvitaan kaksi avainta, toinen on pankilla, toinen asiakkaalla. Asiakkaan avainta (kopiota) ei ole pankilla, ihme salaliittoteorioita taas täällä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4238
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2090
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      132
      995
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      238
      992
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe